Densen, Life is too short for boring Hi-Fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Forstår jeg det riktig at DNRG blir eneste kilde til strøm for forsterkeren?
     

    sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    610
    Antall liker
    709
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Forstår jeg det riktig at DNRG blir eneste kilde til strøm for forsterkeren?
    Hallo,

    DNRG kommer i tillegg til den interne spenningskilden til forsterkeren. Den kobles til eget uttak bak, like til venstre for av/på bryteren. En "ulempe" er at du må handle en ekstra strømkabel inn på DNRG, hvis du ikke benytter den lissen som følger med :D

    Altså både DNRG og forsterkeren skal ha strøm. Se bilder nedenfor

    Link til Densen, Densen Audio Technologies - Densen DNRG

    DNRG_1.jpg
    B-1xx.jpg
     
    Sist redigert:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.038
    Sted
    Oslo
    Snodig. I katalogen jeg med en av mine komponenter (tror det var 420xs) står det "when using DNRG, disconnect the product that will be powered by the DNRG from the main power outlet. Use the enclosed XLR to connect the DNRG to the main product."
     

    sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    610
    Antall liker
    709
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Snodig. I katalogen jeg med en av mine komponenter (tror det var 420xs) står det "when using DNRG, disconnect the product that will be powered by the DNRG from the main power outlet. Use the enclosed XLR to connect the DNRG to the main product."
    Hei

    Det står faktisk også i katalogen som jeg klippet ut og limet inn i forrige svar, merkelig.... det må være en trykkfeil i katalogen. Forsår ikke hvordan DNRG kan gi nok strøm til forsterkeren ellers.
    Her er begge komponentene tilkoblet etter instruksjon fra forhandler og Densen.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.038
    Sted
    Oslo
    Jeg lurte på det selv. Jeg har en B150+ og har vurdert DNRG men det virker litt rart å hoppe helt over den utmerkede kraftforsyningen som allerede er der.
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Takk for alle tips og råd om Densen, ble dessverre ikke det på meg denne gangen. Opplevde B130+ som ikke fullt ut kraftig nok i mitt oppsett og falt litt sammen på høyt volum. B150+ ble litt for dyr å denne omgang, men hvem vet om jeg kanskje blir venn en gang i fremtiden.
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Hehe, meget bra.

    må si det er sparsommelig med info om dendac på nett. Mest offiselle jeg finner er litt på facebook og priser på en finsk hifibutikk :)
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.405
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Mr. Sillesen med en DenDac og muligens et bilde av en Oxygen streamer!
     

    Vedlegg

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Hehe, meget bra.

    må si det er sparsommelig med info om dendac på nett. Mest offiselle jeg finner er litt på facebook og priser på en finsk hifibutikk :)
    : Er vel nesten for Densens akilleshæl å regne dette… produktinformasjon fra selskapet er som oftest knapp, spredt, forvirrende og enten utdatert eller prematur.

    At ikke "Head Honcho" Sillesen tar dette til seg og rydder opp, er meg en gåte – mannen skal jo angivelig ha en utdannelse (M.Sc.) i "Quality Control and Quality Management" på CV'en.

    mvh e
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.405
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Interview with Joseph Strovas, Sales Director of Densen

     
    Sist redigert:

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Får vel kalle meg venn igjen etter mye frem og tilbake. B150+ står og koser seg i TV benken :)

    store spørsmålet nå er vel om DNRG gir så mye at jeg burde løpe å kjøpe...
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.038
    Sted
    Oslo
    Gratulerer! Jeg er godt fornøyd med B150+ selv. Si fra hva/hvis du finner ut om tilkoblingen av DNRG.
     
    Sist redigert:

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.405
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Får vel kalle meg venn igjen etter mye frem og tilbake. B150+ står og koser seg i TV benken :)

    store spørsmålet nå er vel om DNRG gir så mye at jeg burde løpe å kjøpe...
    Mener det er et ganske unisont ja på div. forum ang. spørsmålet om DNRG, men du bør nok teste selv! Grattis med flott forsterker :)

    OU812
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Orker ikke diskutere testing av DNRG med selgere av Densen her i Oslo etter en selsom opplevelse da jeg vurderte å kjøpe inn strømfilter (som de mente var viktigere enn DNRG). Da jeg spurte om hvordan og hvorfor det virker fikk jeg beskjed om å lese bakpå pakken. Når jeg spurte om jeg kunne deponerer og teste hjemme om det gav meg noe ville han komme hjem til meg om det ikke gav et stort løft. Filteret var allerede pakket ut, brukt og vist frem en rekke ganger...

    Det interessant er at Thomas Sillesen selv anbefaler å unngå strømfiltre: Densen Audio • View topic - DNRG - switch on first? har også lest et tidligere innlegg hvor han mener at den vedlagte strømkabelen gir best resultat. (http://densen.dk/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=281)

    Hvis noen med B150+ og DNRG har lyst på et hyggelig besøk for å høre forskjell med og uten DNRG og litt hifiprat er det bare å ta kontakt :)
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.405
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Orker ikke diskutere testing av DNRG med selgere av Densen her i Oslo etter en selsom opplevelse da jeg vurderte å kjøpe inn strømfilter (som de mente var viktigere enn DNRG). Da jeg spurte om hvordan og hvorfor det virker fikk jeg beskjed om å lese bakpå pakken. Når jeg spurte om jeg kunne deponerer og teste hjemme om det gav meg noe ville han komme hjem til meg om det ikke gav et stort løft. Filteret var allerede pakket ut, brukt og vist frem en rekke ganger...

    Det interessant er at Thomas Sillesen selv anbefaler å unngå strømfiltre: Densen Audio • View topic - DNRG - switch on first? har også lest et tidligere innlegg hvor han mener at den vedlagte strømkabelen gir best resultat. (Densen Audio • View topic - mains power cables)

    Hvis noen med B150+ og DNRG har lyst på et hyggelig besøk for å høre forskjell med og uten DNRG og litt hifiprat er det bare å ta kontakt :)
    Jeg er totalt uenig med Thomas Sillesen :) Har desverre ikke B-150 eller noen DNRG.

    OU812
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.038
    Sted
    Oslo
    Orker ikke diskutere testing av DNRG med selgere av Densen her i Oslo etter en selsom opplevelse da jeg vurderte å kjøpe inn strømfilter (som de mente var viktigere enn DNRG). Da jeg spurte om hvordan og hvorfor det virker fikk jeg beskjed om å lese bakpå pakken. Når jeg spurte om jeg kunne deponerer og teste hjemme om det gav meg noe ville han komme hjem til meg om det ikke gav et stort løft. Filteret var allerede pakket ut, brukt og vist frem en rekke ganger...

    Det interessant er at Thomas Sillesen selv anbefaler å unngå strømfiltre: Densen Audio • View topic - DNRG - switch on first? har også lest et tidligere innlegg hvor han mener at den vedlagte strømkabelen gir best resultat. (http://densen.dk/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=281)

    Hvis noen med B150+ og DNRG har lyst på et hyggelig besøk for å høre forskjell med og uten DNRG og litt hifiprat er det bare å ta kontakt :)
    Interessant. Jeg fikk forsåvidt kabler og et relativt enkelt filter med på kjøpet (kjøpte flere ting samtidig), og siden jeg ikke har fått høyttalerne i hus ennå har jeg ikke eksperimentert noe særlig. Sånn som han beskriver det ser det ut som om filteret kan øke behovet for DNRG :)

    At det forekommer frekvensvariasjoner og støy på strømnettet vet jeg, men det er jo nyttig å vite at Densen allerede kompenserer for en del av det i komponentene (skulle vel egentlig bare mangle). Det tryggeste hadde vel bare vært et digert batteri/UPS som genererte sin egen 50Hz helt rent og nøyaktig, men det spørs om ike andre investeringer kan gi like god effekt...
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Orker ikke diskutere testing av DNRG med selgere av Densen her i Oslo etter en selsom opplevelse da jeg vurderte å kjøpe inn strømfilter (som de mente var viktigere enn DNRG). Da jeg spurte om hvordan og hvorfor det virker fikk jeg beskjed om å lese bakpå pakken. Når jeg spurte om jeg kunne deponerer og teste hjemme om det gav meg noe ville han komme hjem til meg om det ikke gav et stort løft. Filteret var allerede pakket ut, brukt og vist frem en rekke ganger...

    Det interessant er at Thomas Sillesen selv anbefaler å unngå strømfiltre: Densen Audio • View topic - DNRG - switch on first? har også lest et tidligere innlegg hvor han mener at den vedlagte strømkabelen gir best resultat. (Densen Audio • View topic - mains power cables)

    Hvis noen med B150+ og DNRG har lyst på et hyggelig besøk for å høre forskjell med og uten DNRG og litt hifiprat er det bare å ta kontakt :)
    Interessant. Jeg fikk forsåvidt kabler og et relativt enkelt filter med på kjøpet (kjøpte flere ting samtidig), og siden jeg ikke har fått høyttalerne i hus ennå har jeg ikke eksperimentert noe særlig. Sånn som han beskriver det ser det ut som om filteret kan øke behovet for DNRG :)

    At det forekommer frekvensvariasjoner og støy på strømnettet vet jeg, men det er jo nyttig å vite at Densen allerede kompenserer for en del av det i komponentene (skulle vel egentlig bare mangle). Det tryggeste hadde vel bare vært et digert batteri/UPS som genererte sin egen 50Hz helt rent og nøyaktig, men det spørs om ike andre investeringer kan gi like god effekt...
    etter en ups er det desto viktigere med et nettfilter da den genererer mye støy.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Orker ikke diskutere testing av DNRG med selgere av Densen her i Oslo etter en selsom opplevelse da jeg vurderte å kjøpe inn strømfilter (som de mente var viktigere enn DNRG). Da jeg spurte om hvordan og hvorfor det virker fikk jeg beskjed om å lese bakpå pakken. Når jeg spurte om jeg kunne deponerer og teste hjemme om det gav meg noe ville han komme hjem til meg om det ikke gav et stort løft. Filteret var allerede pakket ut, brukt og vist frem en rekke ganger...

    Det interessant er at Thomas Sillesen selv anbefaler å unngå strømfiltre: Densen Audio • View topic - DNRG - switch on first? har også lest et tidligere innlegg hvor han mener at den vedlagte strømkabelen gir best resultat. (Densen Audio • View topic - mains power cables)

    Hvis noen med B150+ og DNRG har lyst på et hyggelig besøk for å høre forskjell med og uten DNRG og litt hifiprat er det bare å ta kontakt :)
    Jeg er totalt uenig med Thomas Sillesen :) Har desverre ikke B-150 eller noen DNRG.

    OU812
    Det er og vår erfaring med Densen at de trenger null støy inn i fra lysnettet :)
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.038
    Sted
    Oslo
    Interessant. Jeg fikk forsåvidt kabler og et relativt enkelt filter med på kjøpet (kjøpte flere ting samtidig), og siden jeg ikke har fått høyttalerne i hus ennå har jeg ikke eksperimentert noe særlig. Sånn som han beskriver det ser det ut som om filteret kan øke behovet for DNRG :)

    At det forekommer frekvensvariasjoner og støy på strømnettet vet jeg, men det er jo nyttig å vite at Densen allerede kompenserer for en del av det i komponentene (skulle vel egentlig bare mangle). Det tryggeste hadde vel bare vært et digert batteri/UPS som genererte sin egen 50Hz helt rent og nøyaktig, men det spørs om ike andre investeringer kan gi like god effekt...
    etter en ups er det desto viktigere med et nettfilter da den genererer mye støy.
    Gjett hvorfor jeg presiserte at den måtte generere 50Hz rent og nøyaktig :) Det ville forsåvidt ikke forundre meg om noen av strømrenserne er bygget opp på den måten. Ellers merker jeg meg at Sillesen kom med sine uttalelser for noen år siden, og at støy fra sparedingser på nettet kan ha økt siden den gangen, så jeg tror jeg holder meg til at litt rensing kan være bra men at det må stå i forhold til resten av anlegget.

    Men siden du er her: Det ser ut som om det er tvil om DNRG skal være eneste strømforsyning eller kommer som tillegg.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.405
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    DNRG kommer i tillegg (B-150). Mener DNRG gir strøm til forforsterker delen, mens den interne psu'n da server kun effektdelen.

    OU812
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.038
    Sted
    Oslo
    Snodig, som nevnt på forrige side sier nettsidene/brukermanualen noe annet, men ut fra det du skriver kan det se ut som om brosjyren er skrevet for en situasjon der DNRG kobles til en forforsterker e.l., ikke en integrert eller effektforsterker. Strømforsyningen på B150+ virker jo ellers solid nok og det ville være synd å la den ligge der helt uvirksom.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.405
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Snodig, som nevnt på forrige side sier nettsidene/brukermanualen noe annet, men ut fra det du skriver kan det se ut som om brosjyren er skrevet for en situasjon der DNRG kobles til en forforsterker e.l., ikke en integrert eller effektforsterker. Strømforsyningen på B150+ virker jo ellers solid nok og det ville være synd å la den ligge der helt uvirksom.
    Jeg mener helt bestemt at det er feil i brosjyren! Skulle jeg hatt DNRG til min forforsterker så måtte jeg hatt to. Mener da at de ville serve hver sin kanal og den interne ville gitt strøm til display o.l. Overdimensjonert?
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.038
    Sted
    Oslo
    Overdimensjonering er bra. :) En DNRG som eneste forsyning for B150+ virker mer som underdimensjonering.
    Så jeg tror du har rett i at det er feil (ihvertfall for integrerte forsterkere). Hvis det blir aktuelt får jeg spørre butikken veldig pent om å få låne en for å prøve først.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.405
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Overdimensjonering er bra. :) En DNRG som eneste forsyning for B150+ virker mer som underdimensjonering.
    Så jeg tror du har rett i at det er feil (ihvertfall for integrerte forsterkere). Hvis det blir aktuelt får jeg spørre veldig pent om å få låne en for å prøve først.
    Det er jo minst et par her inne på forumet som har B-150+ med DNRG. De kan sikkert si noe om sine erfaringer!
     

    sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    610
    Antall liker
    709
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Hallo

    Jeg har en B-150 med DNRG. Det meste er vel forklart her og brosjyren/manualen er nok feil ;-) Jeg kan anbefale deg å forsøke med en DNRG, hos meg ga den et klarere musikkbilde samt at det ble mer 'punsh' i musiken.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.038
    Sted
    Oslo
    Takk :)
    Først må bare de .... høyttalerne dukke opp, så får vi se hvor det går videre etterhvert.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.405
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Mr Sillesen snakker om B-120 Special Edition.

     
    Ble medlem
    09.08.2005
    Innlegg
    27
    Antall liker
    7
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    12
    Er det noen venner av Densen som har erfaring med B-420? Kjøpte en brukt i dag, men får ikke kjørt digitalsignalet ut til dacen. I alle fall kjenner ikke dacen igjen noe signal (ikke noe "locked signal" lys). Bruker en overgangsplugg fra BNC til rca, og kobler til en vanlig 75ohms rca kabel (IXOS) mellom spiller/plugg og dacen. Er det forresten 75 eller 50 ohm i signalet ut fra spilleren? ...og ja, jeg har flippet switchen for å skru på digitalsignalet.... Noen som har testet dette, og som har råd?
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Hallo

    Jeg har en B-150 med DNRG. Det meste er vel forklart her og brosjyren/manualen er nok feil ;-) Jeg kan anbefale deg å forsøke med en DNRG, hos meg ga den et klarere musikkbilde samt at det ble mer 'punsh' i musiken.
    Tilsluttes! Jeg har B-150+ med DNRG. Jeg kjøpte begge deler samtidig, men for å sjekke forskjellene, brukte jeg B-150+'en uten DNRG over en periode på ca. 2 måneder. Så koplet jeg til DNRG'en, og fikk nesten en ny forsterker. Det meste blir bedre - tror det er det Sandecker kaller et klarere musikkbilde. Og det ble mer trøkk og bedre bunn i lydbildet. Så DNRG anbefaler jeg at du prøver.

    PS: Glemte en ting; jeg bruker en såkalt strømrenser ( en Mini sub ) mellom stikket i veggen og pluggene til hifi'en. Jeg har aldri hørt eller opplevd det som feil...
     
    Sist redigert:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.038
    Sted
    Oslo
    Interessant. Er det noen som har prøvd DNRG på andre komponenter som CD-spillere?
    har man tre komponenter lønner det seg jo nesten med 2NRG...
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.405
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Har ikke testet eller hørt DNRG på cd spiller da min 400xs ikke hadde inngang for den. Har hørt separat psu'er på noen andre ting og generelt så gir det roligere og sorte bakgrunn (mindre stresset lyd). Bedre fundament og oppløsning er også noe man som regel får med. Håper du tester og gir tilbakemelding:)

    OU812
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.038
    Sted
    Oslo
    Hmmm, det forutsetter vel at jeg skaffer meg (minst) en DNRG og tester ut hvor virkningen er størst, og jeg har jo bare en B420XS i tillegg. Dessuten må jeg komme meg over den første imponert-perioden med eksisterende anlegg. B150+ og Burmester B25 fungerer utmerket så langt.

    Andre, mer erfarne, innspill tas imot med takk. Resten må smøre seg med litt tålmodighet .-)
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Hvem stakk av med Densen DNRG i svart rett foran meg på Høstpuls i dag :) Følte ikke for å mix and match med albinovarianten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn