Densen, Life is too short for boring Hi-Fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    213
    Sted
    Alltid lofotværing
    Har Densen noen venner?

ou812rh skrev:
    Har i den siste tiden syslet litt med strømkabler til mine kjære Densen bokser (400xs og 250) pluss mitt Bryston eff.trinn (litt som å banne i kirken å nevne et annet merke her). I utgangspunktet så skulle jeg oppgradere fra B-400xs til 440, men besluttet å vente for å høre hvordan den nye B-450 kommer til bli (når den måtte komme!). Tenkte at jeg imens kunne prøve å opptimalisere på annet vis. Anyway, anskaffet meg etter litt studie om div kabler og kontakter et sett fra en kjent japansk produsent. Ut gikk mine Jorma JPC 2.5. Kort fortalt så ble det flere kabler og kontakter. Det kostet litt, men verdt hver krone etter min mening. Noen andre som har lignende erfaringer med Densen?

OU812
    Interresant! Jeg har også 400sx cd-spiller, som jeg er godt fornøyd med, unntatt ei slarkete cd-skuff og kontrollknapper på front med dårlig funksjon - men med gizmo'n går det greit. Jeg liker lydbildet veldig godt. Den spiller med neeesten-vinyl lyd, og det var jo et av målene for Densen under konstruksjonen av 400sx'en...har jeg lest. Så har jeg gode,gamle DM-10. Det er en forsterker som jeg sliter med å kvitte meg med!! Jeg har veldig lyst å prøve B-150, eller en kombinasjon pre + power. Jeg er litt sånn "integrert-mann"...men nye B-175 blir for dyr, synes jeg. Man får mye bra for 70K, og hadde jeg slått til med noe sånt, ville nok frua i huset søkt om tvangsinnleggelse for mitt vedkommende!

Jeg bruker de blå strømkablene fra NordOst. Det ble merkbart meir "åpent" lydbilde, og meir ro, synes jeg. Hva er det konkret du har skaffa deg på strømkabelsida, og på hvilken måte ble ting bedre??

Et anna tweak som jeg har prøvd med stor lykke, er Vibrapod's, både under cd-spiller og forsterker. De gir en klarere lyd og bedre dybde. Særlig under cd-spilleren, er det godt hørbart. Kan anbefales!

;D

ou812rh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    8
    Har Densen noen venner?

VilhelmW skrev:
    ou812rh skrev:
    Har i den siste tiden syslet litt med strømkabler til mine kjære Densen bokser (400xs og 250) pluss mitt Bryston eff.trinn (litt som å banne i kirken å nevne et annet merke her). I utgangspunktet så skulle jeg oppgradere fra B-400xs til 440, men besluttet å vente for å høre hvordan den nye B-450 kommer til bli (når den måtte komme!). Tenkte at jeg imens kunne prøve å opptimalisere på annet vis. Anyway, anskaffet meg etter litt studie om div kabler og kontakter et sett fra en kjent japansk produsent. Ut gikk mine Jorma JPC 2.5. Kort fortalt så ble det flere kabler og kontakter. Det kostet litt, men verdt hver krone etter min mening. Noen andre som har lignende erfaringer med Densen?

OU812
    Interresant! Jeg har også 400sx cd-spiller, som jeg er godt fornøyd med, unntatt ei slarkete cd-skuff og kontrollknapper på front med dårlig funksjon - men med gizmo'n går det greit. Jeg liker lydbildet veldig godt. Den spiller med neeesten-vinyl lyd, og det var jo et av målene for Densen under konstruksjonen av 400sx'en...har jeg lest. Så har jeg gode,gamle DM-10. Det er en forsterker som jeg sliter med å kvitte meg med!! Jeg har veldig lyst å prøve B-150, eller en kombinasjon pre + power. Jeg er litt sånn "integrert-mann"...men nye B-175 blir for dyr, synes jeg. Man får mye bra for 70K, og hadde jeg slått til med noe sånt, ville nok frua i huset søkt om tvangsinnleggelse for mitt vedkommende!

Jeg bruker de blå strømkablene fra NordOst. Det ble merkbart meir "åpent" lydbilde, og meir ro, synes jeg. Hva er det konkret du har skaffa deg på strømkabelsida, og på hvilken måte ble ting bedre??

Et anna tweak som jeg har prøvd med stor lykke, er Vibrapod's, både under cd-spiller og forsterker. De gir en klarere lyd og bedre dybde. Særlig under cd-spilleren, er det godt hørbart. Kan anbefales!

;D
    Har selv Vibapods under mine Densen komponenter. Har de samme erfaringene som deg. Når det gjelder stømkabler så Bruker jeg Oyaide Tunami med Oyaide berylum kontakter. Kontaktene har jeg kun positive ting å si om og anbefaler alle å teste de ut. Har også testet rimeligere kontakter fra Oyaide og de leverer kvalitet.

Selve strømkabelen påvirker lydsignaturen litt. Gir et ekstra skyv i bassen - litt som om forsterkeren går på steroider! Ellers fin oppløsning og stort og flott lydbilde. Personlig så synes jeg kabelen spiller tøft, men kanskje ikke for alle!

Når det gjelder Densen så kommer jeg ikke til å bytte til annet merke i nærmeste fremtid. Har luktet på mye annet, men bl.a. av estetiske årsaker så blir nok kabinettene med en av audioverdens skarpeste kanter stående. De hadde selvsagt ikke fått plass i mitt oppsett hvis de ikke hadde spilt glimrende!

OU812

kjetiltr

Fersking
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    0
    Har Densen noen venner?

Glemte helt å takke for posten om oppdateringer VilhelmW :)

Ble til at jeg beholdt de jeg hadde da jeg fikk en bra pris på de. Heller legge penger i høyttalere og cd-spiller.

Usikker på om neste steg i oppgradering av anlegget blir cd-spiller eller høyttalere. Har fundert litt på b-410 vs b-420, men tror ender opp på en 420.

På høyttalersiden frister Audio Physic Tempo VI. Små så passer i stua og b-310 burde klare å dra de bra. Vurderer også yara 2 superior, men frister å gå for hakket dyrere høyttaler når jeg først skal oppgradere.

Noen som har noen erfaringer med Tempo VI?

N

norumno25

Guest
    Har Densen noen venner?

Vet ikke hvor like Tempo VI er Tempo III i følsomhet og som last, men kan melde om at jeg lenge drev mine Tempo III med en Densen Beat 100 med suverent resultat.
    De er vel ganske greie høyttalere å drive og med densen hadde jeg også ett veldig godt og stort lydbilde på selv lave volum :)

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    213
    Sted
    Alltid lofotværing
    Har Densen noen venner?

I går kom DM-10'en tilbake fra oppholdet i Esbjerg ( fabrikken til Densen ). Den brukte 14 dager med Posten på forsendelsen til Danmark, inkl. fortolling og sånt. Henrik H. Jensen hos Densen brukte to dager på sjekking, måling og reparasjon av den, og etter tre, fire dagers returtransport, var den altså her.

Det ble byttet en utgang, volumpotmeter, kanalvelger og 4 stk. føtter. Det var ingen målbar svekkelse hverken på trafoer, kondensatorer eller anna "innmat". Det er ikke verst etter ti års drift, konstant påslått unntatt ved flere ukers fravær fra heimen. Da stenges også DM-10'en av..

Den har blitt LITT luftigere i spillestil, litt mer klarhet på en måte...eller kanskje er det bare noe jeg tror etter å ha lyttet på Electrocompaniets ECI5 i to uker??? ECI5 er også en utmerket forsterker, men har et mørkere og ikke så detaljert lydbilde som DM-10'en varter opp med. For å yte ECI5 rettferdighet, har jeg blitt fortalt at den spiller vesentlig bedre i balansert drift...Jeg har ikke den muligheten på min B-400sx cd-spiller, så det ble rca...
    Hva angår autoritet, dybde osv., er DM-10 bedre enn ECI 5. Iallefall i mitt oppsett. Jeg måtte opp i volum på ECI5 før det ble ok lyd. DM-10 tar kontroll på langt lavere volum. For det meste spiller jeg med volumkontrollen på 25 - 40%, altså fra kl. 9 til kl. 11 hvis man relaterer til ei urskive. Veldig skjelden over det - unntatt når jeg vasker hus. Da er det Deep Purple In rock eller Led Zep III på noe meir volum..

DM-10 er en kjempebra forsterker, etter mitt skjønn. Jeg er litt sugen på å prøve B-150, men undres på hva den gjør bedre..??

;D ;D

ou812rh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    8
    Har Densen noen venner?

VilhelmW skrev:
    I går kom DM-10'en tilbake fra oppholdet i Esbjerg ( fabrikken til Densen ). Den brukte 14 dager med Posten på forsendelsen til Danmark, inkl. fortolling og sånt. Henrik H. Jensen hos Densen brukte to dager på sjekking, måling og reparasjon av den, og etter tre, fire dagers returtransport, var den altså her.

Det ble byttet en utgang, volumpotmeter, kanalvelger og 4 stk. føtter. Det var ingen målbar svekkelse hverken på trafoer, kondensatorer eller anna "innmat". Det er ikke verst etter ti års drift, konstant påslått unntatt ved flere ukers fravær fra heimen. Da stenges også DM-10'en av..

Den har blitt LITT luftigere i spillestil, litt mer klarhet på en måte...eller kanskje er det bare noe jeg tror etter å ha lyttet på Electrocompaniets ECI5 i to uker??? ECI5 er også en utmerket forsterker, men har et mørkere og ikke så detaljert lydbilde som DM-10'en varter opp med. For å yte ECI5 rettferdighet, har jeg blitt fortalt at den spiller vesentlig bedre i balansert drift...Jeg har ikke den muligheten på min B-400sx cd-spiller, så det ble rca...
    Hva angår autoritet, dybde osv., er DM-10 bedre enn ECI 5. Iallefall i mitt oppsett. Jeg måtte opp i volum på ECI5 før det ble ok lyd. DM-10 tar kontroll på langt lavere volum. For det meste spiller jeg med volumkontrollen på 25 - 40%, altså fra kl. 9 til kl. 11 hvis man relaterer til ei urskive. Veldig skjelden over det - unntatt når jeg vasker hus. Da er det Deep Purple In rock eller Led Zep III på noe meir volum..

DM-10 er en kjempebra forsterker, etter mitt skjønn. Jeg er litt sugen på å prøve B-150, men undres på hva den gjør bedre..??

;D ;D
    Ganske artig at du mener en 10 års gammel Densen spiller bedre en en ganske ny Electrocompaniet. Go Densen! Det er så lenge siden jeg har hørt på en DM-10 at jeg ikke skal si hva en B-150 vil gjøre bedre, men mener å tro at den bil gi enda litt mer punch og oppløsning! Så vil den jo matche din B-400xs bedre rent visuelt.

OU812

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    246
    Har Densen noen venner?

Densen B-420 modifisert med digital inngang
    Densen B-150
    Audiophysic Virgo 5

Kommer muligens til å oppgradere til B-175 og Seperat DAC som vistnok gikk i produksjon den 4 januar og kommer til butikkene i mai.
    Er mye penger though, så time will tell.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    402
    Torget vurderinger
    1
    Har Densen noen venner?

DM10 er min favorittforsterker fra Densen. Jeg liker utseendet og dens machoness langt bedre enn det nyere alubox-designet.
    Og den spiller kanon og de forskjellige prioriteringene av lydparametre er riktig for et produkt i den prisklassen den befant seg i IMHO. Man får ikke "riktig" lyd i denne prisklassen, men må krydre det litt for å kompensere. Litt ala det at jeg foretrekker å bruke sound enhancer i iTunes på PC-anlegget.
    En stor ære av spillestilen har no feedback-prinsippet. Fraværet av feedback (og motsatt) er vel ca det første mine ører legger merke til når jeg lytter på et ukjent anlegg.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    213
    Sted
    Alltid lofotværing
    Har Densen noen venner?

Jeg har bytta ut Vibrapod'sene som DM-10'en sto plassert på, med....VIBRACONES. Resultat: Meir snert i lydbildet og en ( enda ) meir definert bass, som er meir kontant. Alt i alt; på meg virker det som luftigere, meir åpen og på en måte klarere lyd. Jeg fatter ikke at ikke produsentene har prøvd ut sånne ting sjøl, og om ikke originalmonterer, så anbefaler sånne dingser levert som "options"...??? I mine ører, forbedrer disse lyden til DM-10'en på en fortreffelig måte. Jeg skal bestille samme til cd-spilleren! Andre som har samme erfaringer?

Er det noen som har fått lytta til - eller ansakffet seg - B175forsterkeren? Den er jeg veldig spent på, men har fortsatt ikke funnet en skikkelig omtale eller test av denne. Er ikke hifi-verdenen meir nysgjerrig enn som så?? Jeg vil tro at hadde det stått Electrocompaniet eller Hegel på nyskapingen, ville hifiblekkene vært fulle av rosende omtaler...

;D mvh. VilhelmW

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    246
    Har Densen noen venner?

Hadde vært kjekt med en test av den ja. Men nå har ikke Densen vært prioritert av hifi blader rundt omkring. Her til lands er det stort sett leverandørene av utstyr som styrer hva som blir testet. Så dersom OHC vil kommer det nok en test etterhvert, men vet at det er endel omrokkeringer der nå, så det spørs om det er tid til å fokusere på å få ting ut til bladene.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    213
    Sted
    Alltid lofotværing
    Har Densen noen venner?

gwikse skrev:
    Hadde vært kjekt med en test av den ja. Men nå har ikke Densen vært prioritert av hifi blader rundt omkring. Her til lands er det stort sett leverandørene av utstyr som styrer hva som blir testet. Så dersom OHC vil kommer det nok en test etterhvert, men vet at det er endel omrokkeringer der nå, så det spørs om det er tid til å fokusere på å få ting ut til bladene.
    Er du fornøyd med din B-150? Det er som tidligere nevnt, en forsterker som jeg sterkt vurderer...dersom det skal fornyes på forsterkersida. Har du hørt DM-10?

mvh. VilhelmW

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    246
    Har Densen noen venner?

Jeg har hørt DM10 ja, men det er mange år siden. Vurderte den faktisk en periode, men endte opp med å kjøpe Beat 200 og 300xs.

Jeg er veldig fornøyd med Beat 150. Har kjørt den på Audiophysic Brilon II (minimonitor med lav følsomhet) og nå mine Audiophysic Virgo 5

Jeg kommer trolig til å bytte ut Densen oppsettet mitt i noe annet. Frister litt med Adyton pluss Wadia elns, men tiden vil vise hva jeg ender opp med.

ORH

Medlem
    Ble medlem
    25.03.2009
    Antall liker
    0
    Har Densen noen venner?

Kan noen gi noen tips på strøm-kabler som virker bra med Densen? Har B150 og B420.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    246
    Har Densen noen venner?

Kjørte med Nordost Eldorado på de du har kjøpt av meg. Jeg likte det jeg hørte hvertfall :)

Gratulerer med godt annlegg, håper det var etter forventningene :)

Edit: leif var her

Martin OHC

Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.04.2009
    Antall liker
    0
    Har Densen noen venner?

For dere som har f.eks 410/420/110/130/150, nå kan dere få oppgradert disse til dagens + modell.

Martin OHC

Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.04.2009
    Antall liker
    0
    Har Densen noen venner?

Transparent har noen gode strømkabler som kan virke godt på Densen.

Martin OHC

Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.04.2009
    Antall liker
    0
    Har Densen noen venner?

Tenkte spørre dere hvilke Densen produkter dere ønsker å se/høre hos oss? Hvilken finish liker dere best?

sandecker

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Antall liker
    302
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Har Densen noen venner?

Martin OHC skrev:
    Tenkte spørre dere hvilke Densen produkter dere ønsker å se/høre hos oss? Hvilken finish liker dere best?

Albino sølv, fantastisk finish... ;-)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    1.981
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Har Densen noen venner?

Hehe - smak og behag, dette også. Hos meg er det bare én farge som gjelds - uansett merke, uansett Densen eller noe annet - og det er SORT.

Martin OHC

Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.04.2009
    Antall liker
    0
    Har Densen noen venner?

Det finnes noen kule skjulte funksjoner i Gizmo. Det jobbes med å ferdigstille en nyere manual som forklarer dette. Hvis det haster kan du sikkert få hjelp på Densenforumet...

Martin OHC

Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.04.2009
    Antall liker
    0
    Har Densen noen venner?

Noen av dere har kanskje sett disse før. Uansett tåler dere sikkert det én gang til:)

Vedlegg

Rune.U

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Antall liker
    14
    Har Densen noen venner?

Jeg liker ikke så godt Lego-designet,så forsterkeri fra Densen har det enda ikke blitt.Men det jeg har hørt av lyd fra den kanten har vært MG.
    I midlertid er jeg litt overrasket over at ingen har nevnt de formidabelt gode Riaa-trinnene fra Densen. De synes å være nesten en bransjehemmelighet.De fikk visstnok noe lav status i sin tid da de ble lansert pga. relativt lav pris.Lydkvaliteten er derimot alt annet enn lav. Densen DP 01,eller valgfritt 02.Henholdsvis MM og MC.Et trinn kan tunes for begge deler i butikken(ikke samtidig da..) Signaloverføring via lysdioder sikrer støyfri gjengivelse.
    Menigheten i utlandet er ganske stor,men jeg føler meg nærmest alene om å eie ett sånt riaa-trinn i Norge.Er det flere her?? ;)
    Mvh Rune :)

N

norumno25

Guest
    Har Densen noen venner?

Har ikke nevnte Riia trinn, men de står veldig høyt opp på listen når vinylrigg skal i hus igjen, har også stusset på at det finnes lite å lese om de.
    Hvordan står de frittstående trinnene seg i forhold til de små kortene man kan sette inn i f.eks beat 100?

Rune.U

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Antall liker
    14
    Har Densen noen venner?

Jeg vet ikke,jeg har ikke hatt muligheten til sammenligning,men iflg Densen selv,engang nedpå 90 tallet så mente de at den eksterne løsningen lå svært mye høyere opp i lydkvalitet enn den innebygde.Nå er det vel egentlig grenser for mye bedre det kan være for en riaa er en veldig enkel patent,og det meste kommer an på valg av komponenter,men jeg vil tro at signaloverføringen i DP gjør en god del til kvalitetshevingen(iflg Densen) i forhold til innebygd.

ou812rh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    8
    Har Densen noen venner?

Rune.U skrev:
    Jeg liker ikke så godt Lego-designet,så forsterkeri fra Densen har det enda ikke blitt.Men det jeg har hørt av lyd fra den kanten har vært MG.
    I midlertid er jeg litt overrasket over at ingen har nevnt de formidabelt gode Riaa-trinnene fra Densen. De synes å være nesten en bransjehemmelighet.De fikk visstnok noe lav status i sin tid da de ble lansert pga. relativt lav pris.Lydkvaliteten er derimot alt annet enn lav. Densen DP 01,eller valgfritt 02.Henholdsvis MM og MC.Et trinn kan tunes for begge deler i butikken(ikke samtidig da..) Signaloverføring via lysdioder sikrer støyfri gjengivelse.
    Menigheten i utlandet er ganske stor,men jeg føler meg nærmest alene om å eie ett sånt riaa-trinn i Norge.Er det flere her?? ;)
    Jeg er medlem av menigheten. Da jeg kjøpte nytt riaa trinn i sommer så testet jeg Trichord Dino mot Densen. Valget falt på Densen da jeg har Densen fra før. Lydmessig så er det litt smak og behag. Densen er kanskje litt mørkere og har den berømte luft gitar faktoren. Engasjerende med andre ord. Vet at det skal komme en ny riaa som skal hete DeVinyl og skal være i high-end klassen. Jeg får begynne å spare!

Stygg logo, hm tja. Ikke en av mine favoritter, men resten av designet er meget bra etter min mening. Når det er sagt så synes jeg det ikke er mange fine logoer å se innenfor HiFi bransjen akkurat. Nå er jeg innhabil da jeg jobber som grafisk designer da!

Mvh
    OU812

Rune.U

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Antall liker
    14
    Har Densen noen venner?

ou812rh skrev:
    Rune.U skrev:
    Jeg er medlem av menigheten. Da jeg kjøpte nytt riaa trinn i sommer så testet jeg Trichord Dino mot Densen. Valget falt på Densen da jeg har Densen fra før. Lydmessig så er det litt smak og behag. Densen er kanskje litt mørkere og har den berømte luft gitar faktoren. Engasjerende med andre ord. Vet at det skal komme en ny riaa som skal hete DeVinyl og skal være i high-end klassen. Jeg får begynne å spare!

Stygg logo, hm tja. Ikke en av mine favoritter, men resten av designet er meget bra etter min mening. Når det er sagt så synes jeg det ikke er mange fine logoer å se innenfor HiFi bransjen akkurat. Nå er jeg innhabil da jeg jobber som grafisk designer da!

Mvh
    OU812
    Hei! Hyggelig å høre at det er flere der ute. Ikke Logo,den er vel bra nok,men Lego.Altså den typiske klossedesignen.
    Rart dette..Jeg har bestandig undret meg over at når et nytt produkt kommer på markedet,som ser ut som en firkantet kloss,så er det hyllet som nyskapende,og det har det blitt i 90 år nå.Dette enten det gjelder hus eller Hi-Fi.

Martin OHC

Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.04.2009
    Antall liker
    0
    Har Densen noen venner?

Noen av dere som vil oppgradere/oppdatere til +?

ou812rh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    8
    Har Densen noen venner?

Martin OHC skrev:
    Noen av dere som vil oppgradere/oppdatere til +?
    Yepp! Hva koster det å oppgradere en B-250?

Mvh
    OU812

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn