Den store vintråden.....?

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Som tittelen antyder har jeg her altså et håp om å kunne starte en tråd hvor vi "hifi-nerder" også skal kunne dele våres erfaringer og tips angående hva vi mener er god vin  :)

For egen del ønsker jeg først å komme med noen betrakninger angående hva jeg personlig har av erfaringer angående emnet.
Dette slik at andre som har mer eller mindre erfaring og kompetanse på området vet noe om hvor "stor klype salt" de skal tillegge mine kommentarer.

Undertegnede er nok "dessverre" en ganske så storforbruker av denne edle røde vare og nyter den dermed kanskje litt oftere enn enkelte i dette land mener er sunt  ;D
Av denne årsak prøver jeg også mange ganger å finne edle produkter som gir "most bang for the bucks".
Og økonomien til de fleste tilsier vel at dette er en sunn innfallsvinkel til hobbyen enten det dreier seg om hifi eller vin  :)

Personlig er jeg aller mest glad i forholdsvis lette viner som f.ks. Beaujolais, Bourgogne samt endel italienske viner.
Dette er viner som gjerne (og i mange tilfeller aller helst) nytes uten annet "attåt" enn god musikk  :)
Og bare for å illustrere dette enda litt mer så er f.ks. Ruvei sin Barbera d'Alba så langt fra "min" vin som det er mulig å komme.
Det samme kan forsåvidt sies om de aller fleste Rhone viner (dog her finnes det noen ganske få unntak).

For å bli ferdig med "snikk-snakket" vil jeg da få anbefale ett par viner til dem som tror at deres smak kan ha enkelte likhetspunkter med "min" smak.

1.
33241 :  Trénel Cuvée Rochebonne 2004
Typisk Beaujolais av bra kvalitet til en særdeles gunstig pris (for dem som liker slik vin da....)
Personlig foretrekker jeg å drikke slik vin svært kald.
Gjerne godt under 10 grader.
Passerer denne vinen 20 grader er den ikke mye å skryte av (IMHO).
På min høyst personlige skala fra 1 til 10 gir jeg denne 5.

2.
32949 :  Burguet Gevrey-Chambertin Mes Favorites
Vignes Vieilles 2001
"Favoritt" heter den og min favoritt er den så absolutt  ;D
For dem som enda ikke har smakt hva god Bourgogne er så er dette et utmerket sted å starte. God Bourgogne er dessverre særdeles kostbart og derfor mener jeg faktisk at denne også gir mye for penga!
Kan overhodet IKKE sammenlignes med Bourgogne viner til under 200,-
Siden dette i utgangspunket nok er en blandingsvin laget i relativt store kvanta og satt sammen av råstoff fra flere vinmarker må det påregnes noe flaskeforskjell.
Allikevel har jeg ikke smakt en eneste som har gått under 7 på min skala og flere flasker har også vært styggelig nær 8.
Anbefales på det sterkeste!

Så håper jeg at flere andre kan komme med sine tips som kan hjelpe til å gjøre vår leting etter "most bang for the bucks" lettere og med færre "bomkjøp".
Ser frem til forsettelsen......

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hvorofor "edle røde vare"? I min vinkjeller med 750 flasker er 40% hvitt, deriblant 140 flasker Chablis......poster gjerne på hva jeg ser som gode kjøp, men senere.

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Meget prisverdig tiltak denne tråden.
Kan nok desverre ikke bidra med stort kompetansemessig men kommer til å følge nøye med.
Er også meget glad i konsumering av dette stoffet men har desverre overhode ikke peiling! Tipsene vil bli testet.
Forøvrig oppleves en flaske (ikke to!)som beste lydmessige oppgradering hos meg, særlig kontra pris.
Mvh.
Kjetil

A

Affa

Gjest
Ett knallkjøp i dag er Muga Reserva 2001 til 169 spenn. Denne panservinen er bra i dag men ytterligere lagring skader neppe. Bedre klassisk Rioja til levlig sum finnes ikke......

Kliner man til med 500++ (det må man da de franske hot shot vinene er totalt overpriset) får man feks. Burgundere fra Louis Jadot og Latour. Smaksbomber som får de vanlige økonomiklasse burgunderne til 200 kr til å smake som urin.

O

OldBoy

Gjest
Av denne årsak prøver jeg også mange ganger å finne edle produkter som gir "most bang for the bucks".
Og økonomien til de fleste tilsier vel at dette er en sunn innfallsvinkel til hobbyen enten det dreier seg om hifi eller vin  :)
Spørsmålet er bare hvor stort "bang" vil du ha, og hvor mange "bucks" har du på kontoen?

Den dyreste rødvinen jeg har smakt, husker jeg ikke navnet på engang, og den ble jeg påspandert (heldig der, ikke sant?), og visst var den god. Veldig god, til og med. Men verdt de over tusen kronene den kostet? Ikke for meg.

Tilsvarende for de dyreste stereoanleggene jeg har hørt på. Veldig gode, skulle bare mangle når det er snakk om syvsifrede beløp. Men altfor mange "bucks" i forhold til "bang" for meg.

Vin er godt, men min smertegrense ligger i området 100-150 polkroner, uansett farge på vinen. Der finnes det mye som slett ikke er så verst, men det er lite "Château", gamle ærverdige årganger og denslags på merkelappene. Men prøv f.eks. følgende rødviner:

La Celia, Malbec, argentinsk, ca. 120 kroner
Fenocchio, Barbera d'alba Superiore, italiensk, 135 kroner
D'angelo, Aglianico del Vulture, italiensk, kr 145,-

Har ikke tenkt å forklare hvordan disse smaker. Det blir som å forklare lydopplevelser. Du kan finne mer på polets hjemmesider, hvis du er interessert.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gir min tilslutning til Muga 2001, hvis du liker den litt søtlige spanske stilen er dette flott. Fenocchios Barbera også - veldig god i 2003 som er inne nå (ett godt Barberaår), ikke så bra i 02 (hele Piemonte regnet bort under innhøstingen). Ellers er det viktig å følge årgangene i marginalområder som Burgund!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
En rødvin med det megetsigende navnet Alles Verloren Cabernet Saivignon (2002) dukket opp på bordet ved forrige resturantbesøk. Kanskje litt søt, men velsmakende md kraftig bærsmak. Et veldig hyggelig bekjentskap.
Er det noen som kjenner til denne?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Et "problemområde", som er gjenstand for mye diskusjon er ost og vin. Svært mange sverger til røde viner til ost, og da spesielt blåskimmeloster. Dette mener jeg er feil, og anbefaler søte hvite viner. De er lett gjenkjennelige ved at de er gulaktige i fargen. Andre synspunkter?

Glemte å ta med et eksempel: Denne er bra til ost

Domaine de Pécoula 2002

O

OldBoy

Gjest
Et "problemområde", som er gjenstand for mye diskusjon er ost og vin. Svært mange sverger til røde viner til ost, og da spesielt blåskimmeloster. Dette mener jeg er feil, og anbefaler søte hvite viner. De er lett gjenkjennelige ved at de er gulaktige i fargen. Andre synspunkter?
Har blitt anbefalt å prøve portvin, og funnet ut at det kan gå veldig bra. Fordelen er også at man kan tømme flasken over flere ostkvelder, men akkurat det er kanskje ikke noe stort poeng?

K

kbwh

Gjest
Alles Verloren har jeg drukket og funnet agreeable som det vel heter. Sørafrikansk og langtfra highend.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Portvin går bra til blåskimmeloster, hvite tørre (men også søte) går fint til mye. De søte gjerne til de sterkere og saltere ostene.

Bruk av rødvin til oster med mye bitterstoffer, feks ulike typer vaskede oster eller godt modne oster, fører ofte til krasj mellom tanninen i vinen og bitterstoffene i osten, bruk i så fall lette, syrlige rødviner med nok frukt til å matche smakskraften i osten.

Ost og vin er ganske vanskelig.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det finnes flere barbera d´albaer i 130-180-kroners klassen(Fenocchio, Renato Ratti, Prunotto etc) - som er svingode kjøp alle som en. Men ikke spesielt lagringsvennlige. Strekker man seg litt lenger så er fortsatt Barbaresco 2001 en knallkjøp til rundt 200 spenn. Den er god nå, og fantastisk om 5 år. Om 10 bør den brukes i dressing ;)

O.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ratti-barbera'en (Torreglione) som fås nå er fra 2004, og jeg har litt problemer med den etter den glimrende 2003-årgangen.
Fenocchio's Barbera d'Alba 2003 er en luksusvin til gibortpris spør du meg; jeg har en kasse av den igjen, men vurderer å kjøpe inn etpar kasser til for konsum de nærmeste år.. årgangen tror jeg var helt spesielt god.

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Dog: Du mener Produttoris Barbaresco antar jeg. Vær obs på at mange pol nå har fått 2002 - glem den - ellers er jeg enig med deg om 2001. Når cruene til Produttori fra 2001 årgangen kommer i 2007 (ryktes det) legger jeg HiFi og musikk investeringene på hylla en stund og blakker meg på de.

Vajras Barbera 1989 var strålende for en måned siden :) alt dreier seg om produsent og årgang når det gjelder lagringskraft - og riktig oppbevaring, både når det gjelder Barbera og annen vin.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
2003 er en framifrå Barbera årgang, er enig med Vidar P om Ratti og også om Fenocchios 2003 (som dog ikke kan måle seg med Torriglione 2003). Strekk dere til Massolinos Barbera Gisep folkens - det er greier - husker ikke om inneværende årgang er 03 eller 04 men det er den som føres nå jeg snakker om!

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hvorofor "edle røde vare"? I min vinkjeller med 750 flasker er 40% hvitt, deriblant 140 flasker Chablis......poster gjerne på hva jeg ser som gode kjøp, men senere.
Det er selvfølgelig ingenting i veien med også å anbefale edle hvite varer ;D

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har dere kjølig kjeller kjøp noen flasker av L Michels Chablis Montmains 2002 til 218 og vent 5 år på de første anelsene av den fantastiske modne Chablisduften, har dere det travlere prøv noen av Duplessis sine 98 eller 99ere. 2000 Duplessis bør dere vente med, trenger 5 år på 1er cru nivå.  

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Ja det har du helt rett i, hadde en 2004 her om kvelden, og drakk den faktisk ikke opp...et eller annet med sødmen som ikke slo an hos meg. :(

Fenocchioen er helt fantastisk, har akkurat hentet en kasse 2003 ;D
Det er best buy i dag, det er jeg rimelig sikker på...

O.
Ratti-barbera'en (Torreglione) som fås nå er fra 2004, og jeg har litt problemer med den etter den glimrende 2003-årgangen.
Fenocchio's Barbera d'Alba 2003 er en luksusvin til gibortpris spør du meg; jeg har en kasse av den igjen, men vurderer å kjøpe inn etpar kasser til for konsum de nærmeste år.. årgangen tror jeg var helt spesielt god.

Mvh Vidar P

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Ja, Produttori. Og klart 2001...forsøkte å få meg noen flasker av den i kveld, men de hadde bare 2002 - så spørsmålet er om man får tak i den lenger? 2002en er ikke spesielt lagringsvennlig heller tror jeg...synd. Den var et varp.

O.
Dog: Du mener Produttoris Barbaresco antar jeg. Vær obs på at mange pol nå har fått 2002 - glem den - ellers er jeg enig med deg om 2001. Når cruene til Produttori fra 2001 årgangen kommer i 2007 (ryktes det) legger jeg HiFi og musikk investeringene på hylla en stund og blakker meg på de.

Vajras Barbera 1989 var strålende for en måned siden :) alt dreier seg om produsent og årgang når det gjelder lagringskraft - og riktig oppbevaring, både når det gjelder Barbera og annen vin.

J

jekri

Gjest
Chilensk rødvin er min favoritt. Ikke spør om navn, de husker jeg ikke.
Beste hvite jeg har smakt er Storck, og den husker jeg faktisk navnet på!! :)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ta en ringerunde; den kan sikkert fortsatt finnes i noen utsalg. Telefonnr på butikker i ditt nærområde finner du på www.vinmonopolet.no, søk under menyvalg Butikker.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Skal våge meg på etpar hvite; i utgangspunktet er jo gamle rieslinger, og da særlig tørre Spätlese'er og Auslese'er fra mittel-mosel, høyest i kurs hos meg. Jeg synes jo chardonnay har sitt høydepunkt i Chablis, men det er ikke mye annet enn hummer jeg bruker chablis'er til. Sancerre er forresten et alternativ til hummer for de som velger litt mer fylde fremfor mineralskhet..

En av de beste "billige" på polet er nok (imho) denne;

46739 :  Selbach Zeltinger Sonnenuhr Riesling Spätlese Trocken 2001  

Pris: 209,90 Pris pr. liter: 279,87  Flaskeinnhold: 75 cl
Karakteristikk: Lime og eplepreget rieslingfrukt med tydelig mineralitet, svært konsentrert og tett i hele smakskurven, lang.  
Produsent: Weing. selbach-Oster Grossist: Moestue Grape Selections AS Distributør: Vin & Sprit Distribusjon As
Land/Distrikt: TYSKLAND ,  MOSEL-SAAR-RUWER  
Råstoff: 100 % RIESLING  
Alkohol: 12,00% vol. Sukker:  Syre:  
Lagringsgrad: KONSUMFERDIG, MEN KAN FORTSATT OPPBEVARES

Den er stedstypisk fyldig og rik, med akkurat riktig balansert syre ift fruktigheten, og er intet mindre enn et varp til den billige prisen (til luksus-riesling å være). Den kan gjerne lagres (gode riesling QmP'er kan lagres i flere tiår), men er i grunnen moden nok allerede.

En annen, og for meg en klar kandidat til den beste hvitvin jeg har smakt fra polet (har jo ikke prøvd alle), er av østerrikes nasjonaldrue Gruner Veltliner;

20439 :  Bründlmayer Alte Reben Grüner Veltliner 2001  

Pris: 239,50 Pris pr. liter: 319,33  Flaskeinnhold: 75 cl
Karakteristikk: Lys gyllen. Konsentrert fruktighet preget av aprikos, pære og hvit pepper, hint av mineraler og mynte. Lang ettersmak.
Fylde:   Friskhet:   Sødme:  
Bruksområder:    
Produsent: Weing. bründlmayer Grossist: Podium Wines AS Distributør: Vin & Sprit Distribusjon As
Land/Distrikt: ØSTERRIKE ,  KAMPTAL  
Råstoff: 100% GRÜNER VELTLINER
Produksjonsmetode:  
Lagring: MODNING I 18 MD. I STORE (2500 LITER), 2-3 ÅR GAMLE FAT.
Alkohol: 13,00% vol. Sukker: 4,50 g/l Syre: 6,00 g/l

Dette er en real klassiker, og fins omtalt i vinbøker internasjonalt. 2001-årgangen er svært bra, jeg håper de klarer å holde opp "trøkket" i 2002 også!

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Er ikke hummer for mektig og søt for Chablis da, da går jeg heller lenger syd til sentralburgund!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Chilensk rødvin er min favoritt. Ikke spør om navn, de husker jeg ikke.
Beste hvite jeg har smakt er Storck, og den husker jeg faktisk navnet på!! :)
Velkommen Vinmonopolet

Søk i varenummer/navn : storck

0 produkter funnet.
Søkekriteriene dine ga ingen treff. Reduser dem, eller skriv færre bokstaver.

Fant du ikke varen du søkte etter? Da ikke alle av våre varer har komplett vareinformasjon, fjern noen av dine søkekriterier og prøv et nytt søk.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er ikke hummer for mektig og søt for Chablis da, da går jeg heller lenger syd til sentralburgund!
Er ikke enig i det; hummer og chablis er en klassisk kombinasjon; den ene stjeler ikke oppmerksomheten fra den andre, men de balanserer som likeverdige. Saltvannskokt hummer har en veldig lett og tander, sart smak. En ellers glimrende riesling, for å ta et eksempel, vil ofte drepe hummersmaken... med mindre man finner de mest mineralske, f.eks fra Baden..

Krabbe derimot, og for så vidt kreps, vil jeg helst ikke ha med chablis; da tar jeg heller noe sydligere jeg også. Eller f.eks en vinho verde..

Mvh Vidar P

J

jekri

Gjest
Ta en ringerunde; den kan sikkert fortsatt finnes i noen utsalg. Telefonnr på butikker i ditt nærområde finner du på www.vinmonopolet.no, søk under menyvalg Butikker.
Storck er en lokal produsent i Traben-Trabach i Moseldalen. Han eksporterer ikke, men kan sende direkte til kunden.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Storck er en lokal produsent i Traben-Trabach i Moseldalen. Han eksporterer ikke, men kan sende direkte til kunden.
Eneste Storck-produsent jeg vet, ligger i Østerrike, Burgenland (Neusiedlersee); jeg har vært der hos de, og de produserer en fin Gruner Veltliner samt noe grauburgunder.

Har vært ørten ganger i Traben-Trarbach (Mittelmosel) og har da aldri hørt om denne produsenten, skjønt det er jo så mange produsenter der..
Hva produserer han?

Mvh Vidar P

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ja da har jeg hatt en liten tur på polet for å sjekke noen av tipsene gitt her :)
Det var dog ingen ubetinget suksess :-/

- Fenocchio,s Barbera var utsolgt.

- Produttoris Barbaresco fantes bare i 2002, men siden jeg dessverre ikke hadde huskelapp med meg kjøpte jeg dessverre en flaske allikevel :mad:
Har forresten drukket en god av denne vinen tidligere.
1999 var god selv om den varierte endel flaske til flaske.
2000 var ikke bra og jeg sluttet da med denne og hadde dessverre ikke fått med meg at 2001 igjen var bra :-[

- Muga Reserva 2001 fantes dog (kostet nå 175,-) og selv om spansk vin nok ikke i utgangspunktet er blant mine personlige favoritter kjøpte jeg ihvertfall en flaske.
Prøver den i kveld :)

J

jekri

Gjest
Eneste Storck-produsent jeg vet, ligger i Østerrike, Burgenland (Neusiedlersee); jeg har vært der hos de, og de produserer en fin Gruner Veltliner samt noe grauburgunder.

Har vært ørten ganger i Traben-Trabach (Mittelmosel) og har da aldri hørt om denne produsenten, skjønt det er jo så mange produsenter der..
Hva produserer han?

Mvh Vidar P
http://www.echt-storck.de/ Det ligger midt i Traben. En meget hyggelig mann som driver det. Anbefales å ta en tur dit. :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
http://www.echt-storck.de/ Det ligger midt i Traben. En meget hyggelig mann som driver det. Anbefales å ta en tur dit. :)
Ahh... ser at de har en fristende tørr 2003 Riesling Auslese... av og til er også Hochgewachs'ene (som jo er QbA) også gode. Weissburgunderne er jo alltid morsomme å prøve.
2003-årgangen i Mosel var veldig solrik og vanskelig, mange sto i fare for å måtte høste for tidlig. Noen produsenter fikk det til på endel berg, men det er alltid et spenningsmoment.
Det er sagt om denne årgangen at den inneholder både det verste (bløte, overmodne viner) og det beste (rike, komplekse med glimrende syre) fra distriktet. Jeg vet iallefall at f.eks Dr.Loosen i Bernkastel ikke fikk det til.. mens f.eks Weingut Schmitz i Cochem hadde sin beste årgang siden krigen..

Mvh Vidar P

J

jekri

Gjest
Dr.Loosen, er det den vinkjelleren som ligger rett ovenfor turistbåtene?

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Litt generalisering: Jeg liker kraft, fylde, frukt og fat. Forsøker som regel å gjøre gode kjøp til rundt hundrelappen. Foretrekker viner som er 100% av en druetype. Tempranillobasert Rioja er ofte av jevnt god kvalitet. "Marqués De La Concordia", 2003 årgang er veldig fin med god frukt. Synes også at Malbec fra Argentina gir mye for pengene. De er samtidig trygge å kjøpe grunnet stabilt klima. Vellykket Californsk Zinfandel er også fint. Cabernet Sauvignon finner jeg ganske kjedelig. Ellers er portugisiske "Grand' Arte" av 100% Alicante Bouschet fra 2003 en skikkelig killer.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dr.Loosen, er det den vinkjelleren som ligger rett ovenfor turistbåtene?
Ja, de har et utsalg som ligger på Bernkastelsiden etpar hundre meter nord for brua..
Men de er store, og holder egentlig til lengre ned i elva (nordover mot Koblenz), og så har de store parseller på Doktorberg like under og nord for Burg Landshut; et av de beste vinbergene i Mosel.

De har forresten en billig tørr kabinett på Polet;

33887 :  Dr. loosen Riesling Trocken 2004  

Pris: 94,50 Pris pr. liter: 126,00  Flaskeinnhold: 75 cl
Karakteristikk: Tørr, ren Riesling med frukt, god syre og fin balanse.    
Produsent: Weing. dr. loosen Grossist: Vectura AS Distributør: Vectura As
Land/Distrikt: TYSKLAND ,  MOSEL-SAAR-RUWER  
Råstoff: RIESLING
Alkohol: 11,00% vol. Sukker:  Syre:  

Dette er en veldig "enkel" riesling, men overraskende god i enkelte årganger. 2003 var dårlig. 2002 var mye bedre, men litt vel syrerik.
2004 er glimrende balansert, og kanskje den beste årgangen jeg har smakt av denne de siste 10 årene. Siden det er en kabinett, vil den ikke lagre veldig lenge.. maks 4-5 år vil jeg tippe, men mulig at 2004 vil kunne lagres lengre.

For de som gjerne tar en tørr riesling for å leske strupen en varm sommerdag på terrassen, og ikke vil betale skjorta, så vil jeg anbefale den!

Mvh Vidar P

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
Litt generalisering: Jeg liker kraft, fylde, frukt og fat. Forsøker som regel å gjøre gode kjøp til rundt hundrelappen. Foretrekker viner som er 100% av en druetype. Tempranillobasert Rioja er ofte av jevnt god kvalitet. "Marqués De La Concordia", 2003 årgang er veldig fin med god frukt. Synes også at Malbec fra Argentina gir mye for pengene. De er samtidig trygge å kjøpe grunnet stabilt klima. Vellykket Californsk Zinfandel er også fint. Cabernet Sauvignon finner jeg ganske kjedelig. Ellers er portugisiske "Grand' Arte" av 100% Alicante Bouschet fra 2003 en skikkelig killer.
Har du forsøkt australsk Shiraz?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har du forsøkt australsk Shiraz?
Det har jeg, og uten å generalisere så tror jeg at denne "Yellow Tail" jeg ble påtvunget for noen uker siden er den første vinen jeg har blitt skikkelig kvalm av siden russetida ;)

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ellers er portugisiske "Grand' Arte" av 100% Alicante Bouschet fra 2003 en skikkelig killer.
Denne Alicante Bouschet-vinen var mye dyrere da den lå på bestillingsutvalget; tror det var over 150kr. Så sank prisen i etpar trinn, og nå får man en svært så særpreget vin for en billig penge (100kr).
Men den er temmelig spesiell; normalt brukes AB-druen kun til å fylle ut (i blandinger) i kalde år, hvor estremadura-viner blir litt tynne.

Om man holder seg til "hundrelappen" blir det vel nokså mye dårlig vin også innimellom, ikke vær redd for å gå opp noen tiere.. veldig mye bra der.

Mvh Vidar P

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ja da har jeg hatt en liten tur på polet for å sjekke noen av tipsene gitt her  :)
Det var dog ingen ubetinget suksess  :-/
- Muga Reserva 2001 fantes dog (kostet nå 175,-) og selv om spansk vin nok ikke i utgangspunktet er blant mine personlige favoritter kjøpte jeg ihvertfall en flaske.
Prøver den i kveld  :)
Hmmmmmmm.........
Er nå altså snart kommet til bunns i denne flasken ;D
Hva skal jeg si ???
Først og fremst:
Det er helt klart ingenting som er definitivt "galt" med denne vinen :)
Søt, rund og altså uten spesielle unotor.
Og det at den ikke har spesielle unoter er faktisk ganske viktig i denne prisklassen.
I alt for mange tilfeller opplever jeg med "fornuftig" priset vin at:
jo den var bra den, MEN og så er det vanlig at det finnes en eller flere klare svakheter/unoter (som f.ks. for sterkt eiket o.l.).
Med denne vinen har jeg ingen slike sterke innvendinger annet enn at den bare ikke helt er "min" smak.
IMHO blir det rett og slett for søtt (og dermed litt kvalmt).
Dette er overhodet ikke ment som en kritikk av nevnte vin, men bare en understreking av at man her snakker om smak og behag (som man også i mange tilfeller gjør når det gjelder hifi) og at denne vinen rett og slett ikke traff nøyaktig den høyst subjektive smaken til undertegnede.
For andre kan den være "midt i blinken" :)

Anbefaler alle å ihvertfall "give it a try" slik at man selv kan gjøre seg opp sin egen mening om denne passer ens egen smak eller ikke.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gir min tilslutning til Muga 2001, hvis du liker den litt søtlige spanske stilen er dette flott.
Får quote meg selv her ja.......

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jeg eier masse vin jeg, men kan ikke fordra og drikke det.
Er litt som og være gift med "den" playboydama........... åsså er du allergisk mot henne  ;D
Vær så snill og se om du finner noen Romanée Conti er du snill så skal jeg gjøre deg den store tjeneste å hjelpe deg med å kvitt dem ;D

Topp Bunn