Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Jeg gjorde dette: Altså tok enSACD ISO. og pakket den ut med Foobar 2000 til 24/176khz og brukte Audiogate og laget meg 16/44khz filer og sammenlignet med 176khz. Kom ikke som noen sjokk på meg at 176khz låt bedre.
    Ble lyttingen utført som en blindtest eller bedre dobbel blindtest? Hvis ikke er du garantert påvirket av din forventning om bedre lyd:
    What We Hear
    Ja selvfølgelig.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    [...]
    Edit, det for være opptil hver enkelt å finne ut hva som er kvalitetsmessig nok. Jeg ser flere som bytter; kabler, underlagsføtter, Stereobenker, rør o.l for å oppnå små nyanseforskjeller til det bedre. Noen bytter hodetelefoner og skjønner ikke at det kan være godt nok å sitte forran ett 2-kanalsanlegg og la musikken bli "ødelagt" av rommet det spiller i. Det eneste jeg stiller meg undrende til er alle som har ett påkostet anlegg/hodetelefoner som tweaker, måler, bytter rør og herjer mer bare for å sette seg ned å lytte til sin favoritt musikk igjennom Spotify !? Jeg trodde vi var opptatt av kvalitet, jo bedre jo bedre, eller ?

    Lydopplevelser er subjektivive men vi kan vel være enige om at vi ønsker best mulig kvalitet fra alle ledd. (?)
    For ordens skyld:
    Jeg har foreløbig ikke hørt noe særlig med oppløsning > 16/44,1. Jeg har ikke hørt Spotify Premium, men jeg har hørt 256 kbps LAME-enkodet vbr mp3, WiMP og god nettradio.

    God nettradio kan faktisk gi (kanskje endog overraskende) god lyd. Det er ikke slik at mp3 el.l. automatisk er identisk med dårlig.

    Bruker vi FLAC på rippede CDer? Selvfølgelig. Får vi vondt i magen av god nettradio? Nei.

    Jeg har også lest artikler o.l. skrevet av en del mennesker som har sammenlignet lossykomprimert, gjerne med flere bitrater, vs. tapsfri eller ukomprimert 16/44,1. De er påfallende enige. De er selv ofte overrasket over resultatet. De finner gjerne ut at 128 kbps eller i hvert fall 160 kbps mp3 er helt OK til musikklytting, men at man (av og til) kan merke noe hvis man lytter etter det. Fra ca. 190 kbps og kanskje for noen 225-256 kbps har de fleste store problemer med å høre forskjell. På mange innspillinger og sjangre klarer de det ikke, men hvis de konsentrerer seg meget hardt, klarer de det en sjelden gang på f.eks. visse gode innspillinger med klassisk musikk. Konsentrasjonsnivået er da langt forbi normal og normal audiofil analytisk lytting. De blir rett og slett raskt meget slitne og opplever det egentlig kun som ubehagelig arbeid. I tillegg skriver de gjerne at symptomene/artefaktene de observerer som forskjeller er så små at de for alle praktiske musikklyttingsformål egentlig er irrelevante. Over 256 kbps blir det selvsagt enda verre.

    Jeg har så langt ikke forsøkt en slik blindtest selv. Det skal være enkelt å utføre med ABX Comparator i/for foobar2000.

    Mitt inntrykk basert på egne erfaringer og lesning om andres, er at det er mye lettere å høre forskjell på hodetelefoner og høyttalere enn det ofte er å høre forskjell på lossykomprimert med høy bitrate og tapsfri komprimert eller ukomprimert 16/44,1.

    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Dessuten er ofte kvaliteten på opptaket, ingen lydstyrkekrigsartefakter, og benyttet kodek og enkoder (langt) viktigere enn bitraten (over et visst minimumsnivå). Mange er dessverre alt for opptatt av bitraten i forhold til de øvrige faktorene. Kanske dette skyldes at ett tall tilsynelatende er enkelt å forholde seg til, mens de andre faktorene kan fremstå som litt mer uklare?
    Jeg tror det originale opptakets kvalitet og ingen lydstyrkekrigsartefakter er meget viktig.

    Et apropos:
    Jeg har og har hørt opptak med Bessie Smith, som døde i 1937, som jeg opplevde som overraskende gode. Ta gjerne en lytt til Robert Johnson "The Complete Recordings" som ble tatt opp i november 1936 og juni 1937. The Bristol sessions omtales ofte som countrymusikkens "Big Bang". De ble tatt opp i 1927 i Bristol, Tennessee med en oppfølger i 1928. Ditto gjelder for gamle opptak av bl.a. jazz, blues og gospel. Vidar P skriver ofte varmt om gamle opptak av klassisk musikk. Den tidens mikrofoner og opptaksteknikk var langt dårligere enn dagens. Allikevel er det altså noe der.

    Velg gjerne høyeste kvalitet på følgende YouTube-videoer.




    YouTube-spillelister:


     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    Jeg gjorde dette: Altså tok enSACD ISO. og pakket den ut med Foobar 2000 til 24/176khz.
    Hei - hvilken plug-in er dette?

    For øvrig har jeg blitt smittet av "head-fi"-basillen og bruker mer og mer tid med hodetelefoner. Det viser seg at musikk uten påvirkning fra lytterommet er særdeles vanedannende.

    Mvh.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    achri-d skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Jeg gjorde dette: Altså tok enSACD ISO. og pakket den ut med Foobar 2000 til 24/176khz.
    Hei - hvilken plug-in er dette?
    Kanskje han brukte DSDIFF Decoder?

    achri-d skrev:
    For øvrig har jeg blitt smittet av "head-fi"-basillen og bruker mer og mer tid med hodetelefoner. Det viser seg at musikk uten påvirkning fra lytterommet er særdeles vanedannende.
    Nei, det er slett ikke dumt.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    achri-d skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Jeg gjorde dette: Altså tok enSACD ISO. og pakket den ut med Foobar 2000 til 24/176khz.
    Hei - hvilken plug-in er dette?

    For øvrig har jeg blitt smittet av "head-fi"-basillen og bruker mer og mer tid med hodetelefoner. Det viser seg at musikk uten påvirkning fra lytterommet er særdeles vanedannende.

    Mvh.
    Absolutt enig angående lytterommet selv om jeg aldri vil gi opp 2-kanals.

    http://sacddecoder.sourceforge.net/
    Se link fra CDW ^

    Har du gitt opp 2-kanals ordinær lytting helt ?

    Nå er det en stund siden jeg drev på med den SACD biten men jeg mener det er fra vedlagt link. Om du har en kompatibel PS3 med FW 3.55 mener jeg det var så kan du lage dine egne SACD.iso filer og åpne dem med Foobar og deretter konvertere de ned til ønsket bitrate.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    achri-d skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Jeg gjorde dette: Altså tok enSACD ISO. og pakket den ut med Foobar 2000 til 24/176khz.
    Hei - hvilken plug-in er dette?
    Kanskje han brukte DSDIFF Decoder?

    achri-d skrev:
    For øvrig har jeg blitt smittet av "head-fi"-basillen og bruker mer og mer tid med hodetelefoner. Det viser seg at musikk uten påvirkning fra lytterommet er særdeles vanedannende.
    Nei, det er slett ikke dumt.
    Det ser ut som riktig link ^ Er litt treg etter treninga her.. ;D
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dette er faktisk viktig. Jeg og en kompis kjørte test med DAC-er. Det var stor forskjell på hva slags testmetologi vi brukte. Faktisk ble det tydeligs forskjell da vi kjørte "dobbel" blindtest (!) Vi lagde skjema og greier. Vi prøvde ikke gjette hva som var hva, men sa bare hva som føltes best. Og så kjørte vi ca. 20 sek av et spor flere ganger. Første gang talte ikke, man må tilvennes musikken først. Så kjørte vi sett der den som styrte dacen slo mynt og kron før hvert "sett": a-b, b-a, b-a osv. Hver gang noterte vi hvilken som føltes best, var man i tvil tok man det om igjen. Vi brukte 5-6 ulike spor, og kjørte altså de første 20-30 sekundene omigjen 2*3-4 ganger.

    Resultatet var oververaskende. I "dobbel" blindtest foretrakk jeg DAC "a" 18 av 20 ganger, mens kompisen min foretrakk dac "b" 10 av 12 ganger. Dagen før hadde vi bare prøvd å gjette hvilken som var hvilken (den dyre eller den billige) og traff sånn ca 50%....
    -
    Bart skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Jeg gjorde dette: Altså tok enSACD ISO. og pakket den ut med Foobar 2000 til 24/176khz og brukte Audiogate og laget meg 16/44khz filer og sammenlignet med 176khz. Kom ikke som noen sjokk på meg at 176khz låt bedre.
    Ble lyttingen utført som en blindtest eller bedre dobbel blindtest? Hvis ikke er du garantert påvirket av din forventning om bedre lyd:
    What We Hear
     

    vidarn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2002
    Innlegg
    314
    Antall liker
    53
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Etter sterk inspirasjon fra hodetelefontråden og bloggen til loevhagen er jeg på vei hjem fra Oslo med Violectric v200, og LCD 2. Litt forventningsfull og helt bevisst på at dette bare blir et spennende supplement til stueanlegget.

    2 spørsmål er dukket opp

    1) jeg ønsker både å få med meg vinylriggen i tillegg til cdsamlingen. Jeg har 2 sett med main out på forforsterker og tenkte kanskje det kunne være hensiktsmessig å ta signal her. Ett går allerede til effekt. Da kan jeg også styre volum med fjernkontrollen. Alternativet er vel gjerne tape-out. Noen som har synspunkter på disse alternativene. Mener jeg har hørt at man kan dra med seg endel støy ved å ta signal fra main out men er usikker

    2) jeg trenger en forlengelseskabel til hodetelefoner. Noen som har gode anbefalinger?

    Disse spørsmålene har gjerne allerede vært belyst, men det er litt arbeide å jobbe seg gjennom tråden en gang til:)

    Vidarn
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Skjønner at det er viktig. Men for min del har jeg verken tid eller mulighet for å gjøre det så omfattende for hver gang jeg bytter eller gjør endringer. For de som trenger inngående tester for alt som blir sagt her inne så tror jeg mange skal slite med å vente på svar. Hvor mange prosent av hva som blir sagt her inne er subjektive vurderinger ?

    Mener jeg å høre endringer så skal jeg stå for det og fortsette å poste det inn her - også uten rettslig dokumentasjon, for de som trenger det for se en annen vei.

    At noen "garanterer" for hvilken oppfatning jeg har av ett sluttresultat jeg har gjort i min egen stue faller på sin egen urimelighet og svaret jeg ga er akkurat like godt (dumt) som spørsmålet.

    Nå skal jeg sette opp en dropbox kopling med en kompis,,,-- jepp den digitale verden er streng tatt herlig !

    ardilla skrev:
    Dette er faktisk viktig. Jeg og en kompis kjørte test med DAC-er. Det var stor forskjell på hva slags testmetologi vi brukte. Faktisk ble det tydeligs forskjell da vi kjørte "dobbel" blindtest (!) Vi lagde skjema og greier. Vi prøvde ikke gjette hva som var hva, men sa bare hva som føltes best. Og så kjørte vi ca. 20 sek av et spor flere ganger. Første gang talte ikke, man må tilvennes musikken først. Så kjørte vi sett der den som styrte dacen slo mynt og kron før hvert "sett": a-b, b-a, b-a osv. Hver gang noterte vi hvilken som føltes best, var man i tvil tok man det om igjen. Vi brukte 5-6 ulike spor, og kjørte altså de første 20-30 sekundene omigjen 2*3-4 ganger.

    Resultatet var oververaskende. I "dobbel" blindtest foretrakk jeg DAC "a" 18 av 20 ganger, mens kompisen min foretrakk dac "b" 10 av 12 ganger. Dagen før hadde vi bare prøvd å gjette hvilken som var hvilken (den dyre eller den billige) og traff sånn ca 50%....
    -
    Bart skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Jeg gjorde dette: Altså tok enSACD ISO. og pakket den ut med Foobar 2000 til 24/176khz og brukte Audiogate og laget meg 16/44khz filer og sammenlignet med 176khz. Kom ikke som noen sjokk på meg at 176khz låt bedre.
    Ble lyttingen utført som en blindtest eller bedre dobbel blindtest? Hvis ikke er du garantert påvirket av din forventning om bedre lyd:
    What We Hear
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    vidarn skrev:
    Etter sterk inspirasjon fra hodetelefontråden og bloggen til loevhagen er jeg på vei hjem fra Oslo med Violectric v200, og LCD 2. Litt forventningsfull og helt bevisst på at dette bare blir et spennende supplement til stueanlegget.

    2 spørsmål er dukket opp

    1) jeg ønsker både å få med meg vinylriggen i tillegg til cdsamlingen. Jeg har 2 sett med main out på forforsterker og tenkte kanskje det kunne være hensiktsmessig å ta signal her. Ett går allerede til effekt. Da kan jeg også styre volum med fjernkontrollen. Alternativet er vel gjerne tape-out. Noen som har synspunkter på disse alternativene. Mener jeg har hørt at man kan dra med seg endel støy ved å ta signal fra main out men er usikker
    Både pre og rec/tape ut kan fungere bra.

    Jeg har med hell brukt pre ut på McIntosh MA7000, McIntosh MCD500 og Grace Design m903 til å mate flere ulike hodetelefonforsterkere.

    Fordelen med pre ut er, som du skriver, at du får fjernkontroll. Du må da stille inn volumet på Violectric HPA V200 på en fast innstilling. Det er sannsynligvis en fordel om du lar voluminnstillingen på (for)forsterkeren være omtrent i det samme intervallet som til høyttalerbruk for å unngå uhell med for sterk lydstyrke når du veklser mellom hodetelefon og høyttalere, og så finner den gain- og voluminnstilling på Violectric HPA V200 som da gir passende lydstyrkeintervall. Håper dette ble forståelig fordi det er praktisk.

    vidarn skrev:
    2) jeg trenger en forlengelseskabel til hodetelefoner. Noen som har gode anbefalinger?

    Disse spørsmålene har gjerne allerede vært belyst, men det er litt arbeide å jobbe seg gjennom tråden en gang til:)
    Noen ganger virker søk. ;)

    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Se innlegget "Hodetelefonforlengerkabel".

    I tillegg kommer grados hodetelefonforlengerkabler.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    ardilla skrev:
    Bart skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Jeg gjorde dette: Altså tok enSACD ISO. og pakket den ut med Foobar 2000 til 24/176khz og brukte Audiogate og laget meg 16/44khz filer og sammenlignet med 176khz. Kom ikke som noen sjokk på meg at 176khz låt bedre.
    Ble lyttingen utført som en blindtest eller bedre dobbel blindtest? Hvis ikke er du garantert påvirket av din forventning om bedre lyd:
    What We Hear
    Dette er faktisk viktig. Jeg og en kompis kjørte test med DAC-er. Det var stor forskjell på hva slags testmetologi vi brukte. Faktisk ble det tydeligs forskjell da vi kjørte "dobbel" blindtest (!) Vi lagde skjema og greier. Vi prøvde ikke gjette hva som var hva, men sa bare hva som føltes best. Og så kjørte vi ca. 20 sek av et spor flere ganger. Første gang talte ikke, man må tilvennes musikken først. Så kjørte vi sett der den som styrte dacen slo mynt og kron før hvert "sett": a-b, b-a, b-a osv. Hver gang noterte vi hvilken som føltes best, var man i tvil tok man det om igjen. Vi brukte 5-6 ulike spor, og kjørte altså de første 20-30 sekundene omigjen 2*3-4 ganger.

    Resultatet var oververaskende. I "dobbel" blindtest foretrakk jeg DAC "a" 18 av 20 ganger, mens kompisen min foretrakk dac "b" 10 av 12 ganger. Dagen før hadde vi bare prøvd å gjette hvilken som var hvilken (den dyre eller den billige) og traff sånn ca 50%....
    -
    Skjønner at det er viktig. Men for min del har jeg verken tid eller mulighet for å gjøre det så omfattende for hver gang jeg bytter eller gjør endringer. For de som trenger inngående tester for alt som blir sagt her inne så tror jeg mange skal slite med å vente på svar. Hvor mange prosent av hva som blir sagt her inne er subjektive vurderinger ?

    Mener jeg å høre endringer så skal jeg stå for det og fortsette å poste det inn her - også uten rettslig dokumentasjon, for de som trenger det for se en annen vei.

    At noen "garanterer" for hvilken oppfatning jeg har av ett sluttresultat jeg har gjort i min egen stue faller på sin egen urimelighet og svaret jeg ga er akkurat like godt (dumt) som spørsmålet.

    Nå skal jeg sette opp en dropbox kopling med en kompis,,,-- jepp den digitale verden er streng tatt herlig !
    I beste mening:

    Det ene utelukker vel ikke det andre?

    Som oftest er det vi skriver gjerne basert på erfaringer under generell musikklytting og enklere A/B-forsøk. Det er helt fint. Med flere uavhengige menneskers erfaringer kan dette ofte virke godt.

    Noen ganger kan det dog være nyttig å gå litt grundigere til verks. Man kan faktisk risikere å lære noe under og av prosessen. Det er ikke dumt. Jeg tror det var vredensgnag som skrev at man i hvert fall bør koste på seg én ABX-test i sitt liv.

    Noe av det som er enklest å gjennomføre er ovennevnte ABX-test med foobar2000 og ABX Comparator for f.eks. å sammenligne høyoppløst vs. standardoppløst og standardoppløst vs. tapskomprimert med ulike bitrater. Dette kan man gjennomføre helt alene. Det er dessverre ellers ofte vanskelig med ABX-tester.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Morpheus skrev:
    Jaja, har vært endel i tenkeboksen etter at Shurene dessverre tok kvelden (ikke Shurene sin feil).
    Det må ha vært surt. Jeg formoder at du var rimelig irritert på deg selv en god stund(?)

    Morpheus skrev:
    [...]
    Etter å ha lest denne tråden http://www.head-fi.org/t/598201/the-beyerdynamic-dt250-appreciation-thread valgte jeg å bestille dem fra prolyd. regner med de er her torsdagen.


    Hvis jeg ikke har misforstått for mye, er beyerdynamic DT 250 en av beyerdynamics klassiske rektangulære profesjonelle modeller, eller en nyere versjon av dem (beyerdynamic DT 48 E, DT 100 og DT 150 ser ut som om de kanskje er eldre). Disse modellene skal visst ha en lang historie og være meget utbredt i studio- og kringkastingssammenheng.

    Hvilken impedanseutgave har du bestilt?

    Et interessant og spennende valg. Jeg ser frem til en grundig rapport.

    Morpheus skrev:
    Jeg har videre lest litt om German Maestro og kunne kansje tenkt meg og komplementert samlingen med 450 pro. Noen som har hørt dem?
    Nei, ikke jeg.

    Morpheus skrev:
    [...]
    Ellers enig med det siste som er skrevet om flac ol. vs. f.eks Spotify ol. Kunne ikke klart meg uten Spotify.

    Denne låter f.eks atskillig bedre enn endel musikk jeg har i flac http://open.spotify.com/track/7hmNbwpsxY4COjOEyWhHUq


    Dette er Musica Nuda "Live à Fip", spor 6 "Io Sono Metà". Musica Nuda er en italiensk jazzpopduo som består av Petra Magoni og Ferruccio Spinetti.

    Jeg mottok (ved en feil) en AIFF-ripp av denne som jeg konverterte til FLAC og analyserte med MasVis. Dessverre unngår selv ikke denne type musikk og opptak lydstyrkekrigen. Jeg har foreløbig ikke fått hørt skikkelig på den.
    Hei og takk for responsen :)

    For å svare litt på innlegget ditt.

    1. Ja, det var veldig surt å ødelegge Shurene. Jeg koblet på op-ampen på en brown-dog som gjør at op-ampen blir tvunget inn i klasse A modus. Problemet var at jeg satte op-ampen feil vei på brown-dogen.... bummer!

    2:Jeg oppfatter selv valget som spennende. Jeg liker det retro designet, og uansett sitter jo klokkene stort sett på hodet så fancy design er underordnet en god lydmessig presentasjon for meg. Liker generelt (i livet) å finne bortgjemte juveler, så gjennstår det å se om de virkelig er det. Jeg bestillte 80 ohm's versjonen da ampen jeg får skal fungere best med ohm fra 16-120. Men vet at ampen vil fungere bra med klokker på 300 ohm også. Selgeren av ampen fremhevet som tidligere nevnt HD 650, men jeg er litt skeptisk ut ifra omtaler av den. Har aldri hørt den selv. Vil nok komme tilbake til lytteinntrykk ;).

    3.Synes German Maestro virker spennende ut ifra det jeg har lest... om de blir realisert får vi se.. det dukker jo stadig interessante klokker opp :)

    4: Jeg elsker å lytte på Musica Nuda "Live à Fip. Fantastisk atmosfære, stemmeprakt og innlevelse. Hadde det ikke vært for Spotify hadde jeg aldri funnet dem. Related artist på Spotify blir hyppig brukt. Men ja, gode flac innspillinger låter bedre, men ved å kombinere begge deler får jeg i pose og sekk :). De også har helt sikkert ikke sluppet unna lydstyrkekrigen, men vår kjære Kari B, som har mange flotte album og god lyd slipper jo heller ikke unna :(.

    Jeg var hos Musik-magasinet idag og lyttet til HD 800. Det var spennende! Vanvittig "soundstage" og detaljrikdom. Forsterkeren var en Rega-sak til 2500 som ikke ytte HD 800 rettferdighet. Dermed ble det litt slankt i bunn og spisst i topp, men med bedre forsterkning kan de bli meget interessante etterhvert.... Vil legge til at servicen jeg fikk var helt upåklagelig :).

    Skal man være virkelig vågal så kunne det faktisk friste en smule med Beyerdynamic dt 48.... utrolig at en klokke som ble designet for 70 år siden fortsatt er i salg og tydligvis står seg http://www.head-fi.org/products/beyerdynamic-dt-48-e-25-ohm/reviews

    Takker til Kjetil B for dette tipset
    Du kunne prøve Lindy Premium, skal være lik Fischer Audio FA-003, men er noe billigere. Vil tro du kan få sendt uten dansk moms (men må så betale norsk mva + fortollingsgebyr). Har ikke hørt disse selv, men lest en del godt om de (til prisen) på head-fi.org.
    Til en så rimelig penge kunne det vært et alternativ på jobben. Time vil show :).
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDW & JG - takk for respons.


    johnnygrandis skrev:
    Har du gitt opp 2-kanals ordinær lytting helt ?
    Nei da. Per i dag tror jeg neppe det blir slutt heller, men det er en presisjon i et godt hodetelefonsystem en ikke så enkelt oppnår via vanlige ht. For tiden varierer jeg mellom hodetelefoner som har standard dynamiske-, elektrostat- og plane magnetiske elementer og har gode dager. Mvh
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    vidarn skrev:
    ...på vei hjem fra Oslo med Violectric v200, og LCD 2. Litt forventningsfull og helt bevisst på at dette bare blir et spennende supplement til stueanlegget.
    Gratulerer og håper det faller i smak. :) Gi det noen dager før du "konkluderer".
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    vidarn skrev:
    Etter sterk inspirasjon fra hodetelefontråden og bloggen til loevhagen er jeg på vei hjem fra Oslo med Violectric v200, og LCD 2. Litt forventningsfull og helt bevisst på at dette bare blir et spennende supplement til stueanlegget.
    Gratulasjoner! :]

    Hvilken butikk i Oslo har disse til utstilling/demo?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    johnnygrandis skrev:
    [...]
    Er litt treg etter treninga her.. ;D
    Reklamerer de ikke med at trening skal være så bra?
    Vel det kan slå begge veier. Jeg har vel vært en av de mere standhaftige i oppveksten min på godt og vondt. Godt fordi jeg faktisk mesteparten av livet har vært i/er i knallform. Vondt fordi jeg har noen skader av ymse slag og det kan være vanskelig å håndtere/erkjenne at de faktisk kommer fordi jeg ikke er 20 lenger.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    johnnygrandis skrev:
    ardilla skrev:
    Bart skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Jeg gjorde dette: Altså tok enSACD ISO. og pakket den ut med Foobar 2000 til 24/176khz og brukte Audiogate og laget meg 16/44khz filer og sammenlignet med 176khz. Kom ikke som noen sjokk på meg at 176khz låt bedre.
    Ble lyttingen utført som en blindtest eller bedre dobbel blindtest? Hvis ikke er du garantert påvirket av din forventning om bedre lyd:
    What We Hear
    Dette er faktisk viktig. Jeg og en kompis kjørte test med DAC-er. Det var stor forskjell på hva slags testmetologi vi brukte. Faktisk ble det tydeligs forskjell da vi kjørte "dobbel" blindtest (!) Vi lagde skjema og greier. Vi prøvde ikke gjette hva som var hva, men sa bare hva som føltes best. Og så kjørte vi ca. 20 sek av et spor flere ganger. Første gang talte ikke, man må tilvennes musikken først. Så kjørte vi sett der den som styrte dacen slo mynt og kron før hvert "sett": a-b, b-a, b-a osv. Hver gang noterte vi hvilken som føltes best, var man i tvil tok man det om igjen. Vi brukte 5-6 ulike spor, og kjørte altså de første 20-30 sekundene omigjen 2*3-4 ganger.

    Resultatet var oververaskende. I "dobbel" blindtest foretrakk jeg DAC "a" 18 av 20 ganger, mens kompisen min foretrakk dac "b" 10 av 12 ganger. Dagen før hadde vi bare prøvd å gjette hvilken som var hvilken (den dyre eller den billige) og traff sånn ca 50%....
    -
    Skjønner at det er viktig. Men for min del har jeg verken tid eller mulighet for å gjøre det så omfattende for hver gang jeg bytter eller gjør endringer. For de som trenger inngående tester for alt som blir sagt her inne så tror jeg mange skal slite med å vente på svar. Hvor mange prosent av hva som blir sagt her inne er subjektive vurderinger ?

    Mener jeg å høre endringer så skal jeg stå for det og fortsette å poste det inn her - også uten rettslig dokumentasjon, for de som trenger det for se en annen vei.

    At noen "garanterer" for hvilken oppfatning jeg har av ett sluttresultat jeg har gjort i min egen stue faller på sin egen urimelighet og svaret jeg ga er akkurat like godt (dumt) som spørsmålet.

    Nå skal jeg sette opp en dropbox kopling med en kompis,,,-- jepp den digitale verden er streng tatt herlig !
    I beste mening:

    Det ene utelukker vel ikke det andre?

    Som oftest er det vi skriver gjerne basert på erfaringer under generell musikklytting og enklere A/B-forsøk. Det er helt fint. Med flere uavhengige menneskers erfaringer kan dette ofte virke godt.

    Noen ganger kan det dog være nyttig å gå litt grundigere til verks. Man kan faktisk risikere å lære noe under og av prosessen. Det er ikke dumt. Jeg tror det var vredensgnag som skrev at man i hvert fall bør koste på seg én ABX-test i sitt liv.

    Noe av det som er enklest å gjennomføre er ovennevnte ABX-test med foobar2000 og ABX Comparator for f.eks. å sammenligne høyoppløst vs. standardoppløst og standardoppløst vs. tapskomprimert med ulike bitrater. Dette kan man gjennomføre helt alene. Det er dessverre ellers ofte vanskelig med ABX-tester.
    Nei det ene utelukker ikke det andre. All respekt for de som har mulighet og dokumentere slik flere gjør, det er en fornøyelse å lese. Samtidlig bør det være rom for de subjektive vurderingene uten at de skal sables ned som verdiløse der andre kan nærmest "garantere" for hvor feil de er.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    tittentei1000 skrev:
    Takk for dette, da får jeg vel ta turen innom dem en dag for å høre på disse mirakuløse klokkene. :)
    Bare ikke forvent å bli "blown away" der og da. LCD-2 er ingen spektakulær hodetelefon á-la HD800, men vil trenge litt tid å krype inn under huden på de aller fleste. Og, når den følelsen er der - ja så er man egentlig ganske solgt.

    Skal man allikevel si at noe er "spektakulært" rent umiddelbart, så er det vokalen som først tar en. Deretter den naturlige bassen og at alle detaljer er der - egentlig. Og - renheten i lyden. :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Juppp

    Loevhagen skrev:
    tittentei1000 skrev:
    Takk for dette, da får jeg vel ta turen innom dem en dag for å høre på disse mirakuløse klokkene. :)
    Bare ikke forvent å bli "blown away" der og da. LCD-2 er ingen spektakulær hodetelefon á-la HD800, men vil trenge litt tid å krype inn under huden på de aller fleste. Og, når den følelsen er der - ja så er man egentlig ganske solgt.

    Skal man allikevel si at noe er "spektakulært" rent umiddelbart, så er det vokalen som først tar en. Deretter den naturlige bassen og at alle detaljer er der - egentlig. Og - renheten i lyden. :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg håper da du ikke føler deg nedsablet johnny, det ville vært sabla dumt.

    Men det er jo viktig å ha bevisstheten om subjektive elementet i bakhodet både når man skriver og leser - for som du sier er subjekivitet selve stoffet som forum som dette er laget av.

    Jeg har selv de siste dagene plutselig fått det for meg at den tidligere (av meg) vedtatt dårligste matchen mellom hodetelefon og forsterker plutselig er den eneste jeg kan høre på. Det går mest i den samme nye plata, så det er vel en synergi der, men det smitter over og plutselig er det altså min nye generelle favoritt, mens det andre jeg har er kjedelig. Det går vel noen dager, så er det andre fovoritter på gang. Glad jeg har hodetelefoner, de er letter å flytte på enn høyttalere.




    johnnygrandis skrev:
    Samtidlig bør det være rom for de subjektive vurderingene uten at de skal sables ned som verdiløse der andre kan nærmest "garantere" for hvor feil de er.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Jeg håper da du ikke føler deg nedsablet johnny, det ville vært sabla dumt.
    Syntes du innlegget du referer til bærer preg av det ? Skal nok litt mere til.

    ardilla skrev:
    Men det er jo viktig å ha bevisstheten om subjektive elementet i bakhodet både når man skriver og leser - for som du sier er subjekivitet selve stoffet som forum som dette er laget av.
    Selv opplever jeg at dagsformen har størst innvirkning hvordan jeg opplever at anlegget spiller og det tror jeg er typisk for de fleste her inne uten at jeg kan rope det ut høyt.

    ardilla skrev:
    Jeg har selv de siste dagene plutselig fått det for meg at den tidligere (av meg) vedtatt dårligste matchen mellom hodetelefon og forsterker plutselig er den eneste jeg kan høre på. Det går mest i den samme nye plata, så det er vel en synergi der, men det smitter over og plutselig er det altså min nye generelle favoritt, mens det andre jeg har er kjedelig. Det går vel noen dager, så er det andre fovoritter på gang. Glad jeg har hodetelefoner, de er letter å flytte på enn høyttalere.
    Gleder meg til prosjektet ute i hagen er ferdig da slipper jeg å flytte på høytalerne, da gjelder det kun å fjerne rommet bidrag bort fra prestasjonen HT gir. Slik det har stått her i stuen med fliser og filknotter under for å kunne skyve de inn og ut av lytteposisjon er jeg dritt lei.






    johnnygrandis skrev:
    Samtidlig bør det være rom for de subjektive vurderingene uten at de skal sables ned som verdiløse der andre kan nærmest "garantere" for hvor feil de er.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Subjektiv observasjon vs. forsøk etter anerkjente vitenskapelige prinsipper
    johnnygrandis skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Nei det ene utelukker ikke det andre. All respekt for de som har mulighet og dokumentere slik flere gjør, det er en fornøyelse å lese. Samtidlig bør det være rom for de subjektive vurderingene uten at de skal sables ned som verdiløse der andre kan nærmest "garantere" for hvor feil de er.
    Det er jeg helt enig i.

    Ofte er man kanskje heller ikke så veldig uenige. Det bare ser slik ut p.g.a. noen ordvalg og andres senere lesning av dem.

    Det kan dog være greit å huske på og erkjenne at et korrekt gjennomført forsøk etter anerkjente vitenskapelige prinsipper som er relevante for det aktuelle forsøk og problem (man må selvsagt benytte korrekt verktøy til oppgaven) har større tyngde enn rene subjektive observasjoner, uansett hvor erfaren, flink og oppegående observatøren er. Dette gjør ikke subjektive observasjoner meningsløse slik enkelte hevder, men det kan som jeg skrev være bra å ha flere for å veie opp for usikkerheten. Hvis man f.eks. har tilgang til 20 garantert uavhengige subjektive observasjoner, der alle eller de fleste peker i samme retning, er dette selvsagt neppe verdiløst. Problemet her er selvsagt "garantert uavhengige".

    Man må også huske på at de fleste av oss har hifi som hobby, og gjerne heller ikke har et yrkesfag som er nært knyttet til hifi, elektronikk, akustikk eller musikk. De fleste vil hverken disponere relevant måleutstyr av god kvalitet eller ha forutsetning for å bruke det. Forsøk etter anerkjente vitenskapelige prinsipper er dessuten ofte tidkrevende. De er også slitsomme for deltagerne hvis man benytter menneskelige observatører, typisk i lyttetester. Kabeltesten på AVforum.no fra en tid tilbake viste dette.

    Forsøk etter anerkjente vitenskapelige prinsipper medfører også behov for, kunnskap om og ferdigheter i analyse og (for)tolkning av forsøksresultater. Det er langt fra tilstrekkelig å gjennomføre målinger som gir en masse tall. Måleresultatene må analyseres, (for)tolkes og settes i sammenheng med anerkjent kunnskap og det praktiske formål. Man skal i tillegg være i stand til å evaluere målemetoder og resultater slik MacedonianHero gjorde for InnerFidelity. Vitenskapsfolk skal alltid være kritiske til seg selv, sine metoder og sine resultater. Dette er en forutsetning for å oppnå gode resultater.

    Enkelte fremstiller det som om det er aldri så enkelt å gjennomføre gode objektive forsøk. Det er det sjelden. Følgende er vel nærmest et heldig unntak:

    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Noe av det som er enklest å gjennomføre er ovennevnte ABX-test med foobar2000 og ABX Comparator for f.eks. å sammenligne høyoppløst vs. standardoppløst og standardoppløst vs. tapskomprimert med ulike bitrater. Dette kan man gjennomføre helt alene. Det er dessverre ellers ofte vanskelig med ABX-tester.
    Vi skal allikevel ha det i mente og prøve, i hvert fall et stykke på vei. Det er f.eks. nyttig å spørre seg selv om man akkurat nå er objektiv, eller om det kanskje er en fare for at man er (litt) forutinntatt. Bare det å være obs på dette hjelper (ref. selvkritiske vitenskapsfolk). Man har som regel hverken ressurser, tid eller endog lyst (fordi det ofte er tidkrevende, slitsomt og gjerne kjedelig) til å gjennomføre et forsøk etter anerkjente vitenskapelige prinsipper, men man kan gjerne annamme noe av det. Det er f.eks. gjerne bedre med en ikke-blind AB-test á 1-2 timer enn "jeg hørte A for to måneder siden i et annet lokale og har nå hørt på B hos meg selv. B er bedre enn A." ardillas forsøk beskrevet i svar #3407 er et godt og ganske ambisiøst eksempel på dette.

    En dobbelblind ABX-test eller en kasus-kontrollstudie er gjerne bedre, men som ovennevnt ofte ikke realistisk innenfor våre rammer.

    Det beste må ikke bli det godes fiende. Noen har (mer enn) en tendens til å kaste ut barnet med badevannet. Deres idealer er så høye at gode hjelpemidler og verktøy forkastes. Det er dumt.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Kloke ord.

    Jeg er (vel) inne på noe av det samme i svar #3425.

    Jeg er helt enig i (dags)formens betydning og at interesser og smak gjerne varierer over tid. Dessuten lærer man underveis.

    Forøvrig liker jeg bl.a. eple, pære, banan og jordbær, og jeg vet ikke hvorfor.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    achri-d skrev:
    [...]
    johnnygrandis skrev:
    Har du gitt opp 2-kanals ordinær lytting helt ?
    Nei da. Per i dag tror jeg neppe det blir slutt heller, men det er en presisjon i et godt hodetelefonsystem en ikke så enkelt oppnår via vanlige ht.
    Dette er jeg helt enig i (selv om noen muligens mistenker meg for noe annet).

    achri-d skrev:
    For tiden varierer jeg mellom hodetelefoner som har standard dynamiske-, elektrostat- og plane magnetiske elementer og har gode dager. Mvh
    Hvilke hodetelefoner veksler du mellom?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    johnnygrandis skrev:
    [...]
    Er litt treg etter treninga her.. ;D
    Reklamerer de ikke med at trening skal være så bra?
    Vel det kan slå begge veier. Jeg har vel vært en av de mere standhaftige i oppveksten min på godt og vondt. Godt fordi jeg faktisk mesteparten av livet har vært i/er i knallform. Vondt fordi jeg har noen skader av ymse slag og det kan være vanskelig å håndtere/erkjenne at de faktisk kommer fordi jeg ikke er 20 lenger.
    Det er muligens greiere for oss som er realistiske nok til innse at livet har ulike faser (egentlig et kontinuerlig spekter), og at tilstanden ved f.eks. 20 år neppe er en god målestokk for hvordan hele livet bør være. Mange er jo faktisk meget glade for at de ikke er f.eks. 20 år.

    Hollywood sliter derimot ganske mye med dette, og har en (mer enn) noe forkrøplet virkelighetsoppfatning. Det gir en del fælslege utslag.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    [...]
    Bare ikke forvent å bli "blown away" der og da. LCD-2 er ingen spektakulær hodetelefon á-la HD800, men vil trenge litt tid å krype inn under huden på de aller fleste. Og, når den følelsen er der - ja så er man egentlig ganske solgt.
    [...]
    Dette gjelder vel egentlig mange gode hodetelefoner. Man oppdager først etterhvert, gjerne etter lengre tids samliv, hvor gode de faktisk er, og hva de er best til.

    Mange gode hodetelefoner (over)oppfyller alle minimumskriterier med godt mål. Deretter blir det gjerne smak og behag hvilken lydsignatur/miks man ønsker.
     

    vidarn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2002
    Innlegg
    314
    Antall liker
    53
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    tittentei1000 skrev:
    vidarn skrev:
    Etter sterk inspirasjon fra hodetelefontråden og bloggen til loevhagen er jeg på vei hjem fra Oslo med Violectric v200, og LCD 2. Litt forventningsfull og helt bevisst på at dette bare blir et spennende supplement til stueanlegget.
    Gratulasjoner! :]

    Hvilken butikk i Oslo har disse til utstilling/demo?
    Yepp, audio Norge
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    johnnygrandis skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    johnnygrandis skrev:
    [...]
    Er litt treg etter treninga her.. ;D
    Reklamerer de ikke med at trening skal være så bra?
    Vel det kan slå begge veier. Jeg har vel vært en av de mere standhaftige i oppveksten min på godt og vondt. Godt fordi jeg faktisk mesteparten av livet har vært i/er i knallform. Vondt fordi jeg har noen skader av ymse slag og det kan være vanskelig å håndtere/erkjenne at de faktisk kommer fordi jeg ikke er 20 lenger.
    Det er muligens greiere for oss som er realistiske nok til innse at livet har ulike faser (egentlig et kontinuerlig spekter), og at tilstanden ved f.eks. 20 år neppe er en god målestokk for hvordan hele livet bør være. Mange er jo faktisk meget glade for at de ikke er f.eks. 20 år.

    Hollywood sliter derimot ganske mye med dette, og har en (mer enn) noe forkrøplet virkelighetsoppfatning. Det gir en del fælslege utslag.
    BOTOX ;D
     

    Vedlegg

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Hvilke hodetelefoner veksler du mellom?
    K701, T1, HE-500, HE-6 & SR-009 - så gode dager er det. Mvh.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    achri-d skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Hvilke hodetelefoner veksler du mellom?
    K701, T1, HE-500, HE-6 & SR-009 - så gode dager er det. Mvh.
    Det kan jeg tenke meg, hvilken amp(er) bruker du ?
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    achri-d skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Hvilke hodetelefoner veksler du mellom?
    K701, T1, HE-500, HE-6 & SR-009 - så gode dager er det. Mvh.
    Det kan jeg tenke meg, hvilken amp(er) bruker du ?
    Hei. HA-160, V200, m903, Burmester 036 & SRM-727II. Inntrykkene blir publisert senere. Mvh
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Subjektiv observasjon vs. forsøk etter anerkjente vitenskapelige prinsipper
    johnnygrandis skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Nei det ene utelukker ikke det andre. All respekt for de som har mulighet og dokumentere slik flere gjør, det er en fornøyelse å lese. Samtidlig bør det være rom for de subjektive vurderingene uten at de skal sables ned som verdiløse der andre kan nærmest "garantere" for hvor feil de er.
    Det er jeg helt enig i.

    Ofte er man kanskje heller ikke så veldig uenige. Det bare ser slik ut p.g.a. noen ordvalg og andres senere lesning av dem.

    Det kan dog være greit å huske på og erkjenne at et korrekt gjennomført forsøk etter anerkjente vitenskapelige prinsipper som er relevante for det aktuelle forsøk og problem (man må selvsagt benytte korrekt verktøy til oppgaven) har større tyngde enn rene subjektive observasjoner, uansett hvor erfaren, flink og oppegående observatøren er. Dette gjør ikke subjektive observasjoner meningsløse slik enkelte hevder, men det kan som jeg skrev være bra å ha flere for å veie opp for usikkerheten. Hvis man f.eks. har tilgang til 20 garantert uavhengige subjektive observasjoner, der alle eller de fleste peker i samme retning, er dette selvsagt neppe verdiløst. Problemet her er selvsagt "garantert uavhengige".

    Man må også huske på at de fleste av oss har hifi som hobby, og gjerne heller ikke har et yrkesfag som er nært knyttet til hifi, elektronikk, akustikk eller musikk. De fleste vil hverken disponere relevant måleutstyr av god kvalitet eller ha forutsetning for å bruke det. Forsøk etter anerkjente vitenskapelige prinsipper er dessuten ofte tidkrevende. De er også slitsomme for deltagerne hvis man benytter menneskelige observatører, typisk i lyttetester. Kabeltesten på AVforum.no fra en tid tilbake viste dette.

    Forsøk etter anerkjente vitenskapelige prinsipper medfører også behov for, kunnskap om og ferdigheter i analyse og (for)tolkning av forsøksresultater. Det er langt fra tilstrekkelig å gjennomføre målinger som gir en masse tall. Måleresultatene må analyseres, (for)tolkes og settes i sammenheng med anerkjent kunnskap og det praktiske formål. Man skal i tillegg være i stand til å evaluere målemetoder og resultater slik MacedonianHero gjorde for InnerFidelity. Vitenskapsfolk skal alltid være kritiske til seg selv, sine metoder og sine resultater. Dette er en forutsetning for å oppnå gode resultater.

    Enkelte fremstiller det som om det er aldri så enkelt å gjennomføre gode objektive forsøk. Det er det sjelden. Følgende er vel nærmest et heldig unntak:

    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Noe av det som er enklest å gjennomføre er ovennevnte ABX-test med foobar2000 og ABX Comparator for f.eks. å sammenligne høyoppløst vs. standardoppløst og standardoppløst vs. tapskomprimert med ulike bitrater. Dette kan man gjennomføre helt alene. Det er dessverre ellers ofte vanskelig med ABX-tester.
    Vi skal allikevel ha det i mente og prøve, i hvert fall et stykke på vei. Det er f.eks. nyttig å spørre seg selv om man akkurat nå er objektiv, eller om det kanskje er en fare for at man er (litt) forutinntatt. Bare det å være obs på dette hjelper (ref. selvkritiske vitenskapsfolk). Man har som regel hverken ressurser, tid eller endog lyst (fordi det ofte er tidkrevende, slitsomt og gjerne kjedelig) til å gjennomføre et forsøk etter anerkjente vitenskapelige prinsipper, men man kan gjerne annamme noe av det. Det er f.eks. gjerne bedre med en ikke-blind AB-test á 1-2 timer enn "jeg hørte A for to måneder siden i et annet lokale og har nå hørt på B hos meg selv. B er bedre enn A." ardillas forsøk beskrevet i svar #3407 er et godt og ganske ambisiøst eksempel på dette.

    En dobbelblind ABX-test eller en kasus-kontrollstudie er gjerne bedre, men som ovennevnt ofte ikke realistisk innenfor våre rammer.

    Det beste må ikke bli det godes fiende. Noen har (mer enn) en tendens til å kaste ut barnet med badevannet. Deres idealer er så høye at gode hjelpemidler og verktøy forkastes. Det er dumt.
    +1

    Selv er jeg for dårlig til å ordlegge meg til å få slikt på "trykk".
    Et fantastisk bidrag i denne tråden.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Der er vi ihverfall enige om ikke annet. ^ CDW er en mester å gjøre seg forstått, ingen tvil.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ^
    Bart og johnnygrandis:

    Takk for tilbakemelding og ros.

    Det er ikke alltid like lett å vite om man klarer å formidle det man forsøker å formidle. Det er derfor nyttig med tilbakemeldinger.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    achri-d skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Hvilke hodetelefoner veksler du mellom?
    K701, T1, HE-500, HE-6 & SR-009 - så gode dager er det. Mvh.
    Hvis jeg husker rett fra tidligere innlegg:
    Er noen av disse ganske nye?

    Jeg har inntrykk av at du har hatt AKG K 701 og beyerdynamic T 1 ganske lenge, men at de andre antagelig er ganske nye.

    _________________________________________________

    Så ønsket jeg å spørre om følgende:

    Har du kommet så langt at du har gjort deg opp meninger om hver enkelt og i forhold til hverandre?

    Hvis jeg husker rett, har du Grace Design m903. Hvilke andre hodetelefonforsterkere har/bruker du?

    Men mye av det har du (foreløbig) besvart i svar #3434:

    achri-d skrev:
    johnnygrandis skrev:
    [...]
    hvilken amp(er) bruker du ?
    Hei. HA-160, V200, m903, Burmester 036 & SRM-727II. Inntrykkene blir publisert senere. Mvh
    Da gjenstår:
    Hvilke kilder inkl. DAKer benytter du?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn