Bil, båt og motorsykkel Den store Motorsykkel-tråden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifiasylet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Innlegg
    362
    Antall liker
    47
    Sted
    Vestlandet
    Gleder meg til å få testet den, jeg.
    På en slik sykkel er det viktig med oppsett og bra dekk, har jeg forstått.
    Med ikke original potte, PCIII og KN luftfilter tror jeg ikke den er så treg.
    I tillegg skal den være litt "sleeper", dvs man merker ikke at det går unna med denne type motor.
    Skal iallefall ikke ha rekkefirer videre...
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    908
    Antall liker
    456
    Torget vurderinger
    3
    Noen rekkefirere er vel fortsatt verdt å prøve ut? Har noen kjørt eller hørt (!!) Münch Mammut, de nye som kom for noen år siden i begrenset antall? Var det 250 stk mon tro?

    En kjenning i Tyskland som er testfører for Motorrad bare gliser når jeg spør hvordan sykkelen er å kjøre...

    Skulle gjerne hatt en slik i garasjen. Prisen tør jeg ikke tenke på, finnes sannsynligvis ikke slike på norske skilt....
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    18.594
    Antall liker
    4.542
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    13
    Sikkert kjempeflott på Autobahn, men på svingete, dårlige vestlandsveier hadde nok valget vært et annet.

    Uansett en 2-liter med 260 hk - produsert i 15 eks. Koster sikkert litt :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    12.193
    Antall liker
    4.485
    R6 er en av de mest håndterlige syklene jeg har kjørt.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.452
    Antall liker
    972
    Torget vurderinger
    18
    Må legge inn et par bilder av min trofaste Duc...Italiensk kjøreglede som også funker på lengre turer
     

    Vedlegg

    Sharpeye

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2005
    Innlegg
    290
    Antall liker
    3
    Flott innlegg av trådstarter. Spiller ingen rolle om det har vært flere MC tråder. Kan ikke bli for mye.

    Mange gromme sykler i tråden her. Selv preferer jeg engelsk (og kanskje amerikansk) og har et par veteraner samt en ny, men syntes også en del klassiske japanere er flotte.

    Legger ut bilde av min siste anskaffelse, Triumph Thruxton 2009 mod. Liker kombinasjonen retro stil og moderne teknologi. F.eks legg merke til her at det ser ut som om den har forgassere, men injection er "gjemt" inne i forgasserhusene.
     

    Vedlegg

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.959
    Antall liker
    213
    Sted
    Alltid lofotværing
    Takk for rosende omtale. La nå ikke dette bli oppfattet som "ryggpissing", men Thruxton er en av de mest vellykka retro-mc'ene jeg veit om. Jeg sperra opp øynene den første gangen jeg så bilder av den. Virkeli g vakker sak. MEN jeg ante ikke at det er injection på disse!! Jeg var overbevist om at dette er forgassermaskiner...så der ser man! Fantastisk godt utført - tenk på at det kunne ha stått en kjip svart plastboks der "forgasserne" står i dag...
    Hvordan er den å kjøre? Dette er jo en twin på rundt 70 hk og 70Nm i dreiemoment på såpass lavt turtall som 5800 rpm, så det bør jo være bra drag i den...Hva med vibrasjoner? Er den godt balansert? Sjekk denne som jeg fant på nettet - her er det Øhlins-komponenter, Brembo og utblås med dype toner så det holder!!
    ;D
     

    Vedlegg

    Sharpeye

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2005
    Innlegg
    290
    Antall liker
    3
    VilhelmW skrev:
    Takk for rosende omtale. La nå ikke dette bli oppfattet som "ryggpissing", men Thruxton er en av de mest vellykka retro-mc'ene jeg veit om. Jeg sperra opp øynene den første gangen jeg så bilder av den. Virkeli g vakker sak. MEN jeg ante ikke at det er injection på disse!! Jeg var overbevist om at dette er forgassermaskiner...så der ser man! Fantastisk godt utført - tenk på at det kunne ha stått en kjip svart plastboks der "forgasserne" står i dag...
    Hvordan er den å kjøre? Dette er jo en twin på rundt 70 hk og 70Nm i dreiemoment på såpass lavt turtall som 5800 rpm, så det bør jo være bra drag i den...Hva med vibrasjoner? Er den godt balansert? Sjekk denne som jeg fant på nettet - her er det Øhlins-komponenter, Brembo og utblås med dype toner så det holder!!
    ;D
    Det skal sies at jeg kjøpte min Thruxton uprøvd og direkte fra en forhandler utenfor London. Jeg falt for utseende og med svak pund mot kroner slo jeg til. Sparte mye penger og forhandleren byttet lykteglass og speedometer, så alt ok. Jeg ante derfor ingenting om hvordan den oppføre seg på veien. Jeg hadde hverken tid eller samvittighet (importerte jo selv) til å "plage" Triumph forhandler i Norge med prøvekjøring.

    Sykkelen kom, ble pakket ut og registrert. Tid for første tur.
    Jeg ble svært overrasket i positiv fortstand. Meget gode kjøreegenskaper, stabil og letthåndterlig. Alt i alt en god opplevelse. Må legge til at jeg har montert på TOR (Triumph Off Road) potter som gir 10HK ekstra samt mye grommere lyd. Jeg har ikke kjørt denne med originale 70HK, men med tanke på at den nå har 80HK er det uaktuelt med noe mindre. For min del kunne den godt hatt 10-20HK mer. Ikke fordi man skal kunne kjøre fortere, men nettopp på grunn av draget som du er inne på. Det er jo dette fine draget i mellomregisteret Paralell Twin er kjent for.

    Det finnes ikke vibrasjoner, i hvert fall ikke de som ikke skal være der, takket være velkonstruerte balanseaksler. Den nye Hinckley Twinnen er en meget velkonstruert og solid motor. Den ligner vel litt i utseende på de velkjente gamle Meriden motorene, men det er alt de har til felles.

    PS.
    Det var en rå utgave av Thruxton du hadde bilde av.
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    2
    etter det jeg kan se ganske luftig eksos også ;D
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.959
    Antall liker
    213
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg er ikke riktig så ekstrem. Jeg er ute etter en skikkelig kommende klassiker, som fikser både de små kveldsturene og de litt lenge svippene. En sånn som denne..
     

    Vedlegg

    gpjonas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2006
    Innlegg
    188
    Antall liker
    1
    Startet med en suzuki zr50sk gikk så over på en suzuki gp 100 senere (125) samme sykkel ny sylinder. Ble 18 og kjøpte en suzuki gs400 hadde over noen år 3 stk av disse. Likte de utrolig godt selv om de gikk som en lett mc i motvind.... Så kom turen til å prøve en kawasaki csr650 usa import. Denne var en skikkelig hissig sak som desverre også ble en stor nedtur da den etter et service opphold på verksted begynte å fuske pga feil på forgasser. 2 år tok det å få fikset dette og da var jeg så lei hele sykkelen at jeg solgte den. Og kjøpte en helt ny Kawasaki er-5 99 mod . Denne likte jeg og hadde den fram til 2005 da den måtte vike plassen for småbarn og behov for 2 biler. Nå skal bil nr 2 selges og i våres kjøpte jeg en ny Yamaha ybr-125 for å ha til jobben og småturer i distriktet på sommeren og så har jeg en suzuki ts50x til vinterkjøring. Mye smått her men det er i allefall 2 hjulinger. :)
     

    Vedlegg

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.959
    Antall liker
    213
    Sted
    Alltid lofotværing
    Tja, hvorfor skal "alle" ha mc'er i størrelse 750++?? Jeg har gått begge veier. Goldwinge'n var kjempefin til lengere turer, men ble for stor i byen. Derfor ble den stående ubrukt i lange perioder. Så kom jeg over et virkelig fint eks. av en Kawa Z650F3, alderen tatt i betraktning. Det er en '82modell, har gått sine 82000 km og vel så det, men er som sagt meget godt ivaretatt av forrige eier. Jeg prøver å følge opp, men hittil har det bare vært småjusteringer, en vask i ny og ne, gnikke litt og kjøre. Den har krefter som en 750, er lettkjørt i byen, og kan fint klare en langtur. Drawbacket er at det ikke er kåpe på den. Det fulgte med både ( en latterlig ) styremontert vindskjerm og Krauserkofferter, men personlig synes jeg den kommer meir til sin rett uten denne staffasjen!

    Hovedsaken er at man koser seg med den / de mc'ene man har. Noen liker de små svippturene, noen kjører til / fra jobb, noen kjører bare langturer, og andre igjen liker å skru sjøl. Personlig blir jeg ikke fortrolig med nåtidas design. Disse "Star Wars"-lignende innretningene er ikke noe for meg, men de er sikkert kjempegode å kjøre!
    Nå går jeg med planer om å få fatt på en meir touringretta mc...igjen. Jeg slites litt mellom Honda CBR 1100 XX, VFR 800, Triumph Sprint ST eller BMW K100Rs. Sistnevnte er jo allerede en klassiker, og sjøl om jeg har kjørt en del BMW, har jeg aldri eidd en. Kanskje på tide??
     

    Sharpeye

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2005
    Innlegg
    290
    Antall liker
    3
    Jeg har denne også i tillegg til Thruxton.
    Vibrerer så tenna skrangler og nyrene skvulper men vinner Gullmedaljen i sjarm, mener nå jeg.
     

    Vedlegg

    Sharpeye

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2005
    Innlegg
    290
    Antall liker
    3
    VilhelmW skrev:
    Birmingham Small Arms 650 fra tidlig 60-tall?? Fin mc...
    Helt enig. BSA er flotte sykler. Alt engelsk fra 50-60 tallet er meget flott. Triumph, BSA, AJS, Matchless, Vincent, Brough, Norton, Royal Enfield m.fl.

    Liten digresjon;

    Engelskmennene regjerte motorsykkel verden fra 20-tallet frem til midten av 60-tallet, inntil de ble felt av sin egen arroganse og japanernes revolusjon, kanskje spesielt ved lanseringen av CB-750. Honda var først ute med fire sylinder i rekke og fire-takter. Det tok en stund for Kawasaki, og Yamaha kom etter. Suzuki var tregest i klassen og tviholdt på 2-takter lenge. Men, Japanske to-taktere og motorsykkelindustri hadde ikke vært i nærheten av suksess på sekstitallet, hadde det ikke vært for at en illojal medarbeider fra tyske CZ (som var fremst i verden på totakts teknologi) stjal dokumenter og solgte til japanerne.

    Nå lager japanerne kanskje verdens beste motorsykler. Men noe de derimot ikke klarer å kopiere er sjelen til engelske og amerikanske sykler.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    908
    Antall liker
    456
    Torget vurderinger
    3
    Hey hey :D

    Ikke glem de italienske når du først skal summere opp motorsykkelhistorien....
    MV Agusta hadde DOHC 4 cyl i rekke allerede fra midten av 60 tallet. Japsene var vel mest kjent som kopister også av 4takts sykler.

    I motsatt rekkefølge kopierte italienske Benelli i sin tid Honda sin 4cyl CB motor, og satte på den 2 cylindre i tillegg - og vips hadde de 6cyl på rekke, både 750 og 900ccm som lignet veldig på opphavet som altså var den tidlige enkelt-kam Honda CB motoren.

    Men enda tidligere i 1961/1962 hadde jo Honda en 250ccm 6cyl rekke DOHC, som de kjørte racing med,
    og den sykkelen ble 17 år senere opphavet til Honda CBX.
    Hvem som kom først av høna og egget, og i hvilket land det først ble verpet - se det får vi diskutere videre.
    Vedlagt bilde av Honda 250 sekser'n, altså konstruert i 1961.
    Mange av løsningene motormessig er umiddelbart lett å finne igjen på storebror CBX fra 1978/79.
     

