Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg betraker ikke LCD-2 som noen oppgradering fra HE-500. Det høres du som du er strålende fornøyd, behold dem. Så kan du spare til en LCD-2 å ha i TILLEGG, hvis ikke noe annet har dukket opp innen den tid.


    KapteinUfattelig skrev:
    Jeg har hatt mine Hifiman HE-500 noen uker nå og står overfor valget å beholde dem eller oppgradere til Audeze LCD-2.

    I løpet av disse ukene har jeg hatt mange gode stunder med HE-500, bare glemt hifi og kost meg stort med musikken. Vel, "glemt hifi" og "glemt hifi" . Mye vil ha mer og når man leser om andres enorme opplevelser med LCD-2 lurer jeg på om jeg gikk glipp av noe når jeg prøvelyttet til dem i butikken.

    Klart, de låter ulikt. I mine ører er HE-500 sprudlende, frisk, har en kontant, kjapp bass og det hele henger veldig godt sammen. LCD-2 er mildere, har en del mindre romfølelse, men har en deilig, deilig mellomtone til å dø for, samt og en fyldig bass; kanskje en ørliten smule rund og lite punchy.

    Så, før jeg foretar siste sammenligning med egne ører:
    Dere som har hørt begge, hva er det som gir dere ulik OPPLEVELSE med dem og hvordan vil dere beskrive denne forskjellen?

    Jeg håper dere har tid til å svare før dette innlegget drukner i alle de andre svært gode innleggene i tråden her :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg har nå levd med LCD-2 og HE-500 relativt lenge og brukt dem uendelig mye. De samme eksemplarene ble utlånt til bladet "Hjemmekino" til en omtale i nr. 11/2011. Majoriteten av innholdet i den omtalen reflekterer også hva jeg mener om forskjellen / likheten mellom LCD-2 og HE-500 (det jeg ikke er enig i er på noen få parametrene som ikke betyr noe for selve lydkvaliteten / -opplevelsen, så jeg lar det ligge).

    Omtalen og kommentar til den: HER

    Hva er det du savner med HE-500 da, KapteinUfattelig? Ikke noe poeng å bytte ut HE-500 med LCD-2 dersom du liker HE-500 så mye at du egentlig ikke kan peke på noe spesifikt du savner. :)

    I motsetning til enkelte andre, så synes jeg at LCD-2 er en oppgradering i forhold til HE-500 - på de parametrene som appellerer mest til mine ører.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Noen som har noen meninger om AKG K550? Har ikke prøvd å sammenligne direkte med K701 og K272, men liker definitivt det jeg hører. Eneste er at de må ha en skikkelig forsterker for å yte sitt beste. Hadde i utgangspunktet håpet at de skulle kunne brukes rett fra lap-top'en, men dette fungerer ikke like bra som K272.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ellers så registrerer jeg at ardilla og undertegnede har svært lik smak i hodetelefoner. Men vi har ingen like DAC-er og/eller hodetelefonforsterkere. Hadde vært kjekt å ha hørt sine favoritt hodetelefoner på andre kilder / forsterkere. :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    I motsetning til enkelte andre, så synes jeg at LCD-2 er en oppgradering i forhold til HE-500 - på de parametrene som appellerer mest til mine ører.
    Jeg tillater meg å kommentere på denne. LCD-2 er en oppgradering i forhold til HE-500 på noe, mens det er omvendt på andre parametere. Nå skal det sies at jeg har rev.1. Jeg har a/b-et dem mot rev.2. og fant forskjellen overraskende stor. Men jeg a/b-et også mot HE-500 samtidig.

    De har hver sin smak, men er i samme klasse.

    Uansett vil jeg gjenta min oppfordring om ikke å oppgradere vekk noe man storkoser seg med. Hele poenget med head-fi er å fylle opp huset med et arsenal av hodetelefoner slik at man alltid har variasjon, i motsetning til de stakkarene som kun forholder seg til et enkelt høyttaleroppsett.

    @KapteinUfattelig - vil du ha varm og deilig mellomtone, kan du jo gå for litt Fostex T50RP-modding. Selv umoddet er det plater jeg foretrekker den på av de hodetelefonene jeg har.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg har hørt HE500 og LCD-2 r1 og 2 på V200 ;) Du får si ifra hvis du er på hovedstaden da vettu.

    Loevhagen skrev:
    Ellers så registrerer jeg at ardilla og undertegnede har svært lik smak i hodetelefoner. Men vi har ingen like DAC-er og/eller hodetelefonforsterkere. Hadde vært kjekt å ha hørt sine favoritt hodetelefoner på andre kilder / forsterkere. :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Takk for tilbudet, ardilla. :) Og, som deg så gjentar jeg at KU ikke bør bytte ut HE-500 kun for byttets skyld.

    I ettermiddag tok jeg frem HE-500 / G100 / Hegel HD10 - etter å ha benyttet LCD-2 / V200 / Rega DAC en god stund. Ganske anderledes, men jeg liker det. :)

    ayaboh skrev:
    Noen som har noen meninger om AKG K550?
    Anfield har vel en grei erfaring med disse, og kan sikkert dele litt.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Har ikke hørt dem selv, men hvis du ikke har googlet deg ferdig, vil jeg be deg spørre Tyll, han liker dem og hang dem opp på sin Wall of Fame
    ( http://www.innerfidelity.com/content/innerfidelitys-wall-fame )

    http://www.innerfidelity.com/content/wonderfully-competent-akg-k550-sealed-headphone
    http://www.youtube.com/watch?v=uYQ_PPvD9Bk

    ayaboh skrev:
    Noen som har noen meninger om AKG K550? Har ikke prøvd å sammenligne direkte med K701 og K272, men liker definitivt det jeg hører. Eneste er at de må ha en skikkelig forsterker for å yte sitt beste. Hadde i utgangspunktet håpet at de skulle kunne brukes rett fra lap-top'en, men dette fungerer ikke like bra som K272.
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hallo

    Artig tråd :)

    Jeg vurderer å skaffe meg hodetelefon i nærmeste framtid.

    Trenger noen tips og råd.

    Hva trenger jeg egentlig? Bortsett fra hodetelefoner da.
    Har en liten rør forsterker som kanskje kan brukes?
    Den har ht utganger og en rca inngang og volum.

    Vil gjerne lytte til Spotify og cd plater.

    10 tusen er det jeg kanskje kunne tenke meg å bruke.

    Mvh

    Lasse :)
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Nei den har kun ht utganger og en st rca inngang.

    Det er denne her
    Mulig at 2 x 1,5 watt er for lite for hodetelefoner?

    Finnes det forresten bra trådløse løsninger med hodetelefoner?

    Jeg er ikke avhengig av noe superlyd.

    Lasse :)
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    lasse5214 skrev:
    Nei den har kun ht utganger og en st rca inngang.

    Det er denne her
    Mulig at 2 x 1,5 watt er for lite for hodetelefoner?

    Finnes det forresten bra trådløse løsninger med hodetelefoner?

    Jeg er ikke avhengig av noe superlyd.

    Lasse :)
    Det gjør det sikkert, jeg er nok ikke den rette til å svare på det men andre kommer sikkert inn og bidrar.
    For 10K bør du kunne få rimelig god lyd uansett. Denon har noen flotte klokker ala D-5000 som skal være svært gode. De er lukkede, åpne hodetelefoner lekker mer lyd i miljøet men skal visst være lettere å hente bedre lyd utifra.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Kanskje Hifiman HE-6 hodetelefon med adapter til bruk med høyttalerforsterker?? ... ligger en ute på bruken ennå tror jeg. Det er en svært god hodetelefon. Tight, crisp og detaljert. Noe av det bedre man får tak i med unntak av de dyreste elektrostatene (Stax o.l.)

    Jeg kan ikke garantere hvordan det vil funke med forsterkeren din mht. støy osv. HE-6 er også tungdrevne, men slike rørforsterkere har jo ofte mer guff enn de små wattene tilsier. Kan kanskje være verdt å prøve?

    lasse5214 skrev:
    Har en liten rør forsterker som kanskje kan brukes?
    Den har ht utganger og en rca inngang og volum.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Godt tips selv om jeg blir litt skeptisk til ampen hans, virker litt pusslete -.. ;D
    Ville ihvertfall sørget for å prøve før jeg hadde bestemt meg for den løsningen.


    ardilla skrev:
    Kanskje Hifiman HE-6 hodetelefon med adapter til bruk med høyttalerforsterker?? ... ligger en ute på bruken ennå tror jeg. Det er en svært god hodetelefon. Tight, crisp og detaljert. Noe av det bedre man får tak i med unntak av de dyreste elektrostatene (Stax o.l.)

    Jeg kan ikke garantere hvordan det vil funke med forsterkeren din mht. støy osv. HE-6 er også tungdrevne, men slike rørforsterkere har jo ofte mer guff enn de små wattene tilsier. Kan kanskje være verdt å prøve?

    lasse5214 skrev:
    Har en liten rør forsterker som kanskje kan brukes?
    Den har ht utganger og en rca inngang og volum.
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    Godt tips selv om jeg blir litt skeptisk til ampen hans, virker litt pusslete -.. ;D
    Ville ihvertfall sørget for å prøve før jeg hadde bestemt meg for den løsningen.


    ardilla skrev:
    Kanskje Hifiman HE-6 hodetelefon med adapter til bruk med høyttalerforsterker?? ... ligger en ute på bruken ennå tror jeg. Det er en svært god hodetelefon. Tight, crisp og detaljert. Noe av det bedre man får tak i med unntak av de dyreste elektrostatene (Stax o.l.)

    Jeg kan ikke garantere hvordan det vil funke med forsterkeren din mht. støy osv. HE-6 er også tungdrevne, men slike rørforsterkere har jo ofte mer guff enn de små wattene tilsier. Kan kanskje være verdt å prøve?

    lasse5214 skrev:
    Har en liten rør forsterker som kanskje kan brukes?
    Den har ht utganger og en rca inngang og volum.
    Spiller veldig bra på TangBand fulltone uten delfilter og følsomhet på 95 db :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Nice :)

    lasse5214 skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Godt tips selv om jeg blir litt skeptisk til ampen hans, virker litt pusslete -.. ;D
    Ville ihvertfall sørget for å prøve før jeg hadde bestemt meg for den løsningen.


    ardilla skrev:
    Kanskje Hifiman HE-6 hodetelefon med adapter til bruk med høyttalerforsterker?? ... ligger en ute på bruken ennå tror jeg. Det er en svært god hodetelefon. Tight, crisp og detaljert. Noe av det bedre man får tak i med unntak av de dyreste elektrostatene (Stax o.l.)

    Jeg kan ikke garantere hvordan det vil funke med forsterkeren din mht. støy osv. HE-6 er også tungdrevne, men slike rørforsterkere har jo ofte mer guff enn de små wattene tilsier. Kan kanskje være verdt å prøve?

    lasse5214 skrev:
    Har en liten rør forsterker som kanskje kan brukes?
    Den har ht utganger og en rca inngang og volum.
    Spiller veldig bra på TangBand fulltone uten delfilter og følsomhet på 95 db :)
     

    hugo25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    lasse5214 skrev:
    Nei den har kun ht utganger og en st rca inngang.

    Det er denne her
    Mulig at 2 x 1,5 watt er for lite for hodetelefoner?

    Finnes det forresten bra trådløse løsninger med hodetelefoner?

    Jeg er ikke avhengig av noe superlyd.

    Lasse :)
    bruk pengene på forsterker. så kan du kjøpe deg koss(porta-pro)300kr.
    siden du skal bruke det til spotify
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Slemming ;D

    hansen48 skrev:
    lasse5214 skrev:
    Nei den har kun ht utganger og en st rca inngang.

    Det er denne her
    Mulig at 2 x 1,5 watt er for lite for hodetelefoner?

    Finnes det forresten bra trådløse løsninger med hodetelefoner?

    Jeg er ikke avhengig av noe superlyd.

    Lasse :)
    bruk pengene på forsterker. så kan du kjøpe deg koss(porta-pro)300kr.
    siden du skal bruke det til spotify
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    hansen48 skrev:
    bruk pengene på forsterker. så kan du kjøpe deg koss(porta-pro)300kr.
    siden du skal bruke det til spotify
    Nåja.... ;)

    Jeg har prøvd Koss Porta-pro på pc, bl.a. på Spotify, og gikk over til Sennheiser HD555. For ikke så lenge siden, kjøpte jeg nye, bærbare AKG K 450. Begge er MYE bedre enn Porta-pro'ene. Den små K 450'en imponerer meg faktisk. Til å være portabel, sammenleggbar og lukket, gjengir den musikk overraskende bra. Du får på langt nær samme dynamikk og detaljrikdom med Koss'en.

    Legg penger i en skikkelig god hodetelefon, og oppgrader etterhvert. Hvis du liker åpne, og kan leve med at det lekker lyd til omgivelsene, ligger det flere meget gode alternativer på "brukt'en".
     

    hugo25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    VilhelmW skrev:
    hansen48 skrev:
    bruk pengene på forsterker. så kan du kjøpe deg koss(porta-pro)300kr.
    siden du skal bruke det til spotify
    Nåja.... ;)

    Jeg har prøvd Koss Porta-pro på pc, bl.a. på Spotify, og gikk over til Sennheiser HD555. For ikke så lenge siden, kjøpte jeg nye, bærbare AKG K 450. Begge er MYE bedre enn Porta-pro'ene. Den små K 450'en imponerer meg faktisk. Til å være portabel, sammenleggbar og lukket, gjengir den musikk overraskende bra. Du får på langt nær samme dynamikk og detaljrikdom med Koss'en.

    Legg penger i en skikkelig god hodetelefon, og oppgrader etterhvert. Hvis du liker åpne, og kan leve med at det lekker lyd til omgivelsene, ligger det flere meget gode alternativer på "brukt'en".
    skikkelig,til spotify.nå tuller du.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Losslesssnobberi. Jeg hører masse på Wimp. Det er viktigere for meg å utforske musikk enn å dille med bitrater. Selv LCD-3, eller Stax 007 for den saks skyld, er ikke bortkastet selv om man BARE hører på Wimp. At lossless gjør det enda bedre, er jo en bonus. Eller vinyl, da hvis det er det man sverger til. Og det må man gjerne.

    hansen48 skrev:
    skikkelig,til spotify.nå tuller du.
     

    clabbe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2008
    Innlegg
    120
    Antall liker
    150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hei folkens,

    jeg vurderer å kjøpe inn elektrostater i tillegg til det dynamiske oppsettet mitt. Er det noen her som har hørt både Stax O2 Mk1 og Sr-009 og kan si noe om forskjellene?

    Litt usikker på hvor mye jeg skal svi av i første omgang :p
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ardilla; ikke bare til Spotify, men det er da jaggu hørbare forskjeller på øretelefoner, der også.

    Jeg har et anna spørsmål, som sikkert er kommentert et eller anna sted her i tråden; hvor mye har kablene til hodetelefonene å si? Jeg ser at enkelte modder hodetelefonene sine med andre kabler enn de som følger med. Er det store forskjeller ute og går her?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    009 er dyrere, bedre og skarpere i toppen. Jeg foretrakk 007 pga lydsignaturen da jeg hørte dem sammen.

    clabbe skrev:
    Hei folkens,

    jeg vurderer å kjøpe inn elektrostater i tillegg til det dynamiske oppsettet mitt. Er det noen her som har hørt både Stax O2 Mk1 og Sr-009 og kan si noe om forskjellene?

    Litt usikker på hvor mye jeg skal svi av i første omgang :p
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg sier ikke at det ikke er hørbare forskjeller, jeg sier bare at Spotify (320) og Wimp faktisk gir gode lytteopplevelser med dyrt utstyr også.

    Kabler til hodetelefoner har vel like mye å si som kabler ellers. Er du en sann troende, så har du dyrere kabler enn hodetelefoner ;D Men ordentlige hodetelefoner kommer allerede med greie kabler, stort sett - det er umulig å si noe generelt.

    VilhelmW skrev:
    Ardilla; ikke bare til Spotify, men det er da jaggu hørbare forskjeller på øretelefoner, der også.

    Jeg har et anna spørsmål, som sikkert er kommentert et eller anna sted her i tråden; hvor mye har kablene til hodetelefonene å si? Jeg ser at enkelte modder hodetelefonene sine med andre kabler enn de som følger med. Er det store forskjeller ute og går her?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg syntes denne tråden har befriende lite kabelprat... ;)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    clabbe skrev:
    Hei folkens,

    jeg vurderer å kjøpe inn elektrostater i tillegg til det dynamiske oppsettet mitt. Er det noen her som har hørt både Stax O2 Mk1 og Sr-009 og kan si noe om forskjellene?

    Litt usikker på hvor mye jeg skal svi av i første omgang :p
    Av og til er det billigere å svi av mye, svir du av for lite kan det hende du tenker at du går glipp av noe og må svi for det med å betale for enda dyrere senere...














    ;D ;D Skål !
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Og av og til svir man av mer og får mindre igjen...

    johnnygrandis skrev:
    Av og til er det billigere å svi av mye, svir du av for lite kan det hende du tenker at du går glipp av noe og må svi for det med å betale for enda dyrere senere...

    ;D ;D Skål !
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Forskjellene blir mindre og mindre der oppe i stjernehimmelen.
    Man gjør seg erfaringer, jeg har gjort noen og det har vært mang en overraskelse. Deriblant når en rør-rigg til nesten 300K måtte se seg slått av en badevekt til 100k thats life.
    Deriblant også Jungsonen som står og spiller her nå, på noen parametre spiller den faktisk bedre enn Cary monoblokkene til 120K.
    009 Staxene er dyre men av mange er de regnet som de beste hodetelefonene som kan kjøpes for penger. Har du råd uten at kjøleskapet blir stående tomt så hvorfor ikke, ingen fasit her bare ens eget hode som kan avgjøre.

    ardilla skrev:
    Av og til svir man av mer og får mindre igjen...

    johnnygrandis skrev:
    Av og til er det billigere å svi av mye, svir du av for lite kan det hende du tenker at du går glipp av noe og må svi for det med å betale for enda dyrere senere...

    ;D ;D Skål !
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Forskjeller er det, 320kbs er ikke godt nok i mitt univers.

    ardilla skrev:
    Jeg sier ikke at det ikke er hørbare forskjeller, jeg sier bare at Spotify (320) og Wimp faktisk gir gode lytteopplevelser med dyrt utstyr også.

    Kabler til hodetelefoner har vel like mye å si som kabler ellers. Er du en sann troende, så har du dyrere kabler enn hodetelefoner ;D Men ordentlige hodetelefoner kommer allerede med greie kabler, stort sett - det er umulig å si noe generelt.

    VilhelmW skrev:
    Ardilla; ikke bare til Spotify, men det er da jaggu hørbare forskjeller på øretelefoner, der også.

    Jeg har et anna spørsmål, som sikkert er kommentert et eller anna sted her i tråden; hvor mye har kablene til hodetelefonene å si? Jeg ser at enkelte modder hodetelefonene sine med andre kabler enn de som følger med. Er det store forskjeller ute og går her?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    320 er uendelig bedre enn ingenting ;) Men kommer det en streamingtjeneste med lossless betaler jeg gjerne endel ekstra, for all del. Det er en trade-off. Streamingtjenester tilbyr en helt annen og mer dynamisk måte å oppdage ny musikk på, og jeg er ikke villig til å unnlate å bruke denne muligheten fordi lyden er littegrann dårligere.

    Vil man ha det beste kjøper man de hvis man tar seg råd. Men det er ikke alltid det beste for andre er det beste for clabbe, som nok bare må ta seg en tur og lytte selv. Bra er det okke som. De fleste synes 009 er en klar oppgradering, med unntak av slike som meg, som tåler lite med diskant. Men det finnes mange høyt oppskattede hodetelefoner (Grado, HD800) som er skarpere i toppen enn 009

    johnnygrandis skrev:
    Forskjeller er det, 320kbs er ikke godt nok i mitt univers.

    009 Staxene er dyre men av mange er de regnet som de beste hodetelefonene som kan kjøpes for penger
     

    clabbe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2008
    Innlegg
    120
    Antall liker
    150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    009 er dyrere, bedre og skarpere i toppen. Jeg foretrakk 007 pga lydsignaturen da jeg hørte dem sammen.
    Takk for tilbakemelding. Uansett er det vel ingen vei utenom en tur ned i Torggata for å høre selv.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    ayaboh skrev:
    Noen som har noen meninger om AKG K550?
    Anfield har vel en grei erfaring med disse, og kan sikkert dele litt.
    Kan godt dele litt info. Der K701 etter min mening takler best små akustiske ensembler, og har et litt for beskjedent bassfundament etter min egen preferanse, takler K550 et mye større spekter av musikksjangre. Bassmessig synes jeg at AKG har lykkes meget godt med K550, bassen går dypt og er fyldig, men pååleves allikevel som stram og ikke overdreven fet. Totalt sett litt på den "mørke" siden av nullpunktet, og oppleves heller ikke så tidvis skrikende i diskanten som K701. Mellomtonen står godt frem i lydbildet og passer sånn sett vokalbasert musikk strålende. Ingen problemer med plagsomme sibilanter. Har et av de største og mest tredimensjonale lydbildene jeg har opplevd at lukkede klokker i den prisklassen, uten at jeg har hørt absolutt alt som er. Sammenlignet med Beyerdynamic T70 (250 ohm) har K550 en noe fyldigere mellomtone, litt dypere bass men har ikke et så stort detaljeringsnivå i toppen.

    Grei passform, hodebåndet er bra og helt flatt men polstret. Det liker jeg. Klokkene er store, men ikke spesielt dype. Putene er silkemyke og behagelige, men er ikke helt optimale på svært lange lytteøkter. De kan de bli litt klamme.

    Det som dog irriterte meg mest var at de måtte "luftes ut" i en 14 dagers tid, da putene gav fra seg en litt plagsom duft....
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Apropos lukkede klokker. Er litt nysgjerrig på Denon AH-D2000. Ligger vel ikke så veldig langt unna i prisklasse. Men ser at de ikke ligger på klubbens hjemmesider. Er de på vei ut, eller er det bare klubben som ikke satser på alle modeller? Noen med brukererfaringer på disse?

     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bortsett fra dippen mellom 1kHz og 3kHz så så de greie ut på papiret. :)

    Se her:

     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    Forskjeller er det, 320kbs er ikke godt nok i mitt univers.

    ardilla skrev:
    Jeg sier ikke at det ikke er hørbare forskjeller, jeg sier bare at Spotify (320) og Wimp faktisk gir gode lytteopplevelser med dyrt utstyr også.

    Kabler til hodetelefoner har vel like mye å si som kabler ellers. Er du en sann troende, så har du dyrere kabler enn hodetelefoner ;D Men ordentlige hodetelefoner kommer allerede med greie kabler, stort sett - det er umulig å si noe generelt.

    VilhelmW skrev:
    Ardilla; ikke bare til Spotify, men det er da jaggu hørbare forskjeller på øretelefoner, der også.

    Jeg har et anna spørsmål, som sikkert er kommentert et eller anna sted her i tråden; hvor mye har kablene til hodetelefonene å si? Jeg ser at enkelte modder hodetelefonene sine med andre kabler enn de som følger med. Er det store forskjeller ute og går her?
    Jeg synes kvalitet er underordnet med tanke på utbytte av musikken.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bare for å understreke;
    Jeg har vært betalende Spotify kunde nesten fra dag en. Etter at Canal-digital lanserte Wimp tilbudet gikk jeg over til de også som betalende kunde dog 50 kroner mindre enn Spotify. Utvalget er intet mindre enn fantastisk og en meget god måte å surfe igjennom ny musikk. For seriøs lytting laster jeg ned Flac filer- ofte etter å ha hørt albumet igjennom Wimp. Kvaliteten er såpass stor i mine ører at jeg vil holde meg til Lossless for seriøs lytting, Både når det kommer til 2-kanals og igjennom hodetelefoner.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Bortsett fra dippen mellom 1kHz og 3kHz så så de greie ut på papiret. :)

    Se her:

    Sett den :) Men en ting er grafene, det hjelper med førstehåndserfaringer også....
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Øffkørs. :)

    Hvilke av de lukkede hodetelefonene ranger du øverst så lang i din søken etter et lukket alternativ? Jeg har ikke hørt så mange lukkede. T50RP er god på sitt, men ikke noe imponerende "lydkule". AKG 272 er bedre der, men taper i mellomtonen mot billig-Fostex-ene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn