Denon DL-103R eller Ortofon Quintet Blue?

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.830
Antall liker
38.537
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Da har jeg fått min 103R. Tips? Innspillingstid? Burde jeg bytte kablene i headshell? Bedre headshell? Bruker dette som stod på spilleren.
Gratulerer med flott pu og et godt valg :) Hadde nok sikkert gjort seg med et bedre shell og 30-40 timer så skal den sitte som den skal, iallefall det den gjorde hjemme hos meg når jeg hadde 103r :)
Lykke til

mvh
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.493
Antall liker
8.029
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Da har jeg fått min 103R. Tips? Innspillingstid? Burde jeg bytte kablene i headshell? Bedre headshell? Bruker dette som stod på spilleren.

Null innspillingstid. Definitivt bedre headshell. Bruk kablene som følger med headshellet du *bruker* - absolutt null poeng i å legge penger i dyre headshellkabler.

Typen headshell på bildet ditt er sånn ca de verste man kan bruke, uansett pickup. De mangler stivhet og gjør ingenting godt i forhold til vibrasjoner.

Jeg kan anbefale Ortofon LH-2000, som fås for rundt 500,-, eller Audio-Technica AT-LH15H til rundt 900. Det siste har justering av azimuth og overheng. Greit å ha, men ikke akkurat veldig nødvendig med en konisk nål.

Edit: jeg mente kablene i headshellet du *kjøper*.
 
Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.129
Antall liker
7.759
Sted
Oslo
Null innspillingstid. Definitivt bedre headshell. Bruk kablene som følger med headshellet du bruker - absolutt null poeng i å legge penger i dyre headshellkabler.
Godt headshell er bra. Men headshell kabler på en cm betyr ingenting i forhold til tonearm kabelen typisk 30-40cm.
Er armen sølvkabla, bruk sølv, om ikke waste of money
 

Currentmusik

Medlem
Ble medlem
09.08.2021
Innlegg
15
Antall liker
10
Sted
Averøy
Gratulerer med flott pu og et godt valg :) Hadde nok sikkert gjort seg med et bedre shell og 30-40 timer så skal den sitte som den skal, iallefall det den gjorde hjemme hos meg når jeg hadde 103r :)
Lykke til

mvh
Ja må vel ha det. Litt uenighet om innspillingstid, DL-110 trengte ca 40 timer før den åpnet himmelen i seg. Blir spennende å høre i kveld.
 

Currentmusik

Medlem
Ble medlem
09.08.2021
Innlegg
15
Antall liker
10
Sted
Averøy
Null innspillingstid. Definitivt bedre headshell. Bruk kablene som følger med headshellet du *bruker* - absolutt null poeng i å legge penger i dyre headshellkabler.

Typen headshell på bildet ditt er sånn ca de verste man kan bruke, uansett pickup. De mangler stivhet og gjør ingenting godt i forhold til vibrasjoner.

Jeg kan anbefale Ortofon LH-2000, som fås for rundt 500,-, eller Audio-Technica AT-LH15H til rundt 900. Det siste har justering av azimuth og overheng. Greit å ha, men ikke akkurat veldig nødvendig med en konisk nål.

Edit: jeg mente kablene i headshellet du *kjøper*.
Skjønte det. Jeg har en del headshell liggende, men tror jeg går for et nytt som du anbefaler.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.493
Antall liker
8.029
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Innspillingstid på en konisk nål? Nei. Den spiller aller best med en gang den treffer skiva for første gang og deretter er det bare nedoverbakke.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.493
Antall liker
8.029
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Skjønte det. Jeg har en del headshell liggende, men tror jeg går for et nytt som du anbefaler.

Jeg bruker mest LH-2000 selv, det er et ypperlig headshell. Enkelt, solid og ikke dyrt. Så har jeg et par-tre fra A-T, for pickuper med nåler som trenger maks nøyaktig justering.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.493
Antall liker
8.029
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hvis ikke noen her vet, så ville jeg sendt en mail med spørsmål til Technics. De kan nok gi et definitivt svar.

Utover det har jeg sett "300,000 cSt silicone fluid" anbefalt husker jeg og det finner du enkelt på eBay.
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Hei, min første tråd her, håper jeg er på riktig avdeling.
Tenker å oppgradere fra Denon DL-110 til en av de to ovenfor. Har snakket med Hifiklubben og de anbefaler Ortofon. Jeg vil uansett spørre her før jeg bestemmer meg.
Utstyr er Technics SL-1400Mk2 (renovert) platespiller og Yamaha CA810 forsterker. Musikksmak er eklektisk, prog, rock, elektronisk (house, techno), pop, country…etc
Takker for tips.
Mvh Robert.
Hei Robert ,,,den denon nål har 0,25mV å passer over hode ikke på din riaa ,,,,så skal du spille m den så må ny riaa inn. Anbefalt mV Mc nål er 0,6mV å opp på ditt innebygget RIAA.,så dermed har du for lite gain for denne nål.Mitt valg er på din kvern å forsterker er ei finere MM nål fra Audiotechnica
Mvh Roy
Vis vedlegget 740973 Vis vedlegget 740974
 

Currentmusik

Medlem
Ble medlem
09.08.2021
Innlegg
15
Antall liker
10
Sted
Averøy
Hei Roy. Har kjøpt 103R og sitter og lytter nå, det låter da meget bra, men jeg har en Tisbury Domino som jeg ikke har prøvd fordi jeg har den ikke hjemme, så kommer til å bruke den senere, men uansett det låter veldig bra på MC inngangen til Yamaha’n. Regner med den åpner seg etter 20-40 timer og blir enda bedre etter det 👍🙂. Her er Tisbury phono preamp:

 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.152
Antall liker
4.311
Torget vurderinger
1
,6 mV vs ,25 mV er ikke mer enn ca 7,6 dB i nivåforskjell så det er ingen katastrofe. Det blir tilsvarende dårligere signal/støyforhold og behov for et par knepp ekstra på volumkontrollen og kanskje ikke mulig å spille så høyt som du ønsker, men dersom det ellers låter ok så er det ok.

Mvh
KJ
 

Currentmusik

Medlem
Ble medlem
09.08.2021
Innlegg
15
Antall liker
10
Sted
Averøy
,6 mV vs ,25 mV er ikke mer enn ca 7,6 dB i nivåforskjell så det er ingen katastrofe. Det blir tilsvarende dårligere signal/støyforhold og behov for et par knepp ekstra på volumkontrollen og kanskje ikke mulig å spille så høyt som du ønsker, men dersom det ellers låter ok så er det ok.

Mvh
KJ
👍 det er mer guffe i denne enn i DL-110 som jeg har brukt, lytter nå med mer enn nok på klokka 9 på volumknappen, det er natt, og hadde jeg hatt naboer oppe, ville de nok klagd 😄. Inntrykket til nå er meget bra, blir bare bedre framover🤗.Også et mindre bra headshell brukes til jeg får et bedre som er bestilt.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.152
Antall liker
4.311
Torget vurderinger
1
Ang headshell så er det noen tyskere på ebukta som tilbyr SPU-style headshell til dl103 i ibenholt for en neve euro.

Mvh
KJ
 

Currentmusik

Medlem
Ble medlem
09.08.2021
Innlegg
15
Antall liker
10
Sted
Averøy
👍 det er mer guffe i denne enn i DL-110 som jeg har brukt, lytter nå med mer enn nok på klokka 9 på volumknappen, det er natt, og hadde jeg hatt naboer oppe, ville de nok klagd 😄. Inntrykket til nå er meget bra, blir bare bedre framover🤗.
Ang headshell så er det noen tyskere på ebukta som tilbyr SPU-style headshell til dl103 i ibenholt for en neve euro.

Mvh
KJ
Oy, for en neve euro😲…på ebukta 😁 holder med en Ortofon tror jeg.
 
Topp Bunn