    Vedlegg

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    13.856
    Antall liker
    4.101
    Og lyden på 250en mann, lyden :) :) :)


    Eller 125 ccm 5 sylindere ?


    Herlig !!!!!
     

    otare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    8.786
    Antall liker
    2.786
    Sted
    Trondheim
    Med mine musikkpreferanser må det bli en slik:



    Stilig sykkel. Men jeg skal ikke ha...

     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    908
    Antall liker
    456
    Torget vurderinger
    3
    Det eksosanlegget gav meg mange assosiasjoner til messingblås og bakre rekke i symfoniorkester Otare ;D

    Vincent Rapide? English symphony for horn, double overhead valves and thunderous sounds???
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    908
    Antall liker
    456
    Torget vurderinger
    3
    Pink_Panther skrev:
    Og lyden på 250en mann, lyden :) :) :)


    Herlig !!!!!
    Javel, lyden.... - litt off topic i forhold til MC - unnskyld - men om ikke dette kan betraktes som musikk så vet ikke jeg. Denne lyden er ren lykke!
    1.5L V16 motor fra BRM 1952 mod. Skru opp volumet, og vent til maskinen drar avsted ned langsiden etter å ha passert mikken første gang....
    Skal visst ha vært noe nervøs og vanskelig å kjøre den bilen.

    Vakrere lyder i luften blir det knapt, selv ikke med Duccen min...

    http://www.billzilla.org/BRM-loudpass.mp3

    Såååhh!! Se til å få denne tråden tilbake på plass med noen fete mc bilder, anyone!
     

    Vedlegg

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.950
    Antall liker
    19
    Er ikke motorsykler bråkete leketøy og penisforlenger for 40-åringer?
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    908
    Antall liker
    456
    Torget vurderinger
    3
    Joooo!

    Nesten på samme måte som schvære forsterkere, høyttalere og usannsynlig dyre vinylrigger !

    Noen insisterer på å ha begge deler...
     

    Sharpeye

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2005
    Innlegg
    290
    Antall liker
    3
    BBking skrev:
    Er ikke motorsykler bråkete leketøy og penisforlenger for 40-åringer?
    Vel, jeg har vel brukt ca 1500 timer på å restaurere motorsykler de siste 3 årene samt kjørt til sammen 70.000Km. Så tror nok det er litt mer en penisforlenger for min del i hvert fall. Ikke trenger jeg penisforlenger heller ;)

    PS til andre kommentarer,
    Skal ikke glemme italienerne som har levert noen fantastiske sykler gjennom tidene spesielt 70 tallet. (Ducati fra 90 tallet og i begynnelsen av 2000 er derimot ingenting å skryte av. Meget dårlig elektrisk anlegg). Og ingenting er som lyden av en totaktsmotor, gjerne tre-sylindret.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    12.193
    Antall liker
    4.485
    Gunzi skrev:
    Javel, lyden.... - litt off topic i forhold til MC - unnskyld - men om ikke dette kan betraktes som musikk så vet ikke jeg. Denne lyden er ren lykke!
    1.5L V16 motor fra BRM 1952 mod. Skru opp volumet, og vent til maskinen drar avsted ned langsiden etter å ha passert mikken første gang....
    Skal visst ha vært noe nervøs og vanskelig å kjøre den bilen.

    Vakrere lyder i luften blir det knapt, selv ikke med Duccen min...

    http://www.billzilla.org/BRM-loudpass.mp3

    Såååhh!! Se til å få denne tråden tilbake på plass med noen fete mc bilder, anyone!
    I samme åndedrag bør disse nevnes:

    http://www.billzilla.org/F1-startup.mp3

    http://www.billzilla.org/F1-offstartline.mp3
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn