Den store terrengsykkeltråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    kjoenik skrev:
    Lekker sykkel Veggen, grattis!

    Du kan bruke de blå neopren støttestrømpene for støtte til knærne. Og hvis du vil legge ut mer penger finnes det mer avanserte varianter med bedre funksjon.
    Det er viktig at du trener opp muskulaturen omkring kneet. Det gir god støtte.
    Om du plages med låsninger i knærne er det på tide å få tatt en MR for vurdering mtp operasjon.
    Takk takk!
    Det var noe slik neopren greier jeg tenkte meg ja, kanskje noen har konkrete anbefalinger på typer som fungerer bra til sykling?

    Hadde låsing i høyre kne for noen år siden, veldig artig langt inne på fjellet. Heldigvis hadde en av turkompisene med seg Ibux så jeg kom ned for egen maskin med en gangart som Herr Flick skulle ha trøbbel med å gjøre bedre. Fikk operert menisken etter dette, så låsingen er borte, men det er endel ubehagelig slærk igjen som nevnt. Det var dette jeg håpet å avhjelpe med en form for støtte.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Veggen skrev:
    kjoenik skrev:
    Lekker sykkel Veggen, grattis!

    Du kan bruke de blå neopren støttestrømpene for støtte til knærne. Og hvis du vil legge ut mer penger finnes det mer avanserte varianter med bedre funksjon.
    Det er viktig at du trener opp muskulaturen omkring kneet. Det gir god støtte.
    Om du plages med låsninger i knærne er det på tide å få tatt en MR for vurdering mtp operasjon.
    Takk takk!
    Det var noe slik neopren greier jeg tenkte meg ja, kanskje noen har konkrete anbefalinger på typer som fungerer bra til sykling?

    Hadde låsing i høyre kne for noen år siden, veldig artig langt inne på fjellet. Heldigvis hadde en av turkompisene med seg Ibux så jeg kom ned for egen maskin med en gangart som Herr Flick skulle ha trøbbel med å gjøre bedre. Fikk operert menisken etter dette, så låsingen er borte, men det er endel ubehagelig slærk igjen som nevnt. Det var dette jeg håpet å avhjelpe med en form for støtte.
    Disse neoprenstrømpene får du kjøpt på sportsbutikker. Vil tro de fleste vil fungere greit. Har ikke spesifikk erfaring ift sykling.
    Hvis du gjør et søk på nettet på "ortose" vil du finne produsenter/forhandlere av mer avanserte varianter, f.eks drevelin. Hvis du snakker med noen av dem vil du få anbefalt produkter som et spesialtilpasset deg og "din diagnose", og ditt bruksområde.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    kjoenik skrev:
    Da har jeg tatt en telefon. Det blir tubeless 8)
    Smart, tubeless lapper seg selv til en viss grad så du unngår flere punkteringer enn med slange. Og hvem ønsker å bulke felgen sin?
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Er Giant Anthem X en sykkel å satse på for stisykling/"lek"? (Må etterhvert erstatte sykkelen min som forsvann for litt over en uke siden.)

    Har tidligere kun hatt hardtail-sykler selv og er litt grønn på dette med fulldempede stisykler..
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Denne sykkelen er vel det man kaller en fulldempet XC rittsykkel 100mm vandring på frontdemper.
    Syklene som er mer myntet mot lek og moro har som oftest 140mm vandring foran.

    Ut over det har jeg ikke så mye å komme med...
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Terka skrev:
    Er Giant Anthem X en sykkel å satse på for stisykling/"lek"?
    Har akkurat spurt en kompis som lever av å sykle terreng, hans kommentar var Kongesykkel til stibruk !
    Har jeg forstått det riktig om jeg tror at du bor i Drammen ? I så fall har de testsenter der, send meg en pm om du vil ha nummeret hans, det var bare å ringe om du ville prøve en.

    EDIT: for ordens skyld, han sykler på Giant, om ikke det kom klart nok frem. De som vil kan med andre ord ta utsagnet hans med så mange klyper salt de måtte ønske.
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Tja. Geometrien ser fin ut til sti. Samme styrevinkel som på min Salsa el Santo, som eg tykkjer fungerar fint. Mange ville nok gått for meir vandring, men ein treng det strengt teke ikkje (har mang ei gong gløymd å skru opp vandringa på gaffelen etter transportetappe, funkar fint med 100mm). Du er jo i tillegg vant med hard tail. Einaste aber er kanskje kor solid den er, om du er ein tung ryttar.

    Dekka er meir kjappe enn leikne, men det er jo ein bagatell å skifte.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    kjoenik skrev:
    Denne sykkelen er vel det man kaller en fulldempet XC rittsykkel 100mm vandring på frontdemper.
    Syklene som er mer myntet mot lek og moro har som oftest 140mm vandring foran.

    Ut over det har jeg ikke så mye å komme med...
    Jeg skjønner vandringen har tatt seg opp siden jeg tittet på fulldempet : )

    Høres MEGET moro ut!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Takk for inspill, dette hjelper til å få samlet tankene litt! :)

    Roberten, ja jeg bor i Drammen. :) Sender deg en PM når det blir aktuellt/tid til å få prøvd litt sykler.

    Litt mer om "syklisten" og tanker fra han kan kanskje være på sin plass.
    Jeg er 175 cm høy og noen og åtti kg. Ca ti kg over matchvekta om dagen (2 tette små og 11 kg opp når fruen gikk gravid med førstemann.. ::)), så det er på tide å få igang skrotten igjen. (Og litt dritt at sykkelen forsvant etter 2 turer!) Ellers så er jeg lang i ryggen/kort i lortefallet, så rammegeometri som tar hesyn til korte trommestikker er bra.

    På åttitallet drev jeg mye med BMX, da hovedsaklig sykling i terreng. (Morroa lå i å sykle ned dalsiedene der jeg voks opp). Mekket også mye sykler den gangen. Etter kneskad tidlig på nittitallet pga fotball ble jeg anbefalt å starte med sykling som opptrening og fortsatte med terrenksykling (trimm/trening og lek) med en hardtail. Siste årene har det vært lite sykling.

    Jeg ønsker å benytte sykkelen til trimm/trening (stisykling), men den skal gi mulighet for litt lek og morro. Erfaringsmessig så har det tidligere ihverfall ikke vært enkelt å kombinere gode egenskaper på disse områdene i samme sykkel. Fulldempet sykkel til lek og morro har ofte betydd tyngre sykkel og dårligere kraftoverføring i tråkket pga god demping, noe som ikke ønskes på en stisykkel. Er det slik fortsatt?

    Jeg heller litt mot en sykkel som er god på stisykling slik at den er "lett" å sykle på, da dette motiverer til å tråkke mer. Har forresten også muliget til fulldempet sykkel som grenser god mot DH, han som eier denne sier den veier 17 kg og det blir for tungt til at han gidder å tråkke sti med den men den er morro å leke med. -> Sykkelen bør også være "lett nok".

    Så langt så har jeg 2 modeller jeg bør vurdere fra Giant?
    Giant Anthem


    Gian Regin 0


    Andre sykler jeg bør sjekke ut?

    Merker forresten at motivasjonen til å få ræva ut på sykkelsetet igjen stiger nå! Takk skal dere ha! :D

    EDIT: Selv om dette ser ut som en kontaktannonse så er det ikke det. Eller jo kanskje... "søker fremtidig sykkel". ;D
     

    Vedlegg

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Trur ikkje du treng sette strek over anthem X.

    Du er inne på eit viktig poeng, med at ein tung sykkel er alt anna enn leiken oppover i teknisk terreng, og som oftast må ein fyrst opp for å kunne køyre ned. Ein tung sykkel gjer dørstokkmila lenger enn den treng vere.

    Demparar vert stadig betre, og det er ikkje mykje krafttap i rett oppsette demparar lenger. Ikkje utan grunn at det vert stadig meir fulldemparar til ritt (som t.d. Anthem X)

    Noko av det viktigaste når du kjøper sykkel er at du faktisk får prøvd den før du kjøper den. Feelingen på sykkelen sin geometri kan du ikkje gjette deg til, og er den viktigaste enkelteigenskapen. Komponentar kan alltids skiftast ut.

    Det er mykje syklar å velje mellom, og konkurransen er hard. Eg ville kanskje ha sjekka ut modellar frå Commencal, Lapierre og Scott, men som sagt. Du må få prøve dei før kjøp.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Det nærmer seg!
    Her er foreløpig utstyrsliste. Noen som har peiling og som har kommentarer/forslag til endringer?

    ramme: Blur lt
    anodized brown

    gaffel: fox talas 140 rlc
    hjul: Shimano xt for 15mm QR
    krank: Shimano fcm 545
    kassett: Shimano SLX 34 tenner
    kjede: Shimano HG 93
    Pedal: DMR/BBB
    Sadel: Fizik Gobi , sort
    sadelpinne: surprise , men sort ;-)
    styre:
    stem:
    girspaker: Shimano slm 580
    bremser: Shimano XT
    bremsehendel: SLX
    bakgir: SLX
    frontgir: saint
    Styrelager: BBB Turnaround- sort

    Venter svar på stem, styre, og andre småting som f.eks dekk.
    Det blir spennende. :)

    Tenker sykkelen blir ferdigstilt iløpet av neste uke.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det ser bra ut, kjoenik.


    Thomson setepinne/stem?

    Martin Hjelseth er en trivelig skrue.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    C. Alshus skrev:
    Det ser bra ut, kjoenik.


    Thomson setepinne/stem?

    Martin Hjelseth er en trivelig skrue.
    Har oppgradert krank til SLX. Dekkene blir slangeløse Rubber Queen med "black chilli compund" som skal være "da shit" i år ;D

    Setepinne, styre og stem skal være en (gledelig) "surprise". Har fått beskjed om at setepinnen er "sort"...
    Regner med at det betyr karbon siden det ble skrevet på den måten!?

    Ramme, styre og stem sendes fra Oslo i morgen. Resten er på lager. Riggingen begynner så snart ramma er i butikken. Så jeg regner med at sykkelen er klar i midten av neste uke.

    Har hatt meg en økt på gamlesykkelen i kveld. Etter å ha tatt en grundig overhaling på den, er den bedre enn på lenge. Men fordemperen er helt gåen, og jeg er veldig klar for noe som vil føles litt (mye) mer kontrollerbart i steinete nedkjørsler!
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Alt som snurrer bør være lett! Det er vel det eneste :)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Rubber Queen 2.4 er nok ikke det letteste, men det skal være bra på bergensstier.
    Dekk er uansett forbruksvare og man kan forøke andre ting senere. XT hjulsettet er ihvertfall ikke blant de tyngste.
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Blir sjølvsagt nyfiken når eg ser at ein med-laugar held på med terrengsykling. Kvar i Bergen likar du å sykle?

    Var sjølv på Totlandsfjellet i går. Prima tilhøve på ein av dei beste turane eg kjenner til i Bergen.

    PS. Du får passe på busjettet ditt. Joachim er ein selgar av rang ;)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    kjoenik skrev:
    Rubber Queen 2.4 er nok ikke det letteste, men det skal være bra på bergensstier.
    Dekk er uansett forbruksvare og man kan forøke andre ting senere. XT hjulsettet er ihvertfall ikke blant de tyngste.
    Høres bra ut! :)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    kjetinho skrev:
    Blir sjølvsagt nyfiken når eg ser at ein med-laugar held på med terrengsykling. Kvar i Bergen likar du å sykle?

    Var sjølv på Totlandsfjellet i går. Prima tilhøve på ein av dei beste turane eg kjenner til i Bergen.

    PS. Du får passe på busjettet ditt. Joachim er ein selgar av rang ;)
    Sykler for det meste på Fløyen og i Isdalen. I går hadde jeg typisk treningstur fra Eidsvågneset og opp til Rundemannen. Ikke veldig spennende sykling i seg selv, men god trening.
    Var en tur i skogen ute ved Rådalen og en tur på Smøråsfjellet på slutten av sesongen i fjor, og det gav definitivt mersmak (og en følelse av at gamlesykkelen ikke var optimal til slik bruk).
    Blir nok mye mer farting rundt i distriktet denne sommeren for å finne de gode stiene.
    Leser stiguidene på terrengsykkel.no og har blitt fortalt at det er noen fine turer i Arna.


    Har ikke fått totalprisen av Joakim enda, men jeg har da antydet et budsjettak. Er litt spent på hvor vi har landet prismessig... ::)
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Fikk bare så lyst til å legge ut et bilde av den "nye" Merlin XLM'en min. Har brukt vinteren på å bygge del på del og den står nå ferdig og har vært på to lufteturer. Håper på tørrvær så jeg kan komme meg opp i skogen snart ;-)
     

    Vedlegg

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    kjoenik skrev:
    Sykler for det meste på Flyen og i Isdalen. I går hadde jeg typisk treningstur fra Eidsvågneset og opp til Rundemannen. Ikke veldig spennende sykling i seg selv, men god trening.
    Var en tur i skogen ute ved Rådalen og en tur på Smøråsfjellet på slutten av sesongen i fjor, og det gav definitivt mersmak (og en følelse av at gamlesykkelen ikke var optimal til slik bruk).
    Blir nok mye mer farting rundt i distriktet denne sommeren for å finne de gode stiene.
    Leser stiguidene på terrengsykkel.no og har blitt fortalt at det er noen fine turer i Arna.


    Har ikke fått totalprisen av Joakim enda, men jeg har da antydet et budsjettak. Er litt spent på hvor vi har landet prismessig... ::)
    Bakkane opp etter Munkebotn får pulsen greitt opp ja, spesielt når grusen er turr og laus.

    Er ein del i Fløyen-Svartediket-området eg og. Mykje moro, men ein del av stiane er litt korte. Smørås er fint, men nokon hadde vore frekke nok til å sette opp sykling forbudt-skilt sist eg var det.

    Med ny sykkel vil du truleg trivast på Totlandsfjellet og, litt meir kupert enn Smørås. Arnanipa er endå litt meir kupert, og brattare, men ein fin tur.

    Skogen i Rådalen kjenner eg ikkje. Lett å finne stiar der? Har du prøvd deg ved Kvarven? Der skal det visst vere noko.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    kjetinho skrev:
    kjoenik skrev:
    Sykler for det meste på Flyen og i Isdalen. I går hadde jeg typisk treningstur fra Eidsvågneset og opp til Rundemannen. Ikke veldig spennende sykling i seg selv, men god trening.
    Var en tur i skogen ute ved Rådalen og en tur på Smøråsfjellet på slutten av sesongen i fjor, og det gav definitivt mersmak (og en følelse av at gamlesykkelen ikke var optimal til slik bruk).
    Blir nok mye mer farting rundt i distriktet denne sommeren for å finne de gode stiene.
    Leser stiguidene på terrengsykkel.no og har blitt fortalt at det er noen fine turer i Arna.


    Har ikke fått totalprisen av Joakim enda, men jeg har da antydet et budsjettak. Er litt spent på hvor vi har landet prismessig... ::)
    Bakkane opp etter Munkebotn får pulsen greitt opp ja, spesielt når grusen er turr og laus.

    Er ein del i Fløyen-Svartediket-området eg og. Mykje moro, men ein del av stiane er litt korte. Smørås er fint, men nokon hadde vore frekke nok til å sette opp sykling forbudt-skilt sist eg var det.

    Med ny sykkel vil du truleg trivast på Totlandsfjellet og, litt meir kupert enn Smørås. Arnanipa er endå litt meir kupert, og brattare, men ein fin tur.

    Skogen i Rådalen kjenner eg ikkje. Lett å finne stiar der? Har du prøvd deg ved Kvarven? Der skal det visst vere noko.
    Bakken opp fra Munkebotnheter tusenmetersbakken på folkemunne. Den er seig, og til tider teknisk vanskelig å sykle fordi den er så bratt og underlaget kan være sleipt.

    Har ikke vært med sykkelved Kvarven, men gikke ned der for noen år siden etter tur på Lyderhorn. Det er vel noe som bør undersøkes igjen, med sykkel...
    Synd hvis det skal bli problemer med å sykle på smørås, for der har det blitt ganske bra.
    Skal sjekke ut Totlandsfjellet også!
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Takk for tilbakemeldinger ang ny sykkel. Nå har tilogmed fruen lovet faste sykkelkvelder pr uke om jeg vil begynne på igjen. :) Skal bare få solgt en av tre biler først så blir det sykkel. :) :)
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Skal ho vere med, eller gir ho deg "fri"? Uansett høyres det bra ut, og to bilar burde vel halde ;)
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Nja.. Me har ein pjokk på rett over to år og ei på ni månader så det er ikkje så lett å få dratt ut samtidig, uten å få orget litt barnepass. Har forøvrig nettopp kjøpt inn en Cherriot Cougar 2 sykkelvogn som hun benytter til/fra barnehage. Hun var også med og kikket litt på åpningen av sykkelsesongen i Aron (DH i skiannlegg), og fikk lyst til å prøve selv. Dvs det er så abolutt håp for at hun blir med noen runder også. :)
     

    flippin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    116
    Antall liker
    128
    Torget vurderinger
    1
    [/quote]
    Bakken opp fra Munkebotnheter tusenmetersbakken på folkemunne. Den er seig, og til tider teknisk vanskelig å sykle fordi den er så bratt og underlaget kan være sleipt.

    Har ikke vært med sykkelved Kvarven, men gikke ned der for noen år siden etter tur på Lyderhorn. Det er vel noe som bør undersøkes igjen, med sykkel...
    Synd hvis det skal bli problemer med å sykle på smørås, for der har det blitt ganske bra.
    Skal sjekke ut Totlandsfjellet også!
    [/quote]

    Stien ned fra Kvarven er skikkelig gøy! Det er flere fine partier opp og ned Lyderhorn, selv om det siste partiet til toppen er litt vel bratt og teknisk. Det er mange fine stier på Smøråsen, den ytterste stien rundt Bjørnevannet er bra, og tverrstien er bra. Har aldri møtt noen som har vært negativ til at jeg syklet der.

    Totlandsfjellet er skikkelig fin flytsti nedover, og mulig å sykle nesten hele veien til topps. Livvarden er også veldig bra. Litt brattere, og blir fort gjørmete hvis det er vått.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    flippin skrev:
    Stien ned fra Kvarven er skikkelig gøy! Det er flere fine partier opp og ned Lyderhorn, selv om det siste partiet til toppen er litt vel bratt og teknisk. Det er mange fine stier på Smøråsen, den ytterste stien rundt Bjørnevannet er bra, og tverrstien er bra. Har aldri møtt noen som har vært negativ til at jeg syklet der.

    Totlandsfjellet er skikkelig fin flytsti nedover, og mulig å sykle nesten hele veien til topps. Livvarden er også veldig bra. Litt brattere, og blir fort gjørmete hvis det er vått.
    Supert! Skal sjekke ut disse stedene så snart den nye sykkelen er på plass. Har bare vært en dag på Smøråsen, så der er det mye jeg ikke har syklet.
    Gleder meg skikkelig nå!!
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Første tur idag med sykkelsko med den tilhørende velten. den kom når jeg var ferdig med turen og skulle gå av sykkelen.

    Skal aldri sykle uen sko lenger iallefall;-)

    McLaren
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    McLaren skrev:
    Første tur idag med sykkelsko med den tilhørende velten. den kom når jeg var ferdig med turen og skulle gå av sykkelen.

    Skal aldri sykle uen sko lenger iallefall;-)

    McLaren
    Ja, det er en klassiker ;D Jeg tok en slik velt midt på fisketorget i Bergen, og rødmet nok litt under hjelmen...

    Uansett, har man først prøvd klikkpedaler er det ingen vei tilbake. Suveren kraft og fremkommelighet i terrenget, selv om det kan føles litt hazardiøst noen ganger.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    kjoenik skrev:
    McLaren skrev:
    Første tur idag med sykkelsko med den tilhørende velten. den kom når jeg var ferdig med turen og skulle gå av sykkelen.

    Skal aldri sykle uen sko lenger iallefall;-)

    McLaren
    Ja, det er en klassiker ;D Jeg tok en slik velt midt på fisketorget i Bergen, og rødmet nok litt under hjelmen...

    Uansett, har man først prøvd klikkpedaler er det ingen vei tilbake. Suveren kraft og fremkommelighet i terrenget, selv om det kan føles litt hazardiøst noen ganger.
    Herlig!

    Av en eller annen grunn har jeg aldri likt å hoppe langt med klikkpedalene på, men de er kjekke for å dra opp hastigheten før hoppet!
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Idag er også sykkel-komputer montert., men ikke testet ut.

    Var på konkursbosalg ved en tilfeldighet og handlet inn 2 stk i vinter. Sum 10,- stk.

    Virker meget gode og solide, enkle i bruk med mye utstyr.

    Kjeder/gir etc renset for gammel gugge og sprayet opp med smøring på nytt hvilket gjorde det til en noe bedre giroverføring.

    McLaren
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Hva er beste treningsopplegget for å få opp kondis, utholdenhet generellt, utholdenhet i lange oppoverbakker, generellt bli i bedre sykkelform?
    (Starter på skratch formmessig så her kan allt bli bedre! :))

    Finnes det noen nettsider der en kan plukke eksempler slik at en kan sette sammen sitt eget opplegg?
    (Har trent aktivt tidligere samt hatt idrett/treningslære som fag, men ønsker finne input på sykkel/terengsykkel som treningsform, slik at jeg kan få satt opp et ok opplegg for å få litt regelmessighet i trening/trim når jeg får kommet igang igjen.)
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Terka skrev:
    Hva er beste treningsopplegget for å få opp kondis, utholdenhet generellt, utholdenhet i lange oppoverbakker, generellt bli i bedre sykkelform?
    (Starter på skratch formmessig så her kan allt bli bedre! :))

    Finnes det noen nettsider der en kan plukke eksempler slik at en kan sette sammen sitt eget opplegg?
    (Har trent aktivt tidligere samt hatt idrett/treningslære som fag, men ønsker finne input på sykkel/terengsykkel som treningsform, slik at jeg kan få satt opp et ok opplegg for å få litt regelmessighet i trening/trim når jeg får kommet igang igjen.)
    Den raske, enkle metoden er treningsspesifikk intervalltrening. Du finner mye bra info på olympiatoppen sine sider. Et halvt års tid med mye "sone 3" intervall og du er i toppslag ;D.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Terka skrev:
    Hva er beste treningsopplegget for å få opp kondis, utholdenhet generellt, utholdenhet i lange oppoverbakker, generellt bli i bedre sykkelform?
    (Starter på skratch formmessig så her kan allt bli bedre! :))

    Finnes det noen nettsider der en kan plukke eksempler slik at en kan sette sammen sitt eget opplegg?
    (Har trent aktivt tidligere samt hatt idrett/treningslære som fag, men ønsker finne input på sykkel/terengsykkel som treningsform, slik at jeg kan få satt opp et ok opplegg for å få litt regelmessighet i trening/trim når jeg får kommet igang igjen.)
    Ikke start så hardt at motivasjonen for nye turer blir mindre og mindre ;)
    Det finnes eet eget forumhjørne for "trening" på www.terrengsykkel.no. Mange tips der!

    Hadde en fin tur på til tider ganske grov sti på Fløyen i dag. Merker at fremkommeligheten har økt betraktelig, og tror det først og fremst kommer fra økt styrke i beina. Imponerende (for meg ::)) hva man kan komme over så lenge man har bra moment!

    Snakket forøvrig med Joakim i dag. Rammen har ikke kommet til Bergen. Årsak: transportarbeiderne streiker :p
    Tør jeg foreslå tvungen lønnsnemd...
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Takk for info og tips! De skal følges opp!

    Jeg har delvis begynt i det små allerede ja.. ikke som trening, men til/fra kollektivtransport ifbm jobb. Trille ned til toget om morgenen, og hjemover om ettermiddagen er de 2 siste km mer eller mindre sammenhengende stigning den ruten jeg sykler. Kjenner det litt i bena etterpå da, men de bakkene er et fin "metermål" på formen. :) Transportmiddelet er forøvrig sterkt redusert/ombygget DBS Intruder (alu ramme) som var en av de første som ble solgt på tidlig -90 tallet. Tung skranglekjærre etter dagens standard, men denne tror jeg ikke blir stjålet... :)
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Kaster meg inn her med resten av stifolket...lufta ny sykkelen for første gang i dag..kjapp kvelds økt på 70 min(trener til Birkern) rundt Semsvannet, fin blanding av stein, grus, asfalt og lit gjørme...15-16 grader i lufta..fin flyt med kun et fall på tryne, helt topp ;D

    Bilde av doningen...29eren



    mvh,
    tas
     

    Vedlegg

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Hvorfor kjøper alle fulldempere egentlig?

    Jeg har ikke prøvd en, men man må miste mye kraft ved tråkking med bakdemper kontra hardtail?

    Syklet litt for en stund siden på min fetters sykkel, en hard rockx uten noen slags dempere og for en fremdrift!

    Når jeg satte meg på min egen sykkel med demper foran ville jeg nesten bare ta den av.

    McLaren
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Bladet terrengsykkel har testet dette og konklusjonen var at på alt annet enn polert underlag er moderne fulldempere raskere, gir bedre flyt og fremkommelighet og sparer krefter sammenlignet med en tilsvarende hardtail:
    http://terrengsykkel.no/index.php?id=3071
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.818
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    McLaren skrev:
    Hvorfor kjøper alle fulldempere egentlig?

    Jeg har ikke prøvd en, men man må miste mye kraft ved tråkking med bakdemper kontra hardtail?

    Syklet litt for en stund siden på min fetters sykkel, en hard rockx uten noen slags dempere og for en fremdrift!

    Når jeg satte meg på min egen sykkel med demper foran ville jeg nesten bare ta den av.

    McLaren
    Lån deg en skikkelig fulldemper og prøv. Det er helt fantastisk!
    PS! Hvorfor tror du en Ferrari - eller formel 1-bil for den saks skyld har støtdempere?
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    McLaren skrev:
    Hvorfor kjøper alle fulldempere egentlig?

    Jeg har ikke prøvd en, men man må miste mye kraft ved tråkking med bakdemper kontra hardtail?


    McLaren
    Dette var riktig for 10+ år siden. Siden den gang har det skjedd mye, og i dag er fulldempere nær sagt like tråkkeffektive som hardtail. På mange modeller kan man låse bakdemper (og fordemper) i varierende grad.
    Fulldemperne har også blitt mye lettere de senere årene. Og de skal være morsommere å sykle på.
    Hvorfor velge noe annet... ;)

    TAS skrev:
    Kaster meg inn her med resten av stifolket...lufta ny sykkelen for første gang i dag..kjapp kvelds økt på 70 min(trener til Birkern) rundt Semsvannet, fin blanding av stein, grus, asfalt og lit gjørme...15-16 grader i lufta..fin flyt med kun et fall på tryne, helt topp ;D

    Bilde av doningen...29eren



    mvh,
    tas
    Lekker sykkel!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn