Den store kabel misnøye tråden, for oss som må kødde til andres tråder med jamring..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • forman

    Medlem
    Ble medlem
    04.11.2010
    Innlegg
    45
    Antall liker
    10
    Sted
    Lille Berlin
    Noen som har blitt fortapt i noe musikk og kan anbefale noe? Dvs. fortapt og glemt alt om kabler, watt, høytalerplassering osv.
    Plassering ja ... av bipolart feks. Da blir plutselig kabeldebatten banal i mine øyne :)


    Katie Melua? .. den hun har spilt inn x antall meter under havoverflaten, i ett av bena på en oljeplattform. Litt slitsomt, men veldig interessant lydbilde.

    Jeff Beck / Emotion & Commotion ? Bare cover om jeg husker rett, men mektige og dramatiske som ikke på noen måte gjør skam på orginalene. Mener å huske at han har med datteren på dette albumet .. på bass tror jeg.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Noen som har blitt fortapt i noe musikk og kan anbefale noe? Dvs. fortapt og glemt alt om kabler, watt, høytalerplassering osv.
    Plassering ja ... av bipolart feks. Da blir plutselig kabeldebatten banal i mine øyne :)


    Katie Melua? .. den hun har spilt inn x antall meter under havoverflaten, i ett av bena på en oljeplattform. Litt slitsomt, men veldig interessant lydbilde.

    Jeff Beck / Emotion & Commotion ? Bare cover om jeg husker rett, men mektige og dramatiske som ikke på noen måte gjør skam på orginalene. Mener å huske at han har med datteren på dette albumet .. på bass tror jeg.
    Det er det sædvanlig vrøvl BS, musik har i teorien intet med hi-fi begrebet at gøre, det kan være hvad som helst der skal laves en lydkopi af .

    Kan anbefale Sound Picture CD her for man også en ide om hvordan tingene lyder når de hjernedøde producerer som tror det er dem det drejer sig om ikke har været ind over og forandret og smadret lyden til ukendelighed.

    Ellers er hi-fi en teknisk øvelse, men med det lille tvist. at det er lidt som at være kok at lave hi-fi, man skal have i de grundlæggende begreber i orden , men man kan ikke lave super gourmet high-end mad uden første klasses råvarer, og heller ikke uden man ved hvordan tingene smager og hvordan de skal sammensættes.

    Vedrørende det tekniske ved kabler står der stadigvæk utroligt meget rigtigt i denne artikel oprindelige fra 1985, altså mere end 30 år har man nu diskuteret dette emne , her er konklusion på artiklen The Essex Echo 1995: Electrical Signal Propagation & Cable Theory Page 5 | Stereophile.com

    Jeg ved ikke om Hawksford skrev denne artikel i forsøg på at lave et videnskabeligt bevis for bl.a. hans praktiske erfaringer

    Hvis det er tilfældet er jeg rimelig sikker på at hans erfaringer ligner mine egne og tusindvis af andre Diy folks og producenters.

    Eksempelvis erfaringer med at parallel forbinde diverse kondensatorer, Det er hørbart at forbinde en 1000 gange mindre kondensator hen over en elektrolyt, og lydændringen følger eksakt den type kondensator man har valgt, det er som salt og peber , en ganske lille ændring, men en stor hørbar virkning.

    Et kabel er også en langstrakt kondensator hen over ind og udgang på forstærkeren.

    Når der sætter en kondensator med fyldt overlæg, så er der i hvert tilfælde nogle som tænker over kvaliteten af denne , for man ved det vil påvirke lyden, man benytte ikke den værste skod-kondensator man kan få fat i, lidt vanskeligere er det åbenbart at forstår at et kabel er det samme, og det gælder alle typer af kabler, inklusiv netkabler.
    hvad der gør at en kondensator lyder anderledes end en anden med andre materialer eller dimissioner tjaa..

    Lydforskellene kan være ret voldsomme , og ikke umiddelbart stemmer overens med de mikroskopiske målbare forskelle som kan registres på eksempelvis udgangen af den forstærker hvor i komponenten/kondensatoren er blevet udskiftet.
    Dette er den virkelige gåde hvordan virker salt og peber i maden , hvorfor smager vi det mere end fløde osv.

    Her er en forskel på hvordan hjernen tolker lyden , og hvordan måleinstrumenter gør det, og der mangler sammenhæng.


    Data i selve kondensatoren er forskelige, det kan nemt måles , og specielt ved kondensatorer er der mange forskelige typer målinger som indikerer kvaliteten af selve kondensatoren.
    Og ganske små ændringer i kondensatorens konstruktion kan registres, ja selv kondensatorer som burde være ens vil måle forskelligt . Man bør nok afprøve nogle af disse specifikke målinger beregnet for kondensatorer på kabler også.


    Ved en kondensatorer kan man et langt stykke hen af vejen sige at dem med de bedste materialer også giver de bedste data, og tit også den bedste lyd.
    Ps. Og hvorfor skulle dette ikke også passe i andre sammenhænge, hvad det jo også gør, ikke kun inden for hi-fi men i alle brancher, gode råmateriale plus god konstruktion giver det bedste resultat, sådan er er det overalt.
    Men god konstruktion og dårlige materialer giver ikke nødvendigvis et godt resultat og
    vice versa.

    Har man en fejl-kondensator som eksempelvis et kabel udgør overfor ind og udgang i en forstærker som er lavet lavet med dårlige materieller, urent kobber, og dårlig PVC (Biltema til 10 Kr. m) så vil denne kondensator måle dårligt, og den lyder sandsynligvis lige så dårligt som den måler.
    Derimod vil en kondensator som er lavet med kvalitets materialer , det kunne være sølv og Teflon, typisk både måle godt, og lyde godt.
    Her er faktisk et eksembel på at måling og lytteindtryk passer fint sammen.

    Også stik og bøsninger inklusiv netstik har typisk en fejlkondensator, hvor det stikket eller bøsningen er lavet af vil bestemme kvaliteten af den uundgåelige fejlkondensator.
    Udover fejl-kondensatoren ved stik og bøsninger er der naturligvis den helt åbenlyse fejlmulighed, nemlig selve kontakt kvaliteten, som især ved højtaler bør være helt kompromisløs.

    Jeg har selv afskaffet alle stik og bøsninger , og erstattet dem med lodning og grimp.
    Men er man ikke helt så kompromisløs , så bør man tænke på at stik ikke bare er et stik, og som alt andet skal det laves af gode materialer , og have en god konstruktion, som kan sikre den bedst mulige kontakt.

    Med hensyn til kondensatorer er måling dog tit mere end fordeling mellem gode og dårlige materiale , end at det er en helt klar og skarp rang-orden lyttemæssigt , man kan desværre ikke rangordne kondensatorerne på den måde, at dem som absolut måler bedst også helt sikkert lyder bedst.
    Men der er meget tit en klar sammenhæng mellem de gode materialer og lyden, og dermed også data når det gælder kondensatorer, hvilket også betyder at bedre lyd typisk vil bliver dyre.
    Man har de tekniske aspekter ved kondensatorer, hvor gode målinger vil kræve gode materialer, og dette fører typisk til god og bedre lyd. Der er en form for sammenhæng her.

    Men det virker desværre stadigvæk sådan at men sider med en fornemmelse af at det er materialerne/selve råvarerne som også har en stor indflydelse på lyden på en anden måde end det man elektrisk kan dokumentere fuldstændigt.
    Eksempelvis kan man lave to kvalitets kondensatorer henholdsvis med papir/olie og teflon, de vil begge måle godt , men dog forskelligt, men de vil lyde væsentligt mere forskelligt end målingerne indikerer.

    Tager man to kondensatorer med henholdsvis kobber og sølv som lede-materiale /pladerne i kondensatoren, de vil også begge måle godt , og sikkert også lidt forskelligt, men igen lydforskellen vil være langt mere markant end hvad måle-forskellene kan forklarer.
     
    Sist redigert:

    Dalahäst

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2015
    Innlegg
    108
    Antall liker
    52
    Alla ni som äger rörförstärkare börjar nu undra om det inte är dags att kasta ut "driten" som utgångstranformatorerna
    är lindade med. 4-500 meter varm koppartråd med lackisolering. Usch och Fy! Hela utsignalen passerar ju varenda
    varv dessutom. Bara att linda om med teflon-isolerad silvertråd! Kanske någon dansk tillverkare börjar sälja denna
    typ av tråd snart?

    Kärnan med legerat järn är kanske nästa utvecklings-steg att förättra nu när audio-metallurgin börjar vinna anhängare?
    Där i kärnorna finns verkligen "crystal boundaries" och alla som läser "fiiiina" audio-tidningar vet ju att det är skit i kubik.

    Ännu Godare Påsk
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ikke så mange av de som refererer til Hawkfords artikkel i The Essex Echo helt har forstått matematikken i den, eller størrelsesordenen på de effektene han beskriver. Det er mer relevant å påpeke at tilsynelatende små endringer i et forvrengningsspektrum kan uforholdsmessig store hørbare konsekvenser. Det er nok lettere å høre effekten av forvrengning ved -60-70 dB enn å måle den. De to linkene nedenfor vil sikkert gi subjektivistene vann på mølla i årevis, frykter jeg. Men min tommelfingerregel er fortsatt at hvis noe er -100 dB under signalet, så er det ikke hørbart og derfor ikke noe å bry seg om i audiosammenheng.

    Heavenly Sounds: Hearing Astronomical Data Can Lead to Scientific Insights - Scientific American
    Our Ears Can Detect Cancer and Space Weather - Scientific American
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    @Dalahäs
    Ja trafoer lyder altid helt ens uanset hvad de er lavet af og hvordan de er konstrueret.
    Man bruger bare nogle gamle omsmeltede cykler og tørrestativer til tråd og kerne materiale , og den biligste lak man kan opdrive.

    Det er jeg nu ikke så sikker på at rør-folk er helt enige i , der diskuteres livligt i disse kredse om transformatorens kernemateriale, den benyttede lak, og om sølv eller kobber eller OFC kobber er det rigtige, konstruktioner principper osv.
    Mindst lige så meget som der diskuteres kabler og kondensatorer og spoler generelt, eksempelvis delefilterspoler , udgangspoler i klasse D forstærker, spoler i zobel-led , choke osv.
    Ved trafoer er det iøvrigt mange af de samme problemstillinger som er aktuelle som ved kabler, bl.a. eddy current , skineffekt osv.

    Enten skal man bruge transistorer med 100% modkobling, eller rigtig mange rør OTL også med modkobling for at impedans-omsætte til eksempelvis en højtaler, eller også må kan man bruge en transformator til opgaven , ingen af delene er perfekte, men man slippe ikke uden om at bruge en af metoderne.
    Og så gælder det om at optimerer den valgte metode så godt som muligt.
     
    Sist redigert:

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Noen andre som har opplevd problemer gr. avvik ved toleranser/plugger? (ref. min erfaring, #1191) -Løsninger?
    Finnes gode, normalt prisede RCA plugger som "spenner" signal+? -Ikke bare med en "materialtrettende" splitt.

    Det hjelper jo lite med uendelig hensyn til lederens evner når det bryter i pluggen :)
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Jeg tror ikke så mange av de som refererer til Hawkfords artikkel i The Essex Echo helt har forstått matematikken i den, eller størrelsesordenen på de effektene han beskriver.
    Jeg referer mest til Hawksfords resultater/selve konklusionen, det som Hawksford har fået ud af øvelsen ud i Maxwell osv, selve stoffet har få nok forstået helt til bunds.

    Hawksford beskriver de variabler man kender , og illustrerer er der kan opstår en hukommelses effekt i forbindelse med isoleringen i det øjeblik at skineffekt bliver en betydende faktor, hvilket forårsager at der opstår forskelligt delay/forsinkelse inde i midten af lederen i forhold til ydersiden af lederen afhængig af frekvens og det aktuelle materiale kobber sølv eller hvad det nu er.

    Det betyder at balancen mellem det magnetiske felt og det elektriske felt forskydes afhængig af frekvensen, en lagring af energi finde sted , som manifisterer sig ved impulser.
    Det hele ender ud i Hawksfords berømte anbefaling om ikke at bruge tykkere lederer end ca 0.8 mm, skineffekten vil ved den tykkelse leder have minimal betydning ved frekvenser i hørbare område 20-20KHz.

    Men det korte og lange er at de anbefalinger som Hawksfords artikel munder ud i har vist sig at holde stik efter min mening , og har været værdifuldt i forsøget på at opnår det bedst mulige audio-kabel.

    Dog må jeg giver kritikerne af artiklen ret i at jeg tror heller ikke Hawksford har fat i det rigtige, men han gør hvad han kan og beskriver de ulineariteter der er i forhold til kendte variabler, og det har utvivlsomt en betydning ,om det så er den hele forklaring tjaaa.

    Men det kan være det , på grund af at vi som mennesker reagerer på en ganske anden måde end måleinstrumenters "ligefrem proportionale" logiske måde.
    Vi kan reagerer kraftigt på meget små ændringer, og ganske lidt på relativt store ændringer, som det bl.a. er kendt fra harmonisk forvrængning.
    Igen analogt med smag salt og peber osv.

    Ps. Og jo god forbindelse er vigtigt, og ikke mindst at kablet kan nå
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noen andre som har opplevd problemer gr. avvik ved toleranser/plugger? (ref. min erfaring, #1191) -Løsninger?
    Finnes gode, normalt prisede RCA plugger som "spenner" signal+? -Ikke bare med en "materialtrettende" splitt.

    Det hjelper jo lite med uendelig hensyn til lederens evner når det bryter i pluggen :)
    Jeg har opplevd kontaktproblemer med "audiofile" Furutech, men aldri med proffplugger som Neutrik eller Deltron. Løsning: DIY med metervare og proffplugger.
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Noen andre som har opplevd problemer gr. avvik ved toleranser/plugger? (ref. min erfaring, #1191) -Løsninger?
    Finnes gode, normalt prisede RCA plugger som "spenner" signal+? -Ikke bare med en "materialtrettende" splitt.

    Det hjelper jo lite med uendelig hensyn til lederens evner når det bryter i pluggen :)
    Jeg har opplevd kontaktproblemer med "audiofile" Furutech, men aldri med proffplugger som Neutrik eller Deltron. Løsning: DIY med metervare og proffplugger.
    Takk :) Tenkte selv på Neutrik, skal sjekke ut Deltron også. (-og utelate Furutech.)
    Har lenge praktisert DIY, ha kontroll på (meter-)varene selv! -Allikevel lurt av toleranser..et idiotisk problem med den enkleste ting.
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Kjører med et sett Synergistic Research Signature, med aktiv skjerming... Noen som har formeninger om hvorvidt dette fynker, eller er det bare en gimmick? Sselv fikk jeg de så billig, og de ser bra ut, at jeg måtte ha dem. Sitter bra i terminalene også.
    Har ikke forsket videre på hvorvidt den aktive skjermen gjør noe forskjell, men blått lys er stilig :confused::rolleyes:
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Kjører med et sett Synergistic Research Signature, med aktiv skjerming... Noen som har formeninger om hvorvidt dette fynker, eller er det bare en gimmick? Sselv fikk jeg de så billig, og de ser bra ut, at jeg måtte ha dem. Sitter bra i terminalene også.
    Har ikke forsket videre på hvorvidt den aktive skjermen gjør noe forskjell, men blått lys er stilig :confused::rolleyes:
    Ingen lydforbedring hverken med eller uten
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Fin respons terje, og jeg visste jo det... Måtte bare se om det var mulig å få noe mer fyr her inne.... Komme på demo snart? Er du oppe å går med aktivt?
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Kjører med et sett Synergistic Research Signature, med aktiv skjerming... Noen som har formeninger om hvorvidt dette fynker, eller er det bare en gimmick? Sselv fikk jeg de så billig, og de ser bra ut, at jeg måtte ha dem. Sitter bra i terminalene også.
    Har ikke forsket videre på hvorvidt den aktive skjermen gjør noe forskjell, men blått lys er stilig :confused::rolleyes:
    Det bør virke , skærmen skal altid have et potentiale ellers vil den bare samle støj op, enten må man forbinde den til stel, bruger man ikke skærmen til retur kan man med fordel vælge kun at forbinde den i sender-enden ,kan ses som en udvidelse af kabinettet ,også kaldet pseudo balanceret.

    Man kan også give skærmen et potentiale ved enten at ligge en spænding fra et batteri, eller kører en strøm igennem skærmen , det er vist sådan Synergistic Research gør, strømmen løber så igennem den blå lysdiode og giver samtidig lidt cool bling bling effekt.

    Men det optimale er nok lægge samme signal på skærmen som løber i inderlederen dermed bliver kapacitet i kablet delvis elimineret som eksempelvis i dette eksembel her, man kalde det også active guard .
    Man kan opnår samme effekt ved at vælge strømoverføring men det er et helt andet princip som ikke er kompatibelt med noget, Krell lavede et sådant system, mener de kaldte det CAST, iøvrigt er de omtalte principper på ingen måde hverken revolutionerende eller nye, de har været kendt i mange mange årtier inden for måleteknik.

    sig0598b.gif

    Figure 11. An active guard is an elegant solution to the problem of cable capacitance. By driving the shield with a replica of the input signal, you don't charge or discharge the cable capacitance, which makes it appear to be zero. Depending on the properties of the sensor and amplifier, however, you may have to adjust the amount of signal you feed back to maintain stability.

    Illustration og tekst taget herfra
     
    Sist redigert:

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Fin respons terje, og jeg visste jo det... Måtte bare se om det var mulig å få noe mer fyr her inne.... Komme på demo snart? Er du oppe å går med aktivt?
    Eg har masse Synergistic kabler liggende både strømkabler, signal og høyttalerkabler og alt kan kjøres med aktiv skjerm. Nada forskjell... Så de ligge fint i skuffen sin. Testa og Signature referance signalkabler opp mot noe billige tyske... Ingen lydforskjell. men de ser kule ut. Det ska de ha.

    Aktivt system e oppe og går det, men bare som ventesystem. Tannoy coax i åpen baffel og 8x15" basser i åpen baffel... Vente på litt horn og et enda grommere basssystem.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Fin respons terje, og jeg visste jo det... Måtte bare se om det var mulig å få noe mer fyr her inne.... Komme på demo snart? Er du oppe å går med aktivt?
    Eg har masse Synergistic kabler liggende både strømkabler, signal og høyttalerkabler og alt kan kjøres med aktiv skjerm. Nada forskjell... Så de ligge fint i skuffen sin. Testa og Signature referance signalkabler opp mot noe billige tyske... Ingen lydforskjell. men de ser kule ut. Det ska de ha.

    Aktivt system e oppe og går det, men bare som ventesystem. Tannoy coax i åpen baffel og 8x15" basser i åpen baffel... Vente på litt horn og et enda grommere basssystem.
    Synes du har et sunt og avslappet forhold til den hobbyen:)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Kjører med et sett Synergistic Research Signature, med aktiv skjerming...
    ....
    Vis vedlegget 314100
    ...
    Jeg tviler på at det er måten Synergistic reserach gjør det på. Legg også merke til at sender og mottaker i det diagrammet har felles jord. Jordreferansen i RCA-kabler er som kjent i skjermen. Det er litt enklere med differensielle signaler som ikke behøver en gjennomgående jordreferanse, da kan man bruke common modesignalet, men gevnisten med å «eliminere» kapasitansen mellom skjerm og signal går føyken.

    mvh
    KJ
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Kjører med et sett Synergistic Research Signature, med aktiv skjerming...
    ....
    Vis vedlegget 314100
    ...
    Jeg tviler på at det er måten Synergistic reserach gjør det på. Legg også merke til at sender og mottaker i det diagrammet har felles jord. Jordreferansen i RCA-kabler er som kjent i skjermen. Det er litt enklere med differensielle signaler som ikke behøver en gjennomgående jordreferanse, da kan man bruke common modesignalet, men gevnisten med å «eliminere» kapasitansen mellom skjerm og signal går føyken.

    mvh
    KJ
    Jeg skriver udtrykkeligt citat "Man kan også give skærmen et potentiale ved enten at ligge en spænding fra et batteri, eller kører en strøm igennem skærmen , det er vist sådan Synergistic Research gør, strømmen løber så igennem den blå lysdiode og giver samtidig lidt cool bling bling effekt."

    Det jeg viser er en alternativ metode som bruges i professionel måleteknik , og som eventuelt kan overføres til audio, jeg omtaler også strømoverføring som en mulighed Krell CAST, kort sagt jeg nævne de muligheder der er for at forbedre kabel-overførslen, udover at forbedre kabel og stik.
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Fin respons terje, og jeg visste jo det... Måtte bare se om det var mulig å få noe mer fyr her inne.... Komme på demo snart? Er du oppe å går med aktivt?
    Eg har masse Synergistic kabler liggende både strømkabler, signal og høyttalerkabler og alt kan kjøres med aktiv skjerm. Nada forskjell... Så de ligge fint i skuffen sin. Testa og Signature referance signalkabler opp mot noe billige tyske... Ingen lydforskjell. men de ser kule ut. Det ska de ha.

    Aktivt system e oppe og går det, men bare som ventesystem. Tannoy coax i åpen baffel og 8x15" basser i åpen baffel... Vente på litt horn og et enda grommere basssystem.
    Synes du har et sunt og avslappet forhold til den hobbyen:)
    Jeg er lei av å bli lurt :D
     

    monitor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    104
    Antall liker
    20
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    5
    Hvor høyere man kommer opp i hierarkiet på utstyr for øvrig, hvor viktigere kabler, især strømkabler blir. Bransjen utnytter dette ved å tilby strømkabler til kriminelle priser. Strømkabler har mest nytte fra uttaket, så setter du din beste kabel i veggen inn på strømfordeleren, din nest beste i kilden, den tredde i forforsterker osv., så er det veien å gå, etter mine erfaringer. samtidig har også filtre og strømbokser noe for seg....Det er i hvert fall min erfaring på et anlegg på 150.000 med elektrostater.


    Så langt det er mulig bør du prøve ut hjemmesnekrede strømkabler...da slipper du unna med noen hundrelapper...

    Jeg skjelner mellom det en kabel har å si for anlegget og grådigheten som selskaper som kabelprodusenter utviser...Det gjelder mest kabler, men også høyttalere, forsterkere drivverk+++ det finnes antagelig mer enn 160 selskaper som selger stereo som begynner med bokstaven A...så dette er et stort marked som aldri har vært i søkelyset av forbrukermyndigheter verden over...De kan drive på som de vil

    Ja, det er fæle tider.-..La oss starte en bevegelse.. Gå i tog...Fortelle verden at vi er lei av å bli lurt hele tiden... Forhandlere bør legge ned, kjøp må ordnes via de store elektronikk kjedene slik at alle får den behandlingen de ønsker og fortjener. Viktig og at forbruker myndighetene i alle verdens land går inn og setter krav slik at en kan få en uniform tilnærming til denne HOBBYEN. Noe annet kunne jo føre til anarki, at folk bedrev sin hobby etter eget forgodtbefinnende. Noe slikt kan vi ikke ha noe av, det må jo være et system slik at likheten blir tydelig mellom alle kabler og alle andre parametre innen hobbyen. Kanskje et pålegg om å høre den sammen musikken kunne høyne den intellektuelle standarden som er faretruende synkende med et stort og differensiert musikkmarked.. Her er det viktig å stå på krava, budskapet må frem Mange har blitt lurt, og disse har ofte behov for å få rettet opp i den byrde de har mottatt i sin naivitet. Og da må vi alle støtte opp om dette og få gjort ting rett, endelig!
    Hva en svada.....Det er den enkelte som må avgjøre hva som er tilstrekkelig bra lyd ifht. lommeboka. Jeg startet i 1972 med noe jeg var fornøyd med og i disse 43 år har jeg eid og hørt på mange oppsett. Det første man vel må ta stilling til er hvor mye man skal legge i lydopplevelser. Deretter er det sammensetningen av komponenter inkludert kabler som har noe å si...Som det sto i en artikkel: Du kjøper ikke en Ferrari, for så å kjøre den med regummierte dekk... Slik er det også i lydverden. På et bra anlegg til 50000, kan man greit klare seg med DIY kabling. Men i det øverste sjiktet er det dessverre slik at kabling og hva du gjør med strømmen bestemmer om du går fra kjempebra til himmelsk....
    Poenget er at bransjen er kynisk og lar deg betale usanselige summer for produkter, som forbedrer lyden på slike anlegg, og at prisingen ikke har sammenheng med hva det koster å lage og selge de...

    Slike unyanserte og sære betraktinger du har, har ikke hold i virkeligheten...Om du er av den frustrerte typen så råder jeg deg å ta det ut andre steder, istedenfor i et forum hvor slike som meg prøver å informere folk istedenfor å politisere eller moralisere synet på kabling...grådigheten i bransjen er jo et faktum...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvor høyere man kommer opp i hierarkiet på utstyr for øvrig, hvor viktigere kabler, især strømkabler blir. Bransjen utnytter dette ved å tilby strømkabler til kriminelle priser. Strømkabler har mest nytte fra uttaket, så setter du din beste kabel i veggen inn på strømfordeleren, din nest beste i kilden, den tredde i forforsterker osv., så er det veien å gå, etter mine erfaringer. samtidig har også filtre og strømbokser noe for seg....Det er i hvert fall min erfaring på et anlegg på 150.000 med elektrostater.


    Så langt det er mulig bør du prøve ut hjemmesnekrede strømkabler...da slipper du unna med noen hundrelapper...

    Jeg skjelner mellom det en kabel har å si for anlegget og grådigheten som selskaper som kabelprodusenter utviser...Det gjelder mest kabler, men også høyttalere, forsterkere drivverk+++ det finnes antagelig mer enn 160 selskaper som selger stereo som begynner med bokstaven A...så dette er et stort marked som aldri har vært i søkelyset av forbrukermyndigheter verden over...De kan drive på som de vil

    Ja, det er fæle tider.-..La oss starte en bevegelse.. Gå i tog...Fortelle verden at vi er lei av å bli lurt hele tiden... Forhandlere bør legge ned, kjøp må ordnes via de store elektronikk kjedene slik at alle får den behandlingen de ønsker og fortjener. Viktig og at forbruker myndighetene i alle verdens land går inn og setter krav slik at en kan få en uniform tilnærming til denne HOBBYEN. Noe annet kunne jo føre til anarki, at folk bedrev sin hobby etter eget forgodtbefinnende. Noe slikt kan vi ikke ha noe av, det må jo være et system slik at likheten blir tydelig mellom alle kabler og alle andre parametre innen hobbyen. Kanskje et pålegg om å høre den sammen musikken kunne høyne den intellektuelle standarden som er faretruende synkende med et stort og differensiert musikkmarked.. Her er det viktig å stå på krava, budskapet må frem Mange har blitt lurt, og disse har ofte behov for å få rettet opp i den byrde de har mottatt i sin naivitet. Og da må vi alle støtte opp om dette og få gjort ting rett, endelig!
    Hva en svada.....Det er den enkelte som må avgjøre hva som er tilstrekkelig bra lyd ifht. lommeboka. Jeg startet i 1972 med noe jeg var fornøyd med og i disse 43 år har jeg eid og hørt på mange oppsett. Det første man vel må ta stilling til er hvor mye man skal legge i lydopplevelser. Deretter er det sammensetningen av komponenter inkludert kabler som har noe å si...Som det sto i en artikkel: Du kjøper ikke en Ferrari, for så å kjøre den med regummierte dekk... Slik er det også i lydverden. På et bra anlegg til 50000, kan man greit klare seg med DIY kabling. Men i det øverste sjiktet er det dessverre slik at kabling og hva du gjør med strømmen bestemmer om du går fra kjempebra til himmelsk....
    Poenget er at bransjen er kynisk og lar deg betale usanselige summer for produkter, som forbedrer lyden på slike anlegg, og at prisingen ikke har sammenheng med hva det koster å lage og selge de...

    Slike unyanserte og sære betraktinger du har, har ikke hold i virkeligheten...Om du er av den frustrerte typen så råder jeg deg å ta det ut andre steder, istedenfor i et forum hvor slike som meg prøver å informere folk istedenfor å politisere eller moralisere synet på kabling...grådigheten i bransjen er jo et faktum...
    Hva er det du "informerer" om ? At anlegg over 50k ikke kan bruke DIY kabling ? Det er iallefall tull... Og hvis bransjen er så kynisk så fortell oss gjerne om hvilke aktører det er snakk om. Og da på det norske markedet.

    Til slutt, det jeg skrev var grov ironi. Er lite frustrert over haifai for å si det forsiktig..
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Fin respons terje, og jeg visste jo det... Måtte bare se om det var mulig å få noe mer fyr her inne.... Komme på demo snart? Er du oppe å går med aktivt?
    Eg har masse Synergistic kabler liggende både strømkabler, signal og høyttalerkabler og alt kan kjøres med aktiv skjerm. Nada forskjell... Så de ligge fint i skuffen sin. Testa og Signature referance signalkabler opp mot noe billige tyske... Ingen lydforskjell. men de ser kule ut. Det ska de ha.

    Aktivt system e oppe og går det, men bare som ventesystem. Tannoy coax i åpen baffel og 8x15" basser i åpen baffel... Vente på litt horn og et enda grommere basssystem.
    Synes du har et sunt og avslappet forhold til den hobbyen:)
    Jeg er lei av å bli lurt :D
    Lurt av hva da ?
     

    Dalahäst

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2015
    Innlegg
    108
    Antall liker
    52
    Det jeg viser er en alternativ metode som bruges i professionel måleteknik , og som eventuelt kan overføres til audio, jeg omtaler også strømoverføring som en mulighed Krell CAST, kort sagt jeg nævne de muligheder der er for at forbedre kabel-overførslen, udover at forbedre kabel og stik.
    Skärmade ingångar med "active guard" används när signalkällan har mycket hög impedans som tillsammans
    med kabelns kapacitans ger dämpning av högre frekvenser. Hög impedans = många MΩ. Helt utan nytta vid
    låga käll-impedanser som i audio-utrustning. Jordningen mellan källa och förstärkare måste vara perfekt och
    oftast är användningen mellan givare och förstärkare inneslutna i ett metallhölje.

    Schemat i tidigare inlägg är fel, så här brukar det se ut när "måletekniker" använder denna typ av lösning.
    http://www.analog.com/media/en/technical-documentation/application-notes/41727248AN_347.pdf
    (sista sidan)

    Ytterligare ett exempel på hur audio-tillverkare "lånar" idéer från andra branscher för marknadsföring
    utan att det lånade tillför något mer än större prislapp.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Synes du har et sunt og avslappet forhold til den hobbyen:)
    Jeg er lei av å bli lurt :D
    Lurt av hva da ?
    Kabler, håp og tro, meningsløs svada, Plasebo...
    Har du ikke hørt lydmessig forskjell på noen , til bedre tversnitt du har på kabelen til lavere motstand , som igjen gir mindre effekt tap og fine tonal balanse i lyden. Slik som denne kabelen jeg har liggende fra monster på 4mm
    DSC_0009.jpg
    Denne koster litt over 50 kr meteren , og lyd messig klangen på denne så er den ganske fet i lyden over hele spekteret vil jeg si. Og jeg har testet en del kabler , men det er monster sin kabel som har gitt mest for pengene. Edit dette er et gammelt bilde har jumpere av samme kabelen som jeg bruker på høyttaler inngangene
    DSC_0003.jpg
    . Dette er en kabel som passer så si alle høyttalere. Så har jeg laget til kablene selv med monster sine spader og banana plugger , jeg bruker også denne kabelen på centeren.

    Mvh Imagine.
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Lurt av hva da ?
    Kabler, håp og tro, meningsløs svada, Plasebo...
    Har du ikke hørt lydmessig forskjell på noen , til bedre tversnitt du har på kabelen til lavere motstand , som igjen gir mindre effekt tap og fine tonal balanse i lyden. Slik som denne kabelen jeg har liggende fra monster på 4mm Vis vedlegget 314398 Denne koster litt over 50 kr meteren , og lyd messig klangen på denne så er den ganske fet i lyden over hele spekteret vil jeg si. Og jeg har testet en del kabler , men det er monster sin kabel som har gitt mest for pengene. Edit dette er et gammelt bilde har jumpere av samme kabelen som jeg bruker på høyttaler inngangene Vis vedlegget 314399 . Dette er en kabel som passer så si alle høyttalere. Så har jeg laget til kablene selv med monster sine spader og banana plugger , jeg bruker også denne kabelen på centeren.

    Mvh Imagine.

    Hehe...
    Tror du missforstår.

    Litt kort oppsummert.. Lydmessig gevinst av en signalkabel til 10-15.000? "Ahh, nå satt alt" "Endelig var bassen eller diskanten tilbake!" "Verd hver krone"

    De kan ta seg ei bolle...
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Lurt av hva da ?
    Kabler, håp og tro, meningsløs svada, Plasebo...
    Har du ikke hørt lydmessig forskjell på noen , til bedre tversnitt du har på kabelen til lavere motstand , som igjen gir mindre effekt tap og fine tonal balanse i lyden. Slik som denne kabelen jeg har liggende fra monster på 4mm Vis vedlegget 314398 Denne koster litt over 50 kr meteren , og lyd messig klangen på denne så er den ganske fet i lyden over hele spekteret vil jeg si. Og jeg har testet en del kabler , men det er monster sin kabel som har gitt mest for pengene. Edit dette er et gammelt bilde har jumpere av samme kabelen som jeg bruker på høyttaler inngangene Vis vedlegget 314399 . Dette er en kabel som passer så si alle høyttalere. Så har jeg laget til kablene selv med monster sine spader og banana plugger , jeg bruker også denne kabelen på centeren.

    Mvh Imagine.

    Hehe...
    Tror du missforstår.

    Litt kort oppsummert.. Lydmessig gevinst av en signalkabel til 10-15.000? "Ahh, nå satt alt" "Endelig var bassen eller diskanten tilbake!" "Verd hver krone"

    De kan ta seg ei bolle...
    Der er jeg enig med deg, den kan vel ingen gå på signal kabel til 10000-15000 kr. Alle signal kabler jeg har, sånn som rca kablene som går fra primare til onkyo kostet meg 699, - er også monster sitt merke. Optical kabelene jeg har monster sine 699 pr kabel, hdmi kablene også monster sine 999.- og alle disse har en lengde på 2 meter. Så jeg fant merket mine innen kabler, og når det kommer til monster sine priser + kvaliteten på di og lyd klangen på høyttaler kablene fra monster så låter anlegget mitt himmelsk. Musikken kommer ut slik den skal. Men signal kabler som overstiger 3000 kr for meg, ikke tale om. Så skjønner godt hva du mener. Men jeg måtte teste meg fram til kablene, og det falt mellom van den hull og monster. Og monster trakk det lengste strået hos meg lyd messig. Syntes klang messig så var van del hull litt tilbake trukket i det øvre registrert hos meg, mens monster sine traff spot on på bass, mellom tone og diskanten.

    Mvh Imagine.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Lurt av hva da ?
    Kabler, håp og tro, meningsløs svada, Plasebo...
    Har du ikke hørt lydmessig forskjell på noen , til bedre tversnitt du har på kabelen til lavere motstand , som igjen gir mindre effekt tap og fine tonal balanse i lyden. Slik som denne kabelen jeg har liggende fra monster på 4mm Vis vedlegget 314398 Denne koster litt over 50 kr meteren , og lyd messig klangen på denne så er den ganske fet i lyden over hele spekteret vil jeg si. Og jeg har testet en del kabler , men det er monster sin kabel som har gitt mest for pengene. Edit dette er et gammelt bilde har jumpere av samme kabelen som jeg bruker på høyttaler inngangene Vis vedlegget 314399 . Dette er en kabel som passer så si alle høyttalere. Så har jeg laget til kablene selv med monster sine spader og banana plugger , jeg bruker også denne kabelen på centeren.

    Mvh Imagine.

    Hehe...
    Tror du missforstår.

    Litt kort oppsummert.. Lydmessig gevinst av en signalkabel til 10-15.000? "Ahh, nå satt alt" "Endelig var bassen eller diskanten tilbake!" "Verd hver krone"

    De kan ta seg ei bolle...
    Kanskje du og flere med også misforstår. ..

    Dersom man har komponenter hver for seg i 100k pluss - klassen, kan det utmerket godt være slik at den rette kabelen gir akkurat det lille ekstra man ønsker. I en slik sammenheng er 15k til signalkabel en svært god investering.

    For de som har komponenter i denne klassen, betyr det lille ekstra svært mye.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Har du ikke hørt lydmessig forskjell på noen , til bedre tversnitt du har på kabelen til lavere motstand , som igjen gir mindre effekt tap og fine tonal balanse i lyden. Slik som denne kabelen jeg har liggende fra monster på 4mm Vis vedlegget 314398 Denne koster litt over 50 kr meteren , og lyd messig klangen på denne så er den ganske fet i lyden over hele spekteret vil jeg si. Og jeg har testet en del kabler , men det er monster sin kabel som har gitt mest for pengene. Edit dette er et gammelt bilde har jumpere av samme kabelen som jeg bruker på høyttaler inngangene Vis vedlegget 314399 . Dette er en kabel som passer så si alle høyttalere. Så har jeg laget til kablene selv med monster sine spader og banana plugger , jeg bruker også denne kabelen på centeren.

    Mvh Imagine.

    Hehe...
    Tror du missforstår.

    Litt kort oppsummert.. Lydmessig gevinst av en signalkabel til 10-15.000? "Ahh, nå satt alt" "Endelig var bassen eller diskanten tilbake!" "Verd hver krone"

    De kan ta seg ei bolle...
    Kanskje du og flere med også misforstår. ..

    Dersom man har komponenter hver for seg i 100k pluss - klassen, kan det utmerket godt være slik at den rette kabelen gir akkurat det lille ekstra man ønsker. I en slik sammenheng er 15k til signalkabel en svært god investering.

    For de som har komponenter i denne klassen, betyr det lille ekstra svært mye.

    Been there, done that. Uenig. Det er en grunn til jeg er der jeg er idag. Har hatt alt for kostbare kabler av ymse merker. Har lært den vanskelige måten. Min subjektive mening er at en kabel til 10-15k og en til 1k eller 500,- for den saks skyld kan låte identisk... Så da lurer jeg veldig på hva er det du egentlig betaler for?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Tja; hva betaler man for? At man har gjort seg andre erfaringer enn deg, kanskje? At du har funnet ut noe annet, betyr ikke at alle andre har gjort det. Og din subjektive mening er ikke alle andres subjektive mening.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Spørs hvor mange meter det er snakk om da. F.eks er ikke 10.000 kr så ille hvis vi snakker om 500 meter kabel.
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Mitt poeng, som kanskje er vell krasst, er at jeg føler meg lurt etter mange år i "high end" verden... En kabel er en kabel, den gjør ikke noe magisk. Gjør den det, har produsenten bevisst gjort det for å farge lyden. Bare der skurrer det for meg...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Mitt poeng, som kanskje er vell krasst, er at jeg føler meg lurt etter mange år i "high end" verden... En kabel er en kabel, den gjør ikke noe magisk. Gjør den det, har produsenten bevisst gjort det for å farge lyden. Bare der skurrer det for meg...
    Selv snakker jeg ikke om magi, men det lille ekstra. Som betyr mye for en del av oss. Koster det 15k, så koster det 15k.

    Trikset da er selvsagt å kjøpe brukt. Til en tredjedel av nypris.
     
    Sist redigert:

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Alle lydsystemene jeg er i befatning med, også de hjemme, har en kompensasjon/kalibrering i form av en EQ eller lignende. De gir meg det verktøyet jeg trenger for å finne gromlyden i de fleste anlegg. Og skulle kabel være av betydning for lydbildet (f.eks. nivåforskjell pga lengre kabel til høyre HT, eller avrulling i diskanten), så blir det kompensert bort uansett.

    Men dette er vel kanskje helligbrøde i high-end verden. Men der er ikke jeg.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Alle lydsystemene jeg er i befatning med, også de hjemme, har en kompensasjon/kalibrering i form av en EQ eller lignende. De gir meg det verktøyet jeg trenger for å finne gromlyden i de fleste anlegg. Og skulle kabel være av betydning for lydbildet (f.eks. nivåforskjell pga lengre kabel til høyre HT, eller avrulling i diskanten), så blir det kompensert bort uansett.

    Men dette er vel kanskje helligbrøde i high-end verden. Men der er ikke jeg.
    De fleste som hengir seg til high-end audio og musikk er ikke på jakt etter "gromlyd". Gromlyd er noe de som driver med frekvenstelling har som mål. Det er kanskje derfor hensikten med dyre kabler ikke er helt forstått.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Alle lydsystemene jeg er i befatning med, også de hjemme, har en kompensasjon/kalibrering i form av en EQ eller lignende. De gir meg det verktøyet jeg trenger for å finne gromlyden i de fleste anlegg. Og skulle kabel være av betydning for lydbildet (f.eks. nivåforskjell pga lengre kabel til høyre HT, eller avrulling i diskanten), så blir det kompensert bort uansett.

    Men dette er vel kanskje helligbrøde i high-end verden. Men der er ikke jeg.
    De fleste som hengir seg til high-end audio og musikk er ikke på jakt etter "gromlyd". Gromlyd er noe de som driver med frekvenstelling har som mål. Det er kanskje derfor hensikten med dyre kabler ikke er helt forstått.
    Den der skjønte jeg ikke helt. Hengir man seg til high-end audio, er man ikke da på jakt etter nettopp gromlyd? Og er det nødvendigvis noen motsetning mellom å hengi seg til musikk og å jakte på gromlyd? Vil man ikke ha best mulig lyd på musikken man lytter til? Og resten av innlegget er også litt uklar for en enkel sjel som meg.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    high end kabler er bare en overpriset og generisk forlengelse av det passive delefilteret.

    ut med generisk og overpriset junk og inn med langt mer fleksibel dsp, akustikkremedier, høyttalerkabler med høyt tverrsnitt og godt skjermede signalkabler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn