Det aller beste basselementet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Helt enig - dersom man umiddelbart besitter den nødvendige formue ;) Likevel bør det kunne finnes andre alternativer, om enn midlertidige, for en vesentlig lavere sum, i alle fall i mitt tilfelle som i så fall skal bygge et helt nytt oppsett fra bunnen av.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.501
    Antall liker
    102.757
    Torget vurderinger
    23
    Alle vil gjerne ha Ferrari ytelser og leter et helt liv for å se om de finner en Fiat som klarer det samme. Ain't gonna happen. Men prøv gjerne - det er jo halve moroa i dette gamet. En kan sikkert komme ganske nær også. Men det vil alltid være noen snag
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Er firmaet GPA inntakt lengre? Har kontaktet de flere gamger men får ikke svar
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.501
    Antall liker
    102.757
    Torget vurderinger
    23
    Leverer mest til OEM og noe i USA. Veldig lite omfang, og ferrit varianter er utgått p.g.a. manglende underleverandører.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Beste bassen kjem då frå Magnepan? Bortsett frå at dei ikkje går særleg djupt. Og at dei manglar noko av sluggereigenskapane dei burde ha. Bortsett frå det, er det vel få konkurrentar?
    Da er nok vi et stykke fra hverandre når det kommer til hva vi synes er god bass:)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.501
    Antall liker
    102.757
    Torget vurderinger
    23
    Hva heter den svenske superbilen igjen? BuggAtti Løjrom?

    Apropos, "best bass" som universalkonsept eksisterer ikke.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det kan godt hende. Iallfall om slugging og subbass er di greie.


    Du er en kar som har hørt og testet mye rart opp gjennom og nyter stor respekt. Kan du utdype litt med det du mener Magnepan gir av god bass?

    Selv mener jeg Magnepan 3.7 må være et sjeldent funn for så vel ørene som lommeboka (dog ikke bedre halvdel hva øvelsen stue-interiør angår) men med en viss begrensning nedover i de aller dypeste oktaver. Men, så tenker jeg at 1; her nede får den hjelp av rommet 2; en megakraftig forsterker vil sikkert gjøre godt der nede i E-streng land.

    Hva sier en kar fra hi sio for de sju fjell?

    Well, med syv fjell rundt og refleksport ut Atlanterhavet så blir kanskje kravet til dypbassen ikke så stort :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Det kan godt hende. Iallfall om slugging og subbass er di greie.
    Min greie er at det skal høres mest mulig naturlig ut.
    Da er det lite som overgår Magnepan, det meste annet høres mekanisk ut i forhold, men det skulle vært veldig mye mer av den
    For min del ville jeg ikke hatt mer av den. da den er uten nyanser og alt for rund i transientene. Mulig jeg har vært uheldig de gangene jeg har opplevd disse høyttalerne
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.700
    Antall liker
    7.941
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det kan godt hende. Iallfall om slugging og subbass er di greie.


    Du er en kar som har hørt og testet mye rart opp gjennom og nyter stor respekt. Kan du utdype litt med det du mener Magnepan gir av god bass?

    Selv mener jeg Magnepan 3.7 må være et sjeldent funn for så vel ørene som lommeboka (dog ikke bedre halvdel hva øvelsen stue-interiør angår) men med en viss begrensning nedover i de aller dypeste oktaver. Men, så tenker jeg at 1; her nede får den hjelp av rommet 2; en megakraftig forsterker vil sikkert gjøre godt der nede i E-streng land.

    Hva sier en kar fra hi sio for de sju fjell?

    Well, med syv fjell rundt og refleksport ut Atlanterhavet så blir kanskje kravet til dypbassen ikke så stort :)
    Det er rett og slett bassattgjevinga. Det at du høyrer akkurat kva e-strengen så vel som dei andre strengane bassgitaristen driv på med (på popmusikk), fullstendig utan tendens til "grauting". Så er gjerne basstromma og kyrkjeorgelet litt smålåtne - det opplever eg som lite problematisk å leve med.
    I min stormfulle ungdom kjøpte eg eit sett IMF TLS 80, og fekk fersk samanlikning med kameraten min sine MG II (og litt seinare - eit sett Timpani IV) Visst gjekk IMFane djupare, men ting flaut saman.
    Andre bassgreier eg har vore imponert over har ofte vore relative linjekjelder, bipolare, og sværmembranete. Utan kabinett å snakke om.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.700
    Antall liker
    7.941
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det kan godt hende. Iallfall om slugging og subbass er di greie.
    Min greie er at det skal høres mest mulig naturlig ut.
    Da er det lite som overgår Magnepan, det meste annet høres mekanisk ut i forhold, men det skulle vært veldig mye mer av den
    For min del ville jeg ikke hatt mer av den. da den er uten nyanser og alt for rund i transientene. Mulig jeg har vært uheldig de gangene jeg har opplevd disse høyttalerne
    Sjølv om eg er begeistra for Magnepan-konstruksjonar, kan det ikkje nektast for at dei er tungdrivne og krevjande til forsterkarkraft, vanskeleg å plassere, og så manglar dei sånn sluggereffekt som du finn i t.d. JBL sine meir brutale konstruksjonar. Men om du samanliknar med standard bassreflekskonstruksjonar med relativt små element.....
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Den der har jeg sett litt på selv. :)
    Jevnt over fine spec egentlig. Spørsmålet er hva det låter...

    Samme bolthull diameter som JBL mener jeg å huske i farten.
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Enig med Per Morten. Beyma har en rekke spennede enheter i sitt rikholdige program. Rart det ikke blir mer benytta blandt DIY gutta. Selv har jeg benytte Beyma 15P80ND i mitt oppsett. Falt pladask for hva denne høyttaleren presterte da jeg første gang hørte dem hjemme hos Thohaug. Høyttaleren hadde kanskje sin "storhetstid" den gang Tangen presenterte Miles. Den fortjener fortsatt oppmerksomhet for de som er på jakt ettter en enhet som virkelig presterer og som ikke koster "skjorta". Hos meg er de nå på vei ut, ikke fordi de ikke presterer godt nok, men fordi hele oppsettet mitt skal byttes ut med andre spennende ting. De ligger forresten ute til salgs på bruktbørsen her på Sentralen.

    Eivind S
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn