Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Beste måten å få skikkelig kontroll i bassen er å kjøre "balansert". Da er både negativ og positiv aktive i forhold til ground. På normale hodetelefoner er negativ lagt til ground. Dette fører i praksis til at elementet ikke blir "dradd på plass". AKG K701 er en av favorittene for konvertering til aktiv positiv og negativ (aka balansert) hos diy folk. Akg Q701 har denne muligheten uten mods (tror jeg) da de har løse kabler. Det gjør meg nyskjerrig på hvordan de vil lyde med min balanserte bcl clone...

    Er bare synd at de lekker så mye lyd. Jeg er svaksynt så jeg har nok litt vel spesielle krav til dette (følsom for bakgrunnslyder).

    Edit: Dårlig ordvalg og teknisk innsikt. Jeg burde holdt kjeft. Men lar det stå.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    gwikse skrev:
    Beste måten å få skikkelig kontroll i bassen er å kjøre "balansert". Da er både negativ og positiv aktive i forhold til ground. På normale hodetelefoner er negativ lagt til ground. Dette fører i praksis til at elementet ikke blir "dradd på plass". AKG K701 er en av favorittene for konvertering til aktiv positiv og negativ (aka balansert) hos diy folk. Akg Q701 har denne muligheten uten mods (tror jeg) da de har løse kabler. Det gjør meg nyskjerrig på hvordan de vil lyde med min balanserte bcl clone...

    Er bare synd at de lekker så mye lyd. Jeg er svaksynt så jeg har nok litt vel spesielle krav til dette (følsom for bakgrunnslyder).
    Beklager, men det der er bare tull. En side av hodetelefonelement vet ikke om det er til 0 eller en varierende kilde.
    Balanserte oppsett har noen gode sider men basskontroll er ikke en av dem.

    På balanserte oppsett blir dempningsfaktor halvert. Dvs. dårligere kontroll på bass.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    gwikse skrev:
    Beste måten å få skikkelig kontroll i bassen er å kjøre "balansert". Da er både negativ og positiv aktive i forhold til ground. På normale hodetelefoner er negativ lagt til ground. Dette fører i praksis til at elementet ikke blir "dradd på plass". AKG K701 er en av favorittene for konvertering til aktiv positiv og negativ (aka balansert) hos diy folk. Akg Q701 har denne muligheten uten mods (tror jeg) da de har løse kabler. Det gjør meg nyskjerrig på hvordan de vil lyde med min balanserte bcl clone...

    Er bare synd at de lekker så mye lyd. Jeg er svaksynt så jeg har nok litt vel spesielle krav til dette (følsom for bakgrunnslyder).
    Beklager, men det der er bare tull. Et side av hodetelefonelement vet ikke om det er til 0 eller en varierende kilde.
    Balanserte oppsett har mange gode sider men basskontroll er ikke en av dem.

    På balanserte oppsett blir dempningsfaktor halvert. Dvs. dårligere kontroll på bass.
    Beklager tilbake, da har jeg misforstått de tekniske grunnene for hva jeg har observert.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    gwikse skrev:
    Bart skrev:
    gwikse skrev:
    Beste måten å få skikkelig kontroll i bassen er å kjøre "balansert". Da er både negativ og positiv aktive i forhold til ground. På normale hodetelefoner er negativ lagt til ground. Dette fører i praksis til at elementet ikke blir "dradd på plass". AKG K701 er en av favorittene for konvertering til aktiv positiv og negativ (aka balansert) hos diy folk. Akg Q701 har denne muligheten uten mods (tror jeg) da de har løse kabler. Det gjør meg nyskjerrig på hvordan de vil lyde med min balanserte bcl clone...

    Er bare synd at de lekker så mye lyd. Jeg er svaksynt så jeg har nok litt vel spesielle krav til dette (følsom for bakgrunnslyder).
    Beklager, men det der er bare tull. Et side av hodetelefonelement vet ikke om det er til 0 eller en varierende kilde.
    Balanserte oppsett har mange gode sider men basskontroll er ikke en av dem.

    På balanserte oppsett blir dempningsfaktor halvert. Dvs. dårligere kontroll på bass.
    Beklager tilbake, da har jeg misforstått de tekniske grunnene for hva jeg har observert.
    Hvis du observerer mer bass så kommer det mest sannsynlig av dårligere kontroll i bassområdet. I K701s tilfelle er det kanskje akkurat det man vil oppnå (en smule mer bass).

    Mer her:
    http://www.amb.org/forum/beta22-amp...alanced-v-unbalanced-headphone-amps-t326.html
    og her:
    http://nwavguy.blogspot.com/2011/05/virtual-grounds-3-channel-amps.html
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    gwikse skrev:
    Bart skrev:
    gwikse skrev:
    Beste måten å få skikkelig kontroll i bassen er å kjøre "balansert". Da er både negativ og positiv aktive i forhold til ground. På normale hodetelefoner er negativ lagt til ground. Dette fører i praksis til at elementet ikke blir "dradd på plass". AKG K701 er en av favorittene for konvertering til aktiv positiv og negativ (aka balansert) hos diy folk. Akg Q701 har denne muligheten uten mods (tror jeg) da de har løse kabler. Det gjør meg nyskjerrig på hvordan de vil lyde med min balanserte bcl clone...

    Er bare synd at de lekker så mye lyd. Jeg er svaksynt så jeg har nok litt vel spesielle krav til dette (følsom for bakgrunnslyder).
    Beklager, men det der er bare tull. Et side av hodetelefonelement vet ikke om det er til 0 eller en varierende kilde.
    Balanserte oppsett har mange gode sider men basskontroll er ikke en av dem.

    På balanserte oppsett blir dempningsfaktor halvert. Dvs. dårligere kontroll på bass.
    Beklager tilbake, da har jeg misforstått de tekniske grunnene for hva jeg har observert.
    Hvis du observerer mer bass så kommer det mest sannsynlig av dårligere kontroll i bassområdet. I K701s tilfelle er det kanskje akkurat det man vil oppnå (en smule mer bass).
    Jeg har hørt flere instrumenter klarere, ikke mer volum med dårligere skille mellom instrumentene.
    Jeg burde ikke valgt ordene "Beste måten....".
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    gwikse skrev:
    Jeg har hørt flere instrumenter klarere, ikke mer volum med dårligere skille mellom instrumentene.
    Jeg burde ikke valgt ordene "Beste måten....".
    Det jeg reagerte på var din forklaring om at elementet dras hit og dit på en annen måte ved balansert drift. Det er helt feil.
    Balansert drift medfører både fordeler og ulemper. For head-fi og hjemmebruk er det dessverre mest ulemper.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    ayaboh skrev:
    Go tell the world!

    ATH-M50; Ytterst udelikat lydsignatur i disse. Litt sent 70-tall kanskje?
    Har ayaboh for vane å poste som en barnslig tenåring når han/hun er uenig i noe?
    Ja.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    ayaboh skrev:
    Bart skrev:
    Selv på "full blås", tåler en K701 ikke mer enn 200mW. Det tilsvarer 3,52 V i 62 ohm.
    Selv en høyst middelmådig forsterker klarer det, også i bassområdet.
    Go tell the world!
    ???

    Det forstod jeg ikke. Hva mente du med det?
    Husker du ikke de gamle Soloreklamene? Vår venn Bart her har oppdaget at K701 klarer seg med relativt middelmådige greier, stikk i strid med alle andres erfaring, - hjemme som ute. Slike ting bør i opplysningens navn ut til massene.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ayaboh skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    ayaboh skrev:
    Bart skrev:
    Selv på "full blås", tåler en K701 ikke mer enn 200mW. Det tilsvarer 3,52 V i 62 ohm.
    Selv en høyst middelmådig forsterker klarer det, også i bassområdet.
    Go tell the world!
    ???

    Det forstod jeg ikke. Hva mente du med det?
    Husker du ikke de gamle Soloreklamene? Vår venn Bart her har oppdaget at K701 klarer seg med relativt middelmådige greier, stikk i strid med alle andres erfaring, - hjemme som ute. Slike ting bør i opplysningens navn ut til massene.
    Specs jeg postet er publisert av AKG for lenge siden så du er kanskje litt sent ute :) Ellers en fin analogi.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    FredrikTøns skrev:
    Hei!
    Har dere noen forslag til forsterker til Denon ah-d2000?
    Har sett litt på Little Dot MKIII. Hvordan er denne med denon klokker?
    Hvis ikke det er noen god kombinasjon, lurer jeg på andre alternativer i den prisklassen (rundt 1800,-)
    Takk for svar!
    Du kan med fordel lese tråden "hodetelefonforsterker til denon-hodetelefoner" og muligens et par av de andre hodetelefonforsterkertrådene. Vi har vært innom Denon i dem også.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ayaboh skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    ayaboh skrev:
    Bart skrev:
    Selv på "full blås", tåler en K701 ikke mer enn 200mW. Det tilsvarer 3,52 V i 62 ohm.
    Selv en høyst middelmådig forsterker klarer det, også i bassområdet.
    Go tell the world!
    ???

    Det forstod jeg ikke. Hva mente du med det?
    Husker du ikke de gamle Soloreklamene?
    Ikke denne i hvert fall. I farten husker jeg:
    • Bare Solo har Olos
    • Gult er kult i diverse utgaver
    • Solo slukker kun tørsten (du blir ikke bedre på andre måter, f.eks. til å sykle)
    • Den forferdelige norske "syngedama"
    • Noen med Marty Feldman

    Vår venn Bart her har oppdaget at K701 klarer seg med relativt middelmådige greier, stikk i strid med alle andres erfaring, - hjemme som ute. Slike ting bør i opplysningens navn ut til massene.
    OK. ;)

    NB: Det var helt nødvendig med en forklaring for min del.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Fint å være til hjelp. Den bloggen inneholder mange interessante vurderinger (og gode sitater). I tillegg linker han til mange andre gode audio relaterte artikler, etc.

    Jeg likte denne om "The McGurk effect":
    http://www.youtube.com/watch?v=G-lN8vWm3m0

    http://en.wikipedia.org/wiki/McGurk_effect
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    [...]
    Fint å være til hjelp. Den bloggen inneholder mange interessante vurderinger (og gode sitater). I tillegg linker han til mange andre gode audio relaterte artikler, etc.

    Jeg likte denne om "The McGurk effect":
    http://www.youtube.com/watch?v=G-lN8vWm3m0

    http://en.wikipedia.org/wiki/McGurk_effect
    Den er interessant. Den har forøvrig vært omtalt i en annen tråd tidligere. En del menneskers respons på McGurk-effekten og filmklippet er også interessant. De kan f.eks. skrive: "Morsomt, men dette har ingen relevans for hifi (og i hvert fall ikke meg)."

    Dette minner meg forresten på noe jeg selv har observert. Hvis man lytter med hodetelefoner, kanskje særlig på liveinnspillinger, er det stor forskjell på det opplevde lydrommet når man har øynene åpne vs. lukkede. Hodetelefonen gjengir lyd i en relativt liten lydkule. Dette er meget tydelig når man har åpne øyne og ser omgivelsene rundt seg. Når man lukker øynene, forsvinner disse visuelle (størrelses)referansene, og lydrommet(/-kulen) oppleves plutselig som betydelig større. Lukkede øyne øker altså illusjon(sevn)en. Prøv selv. Det er billig moro.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Dette minner meg forresten på noe jeg selv har observert. Hvis man lytter med hodetelefoner, kanskje særlig på liveinnspillinger, er det stor forskjell på det opplevde lydrommet når man har øynene åpne vs. lukkede. Hodetelefonen gjengir lyd i en relativt liten lydkule. Dette er meget tydelig når man har åpne øyne og ser omgivelsene rundt seg. Når man lukker øynene, forsvinner disse visuelle (størrelses)referansene, og lydrommet(/-kulen) oppleves plutselig som betydelig større. Lukkede øyne øker altså illusjon(sevn)en. Prøv selv. Det er billig moro.
    Enig. Når musikk skal nytes, setter jeg meg godt til rette i go'stolen, lukker øynene og lar meg bergtas av lyden. Etter å ha opplevd "Phantom of the opera" live ( i London,ja ) og kjøpt en meget velinnspilt cd der, har jeg ingen problem med å "vende tilbake" til operasalen når tid som heldst. Ved hjelp av Lehmannaudio BCL og Beyerdynamic T 1'ern. Men øynene må være lukket!
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Head-fi treff / Mai 2011

    Innledning
    Formålet med treffet var aller først og fremst å ha det sosialt og treffe likesinnede som setter pris på musikk formidlet via blant annet hodetelefoner. Det sekundære formålet faller naturlig da de som var på treffet har sin egen portefølje med hodetelefoner, -forsterkere og DAC-er. Via en slik dugnasånd, fikk hver av oss en god mulighet til å høre på musikk via relativt mange forskjellige anlegg. For å forfatte inntrykk sånn noenlunde strukturert noterte hver av oss stikkordsmessig ned de inntrykkene vi dannet oss under treffet.

    For de som selv ønsker å arrangere slike treff, er det lettere enn man muligens vil tro. Det handler egentlig kun om én ting; ta initiativ. Uansett hvor dere bor i landet, så arranger slike lokale treff. Blir man ikke så mye klokere, så har det i alle fall hatt en gevinst når det gjelder det sosiale. :)


    Demo CD
    I forkant av treffet ble alle som møttes bedt om å sende over sine demosanger slik at en demo CD kunne kompileres i forkant og legges på mediaserver og gjøres tilgjengelig på hver av de oppsatte riggene. Det er en fordel at vi som møttes har litt forskjellig musikksmak, slik at man sikrer en variasjon i sangene. Så er det jo ofte slik at i et utvalg av sanger, så er det 1-2 som blir spilt mest. Det er bra når man er ute etter å få inntrykk av signifikante og marginale forskjeller mellom anleggene. Ulempen er at man lett kan bli litt énsporet og fokuserer på én bestemt passasje i én sang og konkluderer med hvordan et anlegg presenterer musikk generelt sett. På treffet fikk jeg inntrykk av at vi hørte på mye forskjellig, men at Joe Satrianis ”I Believe” ble en hit. Antagelig fordi dette demosporet har en viss dynamikk og romfølelse i innspillingen. Jeg valgte å fokusere på 4 demosanger; 3 av mine egne og treffets hit.




    Utstyr
    De fleste som leser ulike fora for lyd vet at produkt X låter slik, og at produkt Y låter slikt. Paradokset er at en hodetelefonforsterker låter ingenting. En hodetelefon låter separat heller ingenting. Og en DAC er tyst som bare det, uten at den settes inn i et anlegg. Det er først når man kombinerer de ulike komponentene at ting begynner å skje, og man får et subjektivt inntrykk av hvilke kombinasjoner som passer godt sammen. Jeg fikk en sunn bekreftelse på noe jeg viste fra før: Majoriteten av utstyrskombinasjonene låter veldig bra. Veldig bra. Det finnes selvsagt variasjoner, men mitt inntrykk er at lydprestasjonene kan skisseres / ligger i en normalfordeling.

    Det er med andre ord egentlig få kombinasjoner som låter direkte dårlig, og det er noen kombinasjoner som fenger lytteren ganske fort. Uansett komponent, så finnes den en match som er god. Det viste treffet i går også.

    Husk en ting når dere leser inntrykk på ”nettet” generelt sett av lydutstyr. Forholdet mellom den reelle verden og forumverden er 1:5 (minst). Det er vanskelig å beskrive lyd, og man må ty til adjektiver og beskrivelser som setter ting på spissen uten at de samme tingene nødvendigvis vil oppleves like markante dersom man lyttet til omtalt utstyr selv. Når det er sagt, så finnes det heldigvis forskjeller. Hvis ikke, hadde jakten på god lyd vært kjedelig. Jakten kan dog være tidvis frustrerende. Delvis på grunn av at forskjeller beskrives med store ord. Bruk inntrykkene fornuftig, og tillegg dem den vekt de fortjener i en gitt kontekst. Head-fi skal være gøy, og selv om det er en viss sammenheng mellom pris og ytelse, så trenger man ikke nødvendigvis investere mye penger for å nyte god lyd fra hodetelefoner. DET er viktig å huske på.

    God musikkhelg. :D


    ---------------------

    Tusen takk til de som deltok og som omhyggelig hadde pakket ned sine hodetelefoner, -forsterkere og DAC-er for å gjennomføre dette treffet. Fem rigger var plassert rundt i stua, slik at alle fikk anledning til å høre litt forskjellig, og etter en stund ble enkelte kombinasjoner satt sammen for å bli testet mer ut enn andre.

    Her er noen bilder:


    Nøysom plassering før shoot-out. Burson HA-160D og Schiit Lyr:



    Stax SRS-4170 og Rega DAC:



    Stax SRS-4170 og Rega DAC:



    Stax SR-007mkII og SRM-007tmkII:



    Testbenk: Schiit Lyr, Burson HA-160D, Trafomatic Experience HeadOne og enda en Burson HA-160D:



    Schiit Lyr og AKG K702:



    Trafomatic Experience HeadOne. Audeze LCD-2 lyttes til på Burson HA-160D (skjult):



    AKG K701 på Trafomatic. Notater underveis er viktig med såpass mange inntrykk på en kveld:



    AKG K701 på Schiit Lyr. Sanger fra treffets Demo CD:



    Trafomatic på Audio-Technica W1000 - "Hm, kan dette være en god match?"



    iPadstyring av sanger til Stax (SR-007mkII og SRM-007tmkII)



    Det tyske hjørnet - LehmannAudio BCL og Violectric HPA V200:



    BelCanto DAC 1.5, LehmannAudio BCL og Violectric HPA V200:



    Sennheiser HD800, LehmannAudio BCL, BelCanto DAC 1.5 og Violectric HPA V200:



    Rega DAC - Lyser opp mer enn logoen?:



    AKG K702 på Trafomatic:



    Trafomatic - Justerbar utgangsimpedans:



    Rør er alltid litt fascinerende:



    Sennheiser HD800, LehmannAudio BCL og BelCanto DAC 1.5:
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.912
    Antall liker
    33.754
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Her var det mye grom Head-fi samlet på et sted, flotte bilder ;)
    Og alle inntrykkene som dere fikk vil vel deles med oss?
    Liker godt avrundingen på dette innlegget/treffet.

    "Head-fi skal være gøy, og selv om det er en viss sammenheng mellom pris og ytelse, så trenger man ikke nødvendigvis investere mye penger for å nyte god lyd fra hodetelefoner. DET er viktig å huske på. "

    Artig :)

    gismo
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Slenger meg på.
    Flotte bilder, meget bra skrevet innledning.

    Venter på inntrykk her også. Sr007 var de eneste lukkede?
    De er noe dyre for meg, men skal uansett bli moro å lese inntrykk
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    Slenger meg på.
    Flotte bilder, meget bra skrevet innledning.

    Venter på inntrykk her også. Sr007 var de eneste lukkede?
    De er noe dyre for meg, men skal uansett bli moro å lese inntrykk

    STAX SR-007 Omega II


    STAX SR-007 Omega II MkII

    STAX SR-007 Omega II MkII er (vel) ikke lukket(?)
     

    Vedlegg

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    @ ivar
    De er åpne. Prisen er ca. 18.000 kroner. Av de åpne hodetelefonene vi prøvde i går, så var det de som spilte mest ut i rommet. Om det var fordi man spilte høyere på disse, enn på de andre kan være en forklaring. Imidlertid, så var det ting som tyder på at det ikke var riktig, og at SR-007 således er de som uten tvil "lekker" mest lyd til omgivelsene av alle de åpne vi hadde i rommet. Det vil si de er "pip åpne"...

    @ gismo
    Takker. Akkurat nå sitter jeg og surfer med K701 hooket opp til iPhonen med offline Spotifymusikk. Fungerer mer enn greit til musikk-kos. :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    [...]
    Venter på inntrykk her også. Sr007 var de eneste lukkede?
    [...]
    Derimot er Audio-Technica ATH-W1000 lukkede.





    Tillegg:
    Det er forøvrig interessant å se hvordan to bilder av samme produkt kan gi ganske forskjellig inntrykk. Jeg har f.eks. også sett store forskjeller på bilder av Denon AH-D7000. Noen bilder stemmer rett og slett dårlig med det man normalt ser i virkeligheten.
     

    Vedlegg

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    min feil!

    Jeg så rett og slett feil.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Schiit Lyr og Burson HA-160D



    Siden vi hadde to stk. Burson HA-160D til rådighet, ble disse brukt som DAC på testbenken. Vi koblet opp Schiit Lyr til Burson HA-160D, slik at vi kunne ha et godt utgangspunkt for å vurdere disse opp mot hverandre som hodetelefonforsterker. Lyr hadde de originale rørene installert.

    Dersom man skal kunne indikere et konsensus om forskjellen mellom Burson og Schiit må det være at det praktisk talt ikke er noen forskjell. Noen av oss mente det ikke var signifkant forskjell. Andre mente forskjellen var liten, og da at Lyr var bitte-litte granne mer åpen i lydbildet. Prisforskjeller: Lyr ca. 1/3 av Burson, men Lyr trenger en DAC. DAC-en i Burson er god. Ingen praktisk lydforskjell fra hodetelefonutgangen på disse to.
     

    Vedlegg

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Treffets mest åpenbare bevis på matchning?





    Man hører ofte om matching av komponenter. Vi benyttet i starten Burson HA-160D som DAC til TEHO. Spilte deretter via enkelte hodetelefoner, men det løsnet liksom ikke. Ikke før man koblet på Audio-Technica W1000. Wow! Det var bevis på hvor viktig matching kan være. Romfølelse, mellomtone og "alt" stemte. Morro. :)

    Koblet etterpå inn Yulong D100 som DAC, og lydbildet åpnet seg på TEHO.

    Dog var Burson HA-160D (som DAC) -> TEHA -> AT-W1000 muligens treffets viktigste bevis på at matching ER viktig.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    LehmannAudio BCL & BelCanto DAC 1.5



    Tok med meg mine K702 og satte meg ned ved disse to komponentene. Prøvde først BelCanto DAC 1.5 som kombinert DAC/hodetelefonforsterker. Måtte rotere volumhjulet ganske mange ganger med klokka før lyden ble passe. (93.5 av 100). Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg hadde forventet at lyden var lysere enn den var. Kult. Den var litt "farget" og det kler K702 godt, synes jeg. BelCanto var også langt større enn hva jeg trodde på forhånd. BelCantoen synes jeg ser ut som sobert design til $$$.

    Skiftet deretter over til BCL, som jeg har vært så heldig å låne i hele 3 uker (!) før, så den føler jeg at jeg kjenner relativt godt. Igjen, fikk jeg samme følelse som før; BCL er morro å høre på. At den også har gain dipswitcher under gjør den fleksibel med tanke på å matche den til ulike kilder med forskjellig gain.

    Nok et godt oppsett. :)
     

    quad_lars

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    976
    Antall liker
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Tyll Hertsens slakter Ultrasone Edition 10.

    Summary

    I guess I shouldn’t be too surprised at the poor performance I experience with these headphones. There’s not a single Ultrasone headphone I’ve heard that I thought was worth the money. A $2749 headphone should sound much better. As far as I’m concerned, a buyer would be far, far, far better off buying a Sennheiser HD 800 and one of the new planar magnetic headphones from HiFiMAN or Audez’e, and still have change for quite a few hi-rez downloads from HD Tracks.

    Way not recommended. I just feel sorry for those poor dead Ethiopian goats. :(

     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    quad_lars skrev:
    Tyll Hertsens slakter Ultrasone Edition 10
    Ultrasone har en type lyd man enten liker eller ikke klarer i det hele tatt. En lydsignatur veldig langt fra AKG K701 eller Sennheiser HD650 for å si det mildt...
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hva betyr det egentlig? :) K701 og D 650 er også "langt fra hverandre". Er Ultrasone Ed 10 "super-duper-lys"?
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Hva betyr det egentlig? :) K701 og D 650 er også "langt fra hverandre". Er Ultrasone Ed 10 "super-duper-lys"?
    Jeg nevnte ikke Ed 10 spesielt, men Ultrasone generelt.
    Er kjent for ekstremt mye trykk i bass og veldig pågående diskant, og en lydscene som stiller deg foran 1. rad.
    Personlig liker jeg Ultrasones lyd og har Pro 900.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Takk. Spurte siden ditt svar var til et innlegg om Ed. 10 spesielt.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.513
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Kjempebra så langt gutter :)
    Mitt spørsmål er: holder Lyr tyst mellom låtene?
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Takk. Spurte siden ditt svar var til et innlegg om Ed. 10 spesielt.
    Ok :)
    Jeg har hørt Ed 8 og vil tro Ed 10 er i samme gate. I forhold til hfi, dj, (gamle) proline og pro serien er Ed 8 litt temmet og mer raffinert, men det er fortsatt umiskjennelig Ultrasone lyd.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    emotikon skrev:
    Kjempebra så langt gutter :)
    Mitt spørsmål er: holder Lyr tyst mellom låtene?
    Takk. :)

    I følge eier av Lyr: Nei. Det er brum på bl.a. K701 og HD800. Hvorvidt det egentlig har en praktisk betydning når man bruker den til å spille musikk? Nei.
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    quad_lars skrev:
    Tyll Hertsens slakter Ultrasone Edition 10.

    Summary

    I guess I shouldn’t be too surprised at the poor performance I experience with these headphones. There’s not a single Ultrasone headphone I’ve heard that I thought was worth the money. A $2749 headphone should sound much better. As far as I’m concerned, a buyer would be far, far, far better off buying a Sennheiser HD 800 and one of the new planar magnetic headphones from HiFiMAN or Audez’e, and still have change for quite a few hi-rez downloads from HD Tracks.

    Way not recommended. I just feel sorry for those poor dead Ethiopian goats. :(

    ;D Tror ikke han kjøper disse nei.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Head-fi treff / Mai 2011

    NEVATON skrev:
    Loevhagen skrev:
    Trafomatic på Audio-Technica W1000 - "Hm, kan dette være en god match?"
    Sasa eier W1000 ;D
    Da skjønner jeg hvorfor dette ble en så fullkommen godt match. Men Sasa burde videreutvikle samlingen sin, for det var dessverre mange hodetelefoner i går som Trafomatic Head One med Burson HA-160D som DAC ikke kom i nærheten av (eks AKG k70x/Sennheiser HD800). Og da mener jeg dessverre ikke med kun marginer.... ;-)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    For oss uinnvidde; hvem er Sasa? Konstruktøren? (kunne Googlet, men gadd ikke).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn