Bil, båt og motorsykkel Den store Motorsykkel-tråden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Var ikke så strengt i 95. I verste fall en moderat bot og time på biltilsynet.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.588
    Antall liker
    7.927
    Torget vurderinger
    0
    En moped skal vel gjøre 45-50 kmt. Min Suzuki 125 gjør med frøkna på uten problemer 125-130 kmt. Dreiemomentet er så vidt lite at førerens vekt betyr ganske mye på sykkelens ytelser. Men alt over 90 kmt er ulovlig der vi bor slik at toppfarten er "grei nok" og mopedene er "parkert" for lenge siden! Det eneste som kan oppleves som problematisk er at girene må brukes og man må hente ut turtall for å følge trafikken i oppoverbakker. Blir en vanesak det også.

    Nå tror jeg heller ikke Xerxes er ute etter en kjøredoning som gjør 0-100kmt på under 3 sek og har en toppfart på "feil side av" 300kmt! For oss "gamle voksne, men ikke sure, gubber er en lett MC helt grei hverdagstransport, når været er godt.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.104
    Antall liker
    5.783
    Sted
    Holmestrand
    En moped skal vel gjøre 45-50 kmt. Min Suzuki 125 gjør med frøkna på uten problemer 125-130 kmt. Dreiemomentet er så vidt lite at førerens vekt betyr ganske mye på sykkelens ytelser. Men alt over 90 kmt er ulovlig der vi bor slik at toppfarten er "grei nok" og mopedene er "parkert" for lenge siden! Det eneste som kan oppleves som problematisk er at girene må brukes og man må hente ut turtall for å følge trafikken i oppoverbakker. Blir en vanesak det også.

    Nå tror jeg heller ikke Xerxes er ute etter en kjøredoning som gjør 0-100kmt på under 3 sek og har en toppfart på "feil side av" 300kmt! For oss "gamle voksne, men ikke sure, gubber er en lett MC helt grei hverdagstransport, når været er godt.
    nettopp.
    Siden jeg ikke har kjørt ms før så tenker jeg at en mindre, lettkjørt sykkel er et godt sted å starte. Er heller ikke sikker på at interessen forsvarer alt for stor investering. En KTM Duke får jeg ny under 50. Ikke så galt synes jeg.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.244
    Antall liker
    10.812
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    KTM er aldri feil ;) Men om det skal handles i øst hadde jeg valgt spinnin wheel på Mysen. Holder meg langt unna AMD motorsykler i Oslo. Makan til dårlig service og oppfølgine.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Finnes mange nye sykler i 60k segmentet som er litt større, Honda CRF250 koster 58 000 og er en Honda.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.966
    Antall liker
    104.536
    Torget vurderinger
    23
    - og senere i dag braker det løs med Le Mans!! Dersom dere vil meg noe fra nå og frem til i morgen sånn ca. 15.00 så bare gi Eurosport beskjed så de kan legge det ut på skjermen :D
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Vet andre også som har samme erfaring som bambadoo angående AMD, dessverre.

    Du kunne jo kanskje vurdert å gå opp til KTM sin 390, eller iallefall prøve den for å se hvor stor forskjell det er?
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.104
    Antall liker
    5.783
    Sted
    Holmestrand
    Vet andre også som har samme erfaring som bambadoo angående AMD, dessverre.

    Du kunne jo kanskje vurdert å gå opp til KTM sin 390, eller iallefall prøve den for å se hvor stor forskjell det er?
    Nå er A-en i AMD en kamerat, så jeg havner kanskje der uansett hvis det blir noe av dette...

    Jeg ser klart at 390 er spennende, men da må jeg ta lappen først, og det er mye mere penger å putte inn i et prøveprosjekt.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Ok, jeg trodde du hadde lappen fra før, men bare ikke hadde hatt sykkel tidligere.
    Da er selvsagt 125 det mest opplagte valget!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.306
    Antall liker
    9.648
    Hvis du ikke har lappen for sykkel fra før hvorfor ikke ta for mellomklasse? (Forutsatt at du ikke er en gammel kall hvis første sertifikat var grønt)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Henger meg på forslaget om førerkort for tyngre sykkel, opplæring gir økt trygghet. Så gir det nok større glede å kjøre en sykkel som ikke krever kontinuerlig giring.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    789
    Antall liker
    969
    Lettsykkel for voksne? Honda Shadow VT 125 er et soleklart valg. Den går best med sine 15 hester.. V2 motor, turtallsvillig. Kjekk å ha med sidevesker og sissybar er det bare å skru rett på. Den begynner først å slite når man må sitte og klemme på i over 110 km/t på landevei. Som pendlesykkel er den genial..

    Det er jo bare å prøve.. Å ta lappen på tung og kjøpe en dugandes tungsykkel, så påløper det store kostnader istedefor å bare prøve en slik til 20 lapper..
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hva med å starte med en dobbeltime på kjøreskole med tung mc så får man iallfall litt oppfriskning uavhengig av hva man velger.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.588
    Antall liker
    7.927
    Torget vurderinger
    0
    Jeg holder med i å ta en dobbeltime på kjøreskole, selv om man har A1 som følge av at det første sertifikatet var en grønn bok. Eller kanskje nettopp derfor!

    Jeg fikk en del gode tips i løpet av den dobbelttimen.

    Og når det kommer til kjøreutstyr så fortsetter jeg min lille kampanje for bruk av kjøredress selv på lettsykler og mopeder!
    Scooter uten dress.jpg
    Slik ser det ut når man får "asfalt eksem"!

    Eller som en sa det: "Kjører du MC i dongeribukse i 80kmt så går det hull på buksa i løpet av 1/2 sekund, deretter blir du bare slankere!"
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.104
    Antall liker
    5.783
    Sted
    Holmestrand
    Hvis du ikke har lappen for sykkel fra før hvorfor ikke ta for mellomklasse? (Forutsatt at du ikke er en gammel kall hvis første sertifikat var grønt)
    Jeg er en gæmmel kæll hvis første lapp var grønn .... :)

    Ser den med mellomtung.
    Da kan je ggå opp til en Duke 390 som sikkert passer bedre både til kjøring og last, men jeg tror et år eller 2 på 125 kanskje er smart?
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.554
    Antall liker
    17.436
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    .

    Og når det kommer til kjøreutstyr så fortsetter jeg min lille kampanje for bruk av kjøredress selv på lettsykler og mopeder!
    Enig. I hvertfall kjøreutstyr m/en form for beskyttelse. Man får jo i dag ulike løsninger - også for varmere dager:
    - Kjøre"jakker" i mesh m/skulder, albue og ryggbeskytter.
    - Dongeri-/stoffjakker m/plass til beskyttelse
    - Dongeri-/stoffbukser m/kevlar og plass for beskyttelse (Draggin m.fl.).

    Ikke like bra som kraftigere utstyr, men bedre/sikrere enn vanlige klær. Fryser på ryggen når jeg ser folk kjøre i t-skjorte, shorts og sandaler. Eller sitter på i dette antrekket:

    bikini passasjer.jpg
    Lekkert å se på den hekken, men neppe like lekker å vise frem etter en tur i bakken

    Uansett - skinn er fortsatt det mest solide materiale om uhellet skulle være ute, selvom enkelte dyrere tech-materialer brukt i tekstilklær (eks Rukka`s Armacor) også er bra.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.588
    Antall liker
    7.927
    Torget vurderinger
    0
    Hvis du ikke har lappen for sykkel fra før hvorfor ikke ta for mellomklasse? (Forutsatt at du ikke er en gammel kall hvis første sertifikat var grønt)
    Jeg er en gæmmel kæll hvis første lapp var grønn .... :)

    Ser den med mellomtung.
    Da kan je ggå opp til en Duke 390 som sikkert passer bedre både til kjøring og last, men jeg tror et år eller 2 på 125 kanskje er smart?
    Han som hadde min sykkel først var en 79 år gammel "kaill" i Verdal. Han kjøpte lettsykkel da datter og svigersønn kjøpte store sykler. Gubben ville prøve dette uten å bruke for mye penger. Han hadde sykkelen en sesong og leverte den i innbytte da han kjøpe en 800ccm året etter! Er nok ikke så dumt å prøve seg på lettsykkel om man har A1 i "boka". Enten trives man med det eller så slipper man å bruke penger på førerkort og dyr sykkel. Lettsykler er også ganske lettsolgte for det står ungdommer i kø for å kjøpe! For egen del er det greit å ha den, det er en 2001 modell som ikke har gått mer enn 6500km. Frøkna bruker den nå og jeg kjører sporadisk når vær og humør tilsier det. Glad jeg ikke brukte mere penger på denne morroa enn at det kan forsvares å ikke bruke den mere. min konklusjon er at det neste MÅ bli en engelsk roadster, mye mer moro ( og mye enklere i bruk! ) enn MC om jeg skal være ærlig! Ikke sant Pinky?;)
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Lettsykkel for voksne? Honda Shadow VT 125 er et soleklart valg. Den går best med sine 15 hester.. V2 motor, turtallsvillig. Kjekk å ha med sidevesker og sissybar er det bare å skru rett på. Den begynner først å slite når man må sitte og klemme på i over 110 km/t på landevei. Som pendlesykkel er den genial..

    Det er jo bare å prøve.. Å ta lappen på tung og kjøpe en dugandes tungsykkel, så påløper det store kostnader istedefor å bare prøve en slik til 20 lapper..
    Hvis man har lappen på lett sykkel trenger man vel i prinsippet bare å kjøre opp på tung. Var i hvert fall sånn for ti år siden. Tok lappen på lettsykkel da jeg var 16 (kostet ca 4000kr), og etter noen år pause tok jeg én dobbelttime og kjørte opp på tung (ca 2500kr). Kjørte endel år etter det, men solgte sykkelen i 2010 (eller 11).
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.588
    Antall liker
    7.927
    Torget vurderinger
    0
    Lettsykkel for voksne? Honda Shadow VT 125 er et soleklart valg. Den går best med sine 15 hester.. V2 motor, turtallsvillig. Kjekk å ha med sidevesker og sissybar er det bare å skru rett på. Den begynner først å slite når man må sitte og klemme på i over 110 km/t på landevei. Som pendlesykkel er den genial..

    Det er jo bare å prøve.. Å ta lappen på tung og kjøpe en dugandes tungsykkel, så påløper det store kostnader istedefor å bare prøve en slik til 20 lapper..
    Hvis man har lappen på lett sykkel trenger man vel i prinsippet bare å kjøre opp på tung. Var i hvert fall sånn for ti år siden. Tok lappen på lettsykkel da jeg var 16 (kostet ca 4000kr), og etter noen år pause tok jeg én dobbelttime og kjørte opp på tung (ca 2500kr). Kjørte endel år etter det, men solgte sykkelen i 2010 (eller 11).

    Store endringer på dette nå. Man må ha fullt opplegg på kjøreskole med en drøss obligatoriske "kurs" og oppkjøring. Det koster faktisk en hel del!
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.418
    Antall liker
    3.628
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg midt i opplæring på tung sykkel og kan bekrefte at det er dyrt (750/time). Jeg valgte å gå rett på Rukka i stedet for først kjøpe noe billig for så allikevel ende med Rukka om noen måneder. Jeg har også testet noen sykler underveis, sønnens Honda CBR125, konas Kawasaki 250R og Yamaha XJ6. Jeg endte med å kjøpe en Yamaha XJ6:)
     

    Vedlegg

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.643
    Antall liker
    7.332
    Lettsykkel for voksne? Honda Shadow VT 125 er et soleklart valg. Den går best med sine 15 hester.. V2 motor, turtallsvillig. Kjekk å ha med sidevesker og sissybar er det bare å skru rett på. Den begynner først å slite når man må sitte og klemme på i over 110 km/t på landevei. Som pendlesykkel er den genial..

    Det er jo bare å prøve.. Å ta lappen på tung og kjøpe en dugandes tungsykkel, så påløper det store kostnader istedefor å bare prøve en slik til 20 lapper..
    Hvis man har lappen på lett sykkel trenger man vel i prinsippet bare å kjøre opp på tung. Var i hvert fall sånn for ti år siden. Tok lappen på lettsykkel da jeg var 16 (kostet ca 4000kr), og etter noen år pause tok jeg én dobbelttime og kjørte opp på tung (ca 2500kr). Kjørte endel år etter det, men solgte sykkelen i 2010 (eller 11).

    Store endringer på dette nå. Man må ha fullt opplegg på kjøreskole med en drøss obligatoriske "kurs" og oppkjøring. Det koster faktisk en hel del!
    Antar ting har endret seg ja. Selv tok jeg lappen på tung under et studieopphold i utlandet, og fikk en A lagt til mitt norske førerkort etter en dobbelttime og oppkjøring hjemme. Det jeg vel stusset mest på var at jeg med det tilsynelatende ble tiltrodd å kjøre hva som helst på to hjul til dagen jeg fyller 100 år...
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.544
    Antall liker
    1.072
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    11637919_10152829395917385_1688847374_n.jpg 11647225_10152829394427385_1948578364_n.jpg 11536816_10152829394987385_1968638964_n.jpg

    Ny sal, nye bremser, speil, KN filter, lys og shoppet bakskjerm. Maxim X. 90hk. Funfact; Var kun slått av GSXR 750 i aks det året den kom. Og det er en custom:)
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.966
    Antall liker
    104.536
    Torget vurderinger
    23
    - hvor mistet du lappen? :(
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.244
    Antall liker
    10.812
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Var innafor men hele følget fikk noen prikker samt 4900 kr fattigere hver. Oversiktlig 90 sone, lite trafikk. Men hadde fint driv ;-) på vei mellom Lom og Geiranger
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.588
    Antall liker
    7.927
    Torget vurderinger
    0
    Var innafor men hele følget fikk noen prikker samt 4900 kr fattigere hver. Oversiktlig 90 sone, lite trafikk. Men hadde fint driv ;-) på vei mellom Lom og Geiranger
    Norge takker deg!
    Du har gitt et bidrag til opprettholdelsen av velferdsstaten, eldreomsorg, barnehager osv. osv. :cool:
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    789
    Antall liker
    969
    Hva med å starte med en dobbeltime på kjøreskole med tung mc så får man iallfall litt oppfriskning uavhengig av hva man velger.
    Å kjøre lettsykkel er ingen heksekunst, og har man lappen på det og lurer på om man skal ta tunglappen, så mener jeg det er like greit å kjøpe en lettsykkel å trene på i forkant og se om dette er noe for meg. Da har man i utgangspunktet ikke brukt mye penger om det skal vise seg at det å kjøre på to hjul ikke er noe for meg allikevel. Lettsykler kan man stort sett kvitte seg med uten tap.

    Har selv ikke A1, bare kjørt mange mange mil på moped og det også hjelper på. Mopeden er lettkjørt i forhold til tung, men da jeg begynte å øvelseskjøre en del med tung sykkel(BMW K1300GT og BMW K100RS) med og uten ledsager som passasjer, så merker man at det fungerer helt likt. Å bli teknisk god på å kjøre kommer med mye trening og å sette seg inn i de riktige teknikkene man bør bruke i ulike situasjoner(mye god litteratur rundt dette). Så kan man like greit bruke en lettsykkel/moped til å skape et grunnlag, før man begynner med kjøretimer på tung.
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lurer på å komplettere "mc-samlingen" med en stor naken klassiker og da helst en Honda CB1300. Noen som har erfaring med disse og hva en bør se etter av småfeil og mangler?
    mvh
    jakr

    edit: Ble en CB 1300 ja..kjempesykkel..den beste allrounderen jeg har kjørt:)
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Plukket opp en Spyke 2-delt skinndress fra en kjøp og salg gruppe på facebook, tilnærmet ubrukt og sitter som limt for en tusenlapp :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn