Den store OB-tråden!!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Valentino skrev:
hel skrev:
Ludo skrev:
Jeg vil gjerne ha det sånn at det låter like tøft bare større ;D
RF7 ;D
Dipolbass låter ikke "tøft".
Vet ikke helt om "tøfft" er ordet, men det trøkka skikkelig hjemme hos deg Val når du ville det... Noe av den beste bassgjengivelsen jeg har hørt i en vanlig stue.. :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.853
Antall liker
10.685
Torget vurderinger
10
I og med at TB W8-1707 spiller i en transmisjonslinje så får du fort vekk like mye dypbass der som på Klipschene. Da vil 15A krasje like mye der. Slik jeg forstår det så er 15A løsningen kun brukbar med satelitter, dvs fulltoner og lignende med høyere deling. Å dele både Klipschene og TB blir som å kappe høyttalerne i 2. Rett og slett bortkastet.

Kanskje du skulle spørre om å kjøpe RSW10D subbene av Eddie1. Det ser ut som om de ikke bidro så mye som han forventet på RF7. I og med at RF5 har mindre elementer så vil RSW10D garantert bidra der. Han ga 9K for dem så det er mye for penga. High level modden fra Roar M kostet 2K. Subbene kostet 20K nye. Knallkjøp spør du meg.
 
M

Mr-T

Gjest
Kommer nok an på hvordan ordet "tøft" tolkes? For noen er kanskje Cerwin-Vega bass "tøft". I den betydningen er ikke dipolbass tøft...
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.464
Antall liker
102.652
Torget vurderinger
23
Nei, hva er tøft.... men når lynraske tørre doble basstrommer slår deg i brystet som pressluftbor og frembringer fysisk smerte, samtidig som en kjellerdyp feith synth lader hele rommet, måleren peaker på 110 dB i lytteposisjon og lydbildet er krystallklart, oppløst og som på konserten forrige uke.. DA er det ihvertfall tøft nok for meg. Slik var det i går kveld. Skremmende, for det er så altfor fristende å leke seg med slike opplevelser og det er nok ikke bare sunt over tid..

Edit; Er bare så lei alle skråsikre uttalelser om ting, myter som bare forsterkes selv om det egentlig ikke behøver å være sånn bare det tas skikkelig ut.
 
M

Mr-T

Gjest
Skjønner veldig godt hva du mener.... ;D
Det er lite som slår tørr kjapp dipolbass.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.464
Antall liker
102.652
Torget vurderinger
23
Problemet, Mr.T, er at altfor mange av oss tviholder på (tildels gamle) såkalte sannheter om mangt og meget i denne hobbyen. Det er INGEN tjent med.
Jeg garanterer deg, at den bassen jeg hadde i går kveld hadde skremt flere av de "bassfanatikerne" jeg kjenner UT av rommet. Så TØFT var det.
 
J

J.J

Gjest
Dere snakker om en dimensjon som jeg har tilgode og oppleve - håper det blir min dag og.

Syntes det er artig OG lærerikt det her ..... Sa jeg inspirerende ??



Jan Robert
 
M

Mr-T

Gjest
Jeg har ingen problemer med å tro deg på det....
Problemet for ca. 99,97% (hehe) av alle audiofile er at de ALDRI har hørt skikkelig bra bass. Et ordentlig referansepunkt på dette området eksisterer ikke for så og si alle, dessverre. Jeg skal høre oppsettet ditt Sluket, når det er litt mer ferdig vel å merke.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Mr-T skrev:
Skjønner veldig godt hva du mener.... ;D
Det er lite som slår tørr kjapp dipolbass.
Har det godt i minne det jeg hørte hos deg, og hvis jeg skulle pirke på noe var det nettopp ønske om ennå litt tørrere bass. Synes det ble litt "Fløffy"
Men det kan kanskje ha noe med en litt problematisk overgang til 8"erne. For lite spenst i øvre bass blir kjedelig ;)
 
M

Mr-T

Gjest
Du får ta deg en ny tur... :)
8-tommerne er bortevekk nå, det funka ikke helt det der.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Mr-T skrev:
Du får ta deg en ny tur... :)
8-tommerne er bortevekk nå, det funka ikke helt det der.
Det er ikke meg i mot med en ny tur, men han derre roald får jo ikke ut fingeren.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.464
Antall liker
102.652
Torget vurderinger
23

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.464
Antall liker
102.652
Torget vurderinger
23
jan#jan skrev:
Dere snakker om en dimensjon som jeg har tilgode og oppleve - håper det blir min dag og.

Syntes det er artig OG lærerikt det her ..... Sa jeg inspirerende ??



Jan Robert
Vær sterk i troen, be dine bønner og spis vitaminene dine så kommer du dit før du aner! Du har allerede det viktigste, nemlig eget hus. Resten er egentlig sølde enkelt, og trenger ikke koste all verden heller. Det systemet jeg holder på med nå skal jeg klare å kopiere inntil 90% av hva lyden angår, og det til en fjerdedel av prisen.
 
M

Mr-T

Gjest
Fornuftig å bygge en ferdig konstruksjon i hvertfall, hvis man ikke vil gjøre en hel masse utviklingsjobb selv, eller har tilgang på måleutstyr.

Når det er sagt på er denne OBL11 ikke det jeg vil definere som en "ekte" dipol - dvs en høyttaler med 8-tallsformet spredningsmønster. Den er skikkelig dipol i bassen, men lenger oppover går det over stokk og stein med spredningkarakteristikken.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.427
Antall liker
2.854
Torget vurderinger
3
Så sansynligheten for at dette låter som det burde er altså heller liten.
Men bass elementet er kanskje mulig å bruke i en H ramme feks i kombinasjon med en BLH løsning.
Eller blir dette bare surr og rot ;D
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.464
Antall liker
102.652
Torget vurderinger
23
Disse Troelsgravelsen greiene er gjennomarbeidet og flotte, men det blir fislete da, uansett hvordan en ser på det... Så det kommer an på hva du ønsker deg, hvor du legger lista. Hvis jeg hadde valget mellom en standard kasse høyttaler med et par 8" el.l., satt opp mot en god konstruksjon med 1 x 15" dipol så ville jeg vel valgt den siste. Derimot, hadde jeg valget mellom sistnevnte og en skikkelig god kasseløsning med 12" eller 15" av noenlunde kvalitet så ville jeg nok gått for kasseløsningen...

Men som sagt, avhengig av hvor du ønsker å legge listen og hva som er realistisk rent plassmessig og ev. økonomisk, En klassisk feil jeg har sett mange gjøre er å velge et rimelig element til dipolbass. Hvorfor gjør man dette? Pose & sekk er et meget vanskelig konsept...
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.853
Antall liker
10.685
Torget vurderinger
10
Mener du Eminence 15A?
 
M

Mr-T

Gjest
Enig i det, single 15" blir litt tamt. Jeg lagde jo en sak med 21" bass, og det ble straks litt mer interessant. Og det bør være drivere av god kvalitet, "billig-ræl" er og blir akkurat det, uansett.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.464
Antall liker
102.652
Torget vurderinger
23
Nemlig. Simple as that. No free lunch. Dessuten vet jeg at f.eks. OB er mer belønnende enn mye annet når man benytter riktig gode elementer.

Hvilke merker som er mindre egnet osv. er ikke noe poeng å begi seg ut på, det holder stort sett å lese standardutvalget til de som selger elementene.
Og studere priser. Det er desverre ofte sammenheng her, langt mer enn i segmentet "ferdig produkt" faktisk.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.427
Antall liker
2.854
Torget vurderinger
3
Takker for svar veldig greit med litt input her så slepper jeg å rote meg helt bort i kålen ;D
Det jeg er ute etter er vel å klare å få 70/80 talls metall heltene mine til å trøkke litt mer i bunn enn det som er mulig pr i dag med "mikkemus" (c) Pengesluk ;D høytalera mine.
Plassen jeg har til rådighet er ca 25m2 i kjelleren med panel på vegga og betong i gulvet.
Rent økonomisk må vel ting taes litt etterhvert ,men jeg har forstått såpass at god lyd nødvendigvis må koste litt.
Det jeg lurer mest på om de Eminence Deltalite II 2515 elementene som står i OBL11 er fleksible nok til å brukes i andre konstruksjoner/konfigurasjoner. Feks i en H ramme med elektronisk delefilter og egen effekt forsterker. Eller i en onken løsning osv.
Eller hvilket bass element ville herrene satset på. Hvis tanken var å prøve ut litt forskjellige løsninger på sikt :)
 
M

Mr-T

Gjest
Et tips jeg vil gi før du begynner å leke med dipoler: Skaff et digitalt delefilter og en stabel med forsterkere først, eller en Hypex PSC2.400 modul (som har DSP/delefilter).

Hvorfor?

1. Jo, fordi det er så mye enklere å prøve ut elementer, delefrekvenser osv. når man kan ratte det inn slik, og det er mye som er umulig å lage uten et slikt verktøy også. Så kan man - hvis man vil - bygge det om til passivt eller analog aktiv deling når man har funnet noe som henger på greip.

2. Dipoler er som oftest kranglete med tanke på frekvensrespons, det kreves kompensasjon under baffel-peak (6 dB/okt), og man har også selve baffel-peaken midt i mellomtonen, både på basselement og mellomtonen som man må kompensere for. Det er ikke uten grunn at delefilteret til Gravesens OBL eller Linkwitz' Orion er temmelig komplekst.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.427
Antall liker
2.854
Torget vurderinger
3
Takk for tips :) Må nok investeres litt hvis det blir noe selvbygg av dipoler en gang i tiden :)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.464
Antall liker
102.652
Torget vurderinger
23
Dipoler er som Italia. Himmel og helvete i samme konsept!
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.464
Antall liker
102.652
Torget vurderinger
23
Du er vel enig?? Enkelt å smelle en relativt egnet 15" bass inn i en halv x-finerplate og du får fin bass, men skal du gå vitenskapelig tilverks og lage et fullrange-system så har du det gående...

Edit; Det første skuddet er gratis! Slik var det også med meg... hadde noen gamle Goodmans 12" Alnico elementer jeg fikk fra en kamerat i sin tid. Han skulle flytte og orket ikke drasse på disse stygge hjemmelagde monstrene. Så jeg tok ut elementene og kastet kabinettene. Så, ved en senere anledning monterte jeg de opp i en baffel (eller to, selvsagt) som jeg så bare satte løst inntil to hjørner i stua. Resten er historie. Dette er 25 år siden nå...
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.834
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Synes det er flott at dere deler av deres erfaringer, som dere ser er det mange av oss "ung gutta" som har blitt skikkelig engasjerte på DIY de siste månedene :)
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.427
Antall liker
2.854
Torget vurderinger
3
Milenko skrev:
Synes det er flott at dere deler av deres erfaringer, som dere ser er det mange av oss "ung gutta" som har blitt skikkelig engasjerte på DIY de siste månedene :)
+1 der Milenko uten den verdifulle dra hjelpa jeg har fått her inne på forumet, hadde jeg vært milevis unna godlyden til dags dato.
Så takk til alle som bidrar.
 
M

Mr-T

Gjest
pengesluk skrev:
Du er vel enig?? Enkelt å smelle en relativt egnet 15" bass inn i en halv x-finerplate og du får fin bass, men skal du gå vitenskapelig tilverks og lage et fullrange-system så har du det gående...
Ja, det er definitivt ikke bare-bare.

En god liten guide jeg vil anbefale alle å lese, den belyser en del av problemstillingene noenlunde oversiktig:
http://www.dipolplus.de/frameset.htm?/thema11.php
Se under "How open baffles work - from point sources to small drivers in big baffles to big drivers in small baffles (version 12.08.2010):", trykk på Download knappen der.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.464
Antall liker
102.652
Torget vurderinger
23
Helt enig der, takk til de som deler. Egentlig eier man ikke slike kunnskaper, man forvalter de og ansvaret er å bringe de videre til bl.a. neste generasjon som fører ting videre og forhåpentligvis tilfører noe nytt også!

Jeg som er gørgammal har lært mengder av yngre på området digital/datateknologi.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.853
Antall liker
10.685
Torget vurderinger
10
pengesluk skrev:
Helt enig der, takk til de som deler. Egentlig eier man ikke slike kunnskaper, man forvalter de og ansvaret er å bringe de videre til bl.a. neste generasjon som fører ting videre og forhåpentligvis tilfører noe nytt også!

Jeg som er gørgammal har lært mengder av yngre på området digital/datateknologi.
Herlig ;) Det er derfor jeg liker DIY avdelingen og frekventerer den 99,9%. Resten på HFS er sånn middels-minus interessant.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.853
Antall liker
10.685
Torget vurderinger
10
Hørte forresten på radioen at hardingfelemaker yrket risikerer å dø ut. Ikke det at hardingfele er min favoritt (unnskyld farfar som døde for et parogtyve år siden) men jeg er for å bevare kunnskap ifb yrker og hobbyer som ikke nødvendigvis er big business. Akkurat som skikkelig hifi ikke er så pop for yngre generasjoner. Så del ivei ;D
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.834
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Synd at gammeldagse håndverker tradisjoner dør ut i vårt land...
I en del land lenger sør i europa virker det (har sett på tv) at de er flinkere til å holde tradisjonshåndverk ved like.
For hundre år siden hadde jeg vel vært skomaker, oldefar, farfar, gammel onkel, den gang yrker gikk i arv sammen med lærdommen.
Min farfar pensjonerte seg fra skomakeryrket og butikken i 1983, var ikke mulig å livnære seg på den måten lengre, heller ikke å drive butikk uten å være en del av en kjede.
Mine første fotball sko og skøyter var forøvrig håndlagde i ekte skinn og lær...
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.464
Antall liker
102.652
Torget vurderinger
23
Tiltredes. Hardingfele er kunst og kunsthistorie. Samme med trebåtbygging. lafting, bevaring av alle tradisjonelle jord- og skogbruksmetoder, tradisjonell matlaging (inkl. drikke selvsagt), all slags instrumentmaking osv osv. Lista er lang, men vel verdt å ta vare på. Dette er kvaliteter som er evige. Ser at svenskene ofte er bedre enn oss til å ta vare på gamle håndtverksteknikker etc.

Med fare for å virke politisk (som ikke har noe med dette å gjøre i det hele tatt): Dem opp for fordummingen samfunnet er så flinke til å påføre oss under fremskrittets navn! Utviklingen er konstant, men utvikling er ikke alltid fremskritt! Le dere ikke forledes av markedets makt! Hehe... 8) 8)
 
J

J.J

Gjest
Tradisjonsmat ................................. :p Nå kan det gå gæli OT her sluket - om vi skal begynne og snakke om det .... 8)
Det er så mye å ta av - så uendelig mye godt ...
Det er vel bare gamle kara her som har hørt om Henriette Schønberg Erken.............
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.464
Antall liker
102.652
Torget vurderinger
23
En liten teaser - on topic, må vite, hehe.... ;D ;D ;D
 

Vedlegg

Topp Bunn