Den store vintråden.....?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Før, då eg budde i Spania, likte eg spanske eikefatsvinar veldig godt, men ikkje dei franske.
No, når eg har hytte i Portugal, likar eg portugisiske fruktvinar endå betre, men bryr meg ikkje om å lære dei italienske.
Og så kjøper eg søramerikansk når eg skal drikke mykje og billeg...

N

nb

Gjest
ELEL6200 skrev:
Finnes det i det hele tatt noen gode viner fra Hellas?
Lf
Min ringe erfaring etter en uke i landet: Nei. Med unntak av noen havlgreie rosé- og "muskat"viner. Det greske kjøkken er for øvrig en trist affære etter min erfaring. Jeg kan ikke annet enn å le av at med unntak av "today's catch" på menyen, så var alle sjømatretter basert på frossenfisk. Og dette bokstavlig talt ti meter fra middelhavet på en øy hvor velstående grekere bor og ferierer.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
:-\

Nå er flaska tom. Skal jeg begynne på konjakken? Det kan bli katastrofe i morgen.

:p

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
nb skrev:
ELEL6200 skrev:
Lf
Min ringe erfaring etter en uke i landet: Nei. Med unntak av noen havlgreie rosé- og "muskat"viner. Det greske kjøkken er for øvrig en trist affære etter min erfaring. Jeg kan ikke annet enn å le av at med unntak av "today's catch" på menyen, så var alle sjømatretter basert på frossenfisk. Og dette bokstavlig talt ti meter fra middelhavet på en øy hvor velstående grekere bor og ferierer.
Har du vært på Kreta du og?

Etter noen turer til Hellas så er jeg i ferd med å knekke koden - tror jeg. Hellas er ikke noe gastronomi-land, men hvis man går for de tradisjonelle greske retter så vanker det mange godbiter. Spesielt synes jeg de har en del spennende forretter. Og de ulike varianter av kokt lam går fårikålen en høy gang. Men jeg er enig i at de har litt å gå på. Det virker som alle spisestedene forsøker å være mest mulig lik alle andre.

Den greske vinen er ikke stor, men de har noen viner som har god balanse, og kraft & fylde som er relativt OK for skillingen. En ekstra hyggelig nyhet i år var at vi fant en restaurant hvor de faktisk hadde fornuftig temperatur på rødvinen. Som regel pleier jeg å be om å få vinen servert i bøtte med isvann :D

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Elektron skrev:
Deler dine synspunkter Vidar P. Amarone til elg er som hånd i hanske. Synes faktisk at en flaske god vin gjør anlegget bedre også.
Amarone klarer vel egentlig å opphøye de fleste anledninger, det er en av disse vinene som alltid er en suksess (i likhet med Barolo).

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
49
Med tung rioja menes det at vinen er lagret lenge på eikefat.

mvh

Johan

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vidar P skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Og så kjøper eg søramerikansk når eg skal drikke mykje og billeg...
Drikk mindre, oftere og bedre :)

Mvh Vidar P
Det kjem til å ende med skapfyll, noko som ikkje er så bra på sikt - betre med helgeslepp, og då vert det ei flaske på mannen/dama. Plastpose når vi har drukke den flaska vi skal nyte, og berre suppleringsdrikke raudvin.

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Antall liker
41
Mye fornuftig her :) Er selv glad i vaniljetonen fra eikelagring. Rioja er konge på det. I den forstand at de leverer stabile viner - du vet hva du får nesten uansett årgang. Det er vel en bragd med tanke på at druene hentes inn fra et vidt spekter av ulike vinbønder og males opp.

Gresk vin er som sagt best i Hellas. Å drikke den her hjemme bringer ikke en gang frem de gode ferieminnene slik som feks italienske makter å gjøre.

Og Audiophile-Arve; vi er på nett, min kjære og jeg knerter først en god flaske for deretter å gå løs på Sør-Afrikanske eller Australske plastikkposer når den deilige vinfylla skal nytes. For meg er vin 60% smak/lukt-bouquet, og 40% rus.
Det må være lov å bringe inn litt ærlighet.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
vin rangeres etter følgende kriterie...
%
mvh
Sleiven

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.292
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg er glad i bilder, og rødvin... Fra portvin til annet, men foretrekker nok lette franske og italienske greier; disse f eks:

Bernt K

Vedlegg

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Medoc er ikke egentlig det jeg forbinder med lette viner, men tror jeg skjønner poenget.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.292
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Bach_Man skrev:
Medoc er ikke egentlig det jeg forbinder med lette viner, men tror jeg skjønner poenget.
Slett ikke for å demonstrere noen form for smaksarroganse eller noe slikt :D, men mer fordi jeg rett og slett avskyr tung Rioja, australsk og chilensk stoff med eik og denslags. Jeg har venner (jada!) som synes Marquez di Caceres (elns), Black Opal og lignende er himmerik på jord, og andre som nekter å bælme annet enn J P Chenet i papæsk, men jeg klarer ikke å ha i meg slikt til annet enn mat. For kosestoff er det nok Bordeaux og italiensk som teller for meg. Selvsagt, etter flaske nr 2 går jo Chenet-en også ned...

Bernt K

N

nb

Gjest
Bx skrev:
nb skrev:
ELEL6200 skrev:
Lf
Har du vært på Kreta du og?

Etter noen turer til Hellas så er jeg i ferd med å knekke koden - tror jeg. Hellas er ikke noe gastronomi-land, men hvis man går for de tradisjonelle greske retter så vanker det mange godbiter. Spesielt synes jeg de har en del spennende forretter. Og de ulike varianter av kokt lam går fårikålen en høy gang. Men jeg er enig i at de har litt å gå på. Det virker som alle spisestedene forsøker å være mest mulig lik alle andre.

Den greske vinen er ikke stor, men de har noen viner som har god balanse, og kraft & fylde som er relativt OK for skillingen. En ekstra hyggelig nyhet i år var at vi fant en restaurant hvor de faktisk hadde fornuftig temperatur på rødvinen. Som regel pleier jeg å be om å få vinen servert i bøtte med isvann :D
Hehe, nei, var på Chios. Der er sikkert 90% av turistene grekere som er fra øye og er hjemme på ferie.

Fikk forsåvidt god mat der, men jeg hadde laget den samme maten selv uten problemer, da er for meg litt av restaurantopplevelsen borte. Regner med man finner noe av litt høyere klasse om man vil. Jeg hadde dog ikke så høye forventninger og fikk ca det jeg forventet.

Topp Bunn