Densen, Life is too short for boring Hi-Fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.397
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Har Densen noen venner?

    Dagfinn skrev:
    Hei!
    Lurer på om noen her vet/kan hjelpe meg.
    Har en B-200 og en B-300. Er på utkikk etter en B-300 til, til bi-amping.
    Nå er det en kar som vil selge meg en B-300xs.
    Da vil det vel bli feil å bruke en kanal pr forsterker til hver høyttaler, slik jeg ser herr Sillesen anbefaler?. Iom at det såvidt jeg har skjønt er 2 temmelig forskjellige forsterkere.
    Kan kjøre en forsterker til bass/mellomtone, og en til diskant (evt. 1 til bass og en til mellomtone/diskant(har tri-wiring høyttalere)), men da må jeg invistere i et nytt sett signalkabler, og et nytt sett høyttalerkabler.
    Vet dere om B-300xs er en såpass god forsterker at jeg med fordel kan kutte ut min gamle B-300, og bare kjøre xs?
    Håper noen har fornuftige svar på dette.
    Har eid en 300xs og hørt 300 flere ganger. Xs'n er i mine ører såpass mye bedre at jeg bare ville brukt den og solgt 300.

    OU812
     

    sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    610
    Antall liker
    709
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Har Densen noen venner?

    Hei VilhelmW,
    Er du på kabeljakt, evt har du funnet noe?

    - sandecker
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Har Densen noen venner?

    Har bestilt meridian sooloos Mediacore 200. Ser ut som en mac mini, men skal låte bedre enn Meridian G8.2 cd spiller. Skal kobles på Densen B130+. Men hvis Densen har en streamer på gang så har jeg vel bestilt katta i sekken. Jeg har hørt Mediacore og Andre på hifi-huset sier den er jævli bra. Noen som har hørt mediacore på Densen?
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Har Densen noen venner?

    Kjendis skrev:
    Har bestilt meridian sooloos Mediacore 200. Ser ut som en mac mini, men skal låte bedre enn Meridian G8.2 cd spiller. Skal kobles på Densen B130+. Men hvis Densen har en streamer på gang så har jeg vel bestilt katta i sekken. Jeg har hørt Mediacore og Andre på hifi-huset sier den er jævli bra. Noen som har hørt mediacore på Densen?
    Vil det sige at den i sig selv skal lyde så godt uden eksterne dac?

    Det lyder da voldsomt imponerende.

    Jeg er lidt skeptisk omkring den indbyggede harddisk. Både med hensyn til støj niveau, størrelse og backup muligheder.

    Kan du fortælle lidt mere om hvordan den fungerer?

    Og hvad er prisen for sådan en?
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Har Densen noen venner?

    http://www.meridian-audio.com/sooloos/mc200.php

    Innebygd dac med digital volumkontroll. Ap for Iphone og Ipad. Kan styres fra pc og mac. 500GB harddisk, mediaspiller.
    Jeg har hørt den flere ganger og kan ikke huske at det var støy fra hverken vifte eller liknende.

    Prøvde Meridian G06.2 på B110 me megget godt resultat. Da hadde jeg Monitor Audio GS20 høyttalere. Låt berd enn 410 på det oppsettet. Nå har jeg Audiophysic Yara superior.
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Har Densen noen venner?

    Kjendis skrev:
    http://www.meridian-audio.com/sooloos/mc200.php

    Innebygd dac med digital volumkontroll. Ap for Iphone og Ipad. Kan styres fra pc og mac. 500GB harddisk, mediaspiller.
    Jeg har hørt den flere ganger og kan ikke huske at det var støy fra hverken vifte eller liknende.

    Prøvde Meridian G06.2 på B110 me megget godt resultat. Da hadde jeg Monitor Audio GS20 høyttalere. Låt berd enn 410 på det oppsettet. Nå har jeg Audiophysic Yara superior.
    Spændende. Kunne da være at man skulle kigge lidt på den. Desværre ikke mange som forhandler Meridian i Danmark.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.397
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Har Densen noen venner?

    VilhelmW skrev:
    sandecker skrev:
    Hei VilhelmW,
    Er du på kabeljakt, evt har du funnet noe?

    - sandecker
    Tjaa...jeg bytter til NordOst Frey.... ;D
    Hei Vilhelm
    Har du byttet baut rundt og kan du kort beskrive hva forskjellen er ifra BM? Spennende dette her med kabler :)

    OU812
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Har Densen noen venner?

    Jeg er ikke heilt i mål enda, men det blir Frey rund baut. Så langt, har jeg single-wired høyttalerkabler, og NO jumpers. På signalsiden har jeg Frey phonokabel til riaa'en og en Analysis Plus silver Oval-in fra riaa til B-150+'en. Fra B400xs til B-150+ er det Frey. fra B-150+ til Lehmannaudio'en bruker jeg for tida en SILK. Denne ryker først ut til fordel for Frey... Analysis Plus-kabelen er ikke så ulik Frey, men aningen mindre oppløst.

    BM Rev-kablene er veldig gode, og jeg var spent på om bunnen ville bli for sped med Frey. Det ble det ikke! Frey gir et klarere lydbilde, og får fram enda meir mikrodetaljer enn BM Rev. Bunnen er "tørrere", meir kontant og kjellerdyp. Totalinntrykket er et luftigere, meir gjennomskinnelig lydbilde, bedre utklingninger på symbaler, klaver og øvrig akustiske instrumenter, og meir kontanthet / snert.

    Som sagt, jeg var svært tilfreds med BM Rev, men her hos meg, er Frey innertier. De dyrere NO-kablene tør jeg ikke prøve meg på.... ;D
     

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Har Densen noen venner?

    Veldig dårlig av deg å gi Frey så gode skussmål ;)
    Sitter selv med BM Rev rund baut. Klør jo i oppgraderingsmuskelen :)
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.397
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Har Densen noen venner?

    Nå har jeg hørt at hvis man setter på et par NO jumpers i begge ender av NO høyttalerkabelen så skal det ha positiv effekt - go and figure it out! Da jeg hadde på lån et par Valhalla høytalerkabler så var det jumper koblet til i begge ender. Testet ikke med og uten jumpers da :)

    OU812
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Har Densen noen venner?

    I og med at Audiovector'ene kan triwires, har jeg 4 stk. NO jumpere i stedet for de medfølgende terminalskinnene. Det er en skikkelig oppgradering, og kan anbefales. Jeg har ikke prøvd jumpere i andre enden ( forsterkerenden ), men med min ringe elektronikkforståelse, klarer jeg ikke å skjønne at akkurat det skal gi så mye. Men hvem veit uten å ha prøvd??

    Ekkorrefaen; BM Rev. ER skikkelig gode kabler, IMHO. Den virkelig avgjørende årsaken til at jeg bytta, var at jeg syntes BM Rev-kablene ble vanskelig å få festa skikkelig i terminalene på B-150+'en, og at vekta av kablene ga ei alt for stor belastning på terminalene i mitt oppsett, til at jeg trivdes med det. Mine BM Rev. høyttalerkabler var terminerte med rhodium spader i begge ender, og jeg klarte å teite såpass til at den ene terminalen på min splitre, pine nye B-150+ ble ødelagt!! Det ble full panikk, e-post til Thomas Sillesen, som hevdet at dette var det første tilfellet av ødelagte terminaler som han hadde registrert. Etter 4 - 5 dager kom det en liten pakke i posten fra Densen med nye terminaler - heilt gratis. Sånt kaller jeg sørvis, på grensen til "Hollywood treatment", og sånt gillar jag.... ;D

    Jeg fryktet at NO Frey ville bidra til at lydbildet ble for skarpt i kantene, eller for lyst. Faktum hos meg er at jeg beholdt alt av det gode som BM Rev. gir, og fikk klarere, meir oppløst og meir kontant lydbilde. For meg passer den velbrukte frasen om "som å tørke dugga av speilet" på sli jeg opplever byttet. Mikrodetaljene trår bedre fram, og ting jeg ikke har hørt før, kommer fram. Jeg er veldig opptatt av utklingninger i instrumenter, og sånne detaljer som å tydelig høre forskjell på nylon- og metallstrenger på akustiske gitarer. Frey gir meir av sånt.

    Jeg har hørt av andre her på "Sentralen" at disse egenskapene blir bare bedre og bedre dess høgere på NO-stigen man går, men pr. i dag, er jeg ikke villig til å legge så mye penger i dette som det man må ut med for Tyr og Valhalla. Men hvem veit; plutselig er det et sett på "Brukten", og man faller for fristelsen å prøve - og dermed er det gjort..er det ikke sånn det er??
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.397
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Har Densen noen venner?

    Hei Wilhelm
    Har du noen formening om det var høytalerkablene eller signalkablene som ga det største løftet isolert sett?

    OU812
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Har Densen noen venner?

    ou812rh skrev:
    Hei Wilhelm
    Har du noen formening om det var høytalerkablene eller signalkablene som ga det største løftet isolert sett?

    OU812
    Det største løftet var nok da jeg bytta ut SILK-kabelen fra Vpi Scout'en til riaa'en med NO Frey phonokabelen. Jeg prøvde BM Rev også der, men den ble rett og slett for mørk; det oppsto en "ullen" lyd som Frey rettet opp.

    Blant de kablene som er byttet nå, er det nok høyttalerkablene som har gitt størst endring. Mulig fordi jeg byttet akkurat de kablene før signalkabelen mellom cd og forsterker. Syntes ikke det siste byttet ga like mye.
     

    sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    610
    Antall liker
    709
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Har Densen noen venner?

    Interessante erfaringer du deler VilhelmW. Har du forsøkt NO strøm kabler (produkter) også?
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Har Densen noen venner?

    Har NO Magus. De er sikkert ikke det ypperste, men betydelig bedre enn medfølgende kabler - hvis det følger med strømkabler,da.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Har Densen noen venner?

    ou812rh skrev:
    sandecker skrev:
    B-130+ , mange fine bilder og med google oversetter er det mulig å forstå noe av kommentarene også :D

    http://my-hiend.com/vbb/showthread.php?t=4663
    God bildepresentasjon der ja, men så du fjernkontrollen som fulgte med? DR-1 remote controller! Får man med Fjernkontroll i østen?

    OU812
    Han fikk jo feil eske så den er nok pakka custom ^^
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.397
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Har Densen noen venner?

    VilhelmW skrev:
    Noen som har ( prøvd ) Densens RIAA?
    Har hatt både mm (imontert i forsterker) og mc i DP-drive. MM kortet montert er et knallkjøp til prisen. Mc i DP-drive er en god riaa som befinner seg i klasse som f.eks. Trichord Dino. Har akkurat byttet ut DP-drive med 06 mc kort pga oppgradering :)

    OU812
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Har Densen noen venner?

    Jeg fikk installert MM utgaven i min tidligere DM-10 forsterker. Kanskje jeg skal få installert MC-utgaven i min nåværende, B-150+.... da unngår jeg jo en "boks" i hylla ved at jeg kan kutte ut Dynavector P75 Mk II-riaa'en. Men er en sånn innebygd like god som den jeg har? Jeg har ingen intensjon om nedgradering, heller tvert om! Og P75 Mk II'en er jo fult på høyde - om ikke bedre - enn Dino'en. Eller...???
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.397
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Har Densen noen venner?

    Hei Wilhelm
    Jeg hadde ikke montert et riaakort i B-150'n sånn uten videre. DP-06 kortet (mc) låter best med DP-Driven og det er jo ikke sikkert den er bedre en din Dynavector! Hvis du skal montere 06 kortet i B-150'n så må du passe på å få siste utgave og ikke det jeg testa for et par år siden. Da ender du opp med brumming, og det er ikke dårlig jording som er årsaken.....go and figure it out!

    Har nettopp konvertert til Musicsl Innovation MI14 riaa og det er et step eller to opp :)

    OU812
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Har Densen noen venner?

    Jo, det stemmer bra med det jeg har hørt tidligere. Tror jeg avventer til jeg har fått mulighet til å prøve noen eksterne riaa'er. Også Densens. Jeg har som sagt bare prøvd den innebygde MM-utgaven derfra. Må nok også sette MI-14 på lista.... :D
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Har Densen noen venner?

    Hvordan var det nå med disse gizmo-kodene?

    Jeg har tidligere fått oppgitt div. "hemmelige2 koder på Gizmo'en, bl.a. hvordan man dimmer displaylysene i cdspiller og forsterker, men desverre glemt disse. noen som vet?
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.397
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Har Densen noen venner?

    VilhelmW skrev:
    Hvordan var det nå med disse gizmo-kodene?

    Jeg har tidligere fått oppgitt div. "hemmelige2 koder på Gizmo'en, bl.a. hvordan man dimmer displaylysene i cdspiller og forsterker, men desverre glemt disse. noen som vet?
    Mener det er status og shift i rask rekkefølge. Det er også mulig å skifte teksten på inngangene til f.eks TV, phono o.l. Disse kodene har jeg ikke i hode, mener det står på Densen sine hjemmesider.

    OU812
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.397
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Har Densen noen venner?

    Ser endelig ut til at streamer og DAC er satt i produksjon :D

    OU812
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    Har Densen noen venner?

    Hvilken kilde anbefales til Densen?
    Kjører nå Arcam, fungerer finfint.
    Men hadde jo vore koooos å hatt full Densen rigg...:)

    B200 og 310 er mine Densen produkter
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.397
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Har Densen noen venner?

    oddemann skrev:
    Hvilken kilde anbefales til Densen?
    Kjører nå Arcam, fungerer finfint.
    Men hadde jo vore koooos å hatt full Densen rigg...:)

    B200 og 310 er mine Densen produkter
    B-410+ eller B-420+ ville nok være en fin fin match. B-440+ er jo noe å strekke seg etter, men ville da også vurdert å oppgradere din B-200 for fullt utbytte! Kan jo vurdere å vente på DAC/steamer løsning!

    OU812
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    Har Densen noen venner?

    ou812rh skrev:
    oddemann skrev:
    Hvilken kilde anbefales til Densen?
    Kjører nå Arcam, fungerer finfint.
    Men hadde jo vore koooos å hatt full Densen rigg...:)

    B200 og 310 er mine Densen produkter
    B-410+ eller B-420+ ville nok være en fin fin match. B-440+ er jo noe å strekke seg etter, men ville da også vurdert å oppgradere din B-200 for fullt utbytte! Kan jo vurdere å vente på DAC/steamer løsning!

    Blir cd ein periode til her, så stream uteblir.
    B-400+ og B410 til finfin pris på "Januarsalg" hos importør.
    Stor forskjell frå B410 til B410+? Kva er upgraden?

    Oddemann

    OU812
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.397
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Har Densen noen venner?

    oddemann skrev:
    ou812rh skrev:
    oddemann skrev:
    Hvilken kilde anbefales til Densen?
    Kjører nå Arcam, fungerer finfint.
    Men hadde jo vore koooos å hatt full Densen rigg...:)

    B200 og 310 er mine Densen produkter
    B-410+ eller B-420+ ville nok være en fin fin match. B-440+ er jo noe å strekke seg etter, men ville da også vurdert å oppgradere din B-200 for fullt utbytte! Kan jo vurdere å vente på DAC/steamer løsning!

    Blir cd ein periode til her, så stream uteblir.
    B-400+ og B410 til finfin pris på "Januarsalg" hos importør.
    Stor forskjell frå B410 til B410+? Kva er upgraden?

    Oddemann

    OU812
    Har ikke hørt B-410 kontra +, men hadde gått for + versjonen. Den lar seg oppgradere helt opp til 440+. Det beste hadde vært B-410xs da den har digital inngang. + versjonene lar seg ikke oppgradere til xs.

    OU812
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.397
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Har Densen noen venner?

    I følge FB siden til Densen så jobber de med en høyttaler som de håper å få ferdig til München messen i år. Spennende!

    OU812
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.397
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Har Densen noen venner?

    Intervju med Thomas Sillesen:

    OU812
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn