Det ultimate Stereoanlegg

raymcman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2007
Innlegg
80
Antall liker
2
Hvis man skal holde seg til det cd-mediet så har jeg ingen tvil
om hva som ville vært best. De fleste har nok lest om det komplette
anlegget i siste Fidelity. Med aktive delefiltre osv..

Ingen har gjort det enda. Men forhåpentligvis er det bare et tidspørsmål.
Wadia og Dcs har kuttet ut et ledd i sine løsninger. Dvs i praksis ingen
forforsterker. Utrolig bra så lenge utgangsspenningen er optimert i forhold
til effektforsterker. Men det går ann å dra den enda lenger. Lage deleflteret
i det digitale domenet. Da hadde plutselig 2 lydforringende ledd i systemet
vært borte. Her tror jeg de beste i digitalverden og høytalerprodusentene
må samarbeide. En drøm i dag. Men kanskje er det noen produsenter i
framtiden som tør å hive seg på et så stort prosjekt. Det ville uansett vært
et kvantesprang.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Samme i BeoLab 5 - fire-veis digital deling med aktiv styring som går så langt som å måle temperaturen på elementene, og kompenserer nivå på signal for å ta høyde for effektvariasjon grunnet varmeutvikling -- motstand i viklingene øker med temperaturen, og det påvirker tonen (timbre) -- med aktiv måling og kompensasjon så holdes tonen konstant uten variasjoner.
 

Vedlegg

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

www.DEQX.com

Ellers har vi jo Bx her på sentralen med Audiolence som jeg vil tro er enda mer avansert....
Og mange brukere av PC baserte løsningen - hvor bare fantasien settet begrensninger...


Mvh
OMF
 

raymcman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2007
Innlegg
80
Antall liker
2
Tydeligvis har det skjedd ting jeg ikke har fått med
meg. Får håpe flere av de store melder seg på og
lager mer ekstremt utstyr.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
raymcman skrev:
Tydeligvis har det skjedd ting jeg ikke har fått med
meg. Får håpe flere av de store melder seg på og
lager mer ekstremt utstyr.
Kanskje på tide å revurdere hvem som er "store". I denne sammenhengen, teknologisk og innovativt, er vel kanskje noen såkalte highendmerker for amatørmessige smågutter å regne ift virkelig hightech pådrivere som f.eks Meridian og B&O.

Meridian 8000 er ikke akkurat noe hva-som-helst av utstyr; ekstremt høy kvalitet i alle ledd; hva kan bli mye mer ekstremt enn det; jeg skulle like å se den som kan lage noe mye bedre; innen denne teknologien, på dette tidspunktet. En lytt anbefales, særlig dersom dette er din drømmeteknologi :)

Uten å ha hørt de så er sikkert B&O like attraktivt innen sin prisklasse.

Mvh Vidar P
 
K

KindOfBlue

Gjest
Jeg har hørt Meridian 8000 - fristende bra gjennomført. Men meget store. Kjenner faktisk han som er blitt ansatt for å styre Meridians nye markedsstrategi, Graham Taylor, etter at de har fått tilført noe styggelig med kapital fra USA. Kommer nok mye spennende derfra i tiden fremover. De har sett mulighetene i aktiv teknologi, i lys av musikk fra servere o.l.

Fant denne artikkelen i Google-hurtigbuffer:
http://64.233.183.104/search?q=cach...dio&hl=no&ct=clnk&cd=1&gl=no&client=firefox-a
 

raymcman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2007
Innlegg
80
Antall liker
2
Ingen tvil om at Meridian er blant de store. Det hadde
absolutt vært interessant å høre hva dette anlegget
er i stand til. Men jeg håper flere vil ta tak i dette da
det tydeligvis er veien å gå.

Kanskje framtidens cd-spillere har 3-4 variable utganger
for hver kanal. En database i cd spilleren som inneholder
delefrekvenser for noen tusen høytalere bestemmer
hva den slipper ut i de forskjellige kanalene. Da må self
høytalerprodusentene lage versjoner uten delefilter også.

Får håpe det går i den retningen
 
L

Lars.N

Gjest
Levde lykkelig med disse i mange år, digital signal fikk dem fra en Teac P-700,så dsp teknologien er ikke ny.

Laban :)
 

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
raymcman skrev:
Ingen tvil om at Meridian er blant de store. Det hadde
absolutt vært interessant å høre hva dette anlegget
er i stand til. Men jeg håper flere vil ta tak i dette da
det tydeligvis er veien å gå.
Enig i innfallsvinkelen, fundert på at man håper den beste teknologien persisterer og utvikler seg.
Men dessverre er det ofte ikke tilfelle; la oss si noe så "selvsagt" som vanlige aktive systemer. Produsenter som Linn og Naim har hatt dette som standard oppgraderingsmulighet i flere titalls år, på nesten alle nivåer av sine (mangfoldige) systemer. Og alle som hører et aktivt Linn eller Naim system vs et tilsvarende passivt roper over seg over hvor bra oppgradering dette er.

Men tragisk nok har ikke dette smittet over på hifimiljøet i det hele tatt; en og annen småprodusent kommer i ny og ne med en aktiv løsning, men ikke noe av særlig omfang. Meridian har f.eks laget digitalt delte aktive høyttalere som du snakker om i mange år, og de har alltid pleid å låte fabelaktig bra... men akk. Neida.

Vi hifi-kjøpere, ikke minst i Norge, er generelt veldig lite bevisste på god helhetlig systemtenking; vi klatter litt her og litt der, så noen magiske kabler for å krydre det hele... og aller helst med brorparten av budsjettet til noen store dyre høyttalere pga en oppfatning om at "de betyr mest for lyden"; men det blir ofte på et plan hvor kjøp blir nokså tilfeldige og fragmenterte, avhengig av hva som fins på bruktbørsen eller hvilken magisk boks som er flavour-of-the-month; og systemene likeså.

Vi burde hatt flere forhandlere godt distribuert i landet som var i stand til å demonstrere komplette systemer med naturlig synergi, fra betydelige produsenter, for å vise hvor stort poeng det er; men dengang ei dessverre :)

Mvh Vidar P
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
K

KindOfBlue

Gjest
@ Vidar P

jeg tror det faktum at musikkbransjen, studioer o.l. har omfavnet aktive teknologier vil ha betydelig smitte-effekt i tiden fremover. Denslags pro-grade adopsjon får ettervirkninger. Det er mye som taler for at det er klokt å få originalsignalet så tett på høyttaleren som mulig, med så få konverteringer som overhodet mulig.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
KoB; aktiv teknologi i studioer er ikke noe nytt vel, og det du sier har vel vært like sant i mange årtier, uten at det har smittet imponerende mye over på den "vanlige" hifikjøper av den grunn. Tildels dessverre får man kanskje tilføye.

Mvh Vidar P
 
K

KindOfBlue

Gjest
Nei, det er ikke nytt, men det har virkelig grepet om seg i senere år, spesielt grunnet økende bruk av computere i arbeidet. Og da skal det lite tid før aktive oppsett også finner veien hjem til folk, slik at man kan fortsette å arbeide, vha en laptop -- hvilket er presis det som er i ferd med å skje.

På den annen side, who cares? Folk må da få lov å holde på med det de liker -- og som tråden demonstrerer er det mange som ser mulighetene i dette, både lyttere og produsenter.
 

raymcman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2007
Innlegg
80
Antall liker
2
Nå er det viktig at alle forstår at det er snakk om
filtrering av frekvens før D/A konverterteringen. Har
en følelse av at noen her blander dette med aktiv
analog frekvensdeling.
 
K

KindOfBlue

Gjest
raymcman skrev:
Nå er det viktig at alle forstår at det er snakk om
filtrering av frekvens før D/A konverterteringen. Har
en følelse av at noen her blander dette med aktiv
analog frekvensdeling.
Det har du helt rett i, og OMFs innlegg understreker jo dette. Mye skjer forøvrig innen Receivere til hjemmekino når det gjelder denslags filtrering, og det er kanskje derfra vi vil se "smitten" bre seg inn i "vanlig" musikkavspilling.

Hva er forøvrig vanlig musikkavspilling lenger, når jeg kan bli fullstendig satt ut av forskjellen mellom vanlig CD og høyoppløsningsversjoner fra 2L ... ?
Forøvrig en fordel med disse høyoppløsningsformatene, om vi forestiller oss at det skal skje digital bearbeiding av signalet før D/A -- mindre sjanser for at slik bearbeiding fører til hørbar degradering av signalet. (Sammenlignbart med lydstudioer som arbeider med høyoppløst, før det versjoneres for CD.)
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
raymcman skrev:
Nå er det viktig at alle forstår at det er snakk om
filtrering av frekvens før D/A konverterteringen. Har
en følelse av at noen her blander dette med aktiv
analog frekvensdeling.
Jeg kjører aktiv digital deling. Konvertering skjer like før effektforsterker. theStig gjør det samme, men han har ekstern DAC i tilegg.

Vil du høre, så er du velkommen :)

Mvh

PK
 

raymcman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2007
Innlegg
80
Antall liker
2
Ja det hadde vært utrolig interessant å høre.
Får melde fra neste gang jeg er sørpå:)
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
raymcman skrev:
Ja det hadde vært utrolig interessant å høre.
Får melde fra neste gang jeg er sørpå:)
Østpå ;D

PK
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
raymcman skrev:
Nå er det viktig at alle forstår at det er snakk om
filtrering av frekvens før D/A konverterteringen. Har
en følelse av at noen her blander dette med aktiv
analog frekvensdeling.
Jeg innbiller meg å huske fra omtaler at de Philips'ene nevnt på forrige side hadde analogt filter. Utover det tror jeg de fleste på tråden er klar over at du snakker om digital filtrering ja.

Uansett; mye teknologi å dypdykke i ser det ut til, enjoy :)

Mvh Vidar P
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.746
Antall liker
21.616
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Men det er besynderlig hvor godt det er mulig å gjøre gammeldags passiv deling i høyttaleren (mellomtone/diskant), også i direkte sammenlikning med faselineær digital deling.
Nuvel. Når man først er ute på DSP-galeien er det ingen grunn til ikke å ta den helt ut nei.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.043
Antall liker
1.836
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Valentino skrev:
Men det er besynderlig hvor godt det er mulig å gjøre gammeldags passiv deling i høyttaleren (mellomtone/diskant), også i direkte sammenlikning med faselineær digital deling.
Nuvel. Når man først er ute på DSP-galeien er det ingen grunn til ikke å ta den helt ut nei.
Mener å huske at Isen skrev at det var lite å hente på å dele avtivt på en del passive høyttalere..
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.746
Antall liker
21.616
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ganske mange passive toveishøyttalere er riktig godt konstruert, men analog deling er og blir det muliges kunst.

DSP-styring av et flerveissystem gjør utviklingsarbeidet mye lettere, da det egentlig bare er regnekraft det står på (pluss ingenørkunst da). Videre kan man jo legge på ekstra DSP i tilegg til selve delingen (som man kan lage nesten som man vil),for å korrigere for rom og eiers preferanser. Vidunderlige nye verden, dette, virkelig.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
John_Harald skrev:
Valentino skrev:
Men det er besynderlig hvor godt det er mulig å gjøre gammeldags passiv deling i høyttaleren (mellomtone/diskant), også i direkte sammenlikning med faselineær digital deling.
Nuvel. Når man først er ute på DSP-galeien er det ingen grunn til ikke å ta den helt ut nei.
Mener å huske at Isen skrev at det var lite å hente på å dele avtivt på en del passive høyttalere..
Det kan du godt ha hørt for alt jeg vet; men da kan jeg forsikre deg om at det i mange tilfeller er feil. Jeg vil i såfall foreslå å sammenlikne aktive vs passive høyttalersystemer fra f.eks Linn og Naim (som er tilgjengelig for demo i Norge).
Du vil se hvor feil et slikt utsagn er allerede etter noen få takter.

Mvh Vidar P
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.746
Antall liker
21.616
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Snickers er jo ikke helt bastant i sin uttalelse slik han er sitert. En del passive høyttalere. Hvis Naim og Linn ikke kunne tilby en lydmessig opgradering ved analog aktiv deling ville det vel ikke hatt noe marked?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Snickers er jo ikke helt bastant i sin uttalelse slik han er sitert. En del passive høyttalere. Hvis Naim og Linn ikke kunne tilby en lydmessig opgradering ved analog aktiv deling ville det vel ikke hatt noe marked?
Poenget er ikke merkene som sådan, men at det er lett å høre forskjell mellom aktiv og passiv deling fordi de tilbyr det uten andre variabler. Men jeg tar gjerne imot dine forslag til andre merker som er lett tilgjengelige i Norge for tilsvarende demo.

Mvh Vidar P
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.746
Antall liker
21.616
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ut av nyskjerrighet (jeg utsetter dusjen), har du sett målinger på produkter fra noen av disse merkene med passiv/aktiv deling? Er forkjellene åpenbare på øret bør forkjeller være åpenbare på øyet også?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har ikke sett målinger. Hvordan måler man bl.a dynamisk ytelse, klangfarger og timing i en høyttaler forresten?
Hadde du forslag til andre merker som kan demonstrere aktiv vs passiv?


Mvh Vidar P
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.043
Antall liker
1.836
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Valentino skrev:
Ut av nyskjerrighet (jeg utsetter dusjen), har du sett målinger på produkter fra noen av disse merkene med passiv/aktiv deling? Er forkjellene åpenbare på øret bør forkjeller være åpenbare på øyet også?
Hvilke målinger vil du se i dag Valentino, sommervarmes påvirkning ;)

Mener å huske at det Isen skrev var at, noen høyttalere meg riktig delte elementer og faseriktig flter hadde lite svært lite utbytte av aktiv deling.. Spiller poker nå, men kan lete opp tråden senere.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Med Audiolense korreksjon 8) klarer jeg å få en målt impulsrespons i lyttposisjon som får det meste annet til å målemessig se ut som leketøy - uavehgig om det er aktiv eller passiv deling.

Og jeg kan love at jeg har usedvanlig godt dimensjonerte spoler og motstander i mine passive delefiltere. Det er så bra at jeg ikke hører hvor mellomtone slutter og diskanten begynner.

Men når jeg går over til aktiv drift så forsvinner det noe som jeg ikke engang visste var der. Det er faktisk en ganske stor forskjell. Om denne erfaringen er generell eller knyttet til de elementene jeg bruker vet jeg dog ikke. Men det er ikke knyttet til delefilterkvaliteten og implementeringen - det er jeg ganske sikker på. For der er er det finregnet på både motstander, spoler og kondensatorer hva effekttålighet angår - og alt er av bra kvalitet og dimensjonert for worst case.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.746
Antall liker
21.616
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
dynamisk ytelse, klangfarger og timing
Dette er subjektive begreper. Man kan måle impulsrespons og steprespons med forskjellige innivåer, og lære en hel haug om hvordan høyttaleren oppfører seg teknisk. For eksempel.
Hadde du forslag til andre merker som kan demonstrere aktiv vs passiv?
Kommer ikkepånoen andre enn de to. Tangen har hatt ideer til en fullDSPstyrt aktiv versjon av høyttalerkomboen min (nå er det kun bassene somnyter godt av denslags nymotens fjas), men ettersom den passive versjonen i utgangpunktet slo referansen er dette utsatt.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.043
Antall liker
1.836
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Her fant jeg sitatet fra Isen, ønsker en kommentar på dette sitatet fra noen:

"Jeg mener seriøst at dette oppsettet ikke vil endre seg mye med aktiv deling. Delefrekvensene ligger stort sett der de bør, og delingen mellom elementene er jevn og fin.

Forøvrig er det veldig vanskelig å gi en definitiv sammenlikning av en aktivt og en passivt delt høyttaler da det er nesten umulig å treffe identisk frekvensgang."

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,23403.0.html

Vil det si at høyttalerkonstruksjoner med gode riktige konstruerte delfiltere er lettere å få til kontra aktive konstruksjoner der man ikke treffer på frekvensgang, eller bare at det låter anderledes?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
John_Harald skrev:
Her fant jeg sitatet fra Isen, ønsker en kommentar på dette sitatet fra noen:
Jeg tror ikke en passiv løsning kan konkurrere med en aktiv. Noen ganger er det kanske andre forhold som gjør at fordelen med en aktiv løsnig blir maskert men, aktiv er bedre.

Du kan godt lese mitt siste innlegg en gang til og ta det som en kommentar til det isen sa her.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.043
Antall liker
1.836
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Bx skrev:
John_Harald skrev:
Her fant jeg sitatet fra Isen, ønsker en kommentar på dette sitatet fra noen:
Jeg tror ikke en passiv løsning kan konkurrere med en aktiv. Noen ganger er det kanske andre forhold som gjør at fordelen med en aktiv løsnig blir maskert men, aktiv er bedre.

Du kan godt lese mitt siste innlegg en gang til og ta det som en kommentar til det isen sa her.
Hei, har lest innlegget ditt og hørt mye bra om annlegget ditt! Skulle gjerne likt å hørt dette en dag. Hva mener du med "Noen ganger er det kanske andre forhold som gjør at fordelen med en aktiv løsnig blir maskert" Det idielle hadde vært å ta ti gode høyttalere og testet de med ti gode effektforsterkere, i ti rom, innetillt etter ti forskjellige eieres prefferanser.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bx skrev:
Du kan godt lese mitt siste innlegg en gang til og ta det som en kommentar til det isen sa her.
... eller ganske enkelt bruke ørene. En fremgangsmåte som nesten synes litt avlegs i enkelte kretser på HFS idag, men ikke desto mindre nokså effektivt for å evaluere hva man synes låter best.

Mvh Vidar P
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Det er jeg heelt enig i Vidar,

Men John Harald ønsket en kommentar så da fikk han det.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.043
Antall liker
1.836
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Vidar P skrev:
Bx skrev:
Du kan godt lese mitt siste innlegg en gang til og ta det som en kommentar til det isen sa her.
... eller ganske enkelt bruke ørene. En fremgangsmåte som nesten synes litt avlegs i enkelte kretser på HFS idag, men ikke desto mindre nokså effektivt for å evaluere hva man synes låter best.

Mvh Vidar P
Nå er det ikke så enkelt for alle å først kjøpe drømmehøyttaleren, bygge den om til aktiv med tre/fire gode effektforsterkere stille den inn etter egene behov og etterpå sammenligne med en passiv verson..
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.746
Antall liker
21.616
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Pussige saker.
Jeg synes å foretrekke et tonaloptimert system i et møkkarom framfor et perspektivoptimert system i et velbehandlet rom. Er vel klangfargejunkie jeg da...
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
John_Harald skrev:
Nå er det ikke så enkelt for alle å først kjøpe drømmehøyttaleren, bygge den om til aktiv med tre/fire gode effektforsterkere stille den inn etter egene behov og etterpå sammenligne med en passiv verson..
Det er ikke enkelt for noen, knapt noen her har gjort det tipper jeg; og ingen vet hva som vil låte best i et slikt tenkt tilfelle. Hvordan venter du at folk skal gi deg svar på hvordan en slikt tenkt ombygging skal låte da?

Dette får du ikke noe bedre svar på enn å sammenlikne aktive og passive høyttalere, med færrest mulig variable. Og en oppfordring om å skaffe tilveie et svært habilt aktivt filterdesign, dersom du skulle finne at det er veien å gå.

Mvh Vidar P
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.043
Antall liker
1.836
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Vidar P skrev:
John_Harald skrev:
Nå er det ikke så enkelt for alle å først kjøpe drømmehøyttaleren, bygge den om til aktiv med tre/fire gode effektforsterkere stille den inn etter egene behov og etterpå sammenligne med en passiv verson..
Det er ikke enkelt for noen, knapt noen her har gjort det tipper jeg; og ingen vet hva som vil låte best i et slikt tenkt tilfelle. Hvordan venter du at folk skal gi deg svar på hvordan en slikt tenkt ombygging skal låte da?
Mvh Vidar P
Dette var en "god" ide, men kan gjøres mer gjennomførbar hvis flere går sammen med f.eks å test tre sett høyttalere, tre sett sett effekforsterkere i tre forskjelige rom :)
 
Topp Bunn