Den utrolige Led Zeppelin-tråden

Favoritt


  • Totalt antall stemmer
    47

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    De 6 første er "den beste" ;D ;D ;D

    Vel, skal eg prøve å rangere, så holder eg faktisk kanskje en knapp på IV. Men det er nesten som å si kem man liker best av ungene...

    Låter varierer også, men trommingen til Bonham på "In my time of dying" er trolldom av en annen verden, that's for sure... Den rager høyt.
    Det samme gjør versjonen deira av "When the levee breaks". Dattera mi på 4.5 syns "Black dog" er klart best, intet dumt valg det heller...

    For meg er nok kanskje Zeppelin tidenes band, noe som kanskje kan forklares med tiden eg oppdaget de på. Fascinerende å tenke på at bandet stort sett ble slagga kver gang de gav ut plate. De var ingen kritkerfavoritter akkurat. Så musikkjournalistene var clueless før i tida også :)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.976
    Antall liker
    11.831
    Sted
    Hus
    Mothership på vinyl har god lyd den, og den er vel mastret av Stan Ricker. Har alle de fire første på Uk førstepress, og lyden er god tatt i betraktning at det er 40 år gamle taper. Favoritten er vel Zeppelin 1.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    SVT2 nå. Svensk tv2 nå.... Led Zeppelin live opptak fra "gamle dager"....... :)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Bartesam skrev:
    Mothership på vinyl har god lyd den, og den er vel mastret av Stan Ricker. Har alle de fire første på Uk førstepress, og lyden er god tatt i betraktning at det er 40 år gamle taper. Favoritten er vel Zeppelin 1.
    Er usikker, har ikke testet så nøye, men opplever lyden fra orginalplatene som litt mer behagelig og fyldig enn på "Mothership". Noen synspunkter?
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    Bartesam skrev:
    Mothership på vinyl har god lyd den, og den er vel mastret av Stan Ricker. Har alle de fire første på Uk førstepress, og lyden er god tatt i betraktning at det er 40 år gamle taper. Favoritten er vel Zeppelin 1.
    Det ble brukt samme digitale master som til CD, mastret av John Davis.
    Stan Ricker sto for cuttingen til vinyl og det er han god til.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    BT skrev:
    breuer skrev:
    Rhino Records har nå startet med High Rez downloads, noe som hadde gått over min radar.

    Bl. a. flere Led Z titler ;D.

    http://www.rhino.com/artist/Led-Zeppelin
    Interessant!

    Stive priser, dog...
    At platebransjen ikke får til bedre løsninger er ganske utrolig.
    Og så klager de på ulovlig nedlasting?

    Fra Rhinos web:
    All the digital properties we currently offer on Rhino.com are only available to shoppers in the US. Let us take this chance to apologize to our overseas friends!
     

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    583
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    Minutten skrev:
    BT skrev:
    breuer skrev:
    Rhino Records har nå startet med High Rez downloads, noe som hadde gått over min radar.

    Bl. a. flere Led Z titler ;D.

    http://www.rhino.com/artist/Led-Zeppelin
    Interessant!

    Stive priser, dog...
    At platebransjen ikke får til bedre løsninger er ganske utrolig.
    Og så klager de på ulovlig nedlasting?

    Fra Rhinos web:
    All the digital properties we currently offer on Rhino.com are only available to shoppers in the US. Let us take this chance to apologize to our overseas friends!
    F..., så ikke den. Får håpe HDTracks trikset funker her og :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Man skulle ikke trenge å "trikse" dersom man ønsker å være lovlydig og betale for et produkt, IHO.
     

    Xevious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    242
    Antall liker
    221
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    3
    Vært "blodfan" i over 20 år og Houses of the Holy er mitt favorittalbum.

    Har selvfølgelig det meste på både CD og vinyl (og muligens noen kassetter).

    I tillegg så har jeg noen morsomme live opptak:

    Communication Breakdown - 1 CD
    - Live in London, 25.03.71

    Tales of Storms - 2 CD'er
    - Live at Budokan, Tokyo Japan, 23.09.71

    The Butterqueen - 3 CD'er
    - Forth Worth, Texas, 19.05.73
    - Kezar Stadium, San Francisco, 02.06.73
    - Madison Square Garden, New York City, 27.07.73

    Live in Dallas - 1 CD
    - Live in Dallas, Texas, March 1975
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Xevious skrev:
    Vært "blodfan" i over 20 år og Houses of the Holy er mitt favorittalbum.
    Det var vel også deres egen favoritt, i alle fall Pages. Mener i alle fall å ha lest det i et intervju for 30 år siden. Hyggelig at det finnes blodfans som deg, som har fått det under huden lenge etter Bonham døde. Den øvrige blodfansen jeg har møtt har stort sett vært med siden syttitallet.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Har alle bortsett fra "The Song Remains The Same". Selvfølgelig på vinyl. Den beste synes jeg er Led Zeppelin II med Led Zeppelin IV og "Physical Grafitti" på delt andreplass. Livealbumet "How The West Was Won" er forresten mye bedre enn "The Song Remains The Same".

    mvh
    larkus
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Ber herved om tilllatelse til å gå litt OT.

