Den store OB-tråden!!

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
75
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Ettersom OB-vinden blåser gjennom der HFS'ske fora så kan det være greit å samle all kunnskap om dette emnet i en og samme tråd.
For min del dukker det opp spørsmål som følger:

- Hvilke parametre må man se etter dersom et element skal benyttes i en OB-konstruksjon?
- Hvor kjøper man elementene?
- Hvordan beregner man størrelse på baffel utifra elementenes spesifikasjoner?
- Hvor får man tak i egnet materiale for baffel?
- Hvordan bygger man delefilter for elementene slik at disse utnyttes best i OB-konstruksjonen?

osv osv ...

Denne kan jo bygges ut i det uendelige!!

Kjør på folkens, det er jo så uendelig masse kunnskap her!!!

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
75
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Mitt første spørsmål går på selve konstruksjonen av det hele:

- Hva er en U-baffel og hva kjennertegner den?

- Hva er en H-baffel og hva kjennertegner den?

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.008
Torget vurderinger
1
Flott initativ håper tråden blir lang og informativ.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
6.762
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Mulig jeg er sju år i huet, men:

Den store OB-tråden?

;D

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
6.762
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Lang tråd? Min temmelig begrensede erfaring med produktet får meg til å tippe på 15-20cm. ;)

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.008
Torget vurderinger
1
Håper det blir en lang tråd. jeg da kanskje ikke akkurat om ob merker.
selvom det er interesant nok og prøve å drikke en øl med to sånne i munnen ;D
Men høytaler prinsippet er mer spennende og lære om. mulig det dukker opp
konkrete annbefalinger av prosjekt det går ann å vurdere her også :)

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
75
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Hvordan beregner man størrelsen på en baffel? F.eks til Eminence Alpha 15A, skal brukes som bass-supplement til Klipsch RF-5. Ser for meg to stk på hver side, i egne moduler slik at de kan stables oppå hverandre... Men hvor bred skal baffelen være?

M

Mr-T

Guest
Så bred/stor som mulig.... men det kommer litt an på hvor du skal plassere delefrekvensen.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
75
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
For å være helt ærlig så aner jeg ikke hvor man bør plassere delefrekvensen så lenge de skal stå som et supplement til RF-5. Jeg kommer til å kjøpe inn benkeplate i eik fra Ikea, de er 62 cm brede. Jeg hadde tenkt meg et system som er like høye som RF-5'ene, dev 107 cm. Klarer man å skvise to stk 15" inn på den størrelsen?

M

Mr-T

Guest
Det går nok, men det blir ikke rare baffelet... vil vel anbefale en H-baffel til basselementer for å få mer nivå i selve bassområdet.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
75
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Ok, da blir det H-baffel :)

Finnes det et program som kan hjelpe til med å kalkulere de riktige dimmensjonene?

M

Mr-T

Guest
EGDE er et bra verktøy, men det kan ikke beregne H-baffel direkte. Men du får en indikasjon ved å lage baffelet større, dvs øke dimensjonene like mye som størrelsen på "vingene" til H-baffelet. Hvis du har 30 cm vinger på hver side og oppe og nede, legg altså til 60 cm på alle dimensjoner. Det stemmer i praksis ganske bra.

http://www.tolvan.com/edge/

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
34
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Jeg har forstått det sånn at en H-baffel har omtrent samme virkning som å legge til masse på elementet. Q-verdien øker, Fs reduseres, overall følsomhet reduseres. Blir det riktig tankegang?

Ut ifra beregningene til MJK så blir ikke responsen særlig pen med en H-baffel... men er dette overførbart til andre elementer? Alle beregningene hans tar jo utgangspunkt i et element med Qts = 1,26 hvilket er ganske håpløst. Vil et element med kraftigere motor være mindre påvirket av H-baffelet?

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
491
Torget vurderinger
6
Mr-T skrev:
EGDE er et bra verktøy, men det kan ikke beregne H-baffel direkte. Men du får en indikasjon ved å lage baffelet større, dvs øke dimensjonene like mye som størrelsen på "vingene" til H-baffelet. Hvis du har 30 cm vinger på hver side og oppe og nede, legg altså til 60 cm på alle dimensjoner. Det stemmer i praksis ganske bra.

Bare for å få det inn med teskje:
Dersom baffelen er 60 cm, og sidevanger er 60 cm, ref. noen H-bafler jeg har sett på DIYaudio.. ( ;)), blir da den bredden/høyden en legger inn i edge lik 60 (baffel) + 60 (venstre sidevang) + 60 (høyre sidevang) = 180 cm? :)

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
1.395
Tenk deg at du trekker en tråd runt fra forsiden til baksiden.
Må lengden på tråden.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
491
Torget vurderinger
6
Ok :)

Tråden må vel "stoppes" midt på sidevangen for at målingen skal bli korrekt, i og med at det er her frontbølgen møter bakbølgen, på samme måte som en rett baffel?

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
1.395
Det er jeg jammen ikke helt sikker på.
Det ligger vel i litt i grenseland mellom ønsketenking og realitet? ;)
Gulvet og rummet i seg selv har også ganske stor innflytelse på resultatet.

M

Mr-T

Guest
Audiodidakt skrev:
Mr-T skrev:

Dersom baffelen er 60 cm, og sidevanger er 60 cm, ref. noen H-bafler jeg har sett på DIYaudio.. ( ;)), blir da den bredden/høyden en legger inn i edge lik 60 (baffel) + 60 (venstre sidevang) + 60 (høyre sidevang) = 180 cm? :)
Ja. Det stemmer ganske bra med virkeligheten etter min erfaring. Kanskje det er noe mindre...

M

Mr-T

Guest
DIY_dude skrev:
Jeg har forstått det sånn at en H-baffel har omtrent samme virkning som å legge til masse på elementet. Q-verdien øker, Fs reduseres, overall følsomhet reduseres. Blir det riktig tankegang?

Ut ifra beregningene til MJK så blir ikke responsen særlig pen med en H-baffel... men er dette overførbart til andre elementer? Alle beregningene hans tar jo utgangspunkt i et element med Qts = 1,26 hvilket er ganske håpløst. Vil et element med kraftigere motor være mindre påvirket av H-baffelet?
Mnja... At Fs trekkes nedover er det ingen tvil om, men at følsomheten går ned har jeg vondt for å tro på.

Responsen blir ca det samme som et flatt baffel etter det jeg kan vurdere, også basert på målinger jeg har gjort.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
75
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Mr-T skrev:
Audiodidakt skrev:
Mr-T skrev:

Ja. Det stemmer ganske bra med virkeligheten etter min erfaring. Kanskje det er noe mindre...
Godt det ikke bare er jeg som måtte ha dette inn med teskje :)

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
75
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Hvor anbefaler dere at man deler disse da for å få best mulig resultat?

Specs på Klipsch RF-5 er som følger:

CROSSOVER FREQUENCY: 2500Hz
FREQUENCY RESPONSE: 34Hz-20kHz (+-)3dB

Jeg vil gjerne ha det sånn at det låter like tøft bare større ;D

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
34
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Mr-T skrev:
Mnja... At Fs trekkes nedover er det ingen tvil om, men at følsomheten går ned har jeg vondt for å tro på.

Responsen blir ca det samme som et flatt baffel etter det jeg kan vurdere, også basert på målinger jeg har gjort.
Ja, jeg er generelt sett litt skeptisk til MJK sine beregninger. Såvidt jeg vet har han ikke etterprøvd noe av det med faktiske målinger. Jeg tolket det som at elementene får en litt større luftmasse å jobbe mot i en H-baffel, og derfor får noe redusert overall følsomhet. Men det er kanskje litt far fetched.

Jeg er fristet til å prøve mine 18" Faital Pro 18HP1040 (Q = 0,38) i en H-baffel. To elementer i parallell pr. side. Det ene elementet vendt bakover. Men jeg har lyst til å dele ved 500 Hz, og etter Linkwitz sin anbefaling så bør vingene ikke være lengre enn 30 cm. Edge viser da en betydelig økt respons nedover i frekvens, men også en forferdelig 9 dB peak ved 2-300 Hz. Vil denne virkelig være så utpreget? 9 dB var da voldsomt.

M

Mr-T

Guest
Det du ser er den såkalte Dipole Peak, kombinert med selve dipolavrullingen og den dip du får ved 2x Dipole Peak. Så ja - dette er realistisk. Jeg har målt en sånn peak til rundt 11 dB i enkelte tilfelle. Av gode grunnen bør man ikke bruke baffelet over Dipole Peak. Dette igjen setter grenser for hvor bredbåndet en dipol kan/bør være! En dekade (f.eks 30-300 Hz) er å strekke det så langt det er fornuftig etter min mening. Derfor er ikke 1-veis med en fulltone noen god løsning i OB.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
34
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
En 1-veis høyttaler har vel aldri vært noen god løsning uansett ;)

Jeg ser dilemmaet. Hvis man vil dele ved 5-600 Hz bør ikke baffelbredden være noe mer enn 40-50 cm, og da mister man betydelig med respons nedover i frekvens. Ser ikke ut til at dipol er aktuelt i mitt tilfelle.

M

Mr-T

Guest
Hvis man skal lage en "optimal" dipol, sv overholde fornuftige baffelbredder osv.. så er det vanskelig å unngå at det blir 3-veis.

Nå har jeg en 2-veis sjøl, men det er litt spesielt siden jeg bruker et line-source bånd i dipol. Dette går ned til 150 Hz uten baffel.

svm88

Bransjeaktør
Ble medlem
01.09.2009
Antall liker
48
Sted
Røyken
Torget vurderinger
9
Hvor langt fra vegger og hjørner bør dipole basssytemer stå? Og bør rommet være av en viss størrelse(annet enn at man praktisk får plass)? Tenker på bruk av 2stk gode 18 tommere på hver side.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
491
Torget vurderinger
6
Det sies ofte at avstand til veggen bak dipolehøyttalere bør være minst ca 1.2 meter unna.

Dette har å gjøre med at øret da klarer å skille tidligrefleksjoner fra veggen bort fra direktelyden.

Hva som er optimal plassering når det gjelder frekvensrespons i bass osv må man nok prøve seg frem med, men også bassrespons fordrer avstand til vegg for å unngå "mudrete" bass. (Opplevde det en gang på test av Forsman-høyttalere)

Topp Bunn