Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Er det bare jeg som opplever at sennheiser hd650 er elendig på å spille lavt? Jo lavere jeg spiller jo mer drukner mellomtonen i bass alt etter som hvor mye bass den musikken har...
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er det bare jeg som opplever at sennheiser hd650 er elendig på å spille lavt? Jo lavere jeg spiller jo mer drukner mellomtonen i bass alt etter som hvor mye bass den musikken har...
    Jeg kan ikke si at jeg direkte opplevde det som noe problem. Men, er det ny eller gml versjon du har?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Er det bare jeg som opplever at sennheiser hd650 er elendig på å spille lavt? Jo lavere jeg spiller jo mer drukner mellomtonen i bass alt etter som hvor mye bass den musikken har...
    Det kan nok variere endel med forsterkeren, det der.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Er det bare jeg som opplever at sennheiser hd650 er elendig på å spille lavt? Jo lavere jeg spiller jo mer drukner mellomtonen i bass alt etter som hvor mye bass den musikken har...
    Jeg kan ikke si at jeg direkte opplevde det som noe problem. Men, er det ny eller gml versjon du har?
    Ny versjon, vi snakker bakgrunnsmusikknivåer altså. Noe lavere volum innen et moderat nivå for å si det slik er det ikke noe problem.

    Er det bare jeg som opplever at sennheiser hd650 er elendig på å spille lavt? Jo lavere jeg spiller jo mer drukner mellomtonen i bass alt etter som hvor mye bass den musikken har...
    Det kan nok variere endel med forsterkeren, det der.
    Ja mistenker det, så viddt jeg vet så er forsterkeren voicet med hd800, de hodetelefonene kan vel være annerledes sånn sett?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Ny versjon, vi snakker bakgrunnsmusikknivåer altså. Noe lavere volum innen et moderat nivå for å si det slik er det ikke noe problem.

    Er det bare jeg som opplever at sennheiser hd650 er elendig på å spille lavt? Jo lavere jeg spiller jo mer drukner mellomtonen i bass alt etter som hvor mye bass den musikken har...
    Det kan nok variere endel med forsterkeren, det der.
    Ja mistenker det, så viddt jeg vet så er forsterkeren voicet med hd800, de hodetelefonene kan vel være annerledes sånn sett?
    HD800 og HD650 er veldig forskjellige på frekvensgang, men veldig like på impedanse. Så det er ikke alltid noen fordel at den er "voicet" mot HD800..

    Men mitt inntrykk er at hodetelefoner med litt skarp diskant har lettere for å høres tydeligere ut på lavt volum, og HD650 er jo ikke en av dem. Dessuten er det jo forskjell på hvor mye volum både høyttalere ulike og hodetelefoner trenger for å åpne seg opp. Det jeg har hørt av Audeze er heller ikke på topp på lavt volum, f.eks. Beyer T1/HD800 er derimot utmerket til det.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Ja du er vel sikkert inne på noe med at HD800 er bedre sånn sett, etter som teddy pardo bruker hd800 selv og bruker hd800 til demo på messer. Snuser litt på å prøve ut hd800 eller hd800s pga komfort, og det frister vel enda mer nå.

    EDIT: HD650 høres veldig åpne ut på lavt volum, er vel mer at bassen ikke justeres helt i takt til jeg har justert opp til moderate nivåer.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Ja du er vel sikkert inne på noe med at HD800 er bedre sånn sett, etter som teddy pardo bruker hd800 selv og bruker hd800 til demo på messer. Snuser litt på å prøve ut hd800 eller hd800s pga komfort, og det frister vel enda mer nå.

    EDIT: HD650 høres veldig åpne ut på lavt volum, er vel mer at bassen ikke justeres helt i takt til jeg har justert opp til moderate nivåer.
    HD800 er et perfekt supplement til HD650 ;D
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Må si at det HD800S frister mer mtp av det jeg har lest, at resonansen i diskanten er fikset og de ikke er så lyse og at de er sorte for det meste:rolleyes:
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.908
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Er det bare jeg som opplever at sennheiser hd650 er elendig på å spille lavt? Jo lavere jeg spiller jo mer drukner mellomtonen i bass alt etter som hvor mye bass den musikken har...
    Plages ikke med det selv, Schiit Asgard2 her. Synes til og med de funker på iPad, jeg, så kresen er jeg nok ikke :D
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    ...
    EDIT: HD650 høres veldig åpne ut på lavt volum, er vel mer at bassen ikke justeres helt i takt til jeg har justert opp til moderate nivåer.

    Jeg deler ikke denne oppfatningen av HD650 (eller HD600). Jeg lytter vanligvis på lavt nivå (ca. 65 dbA).
    Vanligvis er ørets oppfatning av bass motsatt av det du beskriver, dvs. lavere volum gir lavere bass (og diskant) i forhold til mellomtone (ørets loudness kurve).

    Loudness-kurver • Høretrøbbel.no
    https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Tror vel det må være forsterkeren som gjør dette som ardilla antar, at min forsterker ikke helt matcher HD650 100 %, at den er rett og slett er for nøye voicet til HD800, men hvem vet...

    En ting jeg har merket med forsterkeren er at den er VELDIG myk i toppen, men samtidig ikke avrullet, som kan være noe som er gjort for å prøve å ikke provosere fram denne resonansen HD800 sliter med, fks wreckless eric - whole wide world(Stiff Records STIFFCD 2) ikke har en forvrengning i vokalen på refrenget som skjærer i ørene, ut i fra hva jeg kan høre.
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Tror vel det må være forsterkeren som gjør dette som ardilla antar, at min forsterker ikke helt matcher HD650 100 %, at den er rett og slett er for nøye voicet til HD800, men hvem vet...

    En ting jeg har merket med forsterkeren er at den er VELDIG myk i toppen, men samtidig ikke avrullet, som kan være noe som er gjort for å prøve å ikke provosere fram denne resonansen HD800 sliter med, fks wreckless eric - whole wide world(Stiff Records STIFFCD 2) ikke har en forvrengning i vokalen på refrenget som skjærer i ørene, ut i fra hva jeg kan høre.
    Høres ut som noe folk normalt ikke vil ha til HD650... Men det finnes jo dem som ikke får det mykt nok =)

    Ellers er det ingen motsetning mellom en god match på HD650 og HD800, generelt vil jeg si tvert imot iht egen erfaring. Men hvis man bevist har laget en forsterker som har tilbakeholden frekvensrespons i toppen, så kan det jo bli litt dismatch. Hvilke andre hodetelefoner hr du hørt på forsterkeren din - TeddyPardo, ikke sant?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Har bare hørt på Beyerdynamic T70 ellers.
    Hjalp ikke mye med de at forsterkeren er myk i toppen og noe varmtlåtende etter som frekvensgangen er ekstremt lys og pågående vel og merke.

    EDIT: bare for å legge til, toppen bærer ikke nag avrulling, diskanten er klar og tydelig.

    EDIT2: Når jeg spiller hardrock fks så hører jeg symbalene bedre på låtene enn jeg har gjort tidligere.
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Ser ut det har vært ukontrollert bass som var problemet faktisk forårsaket av EMI på forsterkeren og dacen, fikk bukt med EMI nå nettopp og nå fungerer det slik som jeg og dere forventer.
     
    Sist redigert:

    manpowre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    191
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    Ser ut det har vært ukontrollert bass som var problemet faktisk forårsaket av EMI på forsterkeren og dacen, fikk bukt med EMI nå nettopp og nå fungerer det slik som jeg og dere forventer.

    Hmm, sitter her uten hodetelefon og DAC (min hegel sendt til undersøkelse pga dårlig USB kontakt). og har så sinnssykt lyst til å lytte til noe.. helt tomt her.
    Har oppo HA-1 og min V281 forsterker, men ingen høretelefon,

    fikk lyst å plukke opp ett par HD650.. så har jeg noe til fremtidig madamm og, og ikke minst til PC.

    Skal sjekke om soundgarden har i butikk..

    ellers blir det tilsendt.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    HD650 vil ikke fungere bra uten forsterker, 300 ohm nominell impdans og peaker på 600 ohm i mellombassen. Sennheiser Momentum klarer en pc fint å drive.
     

    Bjeff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.11.2008
    Innlegg
    89
    Antall liker
    16
    Sted
    Bergen
    Du får ikke mer high end lyd enn med skikkelige høretelefoner, dac og forsterker!
    I hvertfall om du ikke skal pantsette huset for å finansiere herligheten.
    Ganske riktig. Du kan få akkurat like mye High-End med et konvensjonelt anlegg (kilde/amp/høyttalere), men det vil normalt koste en del mer. Videre må man også vie akustikken i lytterommet en del oppmerksomhet.
    Når jeg er alene hjemme, spiller jeg alltid på høytalerene, ellers koser jeg meg med head fi.
    anlegget mitt er litt larger than life, og det er alltid godt å få litt jording med HD 800.
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Nye hodetelefoner prøves ut på kontoret idag:)
    Bilde total.jpg


    Meze 99 Classics Walnut/Silver

    Alle de gode reviews'ene den har fått er ingen tilfeldighet. Her kom smilet allerede 10 sekunder ut i første sang.
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Hvordan er dem iforhold til TH-X00?
    Før de er innspilt...anbefales 40 timer fra Meze, så er de jevnere over hele registeret, men en liten hump i øvre bass/nedre mellomtone. TH-x00 føler jeg hadde litt tilbaketrukket mellomtone, men går dypere i bassene og har litt mer trøkk. Oppløsningen i diskantområdet er vanskelig å si...TH-x00 oppleves som litt lysere, men detaljene kommer frem på begge. Meze er overraskende luftig og har bra bredde/dybde til lukket hodetelefon å være.

    Ingen tvil om at begge er kvalitetshodetelefoner, men litt motpoler i forhold til hverandre. Hver til sitt bruk vil jeg påstå.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Disse ser interresange ut, trenger noen lukkede hodetelefoner. Leser på head-fi.org at de har veldig mye såkallt "moro-faktor".
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    245
    Antall liker
    35
    Tips til hvor man kan kjøpe en liten forlengerkabel 1/4" type ca 15 cm lang for å slippe å slite ut jacken i forsterkeren som er av noenlunde brukbar mtp på kvalitet og i alminnelig prisleie?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Tips til hvor man kan kjøpe en liten forlengerkabel 1/4" type ca 15 cm lang for å slippe å slite ut jacken i forsterkeren som er av noenlunde brukbar mtp på kvalitet og i alminnelig prisleie?
    Har du en "spiket" kabel liggende ett eller annet sted så er det jo bare å lodde på neutrik gold på den (klipp ved bruddet). De fleste av oss har vel på ett eller annet tidspunt satt en spike gjennom en kabel... :p
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.908
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Denon AH-GC20 eller Sennheiser Momentum wireless?
    Hadde veldig sirklet meg inn på Sennheiser, men så dukket det opp et tips om Denon.
    Billigere, og like bra?
    Spiller på Sennheiser HD650 og PX-100II i dag.
     

    fordfiesta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.03.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    22
    Jeg har faktisk begge. Denon har mest bass og trykk, mens Sennheiser er mer korrekt i lyden.
    Med Iphone 6s så fungerer blu-tooth litt bedre med Sennheiser.
    Bruker mest Sennheiser, men når jeg tar meg en pils så passer Denon best :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.908
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hei fordfiesta, takk for svar :)
    Har iPhone og iPad selv, det vil nok bli hva de oftes kobles opp mot.
    Hva tenker du rundt komfort og det å ha de på lenge, hvem er best da?

    mvh
     

    fordfiesta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.03.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    22
    Siden jeg bruker mest Sennheiser så er nok de mest komfortable, Denon har litt mer "hørselsvern" utseende.
    Begge er bra, men fikk jeg velge et så hadde jeg tatt Sennheiser.

    (Sennheiser kobler seg automatisk opp mot Iphone, det gjør ikke Denon, må koble til på nytt hver gang jeg bruker de)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har hatt Sennheiser og anbefaler nok at de testes før kjøp da størrelsen og komforten ikke passer universelt.

    Edit:
    Jeg ville vurdert Definitive Technology Symphony 1 i tillegg til de nevnte. Den kobler seg også automatisk opp mot iPhone/iPad og i mine ører spiller den mye mer nøytralt med mindre diskoteklyd. Litt for mye Lexus i materialbruken ift Sennheiser som virker mer som gammel Jaguar, så jeg anbefaler at man tester før kjøp.
     
    Sist redigert:

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Av flere hodetelefoner har jeg bl.a. Sennheiser Hd650. Jeg har til nå brukt disse sammen med ekstern Dac og hodetelefonforsterker fra Micromega med meget bra resultat. Siden hd650 er på 300 ohm har jeg gått ut fra at de krever en kraftig forsterker for å få de til å synge.
    Fikk i går lyst til å prøve de på terrassen med iPod touch og FiiO E11K Kilimanjaro 2 isteden for deres faste følgesvenn AKG K551 og ble svært overrasket! HD 650 må ha en snill impedanskurve for dette hørtes meget bra ut, med en god fyldig klang, med bra med detaljer både i dybde og bredde . Kanskje ikke helt den samme dynamikken jeg er vant til, men jeg tror faktisk disse danker ut AKG også til terrassebruk. Jeg har tydeligvis funnet hodetelefoner som passer mitt lydideal og som er ypperlige både innendørs på mørke vinterkvelder og til kos på terrassen om sommeren.
     
    Sist redigert:

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    ...
    Fikk i går lyst til å prøve de på terrassen med iPod touch og FiiO E11K Kilimanjaro 2 isteden for deres faste følgesvenn AKG K551 og ble svært overrasket! HD 650 må ha en snill impedanskurve for dette hørtes meget bra ut, med en god fyldig klang, med bra med detaljer både i dybde og bredde .
    ...
    HD650 har en normal impedans/fase-kurve for en dynamisk åpen hodetelefon.
    Det gode resultatet skyldes Ipads forholdsvis gode DAC og E11K K2s lave utgangsimpedans på < 0.2 ohm.

    Personlig bruker jeg Ipod direkte på HD650 (de få gangene jeg bruker HD650 portabelt/reise). Ipoden har tilstrekkelig med krefter for å drive HD650 til mitt ønskede lydnivå. Eneste hodetelefon jeg har som må ha ekstra forsterkning er Beyerdynamic DT880 600.
     
    Sist redigert:

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bruker som sagt en iPod touch 5. Mener du denne også er kraftig nok uten bruk av FiiO E11? Vil ikke en ekstern hodetelefonforsterker tilføre noe godt i forhold til lydkvalitet?
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Jeg har også Ipod touch 5. For meg er den kraftig nok til å drive HD650 til ønsket lydnivå.
    En ekstra forsterker tilfører ikke noe godt for lydkvalitet, med forbeholdet at du når ønsket lydnivå uten ekstra forsterker.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Koblet mine sennheiser hd650 til pc(ALC 1150 lydkort) og smart tlf (Motorola Moto X Play), og i likhet med hd558, så sliter de veldig med mellombassen i begge hodetelefonene her i hvertfall.
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har også Ipod touch 5. For meg er den kraftig nok til å drive HD650 til ønsket lydnivå.
    En ekstra forsterker tilfører ikke noe godt for lydkvalitet, med forbeholdet at du når ønsket lydnivå uten ekstra forsterker.
    Takk for info! Men fra PC opplever jeg en bedre dynamikk og romfølelse med bruk av ekstern Dac og forsterker.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Jeg har også Ipod touch 5. For meg er den kraftig nok til å drive HD650 til ønsket lydnivå.
    En ekstra forsterker tilfører ikke noe godt for lydkvalitet, med forbeholdet at du når ønsket lydnivå uten ekstra forsterker.
    Takk for info! Men fra PC opplever jeg en bedre dynamikk og romfølelse med bruk av ekstern Dac og forsterker.
    Jeg har samme erfaring med PC. Mange PCer har forholdvis dårlig DAC/Amp innebygget, noe som gjør at bruk av ekstern DAC/Amp gir et solid løft i lydkvalitet.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Koblet mine sennheiser hd650 til pc(ALC 1150 lydkort) og smart tlf (Motorola Moto X Play), og i likhet med hd558, så sliter de veldig med mellombassen i begge hodetelefonene her i hvertfall.
    MM X P er ikke i nærhenten av Ipod (T 5) når det kommer til lydkvalitet og evnen å drive hodetelefoner.
    ALC1150 er regnet som god men det kan hende implementasjonen har noe høy utgangsimpedans -> "bløt/grøtete/varm/etc." bassgjengivelse.
    Enkelte hovedkortprodusenter opererer med 75 ohm utgangsimpedans for ALC1150 baserte lydkort.
    Hvilket hovedkort er det?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn