Forsterkere Dere som har eller har hatt rørforsterker.

U

Utgatt24668

Gjest
Vi er nok enige, RRR, selv med litt fleip hit og dit.

Klart, hvis jeg på og liv må holde meg til ML, så hadde jeg seff ikke satset på rør, jeg heller. Men det er vel ikke slike HT trådstarter har, er det vel?;)

Husk også at de aller fleste som bruker rør, har langt større erfaring med SS, men likevel velger rør - av "musikalske grunner". Jeg har selv hatt hva det måtte være av SS, i flere omganger, så det er jo ikke sånn at jeg ikke vet hva SS er ;)
Hei,
nei han har ikke ML - men jeg ønsket å fortelle min historie for å gi innsikt i prosessen mellom rør og SS. Dette er jo en lang reise med faktum og følelser.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Gode poeng fra RRR
Rør er i utgangspunkter bare tull og avlegs og teknisk underlegent og unødvedig dyrt. Som eier og bruker av 6 rørforsterker de siste 15-20årene gjør jeg meg følgende tanker:

Eneste grunnen til å ha rør er at det ser kult og at man kan svi av masse penger på ulike rør av tvilsom kvalitet. Samtdig gir det en eim av særhet og fortsåsegpåer-aura blant den gemene hop av generelt inkompetente og overtroiske hififolk.

MINUSER
1. Rørforsterker klarer ikke å avgi en stabil spenning til høyttaleren, og det gir en varerende forsterking av ulike frevenser om forvrenger lydbildet. Noen synes dette høres kult ut, men hifi er det ikke. Noen forsterkere er verre enn andre, feks er den anerkjente Primaluna er spesielt ille grunnet en utgangsimpedanse på ca 4 ohm.
2. Krever store og dyre utgangstransformatorer som uansett forvrenger i bassen og ofte gir problemer med å gjengi de øverste frekevensene på samme nivå som de lavere
3. Relativt høy forvrenging 10-100 ganger større en transistor. Men med riktige høyttaler høres det ikke nødvendigvis.
4. Man må betale 4-10 ganger mer enn for transistor for å få dårligere kvalitet på lyden.
5. Man må lete etter sære og dyre høyttalere for å kompensere for rørenes svakheter punkt 1-3
6. Følsom for spenningsvariasjoner i løpet av dagen og året og forbruker kostbare rør, og lyden varierer med dagsformen.
7. Krever teknisk måleutstyr og kunnskap for å operere med optimal lyd
8. Bytter av rør er bingo og dyrt.
9. Drar ikke damer
10. Transistorforsterkere låter som regel bedre, i allafall riktigere

PLUSSER
10. Ser jæva kult ut, fin Icebreaker når gjester får se store glødende pærer som gir lyd til coctailpartiet
11. Utrolig at en så gammel teknologi fortsatt kan låte så bra.
12. Mange muligheter for utforske en hobby med rørbytter ,tekniske målinger og tuning. Som å ha en gammel amazon eller Jaguar E-type. Kult når det funker
13. Unødvendig å bruke penger på kabler som ikke har noe å si for lyden,siden man kan bruke en evig pengestrøm på rør som faktisk påvirker lyden direkte

Musikk:
Rør , spesielt single ended trioder kan passe godt for enkel musikk ala Nora Jones og pike med gitar. Kompleks og tung musikk med mye instrumenter kan rotes til og Push-pull rør eller transistor er å foretrekke.

Rørtyper:
300B og singlenended er ikke stedet å starte. Prøv evt Push-Pull rørforserker med KT88 eller EL34 rør med 30+watt, de kan drive normale høyttalere
Tull, tull og atter tull.
Greit at du har meninger, men det er ikke det samme som sannheten.
La de som er interessert få prøve selv. Hos forhandler eller hos en kompis.
Jeg mener (!) at det er lettere å lykkes (like det en hører) med en rørforsterker enn en transistor-.
Min har fungert ca 13 år uten feil eller behov for rørbytte.
Dine meninger er heller ikke det samme som sannheten :)
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Balle Klorin jajajojoneinei! Har skrevet mye dumt selv men trodde ikke det var mulig å ta så mange feil ang rør.......
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.269
Antall liker
9.502
Torget vurderinger
2
Ikke grunn til å stikke hodet i sanden bare fordi man er glad i rør.
Mitt innlegg var påtenkt som en motvekt mot den dominerende synsingen og vandrehistorene som følger med rørdiskusjonen. Punkt 1 -3 er bare rene skjære fakta for 95% av alle rørsluttforsterkere, og ikke noe forræderi mot egne rekker. Jeg spiller faktisk på rør selv og synes det er greit å innse rør sine begrensinger og svakheter,,,,

Ang "å ta feil" er det bare punkt 9 det kan være litt tvil om. Resten av punktene 1-10 er selvfølgeligheter om man setter seg litt inn i sakene:rolleyes::cool:.

Gå ut og prøve selv med åpent sinn, det har jeg gjort og dette er min konklusjon


PrimaLuna ProLogue Premium power amplifier Measurements | Stereophile.com

1116PLPPfig01.jpg

1116PLPPfig08.jpg


As I wrote of PrimaLuna's ProLogue Premium integrated amplifier, the ProLogue Premium power amplifier measures about as well as can be expected from a classic tube design that uses a push-pull pair of EL34 output tubes (footnote 2). But its sonic signature will be far from neutral, especially with lower-impedance speakers.—John Atkinson
Read more at PrimaLuna ProLogue Premium power amplifier Measurements | Stereophile.com
 
Sist redigert:

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Matching er vel ordet og hvorfor må det låte nøytralt ?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Hei - jeg er enig i at rør ofte kan føre deg nærmere musikkens sjel - og jeg tror det er trygt å si at man stort sett sitter lengre i lyttestolen med rør enn med transistor/SS. Noen SS forsterkere er latterlig oppløste og imponerende i lydbildet - men etter at man er imponert så sitter man igjen med flatbrød. (Eksempel kan være Mark Levinson som knuser alt og alle i detaljer og oppløsning og må være Platons definisjon på Hi-Fi - det perfekte - men som på en annen side kontinuerlig overanalyserer musikken din på en uforskammet måte)

Jeg samtykker på lang vei med rør-entusiastene her inne, men jeg endte opp med en SS-forsterker til slutt. (forklaring følger).

Transistor er ikke transistor - på samme måte som at rør ikke er rør. Det finnes noen gode SS-forsterkere som også evner å lyde musikalsk. Som eksempel har klasse-A forsterkere en mer varme enn A/B og har mer av rør-lyden i seg - men de er jo heller ikke gratis.

Jeg ønsker gjerne å handle en rør-forsterker og prøvde og lånte flere. Problemet mitt var at jeg hadde bestemt meg for å beholde høyttalerne - Martin Logan elektrostater - som går ned til svært lav impedans på 0,5 ohm (nesten kortslutning) - slik at alle rørfosterkere sliter med å følge med (de har ofte utgang på 2, 4 og/eller 8 ohm). Noen dyre rørfosterkere med stor båndbredde på trafoene håndterte dette bedre enn andre - men de kom aldri i nærheten av Gryphon sine SS-forsterke i kontroll (som ikke bruker trafoer men som er direkte koblet til høyttaleren). På ML mangler rør både oppløsning, romfølelse og "3D-lyd" samt at de har en "bløt" og ukontrollert bass.

Neste problem da er å finne en SS-forsrterker som også er varm og musikalsk. Jeg mener personlig at jeg lyktes i dette - selv om jeg fortsett mener at f.eks. Audio Research sine rør-forsterkere er mer varme og musikalske i mellomtonen - men de er ikke i nærheten så gode i lydbildet, detaljer, 3D i lydbildet balansert med en god varme og lytteopplevelse. Dette er ikke rør-forsterken sin skyld - de er bare inkompatible med Martin Logn sitt design - som etter min mening bør komme med en advarsel til alle rør-elskere.

Poenget er ikke å fortelle om min historie - men gi innsikt i hvordan denne reisen var og hvordan jeg tenkte over tid for å ende opp med riktig forsterker (for mitt behov) - og hvorfor jeg til slutt endte opp med transistor. Min Gryphon er ikke engang ren klasse A - selv om den opererer nærme klasse A - men poenget er at det er stor forskjell på SS-forsterke. Det prefererte valget kan med andre ord ligge innenfor både SS og rør - ettersom spennet av forskjeller er stort innenfor begge klassene.

Noen henviser til at noen her inne er eksperter på rør - og at vi skal lytte ekstra til denne personen. Dette stemmer helt sikkert når det kommer til kunnskap om hvordan forsterkerne opererer - men det musikalske inntrykket er det kun deg selv som kan avgjøre og beslutte. Jeg ble selv overrasket over hvor uenig jeg er i mange av bransjens gode og velmenende råd.

@Fun Fact: Det mange opplever som rør-lyd er faktisk en effekt av trafoene :) Det er derfor Mcintosh SS-forsterkere ofte kan bli forvekslet med rør-forsterkere i lydopplevelsen ettersom de bruker trafoer sammen med SS. Rørforsterkere opererer med høy spenning - slik at en trafo er i praksis lange kobbertråder (som veier mye!) som reduserer spenningen - slik at de ikke dreper høyttalerne i andre enden. Man risikerer å miste mye detaljer på denne "lange veien" gjennom kopper for å si det slik.

Mcintosh bruker høy spenning på transistorene for å fjerne støy - og dermed trafoer mellom SS og høyttaler på samme måte som rør. Effekten av deres design er at når man øker volumet på forsterkeren så oppleves det ikke høyere - men at man fyller rommet med mer lyd. Det samme kan sies om rør vs. SS. Rør-forsterkere er derfor et "must" hvis man har mange gamle jazz-opptak - eller liker å lytte på Guns and Roses fra 80-tallet - de fikser alle synder i første ledd og det lyder herlig. SS-forsterkere er mer avhengig av at du har gode opptak i andre enden.

Valget av riktig forsterker avhenger derfor av ens egne og subjektive preferanser herunder musikk-smak og valg av høyttalere i tillegg til de visuelle og pragmatiske variablene som allerede er godt beskrevet av andre.
Jøje meg, jeg er jo enig i nesten alt dette også! :)

Har endt opp der selv også; men av og til kopler jeg opp mitt røroppsett, og så husker jeg hver gang hvorfor jeg nyter musikken så utrolig mye når det er rør i kjeden...


Mvh
Håkon Rognlien
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nå har akkurat den Primalunaen svært høy utgangsimpedans, så oppførselen blir ekstrem - kun høyimpedante greier her.

8-ohmsutgangen på denne har 9 ohm utgangsimpedans - det er ekstremt (dårlig).

Leta du lenge for å finne noe så høyimpedant?

Her er f.eks Rogue M180 i samme belastning.
IMG_2286.JPG


Som motvekt kan det og nevnes at målingene her er i statisk belastning, og sier fint lite om hvordan dette oppfører seg når det spiller musikk. Stereophile har en liten artikkel om det og.

Tubes Do Something Special | Stereophile.com

Johan-Kr
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Matching er vel ordet og hvorfor må det låte nøytralt ?
Fordi HFS er inne i et spor der det aller meste ender opp i kurver, grafer, formler ol - takket være tilgang til billig måleutstyr og lett tilgjengelig SW. Her i ligger nøkkelen, resten er subjektivt vrøvl og føleri. Musikk dreier seg ikke om slikt.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Ang "å ta feil" er det bare punkt 9 det kan være litt tvil om. Resten av punktene 1-10 er selvfølgeligheter om man setter seg litt inn i sakene:rolleyes::cool:
Tja - er ikke ubetinget enig i akkurat det. Pkt 4-10 vil jeg nok hevde at det kan være ytterst delte meninger om - og pkt 9 er egentlig bare litt "dumt" å trekke frem.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Gode poeng fra RRR
Rør er i utgangspunkter bare tull og avlegs og teknisk underlegent og unødvedig dyrt. Som eier og bruker av 6 rørforsterker de siste 15-20årene gjør jeg meg følgende tanker:

Eneste grunnen til å ha rør er at det ser kult og at man kan svi av masse penger på ulike rør av tvilsom kvalitet. Samtdig gir det en eim av særhet og fortsåsegpåer-aura blant den gemene hop av generelt inkompetente og overtroiske hififolk.
Dass war dann eine Grausame Salbe!

Jeg tenker at folk som innleder et innlegg på en slik måte ikke har så veldig mye å fare med.

Så jeg ville ikke hørt på han heller! :)

Bortsett fra at en 30W push-pull sak med EL34 eller KT88 sikkert kan være et godt utgangspunkt.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
en eller annen over her skrev at det eneste positive med rør var musikkopplevelsen
da spør jeg dere:
hva faen annet teller?
om man ikke får en musikkopplevelse verdt å skrive hjem om, hva i helvete er vitsen med å forsterke det opp og gjengi det da?
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
en eller annen over her skrev at det eneste positive med rør var musikkopplevelsen
da spør jeg dere:
hva faen annet teller?
om man ikke får en musikkopplevelse verdt å skrive hjem om, hva i helvete er vitsen med å forsterke det opp og gjengi det da?
Det var visst meg. Kun musikkopplevelsen teller, og det alene er grunn godt nok i min bok. Alt annet ved rør, hater jeg.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
en eller annen over her skrev at det eneste positive med rør var musikkopplevelsen
da spør jeg dere:
hva faen annet teller?
om man ikke får en musikkopplevelse verdt å skrive hjem om, hva i helvete er vitsen med å forsterke det opp og gjengi det da?
Som om jeg skulle sagt det selv. Det har jeg vel gjort noen ganger også, men med andre ord, tror jeg nok.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
her sitter jeg og hører på LV300B gjengi Miles D:KoB på tape.....finnes værre
"Julekaffe" og Macieira til...var jo 10mndr til julaften i går....:cool:
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eit problem eg må åtvare mot, er dette med planlegging av lytteøktene. Det tek litt meir tid å få anlegget varmt på med rør (typisk ein halvtime). Så du har ikkje lyst å slå av forsterkaren - det kan vere du skal spele meir seinare. Men av og til skjer ikkje dette, og då har du brent rørlevetid utan grunn. Irriterande. Så neste gong slær du av forsterkaren. Og får brått behov for å spele meir musikk. Anlegget må på igjen - og det tek ein ny halvtime før ting er optimale.......
Dette er den samme tiden det tar en stor kl A transistorforsterker å bli varm også.
Vel, den eg har no, greier seg på ned mot halve tida.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Gode poeng fra RRR
Rør er i utgangspunkter bare tull og avlegs og teknisk underlegent og unødvedig dyrt. Som eier og bruker av 6 rørforsterker de siste 15-20årene gjør jeg meg følgende tanker:

Eneste grunnen til å ha rør er at det ser kult og at man kan svi av masse penger på ulike rør av tvilsom kvalitet. Samtdig gir det en eim av særhet og fortsåsegpåer-aura blant den gemene hop av generelt inkompetente og overtroiske hififolk.

MINUSER
1. Rørforsterker klarer ikke å avgi en stabil spenning til høyttaleren, og det gir en varerende forsterking av ulike frevenser om forvrenger lydbildet. Noen synes dette høres kult ut, men hifi er det ikke. Noen forsterkere er verre enn andre, feks er den anerkjente Primaluna er spesielt ille grunnet en utgangsimpedanse på ca 4 ohm.
2. Krever store og dyre utgangstransformatorer som uansett forvrenger i bassen og ofte gir problemer med å gjengi de øverste frekevensene på samme nivå som de lavere
3. Relativt høy forvrenging 10-100 ganger større en transistor. Men med riktige høyttaler høres det ikke nødvendigvis.
4. Man må betale 4-10 ganger mer enn for transistor for å få dårligere kvalitet på lyden.
5. Man må lete etter sære og dyre høyttalere for å kompensere for rørenes svakheter punkt 1-3
6. Følsom for spenningsvariasjoner i løpet av dagen og året og forbruker kostbare rør, og lyden varierer med dagsformen.
7. Krever teknisk måleutstyr og kunnskap for å operere med optimal lyd
8. Bytter av rør er bingo og dyrt.
9. Drar ikke damer
10. Transistorforsterkere låter som regel bedre, i allafall riktigere

PLUSSER
10. Ser jæva kult ut, fin Icebreaker når gjester får se store glødende pærer som gir lyd til coctailpartiet
11. Utrolig at en så gammel teknologi fortsatt kan låte så bra.
12. Mange muligheter for utforske en hobby med rørbytter ,tekniske målinger og tuning. Som å ha en gammel amazon eller Jaguar E-type. Kult når det funker
13. Unødvendig å bruke penger på kabler som ikke har noe å si for lyden,siden man kan bruke en evig pengestrøm på rør som faktisk påvirker lyden direkte

Musikk:
Rør , spesielt single ended trioder kan passe godt for enkel musikk ala Nora Jones og pike med gitar. Kompleks og tung musikk med mye instrumenter kan rotes til og Push-pull rør eller transistor er å foretrekke.

Rørtyper:
300B og singlenended er ikke stedet å starte. Prøv evt Push-Pull rørforserker med KT88 eller EL34 rør med 30+watt, de kan drive normale høyttalere
Hahaha:) Dette er et legendarisk innlegg!
 

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
318
Antall liker
96
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
Hei,hvis det er rørlyd du er ute etter så kan jeg sterkt anbefale sugden sin integrerte transistor forsterker,den er en varm klasse A forsterker som leverer "rør"lyd uten å ha rør.fantastisk lyd!
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hei,hvis det er rørlyd du er ute etter så kan jeg sterkt anbefale sugden sin integrerte transistor forsterker,den er en varm klasse A forsterker som leverer "rør"lyd uten å ha rør.fantastisk lyd!
Skal man ha rør-lyd, så bruker man utstyr med rør i kretsen. Logisk nok. Liker SS kl A, jeg også, og gode SS kan seff være gode som pokker. Men rør er det fortsatt ikke, selv om det kan ligne fælt. Ligner såpass mye at jeg i den kjapp gjennomhøring antagelig forveksler de to selv.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
En god rørforsterker pre/effekt riktig matchet er vanskelig å slå både når det gjelder musikalitet og lyttevennlighet.Den skal være nøytral for den beste lytteopplevelsen.
Dette våset om at en transistor eller transistor klasse A oppnår det som en riktig rørforsterker oppnår lar du deg kanskje lure.Transistor klasse A er veldig fin å har kvaliteter som mange liker men for mitt vedkommende er rør lytteglede.Men dette blir jo en smakssak og det preger jo tråden.Problemet i denne diskusjonen som jeg ser det er at de fleste av trådens medlemmer sverger til sitt.Om vi skal kalle det et problem.Vi vet hva vi har men vi vet så altfor lite om hva som finns.En sak er nok sikkert og det er at det finns noe for enhver smak på både rør og transistor men vi har ikke hørt på en eneste av disse kreasjoner.Jeg velger herved rør.
Mvh Kenneth
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hei,hvis det er rørlyd du er ute etter så kan jeg sterkt anbefale sugden sin integrerte transistor forsterker,den er en varm klasse A forsterker som leverer "rør"lyd uten å ha rør.fantastisk lyd!
Fikk høre denne på et oppsett i høst, og rett etter ble det spilt på en rørforsterker med EL34 i samme anlegg. Det er snakk om nyanser, men jeg foretrakk allikevel lyden av rørforsterkeren der og da etter en kort lytt på begge to.
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
En god rørforsterker pre/effekt riktig matchet er vanskelig å slå både når det gjelder musikalitet og lyttevennlighet.Den skal være nøytral for den beste lytteopplevelsen.
Dette våset om at en transistor eller transistor klasse A oppnår det som en riktig rørforsterker oppnår lar du deg kanskje lure.Transistor klasse A er veldig fin å har kvaliteter som mange liker men for mitt vedkommende er rør lytteglede.Men dette blir jo en smakssak og det preger jo tråden.Problemet i denne diskusjonen som jeg ser det er at de fleste av trådens medlemmer sverger til sitt.Om vi skal kalle det et problem.Vi vet hva vi har men vi vet så altfor lite om hva som finns.En sak er nok sikkert og det er at det finns noe for enhver smak på både rør og transistor men vi har ikke hørt på en eneste av disse kreasjoner.Jeg velger herved rør.
Mvh Kenneth
Neida koser meg med rør og klasse D jeg. Uansett leste en gang noe sånt som at et rør er raskere enn en transistor siden elektronene beveger jeg i vakum i røret. Mulig det bare er tull....
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er sluttsummen av lydsystemet som teller. Rør, transistor, Nordost eller trådløst, horn eller beryllium er alle bare forskjellige varianter av smakstilsetning som blandes i matretten under koking.

Man kan krydre grøten med salt og få et forferdelig resultat. Man kan også krydre sukker på biffen uten å imponere noen.
Hva er best?

Jeg har hørt latterlig god lyd fra rør og har hørt latterlig god lyd fra transistor såvel som klasse D. Felles for alle er at man er avhengig av en god høyttaler som krydres med riktig ingrediens.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Det er mye følelser og meninger knyttet til transistor og rør. Det er ingen fasit. I ytterpunktene er SS presist men livløst - mens rør er organisk men lite oppløst. Sannheten ligger midt i mellom - avhengig av utstyr og personlige preferanser :)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jeg eide ML Summit og Pass Labs X350.5 og X350.5 hadde ikke sjans på annet lydmessig enn lydtrykk i forhold til rørforsterkeren Wolcott S-280, og da snakker jeg om at rørforsterkeren var bedre på oppløsning, 3d, holografi og oppløsning og mikrodynamikk. Wolcott er da også laget for å drive de "gamle" Soundlab elektrostatene :)
Jeg ønsker gjerne å handle en rør-forsterker og prøvde og lånte flere. Problemet mitt var at jeg hadde bestemt meg for å beholde høyttalerne - Martin Logan elektrostater - som går ned til svært lav impedans på 0,5 ohm (nesten kortslutning) - slik at alle rørfosterkere sliter med å følge med (de har ofte utgang på 2, 4 og/eller 8 ohm). Noen dyre rørfosterkere med stor båndbredde på trafoene håndterte dette bedre enn andre - men de kom aldri i nærheten av Gryphon sine SS-forsterke i kontroll (som ikke bruker trafoer men som er direkte koblet til høyttaleren). På ML mangler rør både oppløsning, romfølelse og "3D-lyd" samt at de har en "bløt" og ukontrollert bass.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg eide ML Summit og Pass Labs X350.5 og X350.5 hadde ikke sjans på annet lydmessig enn lydtrykk i forhold til rørforsterkeren Wolcott S-280, og da snakker jeg om at rørforsterkeren var bedre på oppløsning, 3d, holografi og oppløsning og mikrodynamikk. Wolcott er da også laget for å drive de "gamle" Soundlab elektrostatene :)
Jeg ønsker gjerne å handle en rør-forsterker og prøvde og lånte flere. Problemet mitt var at jeg hadde bestemt meg for å beholde høyttalerne - Martin Logan elektrostater - som går ned til svært lav impedans på 0,5 ohm (nesten kortslutning) - slik at alle rørfosterkere sliter med å følge med (de har ofte utgang på 2, 4 og/eller 8 ohm). Noen dyre rørfosterkere med stor båndbredde på trafoene håndterte dette bedre enn andre - men de kom aldri i nærheten av Gryphon sine SS-forsterke i kontroll (som ikke bruker trafoer men som er direkte koblet til høyttaleren). På ML mangler rør både oppløsning, romfølelse og "3D-lyd" samt at de har en "bløt" og ukontrollert bass.
Kanskje lydtrykk er det viktigste for RRR for alt vi vet:rolleyes:. Ellers går det an å prøve ut rørforsterkerere fra Octave, som skal være veldig god på den type høyttalere, hvis man virkelig ønsker rør. Men for all del, Gryphon spiller helt sikkert flott.

Men alt dette slipper heldigvis trådstarter å forholde seg til siden han har noe helt annet, og langt lettere å få til med rør.
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.548
Antall liker
3.060
Torget vurderinger
2
Det er tydelig at rør engasjerer :)
Masse matnyttig info i tråden som jeg skal ta med videre på veien mot en test av rørforsterker.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Bare man sørger for å ha de rette kablene låter egentlig det meste bra.
 

TM-1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2012
Innlegg
147
Antall liker
81
Sted
Oslo
Det er tydelig at rør engasjerer :)
Masse matnyttig info i tråden som jeg skal ta med videre på veien mot en test av rørforsterker.
Tror jeg hadde hørt 5-6 forskjellige kjente rørforsterkere før jeg så lyset og skjønte at "AHA- var det dette det dreier seg om"! Det var en gammel Audio Innovation 500 som sto for denne omvendelsen. Jeg solgte Hegelen øyeblikkelig og kjøpte en annen, men herlig triode forsterker. Ikke sett meg tilbake etter det for å si det sånn;D
 

Tor-S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
300
Antall liker
331
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
Det er mye følelser og meninger knyttet til transistor og rør. Det er ingen fasit. I ytterpunktene er SS presist men livløst - mens rør er organisk men lite oppløst. Sannheten ligger midt i mellom - avhengig av utstyr og personlige preferanser :)
Enig!

En rørforsterker låter sjeldent bra med middels "dyre / gode" rør. Man må jo påregne rørkjøp etter at forsterkern er i hus.
Bruker man rundt 1000kr per rør(KT88 etc, 6SL7, 6SN7 osv) så har man en god start, det er mi personlige erfaring.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jeg har testet MYE, og Verastarr overgår alt annet av kabling jeg har testet, merkelige greier, men det er testet ut og det er etter våre ører lik effekt i 4 andre oppsett også.... Jeg kjører 2 nettkabler og signalkabler til bånd og basstårn, samt jeg venter på HT-kabler nå. Selvsagt må man ha gode komponenter, men disse kablene er utrolige IMHO :)
Da må du få sett og få testet Verastarr ;)
Bare man sørger for å ha de rette kablene låter egentlig det meste bra.
Heftige greier, trenger man egentlig komponenter?
Vis vedlegget 428054
 
U

Utgatt24668

Gjest
Jeg eide ML Summit og Pass Labs X350.5 og X350.5 hadde ikke sjans på annet lydmessig enn lydtrykk i forhold til rørforsterkeren Wolcott S-280, og da snakker jeg om at rørforsterkeren var bedre på oppløsning, 3d, holografi og oppløsning og mikrodynamikk. Wolcott er da også laget for å drive de "gamle" Soundlab elektrostatene :)
Jeg ønsker gjerne å handle en rør-forsterker og prøvde og lånte flere. Problemet mitt var at jeg hadde bestemt meg for å beholde høyttalerne - Martin Logan elektrostater - som går ned til svært lav impedans på 0,5 ohm (nesten kortslutning) - slik at alle rørfosterkere sliter med å følge med (de har ofte utgang på 2, 4 og/eller 8 ohm). Noen dyre rørfosterkere med stor båndbredde på trafoene håndterte dette bedre enn andre - men de kom aldri i nærheten av Gryphon sine SS-forsterke i kontroll (som ikke bruker trafoer men som er direkte koblet til høyttaleren). På ML mangler rør både oppløsning, romfølelse og "3D-lyd" samt at de har en "bløt" og ukontrollert bass.
Kanskje lydtrykk er det viktigste for RRR for alt vi vet:rolleyes:. Ellers går det an å prøve ut rørforsterkerere fra Octave, som skal være veldig god på den type høyttalere, hvis man virkelig ønsker rør. Men for all del, Gryphon spiller helt sikkert flott.

Men alt dette slipper heldigvis trådstarter å forholde seg til siden han har noe helt annet, og langt lettere å få til med rør.
Humre! :) Nå prøvde jeg på ingen måte å gi en fasit på hva andre skal velge - men gi innblikk i hvordan tankeprosessen min var. Det blir dessuten feil å sammenlikne produkter på tvers av prisklasser. Vi kan gjerne diskutere Gryphon sine kvaliteter et annet sted - gjerne etter at dere har hørt på utstyret i forkant.

For å kort kommentere lydtrykk - jeg antar at dere mener dynamikk. Svaret er at elektrostater / paneler synder mest på dynamikk - og de trenger en forsterker som kompenserer for dette i tillegg til at den må levere på alle andre områder (da paneler slipper alt igjennom). Når man tenker budsjett så kan man tenke som så at man sparer mye penger på å handle elektrostater (en "tilsvarende" dynamisk høyttaler koster gjerne en god del mer) - men at man må legge noe av disse pengene i en forsterker som imøtekommer kravene. Det verste er egentlig ikke prisen i seg selv - men arbeidet med å velge ut og lese seg opp på matching og prøve med seg hjem. Det er (ofte) mye lettere å handle dynamiske / konvensjonelle høyttalere.

Rør og ML er rett og slett feil match - som kan forklares matematisk før man hører det hjemme i stuen :) (Porsche-hjul på Ferrari etc.) Noen sverger til den organiske mellomtonen som er magisk på noen rør-forsterkere - på bekostning av at de ikke utnytter høyttaleren sine egenskaper og kvaliteter i lydbildet, detaljer, høye og lave frekvenser etc. Unntaket er hvis du har en stor båndbredde på rørforsterkeren - men jeg argumenterer ikke for at folk skal kjøpe seg en 150W klasse A forsterker som veien 80kg og som koster et bil-budsjett.

Tilbake til trådstarter: Som du kan se er det uenigheter på hva som passer sammen og hva som lyder bra. Det åpenbare og kjedelige svaret er at du må prøve deg fram og være skeptisk til alle som kommer med velmenende råd.
 
Sist redigert av en moderator:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er mye følelser og meninger knyttet til transistor og rør. Det er ingen fasit. I ytterpunktene er SS presist men livløst - mens rør er organisk men lite oppløst. Sannheten ligger midt i mellom - avhengig av utstyr og personlige preferanser :)
Enig!

En rørforsterker låter sjeldent bra med middels "dyre / gode" rør. Man må jo påregne rørkjøp etter at forsterkern er i hus.
Bruker man rundt 1000kr per rør(KT88 etc, 6SL7, 6SN7 osv) så har man en god start, det er mi personlige erfaring.
Tenk over dette:
Nesten alltid får rørforsterkere god omtale i HiFi magasiner.
Nesten alltid sitter det originale (ikke de beste) rør i disse testobjektene.
Altså ikke så veldig dårlige.
Men det kan bli bedre med bedre rør.
Som transistorforsterkere kan spille bedre med bedre kabler.
Bedre kabler er veldig mye dyrere enn bedre rør.
Valget er enkelt.......
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Grisekult om dere tar diskusjoner om kabler et annet sted:)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jeg ser du skriver at vi her kan diskutere Gryphon når vi har hørt det, mens du lenger ned sier at ML og rør ikke går sammen, ML selv anbefaler og anbefalte rør til sine elektrostater, til og med CLS 1, så du har nok heller IKKE hørt rørforsterkere som driver ML slik rett førforsterker kan :) Jeg fikk mer og alt ble bedre med rør på Summit i forhold til Pass Labs X350.5.
Jeg eide ML Summit og Pass Labs X350.5 og X350.5 hadde ikke sjans på annet lydmessig enn lydtrykk i forhold til rørforsterkeren Wolcott S-280, og da snakker jeg om at rørforsterkeren var bedre på oppløsning, 3d, holografi og oppløsning og mikrodynamikk. Wolcott er da også laget for å drive de "gamle" Soundlab elektrostatene :)
Jeg ønsker gjerne å handle en rør-forsterker og prøvde og lånte flere. Problemet mitt var at jeg hadde bestemt meg for å beholde høyttalerne - Martin Logan elektrostater - som går ned til svært lav impedans på 0,5 ohm (nesten kortslutning) - slik at alle rørfosterkere sliter med å følge med (de har ofte utgang på 2, 4 og/eller 8 ohm). Noen dyre rørfosterkere med stor båndbredde på trafoene håndterte dette bedre enn andre - men de kom aldri i nærheten av Gryphon sine SS-forsterke i kontroll (som ikke bruker trafoer men som er direkte koblet til høyttaleren). På ML mangler rør både oppløsning, romfølelse og "3D-lyd" samt at de har en "bløt" og ukontrollert bass.
Kanskje lydtrykk er det viktigste for RRR for alt vi vet:rolleyes:. Ellers går det an å prøve ut rørforsterkerere fra Octave, som skal være veldig god på den type høyttalere, hvis man virkelig ønsker rør. Men for all del, Gryphon spiller helt sikkert flott.

Men alt dette slipper heldigvis trådstarter å forholde seg til siden han har noe helt annet, og langt lettere å få til med rør.
Humre! :) Nå prøvde jeg på ingen måte å gi en fasit på hva andre skal velge - men gi innblikk i hvordan tankeprosessen min var. Det blir dessuten feil å sammenlikne produkter på tvers av prisklasser. Vi kan gjerne diskutere Gryphon sine kvaliteter et annet sted - gjerne etter at dere har hørt på utstyret i forkant.

For å kort kommentere lydtrykk - jeg antar at dere mener dynamikk. Svaret er at elektrostater / paneler synder mest på dynamikk - og de trenger en forsterker som kompenserer for dette i tillegg til at den må levere på alle andre områder (da paneler slipper alt igjennom). Når man tenker budsjett så kan man tenke som så at man sparer mye penger på å handle elektrostater (en "tilsvarende" dynamisk høyttaler koster gjerne en god del mer) - men at man må legge noe av disse pengene i en forsterker som imøtekommer kravene. Det verste er egentlig ikke prisen i seg selv - men arbeidet med å velge ut og lese seg opp på matching og prøve med seg hjem. Det er (ofte) mye lettere å handle dynamiske / konvensjonelle høyttalere.

Rør og ML er rett og slett feil match - som kan forklares matematisk før man hører det hjemme i stuen :) (Porsche-hjul på Ferrari etc.) Noen sverger til den organiske mellomtonen som er magisk på noen rør-forsterkere - på bekostning av at de ikke utnytter høyttaleren sine egenskaper og kvaliteter i lydbildet, detaljer, høye og lave frekvenser etc. Unntaket er hvis du har en stor båndbredde på rørforsterkeren - men jeg argumenterer ikke for at folk skal kjøpe seg en 150W klasse A forsterker som veien 80kg og som koster et bil-budsjett.

Tilbake til trådstarter: Som du kan se er det uenigheter på hva som passer sammen og hva som lyder bra. Det åpenbare og kjedelige svaret er at du må prøve deg fram og være skeptisk til alle som kommer med velmenende råd.
 
Sist redigert:
Topp Bunn