Den store solidcore tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, og ikke Vivanco'en til R Solhaug heller, med mindre en av dem gjemmer seg inni kabler med andre varemerker utenpå. Mesteparten av signalkjeden hos meg har balansert signaloverføring med XLR-kontakter, og da er en coax ikke spesielt anvendelig. Generelt har jeg hatt vanskelig for å høre forskjeller på signalkabler hos meg, uvisst av hvilken grunn.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.302
    Torget vurderinger
    1
    sn skrev:
    Er det noen som har gode erfaringer med DIY signalkabler m/solidcore de ønsker å dele med oss andre?
    Hvilken skjerm/uten skjerm, plugger etc. ...
    Jeg bruker Belden 3079A rundt baut; dvs som signal kabel, og med unnatk av tilfeldige tilkoblinger hvor jeg bruker «lakris» fra kurtern og annet forefallende kabelatur. Det er en solid core sak, twisted pair, god skjerm og svært lav kapasitans. I mine ører er den transparent, men det er det også mye annet som er.

mvh
    KJ

L

lark

Gjest
    Jeg er så fornøyd med solidcore at jeg allerede har et nytt prosjekt på gang ;) ;)
    Skifte internkabling i min Jelco tonearm til 4 kvadrat solidcore. Jeg har god tro på prosjektet ;D ;D

Edit:
    Hmmm... armen lar seg ikke bevege etter inngrepet. Mystiske greier ............... ??? ??? ???

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    lark skrev:
    Jeg er så fornøyd med solidcore at jeg allerede har et nytt prosjekt på gang ;) ;)
    Skifte internkabling i min Jelco tonearm til 4 kvadrat solidcore. Jeg har god tro på prosjektet ;D ;D

Edit:
    Hmmm... armen lar seg ikke bevege etter inngrepet. Mystiske greier ............... ??? ??? ???
    Den trenger nok litt innspilling. :-\

RoKo

Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    0
    Rune.U skrev:
    En kabel kan nok ikke gi for mye av noe. Den trekker i grunnen bare fra. Har definitivt funnet solid core å være løsningen. Mest fordi jeg har tilgode å høre nevneverdig forskjell på særlig mye annet såkallt "egnet til formålet". Med helkjerne ble det rett og slett større lyd (3d om man vil), på alle måter :) Billig er det også;gratis om du har litt flaks!
    Mvh Rune :)
    Jaha, dette er stikk motsatt av mine egne erfaringer med 6kv EKKJ.

At et lydbilde til de grader kan "forsvinne" på en slik "effektiv" måte - både rent holografisk og i dybdeperspektiv, det er meg en stor gåte. ???
    Lydbildet klappet rett og slett sammen, og mikrodetaljer forsvant som dugg for solen.

Fytterakkern!

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    lark skrev:

Edit:
    ;D ;D

/jan

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    RoKo skrev:

At et lydbilde til de grader kan "forsvinne" på en slik "effektiv" måte - både rent holografisk og i dybdeperspektiv, det er meg en stor gåte. ???
    Lydbildet klappet rett og slett sammen, og mikrodetaljer forsvant som dugg for solen.

Fytterakkern!

Detaljene forsvant :eek: Dakar, men du fant vel dem igjen ::) ;D

Mvh. RS

RoKo

Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    0
    Ja, det kan du tru!

Nei, de er nok tapt for alltid, eller de ligger godt innsauset blant andre forvillede elektroner i denne møkkakabelen...

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.718
    Torget vurderinger
    0
    Dere som har meter på meter med denne kabelen - må gjerne stikke innom
    på lørdag så vi kan oppleve Solide Kåre - sammen.

sn

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    14
    Dette blir spennende uansett :)

Bor ikke i denne landsdelen så jeg kan desverre ikke delta, men det er vel flere som skriver sine inntrykk i denne tråden i etterkant av lytteseansen.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Flageborg skrev:
    Dere som har meter på meter med denne kabelen - må gjerne stikke innom
    på lørdag så vi kan oppleve Solide Kåre - sammen.

Det blir nok litt av et vekkelsesmøte ::)

Mvh. RS

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.081
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Håneida. Det blir for lite bass og ikke noe pift i diskanten...

L

lark

Gjest
    RoKo skrev:

Fytterakkern!
    Låter det dårlig med solidcore skyldes det dårlig kontakt med terminalene på ht, forsterker eller begge. Garantert ;D

RoKo

Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    0
    lark skrev:
    RoKo skrev:

Fytterakkern!
    Låter det dårlig med solidcore skyldes det dårlig kontakt med terminalene på ht, forsterker eller begge. Garantert ;D
    Ja, sikkert! ???

Det var jo også et argument... ::)

L

lark

Gjest
    Dersom flerlederkabel pr. def. er bedre enn solidcore, så er det vel bedre jo flere tråder lederen har.
    Da må dette være den ultimate kabel for solidcore motstanderene. Koster bare kr. 15. pr meter hos Ljudia ;D

Vedlegg

L

lark

Gjest
    RoKo skrev:
    lark skrev:
    RoKo skrev:

Fytterakkern!
    Ja, sikkert! ???

Ikke et argument, men et faktum ;D

RoKo

Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    0
    lark skrev:
    Dersom flerlederkabel pr. def. er bedre enn solidcore, så er det vel bedre jo flere tråder lederen har.
    Da må dette være den ultimate kabel for solidcore motstanderene. Koster bare kr. 15. pr meter hos Ljudia ;D
    Jeg har i utgangspunktet ingen fordommer mot hvordan en kabel er bygd opp. Det som opptar meg er HVA den gjør med lyden, det være seg positivt eller negativt.

Solid core har så langt vært det mest negative jeg har testet...
    Dernest imponerte Supra - dog i solid negativ retning... :eek:

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.214
    Torget vurderinger
    2
    lark skrev:
    RoKo skrev:
    lark skrev:
    RoKo skrev:

Fytterakkern!
    Ja, sikkert! ???

Forskjell på kabler er det jo. Klart det. Men at forskjellene er så store at en type kabel får "lydbildet til og klappe sammen, og mikrodetaljer forsvinner" det høres utrolig ut.
    Sikker på at kablene var kobla til ?

RoKo

Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    0
    lark skrev:
    RoKo skrev:
    lark skrev:
    RoKo skrev:

Fytterakkern!
    Ja, sikkert! ???

Siden du gliser så fælt, tar jeg det for gitt at du ser på ditt utsagn som det det er - en ironi... ;)

RoKo

Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    0
    rolfozzy skrev:
    lark skrev:
    RoKo skrev:
    lark skrev:
    RoKo skrev:

Fytterakkern!
    Ja, sikkert! ???

Forskjell på kabler er det jo. Klart det. Men at forskjellene er så store at en type kabel får "lydbildet til og klappe sammen, og mikrodetaljer forsvinner" det høres utrolig ut.
    Sikker på at kablene var kobla til ?
    :eek:

L

lark

Gjest
    RoKo skrev:
    Siden du gliser så fælt, tar jeg det for gitt at du ser på ditt utsagn som det det er - en ironi... ;)
    Det fæle gliset er der fordi jeg vet jeg har rett. :) :)

RoKo

Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    0
    Det er bare noe du innbiller deg, det... :)

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    RoKo skrev:
    Ja, det kan du tru!

Nei, de er nok tapt for alltid, eller de ligger godt innsauset blant andre forvillede elektroner i denne møkkakabelen...

Enda en smarting, eller er det nok en bransjeaktør undercover :p

Mvh. RS

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    R.Solhaug skrev:
    RoKo skrev:
    Ja, det kan du tru!

Enda en smarting, eller er det nok en bransjeaktør undercover :p

Mvh. RS
    Uffda! er det noen som tillater seg å være kritiske til grøftekablen. Må jo være en bransjeaktør det

RoKo

Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    0
    Neida, jeg synes bare det er greit at godlyden kommer helt frem til øra - ikke at den blir hengende fast i grøftekantene.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    RoKo skrev:
    Neida, jeg synes bare det er greit at godlyden kommer helt frem til øra - ikke at den blir hengende fast i grøftekantene.

Ja du gjenkjenner nok godlyd :p

Mvh. RS

sn

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    14
    RoKo skrev:
    Rune.U skrev:
    En kabel kan nok ikke gi for mye av noe. Den trekker i grunnen bare fra. Har definitivt funnet solid core å være løsningen. Mest fordi jeg har tilgode å høre nevneverdig forskjell på særlig mye annet såkallt "egnet til formålet". Med helkjerne ble det rett og slett større lyd (3d om man vil), på alle måter :) Billig er det også;gratis om du har litt flaks!
    Mvh Rune :)

Fytterakkern!
    Underlige greier.
    Skikkelig kobber med stort tverrsnitt, dvs liten R gjør ikke stort med strømmen gjennom disse få metrene. At lydbildet klappet slik sammen må bety dårlig match i et annet ledd i kjeden - kan ikke skylde på kabelen...

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.081
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jo, det kan man. Q.E.D.
    8)

TJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Antall liker
    2
    Den store Solid Core Tråden har blitt til Den Latterlige Solid Core Tråden. :(

L

lark

Gjest
    TJ skrev:
    Den store Solid Core Tråden har blitt til Den Latterlige Solid Core Tråden. :(
    Enig! Får prøve å pense tråden inn på ett litt mer seriøst spor igjen. Er det noen som har kunnskap om hvordan elektrisk strøm oppfører seg i en flertådet leder kontra en massiv? Går det f.eks. nøyaktig like mye strøm i hver enkelt tråd? I hele kabellengden? Eller kan strømmen også gå mellom de enkelte trådene?

sn

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    14
    R.Solhaug skrev:
    sn skrev:
    Underlige greier.
    Skikkelig kobber med stort tverrsnitt, dvs liten R gjør ikke stort med strømmen gjennom disse få metrene. At lydbildet klappet slik sammen må bety dårlig match i et annet ledd i kjeden - kan ikke skylde på kabelen...

Du er for fresk i faget, ikke gi deg ut på å debattere ;)

Den figuren her vil bare kverulere. Ellers er det mye forvregning, noe hifi-ferskingene kaller detaljer, som blir borte ved skikkelig kabling. Men noen lærer aldri, det blir deres problem.

Mvh. RS
    He he , tar den..
    Forsøker å bruke sunn fornuft blandet med egne erfaringer og det man kan plukke opp av god lærdom her på forumet.

mvh

RoKo

Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    0
    Kverulere? Ja, kall det hva du vil... noe du med den største sikkert gjør...

Jeg er bare overrasket over at det dere kaller en god kabel, for meg (og en del andre) bare viser seg å være en helt elendig formidler.

Forvrengning (ja, det er slik det skrives) er én ting. En annen er det når alle mikrodetaljer (og oppløsthet) forsvinner. Hvordan forklarer du dét?

PS:
    Fra den godeste Solhaug er det intet annet å forvente.
    Han forfekter EKKJ så det holder, og til og med mener at Lauvland gjør en tabbe ved å ikke benytte dette internt i sine DOXA-forsterkere. ???

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    RoKo skrev:
    Forvrengning (ja, det er slik det skrives) er én ting. En annen er det når alle mikrodetaljer (og oppløsthet) forsvinner. Hvordan forklarer du dét?

Utrolig hva du har å lære bort! Ikke rart jeg har elendig lyd, jeg bruker jo ikke annet ;D

Mvh. RS

RoKo

Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    0
    Selv lærer jeg ikke bort en dritt, annet enn litt rettskrivning i ny og ne.
    Men, det er jo åpenbart at du selv ikke har spesielt mye peiling på hva som skal til... ;)

Argumentene dine spriker "litt" vel mye her.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    RoKo skrev:
    Men, det er jo åpenbart at du selv ikke har spesielt mye peiling på hva som skal til... ;)

Nei de har vel gjennomskua meg de som har fått høre på skrotet mit ::)

Mvh. RS

RoKo

Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    0
    Slutt å dekke deg bak skrotet ditt!

Høres det bra ut med de kablene du har, kan det jo bare bli bedre med annet... :D

B

Back_Door

Gjest
    RoKo skrev:

Jeg skal ikke påstå for mye om kabler. Har dog tru på god dimensjon i ren kobber.

Før du påstår så mye mer om Solhaug, bør du kanskje ta deg en tur og høre på anlegget hans. Lydbildet hans har definitivt ikke klappet sammen.. ;)

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Back to solid core.

Til dere som sverger til solid core, og sikkert har testet en del. Er det forskjeller mellom forskjellige typer solid core også?
    Eller er det kun tverrsnitt som er avgjørende? Isolasjonsmateriale? Flere "tynne" solidcore kontra en tykk? Flettet/twisted eller enkeltledere med god avstand?

Hva med 2,5 kv PR f.eks, med eller uten ytterkappe og skjerming, eller 2mm lakkert eller fortinnet kobbertråd ifht EKKJ? Noen forskjeller, og i tilfelle hva?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn