Høyttalere Det store høyttalervalget

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Dersom du synes contour c60 er litt for tam, kunne du også vurdert arendalsound tower..... Der har du trøkk i bøttevis!
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Har hatt mye forskjellig her inne, men havner alltid tilbake på...
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.099
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg var på leting etter noe av det samme for et par år siden. Endte med Piega Classic 80.2. Jeg synes den spiller kolossalt bra, om enn noe stor, rent fysisk. Jeg kunne nok lett klart meg med 60.2.

Piega 711 er fantastisk, men godt over budsjettet du nevner.

Focal Sopra No 2 var ikke kommet da jeg valgte sist, men i dag hadde det vært mitt førstevalg rundt 100` Men for all del, det er jo mye av det som nevnes som jeg ikke har hørt.
 

JFR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.06.2017
Innlegg
169
Antall liker
114
Hva med Paradigm Persona 3F, eller 5F som ligger ute til en hyggelig pris nå?
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.638
Antall liker
4.068
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Jeg var på leting etter noe av det samme for et par år siden. Endte med Piega Classic 80.2. Jeg synes den spiller kolossalt bra, om enn noe stor, rent fysisk. Jeg kunne nok lett klart meg med 60.2.

Piega 711 er fantastisk, men godt over budsjettet du nevner.

Focal Sopra No 2 var ikke kommet da jeg valgte sist, men i dag hadde det vært mitt førstevalg rundt 100` Men for all del, det er jo mye av det som nevnes som jeg ikke har hørt.
Hur kan du rekommendera Focal?
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
441
Antall liker
173
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Mange gode kandidater på brukten fra 30-40K og oppover !
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.099
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg var på leting etter noe av det samme for et par år siden. Endte med Piega Classic 80.2. Jeg synes den spiller kolossalt bra, om enn noe stor, rent fysisk. Jeg kunne nok lett klart meg med 60.2.

Piega 711 er fantastisk, men godt over budsjettet du nevner.

Focal Sopra No 2 var ikke kommet da jeg valgte sist, men i dag hadde det vært mitt førstevalg rundt 100` Men for all del, det er jo mye av det som nevnes som jeg ikke har hørt.
Hur kan du rekommendera Focal?
Jeg har hørt Sopra-serien flere ganger ila sommeren, faktisk også sammen med en McIntosh. Jeg synes den både ser og høres helt fantastisk ut.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.171
Antall liker
2.104
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Tror nok også at Tannoy Arden eller Cheviot er høyttalere å sjekke ut hvis metal står mye på musikkmenyen. Mange høyttalere i de øvre prisklasser har ofte en for forfinet gjengivelse til at rock og metal låter bra på disse.
Dette synes jeg var et litt merkelig råd. Bra høyttalere spiller bra uansett sjanger er min erfaring. Det er på virkelig "bråkete" musikk de øvre prisklasser skinner; naturligvis gjengir de piano og fiolin tett opp til det virkelige i tillegg (gitt at resten av utstyret henger med). Ulempen med den øvre prisklassen er at de som regel også krever forsterkere i de øvre prisklasser for å levere. Sier ikke det er noe galt med høyttalere til 30.000 (jeg synes Tannoy lager bra høyttalere - så ingenting i mot dem selv om jeg heller mot B&W selv.
 

Teknikern

Medlem
Ble medlem
06.02.2018
Innlegg
31
Antall liker
14
Sted
Limbo
Ettersom du bor i Trondheim, så finnes jo Accoustic tuning. Virker som de har god service, men mener å huske at de har litt åpningstid etter behov?
Jeg hadde tro på at de kunne hjelpe ja, men de er tydeligvis så opptatt at de ikke har tid til potensielt nye kunder. De svarer ikke på henvendelsene mine, og da kan jeg ikke forholde meg til de.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Tror nok også at Tannoy Arden eller Cheviot er høyttalere å sjekke ut hvis metal står mye på musikkmenyen. Mange høyttalere i de øvre prisklasser har ofte en for forfinet gjengivelse til at rock og metal låter bra på disse.
Dette synes jeg var et litt merkelig råd. Bra høyttalere spiller bra uansett sjanger er min erfaring. Det er på virkelig "bråkete" musikk de øvre prisklasser skinner; naturligvis gjengir de piano og fiolin tett opp til det virkelige i tillegg (gitt at resten av utstyret henger med). Ulempen med den øvre prisklassen er at de som regel også krever forsterkere i de øvre prisklasser for å levere. Sier ikke det er noe galt med høyttalere til 30.000 (jeg synes Tannoy lager bra høyttalere - så ingenting i mot dem selv om jeg heller mot B&W selv.
Ikke sikker på om jeg er enig i dette egentlig, jeg for min del har f.eks. aldri foretrukket det lille jeg har hørt av B&W til metal. Ikke har jeg hørt så fryktelig mye dyrt heller, men jeg har hørt nok til å danne meg et inntrykk av at kanskje noen konstruksjonsprinsipper er bedre egnet enn andre. F.eks. store elektrostatpaneler ble for avrundet og, tør jeg si 'udynamisk' på den slags musikk for min smak. Det er vel også eksempler på folk her inne som har hatt dyre, flotte høyttalere men byttet de ut igjen litt senere fordi de ikke var optimale til rock og metal.

Men hvis jeg snur litt på det og prøver å se det fra ditt synspunkt så er jeg på en måte enig med deg i at ordentlig gode høyttalere klarer å gjengi all slags musikk like bra, men jeg er veldig usikker på at dette er eksklusivt for det du kaller de 'øvre prisklasser'.

Tannoy Cheviot og Arden koster forresten ikke 30.000,-, men 60.000,- og 70.000,- hvis jeg husker rett. :)
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Enig med deg ang lyd, men det er forskjell på høyttalere som låter hardt og spisst pga dårlige elementer/delefilter osv..., enn høyttalere som er satt sammen riktig med gode elementer. Slike høyttalere klarer å levere fremdrift i både mellomtonen og diskanten, uten at det låter hardt eller spisst.
Til metall så er min erfaring at du må ha høyttalere som både har basstrøkk og som har nok giv i diskanten. Jeg personlig liker Audiovector best av de du ramser opp. Dynaudio C2 ble helt feil for min del. Og jeg høre mye på rock og metall. De ble for myke i toppen.
Jeg skal ikke begi meg inn på de konkrete høyttalermodellene, for de kjenner jeg ikke. Men det er nok en del smak og behag når det gjelder hvordan vi ønsker at musikken låter. Jeg også hører mye på rock og metall, men jeg har stikk motsatt formening når det gjelder diskant og øvre mellomtone.

Blir det for ivrig i diskant og øvre mellomtone blir det for slitsomt å høre på, og jeg skrur fort ned eller helt av. For min del låter rock og metall helt strålende med en ganske myk diskant og øvre mellomtone. Da kan jeg høre lenge på nokså høyt volum. Men trøkk i bassen må det selvfølgelig være!

Edit: Ellers er jeg selvsagt helt enig i at høyttalere ikke bør kjøpes før man har hørt dem. Og det er først og fremst dine ører, trådstarter Trekuk, som bestemmer :)
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.680
Torget vurderinger
1
Ettersom du bor i Trondheim, så finnes jo Accoustic tuning. Virker som de har god service, men mener å huske at de har litt åpningstid etter behov?
Jeg hadde tro på at de kunne hjelpe ja, men de er tydeligvis så opptatt at de ikke har tid til potensielt nye kunder. De svarer ikke på henvendelsene mine, og da kan jeg ikke forholde meg til de.
Det var kjedelig å høre.
Personlig så synes jeg Dali Epicon 6 spiller ganske så bra på rock og metall, hovedgrunnen for mitt kjøp der ihvertfall også er jo hifiklubben lett å forholde seg til. Men ser du satser et hakk høyere og mulig noen andre anbefalinger kan passe deg bedre, har jeg vært deg så ville jeg ihvertfall tatt en tur til Oslo og omegn en dag eller to for å finne en god match. :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Tror nok også at Tannoy Arden eller Cheviot er høyttalere å sjekke ut hvis metal står mye på musikkmenyen. Mange høyttalere i de øvre prisklasser har ofte en for forfinet gjengivelse til at rock og metal låter bra på disse.
Dette synes jeg var et litt merkelig råd. Bra høyttalere spiller bra uansett sjanger er min erfaring. Det er på virkelig "bråkete" musikk de øvre prisklasser skinner; naturligvis gjengir de piano og fiolin tett opp til det virkelige i tillegg (gitt at resten av utstyret henger med). Ulempen med den øvre prisklassen er at de som regel også krever forsterkere i de øvre prisklasser for å levere. Sier ikke det er noe galt med høyttalere til 30.000 (jeg synes Tannoy lager bra høyttalere - så ingenting i mot dem selv om jeg heller mot B&W selv.
Enig.
Nå er metall rått.
Slagverk spikret i midten bak på sena og alt er nøyaktig plassert. Og det svinger godt.
 

Teknikern

Medlem
Ble medlem
06.02.2018
Innlegg
31
Antall liker
14
Sted
Limbo
Ettersom du bor i Trondheim, så finnes jo Accoustic tuning. Virker som de har god service, men mener å huske at de har litt åpningstid etter behov?
Jeg hadde tro på at de kunne hjelpe ja, men de er tydeligvis så opptatt at de ikke har tid til potensielt nye kunder. De svarer ikke på henvendelsene mine, og da kan jeg ikke forholde meg til de.
Det var kjedelig å høre.
Personlig så synes jeg Dali Epicon 6 spiller ganske så bra på rock og metall, hovedgrunnen for mitt kjøp der ihvertfall også er jo hifiklubben lett å forholde seg til. Men ser du satser et hakk høyere og mulig noen andre anbefalinger kan passe deg bedre, har jeg vært deg så ville jeg ihvertfall tatt en tur til Oslo og omegn en dag eller to for å finne en god match. :)
Jeg har hatt en del Dali opp gjennom tidene. Har det fortsatt. Er litt derfor jeg har lyst til å prøve noe nytt.
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
152
Antall liker
87
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Noen som har hørt Tannoy Legacy Arden? Har en søster som er rimelig kresen på lyd, med stue på 50m2. Ønsker skikkelig trykk i bunnen.
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
152
Antall liker
87
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Fornøyd med de siden du har kjøpt dem antar jeg? Hva driver du dem med?
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Dra innom duet audio og sjekk ut Piega høyttalere. Har vært innom der flere ganger og de høyttalerne der spiller så øra flagrer. Classic serien begynner på kr.17000.- for de minste gulvstående. Og de spiller fryktinngydende bra. Mye annet som koster mer kan bare gå å legge seg. Lyden er rett fram, usminket og uten noe forsøk på å tildekke noe.
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
152
Antall liker
87
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Hm... Får vel problemer med å foreslå noe slikt (klasse A og rør) til min søster, selv om jeg tror at det er et perfekt valg?????? Oppdaget nettopp Tannoy tråden. Må lese litt mer der.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
^Kan nok ganske sikkert bruke dem med transistor A/B også, bare man finner noe som "passer".
 
J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
Du skriver, sitat; "Ellers liker jeg en høyttaler som er luftig, nøytrale og har masse mikrodynamikk".

Har ikke lest alle innlegg men med det busdjettet så hadde jeg også sett etter klasse høyttalere på brukten, det ligger f.eks. Magico der med jevne mellomrom, dette er jo høyttalere som er veldig bra på det du liker.
 

Teknikern

Medlem
Ble medlem
06.02.2018
Innlegg
31
Antall liker
14
Sted
Limbo
Du skriver, sitat; "Ellers liker jeg en høyttaler som er luftig, nøytrale og har masse mikrodynamikk".

Har ikke lest alle innlegg men med det busdjettet så hadde jeg også sett etter klasse høyttalere på brukten, det ligger f.eks. Magico der med jevne mellomrom, dette er jo høyttalere som er veldig bra på det du liker.
Ja det er sant. Var på nippen til å kjøpe et par brukte Magico, men de glapp rett fremfor nesen min. Følger ellers daglig med på brukten her på forumet og på Finn. Finnes det andre markeder for slik som jeg ikke er klar over?
 

Teknikern

Medlem
Ble medlem
06.02.2018
Innlegg
31
Antall liker
14
Sted
Limbo
Ettersom du bor i Trondheim, så finnes jo Accoustic tuning. Virker som de har god service, men mener å huske at de har litt åpningstid etter behov?
Jeg hadde tro på at de kunne hjelpe ja, men de er tydeligvis så opptatt at de ikke har tid til potensielt nye kunder. De svarer ikke på henvendelsene mine, og da kan jeg ikke forholde meg til de.
Jeg må bare rette litt på denne kommentaren min. Jeg har i dag et veldig bra forhold til Acoustic Tuning. Frode er en kjempekar som jeg liker veldig godt. Han er veldig behjelpelig med å finne rett løsning for kundene sine. Anbefales på det sterkeste :)
 
P

Psybient

Gjest
Du bør vurdere om forsterker og høyttaler matcher. Finn en forhandler der du kan teste kombinasjoner med utstyr, og så bør du ta hensyn til akustikk. Store høyttalere kan være vanskelig å få til. Hvis du bare satser blindt på bruktmarkedet kan du ende opp med en dårlig match.
 
Topp Bunn