Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Syns du det? DT 770 syns jeg isolerer godt og lekker lite lyd ut.
    Kona sier sånn
    Da bør du seriøst vurdere hvor travelt du har det med å få tinnitus. Hvis DT770 lekker mye (ifølge din kone) så spiller du uansvarlig høyt. Vær klar over at siden det er så rent så låter det ofte høyere enn du tror. Ta var på hørselen din, mann! Du står i fare for å ødelegge din viktigste komponent, ørene dine.

    Shure og Beyer de vanligste i studio? Jeg vil påstå at K701 fra AKG er de mest vanlige åpne i studio, mens Beyer DT770 er de vanligste lukkede. Gamle studiofolk som meg har gjerne en preferanse for K701 til postproduksjon, mens DT770 brukes rett og slett fordi de er lukkede til innspilling. Ellers kjenner jeg til produsenter og teknikere som bruker både Shure, Sennheiser og Grado i studio. Men aller mest vanlig er DT770 i innspillingsrommet og K701 i kontrollrommet.
     
    S

    svk

    Gjest
    Synes selv jeg spiller passe høyt.vondt og si hvor mange db som kommer inn i øregangene.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Synes selv jeg spiller passe høyt.vondt og si hvor mange db som kommer inn i øregangene.
    Nettopp det er vanskelig å vurdere, men du har nok lagt deg til en uvane. Det er ikke lang tid det tar å bli vant til å spille på et mer ørevennlig volum når du først har konstatert at du spiller for høyt. Og hvis konemor klager over at hun hører deg for godt når du spiller på DT770 så er du over den grensen. Ta deg i akt, svk, og ikke la de subjektive inntrykkene guide deg. Det å spille så høyt er bare en vane, det tar ikke lang tid for ørene dine å omstille seg til litt lavere volum. Hvis ikke hørselskaden allerede er så alvorlig at du ikke hører noe under et visst nivå. :rolleyes:
     
    S

    svk

    Gjest
    Får prøve og tilvenne meg. Synes det er enklere og moderere seg med P7’ene.
    Vil påstå jeg hører bra ennå. Men hvem vet. Nytter ikke å tro
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Får prøve og tilvenne meg. Synes det er enklere og moderere seg med P7’ene.
    Vil påstå jeg hører bra ennå. Men hvem vet. Nytter ikke å tro
    Vi er jo subjektive mhp hva vi mener vi hører, det er jo essensen i hele dette forum egentlig..!

    Personlig sliter jeg med noe tinnitus grunnet hørselskade i ung alder, men opplever ikke at dette reduserer hørsel/musikkopplevelse og detaljer i musikken. Men har en drop ved 4k på ene øret, etter mye skytetrening uten hørselsvern, så dumme var vi på 70-tallet...

    For meg er det veldig tydelig at å lytte til musikk på høyt volum er negativt, til tross for at det isolert sett skulle "overdøve" tinnitus best. Men det er ikke slik det fungerer. Tinnitus er der, og man må gi hjernen nok ledig kapasitet til å ignorere/kamuflere den, og det går veldig bra ved lavere lydnivå. Skulle jeg skru opp volum for å "overdøve" tinnitus virker det bare mot sin hensikt for å beskrive det kort....

    Konklusjon er; enten man har hørselskade eller ønsker unngå å få det så er faktisk moderat lydvolum veien å gå uansett. Så lenge man har noenlunde hørsel i behold da...!
     
    S

    svk

    Gjest
    Da var P7’ene solgt. Så da har jeg kun dt770 igjen. Så får vi se om jeg finner roen med de.
    Kunne tenkt meg og prøvd hd650 og mdr1000.
    Har fyrt av noen tusen skudd,heldigvis med hørselvern
     
    S

    svk

    Gjest
    Venter fortsatt spent på LG G6+ med quad/ess-dac.
    Lg oppgir effekten til 2V.
    Hvor mye er egentlig det?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    50mW ved 80 ohm og 440mW med mine Shure ørepropper som er 9 ohm.
     
    S

    svk

    Gjest
    Høres ut som det blir litt lite til mine som er 250ohm
    Ble litt knappt med dragonfly sine 1.2 volt
     
    S

    svk

    Gjest
    Høres ut som det blir litt lite til mine som er 250ohm
    Ble litt knappt med dragonfly sine 1.2 volt
     

    bengt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    152
    Antall liker
    87
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    1
    Astell & Kern AK70 + Sony MDR-1000X

    Kjøpte disse nettopp og har fått prøvd dem. Aptx bluetooth gjør en stor forskjell. Før jeg oppgraderte firmware var det standard bt 4 og lyden var grei nok. Diskant ble litt mangelfull, bass var litt hul (?) og mellomtonen grei nok. Aptx gjorde at hele spektret ble greit ++ pluss. Ikke som kablet mellom HD650 og en MF X-Can3 men helt greit til det meste. Astell & Kern med en god Aptx hodetelefon er som jeg ser det et godt valg for mobil eller jobb (meg) bruk. Sony'en er best som trådløs med støyreduksjon.

    Bengt
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.518
    Antall liker
    35.394
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte disse nettopp og har fått prøvd dem. Aptx bluetooth gjør en stor forskjell. Før jeg oppgraderte firmware var det standard bt 4 og lyden var grei nok. Diskant ble litt mangelfull, bass var litt hul (?) og mellomtonen grei nok. Aptx gjorde at hele spektret ble greit ++ pluss. Ikke som kablet mellom HD650 og en MF X-Can3 men helt greit til det meste. Astell & Kern med en god Aptx hodetelefon er som jeg ser det et godt valg for mobil eller jobb (meg) bruk. Sony'en er best som trådløs med støyreduksjon.

    Bengt
    Sony MDR-1000X + Aptx = God lyd til å være trådløst.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Har lest så mye bra om Beyerdynamic dt 770 250 ohm at jeg tror jeg må prøve et par på kontoret. Men så ser jeg at det også finnes et par som heter dt 990. Disse er da åpne, noe som ikke gjør noe da jeg ikke sitter i åpent landskap. Har ingen åpne klokker og tror faktisk ikke jeg har hørt det.

    Hva mener dere om disse? :)

    Edit: har for øvrig et par Denon ah-mm400 som jeg bruker med en Denon da10 på kontoret per i dag.
    Ble litt frem og tilbake her, men landet etter hvert på et pent brukt sett med t90 :)
    Gleder meg til de kommer i posten og jeg får prøvd de på kontoret etter ferien. Blir nok knall.
     

    bengt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    152
    Antall liker
    87
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte disse nettopp og har fått prøvd dem. Aptx bluetooth gjør en stor forskjell. Før jeg oppgraderte firmware var det standard bt 4 og lyden var grei nok. Diskant ble litt mangelfull, bass var litt hul (?) og mellomtonen grei nok. Aptx gjorde at hele spektret ble greit ++ pluss. Ikke som kablet mellom HD650 og en MF X-Can3 men helt greit til det meste. Astell & Kern med en god Aptx hodetelefon er som jeg ser det et godt valg for mobil eller jobb (meg) bruk. Sony'en er best som trådløs med støyreduksjon.

    Bengt
    Sony MDR-1000X + Aptx = God lyd til å være trådløst.
    Helt enig, kunne sannsynligvis vært bedre med åpne hodetelefoner. A&E AK70 er en utmerket portabel spiller, HD650 kablet gir nesten like god lyd som med stasjonær forsterker. Burde kanskje vært billigere men vanskelig å finne en konkurrent... WIFI og Tidal og Aptx. På Ebay kan den kjøpes til en pris som er overkommelig for mange.
     
    S

    svk

    Gjest
    Hei,

    Har lest så mye bra om Beyerdynamic dt 770 250 ohm at jeg tror jeg må prøve et par på kontoret. Men så ser jeg at det også finnes et par som heter dt 990. Disse er da åpne, noe som ikke gjør noe da jeg ikke sitter i åpent landskap. Har ingen åpne klokker og tror faktisk ikke jeg har hørt det.

    Hva mener dere om disse? :)

    Edit: har for øvrig et par Denon ah-mm400 som jeg bruker med en Denon da10 på kontoret per i dag.
    Ble litt frem og tilbake her, men landet etter hvert på et pent brukt sett med t90 :)
    Gleder meg til de kommer i posten og jeg får prøvd de på kontoret etter ferien. Blir nok knall.
    Hva skal du bruke disse sammen med? Tror dette er et veldig bra valg
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Har lest så mye bra om Beyerdynamic dt 770 250 ohm at jeg tror jeg må prøve et par på kontoret. Men så ser jeg at det også finnes et par som heter dt 990. Disse er da åpne, noe som ikke gjør noe da jeg ikke sitter i åpent landskap. Har ingen åpne klokker og tror faktisk ikke jeg har hørt det.

    Hva mener dere om disse? :)

    Edit: har for øvrig et par Denon ah-mm400 som jeg bruker med en Denon da10 på kontoret per i dag.
    Ble litt frem og tilbake her, men landet etter hvert på et pent brukt sett med t90 :)
    Gleder meg til de kommer i posten og jeg får prøvd de på kontoret etter ferien. Blir nok knall.
    Hva skal du bruke disse sammen med? Tror dette er et veldig bra valg
    Har bare en forsterker og det er en denon d10. Så prøver først med den. Blir det skit må jeg kjøpe en annen :)
     
    S

    svk

    Gjest
    Prøv og se. Kan vel holde:

    18mW + 18mW (600 ohms, 1% distortion)

    E5 gir 67mW i 600ohm
     
    Sist redigert av en moderator:

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9

    jzono1

    Medlem
    Ble medlem
    16.10.2013
    Innlegg
    39
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har tips til hvor jeg bør kjøpe rør, med pålitelig matching? Er tubedepot til å stole på?
     

    jzono1

    Medlem
    Ble medlem
    16.10.2013
    Innlegg
    39
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    4
    Finner ikke noen av rørtypene jeg skal ha der (45 og WE417A), og må vel(?) handle fra utlandet.

    Vurderer Emission Labs i mesh-utgave, men det blir dyrt med 4 stykk. Fins jo nye fra KR Audio også, men igjen - dyrt. Fullmusic/Sophia Electric er hakket billigere, men går for å være et dårlig alternativ sammenlignet med NOS.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Finner ikke noen av rørtypene jeg skal ha der (45 og WE417A), og må vel(?) handle fra utlandet.

    Vurderer Emission Labs i mesh-utgave, men det blir dyrt med 4 stykk. Fins jo nye fra KR Audio også, men igjen - dyrt. Fullmusic/Sophia Electric er hakket billigere, men går for å være et dårlig alternativ sammenlignet med NOS.
    Har du hørt med de, mulig de kan skaffe til veie andre rør..! who knows..! :)
     

    jzono1

    Medlem
    Ble medlem
    16.10.2013
    Innlegg
    39
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    4
    Pakket opp 4-45-en nå nettopp. For en forsterker. Herlig svart børstet stål-finish som ikke vises på de bildene jeg har sett så langt. Styggtung, og gjennomført høy kvalitet. (Mange hakk bedre enn på ZDSE-en.) Interstage-trafoer(?) på toppen istedet for inni?!

    Pakket den også ned igjen. :( Må finne på noe lurt for å få plass til den i racket, og må få tak i rør...

    Menmen, med tid og stunder blir det vel. Kanskje til jul... eller noe sånt. ??? Har litt annet som må prioriteres før jeg kan koste på ytterligere i sjangeren hodetelefon/hifi-galskap. Måtte jo slå til når jeg fikk tilbudet om den siste 4-45-en, selv om timingen egentlig ikke var helt optimal.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Pakket opp 4-45-en nå nettopp. For en forsterker. Herlig svart børstet stål-finish som ikke vises på de bildene jeg har sett så langt. Styggtung, og gjennomført høy kvalitet. (Mange hakk bedre enn på ZDSE-en.) Interstage-trafoer(?) på toppen istedet for inni?!

    Pakket den også ned igjen. :( Må finne på noe lurt for å få plass til den i racket, og må få tak i rør...

    Menmen, med tid og stunder blir det vel. Kanskje til jul... eller noe sånt. ??? Har litt annet som må prioriteres før jeg kan koste på ytterligere i sjangeren hodetelefon/hifi-galskap. Måtte jo slå til når jeg fikk tilbudet om den siste 4-45-en, selv om timingen egentlig ikke var helt optimal.
    Skjønner at du ikke kunne si nei....

    6655198.jpg
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Pakket opp 4-45-en nå nettopp. For en forsterker. Herlig svart børstet stål-finish som ikke vises på de bildene jeg har sett så langt. Styggtung, og gjennomført høy kvalitet. (Mange hakk bedre enn på ZDSE-en.) Interstage-trafoer(?) på toppen istedet for inni?!

    Pakket den også ned igjen. :( Må finne på noe lurt for å få plass til den i racket, og må få tak i rør...

    Menmen, med tid og stunder blir det vel. Kanskje til jul... eller noe sånt. ??? Har litt annet som må prioriteres før jeg kan koste på ytterligere i sjangeren hodetelefon/hifi-galskap. Måtte jo slå til når jeg fikk tilbudet om den siste 4-45-en, selv om timingen egentlig ikke var helt optimal.
    Skjønner at du ikke kunne si nei....

    Vis vedlegget 453940
    Flott sak det der!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte et sett Marshall Major II til den oppvoksende generasjon for 400 kroner på PK. Det må vel være en grei pris for disse?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Kjøpte et sett Marshall Major II til den oppvoksende generasjon for 400 kroner på PK. Det må vel være en grei pris for disse?
    Grei pris, men håper lyden er forbedret fra Major (I) for det var ikke mye å rope hurra for. Skarp diskant (komprimert?) og veldig ullen bass.
     

    clabbe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2008
    Innlegg
    129
    Antall liker
    201
    Sted
    indre øst
    Torget vurderinger
    17
    Pakket opp 4-45-en nå nettopp. For en forsterker. Herlig svart børstet stål-finish som ikke vises på de bildene jeg har sett så langt. Styggtung, og gjennomført høy kvalitet. (Mange hakk bedre enn på ZDSE-en.) Interstage-trafoer(?) på toppen istedet for inni?!

    Pakket den også ned igjen. :( Må finne på noe lurt for å få plass til den i racket, og må få tak i rør...

    Menmen, med tid og stunder blir det vel. Kanskje til jul... eller noe sånt. ??? Har litt annet som må prioriteres før jeg kan koste på ytterligere i sjangeren hodetelefon/hifi-galskap. Måtte jo slå til når jeg fikk tilbudet om den siste 4-45-en, selv om timingen egentlig ikke var helt optimal.

    Nice!

    Så den skiller seg utseendemessig fra andre 445?

    Kan vi se bilder?
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.288
    Torget vurderinger
    2
    I dag bestilte jeg et par 64 Audio U8. Det blir dyrt, så jeg håper at jeg ikke blir skuffet. Har tidligere hatt Westone 4R og W60 som favoritt IEM. 64 Audio har visstnok en liknende lydsignatur som takler dårlige innspillinger bra. Men i motsetning til til Westone modellene så skal U8 ha nok med bass og gå mye lavere i frekvens. Blir uansett spennende å teste ut.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer! Håper du blir fornøyd.

    Må man spørre hvorfor du velger universal frem for custom IEM, når du er oppe i den prisen? (Du har antagelig tenkt dette igjennom, så det kunne være interessant å vite.)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Denne skal leses Håkon. Gleder meg til dette da Utopia er på hotlisten.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.288
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer! Håper du blir fornøyd.

    Må man spørre hvorfor du velger universal frem for custom IEM, når du er oppe i den prisen? (Du har antagelig tenkt dette igjennom, så det kunne være interessant å vite.)
    Det er flere grunner. Noe er med tanke på videresalg om jeg ikke skulle bli fornøyd. Hvis man bruker penger på å ta avstøpning og så sende de med proppene til Kina eller USA og betale for en re-mold, så ville jeg ha tapt mer gryn og grunker. Jeg synes også at universale IEM med skumpropper er ganske behagelig. Jeg har ikke prøvd formstøpte propper, men jeg ser på head-fi at en del må sende dem frem og tilbake for å få noen som passer perfekt. Jeg kjøpte en gang Heir 8.a custom på Head-fi som jeg hadde planer om å få laget til formstøpte, men jeg fikk aldri rotet meg til å ta avstøpning og sendt dem til Kina, så jeg endte opp med å selge de videre igjen, uten å støpe dem om.

    Nå er U8 proppene sendt med Fedex fra 64 Audio, og er på vei i fly til Europa. Beregnet ankomst i morgen, men jeg regner med at Tollen kommer til å ruge på dem... Mine W60 gikk i stykker for en stund siden og jeg har brukt SoundMagic E10 i mange måneder. Hadde Earsonics Velvet innom i en ukes tid etter at W60 gikk i stykker, men ble ikke helt fornøyd med dem. Taklet ikke dårlige innspillinger like bra og de hadde litt lys øvre mellomtone, som ble slitsomt. Passformen var også litt så som så.

    Må vurdere ny avspiller om U8 er vanskelig å drive. Westone sine er så lette å drive at det gikk helt fint med iPod. Hadde volumet på ca 35% ute på reise og 10% på kontoret.

    Nå sitter jeg med mine Denon D5000 og hører på Wintersun. Det er knallbra hodetelefoner til hjemmebruk :cool:

    Det her ble en rotete post med mye rart...
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253


    ROON + Audeze = sant ?

    Jeg håper flere HP produsenter følger etter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn