nb skrev:
ELEL6200 skrev:
Finnes det i det hele tatt noen gode viner fra Hellas?
Lf
Min ringe erfaring etter en uke i landet: Nei. Med unntak av noen havlgreie rosé- og "muskat"viner. Det greske kjøkken er for øvrig en trist affære etter min erfaring. Jeg kan ikke annet enn å le av at med unntak av "today's catch" på menyen, så var alle sjømatretter basert på frossenfisk. Og dette bokstavlig talt ti meter fra middelhavet på en øy hvor velstående grekere bor og ferierer.
Har du vært på Kreta du og?
Etter noen turer til Hellas så er jeg i ferd med å knekke koden - tror jeg. Hellas er ikke noe gastronomi-land, men hvis man går for de tradisjonelle greske retter så vanker det mange godbiter. Spesielt synes jeg de har en del spennende forretter. Og de ulike varianter av kokt lam går fårikålen en høy gang. Men jeg er enig i at de har litt å gå på. Det virker som alle spisestedene forsøker å være mest mulig lik alle andre.
Den greske vinen er ikke stor, men de har noen viner som har god balanse, og kraft & fylde som er relativt OK for skillingen. En ekstra hyggelig nyhet i år var at vi fant en restaurant hvor de faktisk hadde fornuftig temperatur på rødvinen. Som regel pleier jeg å be om å få vinen servert i bøtte med isvann