Densen DM-10 kontra Electrocompaniet ECI 5.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Soundgarden har veldig velvillig gitt meg en ECI 5 på heimlån. Anledninga passa veldig godt, fordi min DM-10 etter 10 års trofast tjeneste, ble forsvarlig pakka og sendt til fabrikkoverhaling på fredag. Det første problemet oppsto ved montering av ECI 5'en: Jeg mangla hylledybde! Det var klin umulig å benytte mine Black Magic ic-kabler. De blei for stive, og hylla for smal. Heldigvis har jeg noen NordOst Blue Heaven ic'er liggende, og med disse gikk det såvidt det var å få klemt 5'ern i hylla. Jeg glemte å spørre om hvor mange timer dette eksemplaret av ECI 5'en har på baken, men særlig mange spilletimer, tror jeg ikke den har. Ved første spilleforsøk ( Leonard Cohen's Live in London på cd ), låt det så tynt og puslete at jeg tok en times luftetur. Vel heime, hadde forsterker'n blitt passe lunka, og nå låt det bedre...MYE bedre. Men skikkelig bra, ble det ikke før etter ca. et døgns oppvarming. Det er som lufting av god årgangsvin; endringene ved å bruke litt tid, kan være dramatiske.

Hvordan er så ECI 5 opp mot Densen DM-10? Kortversjonen er at ECI 5 er en jækla god forsterker. Den spiller med stor autoritet, og et lydbilde som jeg vil beskrive som oppløst, veldetaljert, med et svært godt perspektiv - kanskje for godt...Den gir ikke samme "go'fot-følelsen" som DM-10, den mangler også litt av den varme klangen som jeg liker så godt med DM-10, livaktigheten og kroppen i fremførelsene. Man må sitte mye meir i "soft- spot" med ECI 5 enn med DM-10. Sistnevnte har ( nesten ) samme autoritet, men dens store styrke, er bredden og dybden i lydbildet. Og en klarhet eller luftighet som jeg savner hos ECI 5. Mulig det kommer seg med meir spilletid?

Men - og det er et stort men: De laveste oktavene, dypbassen, fremstår med ECI 5 som litt for mye av det gode. Det blir nesten en rumling, og den leverer på langt nær den stramme, fine dypbassen som DM-10 gjør. Dette viser seg aller tydeligst ved vinylavspillinger. Er dette også et innspillingsfenomen, eller er det ECI 5 som ikke passer inn med BM Revelation høyttalerkablene? Eller passer ikke Vpi Scout'en med ECI 5? Jeg tviler på at det har noe å gjøre med Audiovectorene, ut fra at jeg har hørt samme Audiovectorer spille glitrende på enda meir strømsterke forsterkere enn dette. Jeg hadde forventa meg et betydelig strammere og meir kontant dypbassområde, meir kontroll på en måte. Der ble jeg kraftig skuffa! Er det noen som har erfart det samme? Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt ullteppelyden?

???
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
ECI-5 og Audiovector - det er samme kombinasjonen som datteren min hadde. Med den samme ullteppelyden du nevner. Det er EC, det - tror jeg. Ullteppelyden. Hennes løsning på problemet ble til slutt å bytte ut EC med en Hegel H-200 - da ble det vei i vellinga og slutt på rumlelyden.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Ulf-B skrev:
ECI-5 og Audiovector - det er samme kombinasjonen som datteren min hadde. Med den samme ullteppelyden du nevner. Det er EC, det - tror jeg. Ullteppelyden. Hennes løsning på problemet ble til slutt å bytte ut EC med en Hegel H-200 - da ble det vei i vellinga og slutt på rumlelyden.
Har fått et par PM'er fra folk som mener det skyldes kablene, at man må bruke BM Revelation ic'er ( som jeg har, men ikke får benytta p.g.a. for lite rom mellom bakkant av ECI 5 og vegg ) eller minst NordOst Heimdall og videre oppover i NO-klassene. Håper det ikke er noen typisk Electrocompaniet-lyd. I så fall er EC uaktuell for meg. Men det flaut ikke akkurat over av opinions her! Trodde "Forumet" var fullstappa av folk som har solid erfaring med EC i ulike oppsett....
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Tviler på at kablene betyr SÅ mye. ECI-5 har bare den klangsignaturen. Den er typisk ECI-5 - betydelig bedre enn ECI-4 - men den har ikke, og vil aldri få, den kontante kontrollen i bassen som du etterlyser. Uansett kabelvalg.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Ulf-B skrev:
Tviler på at kablene betyr SÅ mye. ECI-5 har bare den klangsignaturen. Den er typisk ECI-5 - betydelig bedre enn ECI-4 - men den har ikke, og vil aldri få, den kontante kontrollen i bassen som du etterlyser. Uansett kabelvalg.
Hvis ikke EC har klarheten og kontrollen i bassområdet, hvilke integrerte forsterkere har det??
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.099
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hei, har også hatt Densen, riktignok DM20/30. Hadde AW120 etter dette,og ble aldri helt fornøyd. EC hadde mange gode sider, men jeg fikk den aldri til å spille slik bass jeg ønsket. Byttet etterhvert til en Krell KAV-500i som løste problemet helt og fullt. Har aldri sett meg tilbake etter det byttet.

I den prisklassen du er inne på ville jeg forsøkt å få en lytt til Bladelius Thor 2 og Krell S300i. Begge disse koster nye mellom 26-30000. Det er jo ofte mye bra brukt i disse prisklassene også. For en liten tid tilbake lå det ute en 18 mnd gammel Moon I-7 integrert til 26000, det er rene røverkjøpet på en forsterker som tilfredstiller alle dine krav sansynligvis, koster 69000 ny.

Gryphon Diablo ville jeg også holdt øynene åpne for på bruktmarkedet. En helt rå integrert forsterker, men 79000 ny.

Det er uansett så mye gode produkter på markedet at du ikke trenger å gå for en du ikke er helt fornøyd med i prisklassen rundt 25000.

Lykke til!
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
VilhelmW skrev:
Ulf-B skrev:
Tviler på at kablene betyr SÅ mye. ECI-5 har bare den klangsignaturen. Den er typisk ECI-5 - betydelig bedre enn ECI-4 - men den har ikke, og vil aldri få, den kontante kontrollen i bassen som du etterlyser. Uansett kabelvalg.
Hvis ikke EC har klarheten og kontrollen i bassområdet, hvilke integrerte forsterkere har det??
Larkla har allerede nevnt en del kandidater. Datteren min og mannen hennes byttet ut ECI-5 med Hegel H-200 - og fikk et skikkelig løft - ikke bare i bassen. Selv er jeg litt svak for Bryston - en brukt B-100 kan være et godt alternativ - hvis den i det hele tatt dukker opp på bruktbørsen. Lyngdorf TDAI-2200, kanskje? Har riktignok ikke hørt den på andre høyttalere enn de merkene Hifiklubben fører - men det jeg hørte der, tydet på bra kontroll. Hvis du har vært fornøyd med Densen, er vel også Densen et nærliggende alternativ?
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
VilhelmW skrev:
Hvis ikke EC har klarheten og kontrollen i bassområdet, hvilke integrerte forsterkere har det??
Hadde diverse integrerte, bla Densen DM-10, El.comp ECI-1, Doxa 70SE+012, Primare 30.1. Alle hadde sine fordeler og ulemper, ble ikke 100% fornøyd med noen av de. Til flere jeg prøvde, til mer frustrert ble jeg. Man må huske på at integrerte i denne prisklassen har alle sine kompromiss. Densen DM-10 har kanskje den mest dynamiske bassen sammen med Primare. Men sistnevnte her en meget grovkornet lyd og anbefales ikke. Densen synes jeg manglet finessen og overtonene i mellomtonen. At El.comp ikke har utviklet seg så nevneverdig fra ECI-1 forundrer meg egentlig ikke.....

Nei, mitt råd til deg er å prøve rør. Det vil ikke gi bedre bass enn på El.comp uten at du går litt opp i pris, men du vil oppleve en helt ny verden i resten av frekvensområdet med farger, klanger og følelser som du aldri var klar over eksisterte! 8)
På bruktbørsen ligger det en Cary SLI-80 til salgs for 22 tusen. Kjøp den og du vil aldri se deg tilbake!
Har du litt ekstra penger vil jeg anbefale å gå for effekttrinnet McIntosh 275 som kanskje er det største kuppet til prisen av alle. Men da må du kjøpe deg forforsterker i tillegg.

Alternativt: finn deg en brukt Densen DM-10 og glem at du har hørt noe annet....Du vil nemlig aldri bli fornøyd ved å prøve ut alternative integrerte i denne prisklassen. Bare mer frustert...

Lykke til!
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Finn M skrev:
VilhelmW skrev:
Hvis ikke EC har klarheten og kontrollen i bassområdet, hvilke integrerte forsterkere har det??
Hadde diverse integrerte, bla Densen DM-10, El.comp ECI-1, Doxa 70SE+012, Primare 30.1. Alle hadde sine fordeler og ulemper, ble ikke 100% fornøyd med noen av de. Til flere jeg prøvde, til mer frustrert ble jeg. Man må huske på at integrerte i denne prisklassen har alle sine kompromiss. Densen DM-10 har kanskje den mest dynamiske bassen sammen med Primare. Men sistnevnte her en meget grovkornet lyd og anbefales ikke. Densen synes jeg manglet finessen og overtonene i mellomtonen. At El.comp ikke har utviklet seg så nevneverdig fra ECI-1 forundrer meg egentlig ikke.....

Nei, mitt råd til deg er å prøve rør. Det vil ikke gi bedre bass enn på El.comp uten at du går litt opp i pris, men du vil oppleve en helt ny verden i resten av frekvensområdet med farger, klanger og følelser som du aldri var klar over eksisterte! 8)
På bruktbørsen ligger det en Cary SLI-80 til salgs for 22 tusen. Kjøp den og du vil aldri se deg tilbake!
Har du litt ekstra penger vil jeg anbefale å gå for effekttrinnet McIntosh 275 som kanskje er det største kuppet til prisen av alle. Men da må du kjøpe deg forforsterker i tillegg.

Alternativt: finn deg en brukt Densen DM-10 og glem at du har hørt noe annet....Du vil nemlig aldri bli fornøyd ved å prøve ut alternative integrerte i denne prisklassen. Bare mer frustert...

Lykke til!
Takk for svar. Jeg har fortsatt min go'e, ti år gamle DM-10. Den er bare inne hos Densen til fabrikkettersyn og rep. av / fjerning av fabrikkmontert riaa. Det er trolig ei lodding som er svak. Jeg fikk during på Line 1-inngangen, men nå bruker jeg et eksternt Dynavector riaa-trinn, så jeg trenger det ikke lenger. Da jeg omsider fikk svar fra Densen's sørvisavdeling ( se egen tråd ang. sørvisnivå m.m. inne hifi-leverandører ), var det bare å pakke og sende. Det koster riktignok kr. 460,- for forsendelsen hver vei, men da er DM-10'en nesten som ny når jeg får den tilbake. Men du veit, når først Oppgraderingsfanden har slått til, er det ikke så lett... Jeg har lenge fundert på ECI 5, Bladelius Thor 2 eller Densen B-150. Men jeg har det ikke travelt. I mellomtida har jeg en liten Denon som får gi lyd i stua...

;D
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
VilhelmW skrev:
Takk for svar. Jeg har fortsatt min go'e, ti år gamle DM-10. Den er bare inne hos Densen til fabrikkettersyn og rep. av / fjerning av fabrikkmontert riaa. Det er trolig ei lodding som er svak. Jeg fikk during på Line 1-inngangen, men nå bruker jeg et eksternt Dynavector riaa-trinn, så jeg trenger det ikke lenger. Da jeg omsider fikk svar fra Densen's sørvisavdeling ( se egen tråd ang. sørvisnivå m.m. inne hifi-leverandører ), var det bare å pakke og sende. Det koster riktignok kr. 460,- for forsendelsen hver vei, men da er DM-10'en nesten som ny når jeg får den tilbake. Men du veit, når først Oppgraderingsfanden har slått til, er det ikke så lett... Jeg har lenge fundert på ECI 5, Bladelius Thor 2 eller Densen B-150. Men jeg har det ikke travelt. I mellomtida har jeg en liten Denon som får gi lyd i stua...

;D
Da hadde jeg fortsatt å bruke Densen DM-10. Og heller ventet til du var villig til å gå en del opp i pris. DM-10 er slik jeg ser det et meget godt kompromiss: det finnes andre i prisklassen som er bedre på de fleste parametre, men alle andre har sine negative sider. I motsetning til Densen DM-10 som egentlig ikke er dårlig på noe.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
[/quote]

Da hadde jeg fortsatt å bruke Densen DM-10. Og heller ventet til du var villig til å gå en del opp i pris. DM-10 er slik jeg ser det et meget godt kompromiss: det finnes andre i prisklassen som er bedre på de fleste parametre, men alle andre har sine negative sider. I motsetning til Densen DM-10 som egentlig ikke er dårlig på noe.
[/quote]

Hvis så er tilfelle at EC-lyden er sånn ( ullen, dunkel osv. ), hvorfor er et sånt lydbilde prioritert? Min konklusjon heller nå veldig til det som står over...og isåfall kan jeg bruke pængan på noe anna...f.eks. meir vinyl!! Men: hvor mye opp mener du jeg må, og i så fall, hva bør jeg gå for?

???
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.503
Antall liker
15.342
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Så at OHC i forbindelse med Puls messen hadde 30% på Densen Demo modeller! Vet ikke om de hadde en B-150, men det kan være vært en telefon.

Ronny
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
ou812rh skrev:
Så at OHC i forbindelse med Puls messen hadde 30% på Densen Demo modeller! Vet ikke om de hadde en B-150, men det kan være vært en telefon.

Ronny
Ja, så absolutt! Personlig synes jeg OHFC skulle låne meg en b-150, sånn at jeg får prøvd en!!! Eller åpne ei avdeling her i Bodø...

;D
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Mener ikke å være "stygg" med EC-eiere, men beskrivelsen av lyden er slik jeg selv har opplevd EC ved mange tilfeller.
Densen er nok hakket mer kontant og dynamisk, ja, men kanskje ikke like varm i mellomtonen.
Ser at noen ikke ble fornøyd med Doxa 70SE.
Hva med å gå for 2 stk 70 Signature + rør-pre? Evt de nyere variantene av Doxa; 72/73?

Er jo ellers langt på vei enig i at rør gjør noe forbasket "riktig" med lyden, da............ ;D

mvh
Proffen
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
VilhelmW skrev:
Hvis så er tilfelle at EC-lyden er sånn ( ullen, dunkel osv. ), hvorfor er et sånt lydbilde prioritert? Min konklusjon heller nå veldig til det som står over...og isåfall kan jeg bruke pængan på noe anna...f.eks. meir vinyl!! Men: hvor mye opp mener du jeg må, og i så fall, hva bør jeg gå for?

???
Slik jeg opplevde bassen på ECI-1 og ECI-3 så hadde bassen bra nivå men manglet dynamikk. Densen er mye mer "spretten". De integrete El.comp er også plaget med en noe hard øvre mellomtone som gjorde at man måtte være litt obs på ved matching (effekttrinnene som f.eks AW250 er derimot meget gode). Ellers var kanskje spesielt ECI-1 noe mer raus i mellomtonen enn Densen. Densen synes jeg som sagt fungerte meget bra, spesielt på elektronisk musikk. Eneste jeg har å utsette var at man på akustiske instrument kunne savne litt følelse og finesse...
Derfor er det bare sånn at den perfekte forsterker finnes ikke i denne prisklassen, alle har sine kompromiss. Hvor store disse kompromissene er er avhengig av ørene som hører. Og resten av anlegget selvsagt. Matching er viktig!

Hvor høyt man må gå i pris? Jeg har selvsagt ikke den fulle oversikt, men hadde jeg vært deg så hadde jeg kastet meg på tastaturet og kjøpt den Cary'en jeg nevnte. Du kan risikere at den i ditt oppsett i verste fall er like dårlig som ECI-5 i bassen, men du hadde fått en stor oppgradering i resten av frekvensområdet. Og for meg er det aller viktigst. Men du kan selvsagt være uenig og være ekstremt opptatt av bass...

Ellers er jeg enig med Proffen at en brukt Doxa Signature + en rør forforsterker heller ikke hadde vært så dumt....
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Slik jeg opplevde bassen på ECI-1 og ECI-3 så hadde bassen bra nivå men manglet dynamikk. Densen er mye mer "spretten". De integrete El.comp er også plaget med en noe hard øvre mellomtone som gjorde at man måtte være litt obs på ved matching (effekttrinnene som f.eks AW250 er derimot meget gode). Ellers var kanskje spesielt ECI-1 noe mer raus i mellomtonen enn Densen. Densen synes jeg som sagt fungerte meget bra, spesielt på elektronisk musikk. Eneste jeg har å utsette var at man på akustiske instrument kunne savne litt følelse og finesse...
Derfor er det bare sånn at den perfekte forsterker finnes ikke i denne prisklassen, alle har sine kompromiss. Hvor store disse kompromissene er er avhengig av ørene som hører. Og resten av anlegget selvsagt. Matching er viktig!

Hvor høyt man må gå i pris? Jeg har selvsagt ikke den fulle oversikt, men hadde jeg vært deg så hadde jeg kastet meg på tastaturet og kjøpt den Cary'en jeg nevnte. Du kan risikere at den i ditt oppsett i verste fall er like dårlig som ECI-5 i bassen, men du hadde fått en stor oppgradering i resten av frekvensområdet. Og for meg er det aller viktigst. Men du kan selvsagt være uenig og være ekstremt opptatt av bass...

Ellers er jeg enig med Proffen at en brukt Doxa Signature + en rør forforsterker heller ikke hadde vært så dumt....
[/quote]

Jeg er ingen "rør-mann". Har inntrykk av at det blir enda meir å passe på, justere og bytte. De nye Doxa'ene er jeg nysgjerrig på..kanskje jeg følger forslaget om en god rør-pre? Da blir det litt fra begge "verdener"..
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Jeg er ingen "rør-mann". Har inntrykk av at det blir enda meir å passe på, justere og bytte. De nye Doxa'ene er jeg nysgjerrig på..kanskje jeg følger forslaget om en god rør-pre? Da blir det litt fra begge "verdener"..
[/quote]

En rør-pre gir deg ikke mye mer å passe på, da du ikke trenger å tenke på bias-justering.... Og som regel er rør-pre`er utstyrt med rør som holder leeenge...(les 10 000 timer.......)
Og tenk så moro det kan bli å tube-rolle, for å finne det/de rørene som gir deg den lyden du foretrekker.... ;D
Vet forøvrig at mange liker Doxa effekt og rør-pre..........

mvh
Proffen
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
VilhelmW skrev:
Jeg er ingen "rør-mann". Har inntrykk av at det blir enda meir å passe på, justere og bytte. De nye Doxa'ene er jeg nysgjerrig på..kanskje jeg følger forslaget om en god rør-pre? Da blir det litt fra begge "verdener"..
Det er ingenting å være redd for! :) Annet at man slår av forsterkeren etter bruk.
Da varer også rørene lenge. Man må kanskje skifte rør hvert 4 til 6 år, men de er ikke værre å skifte enn en vanlig lyspære... ;)
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Du må kjøre EC sammen med EC!
Det er mange av oss, som har bommet på akkurat dette...
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
f skrev:
Du må kjøre EC sammen med EC!
Det er mange av oss, som har bommet på akkurat dette...
Smak og behag - men EC + EC blir som sukker på syltetøy for meg. Altfor mye av det gode(?). Derimot har jeg veldig gode erfaringer med f.eks. Benchmark + EC, Krell + EC, Densen + EC - bare for å ha nevnt noen eksempler.
 

ls35a

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
99
Antall liker
0
Electrocompaniet må bare kjøres balansert med XLR, ellers så vil du aldri forstå hva fornøyde EC brukere snakker om.

Dette er bekreftet i uttallige tester, senest på Prelude-test i HiFi+

Kan du ikke kjøre balansert, så glemmer du Electrocompaniet og ser på andre merker
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
LS3/5a skrev:
Electrocompaniet må bare kjøres balansert med XLR, ellers så vil du aldri forstå hva fornøyde EC brukere snakker om.

Dette er bekreftet i uttallige tester, senest på Prelude-test i HiFi+

Kan du ikke kjøre balansert, så glemmer du Electrocompaniet og ser på andre merker
Ja, jeg har vært borti det du hevder der. Jeg har ikke den muligheten, men å bytte cd-spiller til EC sin topploader ( som jeg forøvrig synes er en veldig bra spiller ) kan vel la seg gjøre på litt sikt. Nå er ikke lydbildet så ille fra cd-spilleren min, sjøl med RCA-kabling. Jeg hørte et par pianoskiver i går kveld, og både utklinging og detaljer var etter min vurdering veldig bra. Det er vinylen som er den største utfordringen. Med DM-10 er det nedre området knallklart og kontant, med ECI5 er det ullteppe-lyd og rumlende bass... mulig jeg må prøve den nyeste fra Krell. Den skal visstnok være bra.
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Krell låter flott på Mi3 Signature. Sammenlignet i sin tid Krell 300iL med EC AV 250 på nettopp disse høyttalerne. Krellen gjorde jobben og vel så det. Krellen krarte å kontrollere de vanskelige Peerlessbassene med god presisjon. AV 250 hadde mer kraft, alikevel var det ikke samme "snert" over den.

Den perfekte forsterker til Audiovector Mi3 Signature heter MC 275. Den feier disse småkjedelige transistorampene av banen på denne høyttaleren.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
mutz skrev:
Krell låter flott på Mi3 Signature. Sammenlignet i sin tid Krell 300iL med EC AV 250 på nettopp disse høyttalerne. Krellen gjorde jobben og vel så det. Krellen krarte å kontrollere de vanskelige Peerlessbassene med god presisjon. AV 250 hadde mer kraft, alikevel var det ikke samme "snert" over den.

Den perfekte forsterker til Audiovector Mi3 Signature heter MC 275. Den feier disse småkjedelige transistorampene av banen på denne høyttaleren.
Mulig de av dere som er rørentusiaster, har rett. Jeg har ikke ofra rørbaserte forsterkere så stor oppmerksomhet fordi huset har vært - og er fortsatt - fullt opp med andre mennesker som også skal kunne betjene dette. Det skal kunne tåle klåfingra tenåringer ( sjøl om jeg har nedlagt forbud mot å røre Vpi'en...de får greie seg med cd i sosiale / festlige sammenhenger! Sånt har kosta meg et par dyre p.u'er på min forrige vinylsnurrer..) og ha en viss aksept hos min ikkesåveldighifiinterreserte fru. Sånn er livet. Hadde man et dedikert lytterom å plassere gosakene i, var det nok enklere - men jeg har alt i stua. Derfor har en møbleringsvennlig Densen DM-10, vært utrolig grei. Og den er ikke småkjedelig, etter mine ører. Den har en meget engasjerende og lyttevennlig spillestil. Men nå er den altså i posten på vei til Danmark...Og ECI 5'en blir returnert i morra. Det blir ikke noe kjøp nå. I første omgang, skal jeg låne ørene til AV 250 R i butikklokalene, for deretter evt. et heimlån. Men det hadde vært morro å prøve Krell...eller B-150..eller Bladelius Thor 2..eller Audionet SAM V2. Eller noe heilt anna.
;D
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Hva, liker du ikke rør?

Dette er jo mye av lyd filosofien til EC!
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
f skrev:
Hva, liker du ikke rør?

Dette er jo mye av lyd filosofien til EC!
Jeg har ikke noe imot rør. Jeg veit bare så alt for lite om disse, og har som sagt ikke ofra særlig mye tid til rørforsterkere. Jeg ble veldig overraska over "ullteppelyden" fra ECI5, og skjønte ikke heilt hvorfor den lød sånn. Så mye feil / mistilpassa utstyr har jeg ikke!! Jeg funderte på kablene ( Black Magic høytt.kabler og for anledningen NordOst Blue Heaven ic'er ), eller på om Densen cd-spilleren og ECI 5 ikke gikk særlig godt sammen, men særlig ille var lyden fra vinylspilleren, en Vpi Scout med DV Karat 17d3 p.u. og riaa fra samme. Det ble rumlende bass og enda meir ullteppe. Lydbildet har kommet seg sånn litt etter litt, men heilt bra ble det ikke....inntil nå i kveldinga. Da flytta jeg forsterkeren, fikk lirka på plass Black Magic tvers gjennom...OG oppdaga en liten knapp, en velger, som sitter bak på ECI 5'eren. Den er visstnok for å tilpasse forsterkeren til øvrig utstyr, og med den slått til høyre ( sett forfra ), forsvant sånn ca 95% av "ullteppet"!!! Nå spilles Hans Theessink og Terry Evans "Visions" på vinyl med nydelig, oppløst lyd, stram, fin bånn, god fylde og tyngde..men LITT meir "ullteppe" enn hva DM-10 leverer. Mulig ECI 5 er sånn og skal være sånn, mulig det klarner enda meir opp etter noen døgns innspilling. Eller med andre kabler. Noen har jo hevda at helt bra blir det ikke før man kjører balansert..Det er iallefall helt klart at ECI 5 kan jeg faktisk godt leve med - og det gleder meg stort,for da har jeg funnet iallefall et alternativ til DM-10. Hvis / når jeg finner på å bytte den,da!

;D
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Godt å høyre. Elles er eg ein av dei som kan slå eit slag for Krell. Eg hadde Kav 300i som dreiv Audiovector M1 avantgarde. Det fungerte godt, bassen var stram, kjapp og kontrollert, og det kan ofte vere verre å få til med stativmodellar som eigentleg ikkje spelar bass, men boosta mellombass. Viss ein styrer unna hissige signalkjelder går det bra, og pre-delen er nesten verd prisen åleine.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Electrocompaniet fikk en veldig god post av Chris Martens (TAS) om årets RMAF 2009 oppsett med bl.a Nordic Tone og da EC.
Det er da noen som liker lyden dems ser det ut til.
De fikk en "Best sound" nevning av han. Og sannelig av Alan Sircom (Hifi plus) og gitt! Og av Robert Harley og ser jeg nå (Driver å leser på AVguide...) Duverden! Dette er bra med tanke på EC sin USA satsing.

Jeg har sagt det før... EC trenger det EC trenger, men da låter det og nydelig!!! ;D
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg har over relativt lang tid hatt lyst til å prøve en ECI 5 i mitt oppsett, og nå har jeg gjort det. Med en smule til-
passing, vil den funke svært tilfredsstillende - tror jeg. Godt mulig det blir EC om noen måneder eller år, men da blir det EC både på forsterker- og cd-komponentene. Jeg har sansen for toploaderen til EC. Men designmessig bør ikke EC forgylle særlig meir. Da blir det kjapt noe Harry over utsjånaden....

;D
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Ja, du sier du har hatt, ikke sant Densen i 10 år. Jeg har hatt EC fra og til i tja, siden dag en som audiofil da, og det er som man liker altså!
Men jeg liker og Densen jeg altså! Det gjør jeg.
Man må la øret bestemme! Og glede seg i musikken!!! ;D
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Tenker du da evt. anna forsterkeri, f.eks. Densen og EC cd-spiller, eller tvert om? Jeg har B400sx-spilleren som er veldig bra imo, spiller veldig tett opp til analog lyd. Jeg har alltid ment at EC sin topploader, er en veldig bra cd-spiller. Den imponerte meg skikkelig da den ble lansert, og har vel ikke blitt dårligere med årene? Dersom jeg skal bytte ut B400sx'en, står EMC 1 UP fortsatt som førstevalget.

;D
 
H

Hugh

Gjest
Kjent sak at strømsvake internt brokoblede EC forsterkere kneler raskt og spiller med grøtbass. ECI1 var f.eks som en vulgær, men blodfattig stakkar sammenlignet med Audiolab 8000A (til 1/3 av prisen).
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Hugh skrev:
Kjent sak at strømsvake internt brokoblede EC forsterkere kneler raskt og spiller med grøtbass. ECI1 var f.eks som en vulgær, men blodfattig stakkar sammenlignet med Audiolab 8000A (til 1/3 av prisen).
Det var nå voldsomt som du overdriver da... ;D
Greit nok at integrerte El.comp'ere ikke er de som drar de tyngste lastene med letthet... men Audiolab er ikke noen muskelbunt det heller. Men jeg skal være enig i at den utgir seg heller ikke for det! ;)

ECI-1 var flink til å holde lange basstoner, da ble bassen som oftest gjengitt med en smule høyere volum enn nøytralt. Skulle den derimot gjengi bass med raske anslag, altså med stor dynamikk, da fikk den problem.

Nei, hvorfor sitter vi og diskuterer El.comp kontra Densen kontra Audiolab kontra Krell når det ligger en integrert Audio Research VSI-55 til salgs på bruktbørsen til kr 16.500,- !! :D
Her er det noen som ikke vet sitt eget beste.... ::)
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Finn M skrev:
Hugh skrev:
Kjent sak at strømsvake internt brokoblede EC forsterkere kneler raskt og spiller med grøtbass. ECI1 var f.eks som en vulgær, men blodfattig stakkar sammenlignet med Audiolab 8000A (til 1/3 av prisen).
Det var nå voldsomt som du overdriver da... ;D
Greit nok at integrerte El.comp'ere ikke er de som drar de tyngste lastene med letthet... men Audiolab er ikke noen muskelbunt det heller. Men jeg skal være enig i at den utgir seg heller ikke for det! ;)

ECI-1 var flink til å holde lange basstoner, da ble bassen som oftest gjengitt med en smule høyere volum enn nøytralt. Skulle den derimot gjengi bass med raske anslag, altså med stor dynamikk, da fikk den problem.

Nei, hvorfor sitter vi og diskuterer El.comp kontra Densen kontra Audiolab kontra Krell når det ligger en integrert Audio Research VSI-55 til salgs på bruktbørsen til kr 16.500,- !! :D
Her er det noen som ikke vet sitt eget beste.... ::)
Hvor? Dessuten snakker vi vel rør...
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
VilhelmW skrev:
Hvor? Dessuten snakker vi vel rør...
Ja, selvfølgelig! :)
Men den ble selvsagt solgt raskt....
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Noen liker dattera, og noen liker mora. Sånn er det vel med rør- og transistorbaserte forsterkere også. Jeg har vurdert rør, opptil flere ganger, men har alltid funnet det jeg var ute etter i den andre gata. Jeg har gått veien fra Sølvsuper- og Huldratida via B & O, div. japanske på sist på '70-tallet inntil NAD kom på banen. Det ble flere NAD'er, og jeg var storfornøyd med disse. De leverte varene såpass tett opptil Accuphase-oppsettet til en kjenning, at jeg aldri følte det som noen big deal å bruke såpass mye meir peeeng på LITT bedre lyd. Densen DM-10 har vært en tro tjener i 10 år, men forskjellige høyttalere, tre cd-spillere og to vinylspillere. Så var historie-rekka på plass...

Jeg har lytta til mye bra, og en god del dårlig utstyr - men veldig lite rør. Desverre. Det har blitt et forsømt kapittel, men det er kanskje verd å se nærmere på, nå som ongan har konvertert til ungdommer? Hva er de største påtakelige forskjellene? Fordeler / ulemper?
Er integrerte rør-forsterkere å anbefale, eller er det pre- power som gjelder? Hvor kraftig må en rørforsterker være for å drive mine Audiovector Mi3 signaturer på et skikkelig vis?

Tror jeg må leite opp en rør-tråd...for det finnes vel et sted her på forumet?

;D
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Har erfaring med McIntosh 275 både i stereo og mono konfigurasjon på dine høyttalerne.Dette er KT88 baserte forsterkere som leverer rikelig med effekt i forhold til pris. Som nevnt tidligere, dette er forsterkeren å bruke på disse høyttalerne. Fabelaktig synergi.

Jeg har ingen hang mot rør. Nå spiller jeg på transistor.
 
Topp Bunn