Det selges alt for mange speilreflekskamera

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    Jeg har ellers et lite inntrykk av at utstyrsonani er mer utbredt bland amatører (som meg selv...) enn det er hos de mer profesjonelle.

    Den egenskapen jeg setter suverent mest pris på hos mitt kamera er seriebildehastigheten på nesten 7 bilder i sekundet, den er virkelig gull verdt i en del situasjoner. Var ikke klar over det da jeg kjøpte det, jeg skulle til Galapagos et par dager senere og hva prisgitt hva selgeren på FotoVideo hadde inne og anbefalte i min prisklasse - synest vedkommende gjorde en utmerket jobb og har handlet en god del der siden.

    @HCS - jeg tror de fleste som skal ha et kamera bare kjøper et speirefleks på autopilot, de gjør neppe et dårlig valg da alle kamera til salgs er helt kurante. Bare tenk på hvor mange som først kjøpte HD-ready flat-TV for så å kjøpe full-HD da det ble det hotte uten at de hadde en eneste HD-kilde i hjemmet. Skal ikke overvurdere rasjonaliteten til kjøpere heller.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    35mm Fullformat (Nikon FX) og større brikker blir nødvendigvis dyrt i overskuelig fremtid, alle kameraer med disse koster vel godt over ti tusen. Store perfekte bildebrikker er vanskelig å lage. Litt mindre sensorer er dermed nødvendig for å få ned prisen, men speilreflekser har jo uansett større billedbrikke enn de aller fleste kompaktkameraer. Er vel bare Leica X1 til femten tusen og etterhvert noen få andre som har sensor på størrelse med Nikon DX-kameraer som kan ned i noen få tusenlapper.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Når man snakker om å utvikle seg som fotograf, kunnskap er der vesentlig. Kan jo være alt fra kurs og bøker det, til råd fra andre og hva enn leser på internett.

    Når man så har litt kunnskap, så er det viktig å gå ut og praktisere denne - rett og slett å gå ut i feltet og erfare med å knipse i vei... Vil bli mange bomskudd ja, men innimellom alle bomskuddene så kommer en og annen gang et blinkskudd.

    Men det var ikke det jeg ville frem til, for det jeg ville frem til er følgende.

    Min erfaring er at jeg lærer vell så mye av bomskuddene, som det jeg gjør av blinkskuddene. Snarere vil jeg heller si at jeg lærer aller mest av nettopp bomskuddene og tankene jeg får om hva jeg gjorde feil og dårlig, og tankene om hvordan jeg heller skulle ha gjort det.

    Ofte opplever jeg nesten-treff, med det mener jeg bilder som ikke ble helt som jeg håpet på, men som kunne ha blitt noe. Dem lærer jeg aller mest av, rett og slett fordi jeg reflekterer mest over nettopp disse, tanker som at "neste gang jeg skal ta et tilsvarende bilde, så skal jeg prøve å gjøre det sånn eller slik... Og så prøver jeg det neste gang, og får et nytt inntrykk og nye refleksjoner.

    Bomskudd er altså ikke negativt, bare erfaring som gjør enn rikere og gjør enn bedre i stand til å nærme seg målet - jo flere bom man opplever, dess større blir sjansene for å treffe blink er min påstand.

    Så sant man bærer med seg litt kunnskaper og reflekterer rundt sine bilder og har tanker for hvorfor resultatene ble som dem ble - og hvordan alt kan bli bedre neste gang.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Go realy big. Stor format er fortsatt noe av det råeste som er å oppdrive, men ikke akkurat point and shoot.
    Veldig artig å klikke inn på bildene (kan klikkes store 2 ganger) som er tatt på Kodachrome 4x5" i perioden 1942-43 her: http://www.shorpy.com/image/tid/179

    Her har dere en oversikt over sensor størrelse opptil mellomformat:


    Men why not go realy big ;D
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    made4u skrev:
    Når man snakker om å utvikle seg som fotograf, kunnskap er der vesentlig. Kan jo være alt fra kurs og bøker det, til råd fra andre og hva enn leser på internett.

    Når man så har litt kunnskap, så er det viktig å gå ut og praktisere denne - rett og slett å gå ut i feltet og erfare med å knipse i vei... Vil bli mange bomskudd ja, men innimellom alle bomskuddene så kommer en og annen gang et blinkskudd.

    Men det var ikke det jeg ville frem til, for det jeg ville frem til er følgende.

    Min erfaring er at jeg lærer vell så mye av bomskuddene, som det jeg gjør av blinkskuddene. Snarere vil jeg heller si at jeg lærer aller mest av nettopp bomskuddene og tankene jeg får om hva jeg gjorde feil og dårlig, og tankene om hvordan jeg heller skulle ha gjort det.

    Ofte opplever jeg nesten-treff, med det mener jeg bilder som ikke ble helt som jeg håpet på, men som kunne ha blitt noe. Dem lærer jeg aller mest av, rett og slett fordi jeg reflekterer mest over nettopp disse, tanker som at "neste gang jeg skal ta et tilsvarende bilde, så skal jeg prøve å gjøre det sånn eller slik... Og så prøver jeg det neste gang, og får et nytt inntrykk og nye refleksjoner.

    Bomskudd er altså ikke negativt, bare erfaring som gjør enn rikere og gjør enn bedre i stand til å nærme seg målet - jo flere bom man opplever, dess større blir sjansene for å treffe blink er min påstand.

    Så sant man bærer med seg litt kunnskaper og reflekterer rundt sine bilder og har tanker for hvorfor resultatene ble som dem ble - og hvordan alt kan bli bedre neste gang.
    Det er det som gjør digitalkameraene så geniale - man ser med en gang at det er bomskudd og kan prøve seg fram. Husker i gamle analoge dager da man ikke fikk resultatet før lenge etterpå. Det var litt frustrerende innimellom...
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Det største "problemet" med kamerautsyr og foto, er ganske likt med en annen utstyrspreget bransje. Alt for mye fokus på utstyr, og alt for lite på innhold.
     
    N

    nb

    Gjest
    ErosLoveking skrev:
    er ganske likt med en annen utstyrspreget bransje. Alt for mye fokus på utstyr, og alt for lite på innhold.
    Får jeg kake om jeg klarer å tippe hvilken du tenker på?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Supertramp skrev:
    mteinum skrev:
    Eh.... man kan da få et helt utmerket resultat med et SR kamera i de lavere prisklasser.
    Kan ikke være mer enig. Det er verken prisen på utstyret eller innholdet i fotosekken som er det viktigste innen foto. Det er først og fremst personen bak kamera som er den første og største "feilen".

    Å ha blikk for motiver, for lys, for skygger osv - det er ikke noe man kan kjøpe, men lære og erfare.
    Lære og erfare - det er hele nøkkelen. Kombinert med hva man ønsker å formidle. Ønsker man å formidle øyeblikket slik kameraet så det? Eller slik øyet så det? Her er det faktisk utrolig stor forskjell i enkelte situasjoner. Jeg knipset et bilde rett ut av arbeidsrommet mitt - og satte meg til å redigere i Photoshop - med virkeligheten rett utenfor som mal:

    Rett fra kameraet:



    Slik øyet ser det - jeg sitter og ser på virkeligheten i skrivende stund - og jeg er så nær jeg kan komme med dette bildet:



    Hjernen jukser - i forhold til hvordan lyset rent teknisk arter seg for en billedbrikke. Snø blir hvit - fordi vi vet at den er hvit.
     

    Vedlegg

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    nb skrev:
    ErosLoveking skrev:
    er ganske likt med en annen utstyrspreget bransje. Alt for mye fokus på utstyr, og alt for lite på innhold.
    Får jeg kake om jeg klarer å tippe hvilken du tenker på?
    dårlig med premier her gitt.

    Et annet problem som også er sammenlignbart, er lagring og sorte hull i historien.
    Dessverre har vi nå i en relativt lang periode, siden slutten av 90-tallet, allerede et merkbart tap av hverdagslige bilder og historier. Det blir tatt langt mer bilder enn før, flyktig i nuet. Hva om 30-40-50 år når neste generasjoner vil ta sine tilbakeblikk? Borte! :-\ Istedefor negativer og bilder oppbevart i en skoeske, forsvant de i det forrige datahavariet, eller det før der igjen, uten at noen savnet bildene der og da.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    BT skrev:
    Jeg kjøpte denne bokpakken og har hatt veldig stor nytte av den. Bøkene er lettforståelige, og morsomme å lese fordi forfatteren faktisk har humor som han ikke er redd for å bruke. Det er ikke bare tørr teori, men han viser proffe bilder og forteller nøyaktig hva han gjorde for å få bildene slik og hvorfor. Jeg prøvde det samme og fikk like bra bilder. Genial forfatter.

    http://www.japanphoto.no/product/fotoboker-og-dvd-film/boker/boken-om-digitalfotografering-1,2-og-3/
    Veldig bra bøker de tre bøkene av Scott Kelby, har selv dem og finner dem veldig lettfattelige.

    Men man leser raskt gjennom alle tre flere ganger, så andre bøker og annen litteratur finner jeg også nyttig. Men de tre i hans serie er nok muligens de første jeg vil nevne, sammen med med denne boken (se link) for Canon EOS eiere i alle fall...

    http://www.japanphoto.no/product/fotoboker-og-dvd-film/bedre-bilder-med-eos/

    Har lest veldig mye om foto det siste 1,5 til 2 årene jeg

    På nettet synes jeg denne siden er den beste norske siden for enkle råd og grunnleggende lærdom om foto. Mange råd med underråd som går dypere inn i emnene her.

    http://www.fototips.no/index.php

    Ellers er denne ganske essensiell, da den tar for seg det aller mest grunnleggende og man får sågar prøvd seg frem med diverse.

    http://www.fotoabc.rotne.no/
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Bruker dere stativ?

     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Ulf-B sa;

    Ønsker man å formidle øyeblikket slik kameraet så det? Eller slik øyet så det? Her er det faktisk utrolig stor forskjell i enkelte situasjoner.
    I noen tilfeller også ingen av delene, dersom man gir seg selv store nok kunstneriske friheter og ønsker å formidle noe.

    Jeg for min del tar den ikke helt ut i fotoredigeringsprogrammer, ei heller er jeg så dyktig i Photoshop at jeg kan få til så mye der, og om jeg kunne mye så ville jeg ei heller gjort alt for mye med bildene der.

    Men jeg er svak for sorthvitt bilder for noen motiver, synes dem for visse bilder uttrykker mer enn fargebilder som virker "forstyrrende" for min del, og som ikke formidler det samme som fargebilder. Spesielt portretter i sorthvitt er jeg svak for, mens landskapsbilder nær må være i farger for min del (sant også for dem kan sorthvittbilder i noen sammenhenger være å foretrekke).
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    nb skrev:
    mteinum skrev:
    Det er ikke sikkert at det du tror er rett fra kamera, er rett fra kamera. Dersom du ikke bruker skjermkalibrering - eks spyder - så får du fort galt resultat.

    http://shop.japanphoto.no/programva...Resqty=10&path=programvare/skjermkalibrering/
    Jepp, man må erfaringsmessig dra ned "brightness" ganske brutalt på de fleste LCD-skjermer for eksempel.
    fy flate jeg er glad for ikke å jobbe i fotobutikk lengre. Grøsser med tanken over alle anale kunder som skal krangle om bildene som så sååååå bra ut på skjermen hjemme, men som bare kom ut som bæsj på fotopapiret. :p
     
    N

    nb

    Gjest
    ErosLoveking skrev:
    fy flate jeg er glad for ikke å jobbe i fotobutikk lengre. Grøsser med tanken over alle anale kunder som skal krangle om bildene som så sååååå bra ut på skjermen hjemme, men som bare kom ut som bæsj på fotopapiret. :p
    Av generell omtanke for fotobutikkansatte har jeg skaffet meg en slik

    Og en slik

    Og en slik

    Og en stabel slike


    Blir mycket bra synest jeg. Printeren betalte i en viss grad tilbake seg selv da jeg skulle printe ut et bra knippe større bilder av jentungen til besteforeldre osv tatt av profesjonell fotograf.
     

    Vedlegg

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    mteinum skrev:
    Ulf-B skrev:
    Slik øyet ser det - jeg sitter og ser på virkeligheten i skrivende stund - og jeg er så nær jeg kan komme med dette bildet:
    Sitter du på en fargekalibrert skjerm?

    Det er ikke sikkert at det du tror er rett fra kamera, er rett fra kamera. Dersom du ikke bruker skjermkalibrering - eks spyder - så får du fort galt resultat.

    http://shop.japanphoto.no/programva...Resqty=10&path=programvare/skjermkalibrering/
    Skjermen min er OK, den. Aner ikke hvilke innstillinger jeg har - det er eldstemann som har besørget dette. Men det er åpenbart stor forskjell på forskjellige skjermer - det er et annet forhold som er viktig å være oppmerksom på. Pluss at de bildene som ser allright ut på egen skjerm, ikke nødvendigvis ser like bra ut på andres skjermer. Eller at et bilde som ser bra ut i en viss størrelse, kan bli ganske dårlig i et annet format.

    Poenget med min lille tvillingbildeøvelse, var å få frem at den som utelukkende baserer seg det kameraets automatikk leverer fra seg, kan få en overdose av bilder med feil forhold mellom lys og skygge og feil fargebalanse. Det ville være synd hvis man derved forledes til å tro at det er noe galt med kameraet, og at et dyrere og bedre kamera er løsningen.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Det finnes jo en del muligheter med speilrefleks som det er vanskelig å oppnå med f eks kompaktkamera. Sport/action og konsertbilder i dårlig lys for å nevne noe. Et eksempel fra sport: bildet er tatt på 60-70 meter hold fra tribunen med 300mm tele. Ikke et spesielt bra foto, men det forteller noe om mulighetene..

    Hele bildet:


    1:1 utsnitt:


    Når jeg ser de som forsøker å ta fotballbilder utstyrt med lommekamera og blits tenker jeg at det selges for få speilreflekskameraer :)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    jane skrev:
    Når jeg ser de som forsøker å ta fotballbilder utstyrt med lommekamera og blits tenker jeg at det selges for få speilreflekskameraer :)
    Ja, det har jeg alltid stusset på, når man ser oversiktsbilde fra et stort stadion, og det lyner i blitz fra kompaktkameraer - hva er det de tror de tar bilde av?

    Blir som en del bilder av romantiske måner:

     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    jane skrev:
    Det finnes jo en del muligheter med speilrefleks som det er vanskelig å oppnå med f eks kompaktkamera. Sport/action og konsertbilder i dårlig lys for å nevne noe. Et eksempel fra sport: bildet er tatt på 60-70 meter hold fra tribunen med 300mm tele. Ikke et spesielt bra foto, men det forteller noe om mulighetene..

    Når jeg ser de som forsøker å ta fotballbilder utstyrt med lommekamera og blits tenker jeg at det selges for få speilreflekskameraer :)
    Lommekamera og blitz om man sitter langt bak på tribunen blir dødfødt, sier vel seg selv at bl.a. blitz'en har sine begrensninger og at det blir optimistisk å tro at den skal ha sin ettekt hva gjelder å lyse opp spillerne eller mennesker på tribunen på motsatt side m.m. Blitzen har ikke verdi i henhold til det.

    Men dette er ingen argument for at det selges for få speilreflekser, i alle fall ikke dersom vedkommende skal ta bilde lik de du la ut fra lang avstand. Veldig mange speilrefleks-eiere strekker ikke til og kan ta tilsvarende bilder som dem du viste til, et nærmeste dem kommer er i så måte å beskjære et bilde voldsomt kraftig - og det resultatet tar seg ikke all verden ut, i alle fall ikke håndholdt.

    Og da er man inne på hva jeg ville frem til da jeg startet hele innlegget, at da er dem ikke tjent med et speilreflekskamera, og burde heller kjøpt seg et av de meget gode kameraene som ikke er speilreflekser men som nesten er like gode som nettopp speilrefleksene (for mange sågar bedre selv om den optiske kvaliteten ikke er like god og det benyttes annen måte å se motivet m.m.). Med de apparatene får man den telen man trenger, da noen av disse har et vannvittig zoomområde mange ikke har med sitt speilreflekskamera.

    Er først når man kjøper dedikerte objektiver ut over det som medfølger de fleste kamerahus når man kjøper disse, at kameraet kommer til sin rett og blir et bedre kjøp. Problemet er bare at mange aldri kjøper andre objektiver enn det som følger huset. Det dekker jo de fleste behov, men som kjent ikke alle - og da blir for mange speilreflekskjøpet ikke like bra som et annet kamera.

    Og da siktet jeg ikke til et enkelt og billig kamera med begrensede muligheter annet enn det å bare skyte ett bilde og ta til takke med hvordan det blir. De mer avanserte kameraene byr på flere muligheter enn begrensninger for å si det rett ut, faktisk er dem meget gode på det aller meste og man skal trå til med en del ekstrautgifter til speilreflekskameraet før dette blir like spennende.

    Jeg vil bruke et eksempel fra langt tilbake for å illustrere hvor bra slike kamera kan være, grunnen til at jeg går så langt tilbake i tid er fordi jeg vil få dere til å reflektere litt. Reflektere over dette:

    Siden 2003 er det ikke skjedd mye nytt og spennende på objektivfronten, objektivene de laget den gang er tilnærmet like bra som dem de lager i dag. På elektronikkfronten har det derimot skjedd en rivende utvikling, dagens kamera er derfor vannvittig mye bedre og har veldig mye råere spesifikasjoner enn kameraene dem laget den gang. Eksempelkameraet jeg viser til har derfor latterlige spesifikasjoner sammenlignet med dagens til sammenligning dødsråe spesifikasjoner, ergo får man utnyttet objektivene vesentlig mye bedre enn med eksempel-apparatet (som er det miste av disse to testede). Les artikkelen, den er meget interessant.

    http://www.dagbladet.no/dinside/2003/04/08/366012.html

    Dagens avanserte kamera er, grunnet at kameraene har opplevd en voldsom utvikling, veldig mye bedre... Man får altså kamera i dag, alt fra vidvinkel til kraftig tele, som også har bra makrofunksjon m.m. Kameraene er helt superb for de aller fleste som ikke er all verden opptatt av foto, og som aldri kjøper seg dedikert optikk til sitt speilreflekskameraene. Jeg er bestemt på at det derfor selges for mange speilreflekskamera og at mange heller burde kjøpe de avanserte kameraene som er glimrende alt i ett kamera og leverer nesten like bra som speilrefleksene (sågar bedre for veldig mange).

    Man kommer altså ikke utenom andre og spennende objektivkjøp til sitt speilrefleks, før dette igjen blir bedre og det virkelig begynner å smake fugl.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    vredensgnag skrev:
    jane skrev:
    Når jeg ser de som forsøker å ta fotballbilder utstyrt med lommekamera og blits tenker jeg at det selges for få speilreflekskameraer :)
    Ja, det har jeg alltid stusset på, når man ser oversiktsbilde fra et stort stadion, og det lyner i blitz fra kompaktkameraer - hva er det de tror de tar bilde av?

    Blir som en del bilder av romantiske måner:

    Fader altså, nå kom jeg i den romantiske stemningen her. Og jeg som mangler dame... Du kan ikke vise frem så stemningsfulle bilder, det er ensomme mennesker her også må du tenke på, vis litt hensyn...
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Jeg vet ikke helt om jeg skjønner argumentasjonen din, men la gå. :)

    Til utendørs sport kommer du langt med et kitobjektiv. Men det krever at du må bevege seg litt mer. Dette bildet er tatt på 50mm, f/4.5 med noe som godt kunne vært et kitobjektiv. Kvaliteter som fokushastighet og presis følgefokus er like viktig som lysstyrke til utendørs sport/action. At en bør sette seg inn i kameraets muligheter gjelder samme hvilket kamera en har.




    Dette bildet er også tatt innenfor rammene til et kitobjektiv, her 105mm, f/5.6.


    Men klart, ønsker du å separere bildefokus mer fra omgivelsene bør du kanskje skifte ut kitobjektivet med raskere optikk. Men som regel er det ikke nødvendig, og ingen forutsetning for å ta et brukbart bilde.
    Sånn sett synes jeg argumentasjonen din om at speilreflekskjøpere ikke vet sitt eget beste, eller hva nå poenget ditt var, ikke holder vann.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    vredensgnag skrev:
    En trist jobb.


    Jeg ville heller sagt at de hadde en spennende jobb. Bare interesse for og lidenskap for foto bringer dem dit dem er i utgangspunktet. Heldig er alle dem som får jobbe med noe dem brenner for... Jeg ser ikke fotografene som mer eller mindre heldig enn idrettsutøverne som kan leve av det dem trives best med og har lidenskap for, de tjener jo ikke like mye - men du verden hvor mye mer spennende jobb dem har enn f.eks. kassadamen på Rimi eller dem som henter søppel for den saks skyld, da dem ikke får dyrket sine interesser slik fotografene gjør. Men for all del, det finnes nok mer spennende og utfordrende foto-oppdrag enn det du viser til her. Minner litt om ressursmissbruk, at det skal trenge å være så mange fotografer for å fange den samme begivenheten...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    made4u skrev:
    vredensgnag skrev:
    En trist jobb.


    Minner litt om ressursmissbruk, at det skal trenge å være så mange fotografer for å fange den samme begivenheten...
    Det er dette jeg mener er trist - lidenskap, pasjon, yrkesstolthet og glede over å dekke begivenheten? Tviler ikke et sekund på at det er til stede - men som du skriver ...
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    jane skrev:
    Jeg vet ikke helt om jeg skjønner argumentasjonen din, men la gå. :)

    Til utendørs sport kommer du langt med et kitobjektiv. Men det krever at du må bevege seg litt mer. Dette bildet er tatt på 50mm, f/4.5 med noe som godt kunne vært et kitobjektiv. Kvaliteter som fokushastighet og presis følgefokus er like viktig som lysstyrke til utendørs sport/action. At en bør sette seg inn i kameraets muligheter gjelder samme hvilket kamera en har.




    Dette bildet er også tatt innenfor rammene til et kitobjektiv, her 105mm, f/5.6.


    Men klart, ønsker du å separere bildefokus mer fra omgivelsene bør du kanskje skifte ut kitobjektivet med raskere optikk. Men som regel er det ikke nødvendig, og ingen forutsetning for å ta et brukbart bilde.
    Sånn sett synes jeg argumentasjonen din om at speilreflekskjøpere ikke vet sitt eget beste, eller hva nå poenget ditt var, ikke holder vann.
    Ikke alltid man har mulighetene til å bevege seg nærmere motivet, dessuten er mange utstyrt med en porsjon latskap, da er telezoom veldig ok å ha og jeg ser definitivt behovet for telezoom selv om man strengt tatt ikke trenger det dersom man gjør som du sier, beveger seg nærmere motivet.

    Hva gjelder 105mm så er det ikke innenfor rammene av hva det medfølgende objektivene de fleste får når de kjøper sine speilreflekskamera. 18-55mm eller tilsvarende er det mest vanlige for kameraene pluss/minus 500 kroner. Er først når man går litt opp i pris eller dersom man velger en annen pakke enn det med standard-objektivene at man får et hus med objektiv som gir noen større muligheter som f.eks. 105mm... Men mulig det er vanlig i din verden, i så fall er det bare positivt fordi det betyr at du lever i en fotoverden med større behov til kvalitet enn hva hvermannsen (den gjennomsnittslige kari og ola nordmann) gjør. Men det koster jo noe mer (men definitivt verdt det) og da kan det å zoome og knipse med brennvidde 105mm bli innenfor rammene av det utstyret klarer. Synd at ikke alle har tilsvarende krav og forventninger.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Når jeg ser klyngen av alle de profesjonelle fotografene som står i den klynga, så kom jeg til å tenke på at den fotografen som nok fikk det beste blinkskuddet og nok fikk det bildet som er vist mest og er det bildet mennesker husker best (mest berømte bilde om man vil)... Er fotografen som ikke står i den klynga, men betrakter de andre utenfra. Nemlig vedkommende som tok bildet vi har betraktet her...

    Det er kanskje ikke så dumt å skille seg ut fra mengden og gå sine egne veier...
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    En trist jobb.


    Når jeg ser det bildet så tenker jeg at det var et genialt påfunn av Canon å lage hvite teleobjektiver.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    made4u skrev:
    Hva gjelder 105mm så er det ikke innenfor rammene av hva det medfølgende objektivene de fleste får når de kjøper sine speilreflekskamera. 18-55mm eller tilsvarende er det mest vanlige for kameraene pluss/minus 500 kroner.
    18-105mm er jo en ganske vanlig telezoom (kitobjektiv) som følger mange kamerapakker.
    For eksempel: http://www.japanphoto.no/product/digital-speilrefleks/nikon/nikon-d90-m-af-s-dx-18-105mm-vr/


    Uansett, å ta bilder bør være moro, det synes i alle fall jeg. Det er jo faktisk en rimelig kraftig datamaskin jeg har mellom fingrene i det jeg trykker på knappen. Her et bilde av en kamp mot Tr/Ørn, fokus var locked på Sunndals kaptein (i rødt) og ingen skal fortelle meg at jeg hadde greid å kalkulere bildeegenskaper eller å fokusere raskere selv enn datamaskinen i kameraet, selv om utstyret brukt her koster nærmere 5000 enn 10000.
    Dette bildet hadde jeg neppe fått til med et kompaktkamera, tror du det?

    ØrnII - Sunndal:
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Nå er ikke kameraene jeg sikter til så kompakt at det gjør noe, i flere tilfeller er dem ikke mye mindre enn speilrefleksene og med de fleste av de samme kreative mulighetene.

    Bildet du viser til ville således ikke vært noe problem for kameraene, det er langt mye større rom for kreative muligheter enn som så - f.eks. kunne du med dem oppnådd vesentlig mye mindre forksområde, med desto mye mer bakgrunnsdifushet, dersom du ønsket dette med de kameraene. Husk på at de nær er vell så avanserte som speirefleksene bare at man ikke ser gjennom et speil og at man kan skifte objektiver m.m.

    Ellers er objektivene på dem knallbra og mulighetene er som kjent enorme og langt flere enn det de fleste har behov for eller tar i bruk.

    Noe helt annet er de enkle kompaktkameraene, men er da ikke dem jeg på noen måte snakker om - jeg snakker om kamera som er vell så avanserte og ofte også dyrere enn mange enkle speilreflekskamera. Du finner dem i versjoner godt dyrere enn prisklassen jeg viste til, nemlig pluss/minus 5000 kroner.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    made4u skrev:
    Bildet du viser til ville således ikke vært noe problem for kameraene, det er langt mye større rom for kreative muligheter enn som så - f.eks. kunne du med dem oppnådd vesentlig mye mindre forksområde, med desto mye mer bakgrunnsdifushet, dersom du ønsket dette med de kameraene. Husk på at de nær er vell så avanserte som speirefleksene bare at man ikke ser gjennom et speil og at man kan skifte objektiver m.m.
    Det høres jo fortreffende ut..
    Kan du legge ved et troverdig eksempel i form av et bilde der det kreves hurtig følgefokus?
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Nå er det med hurtig følgefokus en relativt eksklusiv og dyr affære, også hva gjelder speilreflekser. I prisklassen pluss/minus 5000 kroner, som det jeg siktet til, er ikke denne den beste selv på speilreflekskameraene.

    Derfor blir det du sikter til litt skjevt og noe som ikke er helt relevant å vise til, da det som kjent er et problem både for speilrefleksene og de avanserte kameraene jeg mener for mange er bedre kjøp enn speilrefleksene, i den aktuelle prisklassen jeg viste til og som er den prisklassen de fleste som handler speilreflekser handler i.

    Dog er ikke forskjellen fra eller til stor, for speilreflekser i nevnte prisklasse samt de avanserte "kompakte" kameraene - for begge er det vanskelig å få f.eks. en hund som løper mot enn i fokus ved stor blenderåpning og desto mindre område som er i fokus.

    Da er motiver som ikke er i bevegelse relativt enklere å fange, og der gir de avanserte "kompaktkameraene" bedre resultater enn speilrefleksene med medfølgende objektiver. Altså må man være litt heldig og treffe korrekt for å ta et godt bilde der et objekt som er i bevegelse er i fokus når man har liten dybdeskarphet, man trenger rett og slett bedre og dyrere utstyr dersom dette er et stort behov (f.eks. om man tar mange sportsbilder - da er også som kjent teleobjektiv mye brukt da man ikke alltid kommer så nær motivene som det du har kunnet her. Se på sportsfotografer og objektivene de bruker, jo det er kraftige teleobjektiver for det aller meste - noe man kan få med nettopp et avansert "kompakt" kamera og ikke får med speilrefleks-pakken mange kjøper seg).

    Derfor er det du sikter til ikke så relevant i sakens anledning hva gjelder utgangspunktet for hva jeg ville få frem med å starte denne tråden.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Så kan jeg også si om konsertbildene i dårlig lys, alle andre settinger i dårlig lys forøvrig. Dette er et problem for speilreflekser også, man kommer ikke bort fra at man må ha ny og mer lyssterkt optikk for at dette skal bli bra resultat.

    Husk på at min mening ikke er å trekke ned speilreflekskameraene, de er så avgjort de beste. Men bare å få frem at for dem som ikke invisterer i ny optikk til disse, ha så er andre kamera langt å foretrekke. Og slik er det mange som gjør feil i å handle speilreflekskamera, rett og slett fordi dem gjør et dårlig kjøp med å handle det beste, nettopp fordi de tar til takke med pakken levert fra butikk fordi dem aldri kjøper nytt utstyr (objektiver spesielt) til sine speilreflekskamera, da får de heller ikke utnyttet kameraene ordentlig og hadde hatt mer igjen for et kamera som gav dem mange flere muligheter og taklet de fleste oppgaver meget bra og ikke var noen komprimiss i forhold til speilreflekskameraet - i alle fall ikke for brukerens behov...
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Speilreflekskameraer var noe man i ugangspunktet - den gang det var steinalder og zoom-objektivene ikke var oppfunnet - kjøpte for å kunne bytte objektiver opp og ned i mente for til enhver tid å være skodd til de alltid skiftende fotografiske utfordringene. Det var et strevsomt liv - jeg hadde t.o.m. flere kamerahus for å slippe å bytte - alternativt satte jeg filmer med forskjellig følsomhet i de forskjellige kamerahusene, bare for hele tiden å være best mulig rustet. Men det var jo et hundeliv.

    Etter zoom-objektivenes inntog, kombinert med autofokus og diverse eksponeringsprogrammer, er speilrefleks strengt tatt ikke like nødvendig lenger. Men gammel vane er vond å vende - så jeg holder meg primært til speilrefleks. Supplert med et hendig lite lommekamera der hvor diskresjon eller "travel-light" er et absolutt must. Det kjekkeste med speilreflekskameraer er muligheten til å bruke den tradisjonelle søkeren når jeg skal ta bilder. Med riktig puste- og avtrykksteknikk, kan fotografen nesten fungere som et trepunkts stativ. Ikke som med disse små kameraene som man - med skjelvende hender - må holde i god avstand fra kroppen.

    Men jeg har inntrykk av at digital fotografering har bidratt til at den grunnleggende forståelsen for fotograferingens naturlover forvitrer blant den kommende generasjon fotografer. Blender vs. tid og blender vs. skarphetsdybde. Filmfølsomhet vs. kornstørrelse. Vi hadde våre knep og tommelfingerregler som fungerte selv da alt var manuelt. Vi klarte å fange motiver i bevegelse selv uten autofokus. Vi klarte å ta motlysbilder som ofte var bedre enn de motlysbildene dagens helautomatiske kameraer greier å få til.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Jeg trodde speilreflekskameraet ble oppfunnet for at man skulle kunne se akkurat hva man tok bilde av. Derfor satte mann speil inn i kameraet.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Fordelen av det å kunne skifte ut optikken etter behov er den viktigste grunnen for å velge speilreflekskamera, mange mener også at dess bedre og større skjermene blir, dess mer ubetydelig blir det at man kan se akkurat hva man tar bilde av.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    made4u skrev:
    Fordelen av det å kunne skifte ut optikken etter behov er den viktigste grunnen for å velge speilreflekskamera, mange mener også at dess bedre og større skjermene blir, dess mer ubetydelig blir det at man kan se akkurat hva man tar bilde av.
    En har mer kontroll på hva man tar bilde av og holder kameraet stødigere ved bruk av optisk søker enn ved å se på en skjerm, det er iallfall min erfaring.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn