Forsterkere Dere som har eller har hatt rørforsterker.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.269
Antall liker
9.502
Torget vurderinger
2
U

Utgatt24668

Gjest
Jeg ser du skriver at vi her kan diskutere Gryphon når vi har hørt det, mens du lenger ned sier at ML og rør ikke går sammen, ML selv anbefaler og anbefalte rør til sine elektrostater, til og med CLS 1, så du har nok heller IKKE hørt rørforsterkere som driver ML slik rett førforsterker kan :) Jeg fikk mer og alt ble bedre med rør på Summit i forhold til Pass Labs X350.5.
Offisielt så anbefaler ML å vurdere forsterker selv og de er veldig forsiktig i hva de sier på sine nettsider. Du kan jo prøve å høre med hva OHC mener om saken som fører dem i Oslo.

Jeg skal på ingen måte avskrive alle rørforsterkere til ML - men jeg sier at det er problematisk med impedans-matchingen for mange av dem. Dette er hørtbart på de jeg har prøvd - eller med flere jeg har vært i kontakt med og diskutert dette i innland og utland. Dette kan også beskrives matematisk. Det betyr heldigvis ikke at jeg eller andre kan tvinge noen til å ikke kjøpe rør. Mange foretrekker rør til tross for dette. Jeg synes personlig og rent subjektivt at man tar magefølelsen langt når man bryter med flere åpenbare fysiske begrensninger - men på MartinLoganOwners så er det jo flere som åpenbart ikke ønsker å forholde seg til dette. Skal man på død og liv ha rør så mener jeg at man bør velge andre høyttalere - for å få mest mulig for pengene. Nå ble det mye ML her - beklager.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jeg har selv hørt 20-30 oppsett med ML, de med rør og DP forsterkere har fungert best, helt forskjellige teknologier, men det matematiske du snakker om skjønner jeg ikke da en voltkilde som en rørforsterker, om skikkelig konstruert, driver et elektrostatisk panel (som er en kondensator) bedre enn annet, spesielt øverst i frekvensområdet, dette var svært tydelig på Wolcott rørforsterkeren opp mot Pass Labs X350.5. Så dette har nok ikke noe med magefølelse eller å bryte de fysiske begrensinger ;)
Jeg ser du skriver at vi her kan diskutere Gryphon når vi har hørt det, mens du lenger ned sier at ML og rør ikke går sammen, ML selv anbefaler og anbefalte rør til sine elektrostater, til og med CLS 1, så du har nok heller IKKE hørt rørforsterkere som driver ML slik rett førforsterker kan :) Jeg fikk mer og alt ble bedre med rør på Summit i forhold til Pass Labs X350.5.
Offisielt så anbefaler ML å vurdere forsterker selv og de er veldig forsiktig i hva de sier på sine nettsider. Du kan jo prøve å høre med hva OHC mener om saken som fører dem i Oslo.

Jeg skal på ingen måte avskrive alle rørforsterkere til ML - men jeg sier at det er problematisk med impedans-matchingen for mange av dem. Dette er hørtbart på de jeg har prøvd - eller med flere jeg har vært i kontakt med og diskutert dette i innland og utland. Dette kan også beskrives matematisk. Det betyr heldigvis ikke at jeg eller andre kan tvinge noen til å ikke kjøpe rør. Mange foretrekker rør til tross for dette. Jeg synes personlig og rent subjektivt at man tar magefølelsen langt når man bryter med flere åpenbare fysiske begrensninger - men på MartinLoganOwners så er det jo flere som åpenbart ikke ønsker å forholde seg til dette. Skal man på død og liv ha rør så mener jeg at man bør velge andre høyttalere - for å få mest mulig for pengene. Nå ble det mye ML her - beklager.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Jeg har selv hørt 20-30 oppsett med ML, de med rør og DP forsterkere har fungert best, helt forskjellige teknologier, men det matematiske du snakker om skjønner jeg ikke da en voltkilde som en rørforsterker, om skikkelig konstruert, driver et elektrostatisk panel (som er en kondensator) bedre enn annet, spesielt øverst i frekvensområdet, dette var svært tydelig på Wolcott rørforsterkeren opp mot Pass Labs X350.5. Så dette har nok ikke noe med magefølelse eller å bryte de fysiske begrensinger ;)
Jeg ser du skriver at vi her kan diskutere Gryphon når vi har hørt det, mens du lenger ned sier at ML og rør ikke går sammen, ML selv anbefaler og anbefalte rør til sine elektrostater, til og med CLS 1, så du har nok heller IKKE hørt rørforsterkere som driver ML slik rett førforsterker kan :) Jeg fikk mer og alt ble bedre med rør på Summit i forhold til Pass Labs X350.5.
Offisielt så anbefaler ML å vurdere forsterker selv og de er veldig forsiktig i hva de sier på sine nettsider. Du kan jo prøve å høre med hva OHC mener om saken som fører dem i Oslo.

Jeg skal på ingen måte avskrive alle rørforsterkere til ML - men jeg sier at det er problematisk med impedans-matchingen for mange av dem. Dette er hørtbart på de jeg har prøvd - eller med flere jeg har vært i kontakt med og diskutert dette i innland og utland. Dette kan også beskrives matematisk. Det betyr heldigvis ikke at jeg eller andre kan tvinge noen til å ikke kjøpe rør. Mange foretrekker rør til tross for dette. Jeg synes personlig og rent subjektivt at man tar magefølelsen langt når man bryter med flere åpenbare fysiske begrensninger - men på MartinLoganOwners så er det jo flere som åpenbart ikke ønsker å forholde seg til dette. Skal man på død og liv ha rør så mener jeg at man bør velge andre høyttalere - for å få mest mulig for pengene. Nå ble det mye ML her - beklager.
Hei - det matematiske er dekket i egen tråd. Jeg kan finne og sende på mld. Kort fortalt har rørforsterker utgang på 2,4 og 8 Ohm. ML spiller ned til 0,2(!) Ohm og resultatene er at toppene klippes og enda verre - lydbildet komprimeres - og bassen ut av kontroll. Unntak: dyre rørforsterkere med stor båndbredde og noen få spesialdesign som T+A som er direkte koblet som en SS. Ingen regel uten unntak :)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jeg kunne skrevet mye mer om dette, men jeg lar ballen ligge død nå :) Men jeg vil si at det er tøft gjort å tro man sitter med fasit ihånd.... ;)
Jeg har selv hørt 20-30 oppsett med ML, de med rør og DP forsterkere har fungert best, helt forskjellige teknologier, men det matematiske du snakker om skjønner jeg ikke da en voltkilde som en rørforsterker, om skikkelig konstruert, driver et elektrostatisk panel (som er en kondensator) bedre enn annet, spesielt øverst i frekvensområdet, dette var svært tydelig på Wolcott rørforsterkeren opp mot Pass Labs X350.5. Så dette har nok ikke noe med magefølelse eller å bryte de fysiske begrensinger ;)
Jeg ser du skriver at vi her kan diskutere Gryphon når vi har hørt det, mens du lenger ned sier at ML og rør ikke går sammen, ML selv anbefaler og anbefalte rør til sine elektrostater, til og med CLS 1, så du har nok heller IKKE hørt rørforsterkere som driver ML slik rett førforsterker kan :) Jeg fikk mer og alt ble bedre med rør på Summit i forhold til Pass Labs X350.5.
Offisielt så anbefaler ML å vurdere forsterker selv og de er veldig forsiktig i hva de sier på sine nettsider. Du kan jo prøve å høre med hva OHC mener om saken som fører dem i Oslo.

Jeg skal på ingen måte avskrive alle rørforsterkere til ML - men jeg sier at det er problematisk med impedans-matchingen for mange av dem. Dette er hørtbart på de jeg har prøvd - eller med flere jeg har vært i kontakt med og diskutert dette i innland og utland. Dette kan også beskrives matematisk. Det betyr heldigvis ikke at jeg eller andre kan tvinge noen til å ikke kjøpe rør. Mange foretrekker rør til tross for dette. Jeg synes personlig og rent subjektivt at man tar magefølelsen langt når man bryter med flere åpenbare fysiske begrensninger - men på MartinLoganOwners så er det jo flere som åpenbart ikke ønsker å forholde seg til dette. Skal man på død og liv ha rør så mener jeg at man bør velge andre høyttalere - for å få mest mulig for pengene. Nå ble det mye ML her - beklager.
Hei - det matematiske er dekket i egen tråd. Jeg kan finne og sende på mld. Kort fortalt har rørforsterker utgang på 2,4 og 8 Ohm. ML spiller ned til 0,2(!) Ohm og resultatene er at toppene klippes og enda verre - lydbildet komprimeres - og bassen ut av kontroll. Unntak: dyre rørforsterkere med stor båndbredde og noen få spesialdesign som T+A som er direkte koblet som en SS. Ingen regel uten unntak :)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.662
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kort fortalt har rørforsterker utgang på 2,4 og 8 Ohm. ML spiller ned til 0,2(!) Ohm og resultatene er at toppene klippes og enda verre - lydbildet komprimeres - og bassen ut av kontroll
Er ikke bassene stort sett aktive på ML? og tenker du på tappingen på utgangene på rørforsterkerene?
0.2ohm er nesten å anse som en designfeil i mitt hode. Ikke mange transistorforsterkere som er stabile der heller da :) Veldig få, om noen rørforsterkere som er designet til slikt bruk. Men så er det vel rundt 20khz den kortslutninga skjer og der er det veldig lite energi.
Gode og solide utgangstrafoer er et must og viktig uansett. OTL sliter nok med slike laster ja.


Unntak: dyre rørforsterkere med stor båndbredde
Noen eksempler og hva legger du i dyrt og stor båndbredde?
og noen få spesialdesign som T+A som er direkte koblet som en SS. Ingen regel uten unntak
Hva mener du egentlig her?
 
Sist redigert:
U

Utgatt24668

Gjest
Hei jeg sitter ikke på fasit men begrunner min mening og mitt syn.

http://www.hifisentralen.no/forumet...tige-xlr-interconnect-kabler-hva-er-din-dom-5

Variasjonen med frekvens er enorm: MartinLogan Montis loudspeaker Measurements | Stereophile.com

Hvis du har 4 ohm utgangsimpedans i forsterkeren og 0,2 ohm høyttalerimpedans ved 20 kHz vil det alene føre til et nivåfall over høyttalerklemmene med en faktor på 20 log( 0,2 / (4 + 0,2) ) = -26 dB (!) ved 20 kHz. Det er en "eq-profil" som følger impedansekurven i høyttaleren med ca 24 dB cut fra impedansetoppen på 18 ohm ved 1 kHz til punktet med lavest impedans rundt 20 kHz. I tillegg får du en smalere "cut" på ca 2 dB sentrert på 400 Hz på grunn av impedansekurven i bassen. Det er kanskje ikke så rart om du synes det mangler litt detaljer og bassdefinisjon.

Om høyttalerkabelen har 0,001 eller 0,002 ohm impedans ved 20 kHz gjør ikke så veldig stor forskjell, dessverre. Høyttaleren vil "se" en kildeimpedans på hhv 4,001 og 4,002 ohm ved 20 kHz, og du får større endringer enn det bare om temperaturen i rommet endrer seg med én grad. Se også Stereophiles beskrivelse av forskjellige effektforsterkere sammen med disse høyttalerne: MartinLogan Montis loudspeaker Page 2 | Stereophile.com
 

KoperViking

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
399
Antall liker
415
Sted
Kopervik, Karmøy.
Har en fått hjem en forsterker på lån og det låter himmelsk!
Og rør er alt etende av sjangere så langt,meget lovende :)
Imens du koser deg og tester..

Noen gir inntrykk av -og noen tror at rør har mer eller mindre begrensninger. I feil oppsett har alt begrensninger.
Hos meg har hifi og oppgraderinger i 30 år vært basert på transistor og senere også klasse D. Rør har vært forbeholdt min antikke radiosamling.
For ~4 år siden innså jeg at jeg har feilet, i 30 år.. Vanskelig innrømmelse for en som er oppfostret på elektro:)

Men jeg tror jeg er vidsynt. Ihvertfall mye mer vidsynt enn han som forsøker en ørten punkters dissikering av rør. (-og som senere modererte seg til rørsluttforsterkere.)
Pr. i dag nyter jeg musikk fra 2 oppsett. Ett kombinert rørpre/transistoreffekt og ett rør/rør. Stabile saker med fantastisk musikkopplevelse -for meg.
Jeg har også en humørsyk og støyende Chapter klasse D., den er frakoplet nett og parkert langt vekk fra hifi-alteret.

Legger noen data i farten på den ene rør-pre'n, Wyetech Labs Opal No.40. Har mer data & grafer et sted.. (Kjøres kombinert med dp A1b-EBW, disse 2 er blitt mitt alters basis.)
På Opal'n brukes 6SN7GT rørpar både som drivere og utgang. (Så har drøyt 100 NOS av disse, fra 1944-55 + 3-4 rørtestere etc.)

Wyetech L. Opal serial 040 technical.jpg
 
Sist redigert:

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Innlegg
219
Antall liker
63
Forbausende få tips til gode rørforsterkere i en såpass lang tråd om nettopp rørforsterkere! Men det var kanskje ikke trådens intensjon uansett. :)
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Forbausende få tips til gode rørforsterkere i en såpass lang tråd om nettopp rørforsterkere! Men det var kanskje ikke trådens intensjon uansett. :)
Her skal du få et godt tips.Audio Research VS115.Har spilt på en slik i noen år og virkelig fått noen fine musikk-opplevelser.Det med pre. også i fra ARC.Den fine VS115 måtte vike for mine Ref.210 monoblokker.Se om du ikke får tak i en VS115 på Torget.Dette er en knakende god effekt som sammen med pre. fra ARC spiller som en drøm.Dette er en svært godt laget effektforsterker og et meget godt kjøp.
Mvh Kenneth
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.283
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Hva slags rørforsterker T.S. skal satse på avhenger jo veldig av budsjett og om han skal kjøpe nytt eller brukt.
Jeg hadde vurdert det slik hvis jeg skulle kjøpt nytt;
+/- 15.000,- integrert forsterker med EL34 rør
+/- 30.000,- integrert forsterker med 845 ev 805 rør
Jeg hadde ikke gått noe særlig over dette i pris. Bra lyd for pengene.
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
808
Antall liker
428
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Har prøvd rør og transistor i mange prisklasser. Lumley reference(som er en legende i England), Bryston, Gamut, ML, Mcintosh. Konklusjon er at jeg alltid ender opp med rør, det låter best og mest ekte. Både på komplex orkestermusikk og enkel rock, enda høytalerne er notorisk vanskelig å drive. Rør driver vanskelige høytalere uten problem, bare de er konstruert og dimensjonert på en vettug måte. Driter i matematikk, bruker øra i stedet :)

Mvh
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Jeg har i det lengste forsøkt å unngå rør, det har vært dyrt. Kjøpt ørten ss men ikke blitt fornøyd. Luxman klasse a var bra men ikke helt på ARC nivå. I fremtiden blir det et sett ARC og et sett Mcintosh tenker jeg. Forsterkerene som har gitt med størst musikkglede.
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.548
Antall liker
3.060
Torget vurderinger
2
Hva slags rørforsterker T.S. skal satse på avhenger jo veldig av budsjett og om han skal kjøpe nytt eller brukt.
Jeg hadde vurdert det slik hvis jeg skulle kjøpt nytt;
+/- 15.000,- integrert forsterker med EL34 rør
+/- 30.000,- integrert forsterker med 845 ev 805 rør
Jeg hadde ikke gått noe særlig over dette i pris. Bra lyd for pengene.
Det som er sikkert er at det blir rør og kjøpt nytt/demobrukt fra forhandler,syns det er greiest når en er nybegynner på rør.
Når det gjelder budsjett så er vel jeg den typen som istedet for å bruke 30.000 på en forsterker heller ville kjøpt en til 20 og brukt 10 på lper,så der ligger landet.
Takker for gode tips :)
 

Oura

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
496
Antall liker
226
Torget vurderinger
4
Ville også sterkt vurdert en Primaluna Dialogue HP.

Denne har i mitt eie spilt svært godt i flere sammenhenger, også på Martin Logan Theos elektrostater på 4 Ohm utgangen, riktignok med KT120 rør.

Den lå ute brukt for 20k for ikke lenge siden.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ingen tvil om at rør gir stor musikk opplevelse for pengene.
Gode rør varer lenge. Mine har holdt ut i 13 år nå.
Ved kjøp av brukt bør en forsikre seg at rørene er i god stand.
Veldig trasig om en må foreta et rørbytte som rett etter at en har gjort et "kupp".
Lurt å få testet rørene før en handler.
Hele forsterkeren faktisk.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Fornøyelig tråd!
Selv om jeg er rør-addict så bruker jeg begge deler.
Min erfaring er at det er større forskjell på gode og dårlige forsterkere enn rør og transistor.
Så mitt entydige råd er; velg en god forsterker :cool:
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.548
Antall liker
3.060
Torget vurderinger
2
Hei igjen.
Er det noe som har testet Fezz Audio sine forsterkere?
Ser de virker å falle innenfor mange av tipsene jeg har fått.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.283
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Hei igjen.
Er det noe som har testet Fezz Audio sine forsterkere?
Ser de virker å falle innenfor mange av tipsene jeg har fått.
Har ikke testet, men jeg legger merke til at f.eks. EL34 varianten bare veier 15 kg. Min Icon Audio som også kommer std. med EL34, veier 25 kg. Seriøse trafoer er viktig. Og kjører den bare i ultralinear eller kan man slå over en bryter for triodedrift ? De fleste kjører forsterkerne i triodedrift. Flertallet mener at det gir bedre lyd i forhold til ultralinear drift. Min yter ca. 2x40 i ultralinear og 2x20w i triodedrift. Jeg synes det låter best i triodedrift, ca.20 watt er forøvrig mer enn nok for meg. Hører sjelden eller aldri over 80db uansett.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hei igjen.
Er det noe som har testet Fezz Audio sine forsterkere?
Ser de virker å falle innenfor mange av tipsene jeg har fått.
Har ikke testet, men jeg legger merke til at f.eks. EL34 varianten bare veier 15 kg. Min Icon Audio som også kommer std. med EL34, veier 25 kg. Seriøse trafoer er viktig. Og kjører den bare i ultralinear eller kan man slå over en bryter for triodedrift ? De fleste kjører forsterkerne i triodedrift. Flertallet mener at det gir bedre lyd i forhold til ultralinear drift. Min yter ca. 2x40 i ultralinear og 2x20w i triodedrift. Jeg synes det låter best i triodedrift, ca.20 watt er forøvrig mer enn nok for meg. Hører sjelden eller aldri over 80db uansett.
Går sikkert greit - og trådstarters høyttalere ser ganske lettdrevne ut. Men har du forsøkt med høyere wattstyrke på dine? Da jeg brukte Focal var det alltids litt å hente på å bruke større forsterker.....
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.283
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Hei igjen.
Er det noe som har testet Fezz Audio sine forsterkere?
Ser de virker å falle innenfor mange av tipsene jeg har fått.
Har ikke testet, men jeg legger merke til at f.eks. EL34 varianten bare veier 15 kg. Min Icon Audio som også kommer std. med EL34, veier 25 kg. Seriøse trafoer er viktig. Og kjører den bare i ultralinear eller kan man slå over en bryter for triodedrift ? De fleste kjører forsterkerne i triodedrift. Flertallet mener at det gir bedre lyd i forhold til ultralinear drift. Min yter ca. 2x40 i ultralinear og 2x20w i triodedrift. Jeg synes det låter best i triodedrift, ca.20 watt er forøvrig mer enn nok for meg. Hører sjelden eller aldri over 80db uansett.
Går sikkert greit - og trådstarters høyttalere ser ganske lettdrevne ut. Men har du forsøkt med høyere wattstyrke på dine? Da jeg brukte Focal var det alltids litt å hente på å bruke større forsterker.....
Jada, har tenkt på det. Men med dagpenger fra NAV og ingen jobb i sikte så får jeg greie meg med 2x18w eller hva det er. :p
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.548
Antall liker
3.060
Torget vurderinger
2
Hei igjen.
Er det noe som har testet Fezz Audio sine forsterkere?
Ser de virker å falle innenfor mange av tipsene jeg har fått.
Har ikke testet, men jeg legger merke til at f.eks. EL34 varianten bare veier 15 kg. Min Icon Audio som også kommer std. med EL34, veier 25 kg. Seriøse trafoer er viktig. Og kjører den bare i ultralinear eller kan man slå over en bryter for triodedrift ? De fleste kjører forsterkerne i triodedrift. Flertallet mener at det gir bedre lyd i forhold til ultralinear drift. Min yter ca. 2x40 i ultralinear og 2x20w i triodedrift. Jeg synes det låter best i triodedrift, ca.20 watt er forøvrig mer enn nok for meg. Hører sjelden eller aldri over 80db uansett.
Igjen takk Terje-A
Tar med meg dette innlegget og på veien videre :)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Hei igjen.
Er det noe som har testet Fezz Audio sine forsterkere?
Ser de virker å falle innenfor mange av tipsene jeg har fått.
Har ikke testet, men jeg legger merke til at f.eks. EL34 varianten bare veier 15 kg. Min Icon Audio som også kommer std. med EL34, veier 25 kg. Seriøse trafoer er viktig. Og kjører den bare i ultralinear eller kan man slå over en bryter for triodedrift ? De fleste kjører forsterkerne i triodedrift. Flertallet mener at det gir bedre lyd i forhold til ultralinear drift. Min yter ca. 2x40 i ultralinear og 2x20w i triodedrift. Jeg synes det låter best i triodedrift, ca.20 watt er forøvrig mer enn nok for meg. Hører sjelden eller aldri over 80db uansett.
Seriøse trafoer er viktig, ja.
Men jeg tror ikke at det er spesielt lurt å måle en rørforsterkers lydkvaliteter i kilogram ;)
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Jeg har denne her og nekter å gå med på at den har noen svakheter....

Det er forøvrig 10år siden jeg skiftet smårøra..
Fin ARC VT100. Denne har jeg også hatt, meget bra. Har nå gått over til ARC REF75, joda det er forskjell.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.283
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Hei igjen.
Er det noe som har testet Fezz Audio sine forsterkere?
Ser de virker å falle innenfor mange av tipsene jeg har fått.
Har ikke testet, men jeg legger merke til at f.eks. EL34 varianten bare veier 15 kg. Min Icon Audio som også kommer std. med EL34, veier 25 kg. Seriøse trafoer er viktig. Og kjører den bare i ultralinear eller kan man slå over en bryter for triodedrift ? De fleste kjører forsterkerne i triodedrift. Flertallet mener at det gir bedre lyd i forhold til ultralinear drift. Min yter ca. 2x40 i ultralinear og 2x20w i triodedrift. Jeg synes det låter best i triodedrift, ca.20 watt er forøvrig mer enn nok for meg. Hører sjelden eller aldri over 80db uansett.
Seriøse trafoer er viktig, ja.
Men jeg tror ikke at det er spesielt lurt å måle en rørforsterkers lydkvaliteter i kilogram ;)
Men det må være lov til å sette et lite ? ved dette.
Se bort i fra klasse D forsterkere, kvalitetsprodukter har en lei tendens til å veie såpass at det er et pes å få det i hus. Men greit for for meg.
Kvalitetsprodukter skal være bygget for evigheten...:)
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.548
Antall liker
3.060
Torget vurderinger
2
Har forelsket meg i en Dared Saturn Signatur så det blir nok en handel der.
Takker for alle bidragene i tråden og til vinagunner som har vært så vennlig å svare på spørsmål som jeg har sendt på pm.
Ha en strålende helg hifi venner :)
Mvh
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Grattis med en, imo, riktig avgjørelse. Du høres jo euforisk ut på PM, så hold på den gode følelsen. Nyt den!;)

Ikke hør på de sjelløse transegutta. Verst av arten er de med aktive dverghøyttalere. Fattig på klang, utklinging, harmoni og farger - liv! Disse burde tvinges til å lytte på pling-plong-musikk i et kritthvitt rom, iført hvite frakker.:cool:
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.283
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Har forelsket meg i en Dared Saturn Signatur så det blir nok en handel der.
Takker for alle bidragene i tråden og til vinagunner som har vært så vennlig å svare på spørsmål som jeg har sendt på pm.
Ha en strålende helg hifi venner :)
Mvh
Gratulerer, velkommen til rørenes fascinerende verden​. Den der blir sikkert konge, 25w klasse A, single ended. Triodedrift. Hmmm. Snadder.:)
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.548
Antall liker
3.060
Torget vurderinger
2
Regnet med at den var innafor med deg og Terje-A :)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
La meg kort svare på denne tråden...

Om du velger fornuftig komponenter vil Rør alltid bli bedre uansett.

Hvor mye bedre? Tja, hvor mye gryn har du?

Rør er alltid bedre!!!!
Jouliytå aan!!!!

Tragisk dette med transistor....

Jouliytaan!!!

Men uansett.

Rør er alltid bedre... Men krever at brukeren lærer seg det minimum som er avkrevd, trengt for å drifte et rørsystem..

Forbannet være den som ikke gidder!!!
Måtte hælvete svelge den late audiofile, og aldri gi fred....


Det er nødvendig å les og lære....
Gjør du det..
Blessed!!!!
Otherwyze....
Funkis be curzeeed curzeeed....
 
Topp Bunn