Det er ikke så galt at det ikke er godt for noe

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    cybwiz skrev:
    Her er en kar som biamper sine JMLab høytalere med MRA.


    MRA har 2stk strøm ledninger til hver monoblokk - bare å koble disse til 4 stk 16A kurser.
    ooh! det så nesten litt perverst ut.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Roysen skrev:
    OMF skrev:
    Hei!

    Er jo for tidlig å gratulere med disse enda..., men må få lov til å stille et lite kritisk spørsmål...
    Hva skal du med noe så stort...som sagt er bassene dine aktive, så du skal i utgangspunktet kun drive mellomtone/diskant.

    Når det gjelder å få frem detaljer og nyanser så er det jo ikke akkurat en fordel å ha 216 utgangsdrivere i parallell...?

    I tillegg er den klasse A....er disse to nye effekttrinnen en erstatning for en oljefyr som har gått dukken...?

    Min personlige mening er at du trolig kommer bedre ut av det med en mer normal forsterker fra de beste...da tenker jeg på DarZeel, FM Acoustic, Goldmund, Halcro, boulder, Lamm, MBL, Dynamic Precision osv....

    Det er jo ingen tvil i verden om at du aldri aldri aldri kommer til å få bruk for de kreftene - og er det virkelig verdens beste forsterker hvis du ikke trenger 1000W. Grande Utopia er jo nettopp en diger høytaler med masse elementer og 5 veis passivt delefitler osv soov...den trenger mye krefter...gjør toppene på dine Cerubin det...Og i tillegg trenger du jo helt sikkert flyttebyrå for å få dem inn på lytterommet, elektriker til å legge opp nye kontakter osv osv...Mitt råd er nok - spør deg selv....trenger jeg virkelig 16000W i 0,5Ohm og mener jeg at dette er verdens beste forsterker uavhenig av watt...!
    (I tillegg til at du må skifte nærmer e100 rør i oppsett nummer 2 ved hvert rørbytte...begynner å bli litt upraktisk disse to anleggene...)

    Håper du ikke tar dette ille opp...det er gjort i beste mening - og ikke noe hadde vært mer gøy enn å komme på lyttevisitt til deg å høre 2 av verdens desidert beste forstekere!

    Mvh
    OMF
    Hei, OMF.

    Jeg er ikke akkurat den som ligger lavt i terrenget selv så noen kritiske spørmål må jeg tåle. ;D

    Det er flere grunner til at dette er et godt valg.

    For det første skjønner jeg godt at du kan synes dette er overkill fordi dette ikke bare er overkill, men helt meningsløst overkill. Men la meg spørre deg om du noensinne har hørt hva helt meningsløst overkill gjør med lyden? Hva det betyr for lyden å ha så mye krefter i reserve. Jeg vet at du synes DP A1S er verden beste forsterker. Sett med det utangspunktet skjønner jeg spørsmålet ditt. Jeg tror imidlertid du får et noe annet syn på dette dersom du hadde hørt hvordan disse forsterkerne spiller.

    For det andre er det ikke sikkert at jeg skal ha de høytalerne jeg har nå i uendelig tid. Dersom jeg skulle få lyst på noen andre høytalere vil i hvert fall forsterkerne ikke være noen flaskehals uansett hva jeg velger. Oppgraderingsspøkelset er noe som klør oss audiofile til stadighet. Det vet sikkert du også. Økonimisk sett koster jo disse forsterkerne en god del. Men på det nivået jeg allerede er koster komponentene mye også. Kanskje kan dette kjøpe stoppe forsterkeroppgraderingskløen for godt. Det vil i så fall kanskje være det økomisk mest lønnsomme i stedet for å kjøpe de senere når jeg i mellomtiden allerede har oppgradert meg gjenom men rekke andre forsterkere som jeg har måtte tåle tap på når jeg har solgt de igjen.

    For det tredje synes jeg spørsmålet "Har du virkelig brukt for dette" ikke hører hjemme på det nivået du og jeg beveger oss. Dersom du synes det spørmålet er relevant kan du kanskje spørre deg selv om du virkelig har brukt for noe annet enn en boombox kjøpt på Claes Ohlsson. Det spiller musikk det også.

    For det fjerde så er bassforsterkeren til Cerubin laget med MRA som forbilde og den deler en del konstruksjonsdetaljer. Det er derfor mulig at dette vil gi en lydmessig synergi.

    Når det gjelder rørbytter til forsterkerne i det andre oppsettet, så er ikke det noe jeg trenger å bekymre meg for hver gang jeg skal lytte til musikk da.

    Jeg forsøker imidlertid å holde beina på jorda, så det er ikke helt sikkert at dette blir en realitet - vi får se. Alt avhenger egentlig av hva prisen eventuellt måtte bli.

    Mvh
    Roysen
    Må bare legge inn et par kommentarer så vi ikke lager noen missforståelser her....
    Joda, jeg er DP Fan, men synes vel at jeg har hintet og tipset om såpass mange andre merker at jeg ikke føkler at argumentet skal avfeies med at jeg er DP fan. Poenget mitt var at trenger du alle disse kreftene. La oss si at pris er en indikator på kvalitet - noe det ofte er. Så tror jeg at du vil få bedre lyd i oppsettet ditt med å kjøpe en forsterker til samme pris, som hadde mer normale dimmensjoner -Altså betale for 1000,-/W for toppkvalitet, istedenfor å betalte 500,-/W for bra kvalitet....satt på spissen selvsagt!

    Jeg har tipset om FM Acoustics, Dartzeel, Halcro, Goldmund og Boulder - eller vi kan slenge på noen rørvarianter fra Zanden, Audio Note eller Wavac. Essensen i spørsmålet mitt var - er MRA den absolutt beste forsterkeren i verden hvis man ikke trenger 16000W i 0,5Ohm. Og det var disse 16kW mitt som var utgangspunktet for mitt "har du virkelig bruk for dette spørsmål" kom inn...ikke om du har brukt for verdens beste forsterker - det skjønner jeg lett at at du har! ;D ;D ;D

    Det er jo også en del bakdeler med å ha så enormt med krefter...som feks det å ha 216 utgangsdrivere - og 1000W klasse A. Flere forsterkerprodusenter har jo uttalt at det er vanskeligere å lage en stor vellydende forsterker, enn en liten....

    Så...det var egentlig et velmenende råd om at jeg tror du kommer billigere, bedre og ikke minst mye mer praktisk fra det med en mer normal sized sak fra en av overnevnte leverandører - eller gjerne toppmodellen i den nye Evolution serien til Krell - den knuste jo alt på skalaen til Martin Colloms og fikk lik scor med MRA hos Audio. Jeg ville nok utvilsomt valgt den fremfor disse beistene....

    Og til slutt....ja jeg vet hva Overkill gjør med lyden.... ;D ;D

    Mvh
    OMF
     
    R

    Roysen

    Gjest
    OMF skrev:
    Roysen skrev:
    OMF skrev:
    Hei!

    Er jo for tidlig å gratulere med disse enda..., men må få lov til å stille et lite kritisk spørsmål...
    Hva skal du med noe så stort...som sagt er bassene dine aktive, så du skal i utgangspunktet kun drive mellomtone/diskant.

    Når det gjelder å få frem detaljer og nyanser så er det jo ikke akkurat en fordel å ha 216 utgangsdrivere i parallell...?

    I tillegg er den klasse A....er disse to nye effekttrinnen en erstatning for en oljefyr som har gått dukken...?

    Min personlige mening er at du trolig kommer bedre ut av det med en mer normal forsterker fra de beste...da tenker jeg på DarZeel, FM Acoustic, Goldmund, Halcro, boulder, Lamm, MBL, Dynamic Precision osv....

    Det er jo ingen tvil i verden om at du aldri aldri aldri kommer til å få bruk for de kreftene - og er det virkelig verdens beste forsterker hvis du ikke trenger 1000W. Grande Utopia er jo nettopp en diger høytaler med masse elementer og 5 veis passivt delefitler osv soov...den trenger mye krefter...gjør toppene på dine Cerubin det...Og i tillegg trenger du jo helt sikkert flyttebyrå for å få dem inn på lytterommet, elektriker til å legge opp nye kontakter osv osv...Mitt råd er nok - spør deg selv....trenger jeg virkelig 16000W i 0,5Ohm og mener jeg at dette er verdens beste forsterker uavhenig av watt...!
    (I tillegg til at du må skifte nærmer e100 rør i oppsett nummer 2 ved hvert rørbytte...begynner å bli litt upraktisk disse to anleggene...)

    Håper du ikke tar dette ille opp...det er gjort i beste mening - og ikke noe hadde vært mer gøy enn å komme på lyttevisitt til deg å høre 2 av verdens desidert beste forstekere!

    Mvh
    OMF
    Hei, OMF.

    Jeg er ikke akkurat den som ligger lavt i terrenget selv så noen kritiske spørmål må jeg tåle. ;D

    Det er flere grunner til at dette er et godt valg.

    For det første skjønner jeg godt at du kan synes dette er overkill fordi dette ikke bare er overkill, men helt meningsløst overkill. Men la meg spørre deg om du noensinne har hørt hva helt meningsløst overkill gjør med lyden? Hva det betyr for lyden å ha så mye krefter i reserve. Jeg vet at du synes DP A1S er verden beste forsterker. Sett med det utangspunktet skjønner jeg spørsmålet ditt. Jeg tror imidlertid du får et noe annet syn på dette dersom du hadde hørt hvordan disse forsterkerne spiller.

    For det andre er det ikke sikkert at jeg skal ha de høytalerne jeg har nå i uendelig tid. Dersom jeg skulle få lyst på noen andre høytalere vil i hvert fall forsterkerne ikke være noen flaskehals uansett hva jeg velger. Oppgraderingsspøkelset er noe som klør oss audiofile til stadighet. Det vet sikkert du også. Økonimisk sett koster jo disse forsterkerne en god del. Men på det nivået jeg allerede er koster komponentene mye også. Kanskje kan dette kjøpe stoppe forsterkeroppgraderingskløen for godt. Det vil i så fall kanskje være det økomisk mest lønnsomme i stedet for å kjøpe de senere når jeg i mellomtiden allerede har oppgradert meg gjenom men rekke andre forsterkere som jeg har måtte tåle tap på når jeg har solgt de igjen.

    For det tredje synes jeg spørsmålet "Har du virkelig brukt for dette" ikke hører hjemme på det nivået du og jeg beveger oss. Dersom du synes det spørmålet er relevant kan du kanskje spørre deg selv om du virkelig har brukt for noe annet enn en boombox kjøpt på Claes Ohlsson. Det spiller musikk det også.

    For det fjerde så er bassforsterkeren til Cerubin laget med MRA som forbilde og den deler en del konstruksjonsdetaljer. Det er derfor mulig at dette vil gi en lydmessig synergi.

    Når det gjelder rørbytter til forsterkerne i det andre oppsettet, så er ikke det noe jeg trenger å bekymre meg for hver gang jeg skal lytte til musikk da.

    Jeg forsøker imidlertid å holde beina på jorda, så det er ikke helt sikkert at dette blir en realitet - vi får se. Alt avhenger egentlig av hva prisen eventuellt måtte bli.

    Mvh
    Roysen
    Må bare legge inn et par kommentarer så vi ikke lager noen missforståelser her....
    Joda, jeg er DP Fan, men synes vel at jeg har hintet og tipset om såpass mange andre merker at jeg ikke føkler at argumentet skal avfeies med at jeg er DP fan. Poenget mitt var at trenger du alle disse kreftene. La oss si at pris er en indikator på kvalitet - noe det ofte er. Så tror jeg at du vil få bedre lyd i oppsettet ditt med å kjøpe en forsterker til samme pris, som hadde mer normale dimmensjoner -Altså betale for 1000,-/W for toppkvalitet, istedenfor å betalte 500,-/W for bra kvalitet....satt på spissen selvsagt!

    Jeg har tipset om FM Acoustics, Dartzeel, Halcro, Goldmund og Boulder - eller vi kan slenge på noen rørvarianter fra Zanden, Audio Note eller Wavac. Essensen i spørsmålet mitt var - er MRA den absolutt beste forsterkeren i verden hvis man ikke trenger 16000W i 0,5Ohm. Og det var disse 16kW mitt som var utgangspunktet for mitt "har du virkelig bruk for dette spørsmål" kom inn...ikke om du har brukt for verdens beste forsterker - det skjønner jeg lett at at du har! ;D ;D ;D

    Det er jo også en del bakdeler med å ha så enormt med krefter...som feks det å ha 216 utgangsdrivere - og 1000W klasse A. Flere forsterkerprodusenter har jo uttalt at det er vanskeligere å lage en stor vellydende forsterker, enn en liten....

    Så...det var egentlig et velmenende råd om at jeg tror du kommer billigere, bedre og ikke minst mye mer praktisk fra det med en mer normal sized sak fra en av overnevnte leverandører - eller gjerne toppmodellen i den nye Evolution serien til Krell - den knuste jo alt på skalaen til Martin Colloms og fikk lik scor med MRA hos Audio. Jeg ville nok utvilsomt valgt den fremfor disse beistene....

    Og til slutt....ja jeg vet hva Overkill gjør med lyden.... ;D ;D

    Mvh
    OMF
    Jeg forstår tankebanene dine og er ikke direkte uenig. Jeg forsøkte heller ikke å avfeie deg med at du var DP fan. Jeg forsøkte å si at dersom man mener at en forsterker som yter 250W 8 ohm kan være verdens beste blir sikkert min tankegang noe uforståelig. Jeg tror nemlig at kvalitet også til en viss grad handler om kraft - i hvert fall når vi snakker om en effektforsterker. Jeg er ikke så sikker på at du når et tak hvor lyden ikke kan bli bedre fordi nå har du nok krefter. Du brokoblet jo selv dine DP A1S og kan sikkert selv gå god for at overflod med krefter (i A1S sitt tilfelle 800W ved 8 Ohm) gir en helt spesiell ro og uanstrengt dynamikk i lydbildet og at dette heller ikke hadde vært nødvendig for å drive Avanti III men at det ikke var tvil om at det medførte en lydforbedring.

    Når det er sagt så er det slik at prismessig på bruktmarkedet ligger Krell MRA godt under toppmodellen fra Goldmund, FM Acoustics, Boulder, MBL og Burmester for å nevne noen. Budsjettmessig stanger jeg nok i taket ved en Krell MRA. dartZeel tror jeg rett og slett er for pinglete til være lydmessige sidestykker til disse andre modellene vi snakker om her uansett hva Mike Lavigne måtte si om det. Krell Evolution One koster omtrent det samme på bruktmarkedet som Krell MRA, men dersom Martin Collums har anbefalt de kommer jeg ikke til å kjøpe de. Han har ved så mange tilfieller vist at hans oppfattelse av god lyd ikke er på linje med min. Jeg tenker da på hans slakt av Audio Physic Caldera II i stereophile, hans anbefaling av å bruke forforsterker sammen med Wadia signalkilder i Stereophile og hans slakt av Audio Physic Medea I i Hi-Fi News.

    Samtidig forsøker jeg også å tenke litt langsiktig. Jeg kommer aldri til å trenge noen ny effektforsterker dersom jeg har kjøpt et par Krell MRA. Et bytte da vil være mer motivert av eierglede.

    16 KW ved 0,5 Ohm trenger jeg ikke nå (men hvem vet hva jeg trenger i fremtiden), men det de 1 KW ved 8 Ohm og alle de andre kreftene i reserve gjør med lyden tror jeg lett kan skape en avhengighet når man først har hørt hvordan det spiller.

    Når det gjelder spørsmålet ditt om MRA etter min mening er verdens beste effektforsterker pr. watt vil jeg si at av de effekt trinnene jeg har hørt er de helt klart det. Jeg har nemlig aldri hørt noen av de andre du har nevnt og har derfor svært lite grunnlag for å uttale meg om de er bedre eller dårligere pr. watt.

    Til slutt vil jeg gjerne spørre om du faktisk har hørt alle disse alternativene du anbefaler og mener er bedre enn mitt valg. I så fall er du en heldig herremann. Dersom så ikke er tilfelle synes jeg det kan virke noe underlig at du kan ha noen formening om at de er bedre.

    Mvh
    Roysen
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei igjen Roysen....

    Det ligger vel litt i kortene at jeg ikke har hørt disse...ingen av dem faktisk, og på ditt nivå så har ikke en demo på ukjent utstyr heller all verden relevans uansett. Kan jo snu argumentet ditt rundt - hvordan kan du ha en formening om at de ikker er bedre all den tid du ikke har hørt de.

    Nok om det - legger inn årene på denne delen av diskusjonen - gjentar også at dette var noen velmenende råd fra min side! Ender du opp med MRA så slipper du nok å oppgradere på en stund ja... ;D ;D

    (Brokoblet aldri mine DP A1 - kom ikke så langt, kjørte de i biamping. Men er helt enig med deg i at masse headroom gir mye postivt - ro, tyngde, dynamikk)

    Er det lov å spørre om hva du regner med å måtte betale for et slikt par....?

    Mvh
    OMF
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Det ser i skrivende stund ut som om dette ikke blir noe av. Det lå et par av 230V versjonen til salgs for ca. 1/2 år siden for USD $50K.

    Mvh
    Roysen
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Vet ikke hva MRA`n trekker på tomgang, men Krell har ett meget fint automatisk bias system som gjør at de ikke trekker mer strøm en de trenger! De spiller klasse A "uansett", de legger bare på det som er nødvendig! Mine 750MCX blir pingler i denne sammenheng, men de har 750 watt i klasse A og trekker kun ca. 50 watt i standby og 220 watt på tomgang. Dette er samme regulering som MRA`n så hvis jeg skal ta en vill gjetting drar MRA`n 5-600 watt på tomgang, dvs. ingenting i denne sammenheng! :)
     
    R

    Roysen

    Gjest
    SAL skrev:
    Vet ikke hva MRA`n trekker på tomgang, men Krell har ett meget fint automatisk bias system som gjør at de ikke trekker mer strøm en de trenger! De spiller klasse A "uansett", de legger bare på det som er nødvendig! Mine 750MCX blir pingler i denne sammenheng, men de har 750 watt i klasse A og trekker kun ca. 50 watt i standby og 220 watt på tomgang. Dette er samme regulering som MRA`n så hvis jeg skal ta en vill gjetting drar MRA`n 5-600 watt på tomgang, dvs. ingenting i denne sammenheng! :)
    Takker for info. Jeg var klar over at Sustained Bias Plateau II som benyttes i MRA medfører ren klasse A drift med minimalt strømforbruk. Jeg blir imidlertid uansett nødt til å sjekke hva som kreves for å installere noen slike monstere før jeg evt. går til anskaffelse.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Denne er også på radaren for øyeblikket. Jeg sjekker hva jeg evt. må betale for en brukt/demo modell.



    Mvh
    Roysen
     

    Vedlegg

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    pks skrev:
    Hva er det for noe?

    Pk
    Er ikke dette monoblokker ifra dynaudio? Store som fy!! Vil ha til at jeg har sett de en eller annen gang.( På nettet vel og merke)

    Mvh
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Duverden her går det unna! :p
    Så nå står solidstate monoblokker for tur altså..


    Woho! For noen saker dette ser ut til å bli.
    Chord kanskje kunne vært noe?
    Ec eller Abrahamsen kunne mekka en fjerde Enigma?

    Men jeg tror kanskje at Clayton Audio sine 500w monoblokker kunne vært ett brukbart alternativ her jeg da!!!
    Det er det eneste jeg klarer å tenke på på dette nivået!!! (Om Krell MR ikke holder mener jeg!)
    Noe annet kunne jo også vært Crown Studio Reference I(1000w) eller II(400w) (til bare ca 4500$ tror jeg da de var i salg)
    Det er en skikkelig unsung set of heroes!!!

    Ellers yter f.eks Plinius SA-REFERENCE 1000w i monoconfig.

    mvh
     
    H

    hobby

    Gjest
    Disse yter 1930 w per kanal i 4 ohm i monodrift og bør kanskje også være en het kandidat??
    http://www.burmester.de/english/productlines/power-amp-909.html

    For min del tror jeg ikke Krell Evolution One heller vil fremstå som blodfattige... Ville i hvert fall selv ikke ha sett meg blind på power output spec. Evolution One tipper jeg ikke står tilbake for MRA og antakeligvis også et mer attraktivt produkt i form av enklere håndtering etc etc samt om man (mot formodning!) skulle tenke på å selge en gang - hvem vet...
    Ser ut til at bl.a. Esoterisk hifi i Sverige de til demo; http://www.esoterisk-hifi.se/customer/showrooms.asp
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke Arbiter vært med grusom lenge nå ? Eller er de kontinuerlig under oppdatering ?

    De ser ihvertfall ikke så værst ut til å være så sinnsykt svære....hadde det bare ikke vært for gullklokkene den har på beina. Diskret får vel aldri slike greier blitt likevel....
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Jeg tror at du er på jakt etter noe spesielt som du vet hva er først når du hører det Roysen. (I og med at Boulder falt igjennom, Wow!!!)
    Jeg ville kanskje ikke bare kikket på det dyreste og "såkalt beste" men også litt nedover prisstigen.
    Svaret kan være en amp man normalt ikke tenker på engang!
    Jeg tenker at når man når dette nivået her bør man kunne skreddersy ampens lyd til annlegget!
    Jeg tenker parametrisk eq og slikt! Rett og slett on site tuning!
    Man kan være heldig å finne ampen man leter etter, men dette er som sagt ikke garantert!
    Man kan tenke i baner om hva som blir gjordt med Aria's amper, eller det Back door har i sitt annlegg, Gaia med sin uendelige innstillingsmuligheter osv osv.

    Dette er sikkert som å banne, men hvorfor ikke da?
    Det kan tenkes dette ikke er ønskelig ifra din side Roysen å tenke slik, men det kunne jo vurderes! Å hive en rå analog eq på annlegget eller what ever!
    For ikke å snakke om å kidnappe en egnet akkustiker å ikke slippe han ut ifra rommet ditt før han har transformert vegger og tak til de 7 blåner, betaling? Glansbilder og knapper burde holde!!! ; :p ;D
    (Det slipper sikkert igjennom nå at jeg er litt pa/pro på bunn... og litt tweakMan enda... ;D twiddle twiddle!)
    Jeg... altså jeg mener, meg selv her, ville prøvd med Crown Studio Reference I/II, bare i pur galskap! (Disse har dempefaktor på 20 tusen!)

    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Imperial skrev:
    Duverden her går det unna! :p
    Så nå står solidstate monoblokker for tur altså..


    Woho! For noen saker dette ser ut til å bli.
    Chord kanskje kunne vært noe?
    Ec eller Abrahamsen kunne mekka en fjerde Enigma?

    Men jeg tror kanskje at Clayton Audio sine 500w monoblokker kunne vært ett brukbart alternativ her jeg da!!!
    Det er det eneste jeg klarer å tenke på på dette nivået!!! (Om Krell MR ikke holder mener jeg!)
    Noe annet kunne jo også vært Crown Studio Reference I(1000w) eller II(400w) (til bare ca 4500$ tror jeg da de var i salg)
    Det er en skikkelig unsung set of heroes!!!

    Ellers yter f.eks Plinius SA-REFERENCE 1000w i monoconfig.

    mvh
    Det er nok ikke slik at MRA ikke holder mål. Det er mer slik at jeg kun beveger meg på brukt/demo markedet av prismessige årsaker og da bør jeg sikker ha flere alternativer for å kunne oppnå den lyden og prisen jeg er ute etter.

    Jeg har vært så heldig å få høre MRA og Arbiter ved henholdsvis et Hi-Fi show i Paris og i Stockholm og det er de to beste oppsettene jeg har hørt så langt med nærmest ubegrenset dynamikk (som er et av de viktigste parameterne jeg ser etter når det gjelder lyd). Av den grunn falt det naturlig at disse to står øverst på ønskelisten.

    Det er forøvrig korret som Trane skriver at Arbiter har vært i produksjon lenge og dermed er et "gammelt" produkt. Det hadde imidlertid ikke noen negativ effet på lyden jeg hørte fra de sammen med Dynaudio Evidence i Stockholm for et par år siden.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Imperial skrev:
    Jeg tror at du er på jakt etter noe spesielt som du vet hva er først når du hører det Roysen. (I og med at Boulder falt igjennom, Wow!!!)
    Jeg ville kanskje ikke bare kikket på det dyreste og "såkalt beste" men også litt nedover prisstigen.
    Svaret kan være en amp man normalt ikke tenker på engang!
    Jeg tenker at når man når dette nivået her bør man kunne skreddersy ampens lyd til annlegget!
    Jeg tenker parametrisk eq og slikt! Rett og slett on site tuning!
    Man kan være heldig å finne ampen man leter etter, men dette er som sagt ikke garantert!
    Man kan tenke i baner om hva som blir gjordt med Aria's amper, eller det Back door har i sitt annlegg, Gaia med sin uendelige innstillingsmuligheter osv osv.

    Dette er sikkert som å banne, men hvorfor ikke da?
    Det kan tenkes dette ikke er ønskelig ifra din side Roysen å tenke slik, men det kunne jo vurderes! Å hive en rå analog eq på annlegget eller what ever!
    For ikke å snakke om å kidnappe en egnet akkustiker å ikke slippe han ut ifra rommet ditt før han har transformert vegger og tak til de 7 blåner, betaling? Glansbilder og knapper burde holde!!! ; :p ;D
    (Det slipper sikkert igjennom nå at jeg er litt pa/pro på bunn... og litt tweakMan enda... ;D twiddle twiddle!)
    Jeg... altså jeg mener, meg selv her, ville prøvd med Crown Studio Reference I/II, bare i pur galskap! (Disse har dempefaktor på 20 tusen!)

    mvh
    Litt av problemet man kommer opp i når man skal bytte komponenter er at man sjelden er villig til å kjøpe noe man ikke er temmelig sikker på blir bedre enn det man har. Når man i tillegg har beveget seg temmelig høyt opp på prisskalaen med det ustyret som skal byttes ut, vil valget ofte falle på komponenter man ikke har tilgang til hjemlån av. Prisen på disse produktene er også på et slikt nivå at det nesten kun er brukt/demo som er aktuellt. Det faller da naturlig å velge noe man har hatt sjansen til å høre tidligere. Dette er årsaken til at jeg ikke kikker etter f.eks. MBL, Boulder, Halcro, Goldmund og FM Acoustics.

    Når det gjelder rom og akustikk står det på tapet også, men ligger noe lenger frem i tid.

    Mvh
    Roysen
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Hei, Roysen

    Vil tro at storebror av min forsterker Karan KA M 1200 kunne gjort en bra jobb. Dette er monoblokker med 1200 watt i hver kanal, og som Roy Gregory i Hifi+ har hatt i sitt anlegg over lengre tid. Men det er kanskje problem å tak i dem brukt.

    Ellers så var det heller ikke store mangler i dynamikk etc med 2x DP A5 og 1x1b (eneste som manglet i forhold til Pink Floyd på Vallehovin var at betongen ikke ristet ;D).
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.336
    Tror Arbiter lages på bestilling, og prisen er ca €150 000 for settet.


    Bra specs på Arbiter forsterkeren.

    700-1150-2400 Watt og det med batteri.

    Kan levere opptil 120A, har lav inngangs impedans på 2k, 1000 i dempingsfaktor,
    0,02 ohms utgangs impedans og vekt er 140kg stk
     

    Vedlegg

    R

    Roysen

    Gjest
    Det der er den Amerikanske prisen så vidt jeg vet. De er ikke fullt så kostbare i Europa. Jeg leter imidlertid etter et brukt/demo sett. Jeg vet de finnes der ute.

    Mvh
    Roysen
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    cybwiz skrev:
    Tror Arbiter lages på bestilling, og prisen er ca €150 000 for settet.


    Bra specs på Arbiter forsterkeren.

    700-1150-2400 Watt og det med batteri.

    Kan levere opptil 120A, har lav inngangs impedans på 2k, 1000 i dempingsfaktor,
    0,02 ohms utgangs impedans og vekt er 140kg stk
    Hei!
    Følger opp "tipset" til Eik lengre opp med litt data til sammenlikning.
    Det dreier seg om Karan 450, de leverer mono blokker (1200kam), som jeg antar er brokoblede 450 de som Eik tipser om
    Monoblokkene er på 1200/2000/3600 w i 8/4/2 ohm, det er vel ca. i den gata som er interessant for Roysen tror jeg.
    Dataene under for 450.


