Alt til hus og bolig Der gikk komfyren fløyten (endelig) - hva kjøper vi?

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.018
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Vi har integrert platetopp og komfyr som kom med huset. Jeg har hatet den platetoppen i alle år, det er med sånn touchpanel, som tydeligvis er både verdens dårligste idé og omtrent det eneste du finner nå om dagen.

Platetoppen er halvveis gåen, men i dag røyk komfyren. Null varme. Så nå har vi endelig muligheten, og jeg spør: hvor får jeg tak i en platetopp eller platetopp/komfyr-kombo hvor det IKKE er touchbetjening? Jeg hater, hater, hater touch (og lager mye mat), så dette bare mååå fikses. Har noen tips/råd til hva jeg kan se på og hvor jeg kan gå? Bor i Oslo.

Også fint med stekeovn, da, men det er jeg ikke så kresen. Dog fint om det er lett å heve deig i den.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.627
Sted
Oslo
Gå for en gasstopp, no touch, nydelig å lage mat på.
Og gir alltid en litt sånn derre gourmet feeling.
Og som deg, hater touch panel
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.018
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Akkurat der tror jeg infrastrukturen legger ned veto. Må nesten være elektrisk altså.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.018
Det er mulig touchpanel er en dårlig ide, men å heve deig i stekeovnen er enda dårligere.

Det finnes i alle fall noen modeller med brytere, som denne, kun fire soner dog om det er aktueltt. Til en fjerdedel av prisen av Mielse-saken jeg tviler på blir varm på en spesielt spennende måte som forsvarer at den koster 20k. Denne er dog keramisk, jeg ville absolutt hatt induksjon.


Ang stekeovn så synes jeg det er et par ting, i motsetning til å heve deig i, som er kjekt. Den aller kjekkeste er termostat som går høyere enn 250 grader, min går til 300 og høyere enn det har jeg vel ikke sett på vanlig kjøkkenutstyr. En annen ting er pyrolyse for automatisk rengjøring, men det har vel alle nå om dagen kansje. Det tredje er utrekkbare holdere for stekebrettene, det er innimellom kjekt å ha synes jeg.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.018
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ser jeg må spesifisere litt bedre, ja. Induksjon må man jo ha, var ikke klar over at man fikk kjøpt keramiske lenger.

Standard 60cm størrelse må også til. Den er i et skrått hjørne, så ingen mulighet for å utvide hullet.

Bør ligge på under 10k, men totalt for topp og ovn kan vi si 15.

Heve deig i stekeovnen gjorde jeg selv med den gamle greia, funker supert det. Det er da det blir best! Men fint med god digital termostat, så slipper jeg passe så nøye på.
 
Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.307
Vi har integrert platetopp og komfyr som kom med huset. Jeg har hatet den platetoppen i alle år, det er med sånn touchpanel, som tydeligvis er både verdens dårligste idé og omtrent det eneste du finner nå om dagen.

Platetoppen er halvveis gåen, men i dag røyk komfyren. Null varme. Så nå har vi endelig muligheten, og jeg spør: hvor får jeg tak i en platetopp eller platetopp/komfyr-kombo hvor det IKKE er touchbetjening? Jeg hater, hater, hater touch (og lager mye mat), så dette bare mååå fikses. Har noen tips/råd til hva jeg kan se på og hvor jeg kan gå? Bor i Oslo.

Også fint med stekeovn, da, men det er jeg ikke så kresen. Dog fint om det er lett å heve deig i den.
Hva er du egentlig ute etter? Topp, stekeovn eller komplett komfyr?
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.018
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Topp og stekeovn, de kan gjerne være linket sammen og ha alle knottene på komfyren. Men innebygget må det være -- selv foretrekker jeg en vanlig greie man kjører inn, men vi skal vel selge om et par år, og folk liker integrerte hvitevarer..

Helst vil jeg kjøpe et sted jeg kan prate med noen, få en god pris og ordne demontering/montering i samme slengen.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.018
Å gå fra hel til delt medfører jo en del snekkerarbeide osv. Om en topp er separat må den innfelles i en benkeplate som om jeg forstår det riktig ikke er der i dag. Ditto med stekeovn, må inn med en kjøkkenmondul for å ha noe å putte den i.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.018
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det er slik vi har det i dag - platetopp nedfelt i benken, og en stekeovn kjørt inn under. Så ønsker gjerne fortsette med det.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.627
Sted
Oslo
Sjekk Finn, ligger mye der. Og om du snart skal selge, ikke legg mye penger i det.
Kjøpere liker gjerne egne løsninger uansett.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.018
Det mest vesentlige er at ting faktisk passer inn i hullene som er der, ellers blir det jobbigt. Koketopp går nesten garantert, evt om eksisterende hull må forstørres noe, men om ikke stekeovnen passer greit inn så baller det fort på seg. Både høyde og ikke minst innbyggingsbredde må passe - spesilt det siste. Nå er bredde rimelig standard men pass på at det går.

Ellers ville jeg ikke brydd meg for mye om hva som er hot og not ifm salg, ser du bor i Oslo - da er det sjelden stekeovnen det står på...
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.284
Torget vurderinger
2
Har en Elektrolux induksjon platetopp med touch. Skjønner ikke problemet som nevnes . Fungerer raskt og perfekt
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.018
SMEG ser ut til å ha et par modeller i 60cm med induksjon og brytere, men de er heller ikke spesielt rimelige, 10-12k på Elkjip.


Jeg lurer forresten på hva som er forskjellen på å bruke bryternene for å regulere varmen og "justerbart strømforbruk"....

Jeg støtter Balle i litt manglende forståelse for problemet med touch, har hatt det i årevis og funker fint for min del, men om det er en dårlig touch så kan jeg forsåvidt se problemet med det. Menmen, folk er ulike.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.018
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har en Elektrolux induksjon platetopp med touch. Skjønner ikke problemet som nevnes . Fungerer raskt og perfekt
Én ting er at det går treigt å stille inn, men det er greit nok. Det som derimot ikke er greit, er når jeg feks koker vann, også renner det noe på knappene - hvorpå de går bananas og tror jeg trykker på dem. Skjønner ikke at det er lov å lage noe sånt engang.
 

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
200
Antall liker
93
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Viktig advarsel! I de siste årene har de fleste (har ikke oversikten over alle) produsenter av stekeovner gått over til en ny dørkonstruksjon kombinert med en vifte som kan gjøre en 747 supersonisk. I følge produsentene selv er viften nødvendig for å kjøle ned elektronikken, men det tror jeg bare sånn passelig på. Den blåser også luft fra baksiden av ovnen, og ned mellom glassene i døra.
Jeg er, som jeg også vil anta en stor andel andre HFS-medlemmer, sensitiv for unødvendig støy.

Jeg kjøpte nettopp stekeovn, og ville ha med sideåpning av døra. Enten Electrolux eller Gaggenau kunne jeg finne. Endte opp med Electrolux og det angrer jeg bittert på. Vurderer muligheten for å få roet ned den vifta med en motstand...

Take home message; prøvekjør før kjøp!
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.018
Én ting er at det går treigt å stille inn, men det er greit nok. Det som derimot ikke er greit, er når jeg feks koker vann, også renner det noe på knappene - hvorpå de går bananas og tror jeg trykker på dem. Skjønner ikke at det er lov å lage noe sånt engang.
Ok, dersom mine blir våte så slutter de bare å gjøre noe og koketoppen slår seg av. Så må jeg tørke av og slå på igjen, så det er i alle fall trygt.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.018
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ok, dersom mine blir våte så slutter de bare å gjøre noe og koketoppen slår seg av. Så må jeg tørke av og slå på igjen, så det er i alle fall trygt.
Men la oss si du koker opp vann til pasta, hvordan er det mulig uten at det spruter litt utover? I dag kan jeg bare koke opp på de bakerste platene, og kan ikke se hvordan det vil kunne endre seg med en annen topp, dersom det er touch.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.307
Ok, dersom mine blir våte så slutter de bare å gjøre noe og koketoppen slår seg av. Så må jeg tørke av og slå på igjen, så det er i alle fall trygt.
Samme gjør min. Den er dessuten lynrask å stille inn, det er en skala for hver sone, 0-Boost, og det er bare å trykke på ønsket verdi. Brytere stikkende opp på siden av toppen må være fryktelig upraktisk.
Vi hadde en delt løsning på Topp/ovn på jobben. Ovnen tok kvelden, toppen like god. Selvfølgelig all betjening fra ovnens panel. Greia var at utstyret hadde noen år på nakken og modellene var utgått. Det var jo bare til å bytte ut en fullt fungerende topp og sette inn en ny ovn. Denne gangen med betjening på hver del.
 
Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.018
Men la oss si du koker opp vann til pasta, hvordan er det mulig uten at det spruter litt utover? I dag kan jeg bare koke opp på de bakerste platene, og kan ikke se hvordan det vil kunne endre seg med en annen topp, dersom det er touch.
Har aldri plaget meg, det skal også en del til før den slår seg av. Jeg koker kanskje 3-3.5 liter vann i en gryte som tar 5 liter så det er ikke smekk fullt heller. I det hele har jeg aldri tenkt "faen, skulle hatt brytere" Det er vel en vanesak som mye annet, men jeg lånte leiligheten til en kompis en gang, da fikk jeg eksem av touchknappene der fordi de var så lite responsive.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.307
Men la oss si du koker opp vann til pasta, hvordan er det mulig uten at det spruter litt utover? I dag kan jeg bare koke opp på de bakerste platene, og kan ikke se hvordan det vil kunne endre seg med en annen topp, dersom det er touch.
F.eks. passe litt på når man koker opp vannet?
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.018
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
F.eks. passe litt på når man koker opp vannet?
Ikke så ofte jeg ser på vann koke opp, jeg setter det på full guff og går ut i stuen i mens. Andre ganger kan ris o.l som koker lage skum som renner ned på platen. Mulig jeg er mer grisete enn folk flest, men en komfyr må da tåle å få vann på seg tenker jeg. Ellers blir livet mitt veldig begrenset.

Men dette med at knappene trykker på av seg selv, det er veldig skummelt, og gjør at jeg ikke tør la noe stå og koke mens jeg feks går i butikken en tur.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.044
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
1
Helt enig i at touch er noe herk når det gjelder slike manuelle operasjoner som å justere varme, volum, dimmere osv.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.018
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Helt enig i at touch er noe herk når det gjelder slike manuelle operasjoner som å justere varme, volum, dimmere osv.
Med fare for å gå off topic i egen tråd, så har jeg et par B&O H9i hodetelefoner som låter ok, men er umulig å ha på utendørs nettopp på grunn av den hersens touchen. Ikke uvanlig at vinden får den til å tro jeg trykker.

Men når det gjelder platetopper.. hva gjør jeg? Er problemet mitt virkelig så sært? Var noen her som postet en gorenje som så ok ut, men nettkjøp er ikke noe for meg på sånne ting, jeg må ha full pakke (fysisk prat, tafse på en utstilling + tilkjøring og montering)
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.018
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg fant ingen uten touch på Elkjøp, var derfor jeg egentlig startet denne tråden. Men blir nok en tur, da.. håpet noen hadde hatt samme erfaring som meg 😔
 

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
200
Antall liker
93
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Forresten, så glemte jeg å nevne at jeg også dypt og inderlig hater touch-koketopper. Jeg skaffet meg noen ubrukte gamle Siemens Domino med vribrytere.
Gaggenau topper har fortsatt vriknotter. Serie 200 oppå, Serie 400 monteres bryterne i front mener jeg.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.018
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Virker som dette er like mye nisje som hifi.. blir nok en standard brannfelle som tidligere da, og heller satse på noe mer hel ved når vi flytter. Så lenge den ikke har wifi eller en app, så overlever jeg vel..
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.307
Virker som dette er like mye nisje som hifi.. blir nok en standard brannfelle som tidligere da, og heller satse på noe mer hel ved når vi flytter. Så lenge den ikke har wifi eller en app, så overlever jeg vel..
Brannfelle? For det første så virker ikke en induksjonstopp hvis det ikke er stål/jern på kokesonen. For det andre så har du vel komfyrvakt?
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.018
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Brannfelle? For det første så virker ikke en induksjonstopp hvis det ikke er stål/jern på kokesonen. For det andre så har du vel komfyrvakt?
Når platene hopper til full effekt hvis knappene får vann på seg, så vil jeg kalle det en brannfelle. Jeg føler meg rett og slett ikke trygg rundt den, og tør ikke bruke den til ting som skal koke i flere timer. Har ikke komfyrvakt, det er noen år siden det kjøkkenet ble installert.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Mht stekeovn. Sjekk om det er en termosikring på baksiden av stekeovnen som er gåen. Dette er ikke uvanlig. Materialkost en krone eller to. Kan byttes selv.

Sjekket nye topper for et par år siden, hatet touch. Kom over disse som bla har ordentlige brytere ovenpå induksjonstoppen.


Hjemmeside: https://www.gorenje.no/produkter/ga...K_vSa4vYyeWQLXi_uhp32QRrF-yx36RwaAnEKEALw_wcB



Skjermbilde 2021-05-24 kl. 21.27.34.png
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.307
Tåpeligste plassering av brytere jeg har sett, typisk øst-europeisk billigmerke. Etter min mening er noe av fordelen med platetopp en helt ren flate, uten noe som stikker opp.
 
  • Liker
Reaksjoner: oen

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Slovenia

Gorenje (Slovene pronunciation: [ɡɔˈrɛ̀ːnjɛ]); stylized as gorenje), is a Slovenian major appliance manufacturer, founded in 1950 by Ivan Atelšek. It is based in Velenje, Slovenia. It is the fourth largest manufacturer of household appliances in Europe.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Og for å utdype litt mener jeg å huske at Gorenje blir/ble forhandlet av Robert Bosch Norge til og med før murens fall og at Gorenje produserer en del utstyr for Bosch/Siemens og muligens andre. Sjekk gjerne hvor hvitevarene er produsert.

Kilde ´: Selger for Bosch Norge.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.197
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det mest vesentlige er at ting faktisk passer inn i hullene som er der, ellers blir det jobbigt. Koketopp går nesten garantert, evt om eksisterende hull må forstørres noe, men om ikke stekeovnen passer greit inn så baller det fort på seg. Både høyde og ikke minst innbyggingsbredde må passe - spesilt det siste. Nå er bredde rimelig standard men pass på at det går.

Ellers ville jeg ikke brydd meg for mye om hva som er hot og not ifm salg, ser du bor i Oslo - da er det sjelden stekeovnen det står på...
Sist jeg sjekket var alle hull like på de forskjelige til 60 skap.
Måtte bytte på hytta, samme hos svigermor.
 
Topp Bunn