S
Slubbert
Gjest
1. Jeg tenkte mer på alt fokuset på påstått vestlig etnosentrisme som roten til alle kulturkonflikter, samt det massivt mer kritiske søkelyset på "feil" i den vestlige kulturen sammenlignet med andre (spesielt i konfliktsammenheng). I det henseende fant jeg sitatet fra boken treffende (og langt mer velformulert enn når jeg har prøvd å uttrykke mye av det samme).Ulrike Dershowitz skrev:1. Men jeg tilegner da ingen særrettigheter, jeg er full av kritikk og avsky for mye av det som foregår.
2. Det jeg derimot reagerer på er det perspektiv som kritikerne her på sentralen i stor grad ser ut til å anlegge.
3. At slike holdninger og platte forenklinger tilspisser fronten mellom vest øst er innlysende, det står også i fare for å hindre utvikling og å befeste "mørkemenns" posisjoner i samfunn.
4. Hvorfor har Danmark så mye større problemer enn Norge når det gjelder innvandring?
5. Platte generaliseringer over en lav sko er på ingen måte et forsvar for individet, tvert forbanna imot.
6. saken til Rune Skarstein vedrørende hans søknad om professorat ved NTNU og begrunnelsen på avslaget treffende om du har fått med deg debatten?
2. Det er bare betegnende, ingen grunn til å anta at andre kulturers proletariat har mindre fordommer mot oss en vi har mot dem. Det er den grå masses dynamikk, grunnen til at rettigheter, selvbestemmelse og beskyttelse må være definert individuelt og ikke av eller for grupper eller klasser. Et proletariatets eller flertallets diktatur ville blitt et grusomt samfunn for alle som ikke er A4.
3. Helt enig, uten at jeg skal kommentere det konkrete tilfellet som jeg ikke kjenner til. Når man leser vg-nett eller dagbladets kommentarfelter er det foruroligende mye rasisme å spore. Igjen ser jeg det som et utslag av gruppe- eller klassetenkning.
4. Jeg vil antatt først og fremst på grunn av omfanget. Jeg har vanskelig for å se for meg at nordmenn er generelt mer åpensindige enn dansker.
5. Helt enig igjen. Det gjelder selvsagt generaliseringer både i en gruppes disfavør og i dens favør, det siste med tanke på unnfallenhet og servilitet i forhold til radikale krefter feks i forbindelse med karikaturtegningene eller saker som denne.
6. Kjenner dessverre ikke til saken.