    • Fully balanced topology; extremely short signal path, 24k gold plated circuit boards

    • 20 ultra fast Sanken RET output devices per channel, with a total current capability of 400 amps

    • Channel separated power supplies from two 1500 VA toroidal power transformers, 188,000mikroF filter bank and four stages of stabilization

    • Frequency response DC-300kHz +0,-3dB

    • S/N ratio better than -112dB

    • Damping Factor better than 10,000:1 into 8 ohms, 20hz to 20khz

    • Current feedback topology, with no overall feedback and with less than 0.03% Intermodulation distortion at rated power into 8 Ohms

    • Pink noise min RMS Power 450/810/1500 W into 8/4/2 Ohms

    • Dimensions 500x235x590 mm (19.7”x9.25”x23.2” inch) WxHxD

    • Net weight 76kg (167lbs)

    Mener å ha lest at noen har påstått at Karans konstruksjoner egentlig ikke skal la seg gjøre, men jeg aner ikke hvorfor og ikke finner jeg heller igjen påstanden/siden
    Kanskje det er noen her som har formening om at "dataene" som er oppgitt høres "rare" ut, som kan bidra?
    Er det svært gode (merkelige) dataer på et eller flere områder opp mot at det er 0 feedback?
    Jeg kommer til kort på slikt.
    Men det lyder bra i mine ører ;)

    Mvh.KW
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Karan har jo veldig gode specs de.

    Når det gjelder tilbakekobling så er det nok kun det som kalles global tilbakekobling den ikke har. Og dette er ikke spesiellt uvanlig. Forsterkeren med høy globale tilbakekobling har ofte problemer med å oppnå så høy båndbredde som Karan har!

    Personlig tror jeg Karan kan være en god kandidat for Roysen - og her er det vel mulighet for hjemlån også vil jeg tro!

    Mvh
    OMF
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Nå fant jeg uttalelsene, det får taes for hva de er.

    <some of his proprietary circuits are by default pronounced as impossible by engineers, who then learn they they are listening to the music from the impossible. I have seen this at work several times.

    But this is High End - note the capital letters. This is what Krell used to be like, before going commercial, what Levinson still tries to be, and what every small company dreams of being. This is also a dangerous thing to be, as the whole philosophy hinges on the arguable genius of one man, backed by a competent team.

    Let me come clean here - this is what clean sound is about, and these guys have it. It costs heavy money, but this is limited territory, not many are truly left in it sound- wise, though good marketing compensates it for most of them. You think I'm kidding here? How about a preamp which with its power sup5ply in a separate box weighs in at 24 kg (53 lbs)? Or a 450/810/1,500W into 8/4/2 Ohms, which uses two 1,2 1,5 kVA toroids, with a damping factor of > 10,000:1, 8 Ohms, 20Hz-20kHz, weighing in at a mere 80 kg (184 lbs)?>

    Litt mer:

    Even so, the sound was, well, out of this world, easily the best, or at least among the very best I ever heard, Krell/Levinson/Kensonic/etc included. It reminded me of New Zealand's Plinius amps a little, which I also find to be supremely clean and effortless, but if memory serves well, Karan's 450W baby is still cleaner and more spacious. Either way, these are some electronics, I believe in no small measure so simply because Mr Karan has no plans to go commercial class, he knows what he's good at and wants to stay there, not dabble in what he knows would require compromises he's not ready to make.>

    Det var kveldens skryt av av egenvalgt utstyr ;)

    Tror nok ikke det er tilgjengelig prøveeksemplarer på monblokkene her hjemme nei, men Roysen har tatt fly før han ;D
    Mvh.KW
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Gutter............, hva skyldes denne higen etter monsterwatt i absurdklassen når dere 99% av tiden på normale lyttenivåer bruker under 10w ???
    (sorry, MÅTTE bare krangle litt. Kommer rett fra fuktig julebord :-D)
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Glå å leggg dei, med siamesern din ;D

    Dette mener mr. Karan om watt(mengde) legger til at det jo selvfølgelig er avhengig av ht.last (imo)

    <I'm not advocating 2x2W SET setups, I hate them for their lack of dynamics, and he said that's precisely why. According to his experience, what we percieve as a transient which off hand and according to speaker manufacturer's data shouldn't use up more than say 10-20W in normal house living rooms in fact can use up power well above 100W for not immediately obvious reasons. As an example, he quoted his experience with two well known models from two well known speaker-only companies - where simple maths would indicate 10W in one case and about 20W in the other, real power bursts required to maintain the proper dynamic structure of a standard 16-bit CD used up 70 and 160W respectively. Because of this, his view is that his integrated, rated at 180W, is at about the margin of usability, and his producing a 100 WPC amp is a direct result of market pressures.>

    Mvh.KW (som bare siterer fra sin "gud" ;D )
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Man kan godt si det slik ja.
    Selvsagt, når høyttalere begynner å nå en viss størrelse så begynner noen å si: Horn og rør?
    Men andre sier: Mundo watto!

    Nå er det jo slik Roysen at man får kjøpt pent brukte FM acoustics og sikkert godt innenfor ditt tenkte nivå!
    Ta f.eks FM Acoustics 801A (Lab series) Eventuelt med prefixet "ULI" ... Disse går for fra 10 tusen og oppover i dollar eller mer i Euro nå om dagen da!
    Fm Acoustics formidler selvsagt brukte amper og, gjerne med ferdig service.
    Akkurat FM Acoustics 801A er rimelig utrolig når de får drive hardt hele tiden.
    Grunnen til at disse tåler så inni heite med trekk er denne fikse konstruksjonen her:

    Se hvordan kjøleprofilen er en tunnel med vifte! Det stikker ut kjølelementer inni den tunnelen der!
    Fiks løsning!
    Her ser man "kjøletunnel" uten vifta påmontert:

    Og ikke tro at dette er småsaker...
    Hele venstre side av ampen er det utgangstrinnet der...




    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    I øyeblikket er det Krell MRA som står øverst på ønskelisten så kommer Dynaudio Arbiter. Dersom ingen av disse lar seg realisere får vi se hva løsningen blir.

    Mvh
    Roysen
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Roysen skrev:
    I øyeblikket er det Krell MRA som står øverst på ønskelisten så kommer Dynaudio Arbiter. Dersom ingen av disse lar seg realisere får vi se hva løsningen blir.

    Mvh
    Roysen
    Om jeg har forstått det rett, så skal du fortsatt bruke den innebygde subforsterkern til å drive basselementene i Medean??

    Dette er vel samme forsterker som sitter i AP sin middelmådige subwoofer, og jeg tviler på at den er spesielt mye bedre enn normale subforsterkere...?! som ikke er spesielt mye å skryte av!

    Du må jo ha enormt mye å hente på å bruke noe annet til å drive bassen!! Det er jo her det trengs krefter!
     
    R

    Roysen

    Gjest
    val skrev:
    Roysen skrev:
    I øyeblikket er det Krell MRA som står øverst på ønskelisten så kommer Dynaudio Arbiter. Dersom ingen av disse lar seg realisere får vi se hva løsningen blir.

    Mvh
    Roysen
    Om jeg har forstått det rett, så skal du fortsatt bruke den innebygde subforsterkern til å drive basselementene i Medean??

    Dette er vel samme forsterker som sitter i AP sin middelmådige subwoofer, og jeg tviler på at den er spesielt mye bedre enn normale subforsterkere...?! som ikke er spesielt mye å skryte av!

    Du må jo ha enormt mye å hente på å bruke noe annet til å drive bassen!! Det er jo her det trengs krefter!
    Du er litt frem i tid..... ;)

    Jeg arbeider med å finne løsninger på dette. Problemet er at det er et feedback system mellom bassforsterkeren og Manger elementene i Medea. I tillegg har bassforsterkeren et aktivt delefilter og en romkorreksjons løsning som jeg liker godt.

    Selv om bassforsterkeren i Medea ikke er på nivå med de andre forsterkerne vi snakker om her er den svært bra sammenlignet med mange andre subwooferforsterkere.

    Mvh
    Roysen
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Roysen skrev:
    val skrev:
    Roysen skrev:
    I øyeblikket er det Krell MRA som står øverst på ønskelisten så kommer Dynaudio Arbiter. Dersom ingen av disse lar seg realisere får vi se hva løsningen blir.

    Mvh
    Roysen
    Om jeg har forstått det rett, så skal du fortsatt bruke den innebygde subforsterkern til å drive basselementene i Medean??

    Dette er vel samme forsterker som sitter i AP sin middelmådige subwoofer, og jeg tviler på at den er spesielt mye bedre enn normale subforsterkere...?! som ikke er spesielt mye å skryte av!

    Du må jo ha enormt mye å hente på å bruke noe annet til å drive bassen!! Det er jo her det trengs krefter!
    Du er litt langt frem i tid..... ;)

    Jeg arbeider med å finne løsninger på dette. Problemet er at det er et feedback system mellom bassforsterkeren og Manger elementene i Medea. I tillegg har bassforsterkeren et aktivt delefilter og en romkorreksjons løsning som jeg liker godt.

    Selv om bassforsterkeren i Medea ikke er på nivå med de andre forsterkerne vi snakker om her er den svært bra sammenlignet med mange andre subwooferforsterkere.

    Mvh
    Roysen

    OK!

    Men om du får beholdt de nødvendige løsninger på delefilter og romkorreksjon, så ville jo et par MRA til å drive bassene antagelig blitt en voldsom oppgradering! Eller dine ML33H.....!
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Noen her som er i stand til å komuniserer muntlig og skriftlig på japansk?

    Mvh
    Roysen
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Roysen skrev:
    Noen her som er i stand til å komuniserer muntlig og skriftlig på japansk?

    Mvh
    Roysen
    Kontakt Harald Heide Steen Jr. ;)
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Jeg har fått los på et brukt par fra Japan. Jeg har oversatt ved hjelp av netttolkerne og sent e-post til forretningen, men jeg fikk e-posten i retur fordi den var ugyldig. Jeg har ringt forretningen også, men de snakker ikke engelsk. Det er mulig jeg får ringe den Japanske ambassaden og spørre de om de kan hjelpe på noen måte.

    Mvh
    Roysen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn