Medisin og helse Den uforklarlige lavfrekvente brummingen bare noen hører

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.866
    Torget vurderinger
    0
    Tror ikke de kalles "Gnomer". De heter "Dozere", vi som har sett Barne TV vet. Ref "Fraglene"
     

    mcpot

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Innlegg
    48
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    Vet ikke om dette har blitt debattert tidligere, men...

    For en del år tilbake ble jeg var på en uforklarlig lavfrekvent støy på den gamle hytta vår (i Son). Den kom og gikk i ulike perioder, og første gangen trodde jeg det var en stor båt langt unna. Men, støyen vedvarte med uendret nivå i lengre tid - så en motorlyd var det ikke.
    Slo meg delvis til ro med at jeg ikke helt skjønte hva dette kunne komme av - og min samboer hørte ikke dette.

    Så flyttet vi til en annen hytte ca 15 km lenger nord og jeg registrerte snart at den samme brummingen også tidvis var der. Den arter seg som en meget lavfrekvent ujevnt pulserende (ca 150 puls pr min) during/brumming. Da forsøkte jeg å google hva det kunne være, uten å finne noe konkret årsak.

    Men, for en tid tilbake dukket dette opp, som et element i en TV-dokumentar, og det som kom frem der samsvarte godt med mine observasjoner. Så langt jeg forstår så er dette et "fenomen" som kan høres ulike steder over hele kloden, der det varierer både i intensitet og nivå.
    I etterkant har jeg nevnt dette for 2 andre, som bor i Son, og begge hører det samme.

    Til tider er det (for min del) faktisk plagsomt. Spesielt på kvelden når man skal sove.
    Er det andre som opplever/har opplevd det samme - og i såfall hvor?

    Hjemme i Oslo har jeg ikke registrert det.

    https://www.tv2.no/a/6814392
    Hei har du funnet ut av noe mer med den lyden ? Den er ekstrem irriterende og har bod nå 1 år hvor jeg hører den kommer og går med uker mellomrom. Akkurat nå har den vært nonstop siden 16juli og det går meg på nærvene . Jeg bor i Spydeberg og hører den ekstremt godt her. Hvem kan man kontakte for og få dette løst? Jeg har send 6 mail til kommunen 4 til Arbeidstilsynet 3 mailer til støy.Et eller annet husker ikke siden dem i farta. Jeg har vert hos øre spesialisten og fått meg egen designa ørepropper som skal liksom fjerne alt lyd men det går jo igjenom de. Den brummingen er ikke til og holde ut noen ganger!!! Er det noen som helst som har kommet med noe konklusjon eller noe svar på dette? Er kun løsningen og flytte?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.550
    Sted
    Sørlandet
    Hei har du funnet ut av noe mer med den lyden ? Den er ekstrem irriterende og har bod nå 1 år hvor jeg hører den kommer og går med uker mellomrom. Akkurat nå har den vært nonstop siden 16juli og det går meg på nærvene . Jeg bor i Spydeberg og hører den ekstremt godt her. Hvem kan man kontakte for og få dette løst? Jeg har send 6 mail til kommunen 4 til Arbeidstilsynet 3 mailer til støy.Et eller annet husker ikke siden dem i farta. Jeg har vert hos øre spesialisten og fått meg egen designa ørepropper som skal liksom fjerne alt lyd men det går jo igjenom de. Den brummingen er ikke til og holde ut noen ganger!!! Er det noen som helst som har kommet med noe konklusjon eller noe svar på dette? Er kun løsningen og flytte?
    Kan du høre den så kan den definitivt måles. Og kan den måles så kan du legge ved disse målingene når du klager dette inn. Den første målingen kan du raskt utføre med en mobiltelefon.
     

    mcpot

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Innlegg
    48
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    Kan du høre den så kan den definitivt måles. Og kan den måles så kan du legge ved disse målingene når du klager dette inn. Den første målingen kan du raskt utføre med en mobiltelefon.
    Hvordan måler jeg dette med mobilen min?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ved hvilken frekvens er dette?
    Dettte kan du jo måle med en Umic-1 og REW.
     

    mcpot

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Innlegg
    48
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    Det som er så rart at i mens vi snakker om det går den DB ned. På morgen i dag var det noen stopp 65db. Typ lyden forandrer seg ikke i det hele tatt. Helt lik hele veien, nå har den sunket til 55 db som også er nonstop ( jeg har har tatt strømmen i huset )
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det som er så rart at i mens vi snakker om det går den DB ned. På morgen i dag var det noen stopp 65db. Typ lyden forandrer seg ikke i det hele tatt. Helt lik hele veien, nå har den sunket til 55 db som også er nonstop ( jeg har har tatt strømmen i huset )
    Prøv å finne ut frekvensen den er på, db sier jo bare hvor høy lyden er ikke noe annet.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.603
    Antall liker
    3.140
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan måler jeg dette med mobilen min?
    For å gjøre det enkelt kan du filme en snutt med mobilen når du tar av strømmen i huset
    og fortsatt hører lyden...... så kan du poste videosnutten her i tråden for analyse - enklere blir det ikke (y)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.603
    Antall liker
    3.140
    Torget vurderinger
    0
    Men ossen finner jeg frekvensen på de appene ? De måler jo bare db ?
    Ikke tenk på det.......du lager filmen.....poster den her......vi analyserer tall og data (y)
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    999
    Dette er målt med gratisappen Etani RTA på iphone - lastebil på tomgang et stykke unna. Tydelig pukkel ved 31hz. IMG_9067.jpg
     

    mcpot

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Innlegg
    48
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    Ikke tenk på det.......du lager filmen.....poster den her......vi analyserer tall og data (y)
    Dette er fra soverommet mitt, jeg har tatt hovedstrømmen i huset så ikke andre gjenstander skal forstyrre... Skal jeg sende data fra de appene jeg har brukt også?
     

    mcpot

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Innlegg
    48
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    Dette er fra soverommet mitt, jeg har tatt hovedstrømmen i huset så ikke andre gjenstander skal forstyrre... Skal jeg sende data fra de appene jeg har brukt også?
    Altså fuglekvitringen blir bedøved av den lyden. Den etani -rta appen lever sitt helt eget liv 😂 om det stemmer der så er den lyden her høy ! Nei men jeg får ikke lov og sende noe her jeg... Verken bilder eller videoer eller noe, tlf støtte tydligvis ikke noen av de zip.txt.pdf.png.jpg.jpeg.jpe.gif eller så er det siden som ikke støtter noe har ikke peiling
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.603
    Antall liker
    3.140
    Torget vurderinger
    0
    Dette er fra soverommet mitt, jeg har tatt hovedstrømmen i huset så ikke andre gjenstander skal forstyrre... Skal jeg sende data fra de appene jeg har brukt også?
    Lag 1 video max 2 minutter med din mobil og post den videoen her i tråden.......så får du hjelp til analyse.
    Ellers kan det være du er 1 dag for tidlig ute........og egentlig burde postet din start her på Hifisentralen i Fredagstråden.....??? :unsure:
     

    mcpot

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Innlegg
    48
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    Jeg skjønner ikke ossen jeg skal få lagt ut noe som helst her da jeg ikke kan bruke media på tlf... Siden sier jo selv at kun kan brukes ting fra nette, typ youtube eller andre url sider? Ossen skal jeg få send video fra tlf
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.730
    Antall liker
    1.956
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Legg den ut på youtube da eller en av de andre sidene man kan laste opp video
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.439
    Antall liker
    17.165
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kan du høre den så kan den definitivt måles. Og kan den måles så kan du legge ved disse målingene når du klager dette inn. Den første målingen kan du raskt utføre med en mobiltelefon.
    Ja, den kan måles, og om man googler litt så finner man info. Men - nei du klarer ikke å måle den med mob.tel. Jeg har også gjort forsøk med en ganske oppegående mikrofon, men lyden er så lav at den klarer ikke å fange det opp.
     

    mcpot

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Innlegg
    48
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    Klarer ikke å høre annet en "knatrende" sus/sprak på den filmsnutten - og det er ikke "The Hum".
    Nei jeg klarer ikke og få den lyden spilt inn i det hele tatt... Syntes det er så rart at det kun er i den * trekanten * jeg bor i, fordi kjører jeg med bilen utafor noen kommuner er lyden heeeelt borte... Jeg skal prøve og få send video av de appen dere ba meg bruke.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.439
    Antall liker
    17.165
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Se forøvrig linken i innlegg #78.
     

    mcpot

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Innlegg
    48
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    Ja, den kan måles, og om man googler litt så finner man info. Men - nei du klarer ikke å måle den med mob.tel. Jeg har også gjort forsøk med en ganske oppegående mikrofon, men lyden er så lav at den klarer ikke å fange det opp.
    Må jeg kjøpe et sån støy aparat eller hva det heter? Støy måler ? Kan jeg gå og kjøpe de til 600-1000 eller må jeg opp i 20k klasse n? :)
     

    mcpot

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Innlegg
    48
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    Se forøvrig linken i innlegg #78.
    Er det feil eller heter den -advarsel- i den #78... Føler meg inkompetente akk nå altså.. men var innom impex.no og der har dem en ti 6lapper.. jeg er redd for at om man kjøper sånt så fanger den bare alle andre lyder en den som er mæd gad damn irriterernde...
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Sier det igjen. Kjøp en Umic-1 eller 2 og last ned REW på PC. Den burde ta dette inn. Når du sier att dete er oppe i 60db så burde dette komme på målebilde.
     

    mcpot

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Innlegg
    48
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    Okok jeg fikk ikke det med meg takk!! Ja det er kunn på natta og morgen, utover dagen roer det seg litt.
    Eller så er det bare så mye annet bråk som bedøver dette
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.603
    Antall liker
    3.140
    Torget vurderinger
    0
    Har veldig lite peiling på noe av de tallene her xD derfor jeg tenkte og få noen svar... Det er helt drøyt hvor irriterende den lyden er ... Nå er den grise høytigjen men har jo null måte og måke dette på...
    Hvorfor ikke bare gjøre det enkelt?
    Ta opp med video når du opplever lyden og legg ut på Youtube så kan vi analysere for deg..... :unsure:
    PS! Film gjerne en vegg eller i mørket.......det er lydopptaket på videoen som er interessant
     

    mcpot

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Innlegg
    48
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    😂 jeg skal prøve og få leid eller kjøpt det instrumentet han ene nevnte her, fordi mobilen klarer ikke og ta det opp ... Er for mye andre lyder her som mikrofonen tar opp
     

    mcpot

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Innlegg
    48
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    Sier det igjen. Kjøp en Umic-1 eller 2 og last ned REW på PC. Den burde ta dette inn. Når du sier att dete er oppe i 60db så burde dette komme på målebilde.
    Da har jeg bestilt en Umic-1, så kommer tilbake hit med lydfil om ca 1 uke om jeg forsatt lever 😂
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.439
    Antall liker
    17.165
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har veldig lite peiling på noe av de tallene her xD derfor jeg tenkte og få noen svar... Det er helt drøyt hvor irriterende den lyden er ... Nå er den grise høytigjen men har jo null måte og måke dette på...
    Om denne lyden er så høy som du gir inntrykk av, så er dette noe heeeelt annet - og er i såfall mer egnet for å diskutere i en annen tråd enn denne.
    The Hum er en lav, lav brum/durelyd som kun kan høres når det er helt stille. Langt lavere enn 60db - og det indikeres at den ligger såpass lavt som ned mot 8hz.
     

    mcpot

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Innlegg
    48
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    Altså den er sååå høy som JEG hører... Men er mye lavere en hva mikrofonen kan ta opp, jeg tror det er the hum siden dama ikke hører det og ingen av kompisene mine hører det her heller. Har jo kjørt rundt som jeg skrev og funnet ut at det er i den * trekanten* vi bor i at lyden kommer. Jeg tror det er her jeg skal diskutere dette videre jo.. skal komme tilbake med lydopptak etter jeg får den mikrofonen.. også skal jeg prøve og filme det / ta det opp i natt og se om jeg får det til med tlf. Jeg har lagt ut 3 vid på YouTube kanalen min men det er for mye anet støy som tar opp alt lyden.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.142
    Antall liker
    9.471
    Samtale er ca. 65 desibel. Rart ikke det blir fanget opp av mobilen.....
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.527
    Antall liker
    84.510
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    @mcpot Er dette kun på natten eller også på dagen? Jeg bor på Knapstad og kan ikke høre dette (ca2,5km vest). Hvor ca i Spydeberg er dette?. Jeg kan evt dra dit og filme eller gjøre lydopptak.
     

    mcpot

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2023
    Innlegg
    48
    Antall liker
    14
    Sted
    Spydeberg
    @mcpot Er dette kun på natten eller også på dagen? Jeg bor på Knapstad og kan ikke høre dette (ca2,5km vest). Hvor ca i Spydeberg er dette?. Jeg kan evt dra dit og filme eller gjøre lydopptak.
    Bor nøyaktig på vålerveien 84 1821 Spydeberg gjerne det! Skal prøve og ta opp lyden i kveld en gang til på tlf !
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn