Den store terrengsykkeltråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    Skink_123 skrev:
    Jeg må nok få den en tur inn på sykkeldelisk selv, det ryker nok noen tusenlapper.
    Ja.... fyren på Oslo Sportslager sa at det var noen pakninger som var viktig å få sjekket en gang i året eller annenhvert år om man bruker sykkelen veldig mye. Det var omtrent det eneste som kunne gå galt ved normal bruk, men om pakningene var dårlige over lang tid kunne hele demperen ryke.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    C. Alshus skrev:
    Jeg tror det har lite å si om det er karbon eller aluminium i rammen. Karbon har kommet for å bli, akkurat som skivebremser. Om du ikke vet hva som passer deg, eller akkurat hvor stor ramme du trenger, må du prøvesykle sykkelen først. Lapierre Zesty er jo lekker som fy, og burde prøves. Bergen Sykkelsenter (? ) har Commencal og det sies å gi mye for pengene. Meta Serien er god.

    Jeg regner med at du har lest testene her: http://www.terrengsykkel.no/index.php?n=13 ?


    Til dere som poster videoer; søk på "Macaskill" på youtube eller "Akrigg" på Vimeo så får dere fasiten på drøy sykling. ;)
    Hva koster en Froggy 718, tror du??
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    pengesluk skrev:
    C. Alshus skrev:
    Jeg tror det har lite å si om det er karbon eller aluminium i rammen. Karbon har kommet for å bli, akkurat som skivebremser. Om du ikke vet hva som passer deg, eller akkurat hvor stor ramme du trenger, må du prøvesykle sykkelen først. Lapierre Zesty er jo lekker som fy, og burde prøves. Bergen Sykkelsenter (? ) har Commencal og det sies å gi mye for pengene. Meta Serien er god.

    Jeg regner med at du har lest testene her: http://www.terrengsykkel.no/index.php?n=13 ?


    Til dere som poster videoer; søk på "Macaskill" på youtube eller "Akrigg" på Vimeo så får dere fasiten på drøy sykling. ;)
    Hva koster en Froggy 718, tror du??
    Macaskill er en drøy fyr altså!

     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Min Specialized Rockhopper vart stolen i vinter, og i jakta på ny sykkel tenkte eg å sjekke om eg fann ein fint brukt doning. Ein hyggeleg kar inviterte meg på testsykling, og eg endte opp med ein Salsa el Santo. Den virkar veldig lovande så langt, og eg angrar ikkje på at gjekk for fulldempar denne gongen.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Hvis noen er interessert i en nakamura platinum ht fra 2004, så skrik ut. Kostet 15k ny.
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Da er kjøp av denne avtalt:

    Specialized Stumpjumper FSR 2009.
    Hentes forhåpentligvis imorgen kveld.
    Dette blir min første stisykkel og fulldemper, håper denne skal gi meg mye moro utover sommeren.
    Tips til en stinybegynner mottas med takk.
    Hva slags bekledning og skotøy anbefales?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    @ veggen: Grattis med ny sykkel :D Den var rå.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Bukse med pute i ræva og sko med klikkpedaler! :D
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Sko: prøv flere forskjellige typer da forskjellige merker og til og med forskjellige modeller innenfor samme merke har forskjellig lest.

    Bukse: Om du velge bukse med seler (BIB) eller bukse uten seler er hipp som happ. Landveisgutta bruker kun BIB. BIB er kanskje noe mer behagelig å bruke, da den ikke har strikk i livet. Men om du har lang overkropp i forhold til høyden din er det ikke sikkert at en BIB passer deg perfekt. Og bruk gjerne litt penger på en skikkelig bukse. Omtrent 1000,- og over. Dyrere bukser har mye bedre puter, bedre og tynnere stoff og færre og bedre sømmer.

    Eventuelt er Baggy et alternativ. Det finnes endel produsenter som lager skikkelig shortser med innerbukse med pute.



    Husk også at du trenger cleats/klosser til pedalene. Disse følger pedalene og ikke skoene. Cleats koster normalt 199,- Ser ut som om du har Shimano PD-M540 pedaler. (gode klassikere). Da trenger du Shimano klosser. Finnes både som single og multirelease. Anbefaling får du sikkert i din butikk.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Biltema har begynt å føre sykkeltøy, har kjøpt inn både bukse og trøye derfra for å teste det.

    Har ikke fått prøvd det enda men det kjennes ut som om det er kvalitet på lik linje med Biketech og Kalas.
     
    N

    nb

    Gjest
    Anonym skrev:
    Biltema har begynt å føre sykkeltøy, har kjøpt inn både bukse og trøye derfra for å teste det.

    Har ikke fått prøvd det enda men det kjennes ut som om det er kvalitet på lik linje med Biketech og Kalas.
    Sykkelbrillene fra Biltema til 49,- kom jo veldig bra ut i en eller annen test i fjor eller når det var. Sykkelklær koster, i likhet med alt av tekstilvarer, føkk all å lage, så ingen grunn til at det ikke skal være mulig å få ordentlige saker på Biltema. Men det er selvsagt også en mulighet at det er noe ræl...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Og så er sykkelklærne til Biltema helt uten Logo
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Takker for gode tips, jeg suger til meg.

    Det blir nok en baggy med padding tenker jeg, er ikke typen til tights.

    Når det gjelder pedaler er jeg usikker, ser de fleste foretrekker klikk pedaler, og det er det som står på sykkelen nå. Til vei og grussykling ser jeg klart fordelene med å sitte fast. Men jeg kommer til å bedrive ren teknisk stisykling, bor rett ved skogkanten så transportetapper blir det svært lite av. Er heller ikke opptatt av effektivitet og fart, det er lek og moro som står i fokus. Ser for meg en god del trynings, ihvertfall til å begynne med, så jeg ønsker ikke å sitte fast i pedalen når det holder på å gå galt. Sikkert en vanesak, men til å begynne med tror jeg jeg føler meg tryggere med løse føtter.
    Lurer på å kjøpe en kombipedal, så kan jeg få testet begge deler.
     
    N

    nb

    Gjest
    Veggen skrev:
    Lurer på å kjøpe en kombipedal, så kan jeg få testet begge deler.
    Sikkert smart. En kombipedal er jo gjerne en klikkpedal med et "innstikk" som gjør den om til en løsfot-pedal så det er en smal sak å gjøre den om den ene eller andre veien.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    1. DX pedaler har en beskyttelseskappe runde klikkmekanismen. Den er der i tilfelle man skulle dunke borti steiner etc. i høt fart. DX pedalen er en utforpedal.

    2. Kombipedaler er det mest håpløse du kan bruke til stisykling. Den ene siden har null grep i skogen, fordi det er et dårlig pedaldesign. Den andre siden, altså den med klikksiden er grei nok. Skal du ha "vanlige" flate pedaler, trenger du store ordentlige pedaler ala DMR V8/V12:





    Og sko med myk gummi for å få skikkelig grep på pedalene, slik at du får med deg sykkeelen opp/over/videre. . For eks. 5.10:







    Kanskje du er en av de veldig få som fortrekker flatties til stisykling (De jeg kjenner som gjør det kommer fra freeridesyklingen og har heller ikke prøvd klikkpedaler, tror jeg). Men de kommer seg videre der de aller fleste må stoppe grunnet finfin teknikk.
    Alle andre sverger til klikkpedaler. Du trenger ikke tenke over hvor på pedalen du har foten, du vet at du ikke kommer til å få med deg sykkelen lettere siden du bare kan dra med deg sykkelen stedet for å bunnyhoppe over alt.


    Selv pleier jeg å ta de første stiturene med flatties. Det går greit nok, men blir endel knot. Så monterer jeg klikkpedaler og får et kjempehopp teknisk, videre. Litt psykisk det der. Så nå blir det klikkpedaler på meg helt til snøen kommer. Men jeg bruker flatties til utfor, selv om eliten bruker klikk her også.
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Skjønner jeg har en liten lærekurve foran meg, takker for informasjon.

    Ser temmelig slemme ut mot leggene de piggene der...

    Er det et alternativ å kjøre med klikk på svært løs innstilling til å begynne med?
    Er det fare for at den løsner på feil tidspunkt da?
    Vil jeg som nybegynner klare å få løs foten i tide når det går galt?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Driver du med stisykling, kommer du til å gå på snørra før eller siden. Det er ikke flaut, og det gjør skjelden veldig vondt. Sti er normalt mer tilgivende enn asfalt.

    ALLE som startet med klikkpedaler for første gang, går på trynet. Inn og utklikk fungerer på samme måte som på en slalombinding. Og nei, i starten vil du helt sikkert ikke klare å få ut foten i tide, men læringskurven er bratt.


    Du kan sikkert stille pedalene slik at skoen sitter litt løsere, men her er jo folk veldig forskjellige. Om den løser ut på feil tidspunkt? Kanskje? Kanskje ikke?

    Ellers kan man jo opplyse at det finnes forskjellige produsenter av pedaler. Shimano er størst. Ellers finnes Eggbeater og Crankbrothers som gir mulighet for innklikk fra fire sider. Disse gir også mer sideveis flyt enn Shimano. Time har noen pedaler. Innklikk fra to sider og mye flyt sideveis. Pluss diverse andre produsenter.

    Om du har kneproblemer eller får vondt i knærne etter en god tids sykling, kan det hende at Shimanopedalene dine ikke gir nok bevegelse. Da kan det være anbefalt å bytte til pedaler ala Time / Eggbeater. Men dette er skjelden.
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Hmm, mer å tenke på.
    Jeg har litt slarkete knær, jeg bør nok ha litt sideveis flyt da antagelig.
    Vel nå er det på tide å dra og hente sykkelen. :D
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.818
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    nb skrev:
    Anonym skrev:
    Biltema har begynt å føre sykkeltøy, har kjøpt inn både bukse og trøye derfra for å teste det.

    Har ikke fått prøvd det enda men det kjennes ut som om det er kvalitet på lik linje med Biketech og Kalas.
    Sykkelbrillene fra Biltema til 49,- kom jo veldig bra ut i en eller annen test i fjor eller når det var. Sykkelklær koster, i likhet med alt av tekstilvarer, føkk all å lage, så ingen grunn til at det ikke skal være mulig å få ordentlige saker på Biltema. Men det er selvsagt også en mulighet at det er noe ræl...
    Brillene er helt OK, så lenge de varer, men de tåler ikke stort.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Holder på å få satt sammen en sykkel basert på Santa Cruz Blur LT. Blir med Fox Talas foran og Fox RP23 bak. Resten har Joakim på Bergen Sykkelservice fått frie tøyler til (innenfor et lett bristbart budsjett).

    Vurderer Shimano Hone kranksett (med to tannhjul), men er litt i tvil om jeg vil savne det store tannhjulet i lange slake nedkjøringer.
    Noen av dere som har erfaringer?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    kjoenik skrev:
    Holder på å få satt sammen en sykkel basert på Santa Cruz Blur LT. Blir med Fox Talas foran og Fox RP23 bak. Resten har Joakim på Bergen Sykkelservice fått frie tøyler til (innenfor et lett bristbart budsjett).

    Vurderer Shimano Hone kranksett (med to tannhjul), men er litt i tvil om jeg vil savne det store tannhjulet i lange slake nedkjøringer.
    Noen av dere som har erfaringer?
    Jeg som har ganske lik sykkel har 3 tannhjul foran men det er bare under transportetappene jeg bruker storeklinga så du kan trygt gå for to foran mener jeg. Til neste år er det vanlig med tidelt bakgir.

    Når den bygges vil jeg anbefale deg å kjøre slangeløst, i terrenget er det en stor fordel å kjøre med lavt dekktrykk.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    kjoenik skrev:
    Holder på å få satt sammen en sykkel basert på Santa Cruz Blur LT. Blir med Fox Talas foran og Fox RP23 bak. Resten har Joakim på Bergen Sykkelservice fått frie tøyler til (innenfor et lett bristbart budsjett).

    Vurderer Shimano Hone kranksett (med to tannhjul), men er litt i tvil om jeg vil savne det store tannhjulet i lange slake nedkjøringer.
    Noen av dere som har erfaringer?
    Jeg føler at jeg så og si alltid bruker det store hjulet forran, men det spørs vel helt på kraft i beina! :p (sjekket formen her i går, den er laber) :D
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    kjoenik skrev:
    Holder på å få satt sammen en sykkel basert på Santa Cruz Blur LT. Blir med Fox Talas foran og Fox RP23 bak. Resten har Joakim på Bergen Sykkelservice fått frie tøyler til (innenfor et lett bristbart budsjett).

    Vurderer Shimano Hone kranksett (med to tannhjul), men er litt i tvil om jeg vil savne det store tannhjulet i lange slake nedkjøringer.
    Noen av dere som har erfaringer?
    Grattis. Dette vert spanande, du må kome med oppdatering når sykkelen er klar.

    Viss du ikkje brukar sykkelen til transportettappar til og frå terreng går det å droppe det store tannhjulet, elles ville eg ikkje gjort det. Til skikkeleg terrengsykling treng du det ikkje, men om du skal bruke den på grusvegar og slikt og, ville eg hatt alle tre tannhjula. Viss du er sterk i beina kan du evt heller vurdere å droppe det minste.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Takk for input. Snakket med Joakim i dag. Det største tannhjulet har 36 tagger (på to-tannhjulsversjonen). Jeg tror det skal holde. Hvis ikke kan det skiftes ut.
    Når det gjelder tubeless anbefalte Joakim hjul med slange. Han bruker det selv. Om man får et kakk i felgen kan det være et håpløst problem om man kjører tubeless. Ikke lett å fikse slikt når man er ute i skogen eller midt på fjellet. På den annen side har jeg ikke skadet noen felger sålangt...
    Men det blir nok hjul med slanger i første omgang (xt-felger og 2.40 dekk fra Schwalbe).

    Skal poste bilder her når sykkelen er på plass, forhåpentligvis om 1,5 uke.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    kjoenik skrev:
    Takk for input. Snakket med Joakim i dag. Det største tannhjulet har 36 tagger (på to-tannhjulsversjonen). Jeg tror det skal holde. Hvis ikke kan det skiftes ut.
    Når det gjelder tubeless anbefalte Joakim hjul med slange. Han bruker det selv. Om man får et kakk i felgen kan det være et håpløst problem om man kjører tubeless. Ikke lett å fikse slikt når man er ute i skogen eller midt på fjellet. På den annen side har jeg ikke skadet noen felger sålangt...
    Men det blir nok hjul med slanger i første omgang (xt-felger og 2.40 dekk fra Schwalbe).

    Skal poste bilder her når sykkelen er på plass, forhåpentligvis om 1,5 uke.
    Hvilken type brems har du på sykkelen?
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Skink_123 skrev:
    kjoenik skrev:
    Takk for input. Snakket med Joakim i dag. Det største tannhjulet har 36 tagger (på to-tannhjulsversjonen). Jeg tror det skal holde. Hvis ikke kan det skiftes ut.
    Når det gjelder tubeless anbefalte Joakim hjul med slange. Han bruker det selv. Om man får et kakk i felgen kan det være et håpløst problem om man kjører tubeless. Ikke lett å fikse slikt når man er ute i skogen eller midt på fjellet. På den annen side har jeg ikke skadet noen felger sålangt...
    Men det blir nok hjul med slanger i første omgang (xt-felger og 2.40 dekk fra Schwalbe).

    Skal poste bilder her når sykkelen er på plass, forhåpentligvis om 1,5 uke.
    Hvilken type brems har du på sykkelen?
    Husker ikke helt sikkert, men mener det var shimano XT??
    Får den komplette utstyrslisten og pris i morgen og vil da diskutere med Joakim om det er noen steder det kan være mer å hente uten at det blir uforholdsmessig dyrt.
    Er nok heller ikke 100% avklart på det med slanger eller ei...Søker etter mer brukererfaringer på nettet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Punkterer du med slangeløst så er det jo bare å sette inn en slange, akkurat som en vanligvis gjør på sykler med slange. Ulempen er jo at en må av med felgtapen dersom en knekker en eike.

    På hardtailen gidder jeg ikke å styre med slangeløst for det er noe gris men på fulldemperen kjører jeg med ganske lavt lufttrykk kombinert med at jeg er tung og da er slangeløst etter min mening utvilsomt best. 90 kg og 30 psi med Schwalbe Fat Albert 2.4 er oppskriften min på god fremkommelighet. Hadde jeg hatt slange måtte jeg sannsynligvis gått opp noe på lufttrykket
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Jomfruturen med Stumpjumperen ble avholdt på mandag i strålende vårvær. Her er den avbildet i sitt rette element:


    Svingte innom den lokale sykkelsjappa og fikk kjøpt et par Blackspire plattformpedaler og en Endura baggyshorts med innlegg, begge fungerte utmerket.
    Syklet mest kronglestier og var svært glad for at føttene var frie, det må ha spart meg for et titalls tryningser. Klikk skal testes på enklere underlag etterhvert.

    Merket også litt til slærk i knærne, har dårlig menisk, finnes det noen gode tips? Knestøtte av noe slag kanskje?
    Lår og legger fikk også kjenne godt på melkesyre, selv om jeg tok det svært pent. Sykling er for selvpinere.
    Moro var det lell.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Siden sykkelen min ble stjålet etter 2 korte turer på asfalt i år så må jeg etterhvert få meg ny. I den sammenheng tar jeg gjerne i mot tips på hva jeg bør se etter. Bruksområde vil være trening/trimm, stisykling og litt lek. Jeg er 175 cm høy, lang i ryggen og kort i lortefallet. Anbefaliner på bruktkjøp der jeg kan gjøre litt vedlikehold/oppgraderinger selv går også an da jeg har mekket sykler siden første klasse på barneskolen. (og hadde også sykkel som valgfag på skolen etterhvert.. ;D )

    Siste årene så har ikke sykling vært helt i fokus, men det endte "brutalt dårlig " da jeg skulle begynne på igjen i år.. :'(

    Fulldempet stisykkel høres spennende ut mtp lek, men hvordan er disse iforhold til hardtail og kraftoverføring (tråkke oppoverbakke osv..), er det et ikketema på sykler etter år xxxx? Klok av skade kommer jeg også til å bygge opp igjen en sykkel rundt en gammel alu ramme jeg har liggende for å ha en "shabby" sykkel til å bruke til/fra tog (der sykkelen min ble stjålet), og den nye/brukte sykkelen som etterhvet blir kjøpt inn skal kun brukes til trening/lek/etc..

    Tar gjerne i mot tips på hva jeg bør se etter. Eventuelle tips på gode bruktkjøp dere har lyst å vise meg kan evt sendes på PM da jeg tror det ikke er lov til å linke direkte til annonser på forumene? (Håper noen har lyst til å hjelpe med å få i gang hjulene igjen på denne gamle syklisten. :))
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    kjoenik skrev:
    Skink_123 skrev:
    kjoenik skrev:
    Takk for input. Snakket med Joakim i dag. Det største tannhjulet har 36 tagger (på to-tannhjulsversjonen). Jeg tror det skal holde. Hvis ikke kan det skiftes ut.
    Når det gjelder tubeless anbefalte Joakim hjul med slange. Han bruker det selv. Om man får et kakk i felgen kan det være et håpløst problem om man kjører tubeless. Ikke lett å fikse slikt når man er ute i skogen eller midt på fjellet. På den annen side har jeg ikke skadet noen felger sålangt...
    Men det blir nok hjul med slanger i første omgang (xt-felger og 2.40 dekk fra Schwalbe).

    Skal poste bilder her når sykkelen er på plass, forhåpentligvis om 1,5 uke.
    Hvilken type brems har du på sykkelen?
    Husker ikke helt sikkert, men mener det var shimano XT??
    Får den komplette utstyrslisten og pris i morgen og vil da diskutere med Joakim om det er noen steder det kan være mer å hente uten at det blir uforholdsmessig dyrt.
    Er nok heller ikke 100% avklart på det med slanger eller ei...Søker etter mer brukererfaringer på nettet.
    Tenker om det er skiver så gjør det ikke så mye at felgen får seg en trøkk mens du er i skogen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Skink_123 skrev:
    kjoenik skrev:
    Skink_123 skrev:
    kjoenik skrev:
    Takk for input. Snakket med Joakim i dag. Det største tannhjulet har 36 tagger (på to-tannhjulsversjonen). Jeg tror det skal holde. Hvis ikke kan det skiftes ut.
    Når det gjelder tubeless anbefalte Joakim hjul med slange. Han bruker det selv. Om man får et kakk i felgen kan det være et håpløst problem om man kjører tubeless. Ikke lett å fikse slikt når man er ute i skogen eller midt på fjellet. På den annen side har jeg ikke skadet noen felger sålangt...
    Men det blir nok hjul med slanger i første omgang (xt-felger og 2.40 dekk fra Schwalbe).

    Skal poste bilder her når sykkelen er på plass, forhåpentligvis om 1,5 uke.
    Hvilken type brems har du på sykkelen?
    Husker ikke helt sikkert, men mener det var shimano XT??
    Får den komplette utstyrslisten og pris i morgen og vil da diskutere med Joakim om det er noen steder det kan være mer å hente uten at det blir uforholdsmessig dyrt.
    Er nok heller ikke 100% avklart på det med slanger eller ei...Søker etter mer brukererfaringer på nettet.
    Tenker om det er skiver så gjør det ikke så mye at felgen får seg en trøkk mens du er i skogen.
    Det er lite sannsynlig at noen monterer felgbremser på en ny ramme med veiledende pris på 16 000 kroner.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Anonym skrev:
    Skink_123 skrev:
    kjoenik skrev:
    Skink_123 skrev:
    kjoenik skrev:
    Takk for input. Snakket med Joakim i dag. Det største tannhjulet har 36 tagger (på to-tannhjulsversjonen). Jeg tror det skal holde. Hvis ikke kan det skiftes ut.
    Når det gjelder tubeless anbefalte Joakim hjul med slange. Han bruker det selv. Om man får et kakk i felgen kan det være et håpløst problem om man kjører tubeless. Ikke lett å fikse slikt når man er ute i skogen eller midt på fjellet. På den annen side har jeg ikke skadet noen felger sålangt...
    Men det blir nok hjul med slanger i første omgang (xt-felger og 2.40 dekk fra Schwalbe).

    Skal poste bilder her når sykkelen er på plass, forhåpentligvis om 1,5 uke.
    Hvilken type brems har du på sykkelen?
    Husker ikke helt sikkert, men mener det var shimano XT??
    Får den komplette utstyrslisten og pris i morgen og vil da diskutere med Joakim om det er noen steder det kan være mer å hente uten at det blir uforholdsmessig dyrt.
    Er nok heller ikke 100% avklart på det med slanger eller ei...Søker etter mer brukererfaringer på nettet.
    Tenker om det er skiver så gjør det ikke så mye at felgen får seg en trøkk mens du er i skogen.
    Det er lite sannsynlig at noen monterer felgbremser på en ny ramme med veiledende pris på 16 000 kroner.
    Sant sant, men felgbremser er lettere!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Skink_123 skrev:
    kjoenik skrev:
    Skink_123 skrev:
    kjoenik skrev:
    Takk for input. Snakket med Joakim i dag. Det største tannhjulet har 36 tagger (på to-tannhjulsversjonen). Jeg tror det skal holde. Hvis ikke kan det skiftes ut.
    Når det gjelder tubeless anbefalte Joakim hjul med slange. Han bruker det selv. Om man får et kakk i felgen kan det være et håpløst problem om man kjører tubeless. Ikke lett å fikse slikt når man er ute i skogen eller midt på fjellet. På den annen side har jeg ikke skadet noen felger sålangt...
    Men det blir nok hjul med slanger i første omgang (xt-felger og 2.40 dekk fra Schwalbe).

    Skal poste bilder her når sykkelen er på plass, forhåpentligvis om 1,5 uke.
    Hvilken type brems har du på sykkelen?
    Husker ikke helt sikkert, men mener det var shimano XT??
    Får den komplette utstyrslisten og pris i morgen og vil da diskutere med Joakim om det er noen steder det kan være mer å hente uten at det blir uforholdsmessig dyrt.
    Er nok heller ikke 100% avklart på det med slanger eller ei...Søker etter mer brukererfaringer på nettet.
    Tenker om det er skiver så gjør det ikke så mye at felgen får seg en trøkk mens du er i skogen.
    Det er naturligvis skiver.

    Problemet med tubeless er at hvis man får et kakk i felgen kan det gjøre at luften går ut av dekket. Tubeless krever at det er tett mellom dekk og felg.
    Leste masse om dette i går kveld og meningene er delte. Men fant vel egentlig ingen som brukte tubeless som kunne tenke seg å bytte tilbake...
    Hvor ofte har dere vedlikehold på tubeless dekkene?
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Veggen skrev:
    Jomfruturen med Stumpjumperen ble avholdt på mandag i strålende vårvær. Her er den avbildet i sitt rette element:


    Svingte innom den lokale sykkelsjappa og fikk kjøpt et par Blackspire plattformpedaler og en Endura baggyshorts med innlegg, begge fungerte utmerket.
    Syklet mest kronglestier og var svært glad for at føttene var frie, det må ha spart meg for et titalls tryningser. Klikk skal testes på enklere underlag etterhvert.

    Merket også litt til slærk i knærne, har dårlig menisk, finnes det noen gode tips? Knestøtte av noe slag kanskje?
    Lår og legger fikk også kjenne godt på melkesyre, selv om jeg tok det svært pent. Sykling er for selvpinere.
    Moro var det lell.
    Lekker sykkel Veggen, grattis!

    Du kan bruke de blå neopren støttestrømpene for støtte til knærne. Og hvis du vil legge ut mer penger finnes det mer avanserte varianter med bedre funksjon.
    Det er viktig at du trener opp muskulaturen omkring kneet. Det gir god støtte.
    Om du plages med låsninger i knærne er det på tide å få tatt en MR for vurdering mtp operasjon.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    kjoenik skrev:
    Skink_123 skrev:
    kjoenik skrev:
    Skink_123 skrev:
    kjoenik skrev:
    Takk for input. Snakket med Joakim i dag. Det største tannhjulet har 36 tagger (på to-tannhjulsversjonen). Jeg tror det skal holde. Hvis ikke kan det skiftes ut.
    Når det gjelder tubeless anbefalte Joakim hjul med slange. Han bruker det selv. Om man får et kakk i felgen kan det være et håpløst problem om man kjører tubeless. Ikke lett å fikse slikt når man er ute i skogen eller midt på fjellet. På den annen side har jeg ikke skadet noen felger sålangt...
    Men det blir nok hjul med slanger i første omgang (xt-felger og 2.40 dekk fra Schwalbe).

    Skal poste bilder her når sykkelen er på plass, forhåpentligvis om 1,5 uke.
    Hvilken type brems har du på sykkelen?
    Husker ikke helt sikkert, men mener det var shimano XT??
    Får den komplette utstyrslisten og pris i morgen og vil da diskutere med Joakim om det er noen steder det kan være mer å hente uten at det blir uforholdsmessig dyrt.
    Er nok heller ikke 100% avklart på det med slanger eller ei...Søker etter mer brukererfaringer på nettet.
    Tenker om det er skiver så gjør det ikke så mye at felgen får seg en trøkk mens du er i skogen.
    Det er naturligvis skiver.

    Problemet med tubeless er at hvis man får et kakk i felgen kan det gjøre at luften går ut av dekket. Tubeless krever at det er tett mellom dekk og felg.
    Leste masse om dette i går kveld og meningene er delte. Men fant vel egentlig ingen som brukte tubeless som kunne tenke seg å bytte tilbake...
    Hvor ofte har dere vedlikehold på tubeless dekkene?
    Tubelessventilene jeg har ser ut som en vanlig presta ventil men innmaten i ventilen kan skrues ut. Så hvis dekket ikke ikke holder tett er det bare å skru ut innmaten på ventilen for å helle på en halv flaske lateks og så er dekket tett igjen. Kjøpte sykkelen min brukt i februar og da holdt ikke bakdekket tett men det var lett å fylle på lateks og det ble helt tett etterpå. Normalt skal det sjeldent være behov for å etterfylle med lateks.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Da har jeg tatt en telefon. Det blir tubeless 8)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn