Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Hele poenget med head-fi er å fylle opp huset med et arsenal av hodetelefoner slik at man alltid har variasjon, i motsetning til de stakkarene som kun forholder seg til et enkelt høyttaleroppsett.
    ;D

    , men jeg er enig i at dette er en fordel med hodetelefoner. Gode hodetelefonoppsett er rimelige og lite plasskrevende i forhold til gode høyttaleroppsett, og man unngår dessuten romakustikkproblemer.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bitrate vs. annet som er (minst) like viktig
    hansen48 skrev:
    VilhelmW skrev:
    hansen48 skrev:
    bruk pengene på forsterker. så kan du kjøpe deg koss(porta-pro)300kr.
    siden du skal bruke det til spotify
    Nåja.... ;)

    Jeg har prøvd Koss Porta-pro på pc, bl.a. på Spotify, og gikk over til Sennheiser HD555. For ikke så lenge siden, kjøpte jeg nye, bærbare AKG K 450. Begge er MYE bedre enn Porta-pro'ene. Den små K 450'en imponerer meg faktisk. Til å være portabel, sammenleggbar og lukket, gjengir den musikk overraskende bra. Du får på langt nær samme dynamikk og detaljrikdom med Koss'en.

    Legg penger i en skikkelig god hodetelefon, og oppgrader etterhvert. Hvis du liker åpne, og kan leve med at det lekker lyd til omgivelsene, ligger det flere meget gode alternativer på "brukt'en".
    skikkelig,til spotify.nå tuller du.
    Det er du som tuller.

    Som flere har skrevet: Spotify, WiMP og endog nettradio :eek: kan gi gode musikkopplevelser. Man skal ha meget lav bitrate før, det ikke er noen vits å oppgradere fra KOSS Porta pro til en bedre hodetelefon. Nettradio med 128 kbps mp3 holder lenge.

    Dessuten er ofte kvaliteten på opptaket, ingen lydstyrkekrigsartefakter, og benyttet kodek og enkoder (langt) viktigere enn bitraten (over et visst minimumsnivå). Mange er dessverre alt for opptatt av bitraten i forhold til de øvrige faktorene. Kanske dette skyldes at ett tall tilsynelatende er enkelt å forholde seg til, mens de andre faktorene kan fremstå som litt mer uklare?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Enigenigenigenig!! Jeg er så lei av folk som hele tiden maser om at alt må være 24/192 og at kilden er det eneste som teller osv. Godt det er flere av oss som har et litt mer nøyansert og brukervennlig syn på dette.

    CDWMcInSpots skrev:
    Dessuten er ofte kvaliteten på opptaket, ingen lydstyrkekrigsartefakter, og benyttet kodek og enkoder (langt) viktigere enn bitraten (over et visst minimumsnivå). Mange er dessverre alt for opptatt av bitraten i forhold til de øvrige faktorene. Kanske dette skyldes at ett tall tilsynelatende er enkelt å forholde seg til, mens de andre faktorene kan fremstå som litt mer uklare?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    STAX SR-009 vs. STAX SR-007
    ardilla skrev:
    clabbe skrev:
    Hei folkens,

    jeg vurderer å kjøpe inn elektrostater i tillegg til det dynamiske oppsettet mitt. Er det noen her som har hørt både Stax O2 Mk1 og Sr-009 og kan si noe om forskjellene?

    Litt usikker på hvor mye jeg skal svi av i første omgang :p
    009 er dyrere, bedre og skarpere i toppen. Jeg foretrakk 007 pga lydsignaturen da jeg hørte dem sammen.
    Skarp og skarp, fru Blom. Det er vel ikke dét ordet jeg tenker på. Når det er sagt, så tror jeg ikke jeg er altfor diskantømfindtlig. Andre er visst plaget lenge før meg. Det er godt mulig at dette også kan være avhengig av (benyttet) lydstyrkenivå.

    Flere av oss har nylig (siste måneden?) skrevet litt om STAX SR-009 og også STAX SR-007 i denne tråden. Les disse innleggene.

    STAX SR-009 er (noe) mer lettdreven enn STAX SR-007, og den føyer seg bedre etter brukeren(s hode) p.g.a. bedre bevegelighet.

    STAX SR-007 og STAX SR-007 Mk II er forskjellige. Se mine tidligere innlegg.

    Se forøvrig InnerFidelitys "Comparing World-Class Headphones" der disse to sammenlignes med hverandre og flere andre gode hodetelefoner.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Denon AH-D2000
    Anfield skrev:
    Apropos lukkede klokker. Er litt nysgjerrig på Denon AH-D2000. Ligger vel ikke så veldig langt unna i prisklasse. Men ser at de ikke ligger på klubbens hjemmesider. Er de på vei ut, eller er det bare klubben som ikke satser på alle modeller? Noen med brukererfaringer på disse?

    Hi-Fi klubben har i hvert fall tidligere hatt Denon AH-D2000, og solgte ifølge en ansatt i Bergen overraskende mange av den. Jeg tror den normalt er(/var) lagervare i butikken.

    Flere HFSere har (hatt) Denon AH-D2000, og bør kunne fortelle om den.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Lukkede hodetelefoner
    Loevhagen skrev:
    Øffkørs. :)

    Hvilke av de lukkede hodetelefonene ranger du øverst så lang i din søken etter et lukket alternativ? Jeg har ikke hørt så mange lukkede. T50RP er god på sitt, men ikke noe imponerende "lydkule". AKG 272 er bedre der, men taper i mellomtonen mot billig-Fostex-ene.
    I hvilken prisklasse/divisjon ønsker du evt. en lukket hodetelefon, og hvilke egenskaper må og bør den ha?

    Jeg har fått inntrykk av at flere gode lukkede hodetelefoner i hvert fall kan konkurrere i lydkulestørrelse med Audez'e LCD-2. Det er godt mulig at noen også overgår den. Derimot er det (vel) ingen av dem som konkurrerer med Sennheiser HD 800.

    En liten advarsel:
    Av en eller annen grunn er det en (god) del som nærmest insisterer på å bruke/teste, spesielt lukkede hodetelefoner, med bærbare kilder selv når hodetelefonen åpenbart er beregnet for stasjonær innebruk siden den har 3 meter stoffkledd kabel med 6,25 mm plugg, er stor og har delikat, ikke nødvendigvis bulldoserrobust finish.

    Slike test- og brukeromtaler yter ikke disse hodetelefonene noe i nærheten av rettferdighet, og er dermed heller ikke særlig mye verdt.
     

    hugo25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Bitrate vs. annet som er (minst) like viktig
    hansen48 skrev:
    VilhelmW skrev:
    hansen48 skrev:
    bruk pengene på forsterker. så kan du kjøpe deg koss(porta-pro)300kr.
    siden du skal bruke det til spotify
    Nåja.... ;)

    Jeg har prøvd Koss Porta-pro på pc, bl.a. på Spotify, og gikk over til Sennheiser HD555. For ikke så lenge siden, kjøpte jeg nye, bærbare AKG K 450. Begge er MYE bedre enn Porta-pro'ene. Den små K 450'en imponerer meg faktisk. Til å være portabel, sammenleggbar og lukket, gjengir den musikk overraskende bra. Du får på langt nær samme dynamikk og detaljrikdom med Koss'en.

    Legg penger i en skikkelig god hodetelefon, og oppgrader etterhvert. Hvis du liker åpne, og kan leve med at det lekker lyd til omgivelsene, ligger det flere meget gode alternativer på "brukt'en".
    skikkelig,til spotify.nå tuller du.
    Det er du som tuller.

    Som flere har skrevet: Spotify, WiMP og endog nettradio :eek: kan gi gode musikkopplevelser. Man skal ha meget lav bitrate før, det ikke er noen vits å oppgradere fra KOSS Porta pro til en bedre hodetelefon. Nettradio med 128 kbps mp3 holder lenge.

    Dessuten er ofte kvaliteten på opptaket, ingen lydstyrkekrigsartefakter, og benyttet kodek og enkoder (langt) viktigere enn bitraten (over et visst minimumsnivå). Mange er dessverre alt for opptatt av bitraten i forhold til de øvrige faktorene. Kanske dette skyldes at ett tall tilsynelatende er enkelt å forholde seg til, mens de andre faktorene kan fremstå som litt mer uklare?
    mange dager siden vi diskuterte dette.velkommen etter
     

    hugo25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Lukkede hodetelefoner
    Loevhagen skrev:
    Øffkørs. :)

    Hvilke av de lukkede hodetelefonene ranger du øverst så lang i din søken etter et lukket alternativ? Jeg har ikke hørt så mange lukkede. T50RP er god på sitt, men ikke noe imponerende "lydkule". AKG 272 er bedre der, men taper i mellomtonen mot billig-Fostex-ene.
    I hvilken prisklasse/divisjon ønsker du evt. en lukket hodetelefon, og hvilke egenskaper må og bør den ha?

    Jeg har fått inntrykk av at flere gode lukkede hodetelefoner i hvert fall kan konkurrere i lydkulestørrelse med Audez'e LCD-2. Det er godt mulig at noen også overgår den. Derimot er det (vel) ingen av dem som konkurrerer med Sennheiser HD 800.

    En liten advarsel:
    Av en eller annen grunn er det en (god) del som nærmest insisterer på å bruke/teste, spesielt lukkede hodetelefoner, med bærbare kilder selv når hodetelefonen åpenbart er beregnet for stasjonær innebruk siden den har 3 meter stoffkledd kabel med 6,25 mm plugg, er stor og har delikat, ikke nødvendigvis bulldoserrobust finish.

    Slike test- og brukeromtaler yter ikke disse hodetelefonene noe i nærheten av rettferdighet, og er dermed heller ikke særlig mye verdt.
    men spotify e bra nok ::)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    I hvilken prisklasse/divisjon ønsker du evt. en lukket hodetelefon, og hvilke egenskaper må og bør den ha?
    Jeg er egentlig ikke så fristet av lukkede hodetelefoner, da åpne er OK for mitt bruk. Skulle jeg allikevel få et behov for å ha lukkede, så er ikke prisklasse så viktig - lyden styrer valget langt mer.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bruk av hodetelefonforsterkere med 2 hodetelefonutganger
    Anfield skrev:
    Vi er veldig på linje her. Godt å se at en ikke er helt "på jordet" :)

    Loevhagen skrev:
    Hva bruker du som headamp etter at EF-5 gikk ut?
    Akkurat nå er det Musical Fidelity M1 HPA som gjør mesteparten av jobben. For å teste ut hodetelefoner i sub 5k-klassen gjør den jobben bra. Lettflytende lyd med god dynamikk. Skal levere en liten omtale av den også etterhvert. Noe som gjør review-jobben litt lettere med den er at den har to identiske utganger som gjør det litt lettere å sammenligne to klokker mot hverandre. Det er selvfølgelig forskjeller på følsomhet med påfølgende volumforskjeller, men det er uansett raskere og enklere å switche frem og tilbake mellom klokkene for å oppdage forskjeller dem i mellom.
    Et lite varsko som du kanskje allerede har tenkt på:

    Hvis man benytter begge hodetelefonuttakene samtidig, må alle hodetelefonforsterkere jeg så langt har sett drive begge hodetelefonene hele tiden, fordi de ikke har en valgbryter mellom hodetelefonutgang 1 og 2. Jeg har aldri sett noe som tyder på at slike hodetelefonforsterkere har én krets for hver hodetelefonutgang som begge er like kraftige som tilsvarende hodetelefonforsterkere med én hodetelefonutgang.

    Dette er (allikevel) neppe noe problem for meget lettdrevne hodetelefoner, men for andre kanskje mer tungdrevne hodetelefoner er det ikke opplagt at du får samme ytelse med to hodetelefoner tilkoblet som du får med kun én.

    Jeg pleier derfor å koble om/ut og inn. Kanskje er jeg for forsiktig, kanskje ikke ...
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Grace Design m903 + Denon AH-D7000
    Anfield skrev:
    [...]
    Jeg er litt på utkikk etter en ny "referanse-forsterker", men har ikke landet i noen retning enda. Mye spennende der ute. Som da leder til:

    Jeg gikk på en liten "smell" i går, og slo til på det settet med Denon AH-D7000 som lå på børsen. Etter alle gode ord om dem her i denne tråden, bare "måtte" jeg slå til for å skaffe meg litt erfaring på Denon sine hodetelefoner, da erfaringsgrunnlaget der i gården er litt for dårlig. Det må vi jo gjøre noe med....

    [Bilde av Denon AH-D7000]
    Intet dumt valg.

    Som tidligere nevnt:
    Denon AH-D7000 + Grace Design m903 er en meget fin kombinasjon, og jeg tror også at Grace Design m903 er god (alene) med andre hodetelefoner. Dessuten er den en god DAK med flere digitalinnganger, inkl. asynkron USB, som f.eks. kan mate andre hodetelefonforsterkere, og en forforsterker med analoge og digitale innganger og analoge utganger.

    Dessuten er jo displayet som viser lydstyrkenivå ekstra praktisk for testskribenter som deg. Finn korrekt lydstyrke for hver hodetelefon én gang og notér tallet. Deretter er det enkelt å stille lydstyrken presist hver gang du bytter hodetelefon. Jeg og en annen har ganske nylig skrevet litt om slik lydstyrkeinnstilling.

    Den er dessuten ganske liten og kompakt, og kan fint tas med på tur til f.eks. hytta.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    hansen48 skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Bitrate vs. annet som er (minst) like viktig
    [...]
    mange dager siden vi diskuterte dette.velkommen etter
    Hva så? Det er like sant for det og gjelder fremdeles og i overimorgen.

    Noen ganger driver man med andre ting, og så tar man en oppsamlingsrunde (til glede og nytte for noen, men tilsynelatende ikke deg).

    Forøvrig var dine bidrag ang. dette temaet de tynnest og dårligst begrunnede. De andre hadde faktisk gjort en innsats og skrev noe nyttig og fornuftig.
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Jeg betraker ikke LCD-2 som noen oppgradering fra HE-500. Det høres du som du er strålende fornøyd, behold dem. Så kan du spare til en LCD-2 å ha i TILLEGG, hvis ikke noe annet har dukket opp innen den tid.


    KapteinUfattelig skrev:
    Jeg har hatt mine Hifiman HE-500 noen uker nå og står overfor valget å beholde dem eller oppgradere til Audeze LCD-2.

    I løpet av disse ukene har jeg hatt mange gode stunder med HE-500, bare glemt hifi og kost meg stort med musikken. Vel, "glemt hifi" og "glemt hifi" . Mye vil ha mer og når man leser om andres enorme opplevelser med LCD-2 lurer jeg på om jeg gikk glipp av noe når jeg prøvelyttet til dem i butikken.

    Klart, de låter ulikt. I mine ører er HE-500 sprudlende, frisk, har en kontant, kjapp bass og det hele henger veldig godt sammen. LCD-2 er mildere, har en del mindre romfølelse, men har en deilig, deilig mellomtone til å dø for, samt og en fyldig bass; kanskje en ørliten smule rund og lite punchy.

    Så, før jeg foretar siste sammenligning med egne ører:
    Dere som har hørt begge, hva er det som gir dere ulik OPPLEVELSE med dem og hvordan vil dere beskrive denne forskjellen?

    Jeg håper dere har tid til å svare før dette innlegget drukner i alle de andre svært gode innleggene i tråden her :)
    Takk for svarene, KML, ardilla og Loevhagen. Verdifulle.

    Det ble som forventet til at jeg beholdt HE-500 og lot LCD-2 være for denne gang.

    Nå har jeg ihvertfall ro i sjelen og det betyr ikke så rent lite. I teorien er jo saken grei: Hvis man er fornøyd, hvorfor hige etter mer eller noe annet? Men akk, i praksis er det ikke alltid slik for min del. Det er ikke nødvendigvis slik at det er lett å vite hva man savner før man opplever det.

    Uansett. Jeg vil skryte uhemmet av servicen til Audio Norge. Suveren.
    Skal ikke se bort fra at jeg en gang kommer til å kjøpe LCD-2 rev.4 derfra en gang. Om den skulle komme, da :)
     

    Orpheus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.08.2003
    Innlegg
    57
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Denon AH-D2000
    Anfield skrev:
    Apropos lukkede klokker. Er litt nysgjerrig på Denon AH-D2000. Ligger vel ikke så veldig langt unna i prisklasse. Men ser at de ikke ligger på klubbens hjemmesider. Er de på vei ut, eller er det bare klubben som ikke satser på alle modeller? Noen med brukererfaringer på disse?

    Hi-Fi klubben har i hvert fall tidligere hatt Denon AH-D2000, og solgte ifølge en ansatt i Bergen overraskende mange av den. Jeg tror den normalt er(/var) lagervare i butikken.

    Flere HFSere har (hatt) Denon AH-D2000, og bør kunne fortelle om den.

    Av alle de settene jeg har/har hatt så vil jeg påstå at AH-D2000 er de mest anvendelige. De har en evne til å få det meste av innspillinger til å låte engasjerende. En del pop/rock-plater låter ofte flatt og kjedelig i f.eks. Sennheiser/AKG o.l., men i Denon-klokkene blir det mer fres. Noen vil sikkert påstå at de er en tanke svulstige i bunnen og kanskje litt skarpe i toppen, men til pop/rock så fungerer det godt.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    I hvilken prisklasse/divisjon ønsker du evt. en lukket hodetelefon, og hvilke egenskaper må og bør den ha?
    Jeg er egentlig ikke så fristet av lukkede hodetelefoner, da åpne er OK for mitt bruk. Skulle jeg allikevel få et behov for å ha lukkede, så er ikke prisklasse så viktig - lyden styrer valget langt mer.
    Som tidligere skrevet:
    Lukkede hodetelefoner kan ha noen lydkvaliteter som åpne ikke har.

    Man kan altså velge lukkede kun for lyd(signatur)en, og altså helt uavhengig av om man har behov for isolasjon eller ei.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Orpheus skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Denon AH-D2000
    [...]
    Flere HFSere har (hatt) Denon AH-D2000, og bør kunne fortelle om den.
    Av alle de settene jeg har/har hatt så vil jeg påstå at AH-D2000 er de mest anvendelige. De har en evne til å få det meste av innspillinger til å låte engasjerende. En del pop/rock-plater låter ofte flatt og kjedelig i f.eks. Sennheiser/AKG o.l., men i Denon-klokkene blir det mer fres.
    Jeg tror man kan si noe lignende også om Denon AH-D5000 og AH-D7000. Passende hodetelefonforsterker er, som tidligere skrevet, selvsagt en fordel.

    Orpheus skrev:
    Noen vil sikkert påstå at de er en tanke svulstige i bunnen og kanskje litt skarpe i toppen, men til pop/rock så fungerer det godt.
    Jeg har en mistanke om at dette også avhenger av lydstyrke. Hvis man spiller på lav lydstyrke, kan det kanskje være en fordel med litt ekstra bass og diskant fordi dette (gjerne) kan fungere som en klassisk loudnessfunksjon.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hva trenger man?
    lasse5214 skrev:
    [...]
    Jeg vurderer å skaffe meg hodetelefon i nærmeste framtid.

    Trenger noen tips og råd.

    Hva trenger jeg egentlig? Bortsett fra hodetelefoner da.
    Normalt:
    • Kilde
    • Hodetelefonforsterker
    • Hodetelefon

    Kan jeg bruke min forsterker?
    Som ardilla har nevnt:
    Noen forforsterkere og integrerte forterkere kan ha hodetelefonforsterkermoduler som er gode.

    Noen ganger er disse dog ikke nødvendigvis egnet for alle hodetelefoner, men kanskje bare høyimpedante eller bare lavimpedante. Hvis du sender en e-post til produsenten bør denne kunne gi deg hodetelefonforsterkermodulens spesifikasjoner selv om de ikke er oppgitt på vevside og i brukerhåndbok. McIntosh gjør f.eks. det.

    lasse5214 skrev:
    Har en liten rør forsterker som kanskje kan brukes?
    Den har ht utganger og en rca inngang og volum.
    Her ble vel konklusjonen at dette neppe er en farbar vei, spesielt ikke for nybegynnere.

    Kilde(r), DAK og hodetelefonforsterker
    lasse5214 skrev:
    Vil gjerne lytte til Spotify og cd plater.
    Du skriver (vel) intet om hva du har av kilder inkl. DAK og CD-spiller og om du skal benytte datamaskin eller noe annet for Spotify.

    Det finnes gode bokser i flere prisklasser som både inneholder DAK med flere innganger, inkl. (asynkron) USB, og hodetelefonforsterker.

    Fint om du forteller hva du har, og evt. om du har noen tanker om hva du (tror du) ønsker.

    Pris
    lasse5214 skrev:
    10 tusen er det jeg kanskje kunne tenke meg å bruke.
    [...]
    Du kan få mye bra for det, både nytt og brukt.

    Trådløse hodetelefoner
    lasse5214 skrev:
    [...]
    Finnes det forresten bra trådløse løsninger med hodetelefoner?

    Jeg er ikke avhengig av noe superlyd.
    [...]
    Sennheiser har noen mdeller som har fått en god del ros
    • Sennheiser RS 160
    • Sennheiser RS 170
    • Sennheiser RS 180
    • Sennheiser RS 220

    Noen påstår at de er like gode som kablede hodetelefoner, andre at dét er galt, men at de allikevel er gode hodetelefoner generelt, og spesielt til å være trådløse. De kan gi mye glede i tillegg til at kabelløst kan være praktisk.

    Trådløse hodetelefoner må lades. Det er mulig at dette tar lang tid jfr. nedennevnte tråd. Jeg vet ikke om batterier m.m. gir vektøkning av betydning. På den annen side slipper man kabelvekten.

    Se gjerne Hoved-fi.dks "Sennheiser RS220 - Indtryk fra lånetour". Du vil se at skribentene har forskjellige syn, og gjerne mer nyanserte enn en del profesjonelle.

    Komfort
    Repetisjon:

    Uansett hvilken hodetelefon du velger, må den fysisk passe deg slik at den ikke blir ubehagelig for deg iløpet av den tid du typisk lytter i ett strekk/per dag.

    Det hjelper ikke om lyden er super, og hodetelefonen er mye billigere enn du håpet på, hvis den er såpass ukomfortabel at du ikke orker/har lyst til å bruke den så lenge som du egentlig har lyst til å lytte til musikk.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jaja, har vært endel i tenkeboksen etter at Shurene dessverre tok kvelden (ikke Shurene sin feil). jeg kunne enten kline til med noen HD 800 som virkelig frister, eller kjøpe 2-3 forskjellige hodetelefoner for samme pris. Jeg er i bunn og grunn ute etter lukkede klokker av praktiske årsaker, og landet til slutt på det siste alternativet.

    Etter å ha lest denne tråden http://www.head-fi.org/t/598201/the-beyerdynamic-dt250-appreciation-thread valgte jeg å bestille dem fra prolyd. regner med de er her torsdagen.

    Jeg har videre lest litt om German Maestro og kunne kansje tenkt meg og komplementert samlingen med 450 pro. Noen som har hørt dem?

    http://www.german-maestro.de/EN/headphones.htm
    http://www.head-fi.org/t/561179/german-maestro-gmp-400-gmp-450-and-gmp-8-35d-summary-review

    Ellers enig med det siste som er skrevet om flac ol. vs. f.eks Spotify ol. Kunne ikke klart meg uten Spotify.

    Denne låter f.eks atskillig bedre enn endel  musikk jeg har i flac http://open.spotify.com/track/7hmNbwpsxY4COjOEyWhHUq
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    HD600? Ja takk. Ikke spilt nok på enda (mer å gå på). Dette er klokker uten lureri.
    Så vidt jeg vet er klokkene referanse for konstruktøren av ampen jeg bruker. Da får jeg mye gratis.
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Morpheus skrev:
    Jeg er i bunn og grunn ute etter lukkede klokker av praktiske årsaker, og landet til slutt på det siste alternativet.
    Du kunne prøve Lindy Premium, skal være lik Fischer Audio FA-003, men er noe billigere. Vil tro du kan få sendt uten dansk moms (men må så betale norsk mva + fortollingsgebyr). Har ikke hørt disse selv, men lest en del godt om de (til prisen) på head-fi.org.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anfield skrev:
    Apropos lukkede klokker. Er litt nysgjerrig på Denon AH-D2000. Ligger vel ikke så veldig langt unna i prisklasse. Men ser at de ikke ligger på klubbens hjemmesider. Er de på vei ut, eller er det bare klubben som ikke satser på alle modeller? Noen med brukererfaringer på disse?

    [Bilde av Denon AH-D2000]
    Det lå nylig to nye uåpnede par på tilbudstorget hos Hi-Fi Klubben (~2400 kr), og jeg kjøpte det éne parret. Vet ikke hvorfor de har solgt dem ut og fjernet dem fra sortimentet, men i fare for å bryte reglene her, så er det et meget nytt par til salgs på brukten.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anonym skrev:
    Synes du K550 er verdt prisforskjellen opp fra K271/272?

    Forøvrig er det interessant å lese hvordan vi oppfatter lyd, jeg foretrekker HD600/650 med klar margin fremfor K701. I mine ører er/var K701 en hype og HD600/650 er langt bedre hodetelefoner. Jeg lytter sikkert 10 ganger mer til mine HD600 enn mine K701. Men før jeg fikk lyttet til de to nyeste Tyske flaggskipene trudde jeg også at K701 var gode
    Forskjellen mellom K550 og K272 er verd langt mer enn prisforskjellen (1700 vs 2400?). Hvis du liker HD 600/650 så er K550 mye mer lik disse enn feks K701.

    At du liker HD 600/650 bedre enn K701 kan jo ha sammenheng med hvilken musikk du vanligvis hører på. Disse hodetelefonene favoriserer visse typer musikk og det er det jeg stort sett bruker dem til. Hvordan du oppfatter dem er også veldig avhengig av hvilket utstyr du kobler dem sammen med.
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    554
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Nå får jo man 272HD til 1100-1200kr!
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Morpheus skrev:
    Jaja, har vært endel i tenkeboksen etter at Shurene dessverre tok kvelden (ikke Shurene sin feil).
    Det må ha vært surt. Jeg formoder at du var rimelig irritert på deg selv en god stund(?)

    Morpheus skrev:
    [...]
    Etter å ha lest denne tråden http://www.head-fi.org/t/598201/the-beyerdynamic-dt250-appreciation-thread valgte jeg å bestille dem fra prolyd. regner med de er her torsdagen.


    Hvis jeg ikke har misforstått for mye, er beyerdynamic DT 250 en av beyerdynamics klassiske rektangulære profesjonelle modeller, eller en nyere versjon av dem (beyerdynamic DT 48 E, DT 100 og DT 150 ser ut som om de kanskje er eldre). Disse modellene skal visst ha en lang historie og være meget utbredt i studio- og kringkastingssammenheng.

    Hvilken impedanseutgave har du bestilt?

    Et interessant og spennende valg. Jeg ser frem til en grundig rapport.

    Morpheus skrev:
    Jeg har videre lest litt om German Maestro og kunne kansje tenkt meg og komplementert samlingen med 450 pro. Noen som har hørt dem?
    Nei, ikke jeg.

    Morpheus skrev:
    [...]
    Ellers enig med det siste som er skrevet om flac ol. vs. f.eks Spotify ol. Kunne ikke klart meg uten Spotify.

    Denne låter f.eks atskillig bedre enn endel musikk jeg har i flac http://open.spotify.com/track/7hmNbwpsxY4COjOEyWhHUq


    Dette er Musica Nuda "Live à Fip", spor 6 "Io Sono Metà". Musica Nuda er en italiensk jazzpopduo som består av Petra Magoni og Ferruccio Spinetti.

    Jeg mottok (ved en feil) en AIFF-ripp av denne som jeg konverterte til FLAC og analyserte med MasVis. Dessverre unngår selv ikke denne type musikk og opptak lydstyrkekrigen. Jeg har foreløbig ikke fått hørt skikkelig på den.
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ketil B skrev:
    Morpheus skrev:
    Jeg er i bunn og grunn ute etter lukkede klokker av praktiske årsaker, og landet til slutt på det siste alternativet.
    Du kunne prøve Lindy Premium, skal være lik Fischer Audio FA-003, men er noe billigere. Vil tro du kan få sendt uten dansk moms (men må så betale norsk mva + fortollingsgebyr). Har ikke hørt disse selv, men lest en del godt om de (til prisen) på head-fi.org.


    Jeg kan jo også minne om tidligere nevnte og visstnok riktig gode Kenwood KH-K1000. Det lenkede innlegget inneholder en god del informasjon + lenker.
     

    Vedlegg

    T

    Tittentei

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Skriver et par lytteinntrykk for Denon AH-D7000 vs D2000 på Grace Design m903 med bit perfect via Foobar2000. Jeg kommer ikke til å skrive omfattende om dette, siden jeg ikke føler meg kompetent nok i forhold til hva jeg har sett andre medlemmer produsere.

    Mitt inntrykk er at disse to klokkene har lik lydsignatur, men D7000 er noe mer oppløst/detaljert. Til sammenlikning blir lyden i D2000 litt ullen (om jeg ikke hadde kunnet sammenlikne med D7000 så hadde jeg ikke oppfattet dem som ullne, og merk at jeg sier _litt_ ullen). Bassen i bunn er bedre på D2000 enn D7000. Det kan hende at dette er et bias grunnet beskuelse av denne frekvensresponskurven.



    Hva jeg foretrekker kommer ann på hva slags musikk jeg hører på. Musikk med vokaler favoriserer D7000 marginalt, mens elektronika og liknende musikk med mye med dyp bass trives noe bedre med D2000. Når det gjelder skrikende "s"'er synes jeg ikke det er nevneverdig forskjell på de to. Jeg prøvde ut "Enya - A day without rain" og ved høyt volum fremtrer den på begge to cirka 10-15 sekunder inn i låta. Komfår etc er lik for begge klokkene.

    Er D7000 verdt prisdifferansen på over 3x (i Norge)? Nei. Man får ikke 3x ytelsen, men som alle her vet så er det normalt at marginal ytelse og marginalkostnad ikke følger hverandre perfekt (avtakende grenseutbytte, som man kaller det); man betaler for små detaljer, finere innpakning og kanskje litt prestisje. I stedet for å si at jeg er skuffet over D7000, så vil jeg heller si at jeg er positivt overrasket over D2000. Jeg hadde ikke forventet at de var såpass gjevne.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ^
    Takk for interessant innlegg.

    Jeg lurer dog på hva Hi-Fi klubben har funnet på ang. Denon AH-D2000. Den er også forsvunnet i Danmark og Sverige. Den danske prisen på Denon AH-D[57]000 er betydelig bedre. Ditto for Sverige, men jeg vet ikke helt hvordan den er for svenskene etter justering for lønns- og kostnadsnivå.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    ^
    Takk for interessant innlegg.

    Jeg lurer dog på hva Hi-Fi klubben har funnet på ang. Denon AH-D2000. Den er også forsvunnet i Danmark og Sverige. Den danske prisen på Denon AH-D[57]000 er betydelig bedre. Ditto for Sverige, men jeg vet ikke helt hvordan den er for svenskene etter justering for lønns- og kostnadsnivå.
    Bare hyggelig :)

    A) Dette har jeg også reagert på – det kan nesten virke som om de har valgt å fjerne dem fra sortimentet, fordi de er såpass gode at folk velger dem over andre alternativer med bedre marginer. Ren spekulasjon, men man må jo begynne å lure.

    B) En annen spekulasjon jeg har hatt, er at det har vært en del problemer med D[257]000 klokkene (skruen som holder koppene faller av). Med norsk lønnsnivå blir det dyrt å bruke en hel masse tid på ettersalgsservice. På D2000 som nok selger mest og har lavest margin blir dette sikkert for kostbart til å forsvare fortsettelse av produktet i sortimentet, mens for D7000 som selger langt mindre og helt sikkert har høyere marginer, så velger man å ta kostnaden.

    Det er flere variabler enn lønns- og kostnadsnivå samt valutakurser (NOK er undertiden unormalt sterk i forhold til DKK og SEK, og da spesielt DKK). Vi må også huske på størrelsen av markedet. Det er nok større både i Danmark og Sverige, i tillegg er vel befolkningstettheten større i begge disse landene enn hva vi har i Norge, dermed er det mulig å legge en butikk mer sentralt. Vi har vel stort sett divergert endel i forhold til forbrukerrettigheter også, da både Sverige og Danmark er underlagt dårligere vilkår fra EU.

    Jeg tror B er den mest rasjonelle forklaringen på utfasingen.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.372
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Da anbefaler jeg deg å gi denne litt tid CDW > Musica Nuda.
    Kunstnerisk og forførende selv uten å ha kjørt den igjennom noen analyse program i forkant og bedre enn Spotify.



    Fan, selv youtube kvalieten gir meg gåsehud...
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    Da anbefaler jeg deg å gi denne litt tid CDW > Musica Nuda.
    Det har jeg da også tenkt. Det lille jeg foreløbig har hørt, har vekket nysgjerrigheten.

    johnnygrandis skrev:
    Kunstnerisk og forførende selv uten å ha kjørt den igjennom noen analyse program i forkant og bedre enn Spotify.
    ;)

    Det bare ble slik fordi jeg var nysgjerrig. Jeg forsøker å få et overblikk over tingenes tilstand, og har derfor begynt å analysere alle CDer så snart jeg har rippet dem, og lagre analysen. Man får av og til noen overraskelser i begge retninger. Etterhvert vil jeg ha samlet ganske mye data.

    Det er dog tragisk med denne lydstyrkekrigen. Det kan da vel ingen være uenige i?

    johnnygrandis skrev:
    [YouTube-video]

    Fan, selv youtube kvalieten gir meg gåsehud...
    :D

    Som vi nylig skrev: Det kan bli bra selv med lossykomprimering.



    Roald Mikkelsen, eieren av Renaissance Audio, pleier å nevne at en av de store klassiske musikerne (muligens Jascha Heifetz, Arthur Rubinstein el.l.) skal ha uttalt at hans største musikalske lytteopplevelse skjedde via en ordinær telefonforbindelse (for lenge siden og formodentlig analog). En kollega spilte i andre enden.
     

    Vedlegg

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hva er forresten lyden på Youtube laget av? Jeg kan ikke høre på det før jeg er trygg på at jeg ikke går glipp av noe pga dårlig komprimering.

    johnnygrandis skrev:
    Fan, selv youtube kvalieten gir meg gåsehud...
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.372
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Nåda la oss nå ta bitrate diskusjon i en annen tråd, tror du ikke ?

    ardilla skrev:
    Hva er forresten lyden på Youtube laget av? Jeg kan ikke høre på det før jeg er trygg på at jeg ikke går glipp av noe pga dårlig komprimering.

    johnnygrandis skrev:
    Fan, selv youtube kvalieten gir meg gåsehud...
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Fan, selv youtube kvalieten gir meg gåsehud...
    Hva er forresten lyden på Youtube laget av?
    Se "Sound recording and reproduction".

    ardilla skrev:
    Jeg kan ikke høre på det før jeg er trygg på at jeg ikke går glipp av noe pga dårlig komprimering.
    Den er helt sikkert lossykomprimert. Det er jo også DVD-lyd.

    Høyeste bitrate hos NRK Nett-TV er 1000 kbps, og jeg antar at det meste av kapasiteten brukes til bilde.

    YouTube Audio Quality Bitrate used for 240p, 360p, 480p, 720p, and 1080p
    High Quality on Youtube
    What’s The Optimal Bitrate for Encoding YouTube Uploads?
    YouTube's Bitrate Limits

    Tillegg:
    Jeg tok en grundigere titt på "YouTube Audio Quality Bitrate used for 240p, 360p, 480p, 720p, and 1080p". Hvis den er korrekt, er det neppe YouTube selv som er problemet. Den opplevde kvaliteten vil som oftest stå og falle på lydkvaliteten på det opplastede materialet. M.a.o. hva opplaster gjør med lydmaterialet før det lastes opp på YouTube.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.372
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Det bare ble slik fordi jeg var nysgjerrig. Jeg forsøker å få et overblikk over tingenes tilstand, og har derfor begynt å analysere alle CDer så snart jeg har rippet dem, og lagre analysen. Man får av og til noen overraskelser i begge retninger. Etterhvert vil jeg ha samlet ganske mye data.
    Godt det ikke var opphavet til kilden du testet ;)

    CDWMcInSpots skrev:
    Det er dog tragisk med denne lydstyrkekrigen. Det kan da vel ingen være uenige i?
    Det jeg biter meg merke i er at flere og flere for opp øynene for hvor god kvalitet det er mulig å få utifra filer som ligger lagret på HD og det er en god ting. Hvorfor; jo for det gir signaler ut til de som produserer at det ett ønske om kvalitet også bedre enn standard red book.
    Det negative er jo at det alltids er noen som ser sitt snitt til å tjene raske penger og blir en smule overivrig i sine utgivelser. Dog er en velmastered high-rez fil betydelig bedre enn cd-kvalitet når gjort rett...- Så> nå skal jeg holde kjeft om dette videre i denne tråden. (Ref. mitt tidligere innlegg )
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg leste en test hvor de blindtestet SACD vs VD - og så downsamplet de SACD til redbook - fremdeles var downsamplede SACD innspillingen best.

    MAO er det kanskje innsatsen i selve masteringen osv som gjør high-rez bedre mer enn bitrate.

    johnnygrandis skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Det bare ble slik fordi jeg var nysgjerrig. Jeg forsøker å få et overblikk over tingenes tilstand, og har derfor begynt å analysere alle CDer så snart jeg har rippet dem, og lagre analysen. Man får av og til noen overraskelser i begge retninger. Etterhvert vil jeg ha samlet ganske mye data.
    Godt det ikke var opphavet til kilden du testet ;)

    CDWMcInSpots skrev:
    Det er dog tragisk med denne lydstyrkekrigen. Det kan da vel ingen være uenige i?
    Det jeg biter meg merke i er at flere og flere for opp øynene for hvor god kvalitet det er mulig å få utifra filer som ligger lagret på HD og det er en god ting. Hvorfor; jo for det gir signaler ut til de som produserer at det ett ønske om kvalitet også bedre enn standard red book.
    Det negative er jo at det alltids er noen som ser sitt snitt til å tjene raske penger og blir en smule overivrig i sine utgivelser. Dog er en velmastered high-rez fil betydelig bedre enn cd-kvalitet når gjort rett...- Så> nå skal jeg holde kjeft om dette videre i denne tråden. (Ref. mitt tidligere innlegg )
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.372
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg gjorde dette: Altså tok enSACD ISO. og pakket den ut med Foobar 2000 til 24/176khz og brukte Audiogate og laget meg 16/44khz filer og sammenlignet med 176khz. Kom ikke som noen sjokk på meg at 176khz låt bedre.

    ardilla skrev:
    Jeg leste en test hvor de blindtestet SACD vs VD - og så downsamplet de SACD til redbook - fremdeles var downsamplede SACD innspillingen best.

    MAO er det kanskje innsatsen i selve masteringen osv som gjør high-rez bedre mer enn bitrate.

    johnnygrandis skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Det bare ble slik fordi jeg var nysgjerrig. Jeg forsøker å få et overblikk over tingenes tilstand, og har derfor begynt å analysere alle CDer så snart jeg har rippet dem, og lagre analysen. Man får av og til noen overraskelser i begge retninger. Etterhvert vil jeg ha samlet ganske mye data.
    Godt det ikke var opphavet til kilden du testet ;)

    CDWMcInSpots skrev:
    Det er dog tragisk med denne lydstyrkekrigen. Det kan da vel ingen være uenige i?
    Det jeg biter meg merke i er at flere og flere for opp øynene for hvor god kvalitet det er mulig å få utifra filer som ligger lagret på HD og det er en god ting. Hvorfor; jo for det gir signaler ut til de som produserer at det ett ønske om kvalitet også bedre enn standard red book.
    Det negative er jo at det alltids er noen som ser sitt snitt til å tjene raske penger og blir en smule overivrig i sine utgivelser. Dog er en velmastered high-rez fil betydelig bedre enn cd-kvalitet når gjort rett...- Så> nå skal jeg holde kjeft om dette videre i denne tråden. (Ref. mitt tidligere innlegg )
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Du har da åpenbart utmerkede ører < ;)>

    johnnygrandis skrev:
    Jeg gjorde dette: Altså tok enSACD ISO. og pakket den ut med Foobar 2000 til 24/176khz og brukte Audiogate og laget meg 16/44khz filer og sammenlignet med 176khz. Kom ikke som noen sjokk på meg at 176khz låt bedre.

    ardilla skrev:
    Jeg leste en test hvor de blindtestet SACD vs VD - og så downsamplet de SACD til redbook - fremdeles var downsamplede SACD innspillingen best.

    MAO er det kanskje innsatsen i selve masteringen osv som gjør high-rez bedre mer enn bitrate.

    johnnygrandis skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Det bare ble slik fordi jeg var nysgjerrig. Jeg forsøker å få et overblikk over tingenes tilstand, og har derfor begynt å analysere alle CDer så snart jeg har rippet dem, og lagre analysen. Man får av og til noen overraskelser i begge retninger. Etterhvert vil jeg ha samlet ganske mye data.
    Godt det ikke var opphavet til kilden du testet ;)

    CDWMcInSpots skrev:
    Det er dog tragisk med denne lydstyrkekrigen. Det kan da vel ingen være uenige i?
    Det jeg biter meg merke i er at flere og flere for opp øynene for hvor god kvalitet det er mulig å få utifra filer som ligger lagret på HD og det er en god ting. Hvorfor; jo for det gir signaler ut til de som produserer at det ett ønske om kvalitet også bedre enn standard red book.
    Det negative er jo at det alltids er noen som ser sitt snitt til å tjene raske penger og blir en smule overivrig i sine utgivelser. Dog er en velmastered high-rez fil betydelig bedre enn cd-kvalitet når gjort rett...- Så> nå skal jeg holde kjeft om dette videre i denne tråden. (Ref. mitt tidligere innlegg )
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.372
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Tappet også lydkortet i Macen før det ble lov med kjøpe låter igjennom Spotify (er det lov å kjøpe sanger nå) og sammenlignet 320kbs (ja jeg hadde haket av før high bitrate som premium medlem) med Lossless filer og jammen var det ikke forskjell her også.
    Vet ikke om det bare er ørene mine som er rene eller om det bare er anlegget mitt som er ekstremt avslørende eller begge.

    Edit, det for være opptil hver enkelt å finne ut hva som er kvalitetsmessig nok. Jeg ser flere som bytter; kabler, underlagsføtter, Stereobenker, rør o.l for å oppnå små nyanseforskjeller til det bedre. Noen bytter hodetelefoner og skjønner ikke at det kan være godt nok å sitte forran ett 2-kanalsanlegg og la musikken bli "ødelagt" av rommet det spiller i. Det eneste jeg stiller meg undrende til er alle som har ett påkostet anlegg/hodetelefoner som tweaker, måler, bytter rør og herjer mer bare for å sette seg ned å lytte til sin favoritt musikk igjennom Spotify !? Jeg trodde vi var opptatt av kvalitet, jo bedre jo bedre, eller ?

    Lydopplevelser er subjektivive men vi kan vel være enige om at vi ønsker best mulig kvalitet fra alle ledd. (?)
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    Jeg gjorde dette: Altså tok enSACD ISO. og pakket den ut med Foobar 2000 til 24/176khz og brukte Audiogate og laget meg 16/44khz filer og sammenlignet med 176khz. Kom ikke som noen sjokk på meg at 176khz låt bedre.
    Ble lyttingen utført som en blindtest eller bedre dobbel blindtest? Hvis ikke er du garantert påvirket av din forventning om bedre lyd:
    What We Hear
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn