Den store platematte-tråden!

L

Larkus

Gjest
Det diskuteres fra tid til annen hva som er best når det gjelder platematter her på hfs. Men en konklusjon har så langt uteblitt.
Så hermed kjøres det igang en tråd om temaet.
Hvilken funksjon har en platematte? Skal den være tung eller lett?
Hvilke materialer er best? Filt, gummi, kork, samme materiale som plata (vinyl) eller rett og slett ingen matte?
Er virkingen av forskjellige typer platematte systemavhengig?
Bør det brukes platestrammer for optimal kontakt mellom vinyl og platematte?

Kjør debatt:)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.231
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det finnes ingen konklusjon. Eller, rettere sagt: Det finnes ikke én platematte som er rett for alle.

At en fleksibel matte i teorien kan svekke dynamikken, er jeg med på. Dermed burde man få best dynamikk med ingen matte i det hele tatt, og altså plata rett på en hard tallerken. I alle fall i en idéell verden med helt plane vinylplater. Dessverre er det flere variabler, som skjeve plater og vibrasjon i tallerkenen, som spiller inn. Dermed må man som alltid bare finne det kompromisset som passer best for seg, sin platespiller og sin smak. For meg fungerer "ingen matte" absolutt best. Både på min gamle Pro-Ject med akryltallerken (der bruker man jo ikke matte) og min nye Nottingham med "25mm grafittmatte".
;)
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.253
Antall liker
34.761
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Jeg mener materialet i tallerkenen vil bidra i høy grad til hvilken matte som fungerer best , og nødvendigheten av sådan - i tillegg til personlige preferanser , OG matching med resten av riggen. Altså - ikke noe fasitsvar på hva som er best.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.140
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
10
Det finnes ingen konklusjon. Eller, rettere sagt: Det finnes ikke én platematte som er rett for alle.

At en fleksibel matte i teorien kan svekke dynamikken, er jeg med på. Dermed burde man få best dynamikk med ingen matte i det hele tatt, og altså plata rett på en hard tallerken. I alle fall i en idéell verden med helt plane vinylplater. Dessverre er det flere variabler, som skjeve plater og vibrasjon i tallerkenen, som spiller inn. Dermed må man som alltid bare finne det kompromisset som passer best for seg, sin platespiller og sin smak. For meg fungerer "ingen matte" absolutt best. Både på min gamle Pro-Ject med akryltallerken (der bruker man jo ikke matte) og min nye Nottingham med "25mm grafittmatte".
;)
Er du sikker? Trodde det nylig ble fastslått i ganske klare vendinger, og med rimelig stor grad av enighet, at filt i alle fall ikke er spesielt velegnet.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.231
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det finnes ingen konklusjon. Eller, rettere sagt: Det finnes ikke én platematte som er rett for alle.

At en fleksibel matte i teorien kan svekke dynamikken, er jeg med på. Dermed burde man få best dynamikk med ingen matte i det hele tatt, og altså plata rett på en hard tallerken. I alle fall i en idéell verden med helt plane vinylplater. Dessverre er det flere variabler, som skjeve plater og vibrasjon i tallerkenen, som spiller inn. Dermed må man som alltid bare finne det kompromisset som passer best for seg, sin platespiller og sin smak. For meg fungerer "ingen matte" absolutt best. Både på min gamle Pro-Ject med akryltallerken (der bruker man jo ikke matte) og min nye Nottingham med "25mm grafittmatte".
;)
Er du sikker? Trodde det nylig ble fastslått i ganske klare vendinger, og med rimelig stor grad av enighet, at filt i alle fall ikke er spesielt velegnet.
At noen har mer bastante synspunkter enn andre vil man aldri komme fra, og det er best å bare innse at man kan velge selv å ikke la seg plage av det. ;)

Selv liker jeg ikke filtmatter fordi jeg synes det ser litt dølt ut, og fordi de nok kan plages med en del statisk elektrisitet, men hvis en filtmatte er det du liker best, er det selvsagt det du skal ha. Selv ville jeg nok lett etter noe med samme mykhet som filtmatta som funket bra, og sett om jeg kunne bytte med den uten negative resultater. ...Bare på grunn av utseende. Sist gang jeg hadde filtmatte, byttet jeg til akryltallerken og slapp unna hele matta. :)
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
24.151
Antall liker
39.625
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Jeg bruker Acryl matte på min spiller,synes det funker veldig bra

mvh

DSC00013.jpg
 
L

Larkus

Gjest
Hvilke grunnleggende og generelle egenskaper bør en platematte ha?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.231
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Gi friksjon og/eller beskyttelse mellom plate og tallerken?
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
24.151
Antall liker
39.625
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.811
Antall liker
570
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Brukte original matte fra Rega, håpløst statisk. Byttet så til en matte fra Func Achromat. Den tynneste. Null statistikk( :) ). Skulle nok hatt en mellomskive for lyden ble noe mørkere.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Har en konklusjon: Den beste matta er den som låter best i DINE ører på DITT anlegg! :) Er for øvrig av den oppfatning at en platematte som passer perfekt på en platespiller ikke nødvendigvis passer på en annen.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Spilleravhengig. Har prøvd flere spillere på mitt anlegg og brukt mine egne ører :)
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.140
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
10
Det finnes ingen konklusjon. Eller, rettere sagt: Det finnes ikke én platematte som er rett for alle.

At en fleksibel matte i teorien kan svekke dynamikken, er jeg med på. Dermed burde man få best dynamikk med ingen matte i det hele tatt, og altså plata rett på en hard tallerken. I alle fall i en idéell verden med helt plane vinylplater. Dessverre er det flere variabler, som skjeve plater og vibrasjon i tallerkenen, som spiller inn. Dermed må man som alltid bare finne det kompromisset som passer best for seg, sin platespiller og sin smak. For meg fungerer "ingen matte" absolutt best. Både på min gamle Pro-Ject med akryltallerken (der bruker man jo ikke matte) og min nye Nottingham med "25mm grafittmatte".
;)
Er du sikker? Trodde det nylig ble fastslått i ganske klare vendinger, og med rimelig stor grad av enighet, at filt i alle fall ikke er spesielt velegnet.
At noen har mer bastante synspunkter enn andre vil man aldri komme fra, og det er best å bare innse at man kan velge selv å ikke la seg plage av det. ;)

Selv liker jeg ikke filtmatter fordi jeg synes det ser litt dølt ut, og fordi de nok kan plages med en del statisk elektrisitet, men hvis en filtmatte er det du liker best, er det selvsagt det du skal ha. Selv ville jeg nok lett etter noe med samme mykhet som filtmatta som funket bra, og sett om jeg kunne bytte med den uten negative resultater. ...Bare på grunn av utseende. Sist gang jeg hadde filtmatte, byttet jeg til akryltallerken og slapp unna hele matta. :)
Jeg har ingen forkjærlighet for akkurat filt. Tror mye kan fungere bra, f.eks kork. Må likevel gjenta at filt finnes i flere alternativer, både med hensyn til fasthet/hardhet og tykkelse. Jeg er aldri plaget med statisk elektrisitet på min litt stive/faste filtmatte, noe som nok til en viss grad kan tilskrives bruk av platevasker, passe luftfuktighet m.m. Med ei tynn, myk og lett filtmatte og statiske plater har jeg imidlertid opplevd at filten har fulgt med plata opp. Kan også være enig i at tynne filtmatter, i den grad de ikke legger seg plant på tallerken, ser litt simple ut.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb
L

Larkus

Gjest
Bruker originalmatta til Luxman PD441. 810 gram, 6mm blygummi. Har ikke prøvd noen annen matte. Synes den fungerer fint.
En metode for å finne ut hvor godt matta i samarbeid med en platestrammer demper resonnanser i vinylen er å senke pickupen på stillestående plate, skru opp volumet og banke forsiktig på plata med noe hardt. Forskjellen på lyden som kommer ut av høyttalerene med og uten platestrammer er stor. Kan sikkert høre forskjell på forskjellige matter også med denne metoden.
 
Sist redigert:

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.140
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
10
Jeg bruker Acryl matte på min spiller,synes det funker veldig bra

mvh

Vis vedlegget 404795
Er det noen vits i akryl-"matte" oppå en POM-tallerken? Hvorfor ikke legge plata rett på tallerkenen?
Regnet med noen spørsmål angående dette,Platetallerkenen er så glatt at når en brukte støvbørste så spant platen på tallerkenen,derfor Akryl matte :)

mvh
Akkurat; og støv oppå tallerken ville da i teorien også kunne innebære plateslitasje. Det samme kan vel da også være tilfellet med støv på ei matte med glatt/fast overflate, i alle fall for de som foretrekker å skifte plate i fart. Frykten for plateslitasje samt at støv på matta kan presses opp i rillene er mitt lille tankekors knyttet til harde matter. Så langt har jeg derfor valgt å beholde filten, selv om andre typer kanskje kan ha lydmessige fortrinn.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.998
Torget vurderinger
2
Purpose and Function of the Turntable Mat

Her er mange tips og mye erfaring

Turntable Mat: Shape, Material, Damping, Sound Characteristics, Platter.





History: 25 Years CDOrtofon, Garrard, Decca, TannoyThe Sound of Tubes and Transistors
Your Desert Island DiscsLp Cleaning & DIY Cleaning FormulaElisabeth Lugt Soprano
Turntable & Cartridge AdjustmentMarie-Claire Alain, Organist
The Universal Stabilizing RingSACD: Upsampling & NoiseshapingDecca London Ribbon HF Loudspeaker
DIY: Turntable Weight/ClampThe Joy of Well Positioned Speakers
URSR: Review in HiFi WorldLP ListsVintage Equipment
URSR: Picture GalleryThe Long Playing Record Guide
The TD124 pageThe SP10 Page
Joachim Bung: Swiss PrecisionStefano Pasini: German Perfection
Mengelberg's St. Matthew PassionPlinth for Technics SP-10 mk2Record Shops in Amsterdam
Paris JazzThe Sound of The Turntable MatAcoustic Revive R77 Generator
CLASSIQUE 777 Lp Record CoversThe Treasure TroveHow to Correct WARPED Records
Klaas A. Posthuma - RememberedErnst Lumpe: Allegro-Royale PseudonymsNostalgia: Violinists on 7" 45 rpm
Steinway-Lyngdorf Model DInfinity KAPPA 7 A Loudspeaker SystemsDIY - Draaitafelconstructie - in Dutch
The Turntable Mat - Page in RussianAjuste de un giradiscosNOTES: The Belt Drive Turntable
Phono Cartridge-Headshell-PlinthPorgy and BessActive Loudspeaker System
Phono Cartridge OptimizingGold for Bernard HaitinkRabco SL-8E Tangential Tonearm
Mercury Living Presence RecordsHiFi Tunes: DAS KLASSIKERBUCHDIY:Tonearm Building
The Bullet PlugViolinist/Violist Paul GodwinThe Remington Site
Mercury Recordings on FontanaCINERAMA and Trinaural microphone PlacementConcert Hall - Musical Masterpiece Society
Willem Mengelberg and his orchestra filmed in Epinay in 1931Contemporary Records - Lester Koenig-




Bruker ikke matte


DSC_1413.jpg
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Brukte original matte fra Rega, håpløst statisk. Byttet så til en matte fra Func Achromat. Den tynneste. Null statistikk( :) ). Skulle nok hatt en mellomskive for lyden ble noe mørkere.
Det kan vel neppe kalles galt. Det er noe jeg har lært av tusenvis av timer bak miksepulten, og det er at låter det lyst så låter det feil. Men det er bare min filosofi, og kan hende den ikke passer med din. Det kan jo bli for mye av alt, både for lyst og for mørkt. Kombinasjonen jeg hadde på slutten av tiden jeg spilte på Fidelity Research MC 201 var rett og slett for mørk.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.253
Antall liker
34.761
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
@ymir - DET der er da en matte , den er bare litt tykkere enn snittet :)

Min er faring med forskjellige matter ( gummi/filt/kork/PVC) er at de tuner lyden i en eller annen retning. Altså vil balansen i lydbildet forandre seg på en eller annen måte - så spørs det hva man er ute etter. Å trimme en vinylrigg kan fort gi nevroser , så har man lett for å pådra seg slikt er kanskje CD veien å gå :)

De fleste spillere blir vel levert med matte som gir en god match, så visst man bytter til en matte som er mere rytmisk , så vil kanskje vokaler oppleves hardere osv. Man finner ingen matte som er bedre på alt - selv om produsentene påstår det.

Men har man en spiller som trenger et "push" i en eller annen retning kan sikkert den rette matta hjelpe til med det.
 
Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.998
Torget vurderinger
2
@ymir - DET der er da en matte , den er bare litt tykkere enn snittet :)

Min er faring med forskjellige matter ( gummi/filt/kork/PVC) er at de tuner lyden i en eller annen retning. Altså vil balansen i lydbildet forandre seg på en eller annen måte - så spørs det hva man er ute etter. Å trimme en vinylrigg kan fort gi nevroser , så har man lett for å pådra seg slikt er kanskje CD veien å gå :)

De fleste spillere blir vel levert med matte som gir en god match, så visst man bytter til en matte som er mere rytmisk , så vil kanskje vokaler oppleves hardere osv. Man finner ingen matte som er bedre på alt - selv om produsentene påstår det.

Men har man en spiller som trenger et "push" i en eller annen retning kan sikkert den rette matta hjelpe til med det.

NEI,det er en sandwich tallerken ;).Så da slapp jeg lett fra det å tilpasse armen.
Har ikke vert plaget av hifi nevroser så lenge det ikke er en direkte feil i systemet,
finner som regel noe positivt i de aller fleste oppsett.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.253
Antall liker
34.761
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Jeg har gjort det samme på en Lenco , men brukte en 10mm klar acryl tallerken.

Ellers har du en sunn innstilling ved å finne det positive i et oppsett , fremfor å lete etter feilene.
 
L

Larkus

Gjest
Hva med denne?

Set the music free with the aztec blue mat.

Instruments spring to life. Vocals are stunningly clear. Background noise is squashed, and the soundstage opens up.
How does this work? The secret is the unique design of the mat. 3 distinct layers of cork work in concert to decouple the record from the platter and isolate it from vibration. The large bottom layer grips the platter, providing a perfect non-resonant base for the upper spoke-style layer that lifts and separates eight isolation platforms. A single cork center that supports the record label and the isolation platforms around the outer edge of the mat decouple and float the record above the platter. This lowers record vibration and reduces acoustic feedback. Stylus tracking is improved and record wear reduced.
The aztec blue mat reduces noise and lets the music flow.

Etter å ha lett litt rundt på nettet ang. platematter, så sitter jeg igjen med inntrykket av at hva som er best er avhengig av hva en tror og mener er best. Akkurat som med mye annet hifi-relatert.
 

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Innlegg
1.605
Antall liker
4.637
Sted
Glåmdalen
Torget vurderinger
16
Best lyd uten platematte, men med både platekrans og platestrammer på min spiller.
 

Twsts

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
458
Antall liker
416
Sted
Bodø
Torget vurderinger
5
Reso-mat vel, fordi frikoblingen den gir gjør faktisk forskjell i dynamikk og detaljer. Alt annet prøvd her når den ikke til knærne:cool:
http://www.trans-fi.com/resomat.htm
Reso-Mat004.jpg


Samt stort pluss at man ikke trenger å tenke på at støv fra tallerken/matte når platene:)
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.811
Antall liker
570
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Brukte original matte fra Rega, håpløst statisk. Byttet så til en matte fra Func Achromat. Den tynneste. Null statistikk( :) ). Skulle nok hatt en mellomskive for lyden ble noe mørkere.
Det kan vel neppe kalles galt. Det er noe jeg har lært av tusenvis av timer bak miksepulten, og det er at låter det lyst så låter det feil. Men det er bare min filosofi, og kan hende den ikke passer med din. Det kan jo bli for mye av alt, både for lyst og for mørkt. Kombinasjonen jeg hadde på slutten av tiden jeg spilte på Fidelity Research MC 201 var rett og slett for mørk.
Synes at den litt mørkere klangen pgr av endret vinkel gjør lyden enda mer kledelig på Regaspilleren. At den statiske effekten er borte, gjør det bare enda bedre. Sett i ettertid.
 
L

Larkus

Gjest

Sitat:
"Enter the Reso-Mat. The idea with this mat is to have absolutely no influence on the record. It sits on cones with minimal contact with no clamping. Vibrations from the stylus are free to dissipate in the open air with no reflections. There is nothing to dampen the record either."

Helt motsatt av alle andre teorier om hva som er viktig!


Okay! Det finnes platematter i forskjellige materialer, forskjellige vektklasser, forskjellig utforming osv.osv. Endatil platematter med spikes!
Alle produsenter hevder at sin løsning er den optimale, og brukere skryter uhemmet av akkurat sin matte uansett type. Og noen syns det er absolutt best uten matte.
Er det dermed nærliggende å anta at platematta betyr lite eller ingenting for lyden, og at den viktigste funskjonen er å beskytte vinylplata mot evt. skader fra tallerken-overflata? Og å dempe evt. ringing i enkelte metalltallerkener?
 
Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg regner med at dette er et retorisk spørsmål, Larkus. Eller har du erfaringer som gjør at du har konkludert?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.601
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Så hyggelig at det kom en tråd om dette emnet... Det har jo ikke vært noe særlig diskutert de siste 14 dagene her inne.. :p;D
 
Topp Bunn