Den Store Sovemiddagtråden.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.471
Torget vurderinger
2
Trøtt jeg. Skal bli godt med en middagshvil nå. Gjeeeeesp Q

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.471
Torget vurderinger
2
Trøtt jeg. Legger meg nedpå et par timer.

G

Gjestemedlem

Gjest
Middagshvil er for småbarnsløse og besteforeldre.

Middagshvil, eller siesta, er for folk som ikke går å legger seg like etter dagsrevyen. For folk som livner til når kvelden kommer og som holder koken til sene timer om nødvendig. Ikke dem som trofast kryper til sengs klokken 10 for å være uthvilt og frisk neste morgen, og starte på jobb klokken 7.

Å ikke vile middag er mer kjennetegn på militære, barn og straffanger.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Middagshvil, eller siesta, er for folk som ikke går å legger seg like etter dagsrevyen. For folk som livner til når kvelden kommer og som holder koken til sene timer om nødvendig. Ikke dem som trofast kryper til sengs klokken 10 for å være uthvilt og frisk neste morgen, og starte på jobb klokken 7.

...det er hardt å innse at man begynner å dra på årene forstår jeg.... ;D ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
...det er hardt å innse at man begynner å dra på årene forstår jeg....    ;D  ;)
Ja snart på tide med førtidspensjon nå..

Men det tar vel litt tid før man skjønner at tilværelsens høydepunkter ikke nødvendigvis åpenbarer seg mellom 05:00 - 21:30. en god lur midt på dagen forlenger dagen.
Dessuten er soving en av mine favoritthobbyer. :)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ja snart på tide med førtidspensjon nå..

Men det tar vel litt tid før man skjønner at tilværelsens høydepunkter ikke nødvendigvis åpenbarer seg mellom 05:00 - 21:30. en god lur midt på dagen forlenger dagen.
Dessuten er soving en av mine favoritthobbyer.  :)
Jeg liker ikke å legge meg, men er jeg først i sengen så liker jeg heller ikke å stå opp. Derfor er det beste at dette ikke skjer mer enn en gang i døgnet, ellers går det ut over trivselen.
Sovner jeg på dagen så våkner jeg ikke skikkelig før jeg skal legge meg igjen, helt bortkastet på meg denne sovingen i utide.
Høydepunktene kommer vel tildels når du selv vil, kan ikke helt se hva det er for kjekt som foregår kl. 3 om natten som jeg går glipp av hver natt...men du kan kanskje opplyse meg om hva jeg i såfall går glipp av..?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.471
Torget vurderinger
2
Man må da kunne være såpass herre over sin tilværelse at man sover når man er trøtt.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Man må da kunne være såpass herre over sin tilværelse at man sover når man er trøtt.
Jeg er bare trøtt om morgenen...og da må jeg opp om jeg vil eller ei, ungene skal på skolen, og strengt tatt bør man vel komme seg på jobb og..? ;)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.471
Torget vurderinger
2
Jeg er bare trøtt om morgenen...og da må jeg opp om jeg vil eller ei, ungene skal på skolen, og strengt tatt bør man vel komme seg på jobb og..? ;)
Jeg mente fritidstilværelsen selvfølgelig. Arbeidets forbannelse må jeg prøve og holde ut uten og falle i søvn for mange ganger i løpet av en økt.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er store helsemessige fordeler ved en middagslur. Kroppen biologiske klokke kan være lur å rette seg etter og den tilsier at en ettermiddagslur er lurt.

Så med mindre du vil ende som en deprimert overvektig roadkill med hjerteproblerer: middagslur

http://www.abc.net.au/health/thepulse/s1847719.htm

Sakser noen høydepunkter:

Between a tenth and a third of people don't get enough sleep, say the sleep experts.

And the consequences can be serious – ranging from reduced productivity at work, through to obesity, depression and road accidents.

---

There's also a biological reason. The body has a 24-hour body clock, with lows in the early hours of the morning and in the hours after lunch. Our blood levels of cortisol fall, and we get sleepier and less alert. Our bodies are telling us to snooze.

---

It turns out an afternoon snooze might even protect against heart disease.

Researchers from the University of Athens Medical School wondered why countries where siestas are commonplace also tend to have low rates of death from heart disease.

They looked at 23,681 people with no history of coronary heart disease, stroke, or cancer and asked them whether they had an afternoon nap and, if so, for how long and how often. They followed them for around six years.

After taking into account other illnesses, physical activity and diet, they found that those who occasionally napped had a 12 per cent reduced risk of dying of a heart attack, and those who napped every day, a 37 per cent reduced chance compared to those who didn't nap at all. The reduction in risk was greater in men who were working, rather than those who were unemployed or retired.

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1

Enig i første avsnitt, men du tar direkte feil i avsnitt to. Militære sover nok minst like mye middag som resten av befolkningen, etter min erfaring... " En god soldat hviler når han kan..."

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.163
Om jeg sovner etter middag har jeg ekstremt vanskelig for å stå opp etter mindre enn to og en halv time. Og da får jeg ikke sove om kvelden. Hepp.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Går og slenger meg nedpå litt jeg.
God ide!

Hadde damene sovet litt mere middag de også , så hadde det ikke blitt så mye "vondt i hodet"/"jeg er så trøtt"/"jeg skal på jobben imorgen"  om kvelden :(.  

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
545
Sted
Bergen
Jeg sover bare middag når jeg trenger det, men da trenger jeg det til gjengjeld virkelig! Har ikke tenkt å la det bli til en vane, et godt alternativ for meg er å lytte til musikk, intenst og i fred og ro. Jeg er halveis i musikken og halvveis i søvne. Når platen er ferdig "våkner" jeg. Perfekt.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.471
Torget vurderinger
2
kanskje litt tidlig på dagen og planlegge middagshvilen.
Men den er god å ha, den pausa der.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.471
Torget vurderinger
2
Nå derimot. Nå skal en middagshvil smake fortreffelig.
Gjeeeeeeeesph !

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Nå derimot. Nå skal en middagshvil smake fortreffelig.
Gjeeeeeeeesph !
Heldige faen ! :D ;D
Har to timer igjen på jobb jeg ! :p :-[ :'( :'(

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Gamle menn trenger mye hvile  ;D

/jan
Ja og det er fordi det er STOR sannhet i jungelordet: " Gamle griser, griser best !"  ;D ;D

#*^¨%& Tyrkleif !!

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.471
Torget vurderinger
2
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAhh. Gjeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeesph.
Godt med et par timers middagshvil. Resten av dagen skal jeg fortsette med det jeg gjorde før jeg sovna. (se Tråden for morgenfugler)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.471
Torget vurderinger
2
Så er det den tiden på dagen igjen.

Blir så trøtt etter at svære lunser med grisekjøtt fra grillen er fortært.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.090
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Ingen her som dupper av med laptop og HFS på fanget vel?
Ikke meg i hvert fazzzzzzzZZ.....

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.471
Torget vurderinger
2
For og få litt variasjon inn i livet mitt, velger jeg og sove middag før middag i dag.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
rolfozzy skrev:
For og få litt variasjon inn i livet mitt, velger jeg og sove middag før middag i dag.

;D

pass på å ikke gjøre det for spennende nå, rozzy.
en mann i din alder bør holde seg til faste rutiner, vettu.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.090
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Våknet til lyden av LP som står og surrer i innerste rille. Da er det godt med kaffe og god tid resten av kvelden.

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
En liten lur før dagsrevyen i den mørke årstid er obligatorisk.

Elektron

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.471
Torget vurderinger
2
På tide og ta en middagshvil nå. Så jeg rekker det før natta.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Forrige middagshvil var høyst ufrivillig. De er merkelige, slike dager:

Først bråvokner en etter altfor få timer søvn og løper ut døra.
På jobb er det stress og mas, og en får aldri muligheten til kjenne hvor trøtt en egentlig er.
Så er det å kjempe seg hjem igjen i den bitende kulda.

Hjemme rekker en akkurat å spise noe varmt foran tv`n, så smeller det..

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.090
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg er egentlig klar for en middagshvil før de yngste i familien har våknet. Står opp grytidlig, spiser en diger frokost, og da blir man så døsig og rolig en fredelig søndag. Det gode liv.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.839
Sted
Nøtterøy
Middagshvil er obligatorisk annenhver uke da jeg må opp kl 4.45. :p

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Ahh.. Da er de minste lagt for å hvile litt. Jeg og fruen legger oss nedpå for en hvil også i dag. Synes det et fortjent når jeg i natt var oppe ca en gang i timen med ettåringen som slet med hoste.

Topp Bunn