Denon DL-103R eller Ortofon Quintet Blue?

Currentmusik

Medlem
Ble medlem
09.08.2021
Innlegg
15
Antall liker
10
Sted
Averøy
Hei, min første tråd her, håper jeg er på riktig avdeling.
Tenker å oppgradere fra Denon DL-110 til en av de to ovenfor. Har snakket med Hifiklubben og de anbefaler Ortofon. Jeg vil uansett spørre her før jeg bestemmer meg.
Utstyr er Technics SL-1400Mk2 (renovert) platespiller og Yamaha CA810 forsterker. Musikksmak er eklektisk, prog, rock, elektronisk (house, techno), pop, country…etc
Takker for tips.
Mvh Robert.
D81E5746-35E5-4EFB-B14D-428C8F82D68E.jpeg
EEA7ABC4-D153-49CB-A525-B6B06579461A.jpeg
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.677
Antall liker
1.777
Torget vurderinger
1
Enig, DL 103r. En meget god pickup til prisen, og den vil funke til musikken.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.154
Antall liker
7.794
Sted
Oslo
Hadde selv ZU varianten, en litt tweaka variant
Fikk den tilsendt fra statene, etter å ha spilt 3 platesider, kasta jeg meg på interveven og bestilte en til
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.154
Antall liker
7.794
Sted
Oslo
Her er det tydeligvis enstemmig for 103.
Ang. Ortofon så er det for meg de bedre 2m variantene(bronze eller black som gjelder)
har hatt ZU103 og varierer nå mellom 2m Black og 2m monoSE
For Orto mc ville jeg gått for cadena bronze eller black, men fordrer jo et litt annet budsjett
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Denon DL- 103R har jeg ofte lyttet til hos en kamerat, og den er meget god på det meste av sjangere! Kan trygt anbefales!🙂 Har selv Ortofon MM Blue som jeg er fornøyd med, men på en langt billigere "snurre", og den kan dessverre ikke måle seg med 103R!👍
Mvh ToreP
 

Currentmusik

Medlem
Ble medlem
09.08.2021
Innlegg
15
Antall liker
10
Sted
Averøy
Wow får man si 🙂. Magefølelsen sier også 103r. Skal se om jeg kan ta en tur til Ålesund hvor de har en Hifiklubben butikk og få testet litt selv, men jeg har vel egentlig bestemt meg nå. Takker for tilbakemeldinger 👍.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Skal se om jeg kan ta en tur til Ålesund hvor de har en Hifiklubben butikk og få testet litt selv, men jeg har vel egentlig bestemt meg nå.

Synes ikke du skal bestemme deg før du har hørt begge, hvis du har muligheten til det. Ring klubben i forveien så er de forhåpentligvis behjelpelige med en shoot-out. Når det er sagt; hvis du ikke har anledning til å høre begge selv, så stemmer jeg også for 103R. Den har rytme og driv og funker veldig bra på allskens elektrisk musikk, men kommer fort litt til kort med "ømfintlig" akustisk musikk som behøver mer finesse og nyansering. En konisk nål tar deg bare så langt og ikke lenger.

Det som er viktig her er hvilken tonearm den skal brukes på. Denon krever en arm med høy effektiv masse, det gjør ikke Ortofon.

Et viktig poeng for å få mest mulig ut av en stiv pickup som 103R. Hvis spiller din har den originale armen er du imidlertid godt utstyrt, siden den har en effektiv masse på 23g ifølge Technics. Det skulle gi pickupen optimale arbeidsbetingelser.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.585
Antall liker
27.741
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
En Denon DL 103 R byr også på uendelige muligheter for modding. Når den koniske nålen begynner å bli utslitt, finnes det flere reparatører som kan forse den med annen cantilever og annen nåleslipning. Forskjellen er ikke liten.
Det finnes også flere småfabrikanter som bytter ut plastikkhuset med et i grafitt, tre eller stein.

mvh
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
En Denon DL 103 R byr også på uendelige muligheter for modding. Når den koniske nålen begynner å bli utslitt, finnes det flere reparatører som kan forse den med annen cantilever og annen nåleslipning. Forskjellen er ikke liten.
Det finnes også flere småfabrikanter som bytter ut plastikkhuset med et i grafitt, tre eller stein.

Helt klart, men enhver pickup kan tross alt bygges om - og en 103(R) med noe annet enn en konisk nål og en forskjellig nålefane er jo ikke lenger den samme pickupen. I langt mer markant grad enn et tilsvarende bytte på de fleste andre pickuper.

Et annet moment er at en konisk nål har langt kortere levetid enn en mer avansert slipning og man vil måtte bytte nål, eller pickup, langt tidligere.
 

Currentmusik

Medlem
Ble medlem
09.08.2021
Innlegg
15
Antall liker
10
Sted
Averøy
Synes ikke du skal bestemme deg før du har hørt begge, hvis du har muligheten til det. Ring klubben i forveien så er de forhåpentligvis behjelpelige med en shoot-out. Når det er sagt; hvis du ikke har anledning til å høre begge selv, så stemmer jeg også for 103R. Den har rytme og driv og funker veldig bra på allskens elektrisk musikk, men kommer fort litt til kort med "ømfintlig" akustisk musikk som behøver mer finesse og nyansering. En konisk nål tar deg bare så langt og ikke lenger.




Et viktig poeng for å få mest mulig ut av en stiv pickup som 103R. Hvis spiller din har den originale armen er du imidlertid godt utstyrt, siden den har en effektiv masse på 23g ifølge Technics. Det skulle gi pickupen optimale arbeidsbetingelser.
det er original arm på den ja 👍
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.585
Antall liker
27.741
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Helt klart, men enhver pickup kan tross alt bygges om - og en 103(R) med noe annet enn en konisk nål og en forskjellig nålefane er jo ikke lenger den samme pickupen. I langt mer markant grad enn et tilsvarende bytte på de fleste andre pickuper.
Just presis, det er poenget mitt. Jeg har flere ombygde DL 103, og de er adskillig mer detaljerte og med et større lydbilde enn originalen.

Mvh
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Selvsagt, men mitt poeng var heller at en 103 ombygd til så forskjellig spec blir en helt annen pickup - og at en da like godt kan kjøpe en helt annen ny pickup i utgangspunktet, for da er det ikke en 103 man faktisk er ute etter. Eller en annen pickup + en billigere in-spec re-tip av 103en, slik at man faktisk fremdeles har en 103 som låter som en 103.

Dessuten koster modifiseringen fort mer enn en 103 gjorde i utgangspunktet, så den er blant de mindre kost-effektive modifiseringer som finnes.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.585
Antall liker
27.741
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Selvsagt, men mitt poeng var heller at en 103 ombygd til så forskjellig spec blir en helt annen pickup - og at en da like godt kan kjøpe en helt annen ny pickup i utgangspunktet, for da er det ikke en 103 man faktisk er ute etter. Eller en annen pickup + en billigere in-spec re-tip av 103en, slik at man faktisk fremdeles har en 103 som låter som en 103.

Dessuten koster modifiseringen fort mer enn en 103 gjorde i utgangspunktet, så den er blant de mindre kost-effektive modifiseringer som finnes.
Vet ikke helt det......Jeg for min del synes at det ligger mye moro i hva man kan få ut av en DL 103. Men hver sin smak.

mvh
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Klart det er masser av godlyd i en ombygget 103, den låter bare ikke som en 103 lenger. Og hvis det ikke er en 103 man vil ha, hvorfor da kjøpe en 103?

En Denon 103 låter såpass aparte i forhold til så godt som alle andre MCer at jeg tenker hele poenget med å eie en slik er at den låter som den skal låte. Er det ikke 103-lyden man er ute etter så handler man noe annet.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.585
Antall liker
27.741
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Klart det er masser av godlyd i en ombygget 103, den låter bare ikke som en 103 lenger. Og hvis det ikke er en 103 man vil ha, hvorfor da kjøpe en 103?

En Denon 103 låter såpass aparte i forhold til så godt som alle andre MCer at jeg tenker hele poenget med å eie en slik er at den låter som den skal låte. Er det ikke 103-lyden man er ute etter så handler man noe annet.
Da får vi enes om å være uenige.

mvh
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.042
Antall liker
20.227
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Techne Audio i Tyskland monterer boron nålearm med shibata eller micro ridge for
rundt 250 Euro, og selvom den derefter både sporer bedre og har "større" lydbillede,
er det genkendeligt stadig en Denon 103. Specielt mellemtonen fornegter seg ikke. Derimot får
den vesentligt fastere bas og en mer detaljeret top, enn en konisk nål kan levere. Det er stadig en "rock" pickup :)
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Fryktelig rart om mellomtonen skulle være den samme etter et bytte fra konisk nål til MicroRidge synes jeg. Det har i alle fall ikke vært tilfelle med de to ombygde eksemplarene jeg har hørt. Tvert imot hadde de helt endret karakter.
 

Currentmusik

Medlem
Ble medlem
09.08.2021
Innlegg
15
Antall liker
10
Sted
Averøy
Her er det tydeligvis enstemmig for 103.
Ang. Ortofon så er det for meg de bedre 2m variantene(bronze eller black som gjelder)
har hatt ZU103 og varierer nå mellom 2m Black og 2m monoSE
For Orto mc ville jeg gått for cadena bronze eller black, men fordrer jo et litt annet budsjett
Har tenkt på 2m serien, men det blir nok MC, kanskje bronze eller black ved neste feriepengeutbetaling :). Får kjøpt 103r via Amazon i Spania for ca. 3300 👍
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Currentmusik: Se på historien. Technics og ORTOFON har fulgt hverandre i årevis i proffverdenen. Der har du grunnen til at din neste pickup bør være dansk. I tillegg til at disse to faktisk er en match fra himmelen, da..😎
 

Currentmusik

Medlem
Ble medlem
09.08.2021
Innlegg
15
Antall liker
10
Sted
Averøy
Currentmusik: Se på historien. Technics og ORTOFON har fulgt hverandre i årevis i proffverdenen. Der har du grunnen til at din neste pickup bør være dansk. I tillegg til at disse to faktisk er en match fra himmelen, da..😎
Tenker du da DJ verden når du skriver proffverden? Jeg har 2 x SL1200Mk2 med Concord, også Super OM20 og Super OM10 + diverse andre billigere, synes ikke det kommer i nærheten av f.eks. Denon DL-110 som jeg bruker nå 1400 spilleren, men er åpen for mer info 🙂
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.154
Antall liker
7.794
Sted
Oslo
At Technics og Orto samarbeider tett, kan like gjerne være økonomisk korporativt, som HiFi messig begrunnet.
Forøvrig har jeg inntrykk av at nesten alle spillere fra mange merker kommer m Orto 2mrød, er det fordi det er den beste matchen?
 

Currentmusik

Medlem
Ble medlem
09.08.2021
Innlegg
15
Antall liker
10
Sted
Averøy
At Technics og Orto samarbeider tett, kan like gjerne være økonomisk korporativt, som HiFi messig begrunnet.
Forøvrig har jeg inntrykk av at nesten alle spillere fra mange merker kommer m Orto 2mrød, er det fordi det er den beste matchen?
Ok sånn ja, det er jo sant, men 2m Rød er ikke noe jeg ville anbefale, selvfølgelig lett og oppgradere til Blå. Tror jeg i alle fall tar meg en tur å får testet litt før det blir innkjøp.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.154
Antall liker
7.794
Sted
Oslo
Ok sånn ja, det er jo sant, men 2m Rød er ikke noe jeg ville anbefale, selvfølgelig lett og oppgradere til Blå. Tror jeg i alle fall tar meg en tur å får testet litt før det blir innkjøp.
Min Technics sl1500 c kom m Orto rød, tror jeg lyttet på en halv plateside før jeg satte på 2m Black.
Rauingen ligger vel i en roteskuff et sted, bryr meg egentlig ikke
 

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Innlegg
955
Antall liker
650
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Har 2m Black og std dl103 (ikke r) stripped og satt i aluminium hus. Den er vesentlig bedre synes jeg end 2m Black. Jeg har også jubileums utgaven av 103 i eget tilpasset grafit pu feste, den er bedre/ mer nuansert end min moddede. Jeg bruker tunge 12” arme til 103 og lidt lettere 9” til 2m. Men ok 103 passer godt til mitt anlegg. Har nok ikke hørt 2m Black i for den optimalt anlegg.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

thorerjo

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2012
Innlegg
541
Antall liker
263
Sted
Nesodden
Har du en platespiller med medium arm ville jeg valgt ortofon quintet blue.Har en platespiller med masse på 11gr.Har hatt DL-103r oppe på spilleren nylig.Fungerte det men leser den bør helst ha en tyngre arm.Derfor har jeg kjøpt ortofon og har hatt den noen timer og den spiller virkelig utrolig bra!


Det som er viktig her er hvilken tonearm den skal brukes på. Denon krever en arm med høy effektiv masse, det gjør ikke Ortofon.
 
Sist redigert:

RDNZL

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2008
Innlegg
724
Antall liker
2.063
Torget vurderinger
13
Har du en platespiller med medium arm ville jeg valgt ortofon quintet blue.Har en platespiller med masse på 11gr.Har hatt DL-103r oppe på spilleren nylig.Fungerte det men leser den bør helst ha en tyngre arm.Derfor har jeg kjøpt ortofon og har hatt den noen timer og den spiller virkelig utrolig bra!
Anbefaler helst en medium compliance
Pickup i Ortofon serien. Vil nok spille greit med Denon 103/ 103R, men ikke optimalt. Denon 103 stiller krav til tighte lagre blandt annet. Det en god sjangs for at en 70-talls technics arm ikke har helt optimale lagrer lenger.
Da kjører man mer safe med en ortofon som har mykere oppheng og som ikke avgir like mye energi tilbake til armen.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei jeg hiver meg på jeg også. Hvordan passer 103r på Pioneer plx 1000.
 

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
872
Antall liker
2.168
Torget vurderinger
1
Hei jeg hiver meg på jeg også. Hvordan passer 103r på Pioneer plx 1000.
I følge Herb Reichert skal det være en fin kombinasjon
 
Topp Bunn