Bil, båt og motorsykkel Den store Motorsykkel-tråden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Den ultimate pendlersykkelen ?
    Naboen har kjøpt en slik en og jeg må si det frister for en som har kjørt sykkel til og fra jobben i noen år på nittitallet.

    Vis vedlegget 846125
    Den sterke motoren til Honda NC750X DCT har et slagvolum på 745 ccm og er laget for å gi sine fans verden rundt, mer dreiemoment og passelig med effekt. Dette gjør motoren svært enkel å kjøre for deg som fører. Sykkelen er kjent for å dra ekstremt godt, nesten uansett hvilket turtall du ligger på. Du får den i to varianter - med manuell girkasse eller med dobbeltclutch-girkasse (DCT).
    Oioi, jeg ser jeg har oversett svar jeg fikk for evigheter siden. Selv om disse Honda-sakene er milevis unna det jeg ville vurdert ble jeg såpass nysgjerrig at jeg har glodd igjennom noen videoer av storebroren. I en video der de vurderte NT opp mot søsteren Africa Twin kom det egentlig klart fram at NT er temmelig nært den perfekte sykkelen for pendling. Imponerende greier, selv om det er for sjelløst for min del.


    Er du på østlandet engang så kan du teste min SMT. Hatt den i 12år nå. Ikke et feilslag.
    Det er nettopp småkjøring som er dens styrke mener nå jeg. Kjedelig på langkjøring og hovedveier.
    Vi vet jo begge at jeg endte opp med SMT da den plutselig dukket opp her i nabolaget i fjor høst. Takker og bukker nok en gang for hjelp på bakrommet 🙏

    Eg vil anbefale motard som pendlersykkel.
    Du sit relativt høgt og har god oversikt, samt at den ikkje er for tung som gjer den lett handterlig i vinterhalvåret.
    Det viste seg at dette var et godt råd! Jeg har brukt KTM SMT på alle dager med plussgrader gjennom vinteren - og det har fungert over all forventning. KTM og innsprøytning er vel i utgangspunktet alt annet enn vintervennlig, men det har gått fint. Bilister er også relativt flinke til å gi motorsykler mer rom enn de er med andre bilister, så rushtrafikk har ikke vært så skummelt som det kunne ha vært når det er vått, mørkt og glatt.

    Faderen og jeg på tur forleden når vi nådde tropiske 4 grader.
    20230320_180321.jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Oioi, jeg ser jeg har oversett svar jeg fikk for evigheter siden. Selv om disse Honda-sakene er milevis unna det jeg ville vurdert ble jeg såpass nysgjerrig at jeg har glodd igjennom noen videoer av storebroren. I en video der de vurderte NT opp mot søsteren Africa Twin kom det egentlig klart fram at NT er temmelig nært den perfekte sykkelen for pendling. Imponerende greier, selv om det er for sjelløst for min del.


    Vi vet jo begge at jeg endte opp med SMT da den plutselig dukket opp her i nabolaget i fjor høst. Takker og bukker nok en gang for hjelp på bakrommet 🙏

    Det viste seg at dette var et godt råd! Jeg har brukt KTM SMT på alle dager med plussgrader gjennom vinteren - og det har fungert over all forventning. KTM og innsprøytning er vel i utgangspunktet alt annet enn vintervennlig, men det har gått fint. Bilister er også relativt flinke til å gi motorsykler mer rom enn de er med andre bilister, så rushtrafikk har ikke vært så skummelt som det kunne ha vært når det er vått, mørkt og glatt.

    Faderen og jeg på tur forleden når vi nådde tropiske 4 grader.
    Vis vedlegget 906916
    Hei, hvilket luftfilter er ettermontert på den SMT´n?
    Kjedet ser forøvrig noe stramt ut. Er ganske mye "slakk" ift. intstruksjonsboka.

    Ser endel anbefalte modifikasjoner er gjort ;)
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    944
    Ja, det måtte til, har gått et stykke denne nå, med mye hard kjøring. Begynte å bli noen festlige lyder i bunndelen på den:confused: Nå er det helt tilbake til originalt mtp prestanda-deler. Tror nok det er slutt på forhjulsløft ved pådrag nå(n)
    7F40242B-1D7C-4E37-904C-C2F932FAF9F5.jpeg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hei, hvilket luftfilter er ettermontert på den SMT´n?
    Kjedet ser forøvrig noe stramt ut. Er ganske mye "slakk" ift. intstruksjonsboka.

    Ser endel anbefalte modifikasjoner er gjort ;)
    Hei hopp! Godt øye, bæsjet på leggen ved justering av kjede før denne turen og det ble altfor stramt. Merket det veldig godt og måtte slakke av mye igjen. Det var ikke så lett å få det der riktig, virker som kjeden er ujevnt slitt og har derfor bestilt nytt kjede/drev-sett som kommer til neste uke.

    Det er Rottweiler CPR luftfilter på denne. Er nå i en prosess for å ta igjen forsømt vedlikehold av tidligere eier i håp om å få sykkelen slik den skal være.
    Nye plugger, varmeholker og bremser har jeg allerede fått på plass og dekk, drev, kjede, bensinpumpe, filter og oljeskift på dempere står for tur, samme med synk av throttle bodies ved hjelp av nyinnkjøpt carbtune 4 og ventilsjekk. Mens jeg er i gang med de tingene vil alle kontakter og sensorer bli rengjort og sprayet.

    Sliter med to ting som irriterer meg, konstant nykking ved kjøring på konstant gass uansett mapping og ubehagelig fjæring uansett innstillinger. Det vitner om dårlig vedlikehold, men coolio er på saken! Synes det er kjekt å holde på når det er så lett tilgjengelig alt man vil skru på og med mye god info på nett rundt disse krabatene.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ny gaffelolje foran på min sykkel gjorde helt ufattelig mye. Gikk over fra SAE5 til SAE7.5
    Jeg har ITG filter (som er samme som rottweiler).
    Forrige kjedet mitt måtte skiftes ved 10000km. Nå er sykkelen kjørt 74000 på andre kjedet. Kjøpte et veldig bra et i sin tid. Holder et par år til.
    Renger med du har "kevins" modifikasjon bok?


    Angående nykking. Fra og til hvilket turtall snakker vi om? Nytt kjede og drev vil hjelpe masse (jeg endret forøvrig fra standard 17t foran til 16t).
    Også å mappe inn en noe "feitere" blanding ved lavere turtall. Kalibrering av "throttle bodies" hjelper også.

    Disse 2 sylinder maskinene er ikke så glad i veldig lave turtall.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Hor viktig anser dere at dekken er fra samme produsent/serie på en bobber (nedstrippet cruiser)?

    Gummisjappa nærmest her kan bare levere framdekk nå. Jeg tenker dekkene likevel har ulik dimmensjon og trolig ulik konstruksjon gitt vognkort oppgir ulik vektklasse framm og bak LI 67/77.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Har aldri kjørt Bobber, så vet ikke helt.

    Men hadde dekk fra forskjellige produsenter på den forrige sykkelen når jeg kjøpte den.
    Opplevde da forskjellig grep forran og bak av og til. Spesielt på vått føre oppførte dekkene seg forskjellig. Men etter noe mil lærte jeg forskjellene slik at jeg kunne ta hensyn til de.

    I det daglige er det nok ingen problemer, men i "ekstreme" situasjoner er det greit med samme respons forran og bak.

    Selv om dekk har forskjellig vektklasse har de fort samme gummiblanding.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.426
    Antall liker
    17.133
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hor viktig anser dere at dekken er fra samme produsent/serie på en bobber (nedstrippet cruiser)?

    Gummisjappa nærmest her kan bare levere framdekk nå. Jeg tenker dekkene likevel har ulik dimmensjon og trolig ulik konstruksjon gitt vognkort oppgir ulik vektklasse framm og bak LI 67/77.
    Spiller ingen rolle.
    Jeg kjører Pirelli fordekk og BF Goodrich 195/70-15 bilhjul bak ;)
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    944
    Kjører alltid lik type og nye dekk ved bytte. Legger om selv, så da roter man med det 2 ganger per sesong istedefor typ 4. Følelsen å kjøre på nye dekk kontra nedkjørte er intet mindre enn fantastisk.

    kjører forøvrig på Metzeler Roadtec01SE.

    For min del er motorsykkelkjøring en livstil, ikke bare kjører jeg tur i helger og ferier, men sykkelen brukes til alt fra ukeshandling på butikken og småkjøring til jobbpendling så fort snøen forsvinner. Da er det godt med gode dekk, bremser og sykkel i teknisk god stand. Et dekksett klarer jeg å dra ca. 15 -18 000km om jeg kjører pent.
     
    Sist redigert:

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.536
    Antall liker
    13.843
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Eg har kjørt stort sett heile året (rett nok motard og ikkje bobber), men har dei siste åra kun brukt Michelin Pilot Power.
    Det er dei som har fungert best under alle forhold, og mykje betre enn alle andre på vått og kaldt føre.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ny gaffelolje foran på min sykkel gjorde helt ufattelig mye. Gikk over fra SAE5 til SAE7.5
    Jeg har ITG filter (som er samme som rottweiler).
    Forrige kjedet mitt måtte skiftes ved 10000km. Nå er sykkelen kjørt 74000 på andre kjedet. Kjøpte et veldig bra et i sin tid. Holder et par år til.
    Renger med du har "kevins" modifikasjon bok?


    Angående nykking. Fra og til hvilket turtall snakker vi om? Nytt kjede og drev vil hjelpe masse (jeg endret forøvrig fra standard 17t foran til 16t).
    Også å mappe inn en noe "feitere" blanding ved lavere turtall. Kalibrering av "throttle bodies" hjelper også.

    Disse 2 sylinder maskinene er ikke så glad i veldig lave turtall.
    Interessant at oljebytte på gaffel hadde så stor effekt. Kjenne inspirasjonen krible. 😁
    Fikk nettopp melding fra posten om at Rc8-stacksene er lagt i postkassen min, så tenker jeg skal demontere hele secondary throttle body opplegget samtidig mens jeg forsøker med RC8 stack foran. Nå har jeg bare fjernet selve sirkelen mens stangen og opplegget står igjen. Grunnen til at jeg vil prøve Rc8 foran er rett og slett fordi det er flere tilgjengelige maps med slikt oppsett enn med standard stacks.

    Nykkingen skjer uansett turtall så lenge det er veldig små gass-åpninger. Det er feks helt umulig å holde samme turtall når jeg står i fri og holder konstant gass, men virker som de største svingningene er under 4000rpm.
    Jeg håper synkronisering og kjede/drev vil utgjøre stor forskjell. Nå har jeg 17/42t drev og har bestilt 17/44 istedenfor å gå ned til 16t foran. Dette for å minimere kjedeslag på svingarmen og korte inn akselavstand så mye som mulig.
    Men jeg er litt spent på hvor brukanes kraften blir da sykkelen allerede nå er på nippet til å være i overkant lett på fronten i 3 gir ved pådrag. Time will show.

    Jeg forhørte meg med H-D Bergen om dynomapping via TuneEcu og de vil ha 10 770,- for jobben. Jeg synes det var vel mye, men hvis ikke min pågående serie av modifikasjoner fikser denne jagingen kan vi ende der hvor det må velges enten mapping eller salg av sykkel. Det er begrenset hvor mye penger jeg vil legge ned i en sykkel som er 13 år gammel uansett hvor artig den er å kjøre.
    Intensjonen var å bruke den som både pendlersykkel og feriesykkel, men har fortsatt til gode å få tak i kofferter og større vindskjerm. Det må bare vente til jeg har fått orden på gangen da det er utenkelig å kjøre ferie-langtur slik den er nå.
    Hvis ikke synk, kjede/drev, testing av div maps/stack -kombinasjoner, nye plugger, bensinpumpe og filter gjør dette levelig og jeg må dyno-kjøre så ender jeg fort der at prisen jeg har betalt for en akseptabel turmaskin med tur-utstyr ender i prisklassen brukt 1190 Super Adventure.

    På den positive siden har jeg fullstendig mistet interessen for hifi med denne gjennfunnede hobbyen, så det er jo bra 😁

    Klart jeg har kev sin bibel, det er sengelektyre hver dag :D
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja 17/44 er nok bedre. Det er det jeg skal gå for neste gang.
    Apropos. Har vurdert flere år å skifte til noe nyere men når våren dukker opp og jeg setter meg på og tar første prøvetur så blir svaret nei.. Det trenger jeg ikke :)
    Angående gaffelolje var nok største forskjellen at den var veeeeldig gammel den oljen som var i fra før.
    Jeg har 2 stk rc8 stacks liggende foresten. Har prøvd alle mulige kombinasjoner og til slutt gått tilbake til standard. Det sies at man får litt i toppen med rc8 stacks og mister noe i bunn. Jeg kjører sjeldent over 8k rpm uansett :)
    Men mulig den gikk litt "mindre nykkete" med rc8 stacks? Husker ikke helt.

    Klev tuning på østlandet skal visst være kjempeflinke på mapping.
    Jeg har mappet min selv. Iterert meg fram til et oppsett jeg liker veldig godt. Nå er den helt "smooth" under 2.5k rpm og kan faktisk også rulle greit rundt 2k rpm.
    Jeg har standard skjerm og har lenge vurdert ettermarket men til slutt slo meg til ro med standard. Noen fjerner faktisk skjermen helt og synes det blir mindre turbulens da.
    Du kan også forsøke å justere framdemperene litt. Dvs. justere de "ned" slik at sykkelen dukker litt mer. Noen mm er nok. Jeg gjorde det og følte den ble noe mer "stabil" under aktiv kjøring. Dette er helt personlige preferanser.

    Har du kjørt 15min reset?
    En enkelt windows laptop, en slik obd USB kabel og tuneecu og du kan gjøre veldig mye.

    Hvilket map sto i sykkelen din? Evt. hvilke har du testet? Jeg har sendt avgårde mitt/mine til flere. Også et par i Norge ;) Noen syntes det var bra andre ikke.

    Jeg har akra anlegg, "secondary butterflies" fjernet. (hele sulamitten), ITG filter (2 forskjellige, standard og "sausage") , Litium battery, og sikkert alt det som er gjort på din også ... Mange kilo som ble tatt bort. Har enda ikke byttet bensinfilter. Hadde et komplett liggende men finner det ikke igjen.

    Noen år tilbake var jeg på rudskogen og kjørte endel (senior MC). Veldig lærerikt og nyttig. Denne gamle 990 smt dro forbi 1190 A på langstrekket. Det oversasket meg og ihvertfall eieren av den 1190. Mulig dreving etc. gjorde mye for akkurat et slik kort strekk?
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja 17/44 er nok bedre. Det er det jeg skal gå for neste gang.
    Apropos. Har vurdert flere år å skifte til noe nyere men når våren dukker opp og jeg setter meg på og tar første prøvetur så blir svaret nei.. Det trenger jeg ikke :)
    Angående gaffelolje var nok største forskjellen at den var veeeeldig gammel den oljen som var i fra før.
    Jeg har 2 stk rc8 stacks liggende foresten. Har prøvd alle mulige kombinasjoner og til slutt gått tilbake til standard. Det sies at man får litt i toppen med rc8 stacks og mister noe i bunn. Jeg kjører sjeldent over 8k rpm uansett :)
    Men mulig den gikk litt "mindre nykkete" med rc8 stacks? Husker ikke helt.
    Nå har jeg fått utført skifte av bensinpumpe og filter samt montert RC8 stack foran - og fått testet to maps for å kjenne litt på det - henholdsvis nr 20 og 21 under TuneEcu-fanen her http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=13&t=3770

    Kjente umiddelbart at rykking og napping ble vesentlig redusert og sykkelen går mye lettere under 3500 rpm, faktisk ganske greit å bruke 6 gir helt ned mot 2000rpm under lett last. Fortsatt ikke helt kvitt nykkingen, men venter fortsatt på carbtuner for å synkronisere gasspjeldene. Tok voldsomt med tid fra England...
    Fortsatt gjenstår skifte av dekk, gaffelolje og kjede/drev - og det kan tenkes at en del av greien ligger skjult i de tingene.

    Uansett synes jeg Rc8 stack foran og nytt bensinfilter gjorde bemerkelsesverdig forskjell. Betalte 279 kr for rc8 stacks inkl frakt hos spinnin-wheel og 2300kr inkl frakt og toll på ny Quantum bensinpumpe med filterkit med livstidsgaranti. Bestilte torsdag og fikk på døren mandag. Ekstremt godt rykte på disse pumpene, i motsetning til de ubrukelige greiene KTM utstyrer syklene sine med fra fabrikk.

    Klev tuning på østlandet skal visst være kjempeflinke på mapping.
    Jeg har mappet min selv. Iterert meg fram til et oppsett jeg liker veldig godt. Nå er den helt "smooth" under 2.5k rpm og kan faktisk også rulle greit rundt 2k rpm.
    Jeg har standard skjerm og har lenge vurdert ettermarket men til slutt slo meg til ro med standard. Noen fjerner faktisk skjermen helt og synes det blir mindre turbulens da.
    Du kan også forsøke å justere framdemperene litt. Dvs. justere de "ned" slik at sykkelen dukker litt mer. Noen mm er nok. Jeg gjorde det og følte den ble noe mer "stabil" under aktiv kjøring. Dette er helt personlige preferanser.
    Jeg kontaktet Klev Tuning, de driver bare mapping via Power commander, noe jeg i utgangspunktet ikke ønsker da man får finjustert mer i sykkelens ECU, spesielt på lave gassåpninger. Kan likevel bli aktuelt hvis jeg bestemmer meg for å overhale dempere samtidig.

    Jeg har akra anlegg, "secondary butterflies" fjernet. (hele sulamitten), ITG filter (2 forskjellige, standard og "sausage") , Litium battery, og sikkert alt det som er gjort på din også ... Mange kilo som ble tatt bort. Har enda ikke byttet bensinfilter. Hadde et komplett liggende men finner det ikke igjen.
    Nice! Hvordan er det med starting av sykkelen med Litium-batteriet? Har lest at det kan være krevende når det er kaldt, noe det gjerne er når jeg bruker sykkelen mer eller mindre året rundt til pendling. Jeg ser definitivt verdien i å lette sykkelen mest mulig, men gir kanskje mer mening å starte med den udempede vekten i form av lettere dekk/felg/kjede/drev? Det er overraskende stor vektforskjell på dekk, så vær obs på det neste gang du trenger nytt sett. Halvannet kg i roterende masse vil utgjøre en vesentlig forskjell på svingvillighet og generell respons - i allefall sammenlignet med et par kg pluss minus på toppen av sykkelen 😁

    Noen år tilbake var jeg på rudskogen og kjørte endel (senior MC). Veldig lærerikt og nyttig. Denne gamle 990 smt dro forbi 1190 A på langstrekket. Det oversasket meg og ihvertfall eieren av den 1190. Mulig dreving etc. gjorde mye for akkurat et slik kort strekk?
    Det er interessant, men ikke ekstremt overraskende mtp dine modifikasjoner. Sykkelen din må vel nærme seg 40-45 kg lettere enn en 1190 - og hvis vi antar at mappingen er passende vil du vel ha et sted mellom 115-120 bakhjulshester avhengig av lotteriet. Det er vel bare 10 hester mindre enn 1190 om jeg husker riktig, og med riktig dreving er mye hentet inn.
    Jeg innrømmer glatt at det er lett å henge seg opp i hester, moment og kubikk, men tiden det tar fra lavt til høyt turtall er en faktor som er lett å glemme. 990'en (med mods) er meget kjapp her pga lav masse som skal roteres, så man vinner noen gratismeter ut av svingene på det også :D
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hel enig. For tung, for lite effekt, for lite preg på (T) i smT.
    Synes også de bommet endel på design.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vanskelig å si noe pent om designet på KTM syklene om dagen. De eneste modellene som ser bra ut er SuperDuke og SD GT.
    Men synes ikke KTM er alene om den negative utviklingen, synes motorsykler generelt så bedre ut i perioden 2005-2015 enn de gjør nå. Samme utvikling i bilindustrien også, alt ser så jækla kjipt ut.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I helgen som var kjørte faderen og jeg over fjellet til Jessheim for å hente ham en 2013 BMW GS 1200. Det viste seg å være snøstorm på fjellovergangene, så vi bestemte oss for å kjøre rundt kysten tilbake til Bergen - med overnatting hos familie i Sandefjord som pit-stop.
    Med snittemperatur på 6 grader tenkte jeg at det ville bli meget kaldt, men jaggu steike er den der GS'en en ufattelig effektiv tourer. Med høyere vindskjerm enn originalt var det så og si vindstille helt opp til ca 120 km/t og boxer-motoren beskyttet/varmet føtter og ben såpass godt at mine lett-frosne tær holdt seg gode og varme gjennom 40 mil sammenhengende kjring.

    Utrolig komfortabel sak, føltes ut som å kjøre på luftfjæring selv på dårlig dekke, veldig stille og støyfritt bak den enorme skjermen og overraskende hvor lettkjørt den store klumpen er. Mektig imponert, for første gang forstår jeg hvorfor 80% av alle sykler jeg ser på veien er GS. Ekstremt god fjæring og komfort, fantastiske bremser, latterlig god vindbeskyttelse og veldig sterk og god motor som bare fungerer uansett gir og fart. Man merker nesten ikke at den bygger fart da det hele er skremmende lite dramatisk når man gir gass.

    Cruisekontroll og elektrisk justerbar fjæring er definitivt noe jeg savner på min sykkel nå som jeg har prøvd det på GS'en...

    @bambadoo Jeg fikk endelig på plass min Carbtune pro4 og fikk synkronisert gasspjeldene. Halleluja, det fikset den rykkete gangen på jevn gass! 🥳🥳 Måtte skru justeringsskruen ca en kvart turn mot klokken for synk. Etter en resett i TuneECU og 15min idle ble plutselig tomgangen helt jevn uten å variere turtall, lyden på sykkelen høres bedre ut og kjøring i lav fart på 1 og 2 gir ble en annen verden. Fabelaktig.
    Etterpå sjekket jeg i TuneECU på mobilen om de verdiene på hpa cyl1 og 2 var like, og det ser ut som sensorene mine er gode. De viste innenfor 5 hpa fra hverandre både på tomgang og ved forskjellige turtall, så det skal vel gå fint å synkronisere med TuneECU også, men merk at jeg synkroniserte søylene ved ca 2000 rpm (1-2% gass?) da jeg måtte velge mellom helt synk på tomgang eller ved litt gass. Virker om jeg valgte riktig.

    Nå er det bare service på demperne som gjenstår før jeg er fornøyd, for det er ingen tvil om at de er langt utenfor normal oppførsel. Er det lett å gjøre selv eller best å levere inn til fagfolk?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Skal gå å gjøre det selv. Flere youtube videoer angående service på WP dempere. Du trenger et "spesialverktøy" eller lage noe selv for å åpne. Jeg mekket selv og det gikk greit... Men personlig tok jeg den enkle veien og bare skiftet ut all oljen jeg fikk ut. Demonterte ikke hele skjiten.
    Kanskje jeg misset den siste 0,003 promillen i endring på en måten?
    Gratulerer med nok et tweak som har god effekt. Fikk også litt blod på tann igjen og har drevet litt med remapping igjen i det siste.. Tar skifte av luftfilter, olje og filter skifte i dag eller i morgen.

    Hadde mareritt engang husker jeg. Kjørte i GS tog nedover europa...

    PS: Jeg bruker bare gammel versjon av tuneecu på windows laptop.. (v2.5.8)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skal gå å gjøre det selv. Flere youtube videoer angående service på WP dempere. Du trenger et "spesialverktøy" eller lage noe selv for å åpne. Jeg mekket selv og det gikk greit... Men personlig tok jeg den enkle veien og bare skiftet ut all oljen jeg fikk ut. Demonterte ikke hele skjiten.
    Kanskje jeg misset den siste 0,003 promillen i endring på en måten?
    Gratulerer med nok et tweak som har god effekt. Fikk også litt blod på tann igjen og har drevet litt med remapping igjen i det siste.. Tar skifte av luftfilter, olje og filter skifte i dag eller i morgen.

    Hadde mareritt engang husker jeg. Kjørte i GS tog nedover europa...

    PS: Jeg bruker bare gammel versjon av tuneecu på windows laptop.. (v2.5.8)
    Sett litt på Youtube-videoer hvordan de gjør det på de forskjellige typer WP dempere. Jeg tenker jeg bør gjøre det skikkelig siden demperne er såpass skrot som de er, tar ikke sjansen på at oljemengden som er nå er riktig. Skal se om jeg får ånden over meg i nærmeste fremtid :LOL:
    Problemet med DIY mekking er at man ender opp med å måtte kjøpe noe jækla med verktøy som man bare får brukt et par ganger i løpet av livet..

    Det sies at den gamle windows versjonen av Tuneecu er så treig på avlesning at man kan glemme synkronisering der. Android-versjonen er lynrask og veldig enkel å bruke. Har ikke prøvd windows, men strålende happy med å ha med Tuneecu i lomma hver gang jeg kjører 😁

    Det marerittet opplever jeg daglig, det finnes nesten ikke andre sykler her på vestlandet..
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    men merk at jeg synkroniserte søylene ved ca 2000 rpm (1-2% gass?) da jeg måtte velge mellom helt synk på tomgang eller ved litt gass. Virker om jeg valgte riktig.
    Her er jeg også usikker på hva som er fornuftig framgangsmåte. Jeg har kun gjort det via tuneecu og på tomgang (varm motor).
    Måtte faktisk justere litt i år også.

    Foresten gikk ut i garasjen nå og sjekket "stacks".. Ser ut for at jeg likevel har long/short stack montert..da tilsvarende lå i garasjen.... Nevnte tidligere at jeg gikk tilbake til standard stacks.. Det er nok ikke tilfelle :)
    Problemet mitt (og sikkert ditt ;) ) er at dersom ikke ting gjøres 100% så ligger det og gnager i ettertid (tenker nå på demper service)..

    Jeg brukte en slik nøkkel som er ment å åpne det store skruene på håndoverfres og lagde et ekstra hull i den og monterte en maskinskrue inn for å passe inn i de hullene på toppen av demperenen for å åpne. (hmm, håper det ga litt mening)

    Er vel et slikt type Screenshot 2023-05-04 at 11.57.26.png Screenshot 2023-05-04 at 11.56.40.png verktøy som er påkrevd?

    Jeg tok av demperene totalt og gjorde jobben men mener at noen lar de stå på sykkelen også og suger ut all olje de får ut og monterer ny?

    Dette er en glitrende side som forteller mye .
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Her er jeg også usikker på hva som er fornuftig framgangsmåte. Jeg har kun gjort det via tuneecu og på tomgang (varm motor).
    Måtte faktisk justere litt i år også.
    Jeg er av typen som bruker altfor mange timer på å lese meg opp på enkle ting før jeg gjør dem, så det enkle blir sjelden det i min verden når det kommer til stykket :sneaky: Derfor kjøpte jeg carbtuner slik at jeg slipper å dvele for mye på spørsmålet "er det egentlig godt nok"...

    Det jeg la merke til under synking var at det skal lite til på justeringsskruen før det går åt skogen. Noen ganger var det nok å kakke lett på opphenget som skruen står på for å miste synkroniseringen. Så jeg endte opp med å slå av motoren ved skruing for å kunne dytte ned hele mannskiten (som i gi gass) slik at jeg kunne få mer makt til å trykke ned skruen mens jeg vridde. Det virket som spennet på fjæren var nok til å vri skruen litt tilbake om jeg ikke gjorde det på den måten.

    Litt mer tidkrevende og plagsomt å starte/stoppe sykkelen et titalls ganger, men ville ikke risikere at skruen vrir seg når man slipper gassen brått pga spenn i fjæren.

    Bilde for illustrasjon om noen lurer på hva jeg gnåler om;
    1683199679939.png

    Foresten gikk ut i garasjen nå og sjekket "stacks".. Ser ut for at jeg likevel har long/short stack montert..da tilsvarende lå i garasjen.... Nevnte tidligere at jeg gikk tilbake til standard stacks.. Det er nok ikke tilfelle :)
    Aha, veldig kjekt å vite! Da gir det straks mer mening at det ikke funket så bra med din map på standard stacks. Da skal jeg jaggu teste det igjen nå som jeg har fått en rc8 front stack på!

    Jeg brukte en slik nøkkel som er ment å åpne det store skruene på håndoverfres og lagde et ekstra hull i den og monterte en maskinskrue inn for å passe inn i de hullene på toppen av demperenen for å åpne. (hmm, håper det ga litt mening)

    Er vel et slikt type verktøy som er påkrevd?

    Jeg tok av demperene totalt og gjorde jobben men mener at noen lar de stå på sykkelen også og suger ut all olje de får ut og monterer ny?

    Dette er en glitrende side som forteller mye .
    Jaggu genialt å bruke sånne verktøy til sirkelsager eller lignende, skal sjekke om jeg har noe som passer! Man trenger vel ikke nødvendigvis å ha alle 4 pinnene nedi så lenge man klarer å løsne/feste uten å ødelegge noe.

    Jeg synes denne videoen virket lovende for oljepåfylling for WP;
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Endelig olje og filter skift. Ikke gjort det på et par/tre år. Årsak er relativ lite bruk grunnet covid/hjemmekontor etc.
    I tillegg ble det bestilt ifjor men veldig lang leveringstid slik at filter ikke ankom før høsten og da bare dreit jeg i det :)

    Gammel olje så veldig bra ut og ikke noe metallspon på de magnetiske skruene og det som samler opp slikt.
    20230505_120939.jpg
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Fastest EVER Lap of the Isle of Man TT | Peter Hickman - 136.358mph

    Ganske utrolig å se på dette her... En mann som kjører rundt denne banen med snittfart på 218km/t
    Fikk vondt magen jeg...

    1693136387396.png

    Her med kommentarer fra en som ser videoen for første gang. Underholdende

    Samme video, men uten uten kommentarer
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.536
    Antall liker
    13.843
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Det er ei oppleving å ver på IOM og sjå løp. Eg har vore der fire gonger til nå.
    Har og kjørt utallige rundar rundt løypa og tenker at dei er laga av noko heilt anna dei som kjører stram vaier heile løypa.
    Ein ting er over fjellet, men store deler av løpet er gjennom småbyar og trange gater med steingjerder og murar på sidene.
    Det er rett nok plassert ut nokre halmballar og liknande under løp, men det er langt frå det me er vande med på dedikerte banar.
    Uansett, alle bør få med seg TT eller MGP på IOM.
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    888
    Antall liker
    433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Og "halmballene" er omtrent like myke som tømmerstokker der de har stått/hengt året rundt i en halv mannsalder! :eek:
    Men jeg er helt enig i at dette er en bisarr greie som alle (som ikke blir for deprimert av noen dødsulykker) bør unne seg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn