Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    @ Bart: Gratulerer med LCD-2r1. Godt å høre den passet og ikke var helt off. :)

    Som nevnt er det selvsagt viktig å se sammenhengen når det gjelder den såkalte synergien (DAC* + forsterker + hodetelefonene). Noen ganger passer ting veldig flott sammen, andre ganger dessverre ikke og av og til er ting "helt OK".

    Eksempel på "ikke match":
    - LD mkIII + AKG K701
    - Trafomatic Head One + HD650, LCD-2 og AKG K701

    Såkalt god match:
    - Trafomatic Head One med AT W1000
    - Lehmann Audio BCL + HD800
    - Burson HA-160D + LCD-2, AKG K701, HD800
    - Violectric V200 + HD800, LCD-2, HE-500 og HE-6
    - NuForce HDP + AKG K701

    Helt OK:
    - Yulong D100 + AKG K701 (D100 sin styrke er som DAC)
    - Burson HA-160D + HE-500
    - NuForce HDP + HD800

    Grensene mellom "helt OK" og "god match" er ikke alltid like skarpe. Det er også litt meningsløst å oppgi en slik liste, da noen vil foretrekke andre lydsignaturer enn jeg gjør. I starten ville jeg høre ALT TIL ENHVER TID AV DETALJER. Lehmann Audio BCL og Yulong D100 vil levere det uten problemer. Andre ganger, og siden i vår så innser jeg at jeg vil ha alle detaljene i musikken der, men også en fyldig (troverdig) mellomtone og bass.

    DA er det to hodetelefonforstrkere som skiller seg ut for meg:

    Burson HA-160D
    Violectric V200

    Etter laaaaang vurdering av disse på flere hodetelefoner innser jeg at tyskeren var det rette med tanke på "...alle detaljene i musken der, men også en fyldig (troverdig) mellomtone og bass..." + plettfri operasjon og fleksibilitet.

    PostScript:
    Det er utrolig mye innen head-fi som spiller flott. Jeg tror at flere av oss har godt av å ha 2 ulike komponenter å veksle mellom for å få oppleve ulik lydsignatur. På den måten kan man veksle uten at man nødvendigvis må bytte så ofte. Lettere sagt enn gjort? Jepp.

    *) DAC har vært ulike.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg er kun uenig med hansen i hans omgang med ord som "idiotisk"

    Selvfølgelig har drivverk osv betydning. Jeg er selv balnt dem som hevder å tidvis kunne høre forskjell på digitale coaxer.

    Men hvis man skal ramse opp alt utstyret man har hver gang man skal diskutere en hodetelefon blir det jo litt omstendelig. Jeg sier at forsterker + hodetelefon utgjør en slags enhet, mens signalkilden i denne sammenhengen er undreordnet. Det er ikke slik at en hodetelefon er uutholdelig med den ene dac-en og himmelsk med den andre.

    For eksempel - synes du at HD800 er ALTFOR skarp i toppen, hjelper det lite å bytte strømkabelen i dac-en. Men for all del, skal man diskutere små nøyanser har alt relevans.



    bolso_93 skrev:
    er litt enig med hansen. ardilla skriver at driverk og kabler ikke har betydning.
    hører stor forskjell på blueray spilleren min(digital ut)og cd spiller rett i samme dac.forforsterker.
    så alt henger sammen,dere faste skribenter var flinke til det i begynnelsen.
    og forsterkeren har også veldig stor betydning.faktisk mer enn klokkene
    fin kone du har forresten
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    X2

    Loevhagen skrev:
    PostScript:
    Det er utrolig mye innen head-fi som spiller flott. Jeg tror at flere av oss har godt av å ha 2 ulike komponenter å veksle mellom for å få oppleve ulik lydsignatur. På den måten kan man veksle uten at man nødvendigvis må bytte så ofte. Lettere sagt enn gjort? Jepp.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.196
    Antall liker
    2.668
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Etter å ha eid flere av stax sine produkter og spesiellt hodetelefoner så kan jeg forstår begrepet betatt"
    Men etter som jeg og har laget endel power amper og så har jeg hatt behov for å ha en dynamisk tålig nøytral hode- telefon som jeg faktisk kan lydteste nesten alle signal amper og power amper .Mine AKG701 er splittet opp , det er 4 ledere etter pluggen , og jeg bruker den med forsjellige tilkoblinger ,rett til høytaler tilslutningene , eller feks til pre out eller og xlr.Bare husk at disse er lav ohmige , og sjekk din ut impedans hvis du bruker til kilden , eller pre, en .

    Er det noen der ute som egentlig er klar over at en vanlig power amp fra 20 - 100 w vil drive disse i klasse A og lyden blir helt outstanding , Selv har jeg en liten sony bærbar transport som har innebygget volum og rett til en 2x100watt amp og ut til mine akg 701.
    Etter på kan vi snakke kabel ;)
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    HAREPUSEN skrev:
    Etter å ha eid flere av stax sine produkter og spesiellt hodetelefoner så kan jeg forstår begrepet betatt"
    Men etter som jeg og har laget endel power amper og så har jeg hatt behov for å ha en dynamisk tålig nøytral hode- telefon som jeg faktisk kan lydteste nesten alle signal amper og power amper .Mine AKG701 er splittet opp , det er 4 ledere etter pluggen , og jeg bruker den med forsjellige tilkoblinger ,rett til høytaler tilslutningene , eller feks til pre out eller og xlr.Bare husk at disse er lav ohmige , og sjekk din ut impedans hvis du bruker til kilden , eller pre, en .

    Er det noen der ute som egentlig er klar over at en vanlig power amp fra 20 - 100 w vil drive disse i klasse A og lyden blir helt outstanding , Selv har jeg en liten sony bærbar transport som har innebygget volum og rett til en 2x100watt amp og ut til mine akg 701.
    Etter på kan vi snakke kabel ;)

    Hodetelefoner er en enkel belasting for en effektforsterker. De trekkes minimalt med strøm og det er minimalt med vanskelige fasevinkler slik som man finner i høyttalere m kompliserte delefiltre og som kanskje i tillegg har voldsomme resonanser i bassportene. Jeg tror ikke det er noen god ide å teste vanlige forsterkere med hodetelefoner. I tillegg er høyttaler-lyd noe annet å få lyden rett in på øret.

    Å koble gjengse hodetelfoner rett på en effektforsterker er heller ikke bra, spør du meg. Både ørene og klokkene trenger en viss form for beskyttelse. I tillegg kommer problemer med sus og støy i mange tilfeller.
    Å drive en effektforsterker (hvis det var det du mente med en “2x100W amp”) med tilkoblede hodetelefoner rett fra en bærbar ser jeg på som vannvidd. Før eller side skjer katastrofen. Pluggen glir halveis ut og du får “100 watt brum” rett inn på ørene. (I tillegg vil du kaste bits ut vinduet hvis volumkontrollen er digital og du ikke bruker full utstyring, men hva bryr istykkerblåste trommehinner seg om slike finurligheter). No .
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Har ikke hørt dem, men jeg var imponert over Marshall Major sine til 800 da jeg hørte dem på hifiklubben. Ser bra og solide ut - men det kan sikkert finnes bedre ting der ut også - jeg er ikke spesielt inne i det bærbare ;)

    JuK skrev:
    Heia,
    har fått julegave av fruen, et par Pioneer SEMJ51.
    http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=146851

    Noen som kjenner disse, er de noe bra? Eller bør jeg bytte?
    Skal brukes til lytting fra PC på jobben, og på tur/reise.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Er det ikke Lake People som lager Violectric? Hva er forskjellen?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ja. Det gjenstår å se. Dvs. "er Violectric en mer musikalsk / farget utgave av studioversjonen G100?". Jeg vil uansett ikke få ett fasitsvar her, da V200 er et helt annet design enn V90, V100 og V181. Men, en viss indikasjon (og forhåpentligvis motbevist egen tvil om at studioversjoner er såkalt kjedelig, steril lyd).

    Av og til gjør man ting i forhastede øyeblikk. Så også her. Men, av slike øyeblikk kommer også mer erfaring...

    Tenkt eksempel: G100 låter såpass bra til prisen, at man pusher V200 til diminishing returns. Hvem vet. Kanskje. Kanskje ikke. Å lytte er den eneste måten å få svaret.

    PS: Violectric er Lake Peoples "high-end hifi" satsing. Hakket mer "musikalsk" lyd enn studioversjonene. Dette ihht. Lake People / Violectrics egne hjemmesider.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg synes Grace m902 var storveis sammen med HD650 da jeg hadde den - noe av den mest engasjerende komboen jeg har hatt/hørt. Og Gracen er jo laget for studio :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Joda, men m902 koster jo vesentlig mer (m902 = 14.000 +). I tillegg så fremstår ikke Grace sin forrige kreasjon (903 er nåværende) som noe jeg ville hatt selv i eget anlegg. Blir det for komplisert (ref. andres erfaringer her på forumet), eller for "lystspillende" så er det ikke min kopp te.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det var ikke min mening å prakke på deg en grace, altså Loevhagen :) Saulle jeg prøvd å prakke å deg noe, hadde det vært noe med rør i.

    Ang. Grace:
    1) Hva mener du med komplisert?
    2) Lystspillende, ja - sammen med T1 funket de ikke for meg. Men T1 funket ikke for meg uansett.

    Jeg synes forsterkerdelen i Garcen var utmerket, men dac-en synes jeg ikke hevet midfi cd-spilleren min idet hele tatt. Dac-en i m902 går for forøvig for å være "lys"



    Loevhagen skrev:
    Joda, men m902 koster jo vesentlig mer (m902 = 14.000 +). I tillegg så fremstår ikke Grace sin forrige kreasjon (903 er nåværende) som noe jeg ville hatt selv i eget anlegg. Blir det for komplisert (ref. andres erfaringer her på forumet), eller for "lystspillende" så er det ikke min kopp te.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    a) Kommentaren om lys (DAC): Enig
    b) Rør er noe jeg kunne tenkt meg - og som jeg leter etter daglig. Jeg skulle aldri solgt min Copland CTA-405...
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    hva ser du etter, hva har fanget din interesse?

    Loevhagen skrev:
    a) Kommentaren om lys (DAC): Enig
    b) Rør er noe jeg kunne tenkt meg - og som jeg leter etter daglig. Jeg skulle aldri solgt min Copland CTA-405...
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    a) Litt nysgjerrig på Lyr, men diverse erfaringer fra andre + hybridforsterker = ikke så veldig interessert
    b) Darkvoice = kanskje litt sirumpa og litt egenstøy
    c) Liquid Fire. Dessverre dur og enda en hybridforsterker
    d) WooAudio = ikke allverdens kraftigste

    Som du ser så vil jeg ha "ekte" rør, men UTEN støy. Hvis de finnes, så er jeg helåpen for tips. :)

    Av alle de parametre i lyd mange fokuserer på (bass, mellomtone, diskant, sammenheng, stillhet og brukervennlighet) så er mellomtone, sammenheng og stillhet det jeg verdsetter aller mest.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Min WA2 er dønn taus. Den er en ren rør amp uten transformatorer.

    Den er rapportert å drive HE500 bra fra flere kvalifiserte hold, men til ortho-brukog samme pris vil kanskje WA6-SE (tranformer coupled) være bedre (?)
    edit: ser at WA6SE kjører hele omtrent 2W ut i området 32 - 150 ohm - det er jo ikke så lite :) WA22 kjører ut 1,5 W ved 32 ohm eller noe slikt, så den driver jo også alt.

    Disse bør linken kunne være av interesse:
    http://wooaudio.com/docs/wooaudio_amplifier_comparisons.pdf
    https://spreadsheets.google.com/pub...SFh2ZDVMdnBfS2VpSUxfcEVpTnc&hl=en&output=html

    Loevhagen skrev:
    a) Litt nysgjerrig på Lyr, men diverse erfaringer fra andre + hybridforsterker = ikke så veldig interessert
    b) Darkvoice = kanskje litt sirumpa og litt egenstøy
    c) Liquid Fire. Dessverre dur og enda en hybridforsterker
    d) WooAudio = ikke allverdens kraftigste

    Som du ser så vil jeg ha "ekte" rør, men UTEN støy. Hvis de finnes, så er jeg helåpen for tips. :)

    Av alle de parametre i lyd mange fokuserer på (bass, mellomtone, diskant, sammenheng, stillhet og brukervennlighet) så er mellomtone, sammenheng og stillhet det jeg verdsetter aller mest.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Cary SLI-80 er jo en fabelaktig sak, da. Hvis du trenger å drive noen høyttalere innimellom også er det omtrent som å vinne i lotto. Den er liksom verdt seg selv BÅDE som hodetelefonforsterker OG på høyttalere :)

    Hvis du er i hovedstaden med hodetelefonene dine får du gjerne komme innom og høre :))


    Cary har jo et par andre småttinger; CAD 300 SEI og Exciter.

    (Er man inne på komboforsterkere vet du sikkert om Leben CS600 som det ligger noen ute på sentralen og finn i det siste har jeg sett)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Takk for gode tips. Når det gjelder Leben så er jeg blitt uhyre skeptisk etter avsløringer om svak (og livsfarlig?) konstruksjon på head-fi.org. Vurderte lenge en Leben "CX", men droppa det gitt tråden på head-fi.org.
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.145
    Antall liker
    777
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    123
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    du får vel vente tålmodig på "the amp'"


    ;D
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    BTW: Moon selger Cary-ene under "Headphone Amplifier" - http://www.moon-audio.com/headphone-audio/cary-audio.html - (aka bruker drubrew på HF).

    I norge er det jo Lyric som har agenturet.

    NEVATON - har du noe innkommende?

    Loevhagen skrev:
    Takk for gode tips. Når det gjelder Leben så er jeg blitt uhyre skeptisk etter avsløringer om svak (og livsfarlig?) konstruksjon på head-fi.org. Vurderte lenge en Leben "CX", men droppa det gitt tråden på head-fi.org.
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.145
    Antall liker
    777
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    123
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    NEVATON - har du noe innkommende?

    kan jo røpe at Auralic Taurus ankommer ila januar bl.a

    2012 blir bra head-fi år
     

    Focalmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    359
    Antall liker
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    a) Litt nysgjerrig på Lyr, men diverse erfaringer fra andre + hybridforsterker = ikke så veldig interessert
    b) Darkvoice = kanskje litt sirumpa og litt egenstøy
    c) Liquid Fire. Dessverre dur og enda en hybridforsterker
    d) WooAudio = ikke allverdens kraftigste

    Som du ser så vil jeg ha "ekte" rør, men UTEN støy. Hvis de finnes, så er jeg helåpen for tips. :)

    Av alle de parametre i lyd mange fokuserer på (bass, mellomtone, diskant, sammenheng, stillhet og brukervennlighet) så er mellomtone, sammenheng og stillhet det jeg verdsetter aller mest.
    Du kjenner sikkert til Little Dot MKIV, den er fullstendig tyst her mtp støy. Har du høyohmige klokker som HD600/650, så spiller dette sykt vakkert i mine ører :) Sitter i dette øyeblikk å spiller inn MKIV på HD600, med nylig avdøde Jackie Leven-Shining brother, shining sister, i Audio Analouge Maestro MKII spilleren, fantastisk soundstage, selv etter ca 20 timer. Spiller med fantastisk overskudd, nerve, varme, detaljer og kontroll. Bare min måte å beskrive det på ;) Kablene er på stell også, for de som måtte lure.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg må jo bare legge til at jeg synes WA22 ville kledd deg. Virkelig :)

    Og så lurer jeg på hva dette med Leben XS var? Trodde den haddde helgenstatus på HFi?

    Loevhagen skrev:
    Takk for gode tips. Når det gjelder Leben så er jeg blitt uhyre skeptisk etter avsløringer om svak (og livsfarlig?) konstruksjon på head-fi.org. Vurderte lenge en Leben "CX", men droppa det gitt tråden på head-fi.org.
     

    Vedlegg

    jon-arsp

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    89
    Antall liker
    6
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Stello eller Stax?
    Det ligger nå en Stello 200 og et Stax sett sr - 303/srm - 313. Hva bør jeg velge til all round musikklytting, med overvekt på akustisk jazz? Jeg er selvfølgelig klar over at jeg må ha øretelefoner til Stelloen.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det kommer jo HELT an på klokkene du putter på Stelloen.... Stax er bedre på diskant enn bass (unntatt toppmodellene) De rimeligere Staxene er "lyst" tunet, men mange liker jo det. Mellomtonen går for å være varmere enn toppmodellene... Andre får rette på meg hvis jeg tar helt feil

    http://6moons.com/audioreviews/stax/stax.html

    Hvis jeg var deg og prisen er fornuftig, ville jeg kjøpt stax-settet og ev. solgt det videre hvis du blir misfornøyd, så har du hverfall prøvd det :)

    jon-arsp skrev:
    Stello eller Stax?
    Det ligger nå en Stello 200 og et Stax sett sr - 303/srm - 313. Hva bør jeg velge til all round musikklytting, med overvekt på akustisk jazz? Jeg er selvfølgelig klar over at jeg må ha øretelefoner til Stelloen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    jon-arsp skrev:
    Stello eller Stax?
    Det ligger nå en Stello 200 og et Stax sett sr - 303/srm - 313. Hva bør jeg velge til all round musikklytting, med overvekt på akustisk jazz? Jeg er selvfølgelig klar over at jeg må ha øretelefoner til Stelloen.
    Stello DP200 er en dac/switch/pre/hodetelefonforsterker. Hvis du ikke har en dac fra før eller trenger noen andre av de funksjonene er den super men som ren hodetelefonforsterker ville jeg kjøpt HP100 fra samme produsent, sannsynligvis betraktelig billigere å kjøpe den brukt.
     

    janerlen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    273
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Da er HD650 ankommet, og etter å ha spilt noen kvelder, begynner inntrykkene å sette seg. Spiller med orginalkabel og Headamp Pico som usb dac og amp.

    Inntrykket så langt er bra, men opplever klare svakheter i lydsignaturen jeg er usikker på.

    Selve klangbalansen er god. Om ikke innertier, så i allefall upåklagelig. Kanskje litt for mørk med denne ampen, og det berømte sløret var litt mer issue enn det jeg håpet. Kanskje skyldes noe mismatch med amp, kanskje noe kabelen?

    Det jeg ikke er helt fornøyd med er bassen, som mangler både punch, definisjon og nivå. Synes også det mangler noe definisjon lenger opp, både i mellombass og opp til grunntoneområdet. Dette tror jeg krever en langt bedre amp for å få kontroll på.

    Detaljer lenger opp i frekvens er ok, tatt i betraktning at man er bevisst på, og ønsker Sennheiser-sløret. Oppnår heller ikke bredde/dybde og romfølelsen jeg hadde håpet på. Referansen er stueanlegget, som etter utvikling og komponentrullering gjennom snart 15 år har blitt nært realistisk ideal. Så, det er kanskje mye forlangt at et head-fi anlegg til en "brøkdel" av prisen skal kunne gjøre det samme.

    Planen ble dermed å ta steget ut, og se etter en velkonstruert nøytral SS konstruksjon mellom 4-7000 NOK. Etter en del googling og mange timer på head-fi.org fikk jeg troen på at Headrooms Desktop amper var en av kandidatene som kunne være noe for meg. Fikk for øvrig tips om å prøve Headroom i denne tråden, men vet ikke om det var egenerfart?

    Fant så en brukt Desktop amp/dac på head-fi, hvor både forsterker og DAC var oppgradert til siste versjon av Max/Ultra modulene til ok pris. Etter en del diskusjon med selger var kjøpet et faktum. Med på kjøpet ble også Cardas kabel til 650 og Astrodyne oppgradert strømforsyning til Headroom.

    Noen som har prøvd lignende oppsett? Venter i spenning :)
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    janerlen skrev:
    Noen som har prøvd lignende oppsett? Venter i spenning :)
    Jeg fikk prøvd HD650 med Grace m902 i romjula (utgått modell erstattet av m903). Det var litt av en kombinasjon.
    HD650 settet var av nyere type som har "tynnere slør" enn den gamle varianten. Sammen med m902 kan jeg ikke si at jeg la merke til noe "slør". God definisjon (tekstur) på bass/mellombass, helt i toppklasse.
    Anbefales.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ^ @ janerlen - hva var det jeg sa ;D

    Jupp Gracem902 og HD650 er virkelig kombinasjonen for uslørete HD650. Fabelaktig med elektronika!

    Men "sløret" kan også være deilig som silkelaken......hvis det gjøres riktig ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    ^ @ janerlen - hva var det jeg sa ;D

    Jupp Gracem902 og HD650 er kombinasjonen for uslørete HD650. Fabelaktig med elektronika! Men sløret kan være deilig også, som silkelaken......
    Jeg har ikke hørt HD650 m/Grace - hverken 902 eller 903, men vil vel hevde at de låter meget bra med en god rør-amp også. Med min Leben, så vil jeg ikke direkte kalle HD650 >2008 for sløret. Mer i retning av et "soft-filter". Mulig vi mener noe av det samme, men det jeg legger i sløret er at det på sett og vis ligger, ja - et slør, slik at mikrodetaljer på en måte blir litt "utvisket"/små-gromset. Jeg synes ikke det er tilfelle her. "Alle" detaljer er på plass - "silkemykt" :)
    Har nettopp også investert i demoeksemplaret av Aune X1 DAC - og tonalt balanserer også denne bra mot HD650, selvom lyden er ganske så annerledes enn med rørforsterkeren.

    @ardilla - du har vel også røramp?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jupp. HD650 spiller utmerket med alle mine to rørforsterkere. Sitter akkurat nå og lytter meg inn med LCD2 rev.1. Interessant :)

    ptb skrev:
    "Alle" detaljer er på plass - "silkemykt" :)
    @ardilla - du har vel også røramp?
     

    janerlen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    273
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    ^ @ janerlen - hva var det jeg sa ;D

    Jupp Gracem902 og HD650 er virkelig kombinasjonen for uslørete HD650. Fabelaktig med elektronika!

    Men "sløret" kan også være deilig som silkelaken......hvis det gjøres riktig ;)
    Joda, Grace spiller nok fantastisk med Sennheiser.

    Det samme gjør mange amper i prisklassen US$ 1000-1500. Var innom Grace, RSA Raptor, Lehmann Linear, Phonitor mfl. før jeg hoppet på første passerende tog fra Tyll Hertsens. Har tro på veldimensjonerte bygg med kvalitetskomponenter. Headroom er kanskje litt mainstream, og heller ikke produsert av en tryllekunstner på bakrommet av en bierstube i Serbia, men magefølelsen sier meg at dette kan funke.

    Time will show :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg tror du blir kjempefornøyd! HD650 spiller bra med massevis av forsterkere!

    janerlen skrev:
    .........magefølelsen sier meg at dette kan funke.

    Time will show :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Sitter akkurat nå og lytter meg inn med LCD2 rev.1. Interessant :)
    Interessant hørtes ikke heeelt lovende ut. :) Engelskmenn som av og til sier "interesting" mener egentlig ikke noe positivt. ::) Oh well.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn