Den store terrengsykkeltråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    4
    Skink_123 skrev:
    kjoenik skrev:
    Ingen tur til Austevoll pga dårlig vær. Men i dag var det sol, og jeg ble med tre andre syklister på Smørås, et veldig fint område for stisykling i Bergen,
    De andre var både tre og fire hakk bedre enn meg, tempoet var høyt, og jeg gutset alt jeg kunne...
    Resultat: to forlengs saltoer, med sykkel, og én forstuet tommel ;D
    Men det var vanvittig moro!
    Leit med tommelen! Men du har heldigvis en igjen! *thumb up!*
    Fått svar på MR undersøkelsen. Har et delvis avrevet ligament i tommelen. Ortopeden på jobben har gitt meg sykkelforbud i tre uker. Men hvem gjør vel som legen sier... ;D.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    Sniff skrev:
    Har overtatt en litt begagnad Hard Rocx Helium. Den er merket av ivrig bruk, men er hel og fin. Det er mye sykkel igjen i doningen. Det er imidlertid litt trøbbel med gaffelen. Den funker fint i terrenget, men vil ikke låse helt i lockout. Er det mulig at slikt kan repareres eller bør jeg skifte gaffel? Hva koster sånt? Er det noe vits å kjøpe brukt eventuelt? Ser det ligger noe på Finn, og et par av disse er ikke så hakkende galt priset.

Mvh
    Sniff
    Sikker på at gaffelen skal låse 100%?

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Anonym skrev:
    Sniff skrev:
    Har overtatt en litt begagnad Hard Rocx Helium. Den er merket av ivrig bruk, men er hel og fin. Det er mye sykkel igjen i doningen. Det er imidlertid litt trøbbel med gaffelen. Den funker fint i terrenget, men vil ikke låse helt i lockout. Er det mulig at slikt kan repareres eller bør jeg skifte gaffel? Hva koster sånt? Er det noe vits å kjøpe brukt eventuelt? Ser det ligger noe på Finn, og et par av disse er ikke så hakkende galt priset.

Mvh
    Sniff
    Sikker på at gaffelen skal låse 100%?
    Sikkert et betimelig spørsmål. Mener du et det kanskje skal være slik? Er vant til å tenke at det bør den være på asfalt og slett grus. Har kraftige bein, men begrenset kraft og hver kalori skal i bakken via bakdekket, ikke gjennom demperen.

Mvh
    Sniff

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.434
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Ikke alle gafler blir helt stive når man låser dem. Dette fordi pakninger/cartridge ikke skal gå i stykker om du kjører ned i en høl i veien, for eks.

Fokuser heller på et rundt tråkk og ikke tramp med beina.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    Min Reba Team med lock out som jeg har på hardtailen er iallfall av den typen som ikke blir helt stiv.

Her kommer bilde tatt i dag, sykkelen mangler låsing av gaffel og bakdemper men er allikevel tråkkeffektiv. Bildet er tatt i Trollheimen.

Vedlegg

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    DET så deilig ut!

Dette var interessante innspill. Tror jeg uansett får en kyndig til å se om det er behov for litt service/ettersyn, og så er det ut i skogen!

Mvh
    Sniff

M

musicus

Gjest
    Litt sånn små pyssel med Kona etter den fatale stunden i vandalenes hender, har kostet på henne en service hos de kyndige, med bytte av wire og finjusteringer av div, dette bruker jeg gjøre selv, men nu fortjente hun en tur i spaét....

De rappet mine gamle, men gode SPDér og nu er det bestillt hjem nye, disse falt i smak for den gode prisen av 704,- Sek inkl pp & frakt.

Må stelle pent med tilårs komne damer ;) ;D ...

mvh

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.726
    Litt på siden kanskje, men skulle gjerne hatt forslag til sykkelholder til hekken på en MB E-klasse Avantgarde. Har ikke hengerfeste, og den bør være lett å montere og ta av, samt god sikring for to terrengsykler.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.172
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hmm. Sjekk sortimentet til Thule. Ville synes det var pussig om de ikke hadde en type stativ som kan festes til bagasjelokket.

kefcam

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.10.2006
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    3
    Her er et bilde av min DBS Intruder 2007 mod. Veldig godt fornøyd med den. Greit utstyrt og relativt lett. Etter at jeg byttet dekk og satte de opp slangeløse funker den som bare det.
    Noen som vet hvor bildet er tatt?

Mvh

Kenneth

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Høgjæren, Steinkjerringa.

Jeg har vært oppå der med sykkel selv. Jeg har muligens aldri bært sykkelen så mye...

Og så deilig det var å endelig få nytt bakgir til landeveissykelen.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    4
    Det avrevne ligamentet i tommelen viste seg ved nye MR-bilder å være en avulsjonsfraktur (istedenfor at ligamentet ryker så rives en bit av benet av der hvor ligamentet er festet). Heldigvis lå det hele ganske fint på plass, så derved slapp jeg operasjon denne gangen (er operert på samme stedet tidligere).

Og jeg er i farta igjen (litt forsiktig...)!

På øya Austevoll utenfor Bergen viste det seg å være glimrende forhold for terrengsykling på "fjellet" Loddo, høyde omkring 300 meter.

På toppen kan man kravle opp i dette utkikkstårnet

Øyhavet vest for Austevoll og videre ut i Nordsjøen

Kikker man sørøver ser man Folgefonna

Turen nedover fra toppen er definitivt det beste partiet.

Først slakt

Deretter brattere

Før det hele avsluttes med 5-10 minutter med super flytsti. Men jeg fikk meg ikke til å stoppe for å knipse noen bilder her.

Vi har også fine turmuligheter i nærheten av Sentrum.
    På fredag tok jeg turen fra Osavannet via redningshytten til Austerrinden (ca. 750moh) og ned igjen til Osavannet.

Toppen

Nedkjøring

Sykkelen fungerer glimrende.
    Har montert Specialized sin Command Post (justerbart setepinne). Dette kan jeg anbefale på det sterkeste til alle som sykler i variert teknisk terreng. Jeg bruker det kontinuerlig underveis og det gir mye bedre flyt og kontroll!

Fjernstyring fra rattet

Har i kveld montert klikkpedaler

Hardtailen har fått seg et nytt styre, ny dempegaffel, og en generell oppgradering. Satser på å dra med meg meg fruen på tur nå, på tross av at hun igjen er gravid. Fytti grisen, det nærmer seg gut_man tilstander her i husstanden... ;D

Fortsatt god sykkellyst!

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Takk for flott billedrapport! Utrolig morsomme stier gjennom flott natur. Så bra tommelen funker. - Lykke til med kommende begivenheter :)

Mvh
    Sniff

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    4
    Hadde noen turer før jeg dro på ferie.

Haukåssåta i Åsane, rett nord for Bergen sentrum. Topptur.

Arnanipa, super topptur, ca 20-30 min fra Bergen sentrum.

Møkk

Happy biker :)

Blåmannen på byfjellene

Her kikker man rett over på Ulriken hvor downhill'erne har sin hårete utforløpype

Nedkjøringen fra Blåmannen er fin, men skulle gjerne vært lenger.
    Noen bilder av første delen

Mye igjen av sesongen heldigvis!

:)

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    Deilige bilder :) Klør i beina av å se sånn. Så kutt ut :D

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    4
    thomand skrev:
    Deilige bilder :) Klør i beina av å se sånn. Så kutt ut :D
    Hehe, klør i beina mine også. To uker på ferie i Sverige og Danmark uten sykkel, og siste uka sammen med svigers (=mye barnepass). Spesielt her i nord-jylland er det faktisk gode muligheter for terrengsykling. Har løpt endel i skogen her og har da forbannet meg selv for at jeg bestemte meg for ikke å ta med sykkelen...

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ingen av dere som driver og sykler terreng rundt Harstad? Ble sittende og diskutere om det er mulig å sykle opp og ned til fjelltoppen Hinstein, utifra min erfaring som gående/klatrende er dette umulig både opp og ned. Noen som har noe å tilføye?

Balticthor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2005
    Antall liker
    9
    Sted
    Ålesund
    Min gamle (-98?) Kona kula i skogen i kveld :) med bomber z2 demper og komplett xtr bortsett fra xt krank..fullstendig bortkastet å ha xtr på denne sykkelen spør du meg..xtr nav med de heavy alex felgene.. :-\ Menmen jeg liker denne mye bedre enn mere moderne og lettere sykler jeg har hatt..bla en gekko hummer med gamle sid demperen..den (sid'n)sugde ved slik trailkjøring..ALT for myk! etter det ribbet jeg hummeren for alt xtr og crossmax og kjøpte en cannondale cad5 ramme med luftdemper..den regnet jeg med var sjefs stabil i front pga at det er fast gaffel under selve demperen..som vel også hadde nålelager..og dette var vel og bra..men det var noe med resten av sykkelen som rett og slett gjor at jeg mistrivdes..men fy for en fet sykkel..matt svart med litt gult..

Vedlegg

M

musicus

Gjest
    BalticThor skrev:
    BalticThor skrev:
    Min gamle (-98?) Kona kula i skogen i kveld :) med bomber z2 demper og komplett xtr bortsett fra xt krank..fullstendig bortkastet å ha xtr på denne sykkelen spør du meg..xtr nav med de heavy alex felgene.. :-\ Menmen jeg liker denne mye bedre enn mere moderne og lettere sykler jeg har hatt..bla en gekko hummer med gamle sid demperen..den (sid'n)sugde ved slik trailkjøring..ALT for myk! etter det ribbet jeg hummeren for alt xtr og crossmax og kjøpte en cannondale cad5 ramme med luftdemper..den regnet jeg med var sjefs stabil i front pga at det er fast gaffel under selve demperen..som vel også hadde nålelager..og dette var vel og bra..men det var noe med resten av sykkelen som rett og slett gjor at jeg mistrivdes..men fy for en fet sykkel..matt svart med litt gult..
    Kul sykkel den Kona Kula, er det aluminium eller stål ramme? ligner mye på min egen Kona Explosif 94 (Columbus Max) stål ramme, også ombygd med Rock Shox duke demper og nesten fullt XT utstyrt.
    Skulle ikke byttet den mot en ny sykkel om jeg fikk byttet likt, liker den gamle vintage sykkelen meget godt jeg :) ...

mvh

Balticthor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2005
    Antall liker
    9
    Sted
    Ålesund
    Hei! Jo det er en Easton elite aluramme..samme som gekko hummeren hadde.. sykkelen er topp den..det eneste jeg fikk lyst på nå er lettere hjul. det finnes lettere dempere i dag som antagelig er like rigid som bomber z2..men jeg gidder ikke legge ut så mange tusen på så lite forbedring.. hva anbefaler dere som har fulgt med på utstyrsfronten, av dekk,felg og eiker? jeg vil ha lett men kraftig nok og da.. er det bare tull å demontere de jeg har for å bruke xtr navene? blir det dyrt å få de mont med nye felger og eiker? demontere kan jeg gjøre selv.. blir arb for dyrt gjør jeg det selv..har gjort det før..bruker bare litt extra tid ;)

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.726
    Stor takk til Kjoenik for billedrapporten! Dukket opp flere kjente og kjære løyper fra hine dager på de bildene der!

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.434
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Baltic.

Fin sykkel. En skikkelig klassiskerdet der, men hvor er hjelmen?

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    4
    Siste ferieuke tilbringes hjemme med småturer fra "base camp".
    På mandag syklet jeg rallarvegen.

Guffet på litt mellom Haugastøl og Finse, 1 time og 15 min. Brukte 4 timer på hele turen til Flåm, og hadde også tid til å nyte nistepakke i nydelige omgivelser. Fytti grisen man blir nasjonalromantisk på slike turer ;D

I går var jeg en tur i Nordheimsund med fruen og ungene for å besøke familie (hennes). Far benyttet anledningen til å utforske stedets sykkelmuligheter.
    Startet turem ved sjøen, syklet opp til Sjusete, et mye benyttet skianlegg på vinteren og utgangspunkt for flere fine turer til fots.
    Bestemte meg for å gjøre et fremstøt mot Torefjell, 1050moh.
    Ble mye bæring opp til toppen. Møtte både innfødte og turister, og alle smilte og kom med morsomme eller overraskede bemerkninger.

Etter godt og vel to timer var toppen nådd.

På toppen var det flere folk og bare hyggelige kommentarer. En innfødt syntes riktignok at det var litt synd at det skulle være en østlending som skulle være førstemann på toppen med sykkel. Kunne trøste ham med at jeg på tross av dialekten kunne regnes som en vaskeekte vestlending. Kan forøvrig aldri tenke meg at det ikke har vært folk der med sykkel tidligere...
    Ble tom fotografert på toppen, og bildet skulle de sende til lokalavisen ;D
    På veien opp var jeg redd for at det kom til å bli endel bæring nedover også. Men da jeg først kom i gang viste det seg at minst 90% var mulig å sykle. Og det var utrolig morsom sykling også! Uten tvil beste turen så langt i sesongen.

Happy biker ved reisens slutt

Sykkelen fungerer over all forventning. Har også blitt helt komfortabel med klikkpedalene. I motsetning til det forrige systemet jeg hadde (ikke shimano) så løser dette ut når jeg ønsker det.

Supert om dere andre også legger ut bilder og tekst fra turer dere har vært på.

:)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.434
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Bilder er alltid gull. Så ut som er knall tur. Klikk er gull på sti. Stiene så forøvrig også fine ut.

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    378
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Herlige bilder og sikkert en knall "topptur".
    Får lyst på fulldemper kjenner jeg!!! :)

eldo472

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Antall liker
    312
    Sted
    Tranby
    Karbon rammer er lette, men tåler dårlig slag. Fikk erfare dette da den ene kjedestangen var i ferd med å knekke etter at det oppsto en sprekk som følge av et ublidt møte med stein.
    Har nå bestilt titan.

M

musicus

Gjest
    Når man ser slike bilder kjenner man suget etter Vestlandet og Norge (födt i Bergen, familien fra Sunnfjord) og de tilbud man har fått fra familen om å flytte opp og vest igjen, er plutselig veldig lokkende.

Flotte bilder! :)

mvh

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Oj oj. Flotte bilder. Takk at du la det ut her! inspirerende

mvh
    sniff

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    room skrev:
    Herlige bilder og sikkert en knall "topptur".
    Får lyst på fulldemper kjenner jeg!!! :)
    Jeg har slark i bakramma så jeg skal foreta lagerskift denne helga. Det gir meg litt lyst på hardtail...

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.434
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Man har da både fulldemper og hardtail. ;)

Ellers kan man kjøpe seg en Turner. De har foringer i leddene og trenger kun en dæsj fett (medfølgende fettpresse) at gang i mellom.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Kanskje litt malplassert i denne tråd, men:

Hvorfor har så mange kunder og forhandlere fokus på terrengsykler, når de fleste jo faktisk kun bruker sykkelen på vei?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn