Bil, båt og motorsykkel Den store Motorsykkel-tråden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg har kjørt motoriserte tohjulinger siden sånn ca. 1968. Det begynte sånn smått med lånte Tempo Corvetter, Panther'e og Taifun'er. Deretter var det MZ, Suzuki og Honda - også lånte / leidde fjær. Min første skikkelige mc, var en shoppra Ariel Red Hunter 350 ccm. Men den store kjærligheten kom med superbiken over alle,Honda CB 750 - herrejemini, for en maskin det var! Inntil jeg en sommerdag i 1976, fikk prøve en Honda GoldWing...en firesylindra boxer på 1000 ccm og et bånndrag man ikke fant maken til på noen anna mc på den tida. Jeg bestilte en tvert, men p.g.a. at lasteskipet havarerte, kom den aldri til Speed McCenter..Jeg endte derfor opp med en Kawazaki Z 750, en twinmaskin, ikke ulik de klassiske engelske - men MYE meir moderne. Seinere har det blitt enda en CB 750, et par Kawa Z 1000 J'er, et par Honda GoldWing'er, både 1100 og 1200, og nå en Kawazaki Z 650 - en pen nestenklassiker, som duger perfekt til og fra jobb, samt disse fine kveldsturene. Jeg har hatt lange perioder uten mc, men fått tilbakefall - gang på gang.

    Kort fortalt, jeg har alltid hatt mc-dilla...ALLTID. Ser jeg en litt ukjent, ny modell stå parkert, må jeg bort og ta herligheten i øyesyn. Og fortsatt er lyden av en '76 modell Ducati 900 ss den vakreste musikk i mine ører... Det å ta et sveip, noen mil eller så, på mc -er reinhekla sjelebot. Man tenker bedre, lukter bedre og føler bedre fra mc-sadelen enn fra noe anna fremkomstmiddel. Tro meg!

    Nå sysler jeg med "oppgraderingsplaner" - så det er andre enn hifi-entusiaster som får denne lidelsen kasta over seg. Jeg skal ha en mc som er litt større i kubikk, litt nyere og som aller heldst har heilkåpe og kofferter. Jeg vurderer Honda CBR 1100 Blackbird, BMW K 1000 Rs eller Triumph ST.

    Jeg har en berettiget mistanke om at andre her på forumet, også er ihuga mc-entusiaster. Nå er vel de fleste tohjulingene godt stallet for vinteren, så da kan det kanskje være betimelig å dele noen mc-erfaringer og noen bildeglimt av "juvelene" her på forumet...

    Jeg hiver ut et par av nestenklassikeren Kawazaki Z 650 F3, en nesten strøken 1982modell med 84000 km på meteren. Den går som ei klokke, er svært godt tatt vare på - og kan fort bli til salgs...

    Andre som nyter mc-tilværelsen der ute???
    ;D
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Vel, jeg kjørte for 5 dager siden da, men nå kan det nok være slutt også for min del.
    Har kjørt til og fra jobb siden tredje påskedag og til og med sist tirsdag.
    Da begynte det å bli litt utrygt kl. 0630 om morran ::)
    Ikke er dekka helt ferske heller.
    Startet med Tempolett i 64, så ble det Honda 125 (63mod) SuperSport i 66.
    Den kjøpte jeg brukt og valget kunne like gjerne blitt en nydelig 350 Ariel (litt burgunderfarget) fordi den sto der jeg handlet Hondaen opp i Dalsbergstien i Oslo.
    Det valgte jeg ikke fordi jeg trodde at Hondaen var lett mc, noe jeg fort fant ut at den ikke var og greit var det for da måtte jeg ta lappen for stor mc med en gang.
    Grunnen var at den hadde 15 HK.
    Bildet er ikke av min, men etter å ha farget den blå (var rød) i PS. så ser den ut slik min gjorde.


    I det tidsrommet kjørte jeg også i ny og ne en Trumph Bonneville og en Triumph Trophy (650?)
    Kamerater sine.
    Så nikka den ene en lyktestolpe nesten i to ved avkjøringen til Hellerudsletta (messeområde),
    da ble det en naturlig pause for min del til litt ut i 80 åra.
    Da ble det først en Honda500 kubikk tosylindret (chopperstil) i et par år.
    Så en VT 750 C i 85 som fortsatt står i garasjen, noe den har gjort siden desember 97.




    For i 98 kjøpte jeg den jeg har brukt siden og sist tirsdag.
    En Suzuki Marauder VN800.



    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Så ut som om den andre mc-tråden hadde stilna av i 2008, så det er uansett på høg tid å kvikke liv i mc-praten her på forumet. Man kan jo ikke bare prate moving coils....

    Artig mc-historie, og flotte bilder. Du skulle tatt Ariel'n...Jeg hadde mye morro med min, sjøl uten lappen...Den var forøvrig i mitt eie - med skjært motor - inntil for et år siden. Da ga broder'n den til en Ariel-entusiast på Vestvågøy. Håper han får den på veien igjen, for jeg har nemlig blitt lovt en prøvetur!! Nydelig sak, den du kjører nå. Jeg har ikke prøvd anna Suzuki de seinere årene enn R-sykler. De blir LITT sammenkrøpa for oss i sein ungdom. Tanken og en noe nedsegen brystkasse, harmonerer ikke heilt godt lenger. Lillebroder'n ( som er høgere og meir volumiøs enn meg ) hadde inntil nylig en Triumph Daytona 955, en engelskimport gått bare 7500 km. En nyyydelig kjøremaskin med et herlig drag fra 3-sylindringen - og DEN herlige basslyden!!! Jeg lånte den et par dager. Her er noen gløtt tatt i Lofoten, Svolvær og Lofotens perle, Austnesfjorden. Nå er den solgt, til Bergen tror jeg. Broder'n sikler forresten på en Yamaha FJR 1300....
     

    Vedlegg

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.810
    Antall liker
    38.449
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    sesongen er slutt for i år,men det finnes bare en sykkel.HARLEY DAVIDSON 8)

    MVH
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    motoren skrev:
    sesongen er slutt for i år,men det finnes bare en sykkel.HARLEY DAVIDSON 8)

    MVH
    Der tar du feil....for Davidson-folka stoppa utviklinga for noen tiår siden. Derfor kalles Harley'ene "The living legend"...Men med de siste modellene, har de våkna til livet igjen, så det kan kanskje komme noe bra fra den kanten og. Night Rod Special er jo ikke akkurat stygg...

    ;D
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    888
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Har nettopp stalla inn alle syklene, den siste som fikk litt høststell før soveposen ble tredd på var Duccen. Importerte den selv til landet i 1987, og nå er den kommet hjem til "papa" for å bli. Gjensynet sist vinter var deilig, selv om jeg ikke tenker kjøre den slik jeg gjorde for 22 år siden.....
    Nå er det pussing, finmekking og langsiktig vedlikehold som teller - og små solskinnsturer så lenge rygg og knær ikke dovner i den noe anstrengte sittestillingen, der overkroppen ikke får løft før du passerer 140kmt.
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Den Ducatien så ut som ett strøkent eksemplar!

    Angående å bruke trekk til sykkel ved overvintring,- Pratet med en anerkjent mekaniker her i Oslo som anbefalte å ikke bruke trekk til sykkelen ved lagring der temperaturer svinger mye.(ute garasje eks.)
    Grunnen er at ved temperatur endringer slår det fuktighet opp under trekket og utfallet er som oftest rust og
    eiring av metall.
    Han hadde visstnok sett flere eksempler på dette...Står sykkelen under jevn temperatur er ikke dette ett problem.

    Har dere erfarne motorsykkel brukere en sjekkliste ved overvintring? altså litt utover polering og full tank ;D

    Selv gleder jeg meg til våren da jeg kjøpte meg sykkel for litt over en uke siden, har knapt nok fått prøvd denne før jeg satt den inn til overvintring.

    Sykler jeg har eid...

    ZX6r.



    Suzuki Gsxr 750.



    CBR 929 som jeg eier nå.
     

    Vedlegg

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Se der,ja! Gunzi, har du sett hva jeg skreiv innledningsvis i tråden ang. Ducati 900ss??? Jeg var på mc-tur i Sverige i 1976, og havna sammen med et gjeng fra Lakselv. Etter ei uka i Karlstad, dro vi sammen med folkene derfra til Anderstorp og overvar VM i road racing. 122 mc'er i følge..det var skøy! Det var i den tida Barry Sheene herja som verst i 500 og 750-klassene... 2. dag på camp'en, kvakk jeg til av en drønnende motorlyd, og inn kom 2 stk. Ducati 900 ss'er og to Guzzi Le Mans'er. Jeg måtte bort og prate med folka...og det endte opp med at jeg fikk prøve både 900ss og LeMans. Begge maskinene var veldig spesielle, i forhold til min Honda CB 750. De rista og pusta og pæsa, vanvittig tunge på gasshendelen var de, returfjæra måtte vært uhyggelig stram - men du verden for en gange når de bare kom over 20 km/t. Etter den gangen, har Ducati 900ss eller etterfølgeren som du har, Mille, vært noen av de skikkelig ultimate mc'ene for meg. Hailwood Replica er jo heller ikke borte vekk,da.. Noen år seinere, kjørte jeg noen mil på en Laverda Jota, og den hadde bedre drag og var totalt sett bedre å kjøre - men den hadde ikke samme "sjela" som 900ss. Flott mc, det og.

    Er du heilt sikker på at du ikke skal selge denne??? Hvor importerte du den fra? Har du tips til linker osv. hvor det er mulig å få fatt på en slik, eller en Laverda? Send gjerne PM eller mail!

    ;D
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    888
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    VilhelmW - ja både Ducati og Guzzi er morsomme sykler med egen lyd. Tror jeg har en cd med bare Ducatilyder på et sted, riktig hifi!!
    Jeg har hatt 2stk Moto Guzzi Le Mans med noen års mellomrom, og med forskjellig tuningsgrad.
    Denne på bildet er jeg uviss på om finnes lengre, jeg hadde et rundkast, og den ble solgt som vrak sent på 90-tallet.

    Ingen av Guzziene (eller Ducatien for den saks skyld) presterte optimalt i norsk klima. Ved varmkjøring i 35 grader nede i europa skiftet motorene helt karakter, den dorske 1000ccm Guzzien ble et turtallsmonster med krefter jeg ikke ante fantes, rødstrek var å betrakte som et godt råd hvis oljen var bra nok (10-60 racing)
    Ducatien ble også hysterisk etter god varmkjøring på sommerdager nede på kontinentet, eller enda bedre, på en bane....ville bare mer og mer...og jaggu er det lett å bli rusa og høy som sjåfør av noe slikt.
    Dessverre er nok ikke Hailwood'en min for salg, men det skal visstnok finnes en til i Norge, med lavere KM og enda bedre kosmetisk tilstand enn min.
    I statene ble det solgt et strøkent eksemplar for 25.000USD i sommer, men det er 1974 750SS som holder høyest pris ifølge verdilistene.
     

    Vedlegg

    mixture

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2008
    Innlegg
    199
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    1
    Legger med et bilde av min tidligere stolthet. En Suzuki RG500, 1986 modell.
    Denne ble solgt for 2 år siden, og angrer fortsatt.
    Med Jolly GP eksos anlegg var den noen kilo lettere enn orginal og noen hester ekstra.
    Den gikk noe helt jævlig, og til tider litt vannskelig å holde seg fast når den kom opp i turtall.
    Totaktere er jo kjent som turtallsvillige maskiner og med Jolly GP anlegget som er nærmest raka rør
    skremte den vannet folk på veiene.
    Med kåpedeler fra Airtech fikk den også litt spreke utseende enn orginal.
    Nå er jeg på jakt etter en enkel grei pendle sykkel......blir nok ikke fler plastraketter på meg.
    Det er jo reint helse farlig ;D

    NB! Dette er min første melding med bilde....håper det funker...
     

    Vedlegg

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    johnnygrandis skrev:
    Angående å bruke trekk til sykkel ved overvintring,- Pratet med en anerkjent mekaniker her i Oslo som anbefalte å ikke bruke trekk til sykkelen ved lagring der temperaturer svinger mye.(ute garasje eks.)
    Grunnen er at ved temperatur endringer slår det fuktighet opp under trekket og utfallet er som oftest rust og
    eiring av metall.
    Selv bruker jeg dynetrekk (bomull). Dette puster = ingen kondens, og holder likevel det meste av støvet i garasjen borte.

    Dette er ikke min sykkel, men jeg har en CBR600F 1998 som opprinnelig var i disse fargene...
     

    Vedlegg

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Huff, dårlig gjort å lage en tråd som dette.
    Har ikke så lang fartstid på to-hjulinger, men de to sesongene 07 og 08 som det ble merket meg for livet.
    Likte godt noe av det du skrev innledningsvis:
    Det å ta et sveip, noen mil eller så, på mc -er reinhekla sjelebot. Man tenker bedre, lukter bedre og føler bedre fra mc-sadelen enn fra noe anna fremkomstmiddel.
    Er så sant som det er sagt.

    Jeg begyndte min "karriere" på en 97 kawasaki zx6r, men den ble for slitsom å kjøre. Har ett dårlig håndledd, og framoverlent sittestilling er en da en dårlig kombinasjon.
    Sånn så den ut:


    Denne hadde jeg fra bare i 3 mnd før jeg kjøpte en ny kawasaki z750.
    Til mitt bruk, glimrende sykkel.




    Hadde mange fantastiske turer med denne. Måtte desverre selge etter samlivsbrudd hvor jeg ble sittende med boliglån alene. Men, sykkel skal det nok bli igjen om noen år.

    Har veldig lyst på en ducati streetfighter. Elsker SF konseptet. Perfekt kompromiss mellom leketøy og turkjøring.

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.098
    Antall liker
    9.398
    VilhelmW skrev:
    Her er en av kandidatene for mitt vedkommende, BMW K100Rs. Har to stk "på handa". Noen som har, eller har hatt en sånn?

    ???
    En kompis av meg har en slik. Den har nå gått nesten 300000 (Trehundretusen) Km. Han har kun byttet oljepumpe og en ventilfjær.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Pink_Panther skrev:
    En kompis av meg har en slik. Den har nå gått nesten 300000 (Trehundretusen) Km. Han har kun byttet oljepumpe og en ventilfjær.
    Thomand; Flotte sykler! Så du min gamle nesten-klassiker innledningsvis?? Det er tydelig at ting har skjedd, også med mc'er. Joda, jeg har også sansen for Ducatiene, men de fleste blir for sammenkrøpne for meg. Men fine, det er de. Og lyden...

    BMW,ja. Jeg lånte en R 90 S et par uker i 1978. Da var det en fantastisk maskin. Nå er det en svindyr klassiker..Jeg har også prøvd K1 og den nyere R1100RT. Det er flotte mc'er, men jeg liker det meste med Rs'en bedre. Den erbasert på K1's teknoloi, har samme chassi, samme motor / drivlinje. Den er en veldig grei langtursmaskin og som du er inne på, den er feilfri som få. Og garantert en kommende klassiker. En mc vel verd å ta vare på...
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    888
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    VilhelmW skrev:
    Her er en av kandidatene for mitt vedkommende, BMW K100Rs. Har to stk "på handa". Noen som har, eller har hatt en sånn?

    ???
    Veldig elegant og lekkert med en K100RS, tidløs, og absolutt en sykkkel jeg kunne tenke meg. Foreløbig har privat finanskrise og mangel på garasjeplass satt bremsen på for oppkjøp av klassikere. 300.000km er ikke småtteri, er vel bare BMW, Goldwing og en del Suzuki kardangmaskiner som kommer opp i slike kjørelengder....?
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    888
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Har sprayet ganske mye Biltema preserveringsolje for båtmotorer på Z900 før innstalling. Rundt hjullager, i eksosanlegget (pottene ruster som regel i bunnen, bruk lang slange), rundt skjøter på anlegget der chromen er dårlig. Setter også ganske mye silikon på elektriske koblinger og ledninger.
    Setet, gummi, forgasserbelger og myke plastdeler får en runde med silikon eller spesialmiddel for å holde seg mykt og fleksibelt. Særlig gummimansjettene som holder sidedeksler er raske til å sprekke opp dersom de ikke settes inn jevnlig.

    Kawaen er utrolig lettkjørt og fin, selv i en alder av 33 år. Drømmen er å kjøpe ut et Kawa-vrak fra Kragnes MC Opphugging, og bygge en repilca av denne Kawaen fra andre Mad Max filmen. Dessverre vanskelig å finne dokumentasjon på akkurat denne sykkelen, selv i Australia. Den ble bygd etter inspirasjon fra Suzuki Katana som akkurat var sluppet da filmen var under forberedelse. Sist vistnok sett som dekorasjon på en pizza-restaurant i New Zealand.

    En skikkelig opprustet og rå Kawa Z900/1000 med chassis sveiset av stålplater, med topptrimmet motor og stiv fjæring!!! Det hadde vært noe å kjøre forbi Biltilsynet med det!!!
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Gunzi skrev:
    Har sprayet ganske mye Biltema preserveringsolje for båtmotorer på Z900 før innstalling. Rundt hjullager, i eksosanlegget (pottene ruster som regel i bunnen), rundt skjøter på anlegget. Setter også ganske mye silikon på elektriske koblinger og ledninger.
    Setet, gummi, forgasserbelger og myke plastdeler får en runde med silikon eller spesialmiddel for å holde seg mykt og fleksibelt. Særlig gummimansjettene som holder sidedeksler er raske til å sprekke opp dersom de ikke settes inn jevnlig.
    Fine tips her ser jeg, er det mulighet å linke til hvilken spray du bruker til gummi delene og silkonsprayen?
    Så tenker jeg handle inn...- Takker.

    Mad Max filmene er gromme saker det, ;D
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Siden dette er en tråd om motorsykler, nermere er det vel vanskelig å komme.... ;D
    Denne hadde jeg mye morro med før i tiden...
    En riktig Lundteigen Spesial!

     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    888
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Riktig et råskinn denne, realist!!!
    Ser jo ut som den kjører i 200 der den står stille!!

    Ekte norsk vare? Likte den verktøykassen på bagasjebæreren. Sånn som DBS guttesykler også hadde på 60 og 70 tallet....
    Sverige har kultur for slikt, der omsettes slike mopeder for ganske høye priser, og dyrkes i spesielle kretser....
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Gunzi skrev:
    Riktig et råskinn denne, realist!!!
    Ser jo ut som den kjører i 200 der den står stille!!

    Ekte norsk vare? Likte den verktøykassen på bagasjebæreren. Sånn som DBS guttesykler også hadde på 60 og 70 tallet....
    Sverige har kultur for slikt, der omsettes slike mopeder for ganske høye priser, og dyrkes i spesielle kretser....
    Det er visstnok et ihuga gjeng sørpå ( i Oslo-området et sted...) som dyrker sånne, eller rettere sagt alt under 100 ccm, fortrinnsvis produsert i Norge. Jeg leste en artikkel i McAvisa ( kan forøvrig anbefales! ) om denne stødige gjengen, som nesten hver søndag, kjørte til ei kro litt utafor storbyen og nøt en kopp kakao, før turen gikk heim til søndagsmidda'n. For min del var jeg definitivt ferdig med TempoLett-perioden etter passerte 14 år.... Men utgaven med skjermbrett osv. var svært utbredt blant bygdas befolkning i min barndoms fjord heime i Lofoten. De ble ofte brukt til og fra arbeid, flere tiår før ordet "commuting" sneik seg inn i Det norske språk. Disse klenodiene er vel verd å ta vare på.

    ;D
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    johnnygrandis skrev:
    Gunzi skrev:
    Har sprayet ganske mye Biltema preserveringsolje for båtmotorer på Z900 før innstalling. Rundt hjullager, i eksosanlegget (pottene ruster som regel i bunnen), rundt skjøter på anlegget. Setter også ganske mye silikon på elektriske koblinger og ledninger.
    Setet, gummi, forgasserbelger og myke plastdeler får en runde med silikon eller spesialmiddel for å holde seg mykt og fleksibelt. Særlig gummimansjettene som holder sidedeksler er raske til å sprekke opp dersom de ikke settes inn jevnlig.
    Fine tips her ser jeg, er det mulighet å linke til hvilken spray du bruker til gummi delene og silkonsprayen?
    Så tenker jeg handle inn...- Takker.

    Mad Max filmene er gromme saker det, ;D
    Gode råd, Gunzi. i tidligere tider, pleide jeg i tillegg til det du nevner, å ta ut tennpluggene og spraye lettflytende olje inn i sylindeløpene og kicke motoren runtd et par ganger før pluggene ble skrudd på plass igjen. Seinere har jeg lært at sånn konserveringsolje for utenbordsmotorer, som kjøres inn gjennom luftinntaket, er enda bedre saker. Drivkjeda må sjølsagt også smøres skikkelig.. Jeg pleier også å redusere lufttrykket i dekkene en smule, og sette en kloss under motoren slik at mest mulig belastning tas av hjulene. Det med eksosanlegget har alltid vært ei utfordring. Miljøet inni pottene er jo sånn at rustangrep er veldig vanselig å unngå. Jeg har brukt penetrerende og fuktfordrivende olje i alle år, gjerne CRC eller noe lignende, og spraya inni til det drypper ut dreneringshullene i underkant av pottene. Det er forøvrig jævlig viktig at disse dreneringshullene holdes åpne, så jeg pleier med jevne mellomrom å pirke inni de med en syl.. Jeg har ikke egen garasje, så mc'en står lagtet tørt og varmt hos en mc-forhandler her i byen. De synes visst at jeg overdriver hva angår preparering for vinteren....personlig tror jeg at både mc'en og jeg har igjen for det i lengden.

    ;D
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    888
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    johnnygrandis skrev:
    Gunzi skrev:
    Har sprayet ganske mye Biltema preserveringsolje for båtmotorer på Z900 før innstalling. Rundt hjullager, i eksosanlegget (pottene ruster som regel i bunnen), rundt skjøter på anlegget. Setter også ganske mye silikon på elektriske koblinger og ledninger.
    Setet, gummi, forgasserbelger og myke plastdeler får en runde med silikon eller spesialmiddel for å holde seg mykt og fleksibelt. Særlig gummimansjettene som holder sidedeksler er raske til å sprekke opp dersom de ikke settes inn jevnlig.
    Fine tips her ser jeg, er det mulighet å linke til hvilken spray du bruker til gummi delene og silkonsprayen?
    Så tenker jeg handle inn...- Takker.

    Mad Max filmene er gromme saker det, ;D
    Alle typer silikon enten du smører på med svamp eller spray, inneholder vel stort sett de samme virkemidlene. Unngå uansett å komme i kontakt med lakkflater når det gjelder all slik behandling.
    Andre typer gummifornyere og behandling for sete etc etc - her anbefaler jeg vel egentlig å stikke innom Torshov eller andre bilutstyrsforretninger og snakke med en kyndig ekspeditør. Det kommer stadig nye produkter på markedet. Husk bare at det du påfører setet og andre ting som i fremtiden kommer i kontakt med vann må tåle det uten å renne av i hvite bekker, som størkner på steder du vanskelig får fjernet det. Gummifornyer for dekksider og støtfangere fungerer bedre enn saker beregnet for bruk inne i bilkupeen for å si det sånn.
    Støtter ellers alle de tips som du gir VilhelmW - så sant man har ork og tid ;) Båtmotor-preserveringssprayen til Biltema er et veldig allsidig verktøy. Ulempen er at det blir veldig tyktflytende nå som det begynner å bli kaldere, ihvertfall i garasjen min.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Det virker som om de fleste her på forumet har a) solgt mc'en eller b) er for opptatt med hi-fi'en for tida, eller c) ikke gidder å skrive om mc-dillaen, eller d) kanskje ikke har mc-dilla, men kjører litt likevel...hva veit jeg? Er iallefall ikke mange som vil fortelle om akkurat sin(e) mc(er) og kanskje dele et foto eller to med oss her på tråden....

    ;D
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    888
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Ok, kan fortsette å legge inn sykler jeg. Denne er også parkert for sesongen, en 1979 CBX, amerika import som de fleste av disse på norske veier. De var jo sinnsykt dyre da de kom, og solgte ikke mange i Norge så vidt jeg vet.
    Denne blir nok også værende hos meg - enda en gammel guttedrøm som ble virkelighet for noen år siden. Bare lyden er grunn god nok til å kjøre en tur.
    Med 6-1 anlegg blir det fort litt Formel1 sound på langstrekket....
    Originalanlegget veier flesk, og oppbevares for mulige fremtidige møter med statsapparatet.
     

    Vedlegg

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    thomand skrev:
    Jeg begyndte min "karriere" på en 97 kawasaki zx6r, men den ble for slitsom å kjøre. Har ett dårlig håndledd, og framoverlent sittestilling er en da en dårlig kombinasjon.
    Da skulle du prøvd ZX7R ;D Det er håndleddskverk, i alle fall ved bykjøring.

    Begynte selv med ZX6, herlig sykel, liten og kvikk, men den ble i minste laget for mine 190. Det var i ´96. Nå har jeg fått tak i det jeg egentlig skulle hatt den gangen, en 96-modell av nevnte ZX7R. Noe av det feteste gjennom tidene fra Kawa etter min mening. Er under bygging, skal poste bilder når ferdig.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Gunzi; hvor mange klassikere har du egentlig stående?? Den ene bedre enn den andre..jeg holder nå fortsatt en knapp på Mille'n / Hailwood'en!

    ???
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    .tore. skrev:
    thomand skrev:
    Jeg begyndte min "karriere" på en 97 kawasaki zx6r, men den ble for slitsom å kjøre. Har ett dårlig håndledd, og framoverlent sittestilling er en da en dårlig kombinasjon.
    Da skulle du prøvd ZX7R ;D Det er håndleddskverk, i alle fall ved bykjøring.

    Begynte selv med ZX6, herlig sykel, liten og kvikk, men den ble i minste laget for mine 190. Det var i ´96. Nå har jeg fått tak i det jeg egentlig skulle hatt den gangen, en 96-modell av nevnte ZX7R. Noe av det feteste gjennom tidene fra Kawa etter min mening. Er under bygging, skal poste bilder når ferdig.
    Prøvd ZXR11000 Eddie Lawson replica'n?? Det er noe av det feiteste Kawasaki har bygd, imo. Artig å kjøre, også.

    ;D
     

    kanari

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    198
    Antall liker
    16
    Jeg begynte med Suzuki GS450E 79 mod i 1983.
    Det tok ikke lang tid før det ble litt tamt og jeg kjøpte en Suzuki GSX 750 80 mod.

    I 85-86 byttet jeg til Suzuki GSX 1100E 83 mod. Det var rått på den tia.

    Den brukte jeg til 1993 da jeg solgte den.

    Hadde opphold i 12 år til jeg kjøpte meg en ny Husqvarna SMR510 i 2005.
    Den er morsom.

    Litt lite praktisk så jeg byttet til Kawazaki ZX9R 01mod i 2007.

    Det er en kjempesykkel som jeg kan anbefale alle.

    /Tore
     

    Vedlegg

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Har noen år bak meg med sykkel jeg også. Begynte med Honda 550 k, deretter en Suzuki VX800 og så en Ducati ST4. Nå har jeg bare denne lille røveren igjen. Brukes på hytta til å hente avis og ny sixpack.


    Elektron
     

    Vedlegg

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    888
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Elektron - dette var jo konfirmantenes våte drøm for 35 år siden...bare slått av Farrah Fawcett Majors.
    Uten tvil har vel mopeden tålt tidens tann bedre, den har ihvertfall overlevd....
     

    Vedlegg

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Mmmmmmmm, Farrah Fawcett...................
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    thomand skrev:
    Mmmmmmmm, Farrah Fawcett...................
    Hva hadde ho med motorsykler å gjøre? Var ikke det meir nakenridining på hesteryggen ho dreiv med..blant så mye anna?? Men vakker var ho, uansett....

    ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn