Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    Du har på hjemlån, hvem er så elskverdig å låne ut?
    Jeg jobber av og til som freelanceskribent for bladet Hjemmekino og skal lage en liten minireview av dem der.

    Jeg har lest mer siden sist, og ser det snakkes mye om beyerdynamic, sennheiser, stax. Andre også, selvsagt.
    Men jeg vil være litt mainstream, hvis såpass mange kroner på headfi kan kalles det, så jeg havner nok ikke far out there på noe som ingen har hørt om.
    Når det gjelder hodetelefonmarkedet så har jeg lært en ting; "mainstream" er et lite utvalg representert i butikksammenheng, og der er mye mer spennende produkter, og langt mer enn hva du får hørt på i butikk. Markedet er mer enn HiFi Klubben, Stereofil, Resonans og Soundgarden (for å nevne noen). Mye av den informasjonen du trenger for grovt å kartlegge hva som kan være aktuelt får du her i denne og lignende tråder her og litt på AVforum, samt mye fornuftig info på www.head-fi.org

    Selv om noen produkter ikke har norsk importør vil jeg ikke være redd for å anbefale deg kjøp fra utlandet. Jeg har selv kastet meg over flere "ukjente" merker som for mange vil være ukjent for mange, men som allikevel vil være rimelig lette å selge til "kjennere" på bruktmarkedet.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg innser og har erfart (med hifi) at det å finne match made in heaven før man kjøper noe, kan bli en voldsom lang og tid/energikrevende prosess. Det er ikke hensiktsmessig for meg å bruke flere årsverk før jeg går til innkjøp.

    Jeg har kjøpt mye utstyr som jeg ikke har hørt på før handelen var i boks.

    Jeg skal ta meg en runde, høre i litt forskjellige butikker, samt at jeg er tilbudt å låne et sett av en her inne :)

    Skal ta en avgjørelse, gjøre en handel snart.

    Basert på andres erfaringer blir jeg klokere, og dermed tar jeg det derfra. Så får man se da, hvor langt man strekker seg i hodetelefonenes verden etterhvert som årene skrider frem... :)


    edit:
    anfield: jeg har ikke heeelt slått fra meg tanken på utenlandsimport. Særlig hvis jeg kan handle meg en kjempekombo til det budsjettet jeg har på dette!
    Evt noe som er vanskelig å få tak i her hjemme på bjerget.

    MEN, det skal sies at jeg kan INGENTING om headfi, jeg har ikke hatt annet enn koss porta pro, og som nevnt noen denongreier sent 1990-tall.
    Jeg gjør kanskje rett i å starte litt nedi trappa, før jeg kaster meg ut fra empire state.-

    edit2:
    ja, jeg ser at det skal være headfitreff!
    Skal ikke kjøpe noe før torsdag, så jeg skal selvsagt se hva som kommer ut av treffet i oljebyen
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Original STAX SR Lambda normal bias fungerer fint på mitt rimelig store hode. Jeg antar at de nyere som er basert på denne konstruksjonen, er fysisk ganske like. Stemmer det?
    Jeg mener at disse fint passer til folk med store hoder :) De er veldig komfortable og fleksible i justeringen sin.

    Tillegg:
    Det norske hodetelefonforsterkermarkedet og -utbudet er det vanskeligere å få full oversikt over. Det forutsetter dugnad.
    En viss spennende dugnad skjer jo allerede den 26 mai. Om ikke alle aktuelle hodetelefoner er tilgjengelig der, så blir det i hvert fall et bredt spekter og et godt erfaringsgrunnlag for å sammenligne mot andre aktuelle hodetelefoner i ettertid... ;)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Torsdagen nærmer seg, og takket være et vennlig medlem/bruker av et annet forum, så kom følgende i hus i dag som hans utlån:

    - SR-007 mkII (hodetelefon)
    - SRM-007t mkII (driver)

    Så, nå sitter jeg har da og spiller musikk via det mange regner som referansen innen hodetelefoner, med 160D som DAC. * jiippi *

     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg har lånt en Burson Audio HA-160. Den er ny, hadde vært oppakket ca. 1 døgn, deretter nedpakket 1 døgn og har siden stått til innspilling med to hodetelefoner med lav og høy impedanse.

    En ny Burson Audio HA-160 lukter/avgir gass. Jeg blir surrete i hodet og merker det i luftveiene. Det virker som det avtok noe etter 1,5 døgn, men det går i bølger. Hvor lenge fortsetter Burson Audio HA-160 å avgi gass?
    Langt tilbake i tid jobbet jeg med elektronikkproduksjon (loddelinjer). Etter lodding brukte vi et trikloretanbasert vaske/rensemiddel på printplaten. Maske og oksygentilførsel var påbudt hvis man måtte inn i "vaskerommet".

    Tri(kloretan) har vært forbudt i vesten siden 1996.
    http://en.wikipedia.org/wiki/1,1,1-Trichloroethane
    "Although not as toxic as many similar compounds, inhaled or ingested 1,1,1-trichloroethane does act as a central nervous system depressant and can cause effects similar to those of intoxication, including dizziness, confusion, and in sufficiently high concentrations, unconsciousness and death."

    I Kina kan du være sikker på at dem fortsatt bruker trikloretan (eller noe verre) til rens av printkort og metalldeler. Jeg lar alltid kinaprodukter lufte seg litt før bruk.
    Ifølge 6moons produserer Burson Audio i Australia:
    http://www.6moons.com/audioreviews/burson5/2.html

    The slick $999 iDecco is built in China to enable so much for so little. The $1.100 Burson is built in Australia and offers an astonishing level of boutique-style finesse which usually costs a lot more from the big firms.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Burson Audio HA-160 og HA-160D: Volumkontroll og gain

    CDWMcInSpots skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    6moons Srajan Ebaen hadde også problemer med volumkontroll og gain på Burson Audio HA-160 og HA-160D.
    Utdrag fra testomtalene av Burson Audio HA-160 og HA-160D:

    Burson Audio HA-160
    http://www.6moons.com/audioreviews/burson3/burson_2.html

    Despite Burson's custom-tailored attenuation taper, the Raysonic Audio CD 228's high 4.7V max output and efficient audio-technica 'Raffinato' W5000s caused SPLs outside the comfort zone after three clicks already (April Music's Stello DA100 over Grado's PS-1000s meanwhile sat at six clicks or 10:30). On the first combo, step N°1 on the dial jumped from mute to significant and got into the thick of things right off. Unlike wiper pots, discrete precision resistors offer perfect channel tracking even at the very lowest setting. Listening at the first step causes no sonic compromises. It's simply a bit impractical and impacts user-friendliness with such sources and headphones. Team Burson might want to revisit their resistor ratings below 10:30 and delay the ramp-up for more useful steps on their volume control.
    http://www.6moons.com/audioreviews/burson3/burson_3.html

    Final comments & suggestions: Needs a ground-lift switch and for high-eff 'phones and higher than 2V-out sources, the resistor values on the pot should be rethought to create a shallower taper with more useful stops before one maxes out. Otherwise don't change a thing. This box rox!
    Burson Audio HA-160D
    http://www.6moons.com/audioreviews/burson5/1.html

    The volume control is a Burson-built 24-step attenuator with <0.1% metal film resistors in the signal path. It's been reportedly improved over the version in the earlier HA160 whose step spacing with higher output sources I'd criticized.
    [...]
    The output impedance of the line out is 60 ohms, headphones see 5 ohms. Power dissipation is 25 watts. There are two headphone outputs marked 'H' and 'L' for high and low gain. My 600- and 400-ohm beyerdynamic T1 and Sennheiser HD800 headphones would probably plug into the right socket; my 50-ohm Audez'e LCD-2 and particularly the two low-efficiency Hifi Man planars into the left (the gain differential between H and L ports is about 50% as per Burson).
    http://www.6moons.com/audioreviews/burson5/2.html

    On to my digital questions: "If you want to use the HA160D as standalone DAC into a preamp/integrated, click 3 on the stepped attenuator equates to 1VRMS out, click 5 to 2V, fully open to 10V. This will vary just a bit with sources of course. Also remember that because the pre-out is buffered, it works very well with a wide range of power amps.
    http://www.6moons.com/audioreviews/burson5/3.html

    Volume taper: The 25wpc J2 also showed that with the Weiss DAC's four-step resistive trim pot set to just shy of 2V output voltage—max is above 5V—and with the Burson processing USB directly, its volume control at four clicks up from mute already generated standard room volumes in a space 5.5 meters wide by 12 meters long. I'd personally welcome a still shallower taper to maximize output gradations in the most-used range between background and civilized levels. With the same stepped pot controlling headphone micro voltages and line-level voltages for speaker drive, this decision is probably somewhat of an engineering challenge. "We have tried to design the gain level to suit most power amps while keeping performance at the top of our consideration. If a customer requests finer volume control when teaming it with a particular power amp, then again we can provide a simple free modification to lower the gain here in Australia or at the local retailer."
    http://www.6moons.com/audioreviews/burson5/5.html

    Final comments & suggestions: [...] By request Burson can lower the output impedance and overall circuit gain to adapt the machine to specific applications. Overall circuit gain is fully sufficient to stand in for active preamps and drive amplifiers directly. [...]

    Tillegg:
    Utdrag fra: http://www.6moons.com/audioreviews/burson5/2.html
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ja, her går det unna på løpende bånd:

    Loevhagen skrev:
    [...] Nå sitter jeg her med Burson HA-160D (benyttet som DAC) for å høre på K702 via KingRex HQ-1. :)
    [...]
    1 time og 48 minutter senere:

    Loevhagen skrev:
    Torsdagen nærmer seg, og takket være et vennlig medlem/bruker av et annet forum, så kom følgende i hus i dag som hans utlån:

    [STAX]
    - SR-007 mkII (hodetelefon)
    - SRM-007t mkII (driver)

    Så, nå sitter jeg har da og spiller musikk via det mange regner som referansen innen hodetelefoner, med 160D som DAC. * jiippi *
    [...]
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    KingRexen er ny og spilles inn, mens Staxsettet ikke er nytt og ble hentet i kveld. Så litt veksler vi på det. Må få lyttet til begge disse settene de siste to dagene. Det andre jeg har i hus kjenner jeg relativt godt til. Sånn går nå dagene frem til treffet på torsdag. :)
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Ifølge 6moons produserer Burson Audio i Australia
    Den er kanskje sluttmontert i Australia, men produksjon av print, lodding, etc. er Kina. F.eks. produserte Audio-gd opa modulene for Burson i lang tid.

    På baksiden av boksen står det vel også: designed by Burson Audio Melbourne.
    Ingenting om hvor den faktisk er produsert.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Ifølge 6moons produserer Burson Audio i Australia
    Den er kanskje sluttmontert i Australia, men produksjon av print, lodding, etc. er Kina. F.eks. produserte Audio-gd opa modulene for Burson i lang tid.

    På baksiden av boksen står det vel også: designed by Burson Audio Melbourne.
    Ingenting om hvor den faktisk er produsert.
    Det var 6moons' påstand. Jeg vet ikke hvor nøye de har sjekket, og hva de legger i "Burson is built in Australia".

    Forøvrig har jeg ikke noe i mot Kina så lenge varen er god og resten foregår i ordnede former.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ta en tur innom Stereofil og hør på

    Musical Fidelity M1HPA
    Lehmann Audio Black Cube Linear USB

    AKG Q701
    Sennheiser HD800
    Grado RS2i
    Beyerdynamic T50p (lukket) og T1 (åpen)

    Tror du bør ringe og avtale en tid for å få en skikkelig lytt though.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    De slipper mye lyd ut og inn.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    gwikse skrev:
    De slipper mye lyd ut og inn.
    Jeg har lest at beyerdynamic T 1 skal lekke rimelig lite lyd ut.

    Jeg vet ikke om dette stemmer fordi lydlekkasje er irrelevant for meg og min bruk. Andre kan med fordel trå til med sine erfaringer.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Med T1 må volumet i rommet være relativt lavt for at stille partier ikke skal bli sterkt påvirket. Og din musikk kan enkelt spille høyt nok på normalt nivå til at det forstyrrer en som sitter med noe annet i rommet.

    En TV på relativt lavt volum blir forstyrrende i stille partier med T1 (begrenser opplevd dynamikk). Lyd ut er mindre enn med portapro eller lignende, men det er i praksis en åpen konstruksjon.

    Jeg vet ikke hvor bra T5 er med tanke på disse tingene, men håper de er like bra eller bedre enn DT770 (18db modellen).
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    stereofil ja, en snartur blir 108mil t/r. Men det kan kanskje strengt tatt legges inn i budsjettet. T/r oslo på panserbudsjett skulle vel bli maks en tusenlapp. Jeg får se.

    Interessante opplysninger rundt dette med påvirkning fra lyd i rommet. Dette er ganske viktig for meg, da min kone gjerne ser tv i det rommet hvor jeg tenker å ha opplegget. Og, jeg går over fra hifi til headfi for at dette skal være mulig.
    Vi trenger ikke prate, men å være i samme rom er fint det!
    Jeg kan lese og høre, hun kan glane tv.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    [...]
    Interessante opplysninger rundt dette med påvirkning fra lyd i rommet. Dette er ganske viktig for meg, da min kone gjerne ser tv i det rommet hvor jeg tenker å ha opplegget. Og, jeg går over fra hifi til headfi for at dette skal være mulig.
    Vi trenger ikke prate, men å være i samme rom er fint det!
    Jeg kan lese og høre, hun kan glane tv.
    totte hadde lignende behov. Det førte til at jeg skrev oversikten Lukkede hodetelefoner i den øverste klassen . Se svar #426, #430-#437 i denne tråden ang. tottes ønsker og behov, utprøving og erfaringer.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Min fru klager over lydlekkasjer når jeg bruker K701'erne, men ikke når jeg benytter T 1. Av dette har jeg utledet at T 1 lekker betydleig mindre lyd enn K701.

    Jeg hører tv'n som står på med passe volum i samme rom, men det er betydelig mindre påtakelig med T 1. en kan jeg faktisk lytte til musikk med, mens fruen ser på tv'n, men det er heller vanskelig med K701. For å ta'n helt ut, bør vel begge egentlig benyttes i enerom.

    Jeg liker ikke lydbildet i de få lukkede øretelefonene som jeg har hørt, så for meg blir det en av disse to. Ei god stund fremover.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    stereofil ja, en snartur blir 108mil t/r. Men det kan kanskje strengt tatt legges inn i budsjettet. T/r oslo på panserbudsjett skulle vel bli maks en tusenlapp. Jeg får se.

    Interessante opplysninger rundt dette med påvirkning fra lyd i rommet. Dette er ganske viktig for meg, da min kone gjerne ser tv i det rommet hvor jeg tenker å ha opplegget. Og, jeg går over fra hifi til headfi for at dette skal være mulig.
    Vi trenger ikke prate, men å være i samme rom er fint det!
    Jeg kan lese og høre, hun kan glane tv.
    Til akkurat dette bruket er det vel kun lukkede klokker aktuelle. "Alle" halvåpne og åpne (også orthos og elektostater) gir ut noe lyd som kan sjenere andre i rommet, selv om det ikke er mye lyd. Om rommet ikke er stort og du kan sitte på andre siden da. Men noe forteller meg at dette ikke er så lett om det er en vanlig TV-stue.....
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg kan lese og høre, hun kan glane tv.
    Sitter selv i stua og bruker åpne hodetelefoner. Madammen sitter 6-7 meter borte i andre enden ved TV-en, og jeg kan høre på de åpne hodetelefonene i timesvis daglig uten at hun klager. Jeg vet hun er usedvanlig grei, men tror muligens problemet med åpne hodetelefoner generaliseres / overdrives. Sitter noen nær en TV, så skal man egentlig sitte ganske nær dem før de plages av dette via normalt volum på TV-en (og normalt lyttevolum ved bruk av de åpne hodetelefonene).
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    6-7 meter var vel litt langt beskrevet, Loevhagen? ;) Satt du da der hvor jeg satt når jeg besøkte deg? Kona kan sitte på kjøkkenet og hun "klaget litt" når hun satt på kjøkkenet hjemme hos oss og leste til eksamen mens jeg satt i lydrommet 8-10 meter unna med K701. Ingen lyd i det hele tatt med ATH-M50.

    Så nok en gang så kommer det vel an på subjektive vurderinger og "smertegrenser"....?
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg sliter med det samme her hjemme. Fruen klager på lydlekkasje fra mine AKG701.
    En stund så det ut til at jeg måtte velge mellom fruen og musikken ;). Kjøpte derfor ATH M-50. disse er gode, men AKG701 er så mye bedre. Når hun er hjemme er jeg tvunget til å bruke ATH M50. Litt kjipt Men levelig
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anfield skrev:
    6-7 meter var vel litt langt beskrevet, Loevhagen? ;) Satt du da der hvor jeg satt når jeg besøkte deg?
    :
    Så nok en gang så kommer det vel an på subjektive vurderinger og "smertegrenser"....?
    Jepp. Stua er ca. 8 meter bred, så jeg måtte måle nå da siden du spør, og avstanden mellom partene er 560cm. DET medførte akkurat at greihetsfaktoren til madammen steg med en drøy meter. :)
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Fugazi skrev:
    Kjøpte derfor ATH M-50. disse er gode, men AKG701 er så mye bedre. Når hun er hjemme er jeg tvunget til å bruke ATH M50. Litt kjipt Men levelig
    Vet ikke hvilke musikksjangre du hører på men albumet med ditt brukernavn fra Marillion, og annen musikk fra samme band og rock generelt, synes jeg lyder bedre på ATH-M50 enn K701. Rock blir ofte litt "blodfattig" når bunn gjengis litt svakt.
    Klart detaljer og lydscene gjengis bedre på K701 men helheten gjengis bedre av ATH-M50.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Jeg kan lese og høre, hun kan glane tv.
    Sitter selv i stua og bruker åpne hodetelefoner. Madammen sitter 6-7 meter borte i andre enden ved TV-en, og jeg kan høre på de åpne hodetelefonene i timesvis daglig uten at hun klager. Jeg vet hun er usedvanlig grei, men tror muligens problemet med åpne hodetelefoner generaliseres / overdrives. Sitter noen nær en TV, så skal man egentlig sitte ganske nær dem før de plages av dette via normalt volum på TV-en (og normalt lyttevolum ved bruk av de åpne hodetelefonene).
    Jeg har tidligere nevnt en enkel test man kan utføre alene:
    Plassér hodetelefonen med klokkene på hver side av låret. Når man sitter, simulerer dette en avstand på ca. 1 meter fra en annen person som lytter med hodetelefon. Jeg tror ikke jeg har hørt noe de få gangene jeg har prøvd i en stille stue med mine høyst moderate lyttenivåer.

    Noen hevder at (enhver) lydlekkasje er et tegn på at man spiller med for sterkt volum.

    Anfield er inne på et annet relevant moment: Det er forskjell på å se på Dagsrevyen og å lese til eksamen.

    Jeg antar at det også er et spørsmål om hva man er vant til. Hvis man bor midt i skogen, er man neppe vant til like mye bakgrunns- og impulsstøy som hvis man bor midt i byen.

    Lydlekkasje er dog ikke viktig for meg siden jeg er enslig.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    Fugazi skrev:
    Kjøpte derfor ATH M-50. disse er gode, men AKG701 er så mye bedre. Når hun er hjemme er jeg tvunget til å bruke ATH M50. Litt kjipt Men levelig
    Vet ikke hvilke musikksjangre du hører på men albumet med ditt brukernavn fra Marillion, og annen musikk fra samme band og rock generelt, synes jeg lyder bedre på ATH-M50 enn K701. Rock blir ofte litt "blodfattig" når bunn gjengis litt svakt.
    Klart detaljer og lydscene gjengis bedre på K701 men helheten gjengis bedre av ATH-M50.
    Dette er som Loevhagen har skrevet og jeg nylig erfart ikke helt opplagt. AKG K 701s oppførsel, egenskaper og grad av allroundegenskaper ser ut til å avhenge mye av hodetelefonforsterkeren.

    Jeg har såvidt forsøkt Burson Audio HA-160. Loevhagen har (vel) forsøkt den, Violectric by Lake People HPA V200 og Lehmannaudio Black Cube Linear. Hvis jeg husker og oppfattet rett, var det særlig V200 og (langt på vei) HA-160 som gjorde inntrykk og endret hans oppfatning av AKG K 701s (bass)egenskaper, men BCL var ikke borte den heller. Det vil være fint om Loevhagen selv kan utdype.

    Tillegg:
    AKG K 701 er kanskje selv med egnet hodetelefonforsterker, ikke førstevalget (for alle) hvis man kun hører på rock eller bassdominert musikk (og elsker bass), men den blir mye mer allround, og førsteinntrykket er at den også fungerer bra til rock og rimelig tung, elektrisk blues, samt mye annet.

    Tillegg 2:
    En forskjell mellom Burson Audio HA-160 og andre jeg har forsøkt med AKG K 701 var (vel) at jeg ikke lenger satt og savnet noe (vesentlig). Det var nok der til at jeg lyttet til det som var istedenfor det som ikke var. Det blir (litt) som med en god stativhøyttaler som går tilstrekelig dypt og spiller godt og engasjerende. Man er (meget) godt fornøyd med det man hører, selv om man vet at en annen løsning kan gi noe annet (f.eks. mer bunn eller større skala).
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Bart skrev:
    Fugazi skrev:
    Kjøpte derfor ATH M-50. disse er gode, men AKG701 er så mye bedre. Når hun er hjemme er jeg tvunget til å bruke ATH M50. Litt kjipt Men levelig
    Vet ikke hvilke musikksjangre du hører på men albumet med ditt brukernavn fra Marillion, og annen musikk fra samme band og rock generelt, synes jeg lyder bedre på ATH-M50 enn K701. Rock blir ofte litt "blodfattig" når bunn gjengis litt svakt.
    Klart detaljer og lydscene gjengis bedre på K701 men helheten gjengis bedre av ATH-M50.
    Dette er som Loevhagen har skrevet og jeg nylig erfart ikke helt opplagt. AKG K 701s oppførsel, egenskaper og grad av allroundegenskaper ser ut til å avhenge mye av hodetelefonforsterkeren.

    Jeg har såvidt forsøkt Burson Audio HA-160. Loevhagen har (vel) forsøkt den, Violectric by Lake People HPA V200 og Lehmannaudio Black Cube Linear. Hvis jeg husker og oppfattet rett, var det særlig V200 og (langt på vei) HA-160 som gjorde inntrykk og endret hans oppfatning av AKG K 701s (bass)egenskaper, men BCL var ikke borte den heller. Det vil være fint om Loevhagen selv kan utdype.
    Har fått testet K701 og K501 med BCL. Kan ikke si jeg synes det ga noe spesielt løft i bassområdet, sammenlignet med andre amp/dac.
    Mulig Burson har en svak heving av bassområdet siden det er mange som mener denne gir K701 det nødvendige ekstra i bunn.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Plassér hodetelefonen med klokkene på hver side av låret. Når man sitter, simulerer dette en avstand på ca. 1 meter fra en annen person som lytter med hodetelefon. Jeg tror ikke jeg har hørt noe de få gangene jeg har prøvd i en stille stue med mine høyst moderate lyttenivåer.
    Enkel lekkasjetest av mine hodetelefoner i helt stille rom, bukse av "vasket" dongeri og rom i landlig beliggenhet, men med varierende støy fra vei/båthavn i nærheten:

    AKG K501: Trenger nesten ikke ha musikk på for å høre denne. Mye lyd slipper gjennom.
    Denon D-2000: Noe lyd slipper gjennom på moderat volum.
    Beyerdynamic DT770Pro: Ingenting på normalvolum. Selv på volum langt over min grense høres bare litt lyd.
    Ultrasone Pro 900: Ingenting på lavt til moderat volum, fra moderat volum høres noe lyd.
    Audio-Technica ATH-M50: Ingenting på normalvolum. Noe lyd ved høyere volum.
    Sony MDR-V6 (DT250 velour puter): Ingenting på normalvolum. Noe lyd ved høyere volum.
    Creative Aurvana Live! (samme OEM som Denon D-1001): Ingenting på normalvolum. Noe lyd ved høyere volum.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Bart skrev:
    Fugazi skrev:
    Kjøpte derfor ATH M-50. disse er gode, men AKG701 er så mye bedre. Når hun er hjemme er jeg tvunget til å bruke ATH M50. Litt kjipt Men levelig
    Vet ikke hvilke musikksjangre du hører på men albumet med ditt brukernavn fra Marillion, og annen musikk fra samme band og rock generelt, synes jeg lyder bedre på ATH-M50 enn K701. Rock blir ofte litt "blodfattig" når bunn gjengis litt svakt.
    Klart detaljer og lydscene gjengis bedre på K701 men helheten gjengis bedre av ATH-M50.
    Dette er som Loevhagen har skrevet og jeg nylig erfart ikke helt opplagt. AKG K 701s oppførsel, egenskaper og grad av allroundegenskaper ser ut til å avhenge mye av hodetelefonforsterkeren.

    Jeg har såvidt forsøkt Burson Audio HA-160. Loevhagen har (vel) forsøkt den, Violectric by Lake People HPA V200 og Lehmannaudio Black Cube Linear. Hvis jeg husker og oppfattet rett, var det særlig V200 og (langt på vei) HA-160 som gjorde inntrykk og endret hans oppfatning av AKG K 701s (bass)egenskaper, men BCL var ikke borte den heller. Det vil være fint om Loevhagen selv kan utdype.
    Har fått testet K701 og K501 med BCL. Kan ikke si jeg synes det ga noe spesielt løft i bassområdet, sammenlignet med andre amp/dac.
    Mulig Burson har en svak heving av bassområdet siden det er mange som mener denne gir K701 det nødvendige ekstra i bunn.
    Jeg opplevde at Burson Audio HA-160:
    • Gjør AKG K 701 til mye mer av en allrounder
    • Fyller opp/ut bunnen/gir mer bunn med AKG K 701
    • Gjør AKG K 701 (mer) engasjerende og morsom

    Jeg er ingen ekspert på elektronikk og elektrisitet. Kan det tenkes at Burson Audio HA-160 og Violectric by Lake People HPA V200 i større grad er i stand til å åpne slusene (på fullt gap) og gi fri flyt av strøm når AKG K 701 trenger det? Dette kunne være en mulig forklaring på mine ovennevnte observasjoner.

    Fri flyt av strøm er (hvis jeg ikke har misforstått) noe annet enn en "heving av bassområdet" som jeg mer oppfatter som EQ. Fri flyt er mer snakk om å forløse og slippe løs (som i frie tøyler i positiv forstand) fordi hodetelefonen får alle de (strøm)ressursene den kan nyttiggjøre seg.

    Det vil være fint om noen teknisk mer kyndige enn meg kan bidra.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg er ingen ekspert på elektronikk og elektrisitet. Kan det tenkes at Burson Audio HA-160 og Violectric by Lake People HPA V200 i større grad er i stand til å åpne slusene (på fullt gap) og gi fri flyt av strøm når AKG K 701 trenger det? Dette kunne være en mulig forklaring på mine ovennevnte observasjoner.

    Fri flyt av strøm er (hvis jeg ikke har misforstått) noe annet enn en "heving av bassområdet" som jeg mer oppfatter som EQ. Fri flyt er mer snakk om å forløse og slippe løs (som i frie tøyler i positiv forstand) fordi hodetelefonen får alle de (strøm)ressursene den kan nyttiggjøre seg.

    Det vil være fint om noen teknisk mer kyndige enn meg kan bidra.
    Det er ingenting med K701 som gjør den mer strømkrevende enn andre hodetelefoner med tilsvarende impedans og følsomhet.
    K701 har en meget fin og slett impedanskurve og tilsvarende rett kurve for fase.

    Selv på "full blås", tåler en K701 ikke mer enn 200mW. Det tilsvarer 3,52 V i 62 ohm.
    Selv en høyst middelmådig forsterker klarer det, også i bassområdet.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Vet ikke hvilke musikksjangre du hører på men albumet med ditt brukernavn fra Marillion, og annen musikk fra samme band og rock generelt, synes jeg lyder bedre på ATH-M50 enn K701. Rock blir ofte litt "blodfattig" når bunn gjengis litt svakt.
    Klart detaljer og lydscene gjengis bedre på K701 men helheten gjengis bedre av ATH-M50.
    [/quote]

    Ja helt til jeg skiftet rør på forsterkeren, ble bassen bedre og en varmere lydsignatur. Jeg mener AKG 701 er en god allrounder så lenge den blir brukt med en kvalitetsforsterker. Jeg hører mest på rock. ATH M-50 er knakanes gode til prisen, men kan bli litt basstunge til tider. Noen plater kan låte veldig bra. AKG 701 er overlegen på detajrikdom og åpenhet, samt at de er mere behagelig å ha på hode over tid.
    Jeg kan forestille meg 25 grader og høy luftfuktighet til sommeren. Da blir det klamt og svett mellom øra med ATH-M50. ;)
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Fugazi skrev:
    Jeg hører mest på rock. ATH M-50 er knakanes gode til prisen, men kan bli litt basstunge til tider. Noen plater kan låte veldig bra. ...
    Jeg kan forestille meg 25 grader og høy luftfuktighet til sommeren. Da blir det klamt og svett mellom øra med ATH-M50. ;)
    Ja, enig i det. Alle hodetelefoner har musikk som passer godt og mindre bra. Bra du har funnet noe som gir bassen til K701 et lite løft.

    Har heldigvis aircondition så temperaturen når aldri "svett mellom øra" så lenge jeg er innendørs... Har også K501 med stoffputer og MDR-V6, DT770Pro og 900 Pro som alle har velourpluter hvis sommervarmen blir for mye.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Fugazi skrev:
    ...ATH M-50 er knakanes gode til prisen, men kan bli litt basstunge til tider...
    Bruker du røramp på dine ATH-M50? Det kan i så fall forklare at du synes dem blir basstunge (til tider). M50 fortjener en forsterker med jerngrep om bassen, noe som for min del betyr solid-state amp.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    Selv på "full blås", tåler en K701 ikke mer enn 200mW. Det tilsvarer 3,52 V i 62 ohm.
    Selv en høyst middelmådig forsterker klarer det, også i bassområdet.
    Go tell the world!
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    Vet ikke hvilke musikksjangre du hører på men albumet med ditt brukernavn fra Marillion, og annen musikk fra samme band og rock generelt, synes jeg lyder bedre på ATH-M50 enn K701. Rock blir ofte litt "blodfattig" når bunn gjengis litt svakt.
    Klart detaljer og lydscene gjengis bedre på K701 men helheten gjengis bedre av ATH-M50.
    ATH-M50; Ytterst udelikat lydsignatur i disse. Litt sent 70-tall kanskje?
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ayaboh skrev:
    Go tell the world!

    ATH-M50; Ytterst udelikat lydsignatur i disse. Litt sent 70-tall kanskje?
    Har ayaboh for vane å poste som en barnslig tenåring når han/hun er uenig i noe?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg er ingen ekspert på elektronikk og elektrisitet. Kan det tenkes at Burson Audio HA-160 og Violectric by Lake People HPA V200 i større grad er i stand til å åpne slusene (på fullt gap) og gi fri flyt av strøm når AKG K 701 trenger det? Dette kunne være en mulig forklaring på mine ovennevnte observasjoner.

    Fri flyt av strøm er (hvis jeg ikke har misforstått) noe annet enn en "heving av bassområdet" som jeg mer oppfatter som EQ. Fri flyt er mer snakk om å forløse og slippe løs (som i frie tøyler i positiv forstand) fordi hodetelefonen får alle de (strøm)ressursene den kan nyttiggjøre seg.

    Det vil være fint om noen teknisk mer kyndige enn meg kan bidra.
    Det er ingenting med K701 som gjør den mer strømkrevende enn andre hodetelefoner med tilsvarende impedans og følsomhet.
    K701 har en meget fin og slett impedanskurve og tilsvarende rett kurve for fase.

    Selv på "full blås", tåler en K701 ikke mer enn 200mW. Det tilsvarer 3,52 V i 62 ohm.
    Selv en høyst middelmådig forsterker klarer det, også i bassområdet.
    Det interessante spørsmålet er jo hva en mengde hodetelefonforsterkere ikke klarer med/overfor AKG K 701, enten hodetelefonforsterkeren er middelmådig eller riktig bra (med mange andre hodetelefoner). Eller enda bedre: Hva er det som er nødvendig for suksess? Det vil det være nyttig å vite.

    6moons' Srajan Ebaen lanserte begrepet X-faktor som en nødvendig tilleggsegenskap for en hodetelefonforsterker som er egnet for AKG K 701 i tillegg til de vanlige elektriske parametrene som oppgis i hodetelefon- og hodetelefonforsterkerspesifikasjoner. Jeg tror ikke jeg har lest noe der han funderer over hva denne X-faktoren er/innebærer.

    Bart skrev:
    [...]
    Bruker du røramp på dine ATH-M50? Det kan i så fall forklare at du synes dem blir basstunge (til tider). M50 fortjener en forsterker med jerngrep om bassen, noe som for min del betyr solid-state amp.
    Jeg kjenner ikke Audio-Technica ATH-M50 og dens elektriske egenskaper, men kan "jerngrep om bassen" være en faktor som også gjelder for AKG K 701? Hvordan måler/oppgir man forresten "jerngrep om bassen"?
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Hvordan måler/oppgir man forresten "jerngrep om bassen"?
    Høy dempningsfaktor, dvs. lav utgangsimpedans på forsterker.

    En forsterker med høy dempningsfaktor vil ha bedre kontroll på basselement sammenlignet med en tilsvarende forsterker med lavere dempningsfaktor. For hodetelefoner er ikke dempningsfaktor like relevant da membranvandringen er veldig kort.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Hvordan måler/oppgir man forresten "jerngrep om bassen"?
    Høy dempningsfaktor, dvs. lav utgangsimpedans på forsterker.

    En forsterker med høy dempningsfaktor vil ha bedre kontroll på basselement sammenlignet med en tilsvarende forsterker med lavere dempningsfaktor. For hodetelefoner er ikke dempningsfaktor like relevant da membranvandringen er veldig kort.
    En annen ting som kan påvirke frekvensgang og bassgjengivelse er impedansinteraksjon mellom forsterker og hodetelefon. Dette er kun relevant hvis man har en forsterker med veldig høy utgangsimpedans i forhold til impedans til hodetelefon f.eks. OTL rørkonstruksjon.

    Litt mer om impedans og frekvensgang:
    http://nwavguy.blogspot.com/2011_04_01_archive.html
    http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/headphone-amp-impedance.html
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn