Den ultimate RIAA-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Enig med Zerostat.

    Det er ingen grunn til å tro at denne eller (eller noe annet) er 'alles kopp te'. Er man sånn skrudd sammen at man foretrekker rør i andre sammenhenger, så gjør man gjerne det her også. Jeg foretrekker transistorer i de fleste sammenhenger, liker lyden fra LP aller best når den ligner på CD i klangbalansen, og sikter generelt og i det store og hele mot samme idealet uavhengig av format.

    At denne ikke passer alle er ikke noe problem. Jeg tror fortsatt, på bakgrunn av det jeg leser her, at den hadde passa meg helt utmerket. Men, jeg har det jeg trenger på området..
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    10
    Veldig flott at du formidler hva du føler og opplever. Flere her inne er mer opptatt av å forsvare egne investeringer en å være ærlig på dette. Opplever til stadighet at folk opphauser komponenter eller avstår å være ærlig, for så like etter selge.
    Som du skriver er det nok i ditt tilfelle snakk om match og ikke minst smak. Jeg kjenner meg godt igjen. Takk!
    Tror du er inne på noe her. Mener å se noe av samme tendenser, dessverre.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    35dB gain er veldig lite. Er det ikke? Min MM-RIAA har 46 dB.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    457
    Antall liker
    412
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Regner man ikke "normal" MM gain som 35-40dB da?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvis vi fortsatt snakker om den Nagaoka pu'en med 3,0 mV output, så sier brukermanualen til ECP 2 at man kan bruke en forsterkningsfaktor på 372 x, som igjen gir en gain på 51, 4 dB. Dipswitch 10, 11, 12 - off.

    http://www.electrocompaniet.no/files/manuals/ECP_2_User_Manual_ver.1.0_web.pdf

    I tilfeller som dette hvor eieren av RIAA'en ikke er helt fornøyd med lyden og eksperimenterer litt kunne det vel klart vært en fordel med noe som var litt hendigere å justere. Kjøper også forklaringen med at den ikke passer for alle, som jeg også var inne på tidligere. Kanskje en EAR 834P eller McIntosh faller mer i smak? For min egen del har jeg ingen problemer med at ECP 2 låter for lyst, men så bruker jeg som sagt rør i neste trinn i signalveien. Opplever som sagt ECP 2 som mer eller mindre transparent.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Denne skal også tests ut!
    goldnote_ph-10.jpg


    I tillegg kommer et eksternt PS addon. GoldNote PSU 10
    goldnote psu-10.jpg
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har sirklet meg inn på følgende RIAA'er:
    Electrocompaniet ECP2
    Parasound JC3+ eller jr
    Tom Evans Groove
    Gold Note PH10
    Thorens TEP 302

    Bruker for tiden Lyra Delos, men vil ha fleksibilitet for andre PU'er.
    Jeg har lenge hatt lyst å prøve ECP2 og slår kanskje til nå. Håper den er verdt pengene og gjerne litt mer. Hva mener dere?
    Ettersom ingen ønsker å si noe om ECP2 tenker jeg å bestille en og gjøre mine egne erfaringer, slik det som oftest fungerer her inne. Masse prat og synsing om både det ene og andre, men kanskje mindre faktisk kunnskap og erfaringer? Orker ikke plusse på med et smilefjes, selv om jeg kanskje burde.
    For hva det er verdt har jeg levd med ECP 2 et drøyt år nå, og er fortsatt like fornøyd. Ingen betenkeligheter med å anbefale den til andre, men så har jeg heller aldri eid andre seriøse RIAA'er å sammenligne med. Bottom line, anlegget mitt låter bra med ECP 2 i signalveien.
    Mottok min ECP2 i går og har så vidt fått testet litt i natt. Litt tidlig å si noe sikkert om lyden, men førsteinntrykket er i alle fall bra. Oppleves på ingen måte som tynn i lyden. Tror dette kan vise seg å være et bra kjøp, særlig til prisen.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    ECP2 er en fantastisk bra riaa, mektig og stor mellomtone, bruker den nå med Lyra Delos og det låter såååå fett!
    ALT Låter FETT oppe hos deg :cool:

    Må komme oppom og høre vidunderet en dag.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    10
    ECP2 er en fantastisk bra riaa, mektig og stor mellomtone, bruker den nå med Lyra Delos og det låter såååå fett!
    Merket du noe behov for tilspilling og at det skjedde noe med lyden etter hvert? Det tok litt tid fra jeg bestilte til Soundgarden bekreftet at den var sendt, så jeg regner med min akkurat er produsert. Lukter slik i alle fall. Kanskje trenger den litt tid for å yte optimalt, men dette virker lovende. Litt mer spilling i dag tyder også på det.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Gratulerer saa meget med ECP-2, haaber De bliver aldeles fornøiet.

    Selv sitter jeg og hører på Zeppelin gjennom ART 9 og ECP-2 akkurat nå, og syns det spiller stort og Zeppelinsk. For min del fikk jeg et kjempeløft når jeg koblet opp min første gangen, men det var også med helt nytt Nottingham Ace Spacedeck drivverk, så det er umulig å si akkurat hvilken komponent som stod for det største løftet. Etterhvert har jeg lyst til å teste en litt feitere og mer rocka pickup, men ECP-2 blir nok værende en god stund.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer saa meget med ECP-2, haaber De bliver aldeles fornøiet.

    Selv sitter jeg og hører på Zeppelin gjennom ART 9 og ECP-2 akkurat nå, og syns det spiller stort og Zeppelinsk. For min del fikk jeg et kjempeløft når jeg koblet opp min første gangen, men det var også med helt nytt Nottingham Ace Spacedeck drivverk, så det er umulig å si akkurat hvilken komponent som stod for det største løftet. Etterhvert har jeg lyst til å teste en litt feitere og mer rocka pickup, men ECP-2 blir nok værende en god stund.
    Takk for det. Har også tro på at ECP-2 blir stående. Når det er sagt har jeg så langt ikke klart å avdekke noen forskjell av betydning i forhold til Trichord Delphini som jeg har brukt i en årrekke og vært veldig fornøyd med. Dette sier kanskje noe om hvor god Trichord er og at jeg ikke bare har levd i god tro.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Kanskje litt kjipt hvis du har kjøpt ny RIAA uten å få noen uttalt forbedring? Ville gitt det litt tid dog, det er ikke alltid forskjellene er åpenbare med en gang man bytter noe over et visst kvalitetsnivå, men det kan snike seg innpå litt etterhvert.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    ECP2 er en fantastisk bra riaa, mektig og stor mellomtone, bruker den nå med Lyra Delos og det låter såååå fett!
    Merket du noe behov for tilspilling og at det skjedde noe med lyden etter hvert? Det tok litt tid fra jeg bestilte til Soundgarden bekreftet at den var sendt, så jeg regner med min akkurat er produsert. Lukter slik i alle fall. Kanskje trenger den litt tid for å yte optimalt, men dette virker lovende. Litt mer spilling i dag tyder også på det.
    Da jeg fikk min var den allerede innkjørt, så den «gleden» slapp jeg unna :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    I et solid state RIAA-trinn er det vel neppe noe som trenger "innspilling" uansett. Burde spille fett rett ut av boksen, den.

    ...Og alt jeg ha hørt om ECP2 sier at det gjør den også. :)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    10
    I et solid state RIAA-trinn er det vel neppe noe som trenger "innspilling" uansett. Burde spille fett rett ut av boksen, den.

    ...Og alt jeg ha hørt om ECP2 sier at det gjør den også. :)
    Du har sikkert rett, men hva skiller et riaa-trinn i så måte fra alt annet transistorutstyr? Selv vet jeg ikke helt hva jeg skal tro i forhold til dette med behovet for innspilling av utstyr, men siden det ofte hevdes å skje noe med komponenter etter en tids bruk, er jeg åpen for denne muligheten.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Du har sikkert rett, men hva skiller et riaa-trinn i så måte fra alt annet transistorutstyr?
    Ingenting, tror jeg. Jeg mener at muligens mua. rør, er det kun utstyr med bevegelige deler som burde forandre seg av "innspilling". Pickuper, høyttalerelementer... Men det er mulig at noen kan komme med en plausibel forklaring på det motsatte.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Noe av «innspillingen» av nye apparater skyldes erfaringsmessig også tilvenning av en ny lydsignatur og at det fokuseres litt anderledes når man skal spille på noe nytt. Jeg tror kanskje også at man lett blander inn andre faktorer som egen dagsform etc. da jeg antar at elektronikken oppfører seg mer stabilt og forutsigbart enn mitt eget variable lyttesystem. Innbiller meg dog at BAT trengte litt lang oppvarmingstid for å spille fint, men det var kanskje termisk stabilisering som tok litt lenger tid? Luxen Virker å spille som forventet etter få minutter. Bare min synsing uten å være bastant.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Anlegget mitt låter alltid litt kjedelig og pistrete den første halvtimen, men det tilskriver jeg oppvarming av rør i forsterker.

    Men, når jeg fikk byttet alle elektrolyttene i en effektforsterker for noen år siden, så låt den rart den aller første tiden jeg koblet den opp, men dette gikk seg til etter kort tid. Så syns ikke det er rart hvis annet solid state utstyr med elektrolyttkondensatorer også kan trenge litt innbrenning hvis ikke dette er gjort hos produsent før utsending.

    Kan allikevel ikke si jeg husker at ECP-2 trengte særlig til innspilling. Isåfall tok det ikke lange tiden.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Noe av «innspillingen» av nye apparater skyldes erfaringsmessig også tilvenning av en ny lydsignatur og at det fokuseres litt anderledes når man skal spille på noe nytt. Jeg tror kanskje også at man lett blander inn andre faktorer som egen dagsform etc. da jeg antar at elektronikken oppfører seg mer stabilt og forutsigbart enn mitt eget variable lyttesystem. Innbiller meg dog at BAT trengte litt lang oppvarmingstid for å spille fint, men det var kanskje termisk stabilisering som tok litt lenger tid? Luxen Virker å spille som forventet etter få minutter. Bare min synsing uten å være bastant.
    ARC Reference 2 Phono måtte ha rundt 750 timer iflg dem som hadde kjøpt den ny.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    10
    Noe av «innspillingen» av nye apparater skyldes erfaringsmessig også tilvenning av en ny lydsignatur og at det fokuseres litt anderledes når man skal spille på noe nytt. Jeg tror kanskje også at man lett blander inn andre faktorer som egen dagsform etc. da jeg antar at elektronikken oppfører seg mer stabilt og forutsigbart enn mitt eget variable lyttesystem. Innbiller meg dog at BAT trengte litt lang oppvarmingstid for å spille fint, men det var kanskje termisk stabilisering som tok litt lenger tid? Luxen Virker å spille som forventet etter få minutter. Bare min synsing uten å være bastant.
    ARC Reference 2 Phono måtte ha rundt 750 timer iflg dem som hadde kjøpt den ny.
    Kanskje, men hvordan klare å huske hvordan den spilte for 750 brukstimer siden?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.955
    Antall liker
    11.362
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det må vel være flere som har en slags absolutt akustisk hukommelse på lik linje med det som kalles for fotografisk hukommelse?? Hvis ikke blir jo en påstand som at "den spiller mye bedre nå enn for 1000t siden" egentlig bare tull..?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.855
    Antall liker
    38.616
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Tørr nesten påstå at ingen elektronikk trenger mere en noen få timer, resten er tilvending imo

    mvh
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Det må vel være flere som har en slags absolutt akustisk hukommelse på lik linje med det som kalles for fotografisk hukommelse?? Hvis ikke blir jo en påstand som at "den spiller mye bedre nå enn for 1000t siden" egentlig bare tull..?
    Tenkt det samme;)

    Hilsen en som opplever at anlegget spiller relativt forskjellig dag for dag - uten tilsiktede endringer.

    Temperatur, månefase, solstormer, humør og søvnmønster er undervurderte faktorer. Auditiv hukommelse er heller overvurdert...
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    10
    Min ECP2 har nå stått på siden jeg fikk den for et par dager siden og den har også fått spille en del timer. Tror jeg allerede nå tør fastslå at dette er en veldig god riaa. Opplever det litt vanskelig å beskrive lyd og kanskje særlig små lydforskjeller, men mener å høre en del flere og nye detaljer, samtidig som ting jeg har hørt tidligere fremstår klarere med mer luft rundt. ECP2 oppleves likevel ikke som slitsom å lytte til flere timer i strekk. Tvert om virker den litt myk og behagelig i klangen. Kanskje litt mer behagelig enn analytisk, hvis det går an å si det slik, men likevel med detaljer nok. Jeg er med andre ord imponert over ytelsen, som er mer enn jeg hadde håpet på. Virker også som en god match med Accuphase E-470, selv om man kanskje kunne frykte at det hele bikket litt over og ble for behagelig.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Min ECP2 har nå stått på siden jeg fikk den for et par dager siden og den har også fått spille en del timer. Tror jeg allerede nå tør fastslå at dette er en veldig god riaa. Opplever det litt vanskelig å beskrive lyd og kanskje særlig små lydforskjeller, men mener å høre en del flere og nye detaljer, samtidig som ting jeg har hørt tidligere fremstår klarere med mer luft rundt. ECP2 oppleves likevel ikke som slitsom å lytte til flere timer i strekk. Tvert om virker den litt myk og behagelig i klangen. Kanskje litt mer behagelig enn analytisk, hvis det går an å si det slik, men likevel med detaljer nok. Jeg er med andre ord imponert over ytelsen, som er mer enn jeg hadde håpet på. Virker også som en god match med Accuphase E-470, selv om man kanskje kunne frykte at det hele bikket litt over og ble for behagelig.
    Hvilken pickup og impedansesetting benytter du K.H?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    10
    Min ECP2 har nå stått på siden jeg fikk den for et par dager siden og den har også fått spille en del timer. Tror jeg allerede nå tør fastslå at dette er en veldig god riaa. Opplever det litt vanskelig å beskrive lyd og kanskje særlig små lydforskjeller, men mener å høre en del flere og nye detaljer, samtidig som ting jeg har hørt tidligere fremstår klarere med mer luft rundt. ECP2 oppleves likevel ikke som slitsom å lytte til flere timer i strekk. Tvert om virker den litt myk og behagelig i klangen. Kanskje litt mer behagelig enn analytisk, hvis det går an å si det slik, men likevel med detaljer nok. Jeg er med andre ord imponert over ytelsen, som er mer enn jeg hadde håpet på. Virker også som en god match med Accuphase E-470, selv om man kanskje kunne frykte at det hele bikket litt over og ble for behagelig.
    Hvilken pickup og impedansesetting benytter du K.H?
    Dynavector xx2. 55 ohm. Gain 71,4db. Jeg har så langt ikke eksperimentert noe med disse settingene. Brukte 30ohm på Trichorden og valgte nærmeste verdi oppover. Gain 70db.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Noe av «innspillingen» av nye apparater skyldes erfaringsmessig også tilvenning av en ny lydsignatur og at det fokuseres litt anderledes når man skal spille på noe nytt. Jeg tror kanskje også at man lett blander inn andre faktorer som egen dagsform etc. da jeg antar at elektronikken oppfører seg mer stabilt og forutsigbart enn mitt eget variable lyttesystem. Innbiller meg dog at BAT trengte litt lang oppvarmingstid for å spille fint, men det var kanskje termisk stabilisering som tok litt lenger tid? Luxen Virker å spille som forventet etter få minutter. Bare min synsing uten å være bastant.
    ARC Reference 2 Phono måtte ha rundt 750 timer iflg dem som hadde kjøpt den ny.
    Kanskje, men hvordan klare å huske hvordan den spilte for 750 brukstimer siden?
    Mener å huske at det var en beskrivelse av dette i Tone Audio. Ikke sikkert det var så mye som 750 timer, men de mente at grunnen var utstrakt bruk av teflonkondiser. Jeff Dorgay som hadde utført testen var så begeistret over det han hørte at han bestemte seg for å kjøpe den, noe han ikke fikk. Han måtte kjøpe en ny en og var ikke særlig begeistret for det han hørte når han sammenlignet med testeksemplaret. Mulig denne testen ligger ute på nettet.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Min ECP2 har nå stått på siden jeg fikk den for et par dager siden og den har også fått spille en del timer. Tror jeg allerede nå tør fastslå at dette er en veldig god riaa. Opplever det litt vanskelig å beskrive lyd og kanskje særlig små lydforskjeller, men mener å høre en del flere og nye detaljer, samtidig som ting jeg har hørt tidligere fremstår klarere med mer luft rundt. ECP2 oppleves likevel ikke som slitsom å lytte til flere timer i strekk. Tvert om virker den litt myk og behagelig i klangen. Kanskje litt mer behagelig enn analytisk, hvis det går an å si det slik, men likevel med detaljer nok. Jeg er med andre ord imponert over ytelsen, som er mer enn jeg hadde håpet på. Virker også som en god match med Accuphase E-470, selv om man kanskje kunne frykte at det hele bikket litt over og ble for behagelig.
    Hvilken pickup og impedansesetting benytter du K.H?
    Dynavector xx2. 55 ohm. Gain 71,4db. Jeg har så langt ikke eksperimentert noe med disse settingene. Brukte 30ohm på Trichorden og valgte nærmeste verdi oppover. Gain 70db.
    Jeg ligger rundt 500 på Lyra Delos, syntes det var verdt og eksperimentere litt, men alt låt egnentlig bra :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn