Det ultimate Stereoanlegg

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.873
Valentino skrev:
Pussige saker.
Jeg synes å foretrekke et tonaloptimert system i et møkkarom framfor et perspektivoptimert system i et velbehandlet rom. Er vel klangfargejunkie jeg da...
Og jeg er tømmerjunkie. Det er sikkert samme sak.

Hvis det kniper vil jeg heller har tonal realisme gjennom en klokkeradio framfor et "imponerende" stereoanlegg.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
John_Harald skrev:
Vidar P skrev:
John_Harald skrev:
Nå er det ikke så enkelt for alle å først kjøpe drømmehøyttaleren, bygge den om til aktiv med tre/fire gode effektforsterkere stille den inn etter egene behov og etterpå sammenligne med en passiv verson..
Det er ikke enkelt for noen, knapt noen her har gjort det tipper jeg; og ingen vet hva som vil låte best i et slikt tenkt tilfelle. Hvordan venter du at folk skal gi deg svar på hvordan en slikt tenkt ombygging skal låte da?
Mvh Vidar P
Dette var en "god" ide, men kan gjøres mer gjennomførbar hvis flere går sammen med f.eks å test tre sett høyttalere, tre sett sett effekforsterkere i tre forskjelige rom :)
For all del; spennende; enjoy :)

Mvh Vidar P

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
136
Torget vurderinger
2
raymcman skrev:
Hvis man skal holde seg til det cd-mediet så har jeg ingen tvil
om hva som ville vært best. De fleste har nok lest om det komplette
anlegget i siste Fidelity. Med aktive delefiltre osv..

Ingen har gjort det enda. Men forhåpentligvis er det bare et tidspørsmål.
Wadia og Dcs har kuttet ut et ledd i sine løsninger. Dvs i praksis ingen
forforsterker. Utrolig bra så lenge utgangsspenningen er optimert i forhold
til effektforsterker. Men det går ann å dra den enda lenger. Lage deleflteret
i det digitale domenet. Da hadde plutselig 2 lydforringende ledd i systemet
vært borte. Her tror jeg de beste i digitalverden og høytalerprodusentene
må samarbeide. En drøm i dag. Men kanskje er det noen produsenter i
framtiden som tør å hive seg på et så stort prosjekt. Det ville uansett vært
et kvantesprang.
Til info kan utspenningen på Wadia justeres........selvfølgelig ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.622
Sted
Østfold
Jeg holder på med en DSP nå som skal få 8 utganger og analog volumkontroll. Den får ca 16V peak ut og kjører opp til 24/192. Denne støtter minst 10 simultane filtre og kan derfor prosessere ganske store oppgaver i aktive konstruksjoner. Etter min mening er det i og for seg interessant, men det virkelig interessante ligger etter min mening i annerkjennelsen av at perfekt impulsrespons ikke nødvendig vis er målet. Ja det høres fint ut, men kan noen forklare meg hvilke parametre som gjør at det er fasiten?

Når det gjelder aktiv kontra passiv så er det spesielt to ting som spiller inn.

1: En høyttaler er en del av to transmisjonslinjer. Den ene går mellom rom og høyttaler, den andre går mellom effektforsterker og høyttaler. Det mange ikke tenker på er at med aktiv deling tar man kun hensyn til den ene av disse.

2: Et godt konsruert passivt filter er ofte gjort med mange vurderinger inne i bildet. Pr i dag finnes det ikke en enkelt målemetode som gir oss alle svar på en gang. Det finnes heller ikke noen form for prosessering som genererer et fullstendig svar på alt som skjer. Det betyr at man er nødt til å velge, faktisk så har man i praksis ikke noe valg fordi alle romkorreksjonssystemer er basert på enten frekvensgang eller fouriertransformert frekvensrespons. Alle de artifaktene denne målemetoden ikke får med seg, og som er hørbare, må i en god konstruksjon adresseres på en eller annen måte. Å perfeksjonere impulsresponsen kan føre til at man fjerner et slikt forbehold.

Topp Bunn