Det kan da ikke være så vanskelig å lage et par høyttalerkabler selv...

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
OMF skrev:
JK skrev:
OMF skrev:
Vel påstanden var vel at min referanse til posisjonspickuper var som "enkle signal" i forhold til Hifi - og jeg spurte da om du kunne nevne noe som var et komplisert signal...det svarte du ikke på....

Mvh
OMF
Det kan jeg godt svare på,
Ja...hva da...?

mvh
OMF
Leser du hele inlegget så ser du svaret ;D
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
JK skrev:
OMF skrev:
JK skrev:
OMF skrev:
Vel påstanden var vel at min referanse til posisjonspickuper var som "enkle signal" i forhold til Hifi - og jeg spurte da om du kunne nevne noe som var et komplisert signal...det svarte du ikke på....

Mvh
OMF
Det kan jeg godt svare på,
Ja...hva da...?

mvh
OMF
Leser du hele inlegget så ser du svaret ;D
hmm....leste innlegget en gang til og fant fremdeles ikke svar.....

Mvh
OMF
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Voff skrev:
musicman skrev:
Jada, vi er idioter vi som mener å høre forskjell på kabler kontra dere teoriskaller som må ha den målemessige forskjell bekreftet på papiret.

Lykkelig er den uvitende idioten ( som også har brukt ALT for mye penger på kabler )
Jeg trenger ikke målinger. Bare sundt vett ;D. Når jeg hører forskjell på kabler - det har hendt, men ikke ofte ;) - foretar jeg bare en grundigere lyttetest og de hørbare forskjellene forsvinner....
Heldig du
 
L

larkus

Gjest
musicman skrev:
Jada, vi er idioter vi som mener å høre forskjell på kabler kontra dere teoriskaller som må ha den målemessige forskjell bekreftet på papiret.
Lykkelig er den uvitende idioten ( som også har brukt ALT for mye penger på kabler )

JK skrev:
Kos deg med lampettkabelen din og spar oss "idiotene" for svovelpredikene til alle tider!
Hvorfor begynner den ene kabeltilhengeren etter den andre å omtale seg selv og sine likesinnete som "idioter" i denne tråden??? Foruroligende tendens!! Hvor skal dette ende? ;)

Mvh
larkus
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Potet-Norge på sitt beste.. ;D. Hva folk har betalt for sine kalber er meg revnede lykegyldig, branding er totalt uintr. Det viktige er om kablen overfører signalet som tilfredstiller den gjengivelsen jeg søker å oppnå, eller hos den jeg besøker på en måte som verten vil ha det... Om jeg får til det med grøftekabler eller sirkuskabler betyr nada. Det som betyr noe er at jeg trives med hobbyen min og de av deltagerne her som søker å ha litt vidsyn. Og ja, de er i klart flertall. Resten er IDIOTER , det er min innstilling ;D. Så ditt valg, mann eller kylling 8)
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Vel, vel så endte denne tråden opp i fullstendig bortkastet svada som vanlig.

Men jeg vil takke for omsorgen som "målemafiaen" tydligvis føler for meg og sikkert alle dei andre som har brukt noen fullstendig bortkastede kroner (ifølge målemafiaen) på kabler. Nå er ikke jeg noen kabelfanatiker da jeg har brukt samme type kabler i 9 år som jeg har testet opp mot både dyrere og billigere kabler, men er fornøyd med det jeg har ;)

Da har jeg som neste agenda å spille litt musikk (ikke sinustoner og testtoner) på et anlegg fritt for EQ,PC og frekvenskurver som kan skape frustrasjon og komme i veien for musikkopplevelsen ;D

God kveld i stua!
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
larkus skrev:
musicman skrev:
Jada, vi er idioter vi som mener å høre forskjell på kabler kontra dere teoriskaller som må ha den målemessige forskjell bekreftet på papiret.
Lykkelig er den uvitende idioten ( som også har brukt ALT for mye penger på kabler )

JK skrev:
Kos deg med lampettkabelen din og spar oss "idiotene" for svovelpredikene til alle tider!
Hvorfor begynner den ene kabeltilhengeren etter den andre å omtale seg selv og sine likesinnete som "idioter" i denne tråden??? Foruroligende tendens!! Hvor skal dette ende? ;)

Mvh
larkus
Det kalles IRONI lakus, ironi.......
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
OMF skrev:
JK skrev:
OMF skrev:
JK skrev:
OMF skrev:
Vel påstanden var vel at min referanse til posisjonspickuper var som "enkle signal" i forhold til Hifi - og jeg spurte da om du kunne nevne noe som var et komplisert signal...det svarte du ikke på....

Mvh
OMF
Det kan jeg godt svare på,
Ja...hva da...?

mvh
OMF
Leser du hele inlegget så ser du svaret ;D
hmm....leste innlegget en gang til og fant fremdeles ikke svar.....

Mvh
OMF
Siden du kan virke litt treg i kveld så kan jeg legge inn svaret på nytt :

Det kan jeg godt svare på, men ikke slik du vil for det har etter min mening ingen relevans da det som mottar signalene du nevnte er svært grove og enkle greier. Her er det rene måleparameter som kan legges til grunn!
Ved å bruke samme kabel i hifi kan muligens fungere utmerket, men JEG mener øret og hjernen er mye mer mottakelig for forandringer i kabelen dermed forandring i lydbilde, dette er i mye mindre grad målbart
.
Det er nok dessverre (for målemafiaen) ikke mulig å "måle" opplevelser som smak, følelser og sinnstemning! Og selvfølgelig opplevelsen av lyd som i musikk! (Ikke sinuskurver og testtoner)
 
L

larkus

Gjest
Den som er opptatt av god lyd, burde være mer opptatt av det som sitter i hver ende av kabelen enn av selve kabelen. Nemlig termineringen :)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
JK skrev:
OMF skrev:
JK skrev:
OMF skrev:
JK skrev:
OMF skrev:
Vel påstanden var vel at min referanse til posisjonspickuper var som "enkle signal" i forhold til Hifi - og jeg spurte da om du kunne nevne noe som var et komplisert signal...det svarte du ikke på....

Mvh
OMF
Det kan jeg godt svare på,
Ja...hva da...?

mvh
OMF
Leser du hele inlegget så ser du svaret ;D
hmm....leste innlegget en gang til og fant fremdeles ikke svar.....

Mvh
OMF
Siden du kan virke litt treg i kveld så kan jeg legge inn svaret på nytt :

Det kan jeg godt svare på, men ikke slik du vil for det har etter min mening ingen relevans da det som mottar signalene du nevnte er svært grove og enkle greier. Her er det rene måleparameter som kan legges til grunn!
Ved å bruke samme kabel i hifi kan muligens fungere utmerket, men JEG mener øret og hjernen er mye mer mottakelig for forandringer i kabelen dermed forandring i lydbilde, dette er i mye mindre grad målbart
.
Det er nok dessverre (for målemafiaen) ikke mulig å "måle" opplevelser som smak, følelser og sinnstemning! Og selvfølgelig opplevelsen av lyd som i musikk! (Ikke sinuskurver og testtoner)
Er nok litt treg ja, for jeg kan fremdeles ikke se at du svarer på det du sa " det kan jeg godt svare på"....

Mvh
OMF
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
larkus skrev:
Den som er opptatt av god lyd, burde være mer opptatt av det som sitter i hver ende av kabelen enn av selve kabelen. Nemlig termineringen :)
Helt enig! En kabel er i bunn og grunn gode connectorer, god lodding/krymping og noe brukbart ledermateriale mellom etter behov (diameter osv)

Så er det dette med hva som er bra nok da.... WBT er dyrt...... Sølv er dyrt skal en ha mye av det..... Er det mange ledere som skal isoleres.....tvinnes.... fylles på med olje...... En omstendelig prosess med liming/tetting av slange med olje...... så skal connectorer krympes på....... Og pent skal det være også............. Neeei dette koster nok noen kroner ja.....

Er det noen som får dette til billig så er det bare å ta kontakt, jeg er en potensiell kunde på rappen ;D
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
OMF skrev:
JK skrev:
OMF skrev:
JK skrev:
OMF skrev:
JK skrev:
OMF skrev:
Vel påstanden var vel at min referanse til posisjonspickuper var som "enkle signal" i forhold til Hifi - og jeg spurte da om du kunne nevne noe som var et komplisert signal...det svarte du ikke på....

Mvh
OMF
Det kan jeg godt svare på,
Ja...hva da...?

mvh
OMF
Leser du hele inlegget så ser du svaret ;D
hmm....leste innlegget en gang til og fant fremdeles ikke svar.....

Mvh
OMF
Siden du kan virke litt treg i kveld så kan jeg legge inn svaret på nytt :

Det kan jeg godt svare på, men ikke slik du vil for det har etter min mening ingen relevans da det som mottar signalene du nevnte er svært grove og enkle greier. Her er det rene måleparameter som kan legges til grunn!
Ved å bruke samme kabel i hifi kan muligens fungere utmerket, men JEG mener øret og hjernen er mye mer mottakelig for forandringer i kabelen dermed forandring i lydbilde, dette er i mye mindre grad målbart
.
Det er nok dessverre (for målemafiaen) ikke mulig å "måle" opplevelser som smak, følelser og sinnstemning! Og selvfølgelig opplevelsen av lyd som i musikk! (Ikke sinuskurver og testtoner)
Er nok litt treg ja, for jeg kan fremdeles ikke se at du svarer på det du sa " det kan jeg godt svare på"....

Mvh
OMF

Jeg prøvde å svare med henblikk på hifi, men er det faget måleteknikk du vil diskutere så kan jeg vel bla i noen lærebøker eller finne frem til noen "dippedutter" som krever "finere" og mer nøyaktig signaloverføring enn noen skarve mA og mV som skal tydes på et meter?

Er du ute etter eksakte målinger på MIN høyttalerkabel eller forsterker så har du kommet til feil person. Dette er meg revnende likegyldig ;D
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.576
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Denne typen diskusjon vil nok aldri resultere i noe som helst fruktbart.
Til det er begge leire antakelig alt for sta! ;D

Men til trådstarter og topic: Nei, det er ikke så vanskelig å lage et par høytalerkabler selv. Det som blir utfordringen, er valg av materiale, konstruksjon/bearbeiding av materiale, skjerming, lodding/terminering, altså den pjaktiske biten i å sette kabelen sammen. Her hjelper det å ha kunnskaper og ferdigheter a la min gode venn Sense, som har laget såvel signal- som høytalerkabler for meg. Han har forsjempel alltid hatt klokketro på sølv som materiale, og han har også kunnskaper som gjør at han lager kablene på den måten han har gjort (bl a for å redusere så mye som mulig av en eller annen -tans).
Dessuten er han ivrig tilhenger av ånkli skjerming, og når han setter igang med loddebolten, er det stort sett med kirurgisk presisjon...
Resultat: meeeget tilfredsstillende! Kostnad: Lav, sammenliknet med hva en må ut med for tilsvarende kvalitet på "kjøpekabler"!
At Sense så har gått noen runder for å komme dit han er idag mht kabelsnekring, er vel bare naturlig. Det blir gjerne litt prøving og feiling, før ting begynner å gå seg til...

mvh
Proffen
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
KJ skrev:
Det er ganske mye med lyd som er målbart men som ikke er hørbart - det er mye lettere å måle forksjell på signal inn vs ut av en velfungerende kabel enn å høre de samme forskjellene.

mvh
KJ
Det kan også være slik at mye er hørbart selv om det ikke er målbart. Ikke fordi det faktsik ikke er målbart, men rett og slett fordi man ikke vet hva som skal måles, og hvilke måleresultater som kan relateres til forskjellige lydopplevelser, eller hva vi egentlig hører.

Det er litt for enkelt å avfeie slike ting med placebo og dagsform. Hvis disse lydinntrykkene holder seg over tid er det vel en indikasjon på at det eksisterer forskjeller ettersom dagsformen sikkert varierer i løpet av det samme tidsrommet.

Nå kan det tenkes at det er en sammenheng mellom "opplevd lydsignatur" i feks en høyttalerkabel og hvilken forsterker / høyttalerkombinasjon som benyttes, men de kablene jeg har tilgang til eller eier har mer eller mindre beholdt den samme lydsignaturen i forskjellige oppsett og rom jeg hatt opp gjennom årene.

Jeg har i de siste to mnd hatt en høyttalerkabel på prøve som til de grader er i stand til å formidle live-følelsen i musikken, og som avviker ganske radikalt fra hva jeg har hørt før. Det er liksom ikke nødvendig å lukke øynene for å høre dette.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
JK skrev:
OMF skrev:
JK skrev:
OMF skrev:
JK skrev:
OMF skrev:
JK skrev:
OMF skrev:
Vel påstanden var vel at min referanse til posisjonspickuper var som "enkle signal" i forhold til Hifi - og jeg spurte da om du kunne nevne noe som var et komplisert signal...det svarte du ikke på....

Mvh
OMF
Det kan jeg godt svare på,
Ja...hva da...?

mvh
OMF
Leser du hele inlegget så ser du svaret ;D
hmm....leste innlegget en gang til og fant fremdeles ikke svar.....

Mvh
OMF
Siden du kan virke litt treg i kveld så kan jeg legge inn svaret på nytt :

Det kan jeg godt svare på, men ikke slik du vil for det har etter min mening ingen relevans da det som mottar signalene du nevnte er svært grove og enkle greier. Her er det rene måleparameter som kan legges til grunn!
Ved å bruke samme kabel i hifi kan muligens fungere utmerket, men JEG mener øret og hjernen er mye mer mottakelig for forandringer i kabelen dermed forandring i lydbilde, dette er i mye mindre grad målbart
.
Det er nok dessverre (for målemafiaen) ikke mulig å "måle" opplevelser som smak, følelser og sinnstemning! Og selvfølgelig opplevelsen av lyd som i musikk! (Ikke sinuskurver og testtoner)
Er nok litt treg ja, for jeg kan fremdeles ikke se at du svarer på det du sa " det kan jeg godt svare på"....

Mvh
OMF

Jeg prøvde å svare med henblikk på hifi, men er det faget måleteknikk du vil diskutere så kan jeg vel bla i noen lærebøker eller finne frem til noen "dippedutter" som krever "finere" og mer nøyaktig signaloverføring enn noen skarve mA og mV som skal tydes på et meter?

Er du ute etter eksakte målinger på MIN høyttalerkabel eller forsterker så har du kommet til feil person. Dette er meg revnende likegyldig ;D
Vel - min påstand var at signaloverføring i hifi sammenheng ikke er spesiellt avansert....det var vel det du bestred.....som på de fleste andre felter - så kan det være interessant å se hvilken løsninger man har valgt der man har større utfordringer på samme problem - feks signaloverføring. Derfor - hvor har man den mest krevende signaloverføringen...jeg tviler på at det er hifi....

Mvh
OMF
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
JK skrev:
larkus skrev:
Den som er opptatt av god lyd, burde være mer opptatt av det som sitter i hver ende av kabelen enn av selve kabelen. Nemlig termineringen :)
Er det noen som får dette til billig så er det bare å ta kontakt, jeg er en potensiell kunde på rappen ;D
Anti-Cables selger solidcare høyttalerkabler med godt tverrsnitt og spader i ren kobber for noen få hundrelapper.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.576
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Anonym skrev:
JK skrev:
larkus skrev:
Den som er opptatt av god lyd, burde være mer opptatt av det som sitter i hver ende av kabelen enn av selve kabelen. Nemlig termineringen :)
Er det noen som får dette til billig så er det bare å ta kontakt, jeg er en potensiell kunde på rappen ;D
Anti-Cables selger solidcare høyttalerkabler med godt tverrsnitt og spader i ren kobber for noen få hundrelapper.
Anticables er helt ok, og kanskje særlig ok ifht pris/ytelse...

mvh
Proffen
 
M

Medlem 1792

Gjest
Hvorfor er det aldri like ”opprivende” diskusjoner (som disse kabel diskusjonene) angående for eksempel høyttalere?
En høyttaler er jo tross alt ”bare” en innretning som omvandler elektriske impulser til lydbølger ???

Skål! ;D
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
ayaboh skrev:
Det er litt for enkelt å avfeie slike ting med placebo og dagsform. Hvis disse lydinntrykkene holder seg over tid er det vel en indikasjon på at det eksisterer forskjeller ettersom dagsformen sikkert varierer i løpet av det samme tidsrommet.
Det er vel grunn til å tro at det ikke holder seg over tid da enkelte skifter kabler (og annet utstyr) like ofte som andre skifter sokker... ;D
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.031
Antall liker
544
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
P.O.M. skrev:
Hvorfor er det aldri like ”opprivende” diskusjoner (som disse kabel diskusjonene) angående for eksempel høyttalere?
En høyttaler er jo tross alt ”bare” en innretning som omvandler elektriske impulser til lydbølger ???

Skål! ;D
Hehe, du sier noe. Men høyttalere er jo så åpenbart noe man kan måle på, kabler derimot... :p
 
M

Medlem 1792

Gjest
Ludo skrev:
P.O.M. skrev:
Hvorfor er det aldri like ”opprivende” diskusjoner (som disse kabel diskusjonene) angående for eksempel høyttalere?
En høyttaler er jo tross alt ”bare” en innretning som omvandler elektriske impulser til lydbølger ???

Skål! ;D
Hehe, du sier noe. Men høyttalere er jo så åpenbart noe man kan måle på, kabler derimot... :p
Ja, angående høyttalere så kan jo de måles angående det ”elektroniske” og det ”akustiske” i det benyttede lytte rommet. Vi sitter da igjen med masse målinger som egentlig ikke diskuteres for vi sier jo da som regel at ”det er lyden som teller” og ikke målingene (låter det bra i så driter vi i hvordan det måler (gjelder kanskje også for rør forsterkere?)).
Angående kabler så kanskje vi ikke skal henge oss opp i målingene/manglende målinger og da bare bedømme de etter hvordan de låter i det aktuelle anlegget?
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.031
Antall liker
544
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Som du sier; måling av lyden og målinger av det elektriske resultatet henger ikke alltid på greip - skjønne seg på det den som kan...
 
M

Medlem 1792

Gjest
Ludo skrev:
Som du sier; måling av lyden og målinger av det elektriske resultatet henger ikke alltid på greip - skjønne seg på det den som kan...
Målinger er ikke alt. I bil verdenen så kan en Toyota Prius måle mye bedre enn en Dodge Viper på enkelte parametere men det tror jeg de som kjøper en Dodge Viper bare ler av ;D
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.031
Antall liker
544
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
P.O.M. skrev:
Ludo skrev:
Som du sier; måling av lyden og målinger av det elektriske resultatet henger ikke alltid på greip - skjønne seg på det den som kan...
Målinger er ikke alt. I bil verdenen så kan en Toyota Prius måle mye bedre enn en Dodge Viper på enkelte parametere men det tror jeg de som kjøper en Dodge Viper bare ler av ;D
Hehehe, du sier noe :) Tror nok at Viper'n er kulere å kjøre ja ;D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.326
Torget vurderinger
1
ayaboh skrev:
...
Det kan også være slik at mye er hørbart selv om det ikke er målbart. Ikke fordi det faktsik ikke er målbart, men rett og slett fordi man ikke vet hva som skal måles, og hvilke måleresultater som kan relateres til forskjellige lydopplevelser, eller hva vi egentlig hører.

Det er litt for enkelt å avfeie slike ting med placebo og dagsform. Hvis disse lydinntrykkene holder seg over tid er det vel en indikasjon på at det eksisterer forskjeller ettersom dagsformen sikkert varierer i løpet av det samme tidsrommet.
...
Det er mulig det er for enkelt, men det er svært vanskelig å påvise noen systematisk sammenheng mellom lyd og kablenes egenskaper, utover de helt grunnleggende egenskapene - RCL +/- kabelens egnskaper mht støy/skjerming. Dersom lyden inn på en kabelure er lik lyden ut, er det da noe mer «vi» ønsker?

...
Jeg har i de siste to mnd hatt en høyttalerkabel på prøve som til de grader er i stand til å formidle live-følelsen i musikken, og som avviker ganske radikalt fra hva jeg har hørt før. Det er liksom ikke nødvendig å lukke øynene for å høre dette.
Det er grunn til å undres over hva som skjer, men dersom en kabel er «riktig» og «alle» andre kabler er «feil», så kan det være grunn til på stille hele systemet på «tiltalebenken». Lukkede øyne bør forresten ikke undervurderes, de fleste av oss hører bedre med «bind for øya» (mere følsom for reelle lydlige avvik, og mindre følsom for annet), selv om det kanskje er litt uvant i starten.

mvh
KJ
 

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
260
Antall liker
0
Måske det er fornuftigt at se kablet som en langstrakt kondensator.
Jeg er vild med olie i papir kondensatorer og hader dem der er lavet af plastik.

Måske man ville får bedre overensstemmelse mellem målinger og lytteresultater hvis man netop betragtede kablet som en langstrakt kondensator og benyttede sig af alle kendte kondensator målinger.
Jeg er rimelig sikker på at det nok ikke er det kabel der måler bedst der også er bedst lydmæssigt, men muligvis man kunne finde et mønster der var lidt mere system i end ved de vanlige RLC målinger.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Det er ikke enkelt å finne noen forklaring og beviser hvorfor hifi spiller som det gjør. Det er mange millioner audiofile rundt om i veden og mange tusen forskjellige typer kabler, forsterkere og CD-spillere. Tar alle disse audiofile "feil"? Ja ifølge våre "eminente" bessserwissere!

Skal vi tro på "målemafiaen" så er jo dette helt unødvendig!!!! Det er jo bare å måle ut noen få komponenter, vips så er det bevist hva som er best! Da er jo det hele bare fryd å gammen! Alle kan konsentrere seg om musikk å glemme hele "hifi-kjøret ;D

Det er jo like enkelt (i følge målemafiaen), å måle og bevise alt så på forsterkere og CD-spillere er jo det meste av data oppgitt, så her klarer selv hvermannsen å finne ut hva som er best ;D

Kabler er jo så enkle å måle at dette gjør hvermannsen selv......

Men jeg må innrømme at jeg har problemer med å forstå at et kabelsett kan koste 200k...
Det er en annen dans......
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.194
Mange millioner audiophile?
Er det virkelig så mange?
Ikke vet jeg hvor mange det finnes,
men jeg vet at mange ( de fleste? ) audiophile kabler er solgt fordi
hifibutikkene er flinke til å pushe kabler.
Det er liksom opplest og vedtatt nå at kabler har noe å si for lyden,
og resultatet er at hvem som helst som skal ha et surrerundt anlegg til
TVen legger et par tusen på kabler også, for det sier de i butikken at man trenger.
 
N

nb

Gjest
larkus skrev:
Og ifølge et tidligere innlegg i denne tråden, så får en det en betaler for.
Får jo tross alt kabler som koster 200k om man kjøper kabler til 200k. Sånn sett er det kanskje greit?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
slowmotion skrev:
Mange millioner audiophile?
Er det virkelig så mange?
Ikke vet jeg hvor mange det finnes,
Jeg leste et eller annet sted at det finnes omtrent 1 million audiofile globalt....
 
V

vredensgnag

Gjest
nb skrev:
larkus skrev:
Og ifølge et tidligere innlegg i denne tråden, så får en det en betaler for.
Får jo tross alt kabler som koster 200k om man kjøper kabler til 200k. Sånn sett er det kanskje greit?
For 200k kan du også kjøpe 52kg sølv, eller 0,75kg gull (selv til dagens høye gullpris.)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.326
Torget vurderinger
1
larkus skrev:
JK skrev:
Men jeg må innrømme at jeg har problemer med å forstå at et kabelsett kan koste 200k...
Et kabelsett kan koste 200k av den enkle grunn at det finnes enkelte som er villige til å betale den summen.
Og ifølge et tidligere innlegg i denne tråden, så får en det en betaler for. ...
Dessuten fremstår neste modell i hierarkiet som relativt «rimelige».

mvh
KJ
 

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
260
Antall liker
0
Jeg lavede et regnestykke for mine egne hjemmelavede DIY kabler som består af sølvlitzetråd (5 ledere) med en aktiv skærm af bly, det hele er omviklet med papir og silke tråd gennemvædet i linolie og andre stoffer.

Jeg er ca. 3 dage (uden at anstrenge mig) om at lave et sæt højtalerkabler på 3 m. der er vil for mellem 1000 og 2000 Danske Kr. i materiale udgifter afhængig af det valgte areal, tager jeg en værkstedstime pris på 500 Kr., så bliver det ca. 13000 Kr. hertil skal så lægges moms og yderligere avance for dem der evt skal sælge videre, plus reklame omkostninger osv.
Udviklingsomkostninger er heller ikke regnet med. I mit tilfælde må jeg indrømme at man knapt kan kalde det udviklingsomkostninger snarer at jeg har prøvet en masse ting og så fundet ud af at jeg synes det her lyder rigtigt, det har jeg så kombineret med hvilke principper som jeg finder fornuftige, men tid som skal betales af kunden tager det under alle omstændigheder.

Sådan et kabel kan faktisk gå hen og blive temmelig dyrt hvis det hovedsaligt er lavet i hånden.
Det kræver ikke meget maskinkraft at rulle silke tråd omkring et kabel (kun tid) så jeg har ikke iberegnet investering i maskiner osv., men andre investere helt sikkert store beløb i special maskiner, som også skal betales.

Jeg mener man bør skelne mellem kabler der er masse produceret og dem der er lavet primitivt eller med metoder som maskiner ikke kan håndtere og som sælges i små styktal.
Sidstnævnte kabler kan efter min mening som sagt godt gå hen og blive endog meget dyre, uden at nogen sådan set bliver snydt, og uden at nogen bliver ekstremt rige af at sælge dem, hvis der kun ses på produktionsomkostningerne.
Ses der også på lyden så bliver det nok en individuel vurdering om de virkelig er de mange penge værd.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
KJ skrev:
Dersom lyden inn på en kabelure er lik lyden ut, er det da noe mer «vi» ønsker?

mvh
KJ
Dette er iflg dere et ikke-tema. En riktig dimensjonert kabel vil ikke ha noe som helst tap i området 20 - 20 KHz. Dvs at stort sett alt du kjøper (eller for den saks skyld lager selv) av kabler er mer enn bra nok til å gjengi det hørbare frekvensområdet tapsfritt.

Det du står igjen med er RCL parametre og ev støyskjerming. Når ble forresten støy et problem mht høyttalerkabler i ei vanlig norsk stue?
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
P.O.M. skrev:
Hvorfor er det aldri like ”opprivende” diskusjoner (som disse kabel diskusjonene) angående for eksempel høyttalere?
En høyttaler er jo tross alt ”bare” en innretning som omvandler elektriske impulser til lydbølger ???

Skål! ;D
Fordi ingen våger å si at de ikke hører forskjell på høyttalere.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
slowmotion skrev:
Ikke vet jeg hvor mange det finnes, men jeg vet at mange ( de fleste? ) audiophile kabler er solgt fordi hifibutikkene er flinke til å pushe kabler.
Du
Hvis hifi-butikken klarer å pushe en kabel på deg, er du ikke audiofil! Du er vel heller en hjelpesløs forbruker.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
thor72 skrev:
Jeg lavede et regnestykke for mine egne hjemmelavede DIY kabler som består af sølvlitzetråd (5 ledere) med en aktiv skærm af bly, det hele er omviklet med papir og silke tråd gennemvædet i linolie og andre stoffer.

Jeg er ca. 3 dage (uden at anstrenge mig) om at lave et sæt højtalerkabler på 3 m. der er vil for mellem 1000 og 2000 Danske Kr. i materiale udgifter afhængig af det valgte areal, tager jeg en værkstedstime pris på 500 Kr., så bliver det ca. 13000 Kr. hertil skal så lægges moms og yderligere avance for dem der evt skal sælge videre, plus reklame omkostninger osv.
Udviklingsomkostninger er heller ikke regnet med. I mit tilfælde må jeg indrømme at man knapt kan kalde det udviklingsomkostninger snarer at jeg har prøvet en masse ting og så fundet ud af at jeg synes det her lyder rigtigt, det har jeg så kombineret med hvilke principper som jeg finder fornuftige, men tid som skal betales af kunden tager det under alle omstændigheder.

Sådan et kabel kan faktisk gå hen og blive temmelig dyrt hvis det hovedsaligt er lavet i hånden.
Det kræver ikke meget maskinkraft at rulle silke tråd omkring et kabel (kun tid) så jeg har ikke iberegnet investering i maskiner osv., men andre investere helt sikkert store beløb i special maskiner, som også skal betales.

Jeg mener man bør skelne mellem kabler der er masse produceret og dem der er lavet primitivt eller med metoder som maskiner ikke kan håndtere og som sælges i små styktal.
Sidstnævnte kabler kan efter min mening som sagt godt gå hen og blive endog meget dyre, uden at nogen sådan set bliver snydt, og uden at nogen bliver ekstremt rige af at sælge dem, hvis der kun ses på produktionsomkostningerne.
Ses der også på lyden så bliver det nok en individuel vurdering om de virkelig er de mange penge værd.
Det blir fort dyrt ja skal en regne inn andre utgifter enn materialer. Det er vel gjengs at prisen på f.eks høyttalere så ganges materialprisen med 10!

Vi har alle våre "kjepphester" og min har vert strømkabler. Har stort sett laget dem dem selv og innimellom kjøpt på bruktmarkedet. Jeg har brukt så mye penger på DIY kabler og kontakter som har vert ubrukelige at jeg kunne kjøpt ferdige gode kabler for samme pengene.
Et av kabelmakerene som får mye "pepper" av "målemafiaen" er Transparent. Jeg har to sett med Transparent strømkabler som kostet 14-1500.- i sin tid. Grei kabel men litt "simple" kontakter så jeg tok å skiftet til High-End kontakter og studerte samtidig kabelen. Det jeg fant ut der var at kvaliteten på kobber/skjerm er laaangt over f.eks den populære LMC kabelen. Til og med kontaktene var gode mekanisk sett innvendig. Flott arbeid som virkelig var verdt den prisen som den hadde i Norge!
Så det er med kabler som med alt annet av produkter som skal innha kvaliteter, ting koster!

Men, Kabler er rimelig enkle å lage og dermed er det nok mye "humbug" på markedet!
 
N

nb

Gjest
For de som driver ordentlig, industriell produksjon av ymse ledninger (som f.eks Nexans) utgjør råmaterialer 70% av kostnadene. Arbeidskraft er selvsagt en mindre faktor i maskinell masseproduksjon av slike saker.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
nb skrev:
For de som driver ordentlig, industriell produksjon av ymse ledninger (som f.eks Nexans) utgjør råmaterialer 70% av kostnadene. Arbeidskraft er selvsagt en mindre faktor i maskinell masseproduksjon av slike saker.
Hadde nok blitt en annen pris hos Nexans også hadde du bestillt en kabel med egne spek., spesiell kontakter, 100 lengder a 3m med strømper med eget design og merker på ;D

Beveger en seg opp i "High-End" så er det meste av utstyr vi bruker laget av små bedrifter i små serier og ofte handlaget. Dette blir dyrt dessverre!
 
N

nb

Gjest
JK skrev:
Beveger en seg opp i "High-End" så er det meste av utstyr vi bruker laget av små bedrifter i små serier og ofte handlaget. Dette blir dyrt dessverre!
Ja, men det er ingen automatikk i at det dermed blir bedre. De store vet sannsynligvis hva de driver med.

Det er mye boutique-saker som neppe har noen upris om man ser på det manuelle arbeidet som er medgått, bestilling av ymse i små serier osv. Men jeg klarer ikke å se hvordan dette skulle være noensomhelst garanti for høyere kvalitet, snarere det motsatte i min verden.
 
Topp Bunn