Digitale avspillere Det Ultimate CD drivverk til betalbar pris - finnes det ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Min første cd-transporter ble handlet inn noe tid tilbake og ble sammenlignet opp mot tre cd-spillere som ble brukt som transport. Denne budsjett-transporteren hadde en overraskende lett match mot cd-spillerne.
    Senere testet jeg igjen to av cd-spillerne opp mot den rene transporteren med samme resultat: Transporteren gir en ro,
    klarhet og det som jeg oppfatter som bedre timing enn hva jeg får med cd-spillerne. Helhetsinntrykket er et generelt løft med ren transport.
    Mine opplevelser ga meg klokketro på transportere som signalkilde for cd avspilling og jeg handlet derfor inn en ny
    transporter nå nylig.
    Er veldig fornøyd med engasjementet som den nye transporteren gir meg og opplever at jeg klart oftere enn tidligere merker at bena går fullstendig bananas.
    Opplever også vesentlig bedre separasjon mellom instrumenter og vokal under avspilling.
    Musikk som jeg tidligere ikke kom helt overens med oppfattes nå veldig engasjerende og spennende. Et eks. David Bowies låt, chinagirl. Den har av en eller annen grunn aldri engasjert meg, selv om jeg liker låta.
    Nå er det fullstendig motsatt og den føles ikke lenger oppstykket og ufullstendig. Det er et veldig sammensatt driv fra musikerne i denne låta. Spesielt i jazz-musikk synes jeg at musikerne har en bedre interaksjon enn tidligere og det er spesiellt i denne musikksjangeren at bena mine overtar kommandoen og fremfører ulike former for riverdance uten at jeg selv har bedt om det. Men for all del, det må de bare holde på med.
    Hvilken transport og hvilke spillere sammenlignet du?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Tror kanskje ikke det er et spørsmål om hørsel. Han bruker en state of the art Mola Mola Tambaqui DAC. Er det noen som helst grunn til å tro at den lar seg affisere av litt mer eller mindre jitter fra en digital kilde?
    Aldri hørt Mola Mola. Kan godt være at denne DAC'en er ekstraordinær på dette området. Kanskje Soundscape kan bidra litt med sine erfaringer?
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    513
    Antall liker
    596
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Aldri hørt Mola Mola. Kan godt være at denne DAC'en er ekstraordinær på dette området. Kanskje Soundscape kan bidra litt med sine erfaringer?

    Min Hifi Rose, ble sammenlignet her, se link over, ikke stor forskjell imellom den og Pro-Ject CD Box RS2 T., ifølge Soundscape.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Takk for linken. Da vet vi det.
     

    One

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.09.2015
    Innlegg
    53
    Antall liker
    61
    Sted
    Akershus
    Hvilken transport og hvilke spillere sammenlignet du?
    Cd-spillere som ble brukt som transportere var alle i lavere prisklasser...tror jeg.
    En eldre Pioneer som man legger cd-plata opp ned, en eldre dvd-cd spiller fra Primare
    som hadde god dybde men som jeg oppfattet var treig som sirup. Det er i hvertfall den assosiasjonen
    som kom frem hver gang jeg brukte den til cd avspilling. Den tredje avspilleren er en NAD M50
    som er en kombispiller, streamer-cd.
    Transporteren som jeg først handlet inn og som ble brukt for sammenligning mot cd spillerne
    er Audiolab 6000. Den nye transporteren er en Audiolab 9000.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Min første cd-transporter ble handlet inn noe tid tilbake og ble sammenlignet opp mot tre cd-spillere som ble brukt som transport. Denne budsjett-transporteren hadde en overraskende lett match mot cd-spillerne.
    Senere testet jeg igjen to av cd-spillerne opp mot den rene transporteren med samme resultat: Transporteren gir en ro,
    klarhet og det som jeg oppfatter som bedre timing enn hva jeg får med cd-spillerne. Helhetsinntrykket er et generelt løft med ren transport.
    Mine opplevelser ga meg klokketro på transportere som signalkilde for cd avspilling og jeg handlet derfor inn en ny
    transporter nå nylig.
    Er veldig fornøyd med engasjementet som den nye transporteren gir meg og opplever at jeg klart oftere enn tidligere merker at bena går fullstendig bananas.
    Opplever også vesentlig bedre separasjon mellom instrumenter og vokal under avspilling.
    Musikk som jeg tidligere ikke kom helt overens med oppfattes nå veldig engasjerende og spennende. Et eks. David Bowies låt, chinagirl. Den har av en eller annen grunn aldri engasjert meg, selv om jeg liker låta.
    Nå er det fullstendig motsatt og den føles ikke lenger oppstykket og ufullstendig. Det er et veldig sammensatt driv fra musikerne i denne låta. Spesielt i jazz-musikk synes jeg at musikerne har en bedre interaksjon enn tidligere og det er spesiellt i denne musikksjangeren at bena mine overtar kommandoen og fremfører ulike former for riverdance uten at jeg selv har bedt om det. Men for all del, det må de bare holde på med.
    Beste innlegget så langt på denne tråden. Takk. Det er dette det handler om. Musikalitet, timing og engasjement.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Cd-spillere som ble brukt som transportere var alle i lavere prisklasser...tror jeg.
    En eldre Pioneer som man legger cd-plata opp ned, en eldre dvd-cd spiller fra Primare
    som hadde god dybde men som jeg oppfattet var treig som sirup. Det er i hvertfall den assosiasjonen
    som kom frem hver gang jeg brukte den til cd avspilling. Den tredje avspilleren er en NAD M50
    som er en kombispiller, streamer-cd.
    Transporteren som jeg først handlet inn og som ble brukt for sammenligning mot cd spillerne
    er Audiolab 6000. Den nye transporteren er en Audiolab 9000.
    Hvilken DAC?
     

    One

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.09.2015
    Innlegg
    53
    Antall liker
    61
    Sted
    Akershus
    Hvilken DAC?
    DA- konverteren er integrert i en Nuprime Ida 16 forsterker.
    Kan legge til at jeg hadde mistanke om at det var forsterkeren som forårsaket følelsen av en viss gråhet
    til tider. Funderte på om det var humørsvingninger som forårsaket det men det passer dårlig til mitt
    eget selvbilde så forsterkeren er ved avlagt dom funnet skyldig i til tider å låte vel, kommer ikke på en bedre
    beskrivelse enn grå materie som f...cker opp det hele fra tid til annen. Ikke ofte, men nok til at det merkes.
    Etter at jeg tok i bruk transporter så har jeg ikke en eneste gang merket denne gråheten.
    Jeg har ingen fartstid med mange ulike hifi komponenter og det bør tas med i vurdering av min analyse.
    DA-konverteren i forsterkeren oppfatter jeg som veldig god på organisering av instrumenters plassering i
    lydbildet men det er vel også alt som kan fremheves. Til meg har den god nok dybde og klarhet og er fin til
    klassisk musikk nettopp pga. plasserings-stødighet av lydbildet. Med den nye transporteren så får jeg nå
    i tillegg et driv i musikken som jeg ikke merket tidligere og som jeg trives svœrt godt med.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    syns det er litt rart hvordan dedikerte drivverk til høyere priser nesten alltid beskrives å låte bedre. s/pdif får man i dvdspillere til $35 fra amazon + all annen funksjonalitet som de mangler. de har vel en annen samplerate men ikke akkurat en kunst å gi et riktig cd-signal uten fordyrende komponenter.
    hvorfor klarer ingen å bevise det med målinger?
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg har sagt det før, but here goes.... med forutsetning av at man bruker ekstern DAC, så betyr egentlig transporten svært lite. Så lenge det leveres en digital bitstrøm med anerkjent format, så er problemet faktisk løst. Drevet kan faktisk ikke påvirke lyden, akkurat på samme måte som en streamer som mater en ekstern DAC heller ikke kan påvirke lyden... resten er haifai-myter... Tascam sine semipro CD-spillere med digital utgang er gull verdt.. jeg bruker en slik selv....
    Undskyld jeg blander mig enten er du døv eller også har du et pænt dårligt anlæg hvis du ikke kan høre store forskelle på CD Drev Et godt CD Drev koster kassen og lyder derefter de billigere lyder pænt meget dårligere Der er større forskelle på CD Drev end mange går og tror
    Har selv prøvet de meste og for mig er Wadia 971 klart det bedste Wadia 270SE er også et topdrev Esoteric laver også gode drev for ikke at nævn CED TL0-X

    Hygge
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Tok en uhøytidelig test med litt forskjellige kilder:

    - en gammel enkel Sony Blu ray spiller (BDP-S1200 - regionfri fra Hong Kong 😁 ), med Coax ut

    - PC Blu Ray Brenner (Asus et eller annet) via USB til Eversolo A6 - optisk ut

    - Apple Music via Eversolo A6 - optisk ut

    Alle 3 innspilt via RME ADI-2 fs med USB til pc - Audacity som opptaksprogram.


    - og til slutt min gamle bitperfect cd-rip som jeg har på pcen - på en 8TB Seagate Barracuda HDD.

    Utvalgt låt er første spor på Janis Ians glimrende album Breaking Silence fra 1992 - min egen cd brukt - og streaming varianten fra Apple Music.



    Her kan jeg klikke mellom låter med veldig kort tidsintervall og sammenligne.

    Testet på Headset, nærfeltoppsett og stueanlegg. Alle låtene nivåtilpasset - normalize til -1dB i Audacity.

    Cd-rip, Sony Blu Ray spiller og USB Blu Ray Brenner låter likt - ikke mulig for meg å skille.

    Apple Music varianten har et DR poeng lavere og høyere rms nivå - en annen mastering? Den er litt annerledes? - ikke noe jeg klart klarer å skille fra de andre, kanskje hvis jeg hadde brukt masse tid.

    Alle variantene låter veldig bra.

    Edit - kan legge til at alle 4 hadde opprinnelig forskjellig nivå inn til Audacity - nivåforskjeller som ville gjort det enklere å skille.
     
    Sist redigert:

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Kan vi nå vennligst få tilbake tråden igjen? Altså "det ultimate CD-drivverk til betalbar pris".
    Enkelte av innleggene her har vært givende i den forstand at vi bør ha et berettiget håp om å oppnå hva vi er ute etter uten at det skal være nødvendig å spenne masse penger.
    Har førnevnte Shanling noen importør/distribusjon i Norge? Den ser interessant ut.
    Noen som vet om det finnes betalbare drivverk som har klokketilkobling?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Har førnevnte Shanling noen importør/distribusjon i Norge? Den ser interessant ut.
    Jeg skjønner ikke hvorfor noen finner sånt interessant. Shanling + de fleste andre lager ikke egne verk. Tror Shanling bruker noe gammelt Philips fra 80-tallet. Siden Philips ikke lager drivverk lengre, er det antagelig en kopi slikt som er vanlig i Kina....
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har prøvd og likte denne cd-transporten:
    Den har også flere alternative digitale utganger.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.519
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Philips SAA7824 er så vidt jeg skjønner samme som i Project sin DS2 transport, men er vel en chip for avlesning og ikke et drev ja:
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    232
    Antall liker
    219
    Sted
    Oslo
    Hallo, har hatt min Marantz SA15S1 siden 2011. Bruker den nesten hver dag, byttet laser en gang.

    Den er modet med Superclock 4 + ekstern strømfrsyning fra Audiocom. Med tips fra Lampizator er signalet tatt ut rett fra dac chipen til RCA via koblingskondensatorer ( dvs hopper over et filtrerings kort ).

    Men blir jo litt fristet til og teste et realt driverk, kansje koble det til DDDacen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn