Transport og import Den store transport av utstyr tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    I lys av dette framstår det som grovt uaktsomt å bruke Posten til annet enn brev. Foreslår å skrive en avtale med seg selv som regulerer det, og erstatte pakken selv dersom man skulle være uaktsom og miste den gjennom Posten.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Erstatning inntil NOK 10 000 gjelder norgespakke, om det sendes mot oppkrav eller ikke har ingen betydning for erstatningssummen.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Pakkeinstruks:


    Pakkes på samme måte som nye produkter er pakket fra fabrikk.




    - Komponenten pakkes først inn i plast så det tåler fuktighet.

    - Fjernkontroll og andre ting pakkes inn så det ligg fast i pakken og ikke løst så det blir ødelagt og evnt skraper opp andre ting inni der.

    - Støtabsorberende beskyttelse som fyller helt ut i esken slik at kolliet ikke kan flytte seg i esken og beskytter komponenten/høyttaleren ved støt det måtte få på transportbånd, håndtering, transport og lignende.

    - Esken tapes helst med gaffatape og gjerne langs slitasjeutsatte deler som langs kantene på bunnen av esken. Ikke bruk svak blank tape.

    -Sendes med sporing og følg opp pakken som er underveis. Kontakt Posten (kun pr telefon) ved avvik.

    (avsender er ansvarlig - Ikke mottaker)

    Ellers er Posten ofte de med minst/ingen skader så lenge det pakkes skikkelig.
    Dette ser vi på Europas største offshorebase, Mongstad.

    Skader skyldes oftest at du har pakket for dårlig.

    Esker fåes gratis hos butikker.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Dette fikk jeg en del erfaringer med i sommer da jeg skulle sende en forsterker fra Oslo til Nord-Norge.

    Postens 10.000 kroners erstatning gjelder innenlands pakker sendt av privatpersoner (Norgespakke og pakker i oppkrav).

    Sender man med Bring eller andre fraktselskaper, gjelder erstatning pr. kg. Ca. 160 kroner pr. kg innenlands, og halvparten hvis varen skal sendes over landegrensen. Til og fra Norge legger Posten seg på de samme reglene.

    Posten og Bring har en "ekspress over natten"-tjeneste innenlands - og da er man dekket for inntil 50.000 kroner. Men den tjenesten koster ganske mye ekstra.

    Jeg opplevde at det i praksis var umulig for privatpersoner å få tegnet en separat transportforsikring for dyrt utstyr (> 10.000 kroner) som skulle sendes med Posten. Bring tilbyr sine bedriftskunder med EDI-avtale mulighet til å tegne transportforsikring, men ikke privatpersoner. Både kjøperen av forsterkeren min og jeg prøvde å få til en forsikringsløsning tidligere i sommer, men vi lyktes ikke. Vi endte opp med ekspress over natten alternativet.

    Forsikringsselskapet mitt gjorde meg forøvrig oppmerksom på at jeg antageligvis ikke var fullt dekket ved transport i egen bil heller. F.eks. hvis det skulle skje noe på veien til eller fra postkontoret. Bare som et lite varsko til dem som legger dyrt hifi-utstyr i bagasjerommet og legger ut på langtur. Men det er mulig at andre forsikringsselskap har andre vilkår.
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Hvordan kan det ikke være grovt uaktsomt? Om du tar på deg en oppgave med å frakte en gjenstand fra A til B, og du mister gjenstanden et sted på veien, må det jo kunne defineres som grovt uaktsomt, vel?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.958
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette er litt merkelig , - for et par år siden solgte jeg en Tandberg kasettspiller ( TCD 310 ), som ble sendt som vanlig registrert pakke. Avtalt pris var 1500 kr, tror jeg. Til tross for god emballasje, klarte Posten å denge pakka nok til at en relativt stor bit av hjørnet på ei av sideplatene ble knekt av, samt at den har fått en elektrisk feil, - en slags plop-plopp lyd som legger seg på utgangen og er kraftig nok til å være mildt sagt irriterende. Mottaker sendte meg gode bilder, og returnerte spilleren. Jeg sendte klage og fikk refundert kjøpesummen uten noen diskusjon.
    Pakken som omtales i reportasjen skulle visstnok til utlandet. Dama som sendte pakka er fransk og har slått seg til å Vestlandet som osteprodusent. Har dette noe med internasjonale sendingsregler å gjøre, hvor reglene blir annerledes enn innenlands????

    EDIT : Ulf-B har konkludert som jeg trodde..
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg fikk nettopp en sms fra Posten. Jeg må visst til Røros og hente en pakke som er sendt fra en butikk i Trondheim. Fikk med strek-kode og alt.
    Flaks for den reelle eieren at jeg ikke bor i nærheten av Røros.

    Ps gidder ikke kontakte Posten. De får finne ut av det rotet sitt selv.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Har bl.a. sendt 2 platespillere (!) i posten og det gikk fint. Verre er det med pakker som "forsvinner". DET er irriterende!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.958
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Posten er i ferd med å bli løyerlig.... Her hvor jeg bor er det ei gate som heter Myrveien - forkortes Myrvn. Ei mils vei unna er det et mindre tettsted med Myrveien. Posten til en kar som bor i Myrveien her blir stadig levert på det andre stedet, fordi Posten hevder at han ikke bor i Myrveien, men i Myrvn........
    Jaja - sånn går nå dagan......
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Jeg reagerte mest på følgende utsagn: At en pakke blir borte er ikke å anse som grov uaktsomhet.
    Enig i at den er drøy. Det er imidlertid viktig å huske på at dette utsagnet kommer fra posten selv. Det er deres definisjon av uaktsomhet. Ikke sikkert at denne definisjonen holder vann juridisk sett.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.462
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Posten er i ferd med å bli løyerlig.... Her hvor jeg bor er det ei gate som heter Myrveien - forkortes Myrvn. Ei mils vei unna er det et mindre tettsted med Myrveien. Posten til en kar som bor i Myrveien her blir stadig levert på det andre stedet, fordi Posten hevder at han ikke bor i Myrveien, men i Myrvn........
    Jaja - sånn går nå dagan......
    1406?
    Mvh
    jorwed i Myrveien
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg reagerte mest på følgende utsagn: At en pakke blir borte er ikke å anse som grov uaktsomhet.
    "Grov uaktsomhet" i denne sammenehegen er et ganske strengt juridisk begrep, som inngår i den internasjonale transportkonvensjonen som gjelder her. Uaktsomhet i juridisk forstand er ikke nok til å utløse erstatningsplikt - det må være snakk om grov uaktsomhet. På grensen til at det er gjort med vilje. Advokatmat, dette. Jeg har vært borti et par saker i jobbsammenheng hvor det har vært spørsmål om fine grenseoppganger med henblikk på om man har krav på erstatning eller ikke - og da er det avgjørende at det som har skjedd, kan karakteriseres - rent juridisk - som grovt uaktsomt.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hva med "Post i butikk" ? De som driver med postbehandling er vel ikke ansatt i Posten? Har butikkene dekning gjennom forsikringer, eller har de en avtale med Posten?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hva med "Post i butikk" ? De som driver med postbehandling er vel ikke ansatt i Posten? Har butikkene dekning gjennom forsikringer, eller har de en avtale med Posten?
    Butikkene har en avtale med Posten, og opptrer på vegne av Posten i f.m. postforsendelser. Det er imidlertid Posten som står ansvarlig overfor oss brukere av Posten, slik at alle klager må rettes til Posten (Postens Kundeservice) - altså ikke til den enkelte butikk. Eventuelle erstatninger betales av Posten - ikke den enkelte butikk. Mer info om hvoran man skal klage finner man på Postens hjemmesider.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Transport av forforsterker Trondheim-Oslo/Østfold/Fredrikstad

    Hei!

    Bare et spørsmål om noen her på HFS skal kjøre sørover fra Trondheim til Østlandsområdet neste helg, og om dere kan være behjelpelige med transport av en forforsterker. Forholdsvis stor sak med separat strømforskyning.

    Mvh
    lassemann
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vi har en egen transport tråd. Noen tråder er slått sammen.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Bump;
    Dette er et "longshot", men jeg prøver meg: Har kjøpt meg en Studer B67 båndspiller og sliter med å få frigjort meg for å hente denne de nærmeste ukene. Er det noen som kunne ha vært interessert i å hjelpe til med henting i Drøbak og frakt vestover mot Egersund/Stavanger. Regner med at denne krever såpass mye plass at en pizzabil/varebil evt. SUV/Stasjonsvogn må til. Har også en forsterker og en tonearm som skulle vært med på lasset om det lar seg gjøre å koordinere. Betaler gjerne for oppdraget og kan godt kjøre et stykke østover og møte den som evt. kan være behjelpelig. Studeren er klar for henting fra 17.10

    Edit: Har tilbud om fraktehjelp fra Fredrikstad og hit.. Kunne noen vært behjelpelig med frakt av denne fra Drøbak til Fredrikstad innen torsdag/fredag? Mål på B67 er H-B-D 510 x 483 x 273 og vekta er 35kg.
     
    Sist redigert:

    Tønnes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    794
    Antall liker
    516
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    54
    Hei kjører til Sarpsborg ,så hjem igjen ,noen som skal ha noe på denne vegen, kan ringe meg så kan jeg ta med og levere på denne strekningen.NR : 98027555

    MVH:Tønnes ;D

    Har god plass i bilen ;)
     

    J.Rasmussen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    557
    Antall liker
    182
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    10
    Noen som skal ifra Levanger til Stavanger/Sandnes og har plass til et par gulvstående høyttalere? :)
     

    brix

    Fersking
    Ble medlem
    29.12.2007
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Bjerkvik / Narvik - Verdal

    Noen som kjører strekningen Bjerkvik / Narvik - Verdal som kan ta med 2 stk forsterkere, ca 60 kg ?
    Forsterkerne er uten emballasje.
    Betaler godt .

    Mvh
    Ståle ( 93004258 )
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    470
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Om noen skal fra Trondheim til Oslo-området/østlandet i overskuelig framtid trenger jeg hjelp til å frakte 4 monoblokker.
    Kompensasjon for oppdraget vil selvsagt bli gitt.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.462
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Om noen skal fra Trondheim til Oslo-området/østlandet i overskuelig framtid trenger jeg hjelp til å frakte 4 monoblokker.
    Kompensasjon for oppdraget vil selvsagt bli gitt.
    For å gjøre oppdraget mer lukrativt slenger jeg meg på med en forsterker og en platespiller samme vei.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.462
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Trenger hjelp til transport av en forsterker fra Ski/Oslo til Etnedal.
    Oppdraget ligger også på Nimber. 500,-
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hei

    Skal sende noen dyre hodetelefoner til USA på garanti - de erstatter produktet. Det er kjøpt i USA opprinnelig, har kvittering derfra.

    For å unngå mva når jeg får dmt tilbake må jeg etter slik jeg forstår det ha registrert utførselen. Er det noen som har gjort dette på posten? Er det rett frem? Må jeg ha med noe annet enn selve produktet?

    Her fra Tollvesenet:


    [h=1][FONT=roboto, arial]http://www.toll.no/no/netthandel/retur-reparasjon/
    [/h][h=1]Retur for reparasjon[/h][/FONT]
    Hvis du skal sende en vare du har kjøpt på internett tilbake til selger for reparasjon, må du registrere varen som midlertidig utført før den blir sendt ut av landet. Hvis ikke risikerer du å betale avgifter to ganger.

    Du kan enten registrere (deklarere) utførselen selv hos Tolletaten eller du kan be transportøren, i de fleste tilfeller Posten, gjøre det for deg. Velger du å la transportøren gjøre det for deg, må du si fra om at varen skal bli registrert som midlertidig utførsel for reparasjon. Vil du registrere utførselen selv, må du oppsøke ditt nærmeste tollkontor.

    Har du deklarert varen som midlertidig utførsel, slipper du å betale avgifter på selve varen når den kommer tilbake. Vi anbefaler at du ber den som sender varen tilbake til Norge etter reparasjonen om å legge ved en kopi av utførselsdeklarasjonen på sendingen. Da kan transporøren som mottar sendingen tollbehandle sendingen som en retur etter reparasjon, og ikke som en vanlig import.
    Det betyr at du

    • slipper å betale avgifter når varen kommer tilbake hvis reparasjonen er en garantisak som du ikke skal betale for
    • bare må betale merverdiavgift og eventuelt toll av reparasjonskostnadene og for frakten frem og tilbake hvis du selv betaler for reparasjonen.
    Det er noen krav for å slippe å betale toll for hele varens verdi når varen gjeninnføres

    • varen må gjeninnføres innen ett år etter utførselen
    • gjeninnførselen foretas av den samme som utførte varen
    • at det verken er eller vil bli søkt om refusjon av toll ved utførselen.


     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Någon som kör sträckan Oslo-Kristiansand snart? Har ett par stativ till Harbeth/Spendor som skal dit. Mottagare kan möta inom ett par mils omkrets av Kristiansans om ønskelig. Ta kontakt med mig på PM så ordnar vi detaljerna.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Trenger frakt fra Trøndelag til Hommersåk/Stavanger. I løpet av en uke eller to.
    4 sub element.
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Noen som tilfeldigvis skal kjøre Oslo - Stavanger i morgen 24/2? Skal ha fraktet en forsterker 34kg.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Oslo - Bergen uke 12

    noen som skal kjøre oslo-bergen kommende uke?
    trenger hjelp til å frakte en mellomstor kasse.
    betaler.
    ta kontakt på pm.
     

    Tønnes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    794
    Antall liker
    516
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    54
    Skal til Kongsberg i morgen ,så jeg tar toget for og hente ny bil ,og kan ta med noe viss noen skal det .Så fra Kongsberg til Sira ,men skal til Stavanger etter på da . Du kan ringe meg på telefon :98027555

    Mvh:Tønnes
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Noen som skal kjøre fra Oslo området til Haugesund området i nær framtid? Gjelder et effekttrinn og en preamp.
     

    Tønnes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    794
    Antall liker
    516
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    54
    Hei reiser fra Sira ti Oslo og hjem igjen ,men har plass til noe opp men hjem noe smått . ;)

    Ring meg på 98027555

    Tønnes
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Sende ht. Kabler til Sverige

    Skal sende kabler til Sverige. Kjøper vil helst at jeg sender i fra Sverige, så han slipper toll.Men jeg har ikke tenkt og sende i fra Sverige, hvordan går jeg fram?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Der er ingen toll eller tull.
    Mottaker må betale svensk mva av oppgitt verdi pluss frakt.
    Hvis du oppgir verdien til en symbolsk lav sum blir det ikke noe å betale for svensken.
    Ikke noe å få hvis dette blir borte heller.
    Får ikke i pose & sekk.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.462
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Kjører Oslo -Trondheim t/r neste helg (16-18 juni) om noen vil ha noe fraktet. Personbil.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kanskje du kan ta med en Cdspiller fra meg til Trondheim?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kan noen hjelpe meg med å plukke opp en spiller i Oslo!

    Kan noen vere så snille å plukke opp en spiller til meg i Oslo? Jeg får ikke lov å bevege meg mer en absolutt nødvendig pga en skade i lårnusklaruren.

    Spilleren befinner seg i Oslo sentrum.

    Kan hente den hos deg senere eller så er du invitert inn til meg på kaffe og en liten demo på mitt oppsett.

    Finnes det noen snille som kan hjelpe meg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn