Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    medlem215396

    Gjest
    Å flytte hodetelefonen til en plass (og kilde) der man har tilgang til dem, @gut_man kan virke banalt for enkelte - men er genialt for de av oss som har følt det samme som deg. Tilgjengelighet er key. :)
    Denne må gjentas, en veldig riktig og viktig observasjon :) har prøvd to plasseringer som er aktuelle for meg. Enten som ren headfi i stuen eller som endel av hovedanlegget et annet sted i huset. Headfi er tilbake i stuen, der jeg oppholder meg mest og derav bruker det mest.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    976
    Antall liker
    1.570
    Sted
    Hamar
    Equalizer APO -> ubehagelig lyd?

    Jeg har brukt EAPO i noen dager, med convolver (Sundara optimum hifi 48kHz), low-shelf for boost i bassen og 5dB demping. Har opplevd den som utmattende og ubehagelig, helt uten at jeg kan sette fingeren på noe spesifikt som skulle ha forårsaket det... Noen andre som har erfart det samme? Spiller fra Qobuz (maks 24/96) via V90-HPA (som maks tar 24/96) til 2021 Sundara.

    Avinnstallert den nå og opplever lyden som mer komfortabel igjen. Helt klart tenkelig det er rent psykosomatisk, men interessert i om andre har opplevd noe tilsvarende.
    Etter å ha kjørt uten EAPO i noen uker nå er jeg ikke i tvil. Lyden var plagsom, og jeg fikk merkbar tinnitus av det. Årsaken kan jeg ikke si noe om, men enn så lenge kjører jeg uten.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg droppa å kjøpe meg superhøyrelurar, og har i staden trådlause med støydemping. Dei brukast for det aller meste når eg klipper plen, eller brukar bråkeverktøy, når eg er på jobb (i kontorlandskap), eller når eg er på tur med snøggbåt, fly eller anna bråkeopplegg.

    Poenget er ikkje å få perfekt lyd - etter mitt syn er det langt betre å spele musikk via høgtalarar - men å få lyttevilkår som er tilpassa omgjevnadane.
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Eg droppa å kjøpe meg superhøyrelurar, og har i staden trådlause med støydemping. Dei brukast for det aller meste når eg klipper plen, eller brukar bråkeverktøy, når eg er på jobb (i kontorlandskap), eller når eg er på tur med snøggbåt, fly eller anna bråkeopplegg.

    Poenget er ikkje å få perfekt lyd - etter mitt syn er det langt betre å spele musikk via høgtalarar - men å få lyttevilkår som er tilpassa omgjevnadane.
    Jeg har også foretrukket å høre musikk fra høyttalere og har vært innom headsett av og til . Nå havnet jeg i en situasjon hvor mitt alternativ i øyeblikket kun blir fra headsett og har gjort dette i noen måneder nå. Har faktisk fått mindre og mindre lyst til å gå tilbake til høyttalere da jeg nå har så stor glede av den komboen jeg har nå.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.212
    Antall liker
    6.126
    Sted
    Under stjernene
    Eg droppa å kjøpe meg superhøyrelurar, og har i staden trådlause med støydemping. Dei brukast for det aller meste når eg klipper plen, eller brukar bråkeverktøy, når eg er på jobb (i kontorlandskap), eller når eg er på tur med snøggbåt, fly eller anna bråkeopplegg.

    Poenget er ikkje å få perfekt lyd - etter mitt syn er det langt betre å spele musikk via høgtalarar - men å få lyttevilkår som er tilpassa omgjevnadane.
    Som et forsøk er kun hodetelefoner brukt de siste 3 mnd. som test om jeg kan leve med hodetelefoner.
    Focal Utopia - Ferrum OOR - Hypsos.
    Og svaret er ja, hvis man må kvitte seg med høyttalere.
    Det trenger jeg ikke så begge beholdes.

    På hytta brukes kablet Sony WH-1000X M3 og FIIO BTR5, fornøyd:)
     

    qweac

    Medlem
    Ble medlem
    02.03.2011
    Innlegg
    25
    Antall liker
    2
    Har HD800 og en Lehmann BCL, men blir dessverre aldri brukt. Hva er bruktverdien på noe sånt? Vil helst ev. selge samlet, men mulig det blir vanskelig?
     

    thorerjo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    541
    Antall liker
    263
    Sted
    Nesodden
    Ser etter større strømforsyning til Argon H1(24 v).Den som følger med er en liten knert.Noen som har forslag?
     

    Vedlegg

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.330
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    14
    Stortrives med dette settet. Her kan jeg spille av det meste av alle sjangere innen musikk.

    Marantz HD DAC 1/Denon AH-D 7200
    Har samma oppsett som deg. Fin kombo. (y)

    TAF
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Impulskjøp da jeg var innom Evenstad Musikk på nett på slutten av forrige uke for å bestille et billig XLR/USB interface... og så at de hadde disse til en veldig fin pris. 2979 kroner.
    Trengte jeg de? Nei.
    Føltes det som en god ide akkurat der og da?
    Absolutt.

    Første test nå, og har bare tatt de ut av esken, og plugga de i laptoputgangen(!!!) bare for å teste.
    Er veldig overrasket over at det faktisk gikk an å få lyd derfra. 300ohm tenkte jeg ville skape problemer, men neida. Det gikk faktisk helt fint.

    Må derfor teste på mobilen også bare fordi.... og her gikk det litt mer som forventet. Overraskende bra resultat, men jeg må dra opp volumet sånn ca på maks for at det skal bli noe, og det høres litt slapt ut. Men jeg hadde jo ikke regna med lyd omtrent i det heletatt , så jeg er egentlig veldig positivt overrasket her.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har fått brudd i kabelen på mine Quad ERA-1 og trenger å få kjøpt en ny.
    Kabelen har 3.5mm plugger i alle tre uttak, har sendt en epost til Quad men svar har uteblitt så langt.
    Har noen tips på hvor det er greit å kjøpe en slik kabel?
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har fått brudd i kabelen på mine Quad ERA-1 og trenger å få kjøpt en ny.
    Kabelen har 3.5mm plugger i alle tre uttak, har sendt en epost til Quad men svar har uteblitt så langt.
    Har noen tips på hvor det er greit å kjøpe en slik kabel?
    Forza AudioWorks leverer akkurat det du vil ha med den lengden og de pluggene du trenger. Jeg kjøper alt jeg trenger av hodetelefonkabler derfra og er veldig fornøyd. Anbefales!
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet hvor man får kjøpt Mark Levinson 5909 i Oslo-området i disse dager?
    Bachs Hifi i Larvik er eneste jeg har sett reklamere for de i Norge så langt.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    For folk flest så er Larvik i Oslo-området...
    Takk for den opplysningen. Det er bare 120km en vei. Så det blir vel omtrent som Stavanger - Flekkfjord. Hvor av det ene er på "vestlandet" og andre er på "sørlandet" ;)

    Dette hodetelefon settet skulle eventuelt bli brukt om en uke på en USA tur, men det var kun forhåndsbestilte sett som var kommet inn. Neste leveranse kommer om to til tre uker.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    11
    Vel, takk for geografitimen. Tilbake til topic:

    Fikk en Violectric HPA-V550 inn av døra på fredag. Litt dyr men…. Etter mange timers lytting - alle hodetelefonene jeg prøver låter bedre - ikke bare litt bedre - men i annen helt annen liga. Min favoritt så langt er HD800 kjørt balansert. Tidligere har jeg synes HD800 har vært litt tamme med noe svak bassgjengivelse. Nå stemmer plutselig alt, til og med brukbar dypbass og så rytmisk dynamisk at jeg måtte opp av stolen og hoppe litt rundt. HD800 liker og tåler tydeligvis litt effekt.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Noen som har noe forslag til butikker som selger (og sender til Norge) de dyrere modellene til audio technica, type ath-awas? Ellers noen butikker i utlandet med noe utvalg som sender til Norge som kan anbefales? Jeg er ikke interessert i audeze/beyerdynamic/hifiman/sennheiser, og da er jo 98% av utvalget i Norge ikke aktuelt :sleep: Eneste som har fingra interessen litt (av det som lokale pushere selger) er Focal Radiance Bentley, men når du er få millimeter unna for å diagnosen "vannhode" så passer det dårlig at flere skriver de er litt trange.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke kjøpt fra Moon Audio, men de har iallefall ath-awas på lager iht nettsiden deres. Adorama har de på bestilling, og kommer opp med fraktpris til Norge.

    Jeg kjøpte mine Audeze fra Audio Advice og brukte https://www.jetcarrier.com/ som speditør fra USA til Norge (Enkelt når du har lært deg rutinene)
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Takker, har ikke fulgt med på en stund så har glemt alle butikkene som selger... Trodde jeg hadde funnet gull når jeg snubla over https://www.analogueseduction.net/ som har en rekke modeller tilsynelatende på lager, men begynte å lure når til og med gamle utgåtte w1000x står som "available". Titta litt mer på siden og fant ut at ALT de selger - uansett om det er noe esoterisk til 4 millioner - er "available" så kjenner lagerstatusen der kanskje ikke stemmer:unsure::)
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Treverk på hodetelefoner er generelt noe jeg er svak for :) Etter litt frem og tilbake fant jeg ut at Audio Affair i England har de på lager, og ser ut som en grei butikk å handle fra. De har Hifiman sundara på salg til 190 pund også, så med frakt og fortolling så sparer man kanskje 1000kr om noen har interessen.

    Men sånn lang-uinteressant-historie-kort så har jeg ikke fulgt med på head-fi på maaange år og bare brukt mobil + trådløse propper, så det hadde gått meg rett forbi at Audeze har tatt til vettet å selger forlenget justeringspinner til hodebøylen 👏 Jeg hadde LCD 3 for lenge siden og måtte bitter selge de da de fysisk ikke passet meg. Det var grunnen til min (tidligere) manglende interesse for å kjøpe noe Audeze... Men med mulighet for at Audeze faktisk passer?

    Mulig... Kanksje... Kan være.... at det er bestilt noen lcd-2 closed back + justeringspinner 🤗 Jeg kjøpte ikke LCD 3 for det var allerede dyrt nok den gangen til 18k, og dagens pris på 25k gjør det uaktuelt.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Er overrasket over hvor luftig og åpne lcd-2'ene høres ut til å være lukket. Er også overrasket over hvor "mainstream" lyden er i disse. Jeg husker LCD-3 som en mer tykk/mørk/laidback lydsignatur som ikke var så opptatt av detaljer, og forventet noe lignende av lcd-2'ene. Hadde jeg ikke hatt rme adi-2'n så hadde jeg allerede vært på utkikk etter andre hodetelefoner, men med litt justering av EQ så låter de som jeg forventet de skulle og nyter lyd i timesvis 😘 Kommer aldri til å bli en dac/hodetelefonforsterker uten EQ her i huset igjen.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Bruker hodetelefonene til film/tv/spilling også så software EQ er ingen løsning akkurat for hvor dette skal stå. Men har lekt med tanken om å ha en amp/dac kun for pc'n også, og smelle inn en whatever 11 bånds equalizer mellom en dac og en amp. En brukt hegel hd20 + musical fidelity m1 hpa eller noe sånt.. Men akkurat for kommende visa regning så får det holde med rme dac'en + lcd-2 🥴
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Impulskjøp da jeg var innom Evenstad Musikk på nett på slutten av forrige uke for å bestille et billig XLR/USB interface... og så at de hadde disse til en veldig fin pris. 2979 kroner.
    Trengte jeg de? Nei.
    Føltes det som en god ide akkurat der og da?
    Absolutt.

    Første test nå, og har bare tatt de ut av esken, og plugga de i laptoputgangen(!!!) bare for å teste.
    Er veldig overrasket over at det faktisk gikk an å få lyd derfra. 300ohm tenkte jeg ville skape problemer, men neida. Det gikk faktisk helt fint.

    Må derfor teste på mobilen også bare fordi.... og her gikk det litt mer som forventet. Overraskende bra resultat, men jeg må dra opp volumet sånn ca på maks for at det skal bli noe, og det høres litt slapt ut. Men jeg hadde jo ikke regna med lyd omtrent i det heletatt , så jeg er egentlig veldig positivt overrasket her.
    En liten oppdatering her, åtte måneder senere.
    Dette er i de fleste sammenhenger mine favoritter. De sitter EKSTREMT behagelig på skallen, og har en spillestil som er tilsvarende behagelig.
    Synes de i veldig mange tilfeller spiller bedre enn HE400 2020, og beholder mer fylde selv om de er dønn åpne.
    Følte meg litt teit da jeg kjøpte de, da jeg virkelig ikke hadde bruk for de, men er veldig fornøyd i dag.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    976
    Antall liker
    1.570
    Sted
    Hamar
    Noen som tenker noe om dette? Bortsett fra at lyd ikke beveger seg i rette linjer og slikt da.

     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    1.059
    Torget vurderinger
    1
    En liten oppdatering her, åtte måneder senere.
    Dette er i de fleste sammenhenger mine favoritter. De sitter EKSTREMT behagelig på skallen, og har en spillestil som er tilsvarende behagelig.
    Synes de i veldig mange tilfeller spiller bedre enn HE400 2020, og beholder mer fylde selv om de er dønn åpne.
    Følte meg litt teit da jeg kjøpte de, da jeg virkelig ikke hadde bruk for de, men er veldig fornøyd i dag.
    Jeg støtter hyllesten av HD650. Jeg syns også at de er klart mye bedre enn HE400i 2020, selv om de samtidig er veldig annerledes med vidt forskjellige kvaliteter.
    HD650 hører hjemme som et innslag i enhver hodetelefonsamling uansett hva man ellers måtte ha, på grunn av sin veldig flotte mellomtonegjengivelse.
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    245
    Antall liker
    35
    Jeg er på jakt etter et par trådløse hodetelefoner som låter relativt nøytralt, er komfortable å bruke og som man ikke trenger app for å justere lyd på telefon for at det skal bli brukbart å høre. Fra før har jeg Bose QC25 som er greie nok, men det er greit å ha et par som er trådløst når man er ute og går. Prisleie opp til cirka 4-5000 da kanskje. Noen som har tips her?
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    1.059
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er på jakt etter et par trådløse hodetelefoner som låter relativt nøytralt, er komfortable å bruke og som man ikke trenger app for å justere lyd på telefon for at det skal bli brukbart å høre. Fra før har jeg Bose QC25 som er greie nok, men det er greit å ha et par som er trådløst når man er ute og går. Prisleie opp til cirka 4-5000 da kanskje. Noen som har tips her?
    Anbefaler å ta en lytt til B&W PX7 S2 til 4:200-http://www.audiophile.no/nb-no/omtaler/hodetelefoner/item/3081-test-bowers-wilkins-px7-s2
     
    • Liker
    Reaksjoner: oOF

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Liker du lyden nøytral så prøv bang & olufsen beoplay HX. Bare vær obs på at hvis du har ekstra stort hode passer de fysisk ikke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn