Den store vintråden.....?

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.267
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Nei det er nok mest Ungarske, noen Kroatiske og Slovenske viner. Selvom det ikke er av de mest exclusive vinene er mengden jeg har til gjengjeld stor ;).
Men jag har faktisk for moro skyld byttet til meg en del Tokaj Samarodni og Aszu 6 puton'ere og jeg har et par-tre flasker med 1897 og 1898 og 1902 utgaver av Tokaj som er verd litt for samlere.

A

Affa

Gjest
Hmmmmmmm.........
Er nå altså snart kommet til bunns i denne flasken  ;D
Hva skal jeg si  ???
Først og fremst:
Det er helt klart ingenting som er definitivt "galt" med denne vinen  :)
Søt, rund og altså uten spesielle unotor.
Og det at den ikke har spesielle unoter er faktisk ganske viktig i denne prisklassen.
I alt for mange tilfeller opplever jeg med "fornuftig" priset vin at:
jo den var bra den, MEN og så er det vanlig at det finnes en eller flere klare svakheter/unoter  (som f.ks. for sterkt eiket o.l.).
Med denne vinen har jeg ingen slike sterke innvendinger annet enn at den bare ikke helt er "min" smak.
IMHO blir det rett og slett for søtt (og dermed litt kvalmt).
Dette er overhodet ikke ment som en kritikk av nevnte vin, men bare en understreking av at man her snakker om smak og behag (som man også i mange tilfeller gjør når det gjelder hifi) og at denne vinen rett og slett ikke traff nøyaktig den høyst subjektive smaken til undertegnede.
For andre kan den være "midt i blinken"  :)

Anbefaler alle å ihvertfall "give it a try" slik at man selv kan gjøre seg opp sin egen mening om denne passer ens egen smak eller ikke.
Her er det på tide med en liten skyllerunde av munnhulen tror jeg. Muga finnes ikke søt. Den er tvert om meget tørr med et svakt vanilje innslag grunnet eikelagringen. Muga Reserva 2001 er en fast, lett og tørr vin som i tillegg er frisk. En Rioja som ikke prøver å bli en Bordeaux. Takk og pris.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg er svært begeistret for Muga Res 01, og selv om den utvilsomt teknisk sett er tørr (målt i sukker/liter) er det heller ingen tvil om at frukten fremstår som svært moden og søtlig, sikkert også godt støttet opp av bruken av søtlig, amerikansk eik.

Hverken jeg eller kona er særlig begeistret for sødme i vin, men kona har lavere toleranseterskel enn meg. Jeg liker Mugaen, hun synes den var for søt. Jeg var uenig med henne men kan forstå synspunktet.

Ett lite notat fra helgen:

Ca Rugate Monte Antico 2004

Har stått over Soave i lang tid nå pga de fæle 2002 og 2003 årgangene, men da jeg så en enslig flaske av denne på Bergens Storsenter til 109 og la merke til årgangsskiftet grabbet jeg den. Relativt avkjølt var dette vidunderlig forfriskende drikke med innslag av blomster, gule frukter og masse steinfrukt, friskt og godt og sommerlig en kjølig søndags vintterkveld. Dette kommer jeg til å drikke mer av. Og deilig med en avbrudd i Riesling/Chardonnay-rutinene; dette er Garganega folkens! Drink more Garganega!

Ellers ble det litt tungvektere fra Burgund og Cote Rotie men i og med at det er viner som ble sluttsolgt for mange år siden antar jeg det er av begrenset interesse,

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Hummer og chablis ?? Er dere på bærtur! Champagne har og kommer alltid til å vere det beste valget til hummer.
Det er jo også ganske håpløst å anbefale trådstarter vin basert på barbera, aglianico og pinot noir når han sier han ikke liker viner fra barbera og rhone området.
Det virker som om Jens er mest glad i rene drikkeviner, da er kanskje ikke urtypisk Fransk eller Italiensk tingen.
Hva med amarone eller godt lagret chianti? eller kansje brunello di montalchino hvis lommeboken strekker til ;)
Vil forøvrig slå et slag for god hvitvin som f.eks pouilly fumé, fuissé eller kanskje litt puligny montrachet av bedre årgang ;D

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Champagne passer til mye, gitt at du finner den rette champagnen....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hummer og chablis ?? Er dere på bærtur!
Vi har drukket chablis til hummer i minst 10 år, det forundrer meg at du som åpenbart er en vinkjenner ikke kjenner til at chablis'er veldig ofte anbefales nettopp til hummer.. leser du Hugh Johnson ser du at han drar frem chablis til hummer.

Ellers er jeg jo enig i at en god champagne passer bra.. men for min del kan jeg like gjerne ta en passende vinho verde også..
Vi spiser hummer så ofte, sikkert ukentlig i sesongen og en god del gjennom vinteren; fordi vi fisker selv og har lett tilgang til det; det blir litt "råflott" med champagne bestandig  ;)

Sakset fra en artikkel i Aperitif om drikke til hummer;
"..En chablis tilhører samme klasse som en champagne når vi tenker raffinement. Men ikke en hvilken som helst chablis. Vi må opp på såkalt premier cru-nivå som innebærer at druene kommer fra en av i alt 40 navngitte vinmarker..."

Her fra en test av chablis'er i Aperitif;
*****-
Moreau Chablis 1er Cru Vaillons 2002
Dom. Christian Moreau Père & Fils
Frankrike - Burgund - Chablis
42047 VSD - kr 232,00 (75cl)
Bestillingsutvalg
Moestue Grape Selections
Farge og duft: Ung skinnende gul. Flott fruktig duft med epler, tropisk frukt, sitrus, klare og komplekse mineraltoner.
Smak: God fylde i anslaget, fin friskhet, god fedme, syrene holder smaken oppe veldig lenge. (2002)
Mat: Hummer med fet saus
Vurdering: En leskende chablis som samtidig har veldig god trøkk. Drikk innen fire-fem år. Meget godt kjøp. (2002)
Laget av: 100% chardonnay
Alkoholinnhold: 13,0% vol.

Ellers er det jo mange moro artikler om hummer, her er en;
http://www.dagbladet.no/magasinet/2004/11/20/415078.html

Her er utdrag fra DN Vinguiden "Hva ekspertene svarer";

Spørsmål
Hei!
Er veldig glad i hummer og har god tilgang på dette (i sesongen) der jeg bor. Kan dere foreslå to viner av ulik prisklasse til et hummermåltid (hummer trukket i 90 graders vann)?
J.H.

Svar:
Prøv Les Champs Perdrix Bourgogne Hautes-Côtes-de-Beaune til 169,90 eller hva med en av Ramonet sine viner som kom på salg nå om du vil gå opp i pris. Dessuten kryr det av gode Garnd Cru- og 1er Cru-viner fra Chablis.

Til hummer naturell er Chablis konge:
Sjekk vinbasen vår. Der er det mye Chablis!
Det mest dekadente må være en La Chablisienne Les Preuses Grand Cru 1995 på magnuflaske til 899 kroner.
Det enkleste er vanlig Chablis som Domaine Laroche Chablis Saint Martin 2002
Domaine Saint Anne 2002 fra Brochard og Cuvée LC fra La Chablisienne.

Som du ser av disse få eksemplene, chablis til hummer er ikke "på bærtur".

Mvh Vidar P

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Her er det på tide med en liten skyllerunde av munnhulen tror jeg. Muga finnes ikke søt. Den er tvert om meget tørr med et svakt vanilje innslag grunnet eikelagringen. Muga Reserva 2001 er en fast, lett og tørr vin som i tillegg er frisk. En Rioja som ikke prøver å bli en Bordeaux. Takk og pris.
Hmmmmmm.........
Ja smaken er som baken sies det ;)
For undertegnede som normalt helst drikker Bourgogne og av og til også Beaujolais så ble ihvertfall denne vinen både søtlig og middels kraftig.
Allikevel et hyggelig bekjentskap og man skal da slettes ikke avvise viner selv om de ikke er nøyaktig etter egne preferanser.
Alltid greit å utvide horisontene både når det gjelder det ene og det andre :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hmmmmmm.........
Ja smaken er som baken sies det  ;)
For undertegnede som normalt helst drikker Bourgogne og av og til også Beaujolais så ble ihvertfall denne vinen både søtlig og middels kraftig.
Allikevel et hyggelig bekjentskap og man skal da slettes ikke avvise viner selv om de ikke er nøyaktig etter egne preferanser.
Alltid greit å utvide horisontene både når det gjelder det ene og det andre  :)
Liker du beaujolais og lette burgundere, så kan det hende at du vil like dolcetto d'Alba fra Piemonte (f.eks Ratti's eller Vajra's), og du kan meget vel også like bardolino'er fra Veneto, f.eks Lambertis Santepietre..

Mvh Vidar P

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Liker du beaujolais og lette burgundere, så kan det hende at du vil like dolcetto d'Alba fra Piemonte (f.eks Ratti's eller Vajra's), og du kan meget vel også like bardolino'er fra Veneto, f.eks Lambertis Santepietre..

Mvh Vidar P
Takk for tips :)
Skal testes ut.
Bardolino har jeg dog tidligere smakt ettersom enkelte hevdet den skulle ha mye til felles med Beaujolais.
Ble ikke begeistret den gang, men det skader da slettes ikke å prøve igjen ;-)

Ellers er jo det største problemet med Bourgogne at det aller meste under 200,- er direkte dårlig.

Litt lettere med Beaujolais. Trenel pleier f.ks. alltid å ha ok Beaujolais.
Det må dog innrømmes at det jo finnes relativt mange som ikke er så glad i denne typen vin, men jeg oppfordrer allikevel alle til å ihvertfall prøve.
Nevnte en rimelig en i starten på denne tråden.
Prøv den avkjølt (ca 10 grader) og gjør dere opp deres egen mening.

Men som sagt er smaken som baken.
For å gi et eksempel ble jeg på det sterkeste anbefalt at jeg bare "måtte" prøve noen av de såkalt fantastiske Rhone vinene som de hadde på mitt lokale vinmonopol.
Tok da for meg 22 forskjellige i prisklassen fra 100,- til 300,-
Kun én eneste falt i smak hos meg og når jeg kom tilbake neste gang hadde denne fått ny årgang som jeg så prøvde og denne var da slettes ikke god lenger....
Tror rett og slett at det er noe med denne vaniljesmaken i Rhone som jeg rett og slett oppfatter som kvalmende.
Men dette gjelder jo bare meg, og mange andre er jo svært glad i Rhone.
Fasittsvar finnes derfor slettes ikke i denne verdenen heller ;D

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Mine setninger om Champagne og Hummer var mest ment som en spøk :D Vet selvfølgelig at tørr chablis går utmerket til hummer ;D

vajra`s Dolchetto har ganske mye syre og går best til mat synes jeg (ypperlig til f.eks kalv) Dolchetto viner er også viner som svinger mye fra årgang til årgang ver obs på det.
Mens vi først er i Norditalia bør vel barbaresco, barberas storebror trekkes frem. disse begynner vel på rundt to hundre kroner og holder etter min mening jevnt høy kvalitet. Så har du jo selvfølgelig Barolo da...
Ellers så finnes bør Ca`del Bosco nevnes, en spennende blanding, men med fyrrig Italiensk temprament :)
En annen spennende italiener dog med utrolig teit navn er Red Angel On The Moonlight 03. Dette er en ren pinot noir med veldig fin finish. Forøvrig lagd av Jerman.
Vil også trekke frem GD.vajra og Langhe
som to produsenter som lager gode viner til en fornuftig penge.
Har desverre ingen varenummer å referer til da jeg ikke kjøper vin gjennom vinmonopolet.
Må slenge med at noen av de mest spennende vinene jeg har smakt har kommet fra mafiaøya, sicilia. Der har de et særeget klima som virkelig gjør undere med druene :)

O

OldBoy

Gjest
Det er jo også ganske håpløst å anbefale trådstarter vin basert på barbera, aglianico og pinot noir når han sier han ikke liker viner fra barbera og rhone området.
Han sier så, ja.

Det finnes gode og mindre gode viner av alle typer og årganger og fra alle regioner. Han har kanskje bare vært uheldig?

Dessuten tror jeg at det er med vin som med kabler, for å trekke en parallell til vår "bransje". Vi smaker det vi tror vi bør smake og hører det vi tror vi bør høre. Så hvis jeg anbefaler trådstarter å smake en Barbera d'alba med budskapet "Nå skal du få smake en virkelig GOD vin!", tror jeg faktisk at smaksløkene hans innstiller seg på det.

Stemningen og maten rundt vinen er vel så viktig som vinen. En Barbera d'alba med den rette maten og optimal stearinlysfaktor, og kanskje også riktig damefaktor, gir en helt annen smaksopplevelse enn å gulpe den i seg i full fart for å skylle ned en mikrobølgepizza.

Jeg er også gammel nok til å ha erfart at vinsmaken endrer seg med årene. Så når trådstarter sier at han ikke liker barbera-viner, tenker jeg bare at det kan ha vært en stund siden han smakte en, og at det er på tide å prøve igjen.

Til slutt er det jo dette med prisen, da, selv om akkurat det kan være et tveegget sverd. Jeg har venner som blir helt andektige og slørete i blikket når det hører at vinen de skal få smake koster over, la oss si, 300 kroner flasken. "Da MÅ den jo være god!!". Mens andre igjen blir litt fandenivoldske og reagerer akkurat motsatt: "Ikke f... om den er verdt så mye - her har du blitt lurt!!"

Så kom ikke her og si at vin er lett. Men håpløst er det aldri.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Mye fornuftig i inlegget ditt Oldboy :)
Vin er et komplisert emne med mange X faktorer.
Jeg anbefaler som oftest å holde seg til Tyskland, Frankrike, Spania og Italia når man kjøper vin. I disse landene er det en korellasjon mellom hvilke druer/teknikker som er brukt og hvilken smak produktet får. Det kan man ikke si om de nye vinlandene, der bruker de alskens rare teknikker for å oppnå en viss type smak, de har ingen respekt for terroir eller foredling av druestokken sin.
Spessielt Australia, New Sealand og USA er værstinger i denne klassen.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Han sier så, ja.

Det finnes gode og mindre gode viner av alle typer og årganger og fra alle regioner. Han har kanskje bare vært uheldig?

Dessuten tror jeg at det er med vin som med kabler, for å trekke en parallell til vår "bransje". Vi smaker det vi tror vi bør smake og hører det vi tror vi bør høre. Så hvis jeg anbefaler trådstarter å smake en Barbera d'alba med budskapet "Nå skal du få smake en virkelig GOD vin!", tror jeg faktisk at smaksløkene hans innstiller seg på det.

Stemningen og maten rundt vinen er vel så viktig som vinen. En Barbera d'alba med den rette maten og optimal stearinlysfaktor, og kanskje også riktig damefaktor, gir en helt annen smaksopplevelse enn å gulpe den i seg i full fart for å skylle ned en mikrobølgepizza.

Jeg er også gammel nok til å ha erfart at vinsmaken endrer seg med årene. Så når trådstarter sier at han ikke liker barbera-viner, tenker jeg bare at det kan ha vært en stund siden han smakte en, og at det er på tide å prøve igjen.

Til slutt er det jo dette med prisen, da, selv om akkurat det kan være et tveegget sverd. Jeg har venner som blir helt andektige og slørete i blikket når det hører at vinen de skal få smake koster over, la oss si, 300 kroner flasken. "Da MÅ den jo være god!!". Mens andre igjen blir litt fandenivoldske og reagerer akkurat motsatt: "Ikke f... om den er verdt så mye - her har du blitt lurt!!"

Så kom ikke her og si at vin er lett. Men håpløst er det aldri.
Ok.
Det var da egentlig ikke meningen at denne vintråden skulle handle om undertegnedes personlige vinsmak, mens siden det tas opp skal jeg gjerne klarlegge litt.
Undertegnede liker godt:
- God Bourgogne (Pinot Noir)
- God Beujolais (Gamay)
- Endel og helst relativt lette Chianti (Sangiovese)
- Endel og helst relativt lette Piemonte (Nebbiolo)

Kunne jo remset opp av det jeg ikke liker like bra, men det blir kanskje litt for dumt....... :-/

Undertegnede drikker også som regel sin vin uten noen som helst form for fast føde attåt, og det kan nok til en stor grad forklare de litt avvikende meninger og hva som er "godt".

Mener forøvrig å ha såpass kunnskap og erfaring om endel av distriktene at det her slettes ikke er snakk om gode eller dårlige flasker/viner, men først og fremst om smak og behag.

For øyeblikket drikker jeg dog denne Barbera'en som det er snakket så mye om i denne tråden.
Er nok fin til mat, men som ren drikkevin............., nei da foretrekker jeg lettere saker.
Men som sagt, smak og behag............. :)

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Siden jeg var den som startet denne tråden skal jeg jamen prøve å holde liv i den også ;D
Etter diverse smaksprøver av litt forskjellige viner er jeg nå tilbake på den gamle gode(?) stien igjen.
32949 : Burguet Gevrey-Chambertin Mes Favorites 2001
Glem mat!
Vinen i seg selv er så super at man slettes ikke behøver noe spiselig for å kunne nyte denne ;D
Spesielt temperaturfølsom er den heller ikke.
Smaker supert på de fleste temperaturer.
Anbefales! :)

O

OldBoy

Gjest
Stå på Jens!

Jeg følger med i denne tråden for å få noen gode vintips selv. Har forsøkt å bidra litt, men skjønner at jeg har mye å lære.

La oss håpe at noen vin-freaker snubler innom.

I mellomtiden tygger jeg litt på tipset ditt. Det er vel egentlig litt "high-end" for meg, eller i hvert fall "nesten-high-end", men det dukker kanskje opp en passende anledning som faller sammen med en topp i cash-flow.

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Antall liker
1
Siden det er mange som har et positivt forhold til edle dråper her, tillater jeg meg å be om et råd: En venn ber meg hjelpe til med å plukke ut ulike viner til sin nye vinkjeller. Han ser for seg en start med ca. 70 - 80 flasker. Prisklasse 150 - 250 kr. pr. flaske. Han er elgjeger, feller også ryper,  ;), og elsker hummer. Han ønsker tips om vin som kan være drikkeklar nå, men som også kan tåle 2-4 år i kjelleren. Han ønsker å følge vinens utvikling, og bør ha minst en kasse av hver.

Hva kan dere bidra med?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Pinsons Chablis Mont de Milieu 2004 for hummer
Mastroberardinos Taurasi 2001 til vilt
Begge rundt 250 og lagrinsverdige.
Litt rimeligere viltviner: Crozes-Hermitage fra Dom de Colombier eller Louis Belle. Ikke 2002 dog!

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
- Muga Reserva 2001 fantes dog (kostet nå 175,-) og selv om spansk vin nok ikke i utgangspunktet er blant mine personlige favoritter kjøpte jeg ihvertfall en flaske.
Prøver den i kveld  :)
Har vært en uke i Sierra Nevada og drukket spansk vin hver kveld ;D
Det var nok ikke de aller fineste restaurantene vi var på og de dyreste vinene på vinkartet kostet ca 30 Euro og vi holdt oss "up there" :)
De fleste var ok, men ikke helt min smak (på samme måte som Muga Reserva 2001).
Imidlertid så fant jeg en vin som etter min høyst personlige smak skilte seg ut og var MYE bedre enn alt annet.
Kostet 33 Euro på restauranten og smakte for meg nesten som en god Burgogne!
Gjorde noen søk på nettet når jeg kom hjem og fan den der:
http://www.rogalandsavis.no/mat__drikke/article1773270.ece
Finnes i bestillingsutvalget ( 34610 : Viña Tondonia Reserva 1997 )
Riktignok var det 1996 årgangen vi fikk i Spania og denne skal visstnok generelt være bedre enn 1997, men jeg har nå ihvertfall bestilt meg noen flasker slik at jeg kan prøve.
Så får vi se (eller rettere sagt smake)............

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.181
Ett knallkjøp i dag er Muga Reserva 2001 til 169 spenn. Denne panservinen er bra i dag men ytterligere lagring skader neppe. Bedre klassisk Rioja til levlig sum finnes ikke......
Meget bra vin.
En annen meget bra vin er Espora'o Reserva 2001 i samme prisklasse. Meget godt anslag, og passer meget bra både som drikkevin og til litt kraftigere matretter. Har noen flasker på lagring.
Kongen - på haugen. ;)

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
800
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Skal ikke skryte på meg noe særlig vin-kunnskap, men et av høydepunktene i det siste var Massolino Vigna Rionda 99. En fantastisk Barolo! Helt brutal nå, men den kan nok ha godt av enda et par år til. Heldigvis har jeg en god del i skapet ;D

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Har vært en uke i Sierra Nevada og drukket spansk vin hver kveld  ;D
Det var nok ikke de aller fineste restaurantene vi var på og de dyreste vinene på vinkartet kostet ca 30 Euro og vi holdt oss "up there"   :)
De fleste var ok, men ikke helt min smak (på samme måte som Muga Reserva 2001).
Imidlertid så fant jeg en vin som etter min høyst personlige smak skilte seg ut og var MYE bedre enn alt annet.
Kostet 33 Euro på restauranten og smakte for meg nesten som en god Burgogne!
Gjorde noen søk på nettet når jeg kom hjem og fan den der:
http://www.rogalandsavis.no/mat__drikke/article1773270.ece
Finnes i bestillingsutvalget ( 34610 :  Viña Tondonia Reserva 1997 )
Riktignok var det 1996 årgangen vi fikk i Spania og denne skal visstnok generelt være bedre enn 1997, men jeg har nå ihvertfall bestilt meg noen flasker slik at jeg kan prøve.
Så får vi se (eller rettere sagt smake)............
Nedtur :(
Viña Tondonia Reserva 1997 kunne overhodet ikke måle seg med samme vin fra 1996.
Ja ja, nye lodd nye gevinster :)

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
32949 :  Burguet Gevrey-Chambertin Mes Favorites
Vignes Vieilles 2001
"Favoritt" heter den og min favoritt er den så absolutt  ;D
For dem som enda ikke har smakt hva god Bourgogne er så er dette et utmerket sted å starte. God Bourgogne er dessverre særdeles kostbart og derfor mener jeg faktisk at denne også gir mye for penga!
Kan overhodet IKKE sammenlignes med Bourgogne viner til under 200,-
Siden dette i utgangspunket nok er en blandingsvin laget i relativt store kvanta og satt sammen av råstoff fra flere vinmarker må det påregnes noe flaskeforskjell.
Allikevel har jeg ikke smakt en eneste som har gått under 7 på min skala og flere flasker har også vært styggelig nær 8.
Anbefales på det sterkeste!
For dem som ønsker et litt rimeligere alternativ er:
45173 : Burguet Bourgogne les Pince Vin 2002/2004
til kr 215,- også en utmerket vin (for dem som liker Bourgogne vel å merke).
Begge er lette og delikate viner som gir en god pekepinn om hva en virkelig stor Bourgogne kan gi.
For å sette ting litt i perspektiv har jeg min egen høyst private poengskala hvor jeg gir førstnevnte 7-7,5 poeng og sistnevnte 6,5 poeng på en skala til 10.
Er redd for at det fleste Bourgogne under 200,- havner på 4-5 på samme skala og er dermed ikke så mye å trakte etter.
Av og til dukker det dog opp noen superkjøp som f.ks. :
14422 : la Dalignière Hautes-Côtes de Beaune 2003/2004
som i fjor plutselig dukket opp i 1998 årgangen og var et superkjøp!
Dessverre er dagens 2004 årgang av samme vin ganske dårlig og kan overhodet ikke anbefales (2003 er litt bedre).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Prøvde denne Muga Reserva 2001.. en god og klassisk Rioja, bevares. Herlig fri for "den nye" stilen med blødme og overfruktighet; heller velkomponert og balansert imho.
De som liker å drikke denne, vil helt sikkert ha stor glede av 2000-årgangen av Coto de Imaz Reserva, som i denne nye årgangen er utrolig mye bedre enn den har vært på nærmere 10 år. I bunn og grunn er både Muga Reserva og Coto de Imaz Reserva ikke så veldig ulike, og de følger iallefall samme stil, og Coto de Imaz har en prisfordel, den koster skarve 135,-...

Jeg gleder meg til Gran Reserva fra denne årgangen!

Forresten Jens, det blir litt vanskelig å diskutere subjektiviteter innen vin, kanskje derfor tråden går så "tregt"?; noen liker det ene og noen liker det andre.. kan det være konstruktivt å legge inn en komponent av deskriptiv objektivisme kanskje?
Du sier du liker "lettere" viner, hvorfor ikke barolo'er? Hadde en Ratti-barolo igår; den er kompleks men alt annen enn tung iallefall..

Mvh Vidar P

T

theStig

Gjest
Hehe... jeg sitter faktisk (tuller ikke) med et glass Muga Reserva 2001 akkurat nå. Den er riktig god, balansert. Litt ung kanskje. Den er god til kylling, passe lett til å drikke alene også. Den er etter min smak for lett til krafige kjøttretter eller vilt.

I samme prisklasse liker jeg egentlig Zenato Ripassa bedre. Den er fantastisk til lam og kylling, men i kraftigste laget som ren drikkevin.

Noen her som liker Amarone da?

edit:
hehe...

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Du sier du liker "lettere" viner, hvorfor ikke barolo'er? Hadde en Ratti-barolo igår; den er kompleks men alt annen enn tung iallefall..
Mvh Vidar P
Barolo er så absolutt også en av mine favoritter :)
Dessverre sitter jeg med det inntrykk av at god Barolo koster enda mer enn god Bourgogne :(
Mulig at det bare skyldes at egen kompetanse på Barolo nok er enda lavere enn på Bourgogne :-/
Skal dog absolutt prøve din Barolo anbefaling :)
Kan du spesifisere ditt Barolo tips litt nærmere?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Barolo er så absolutt også en av mine favoritter  :)
Dessverre sitter jeg med det inntrykk av at god Barolo koster enda mer enn god Bourgogne   :(
Mulig at det bare skyldes at egen kompetanse på Barolo nok er enda lavere enn på Bourgogne  :-/
Skal dog absolutt prøve din Barolo anbefaling  :)
Kan du spesifisere ditt Barolo tips litt nærmere?
Vel; jeg er ikke så sikker på at denne Ratti'en er representativ for det aller beste fra Barolo, iallefall ikke nå. Jeg er overrasket over hvor "lukket" den virker, men jeg har en følelse av at den er noen år for ung ennå..
Dagens Næringsliv var derimot helt på tuppene etter den, og gav den 93 poeng.
"Helt nydelig aroma av kirsebær, trøffel, rose, og sjokolade med noe treverk. Smaken er rik og svært myk til å være en Barolo, med lang aromatisk ettersmak og flott friskhet. Supervin til en meget hyggelig pris. "

De har rett i at den lukter helt fantastisk, men jeg synes nok ikke at smaken har åpnet seg helt opp ennå nei. Varenummer 30322 forresten.

Jeg er heller ikke noen stor Fontanafreddy-entusiast heller. Når sant skal sies så har jeg liksom ikke helt funnet noen super-barolo enda. Har litt forhåpninger til noen flasker av Fenocchio's barolo (fra 1998 ) som jeg har liggende, du vet Fenocchio; de med den enorme barbera d'Albaen (2003!) til kun 135 kroner.. men har ikke smakt baroloen enda. Jeg er like takknemlig for barolotips som deg slik det er altså.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
I samme prisklasse liker jeg egentlig Zenato Ripassa bedre. Den er fantastisk til lam og kylling, men i kraftigste laget som ren drikkevin.

Noen her som liker Amarone da?
Zenatos Ripasso (som merkelig nok kalles "Ripassa") er en skikkelig solid vin, også f.eks til vilt med fet saus (vi har brukt den endel til rype) eller til de som simpelthen ikke kan få vinene fyldige nok..
Om du liker Ripasso men vil ha en med mer tanniner og syrer; strammere men like smakrik, kan du gjerne forsøke Tommassi's glimrende ripasso.

Om vi liker amarone? Oh yeah!

Mvh VIdar P

T

theStig

Gjest
Ja, jeg liker smak! Det er vel en grunn for at jeg liker Amarone også, mon? Har meget gode minner fra en tur til nord-Italia... mmm det var mye gode lokale viner å få der, som dessverre ikke fås her i Norge. Det blir vel en tur ned dit til forsommeren tror jeg.

Den Tommassien du snakker om, har Polet den?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja, jeg liker smak! Det er vel en grunn for at jeg liker Amarone også, mon? Har meget gode minner fra en tur til nord-Italia... mmm det var mye gode lokale viner å få der, som dessverre ikke fås her i Norge. Det blir vel en tur ned dit til forsommeren tror jeg.

Den Tommassien du snakker om, har Polet den?
Joda, de har det... varenummer 41766. Jeg kjenner en kar som faktisk er italiener, fra Valpolicella. Han driver pizza-resturant i Trondheim, og han hevder at denne Tomassi-ripassoen er "greia" der han kommer fra..

Tomassi har forresten etpar-tre utmerkede amarone'er også; hadde helt "dilla" på en av de en periode.
Jeg synes disse vinene er helt suverene, kanskje er amarone potensielt en av verdens beste rødviner, men jeg faller fort av dersom de ikke har tilstrekkelig solide tanniner og syre for å balansere ut fruktigheten.

PS: om du har vært i nord-Italia vet du jo hva som venter deg i Veneto (om det var dit du tenkte deg); selv har jeg valfartet på kryss og tvers der mange sommerer på 90-tallet.. på tide med dacapo kanskje. Chianti/Toscana er jo fint da, men det er Marche og Umbria også.. men kanskje litt langt syd for deg?

Mvh Vidar P

T

theStig

Gjest
Tommasi Ripasso ligger i hylla og venter på noe som passer til. Struts kanskje? :)

Tommasi sin Amarone prøve vi forrige helg, og den var god den også, så absolutt. Passet meget bra til elg. Ikke den beste Amarone jeg har smakt, men nesten... absolutt verdt penga.

Og så var det Barolo da. Prøvde Fontanafredda Barolo til vilt (kenguru - nyydelig forresten). Den var så absolutt bra - fløyelsmyk og balansert, men ikke helt verdt prisen synes jeg. Har smakt viner til halve prisen som var minst like gode. Amarone er mer i min gate for å si det sånn, og hadde nok også passet bedre til vilt.

Gleder meg til å prøve Tommasi ripassoen.....

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Tommasi Ripasso ligger i hylla og venter på noe som passer til. Struts kanskje? :)

Tommasi sin Amarone prøve vi forrige helg, og den var god den også, så absolutt. Passet meget bra til elg. Ikke den beste Amarone jeg har smakt, men nesten... absolutt verdt penga.

Og så var det Barolo da. Prøvde Fontanafredda Barolo til vilt (kenguru - nyydelig forresten). Den var så absolutt bra - fløyelsmyk og balansert, men ikke helt verdt prisen synes jeg. Har smakt viner til halve prisen som var minst like gode. Amarone er mer i min gate for å si det sånn, og hadde nok også passet bedre til vilt.

Gleder meg til å prøve Tommasi ripassoen.....
Skal du ha en Amarone som slår Tommassi ned i støvlene prøv da Allegrini (har kun 1990 og 1991 liggende igjen i vinskapet selv). På Barolo siden drakk jeg sist helg en Ratti 1998, og denne var en av de beste jeg har prøvd som er basert på Nebbiolo druen (har dog ikke smakt de ekstremt dyre Baroloene/Barbarescoene).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tomassi lager faktisk flere amarone'er.. noen av de får vi ikke kjøpt i Norge også.

Hva angår elg og amarone; supert! Jeg er selv begeistret for vilt og de kraftigere Veneto-vinene; bruker gjerne amarone eller ripasso til rypa hver høst f.eks.

Hva angår Tomassi's ripasso; forvent en strammere snert enn hos Zenato (iallefall i år og de siste 3-4 år); men lettere tilgjengelig dybde og noe bedre og mer solid syre (kanskje hovedsvakheten ved dagens Zenato Ripassa), som passer f.eks til fyldige, fete sauser (skyller munnen bedre, ikke sant?).

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Dette var en fin tråd, som kanskje skulle fått litt oppdatering ettersom det nå er nye årganger som gjelder. Noen som har gode tips?

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Deler dine synspunkter Vidar P. Amarone til elg er som hånd i hanske. Synes faktisk at en flaske god vin gjør anlegget bedre også.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Kona blir yngre også! ;)

Jeg liker Quinta de Bons Ventos fra Portugal.

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
49
Ja alt i livet blir bedre med god rødvin! ;D

Personlig elsker jeg "tunge" rioja viner.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det der har jeg egentlig aldri helt skjønt; hva er det egentlig som er tungt med en toppklasse Rioja? Jeg bare spør fordi jeg lurer jeg..

"Tunge" viner assosierer jeg med helt andre ting enn tempranillo fra Rioja for å være ærlig; ting som amarone, gamle grand bordeaux'er, de aller største pinotagene fra Sør-Afrika, store riesling ausleser fra Rhin eller Mosel etc etc.

Mvh Vidar P

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Finnes det i det hele tatt noen gode viner fra Hellas?
Lf

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Tung eller lett! Her sklir det ned åkke som... :D

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
For å være ærlig tror jeg gresk vin er best i Hellas. Sol, ferie, brunfarge, og deilige kvelder på uterestaurant med lukter av mat og god stemning. Nedturen blir brutal når du sitter en høstkveld med samme flasken.

Topp Bunn