Det store steget?

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
For noen dager siden bestilte jeg en integrert forsterker som heter Coda Unison Ultra (42900kr) og BlueNote sin rykende ferske Koala DVD Tube (21900kr) som vil ankomme PMaudio en av de første ukene på nyåret.

Coda Unison Ultra var forsterkeren som ble brukt sammen med BlueNote Stibbert på Hifi Messen i Horten hos PMaudio sitt rom i 2 etg.

Innmaten i BlueNote Koala DVD Tube skal visst være den samme som sitter i BlueNote Stibbert,som bl.a har vunnet flere priser og vunnet tester mot langt dyrere spillere fra Naim og Musical Fidelity.

Etter 3 år på leting etter den stoore lyden.Med kjøp og salg av over 20 høyttalerpar,utallige subber og nesten like mange forsterkere og CD/DVD spillere,strømrensere og div kabler bytter,har jeg funnet 2 produkter som jeg føler er de riktige å bygge opp anlegget rundt.

Det er Focal Electra 1007Be og Rel Stampede subben. ;D

Både Coda forsterkeren og BlueNote spilleren er produkter som umiddelbart ga meg en god magefølelse og nå som de er bestilt,min AVI forsterker solgt,er det ingen lyd i min stue lenger. :-/

Derfor håper jeg det er noen der ute som enten eier Coda/BlueNote produkter eller som bare har hørt det,om dere kan skrive litt om hva dere synes om dem.  :p

Flax for meg da at vi nå er inne i den mest travle julestria,ellers ville vel 4 uker venting uten lyd i stua blitt for sadistisk selvpining.

U

utgatt60135

Gjest
Du har jo helt ekstraordinær utskiftningsmani ;D  

Trodde du var såå.. fornøyd med AVI jeg.. for så å selge den noen dager etterpå...

Du skryter stort om produktene dine for så å selge igjen med én gang. Merkelig.

Med all tap du må ha hatt kunne du ha sittet med klart bedre produkter enn du har nå tror jeg.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
.
Etter 3 år på leting etter den stoore lyden.Med kjøp og salg av over 20 høyttalerpar,utallige subber og nesten like mange forsterkere og CD/DVD spillere,strømrensere og div kabler bytter
Et råd: Gå over til rør og effektive høyttalere, så trenger du ikke lete lenger ;D

mvh

Lars

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.487
Torget vurderinger
2
Du har jo helt ekstraordinær utskiftningsmani ;D

Trodde du var såå.. fornøyd med AVI jeg.. for så å selge den noen dager etterpå...

Du skryter stort om produktene dine for så å selge igjen med én gang. Merkelig.

Med all tap du må ha hatt kunne du ha sittet med klart bedre produkter enn du har nå tror jeg.

Det var kanskje ikke akkurat dette jonas ville bli fortalt.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
AVI forsterkeren fortjener all rosen den kan få.
Selv om jeg har hatt noen forsterkere som har vært litt dyrere,er AVi den klart beste jeg har hatt gleden av å eie. :D

Jeg var ute etter Koala spilleren og hadde jo egentlig ingen planer om å skifte ut forsterkeren,men plutselig kommer Coda forsterkeren ut for demo salg. I utgangspunktet var dette bare et sikle produkt for meg,da jeg ikke ønsker å strekke meg mer en ca 20000kr pr enhet(høyttalere/forsterker/cd-dvd spiller).

Men med den pakkeprisen jeg til slutt fikk,gikk det akkurat i boks.slik kan det gå når man alltid sliter med et kronisk åpent sinn.

Hadde jeg bare kjøpt et anlegg til 250000kr for 3 år siden ville jeg muligens ha kost meg med god lyd hele perioden.
Men jeg angrer ikke på all byttingen,selv om det har kostet mye.
Noe av gleden er jo å eie produkter du føler gir mye tilbake,som ikke er overpriset.Å vite at gresset ikke er så mye grønnere alle andre steder.Det er lett å tro det om du bare leser tester og ikke tester ut litt forskjellig.

Nå føler jeg meg ganske utslitt og håper derfor dette kan være et riktig kjøp,så jeg kan for en periode lene meg tilbake å nyte musikken.

Dette blir første gangen jeg samtidig vil sitte på produkter som mest sannsynlig også er de beste jeg har hatt på samtlige plasser.

Som Jan Teigen synger: Jeg trenger en hvil.Gi meg en dags pause ;)

H

hordasped

Gjest
Har selv en Blue Note Stibbert mk-2.

Har alltid vært trofast mot min andre CD-spiller,en EC-1,men den må melde pass for Stibberten.

Gled deg,du vet ikke ka du har gått glipp av.

Mvh

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Har selv en Blue Note Stibbert mk-2.

Har alltid vært trofast mot min andre CD-spiller,en EC-1,men den må melde pass for Stibberten.

Gled deg,du vet ikke ka du har gått glipp av.

Mvh
Det var nettopp det min magefølelse også har sagt meg ::) :D

H

hordasped

Gjest
Stol litt på den.Hadde en lyttekveld med diverse spillere av langt dyrere pris.

Skjønner det at folk er skepsis til nye merker,men se kritikken denne spilleren har fått.

Velkommen, ord for dagen er vel:DET ER LOV Å PRØVE NOE NYTT,det trenger ikke stå Burmester for å spille bra,selv om jeg har det i Pre.

Stå på JONas

U

utgatt60135

Gjest
Det hadde vært interesant om du hadde skrevet en oppsummering og beskrivelse av inntrykkene dine av produktene du har hatt Jonas.
Uansett om jeg stusser over dine valg så har du jo fått veldig mye erfaring som du kanskje vil dele med oss?

H

hordasped

Gjest
Glemte vel å tilføye at du kan høre på den i 4 uker.

Viss du ikke er fornøyd,så er ikke Paul vanskelig med retur og pengene tilbake.

Viktig å få høre på tingene før vi betaler.Det er tross alt litt penger det er snakk om

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Kan jeg bare skyte inn et lite spørsmål her? Hva er egentlig forholdet mellom Stibbert og Koala? er det mye samme innmat og chassis/oppheng som er hovedforskjell?

H

hordasped

Gjest
Stibberten har jo et meget bra oppheng,har ingen kontakt med den blanke acrylplaten.

Egentlig, kort fortalt:Sony drivverk hengt opp i et fjæroppheng.

Kan det gjøres enklere?Det funker

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Hva er det som skjer her? Hmmmmm....???

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Glemte vel å tilføye at du kan høre på den i 4 uker.

Viss du ikke er fornøyd,så er ikke Paul vanskelig med retur og pengene tilbake.

Viktig å få høre på tingene før vi betaler.Det er tross alt litt penger det er snakk om

Det er en suveren service avtale jeg er klar over at PMaudio yter til sine kunder.
(Jeg ser også på det som et kvalitetsbevis på deres produkter når en så liten butikk kan gi kjøperen samme garanti som E :Dlkjøp)

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Stibberten har jo et meget bra oppheng,har ingen kontakt med den blanke acrylplaten.

Egentlig, kort fortalt:Sony drivverk hengt opp i et fjæroppheng.

Kan det gjøres enklere?Det funker
Takk for svar. Tviler ikke på at det funker, men den er jo mer enn dobbelt så dyr som Koala. Så hvis innmaten er lik, er det mulig å kvantifisere, eller med rene ord beskrive, den lydmessige forskjellen på disse to spillerene?

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Hva er det som skjer her? Hmmmmm....???

Øhhhh... en skrytetråd av nytt utstyr? Det er jo som regel de hyggeligste trådene her på Sentralen, ingen grunn til at denne ikke skulle være det? Fete stereoduppeditter er liksom fellesnevneren her....

H

hordasped

Gjest
Forhørte meg med PM.Audio.Det er forskjell på innmat(skulle vel baree mangle) samt oppbygging.

Har selv ikke hørt Koala,men har jo en del lytteerfaring ang.Stibbert

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Kan du si noe mer om lydsignaturen til Blue Note Stibbert mk-2, hordasped? Hvordan skiller lyden seg fra EC sin cd spiller?
Hva betalte du for spilleren?

Lf

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Øhhhh... en skrytetråd av nytt utstyr? Det er jo som regel de hyggeligste trådene her på Sentralen, ingen grunn til at denne ikke skulle være det? Fete stereoduppeditter er liksom fellesnevneren her....
Den var vel ikke ment som det,men skjønner at den kan oppfattes slik.

Siden det blir lang ventetid på produktene,ville jeg ha det litt moro og se om det var noen respons her på forumet.

Verken Coda eller Bluenote er store merker,men det kunne jo hende at det er flere eiere av disse merkene enn vi er klar over.

Tror PMaudio har solgt en del av Koala spillerene og jeg har ikke sett noen på bruktbørsen.Det bør vel oppfattes som et godt tegn?

Mulig det også finnes andre tråder på de nevnte merkene,men jeg har ikke sett dem.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Gleden over god hifi nyter man lengst hvis man holder den for seg selv. Hvis man prøver å dele gleden med folk her på sentralen blir man raskt forsøkt psyket ut av surkuker (beklager språket!).

Jeg synes synd på alle gledesdreperne her på forumet :p, og gleder meg med alle glade her på forumet :D.

God helg!!!

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Gleden over god hifi nyter man lengst hvis man holder den for seg selv. Hvis man prøver å dele gleden med folk her på sentralen blir man raskt forsøkt psyket ut av surkuker (beklager språket!).

Jeg synes synd på alle gledesdreperne her på forumet :p, og gleder meg med alle glade her på forumet :D.

God helg!!!
Ja, glede, entusiasme og ren fryd over hobbyen må for all del ikke vises på dette janteforumet ::)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg kan gjerne stå fram jeg!

Jeg koser meg og har det godt om dagen ;D ;D ;D ;D
HURRA!!!

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Tråden begynner allerede å spore av,men det er helt greit så lenge det er de sterke følelsene innenfor hifi som slippes løs.

O

omholt

Gjest
Hei,
Jeg lurer på hvorfor du valgte rør utgaven av Koalaen. Har man noe å hente på en CD/DVD spiller i rør når forsterkeren ikke er i rør? Jeg spør fordi jeg har planer om å oppgradere signalkilden selv neste år.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tråden begynner allerede å spore av,men det er helt greit så lenge det er de sterke følelsene innenfor hifi som slippes løs.
Beklager jonas :-[

Men måtte bare dele glede med andre ;)

Er en spennende stabel med komponenter du har satt sammen.
Jeg har ikke hørt noen av dem. Skulle likt å gjøre det.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Hei,
Jeg lurer på hvorfor du valgte rør utgaven av Koalaen. Har man noe å hente på en CD/DVD spiller i rør når forsterkeren ikke er i rør? Jeg spør fordi jeg har planer om å oppgradere signalkilden selv neste år.

Jeg tror ikke jeg er den rette til å gi deg et faglig korrekt svar på forskjellen mellom BlueNote sine spillere,men det jeg selv har hørt fra Pmaudio er at spillerene med rør er litt bedre,selv med standardrør.
Har selv hatt cd spillere med rør tidligere uten at jeg hørte noe særlig forskjell når jeg byttet  ulike rør.
Med Koala sine rør spillere skal det visst være mye å hente i å oppgradere til bedre rør.
Koala cd og dvd spillere skal også ha identisk lyd.Nettopp det var årsaken til at jeg valgte dvd spilleren.Også tidligere tips om at BlueNote sine spillere er nærmest uslålige til prisen.

Skulle det siste stemme vil dere nok få høre det av meg,og da vil det helt klart være en skryte tråd.ikke for meg,men for spilleren.

O

omholt

Gjest
Det jeg mente var om det er noe poeng med signalkilde i rør når forsterkeren er transistor. Bør det ikke være rør hele veien?

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Det jeg mente var om det er noe poeng med signalkilde i rør når forsterkeren er transistor. Bør det ikke være rør hele veien?

Hvis du er ute etter ekte rørlyd er ikke det veien å gå.

Har du transistor forsterker og rør på signalkilden kan dette i enkelte tilfeller kunne gi en aning varme til lyden.
CD spillere med rør pleier å beholde den nøytrale spillestilen,men de mange mulighetene til å tilpasse seg etter dine ønsker øker da det er mange typer rør å velge mellom.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Nei,jeg klarer ikke å finne en eneste omtale av BlueNote Koala sine cd og dvd spillere.

Heller ikke Coda Unison Ultra klarer jeg å finne fler enn den som er linket på hjemmesiden.

Håper det er noen som orker og klarer å finne flere omtaler på disse produktene.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Antall liker
1
hei

hadde gleden av å høre på koala og coda hjemme hos paul. Jeg ville bare si gratulerer og gled deg for det låt veldig bra i mine ører... ;D

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Dette høres svært lovende ut.

Dessverre tror jeg settet ikke vil dukke opp før om 2-3 uker.

Har hørt om at det skal ligge en review på en Koala spiller,men den har jeg ikke funnet.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Fikk endelig lyttet på min Coda Unison Ultra i dag hjemme hos kjsveen73,som også hadde Chapter Precis i riggen.

Før jeg legger ut min dom vil jeg tilføye at mine utrykk er veldig amøtørmessige og muligens banale,men slik utrykker jeg meg og det er seriøst ment.

Signalkilden vi brukte var AA Maestro og høyttalere var Focal Micro Utopia BE.

Begge forsterkerene leverer så god high-end lyd at å foretrekke den ene framfor den andre blir en smaksak.
Det lille jeg fikk hørt av Chapter Precis var bare hærlig mektig over hele linja.

Ikke lett å beskrive Coda forsterkeren,da den spiller noe annerledes enn hva jeg er vant mrd fra før.

For en stund siden hadde jeg Pathos Logos.En forsterker som hadde en varm og vakker mellomtone og topp,men som hadde for mange svakheter i bassen og manglet dynamikk.

CUU er forsterkeren Pathos nok ønsket å lage men ikke var i nærheten å få til i praksis.

CCU har en hærlig klangbalanse,som lar deg spille så høyt du bare orker uten miste tonen og kontrollen.

Dette er rett og slett den desidert mest musikalske forsterkeren jeg har hørt.
Diskanten er veldig behagelig åpen og luftig.
Mellomtonen både varm ultra detaljert med hærlig fylde.
Bassen er av det detaljerte og meget fysiske sorten(maskulin).
Legg til at forsterkeren har en hærlige 3D egenskaper,  er meget sjapp og innehar vannvittig dynamikk og svaret er muligens den perfekte integrerte forsterker for veldig mange tror jeg.
Selv må jeg si meg totalt overlykkelig og håper mange andre også tør å teste ut dette smykket av en forsterker.

Den har en spillestil,fylde og kontroll jeg kun har hørt svært mye dyrere separate komboer har hatt.

Jeg ble imponert over CP og synes den kan forsvare sine stive 50k pluss.
På så dyre produkter skulle det ikke vært lov å gi betegnelsen <røverkjøp>,men når vi ser hva valgmulighetene der ute presterer vil jeg alikevel gi Coda Unison Ultra(ca 40k) det stempelet.

For dere som fortsatt er usikre,så er lydklangen på CUU Hegels mortpart,uten at det går på bekostning av detaljer focus i toppen og farging.
Nivåmessig er den i en helt annen klasse en hva oppskrytte Hegel og Krells integrerte står for og minner mer om en Accuphase på steroider.

Faller denne forsterkeren i smak er det mange penger å spare til f,eks bedre signalkilde,kabler,rensere eller høyttalere.(mer innkjøp av musikk).

Til slutt vil jeg takke thomand,gurken og Paul Mortensen på PMaudio for at jeg ble informert om denne gudommelige forsterkeren.

Hvis ikke fysisk romantisk spillestil er din smak bør Chapter Precis testes ut!

Topp Bunn