    Hva synes dere om sakene medlemmene i Led Zeppelin har gjort etter at bandet oppløstes? Page/Plant har jo også gjort mye sammen. Hva synes dere?

    (II, III, IV plukket opp på Platekompaniet i går til 59,90 pr stk i remastered utgave. Big Dipper hadde en Mothership igjen også. Happy days!)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.000
    Antall liker
    6.219
    Kim skrev:
    Ber herved om tilllatelse til å gå litt OT.

    Hva synes dere om sakene medlemmene i Led Zeppelin har gjort etter at bandet oppløstes? Page/Plant har jo også gjort mye sammen. Hva synes dere?

    (II, III, IV plukket opp på Platekompaniet i går til 59,90 pr stk i remastered utgave. Big Dipper hadde en Mothership igjen også. Happy days!)
    Jeg liker mye av det Robert Plant har gjort etter Zep. Ujevnt naturligvis, men mye som er svært bra.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Kim skrev:
    Ber herved om tilllatelse til å gå litt OT.

    Hva synes dere om sakene medlemmene i Led Zeppelin har gjort etter at bandet oppløstes? Page/Plant har jo også gjort mye sammen. Hva synes dere?

    (II, III, IV plukket opp på Platekompaniet i går til 59,90 pr stk i remastered utgave. Big Dipper hadde en Mothership igjen også. Happy days!)
    Walking into Clarksdale med Plant og Page er en spennende plate. Krever litt av meg og mye av anlegget. "When the worl was young" er favorittsporet, etterfulgt av "Blue train". Må ellers trekke frem Plants soloalbum "Now and zen" og ikke minst "The Principle of Moments" med storlåta "Big logg". "Faith of nations" har også noen godbiter.

    Mvh
    Sniff
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kim skrev:
    Ber herved om tilllatelse til å gå litt OT.

    Hva synes dere om sakene medlemmene i Led Zeppelin har gjort etter at bandet oppløstes? Page/Plant har jo også gjort mye sammen. Hva synes dere?

    (II, III, IV plukket opp på Platekompaniet i går til 59,90 pr stk i remastered utgave. Big Dipper hadde en Mothership igjen også. Happy days!)
    Takk for tipset. Kanskje jeg blir fristet til å stikke innom på vei hjem fra kontoret i morgen.

    Jeg føler meg litt alene som synes The Honeydrippers var helt fabelaktig. Har fått spilletid jevnt og trutt siden den dagen den kom ut. Ligger faktisk på hyllen under forsterkeren nå. Jeg har også kjøpt Plants plate med Krauss. Musikalsk liker jeg det jeg hører, men lyden er langtfra det jeg hadde forventet meg forut. Ganske skuffende, etter all hypen.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    baluba skrev:
    Kim skrev:
    Ber herved om tilllatelse til å gå litt OT.

    Hva synes dere om sakene medlemmene i Led Zeppelin har gjort etter at bandet oppløstes? Page/Plant har jo også gjort mye sammen. Hva synes dere?

    (II, III, IV plukket opp på Platekompaniet i går til 59,90 pr stk i remastered utgave. Big Dipper hadde en Mothership igjen også. Happy days!)
    Takk for tipset. Kanskje jeg blir fristet til å stikke innom på vei hjem fra kontoret i morgen.

    Jeg føler meg litt alene som synes The Honeydrippers var helt fabelaktig. Har fått spilletid jevnt og trutt siden den dagen den kom ut. Ligger faktisk på hyllen under forsterkeren nå. Jeg har også kjøpt Plants plate med Krauss. Musikalsk liker jeg det jeg hører, men lyden er langtfra det jeg hadde forventet meg forut. Ganske skuffende, etter all hypen.
    Honeydrippers er kul, kjøpte den når den kom. når kan det ha vært 85?
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    istemmer det med Honeydrippers. Flyter rundt i bruktkasser til langt mindre enn en halvliter, godkjøp med andre ord. RAising Sand har jeg alltid likt, på tross av folks ankepunkt på lyden (som jeg ikke skjønner mye av men)

    Har forresten Larkus feber idag?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.000
    Antall liker
    6.219
    Søren - nå kom jeg på at jeg har helt glemt å høre Honeydrippers-plata jeg kjøpte for lenge siden, på velholdt vinyl. Er det mulig? Nå har jeg virkelig noe å se fram til igjen.

    Robert Plant - Ship of fools fra Now and zen på vinyl på et godt anlegg - ren og skjær gåsehud fra første til siste sekund.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Kim skrev:
    Ber herved om tilllatelse til å gå litt OT.

    Hva synes dere om sakene medlemmene i Led Zeppelin har gjort etter at bandet oppløstes? Page/Plant har jo også gjort mye sammen. Hva synes dere?

    (II, III, IV plukket opp på Platekompaniet i går til 59,90 pr stk i remastered utgave. Big Dipper hadde en Mothership igjen også. Happy days!)
    o.t. i andre retningen ...

    «Blodfans» av LZ bør legge øret til Live Yardbirds/Yardbirds Live in New York - «Featuring the good credentials but who is he any way Jimy Page» - der er det en tidlig versjon av Dazed and confused som på min versjon av plata bare kalles Confused.

    mvh
    KJ
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Ikke glem....
    BBC Sessions is a compilation album featuring studio sessions and a live concert recorded by English rock group Led Zeppelin for the BBC. It was released on 11 November 1997, by Atlantic Records. This was the first release of new Led Zeppelin material in 15 years. Disc 1 consists of material from four different 1969 BBC sessions. Disc 2 contains most of the 1 April 1971 concert from the Paris Theatre in London.[1]

    ..... og den fantastiske Travelling Riverside Blues
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Mulig det har vært nevnt før, men ser at det kommer en Jimmy Page biografi - til den nette sum av £445. Lovely...
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Townes skrev:
    Mulig det har vært nevnt før, men ser at det kommer en Jimmy Page biografi - til den nette sum av £445. Lovely...
    Holy crap! Den skal jeg ha... :p

    Mvh
    Sniff
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Townes skrev:
    Mulig det har vært nevnt før, men ser at det kommer en Jimmy Page biografi - til den nette sum av £445. Lovely...
    Hva vet du om denne? CD?LP?Booklet eller rettere sagt bok?
    Kan være spennende saker. For de som ikke vet det, Page var en meget aktiv studiomusiker på 60-tallet, og ryktene vil ha det til at han bidro på mang en obskur freakbet/beat-innspilling. Kult hvis alt var samlet og ikke minst bekreftet en gang for alle.

    Kunne absolutt tenkt meg å bruke 4 lapper på noe slikt hvis det var den definitive Page-boksen
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    larkus skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Har forresten Larkus feber idag?
    Tok og målte (analt)! 37,2 C ;D

    mvh
    larkus
    Rompa, øret, armhulen what so ever. Måtte bare spørre.
    Du er klar over at denne tråden ikke handler om kabler i tredjedimensjonalitet??
     
    L

    larkus

    Gjest
    ErosLoveking skrev:
    larkus skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Har forresten Larkus feber idag?
    Tok og målte (analt)! 37,2 C ;D

    mvh
    larkus
    Rompa, øret, armhulen what so ever. Måtte bare spørre.
    Du er klar over at denne tråden ikke handler om kabler i tredjedimensjonalitet??
    Ooops... det var jeg ikke klar over. Beklager at jeg forvillet meg innom ::) :p
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    larkus skrev:
    ErosLoveking skrev:
    larkus skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Har forresten Larkus feber idag?
    Tok og målte (analt)! 37,2 C ;D

    mvh
    larkus
    Rompa, øret, armhulen what so ever. Måtte bare spørre.
    Du er klar over at denne tråden ikke handler om kabler i tredjedimensjonalitet??
    Ooops... det var jeg ikke klar over. Beklager at jeg forvillet meg innom ::) :p
    Litt smekk på pungen må du tåle. :-*
    Hyggelig å se at folk interesserer seg for andre ting også. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    baluba skrev:
    Kim skrev:
    Ber herved om tilllatelse til å gå litt OT.

    Hva synes dere om sakene medlemmene i Led Zeppelin har gjort etter at bandet oppløstes? Page/Plant har jo også gjort mye sammen. Hva synes dere?

    (II, III, IV plukket opp på Platekompaniet i går til 59,90 pr stk i remastered utgave. Big Dipper hadde en Mothership igjen også. Happy days!)

    @ Larkus: Vi er vel alle ganske anale når alt kommer til alt.
    Takk for tipset. Kanskje jeg blir fristet til å stikke innom på vei hjem fra kontoret i morgen.

    Jeg føler meg litt alene som synes The Honeydrippers var helt fabelaktig. Har fått spilletid jevnt og trutt siden den dagen den kom ut. Ligger faktisk på hyllen under forsterkeren nå. Jeg har også kjøpt Plants plate med Krauss. Musikalsk liker jeg det jeg hører, men lyden er langtfra det jeg hadde forventet meg forut. Ganske skuffende, etter all hypen.
    Honeydrippers er kul, kjøpte den når den kom. når kan det ha vært 85?
    Det var året før den kom ut, uten at det har noen stor betydning. Honeydrippers var litt av et band:

    -Robert Plant
    -Jimmy Page
    -Jeff Beck
    -Dave Weckl
    -Brian Setzer
    -Nile Rodgers
    -Wayne Pedziwiatr
    -Paul Shaffer (jepp, skallagrim fra Letterman)

    Var det noen som sa supergruppe?

    "Raising Sands" har absolutt tolererbar lydkvalitet, men utfra omtaler så trodde jeg den var mer audiofil. Det er som kjent ikke noe stort kriterium når jeg velger musikk, ei heller her. Men den dynamikken jeg hadde forventet lot vente på seg. Og er fremdeles på venterommet...
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    ErosLoveking skrev:
    Townes skrev:
    Mulig det har vært nevnt før, men ser at det kommer en Jimmy Page biografi - til den nette sum av £445. Lovely...
    Hva vet du om denne? CD?LP?Booklet eller rettere sagt bok?
    Kan være spennende saker. For de som ikke vet det, Page var en meget aktiv studiomusiker på 60-tallet, og ryktene vil ha det til at han bidro på mang en obskur freakbet/beat-innspilling. Kult hvis alt var samlet og ikke minst bekreftet en gang for alle.

    Kunne absolutt tenkt meg å bruke 4 lapper på noe slikt hvis det var den definitive Page-boksen
    Det er bare en skinninnbundet bok så vidt meg bekjent, las bare en notis en eller annen plass. Personlig vil eg ha problemer med å bla opp 4 lapper for en bok, men eg er jo truende til å gjøre mye dumt...

    Står litt her
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Townes skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Townes skrev:
    Mulig det har vært nevnt før, men ser at det kommer en Jimmy Page biografi - til den nette sum av £445. Lovely...
    Hva vet du om denne? CD?LP?Booklet eller rettere sagt bok?
    Kan være spennende saker. For de som ikke vet det, Page var en meget aktiv studiomusiker på 60-tallet, og ryktene vil ha det til at han bidro på mang en obskur freakbet/beat-innspilling. Kult hvis alt var samlet og ikke minst bekreftet en gang for alle.

    Kunne absolutt tenkt meg å bruke 4 lapper på noe slikt hvis det var den definitive Page-boksen
    Det er bare en skinninnbundet bok så vidt meg bekjent, las bare en notis en eller annen plass. Personlig vil eg ha problemer med å bla opp 4 lapper for en bok, men eg er jo truende til å gjøre mye dumt...
    Kun bok? da kan jeg strekke meg till 400.- . Så for meg en gigaboks med alt til 4K
     
    N

    nb

    Gjest
    baluba skrev:
    "Raising Sands" har absolutt tolererbar lydkvalitet, men utfra omtaler så trodde jeg den var mer audiofil. Det er som kjent ikke noe stort kriterium når jeg velger musikk, ei heller her. Men den dynamikken jeg hadde forventet lot vente på seg. Og er fremdeles på venterommet...
    Slik ser "Gone, gone, gone" ut på EDBen



    Så den forblir nok på venterommet den dynamikken...
     

    Vedlegg

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    baluba skrev:
    "Raising Sands" har absolutt tolererbar lydkvalitet, men utfra omtaler så trodde jeg den var mer audiofil. Det er som kjent ikke noe stort kriterium når jeg velger musikk, ei heller her. Men den dynamikken jeg hadde forventet lot vente på seg. Og er fremdeles på venterommet...
    Slik ser "Gone, gone, gone" ut på EDBen



    Så den forblir nok på venterommet den dynamikken...
    Og det bildet er fra cd-versjonen antar eg?
     
    N

    nb

    Gjest
    Townes skrev:
    Og det bildet er fra cd-versjonen antar eg?
    Høyst sannsynlig ja - det er ikke jeg som har laget det, det er sakset fra en tråd på ett eller annet forum en eller annen gang hvor lydkvaliteten på dette albumet ble diskutert. Det er for øvrig nesten i mono også.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.000
    Antall liker
    6.219
    Nye skiva til Robert Plant fikk terningkast 6 i dagens Adressa...
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Raising Sand og T Bone Burnett som produsent - styr unna T Bone Burnett. Har ikke hørt noe med hans navn på som er i nærheten av god lyd. Han liker å bruke vintage taperecorder gjerne reel to reel med ditto mikrofoner. Mye ullen bunn og manglende topp.

    S
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Sonny skrev:
    Raising Sand og T Bone Burnett som produsent - styr unna T Bone Burnett. Har ikke hørt noe med hans navn på som er i nærheten av god lyd. Han liker å bruke vintage taperecorder gjerne reel to reel med ditto mikrofoner. Mye ullen bunn og manglende topp.

    S
    God lyd er vel en smakssak?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn