Det digitale mareritt.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
For oss som i alle år har klart oss greit med vanlig antenne, er verden nå i ferd med å bli en smule komplisert og frustrerende. Noen kom på den glupe ideen at vi skal over på det digitale bakkenettet. Vel tanken var vel god, det var bare gjennomføringen som sviktet.
Vi gikk jo til innkjøp av boks, den funket jo greit, en stund, før den skar seg. Vel sånt kan jo skje, og vi fikk ny. Den funket jo greit, en stund, før den skar seg, og vi fikk ny. Den funket jo greit, en stund, før den skar seg og vi fikk ny. Vi er altså nå på 4. boksen.

Det var nå en ting, at tekst-tv er dårlig, at det tar lang tid å skru på boksen og å skifte kanal trenger man jo ikke å henge seg så veldig opp i, men så var det videospilleren da. Vi er såpass avleggs at vi synes at det er en grei oppfinnelse, men hvordan skal man så spille inn fra TV via det digitale bakkenettet?

Ikke vet jeg, men jeg har prøvd å finne det ut, uten hell. I teorien skal det gå, ulempen er bare, om man nå får det til, at man bare kan spille inn fra den kanalen boksen står på i øyeblikket. Altså et tilbakeskritt. Enda verre er det for så vidt at videospilleren ikke ser ut til å forstå at det er noe som heter “boksen” og derfor har vi ingen mulighet til å spille inn på video fra TV lenger.

Så nå har vi altså byttet boks 3 ganger, samt mistet mulighet til å spille inn på video, er det dette som kalles fremskritt?? At det har tatt en rimelig teknisk begavet mann en del timer, en del hodebry, en del riving i hår, å koble til og fra disse boksene kan man vel og nevne, stakkars gamle damer i det ganske land som skal prøve å finne ut av dette…

Og hvorfor i alle dager begynner de å stenge det gamle nettet før det nye er oppe og går skikkelig, før folk får tilgang på bokser med opptaksmuligheter ( som man vet kommer, men før den tid må man kjøpe førstegenerasjonsboks for å kunne se TV)

For ikke å snakke om de nye fjernkontrollene man må gjøre seg kjent med, som til dels overstyrer de man har fra før, og gjør det vanskelig å finne ut hvordan i “¤%£@¤¤& man får på DVD-spilleren…

Dette er alt for dårlig, man kan rett og slett bli litt provosert… :( :mad: :( :mad: :'(

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Det er nok fare for at du burde installert kabel-TV istedenfor. Det er mer praktisk og fungerer mye bedre.. Men du har kanskje ikke muligheten?

Riks TV er bare tull og tøys fra ende til annen. Det fungerer dårlig, rett og slett.

G

Gjestemedlem

Gjest
For å ta opp andre kanaler på en videomaskin enn den du ser på i øyeblikket kreves det at videospilleren, eller harddiskopptakerene, også har digital tunerdel. Siden den du har helt sikkert ikke har det, er den herved degardert til bokstøtte.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg kan få tv via bredbånd eller kjøpe parabol selvsagt, men hvorfor "fikse" noe som funker?

Jeg vil ikke ha flere kanaler, ungene ser nok TV som de gjør, men dette blir vi pådyttet. ARGH!

Kan bare hive videospilleren ja. Er det mafiaen som er kommet til landet, noen tjener i alle fall rått på dette vedtaket. Dog neppe boksimportøren, kan går vel snart konk på de dårlige boksene..

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Jeg har også digitalt bakkenett. Altså, en slik fiberkabel gravd ned i bakken. ;D

Dekoderen har 60 GB harddisk så det er bare å markere i programoversikten hvilke programmer som evnt. skal taes opp.

Heia Lyse.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.782
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har samme problem som deg kompo. I tillegg så er jeg oppi en litt kinki personlig situasjon, så ting blir ikke bedre - x antall bokser må på plass til 1500 kr/boks. Blir endel tusen av det.

Det eneste som er positivt her i nordfylket er at vi for første gang får inn NRK2. Det har vi ikke hatt tidligere.

Nå er vi i Rogaland, og som første fylke i Norge tvunget å gå over til det nye nettet (betale for å få det). Det er litt ille igrunn. Grunnen for at ett fylke begynnner først er at produsentene av boksene har produsert så mange an 1. generasjons bokser at de må gjøre dette etappevis for å selge de dårligste først. (Uten Harddisk, opptaksmulighet, design etc - men det kommer senere for de som bor i andre fylker)
De andre kan kjøpe 2 (kanskje 3, gen) . generasjonsbokser etc, og siden det er satt krav fra regjeringens side om maks 1500 kroner så vil jo selvsagt prisen på disse boksene være den samme som de vi må kjøpe.

Nei, dette er konspirasjon og ikke noe framskritt i det hele tatt.

Blir du med å gå i tog kompo? Når du er ferdig med toggåingen idag? (igår når jeg skriver dette)...

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Jeg bor i det NRK kaller en skygge (like ved Hamar!) og har således ikke fått inn noen NRK-kanaler med vanlig antenne. Dette førte til at jeg kjøpte parabol for syv år siden, dekoderen til dette oppsettet er heller ikke feilfri men fungerer stort sett ok, jeg må da betale "kortavgift" til Canal digital for å se de kanalene jeg allerede har betalt lisens for å se på.
Har vært i kontakt med NRK's lisensavdeling flere ganger for å komme til en ordning men det er som å snakke til veggen.

Jeg har også til tider hatt diverse kanalpakker fra Cd og det er jo egentlig et bra tilbud de har, om ikke akkurat billig. Jeg kommer ikke til å gå over til de såkallte "mafiaboksene" ihvertfall.

Min oppfordring er: Invester i parabol, og ikke la "mafiaen" tvinge på dere disse boksene som i beste fall er et "beta"produkt.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det kommer vel etterhvert tunerbokser til det digitale bakkenettet med flere tunerdeler slik at TVen kan stå på en kanal mens en opptager kan stå på en annen...? Min plan er i hvert fall å kjøpe en slik, gjerne med integrert harddisk, det som er synd er at man skrur av det analoge nettet før det digitale markedet er utviklet. Jeg venter så lenge jeg kan med overgangen for å få med mest mulig funksjonalitet for færrest mulig penger.

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Antall liker
111
Om videospilleren er relativt ny (ca. 10 år) og den har to scartkontakter kobler du dekoderen til scart nr. 2 på videospilleren, og deretter setter du en kabel fra scart nr. 1 på videospillerne til TVen. De aller fleste videospillere vil slippe scart-signalet rett gjennom fra kontakt 2 til 1 når de er avslått, så det blir som om dekoderen er koblet rett til TVen. Når du skal ta opp på video slår du på videospilleren, stiller kanalvelgeren på scartinngang nr. 2 og starter opptaket. Det er naturligvis ikke mulig å ta opp fra en annen kanal enn den man ser på med denne løsningen, men man får ihvertfall tatt opp. Det er heller ikke alle videospillere som støtter timer-innspillinger fra scart-inngangene, men mange gjør det.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg har en boks fra Get med 60 Gb disk og 2 tunere. Ingen problemer. Opptak gjøres uavhengig av hva vi ser på.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
Jeg har en boks fra Get med 60 Gb disk og 2 tunere. Ingen problemer. Opptak gjøres uavhengig av hva vi ser på.
Som sagt - dette er en forutsetning for en god og fleksibel løsning. Men som vanlig, jo lenger man kan vente, jo bedre og billigere løsninger. Jeg venter fortsatt. 3 tunere og mulighet for å ta opp 2 simultane programmer mens man ser på ett tredje hadde vært digg. Det er ikke noe særlig problem å multitaske dette på disken.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
bambadoo skrev:
Har samme problem som deg kompo. I tillegg så er jeg oppi en litt kinki personlig situasjon, så ting blir ikke bedre - x antall bokser må på plass til 1500 kr/boks. Blir endel tusen av det.

Det eneste som er positivt her i nordfylket er at vi for første gang får inn NRK2. Det har vi ikke hatt tidligere.

Nå er vi i Rogaland, og som første fylke i Norge tvunget å gå over til det nye nettet (betale for å få det). Det er litt ille igrunn. Grunnen for at ett fylke begynnner først er at produsentene av boksene har produsert så mange an 1. generasjons bokser at de må gjøre dette etappevis for å selge de dårligste først. (Uten Harddisk, opptaksmulighet, design etc - men det kommer senere for de som bor i andre fylker)
De andre kan kjøpe 2 (kanskje 3, gen) . generasjonsbokser etc, og siden det er satt krav fra regjeringens side om maks 1500 kroner så vil jo selvsagt prisen på disse boksene være den samme som de vi må kjøpe.

Nei, dette er konspirasjon og ikke noe framskritt i det hele tatt.

Blir du med å gå i tog kompo? Når du er ferdig med toggåingen idag? (igår når jeg skriver dette)...
Jeg er helt med på å gå i tog. Gikk ikke i tog i går, kun et lite i dag, men vi var bare to, og parolene var byttet ut med paraply...

Det er jo typisk, når vi vestpå skal få være først ute, så er det en ulempe ved det, selvsagt, enda en grunn til løsrivelse... ;)

Men det er rett og slett kriminelt at de skal prakke på oss disse elendige boksene, før de bedre lanseres for resten av landet. Vi bør protestere, helt klart, og kreve at de skrur på det gamle nettet til de nye boksene er i drift, og funker.

Selvsagt kan man bestille Get og hva det heter alt sammen, men det blir for mange mye dyrere, og innholder ting man kanskje ikke ønsker, det vi hadde var bra nok, vi har ikke bedt om noe annet.

Skal sjekke ut det med videoen, det er så mange ledninger og kabler bak der at det er et kratt..

K

kathrine

Gjest
Personelig skjønner jeg IKKE at NOEN i det hele tatt vil ha digitalt bakkenett.
Det er jo dyrt kontra kanalene man får, samenlignet med parabol!?

Vh
S

G

Gjestemedlem

Gjest
Stikken skrev:
Personelig skjønner jeg IKKE at NOEN i det hele tatt vil ha digitalt bakkenett.
Det er jo dyrt kontra kanalene man får, samenlignet med parabol!?

Vh
S
Fordelen er jo at du slipper å ha et badekar på taket.

K

KindOfBlue

Gjest
Det er de samme klovnene som ligger bak dette bakkenettet som også ga oss DAB. Flere som ser muligheter til å tjene noen kroner på disse omleggingene.

Ellers enig - kabel eller parabol, og dropp Reichs-TV.

G

Gjestemedlem

Gjest
Kan ikke se noe negativt med bakkenettet. Hvis man bor i en blokk har man jo alternativer, men det er ganske dyrå å legge inn CD f.eks. ellers.

I huset der jeg bodde med 8 leiligheter spurte vi om hva det ville koste å legge inn Canal Digital til hustet. Og det ville kostet 65.000kr med mindre absolutt alle beboerene godtok å binde seg i 5 år til pakkene deres. Da var det bedre å vente noen måneder og skaffe seg en liten boks for dem som absolutt vil se på TV.

Kvaliteten på mottaket litt utenfor sentrum er også mye bedre med det nye nettet enn det gamle analoge, så i motsetning til DAB så synest jeg bakkenettet er helt strålende, og folk kan bruke sitt eksisterende utstyr uten å forsøple fasaden med plasttalerkener eller betale dyre dommer for kablelTV.

Men for dem som allerede har slikt, kan jeg jo se at de finner liten verdi i det nye tilbudet.

Men det er jo bare et ekstra tilbud i tillegg til kabel og satelitt da, så jeg ser ikke poenget i å syte så voldsomt.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Jeg har stor glede av det digitale bakkenettet. Jeg bor like ved senderen, og de analoge signalene var nær ved perfekt - og nå er de helt perfekt. Dessuten får jeg inn mange fine radiokanaler i god kvalitet - noe helt annet enn DAB.

Kompo: Jeg har hatt en boks lenge nå, det er Grundig boksen. Den har en scart-, en HDMI- og komposittutgang. Om du skaffer den andre boksen (Sagem) så har den to scartutganger. Da kan du kople video på den ene, og tv på den andre. Ved avspilling kan du bruke signalet fra videoens antenneutgang, som du antakelig koplet TV til før. Evt skaffe TV med HDMI inngang - Grundigboksen har HDMI utgang til TV og da blir scartutgangen fri til videobruk.

Når jeg skaffer ny TV skal den ha Mp4 digitaltuner, og da skal jeg bruke Grundig-boksen som tuner for radio.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Nå stenger de vel snart det analoge nettet i Oslo og...så da skal det bli rabalder når alle der borte oppdager hva for noe skit de får tredd ned over ørene.

Vi sliter med vår 4. boks og, selvsagt...
Må ofte resette den ved å ta ut stikkontakten og sette den inn igjen...

Har hatt 3 sagem-bokser og 1 grundig så langt, grundig virker bedre, men har som sagt sitt å slite med den og..

Topp Bunn